eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
881 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 با ارتحال در دیماه 1399،‌ در کنار موجي از پيام‌ها و يادداشت‌هاي تسليت‌ و تمجيد از ایشان، نوشتارها و گفتار‌هايي نيز با رويکرد انتقادي و بعضا دربارة ايشان مطرح گردید. 🔻 «سرو و طوفان» مجموعه‌اي از پنج يادداشت‌، مقاله و گفتار از سوي افرادِ نسبتا شاخصِ منتقد و مخالفِ آيت‌الله مصباح است. در نخستين روزهاي بعد از وفات ايشان به همراه پاسخ‌هاي علمي ارائه شده بدانهاست. 🔆 ضمن باور و تأکيد بر اين نکته که آيت‌الله مصباح، مصون از خطا نبود و انديشه‌ها و نيز عملکرد و تشخيص‌ وي از جمله در مسائل سياسي مي‌تواند مورد نقد قرار گيرد، به نظر مي‌رسد ‌در برخي رويکردهاي انتقادي به ايشان، اصول و نکات عقلايي ـ که در بررسي انديشه و عملکرد يک متفکر، توجه به آن‌ها ضروري است ـ آگاهانه يا از سَرِ غفلت و جهل، رعايت نمي‌شود؛ اموري چون: 1. احرازِ اصالتِ مطالبِ منتسب به انديشمند و پرهيز از ارائة تحليل و قضاوت بر مبناي مطالب مشکوک و شايعات 2. توجه به تفاوت ساحت انديشه با عمل سياسي (به‌رغم ارتباط آن دو با يکديگر) 3. شناخت فضا و شرايط حاکم بر نوشتار، گفتار و عمل متفکر 4. جامع‌نگري در بررسي انديشه‌هاي متفکر در موضوع خاص و پرهيز از داوري بر اساس تتبع ناقص 5. تلاش براي دوري از تأثير احساسات (مثبت يا منفي) در تحليل و داوري درباره انديشه و عمل انديشمند. 🔹 بررسي انتقادي آثار و انديشه‌های آيت‌الله مصباح، اگر به‌صورت صحيح، علمي و به‌دور از احساسات و عقده‌گشايي صورت گيرد، نه‌تنها فاقد ايراد است، بلکه براي انديشه‌پردازي اسلامي و نظام جمهوري اسلامي ايران پرثمر خواهد بود. 👇👇👇👇 🆔 @farhang_puya
سرو و طوفان (پاسخ به شبهات درباره آيت‌الله مصباح) همراه طرح جلد.pdf
2.2M
🔴 گروه تاريخ انديشه معاصر مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) به صورت غير‌رسمي منتشر کرد: 🔴 سرو و طوفان: پاسخ به شبهات درباره آيت‌الله مصباح (رضوان‌الله علیه) ⏹ واکاوي انتقادي نوشتارها و گفتارهايي از آقايان: 🔘 رسول جعفريان 🔘 عبدالکريم سروش 🔘 عباس عبدي 🔘 محسن کديور 🔘 مهدي نصيري 🔵 با آثاري از: 🔸 محمد جعفري هرندي 🔸 عليرضا جوادزاده 🔸 قاسم شبان‌نيا 🔸 احمد فربهي 🆔 @farhang_puya
✅ توسل به پروردگار به وسیله اهل‌بیت (علیهم‌السلام) 💠 حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها): 🤲 حمد کنید پروردگار را که عظمت و نورش ایجاب می‌کند که اهل آسمان‌ها و زمین برای قرب به او، وسیله بجویند و ما اهل‌بیت وسیله او در میان آفریدگانش هستیم. 📚 شرح نهج‌البلاغه ابن ابی‌الحدید، ج ٨۶، ص ٢١١ 🆔 @farhang_puya
🔆 خدمت بزرگ انقلاب 🚫 آن خفتی که بود، آن مبارزه‌ای که با اسلام بود. آن نوکری که برای اجانب بود و امثال اینها که قبلا بود اینها را خیلی از این جوان‌ها و نسل جدید امتحان نکردند. ⚔ مبارزه‌ای که با دین میشد این‌ها ندیدند. حتی مرحوم امام دارند که ما از مدرسه فیضیه نمیتوانستیم بیرون بیاییم، شبانه می‌رفتیم سالاریه که آن موقع باغ بود و خارج از شهر بود و در آنجا مباحثه می‌کردیم. ❌ یک طلبه اصلا نمی‌شد در خیابان بیاید و در مرئی و منظر باشد. اهل دیانت نمی‌توانستند ذکر مصیبت بکنند، خانم‌ها نمی‌توانستند حجابشان را مراعات کنند. 💢 این‌ها را نسل جدید نمی‌داند. باید توجه داشته باشیم که این اسلام و انقلاب، این جمهوری اسلامی واقعا چه خدمت بزرگی کرده است. ✍ آیت‌الله شب‌زنده‌دار 🆔 @farhang_puya
⚠️ سخنان امام زمان با شیعیانش 💠 حضرت ولی‌عصر (عج‌الله تعالی فرجه): 🔆 چنانچه شیعیان ما که خدا به طاعت خود موفق‌شان بدارد، قلبا در وفای به عهدشان اجتماع می‌کردند، نه تنها سعادت لقای ما از ایشان به تاخیر نمی‌افتاد، که سعادت مشاهده ما با شتاب به ایشان می‌رسید. ❎ این‌ها همه در پرتو شناخت کامل ما و صداقت محض نسبت به ما می‌باشد؛ بنابراین هیچ چیز ما را از ایشان محبوس نمی‌دارد، جز اخباری که از ایشان به ما می‌رسد و ما مکروه و ناراحت می‌سازد و از ایشان انتظار نداریم...! 📚 طبرسی، احتجاج، ج ٢، ص ٣٢۵ 🆔 @farhang_puya
💠 جوانان، پای کار انقلاب 🆔 @farhang_puya
🔚 نظر اسلام در مورد رابطه زن و مرد 🔞 نبودن حریم میان زن و مرد و آزادی معاشرت‌های بی‌بند و بار هیجان‌ها و التهاب‌های جنسی را فزونی می‌بخشد و تقاضای رابطه جنسی را به صورت یک عطش روحی و یک خواسته اشباع نشدنی درمی‌آورد. ☑️ اسلام به قدرت شگرف این غریزه آتشین توجه کامل کرده است و تدابیری را برای تعدیل و رام کردن این غریزه اندیشیده است و در این زمینه هم برای زنان و هم برای مردان تکالیفی معین کرده است. 💢 مانند اینکه زن و مرد نباید به یکدیگر خیره شوند، نباید چشم چرانی کنند و... یک وظیفه خاص هم برای زنان تعریف شده است و آن این است که بدن خود از مردان بیگانه پوشیده دارند و کاری نکنند که موجبات تحریک مردان بیگانه را فراهم کنند. 🖋علی اکبر عالمیان با اقتباس از کتاب مسئله حجاب، ص۸۴تا۸۸ 🆔 @farhang_puay
✅ زن مبدا تمام خیرات است 🔆 در انقلاب اسلامی به جرعت می‌توان گفت که اگر حضور زنان نبود فتح و نصرت بزرگ نصیب انقلاب نمی‌شد. حضرت امام خمینی در این باره می‌فرمایند: «زن مبدا همه خیرات است و ما نهضت خود را مرهون این زن‌ها می‌دانیم. زن یک همچو موجودی است که می‌تواند قدرت شیطانی را هم درهم شکند. 💠 زن مربی جامعه است، از دامن زن انسان‌ها پیدا می‌شود، مربی انسان‌ها زن است، سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زنان است. زن با تربیت صحیح خودش انسان‌ها را درست می‌کند و با تربیت صحیح خود کشورها را آباد می‌کند و همه سعادت‌ها از زن بلند می‌شود. 🗃بیانات امام خمینی در دیدار بانوان اهواز ۱۳۵۸/۴/۱۰ گردآوری توسط آرزو نکوئیان و زینب صدیقی 🆔 @farhang_puya
⁉️ حقیقت ایمان چیست؟! 💠 حضرت امام صادق (عليه‌السلام): 💢 از حقیقت ایمان این است که حق را بر باطل مقدم داری، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع تو باشد و نیز از حقیقت ایمان آن است که گفتار تو از دانش بیش‌تر نباشد. 📚 محاسن، ج ١، ص ٢٠۵ 🆔 @farhang_puya
⚠️ در این میدان عقب نشینی نداریم! 🎙امام خمینی (ره): 🔰اگر امروز اسلام سیلی بخورد دیگر سر بلند نمی‌کند. به خاطر اسلام باید مقداری از ناراحتی‌های مان را کنار بگذاریم. من نزدیک به ۸۵ سال است با ضعف بسیار، آن قدر که برای من ناراحتی و خستگی هست برای شماها نیست. اگر بنا باشد کنار برویم من باید کنار روم؛ ولی همه وارد در میدانی شده‌ایم که اگر یک قدم عقب بنشینیم شکست می‌خوریم. 📜1362/10/12|نشریه فرهنگ پویا شماره‌ 🆔 @farhang_puya
✅ ساده زیستی مولفه انقلابی‌گری 💠 یکی از مولفه‌های انقلابی‌گری در دیدگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی می‌توان ساده‌زیستی و نفی اشرافیت دانست. ⚠️ ایشان در پیامی به مناسبت گشایش دومین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کنند: «اگر بخواهید بی‌خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلاح‌های پیشرفته آنان و شیاطین و توطئه‌های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را از میدان به در نکند خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید. 🗃گرد آوری شده توسط هادی مجیدی 🆔 @farhang_puya
💥 تنها راه نجات، پیروی از اهل‌بیت (علیهم‌السلام) 💠 حضرت امیرالمؤمنین علی (عليه‌السلام): 💯 خاندان پیامبرتان را به دقت بنگرید و خود را به هم‌سویی با آنان ملزم کنید و گام به گام از آنان پیروی کنید؛ زیرا که آنان هرگز از راه هدایت بیرونتان نمی‌کنند و دیگر بار به پرتگاه به جاهلیت شما را نمی‌افکنند. ‼️ پس اگر نشستند، همراه آنان بنشینید و اگر برخاستند با نهضت‌شان هماهنگ شوید، و بر آنان پیشی نگیرید که به در افتید و از آنان واپس نمانید که شوید! 📙 نهج‌البلاغه، خطبه ٩۶ 🆔 @farhang_puya
💠 مردمی‌ترین انقلاب 🆔 @farhang_puya
🔆 قلب خویش را نسبت به ملت خود مملو از رحمت و محبت و لطف کن! 💠 حضرت امیرالمؤمنین علی (عليه‌السلام): ✅ قلب خویش را نسبت به ملت خود مملو از رحمت و محبت و لطف کن و هم‌چون حیوان درنده‌ای نسبت به آنان مباش! که خوردن آن را غنیمت شماری. 🔚 زیرا آن‌ها دو گروه بیش‌تر نیستند: یا برادران دینی تو و یا انسان‌هایی هم‌چون تو هستند. گاه از آن‌ها لغزش و خطا سر می‌زند. 📙 نهج‌البلاغه، نامه ۵٣ 🆔 @farhang_puya
پیام رهبر معظّم انقلاب اسلامی.pdf
122.6K
🖇 متن کامل پیام رهبر معظم انقلاب به ملت‌های مسلمان به‌مناسبت فرار رسیدن موسم حج 🆔 @farhang_puya
❌ نخواهم گذاشت حکومت دست لیبرال‌ها بیفتند 🎙امام خمینی (ره): 🔸من از آن آخوندها نیستم که در اینجا بنشینم و تسبیح دست بگیرم. من پاپ نیستم که فقط رو‌زهای یکشنبه مراسم انجام دهم و بقیه اوقات برای خودم سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم. ⚠️ تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لببرال‌ها بیفتد تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بی پناه را از بین ببرد تا من زنده هستم از اصول نه شرقی و نه غربی عدول نخواهم کرد. 🗃صحیفه امام ج۱،ص،۲۷۰|صحیفه امام ج۲۱،ص۲۸۶| گردآوری شده توسط رضا محمدی 🆔‌@farhang_puya
🕌 صفویه و زمینه‌سازی نقوذ اجتماعی روحانیت ⚖️ در دوران صفویه حکومت، بعضی از مناصب مثل اوقاف، قضاوت، نماز جمعه و ... را به علما سپرد. این‌ها امور اجرایی و مذهبی کشور بودند که شاه به ففها و علما داد. 👤 اما در دوره قاجاریه قضاوت، اچرای حدود، اوقاف و ... در اختیار علما است؛ اما با این تفاوت که دیگر شاه آن‌ها را واگذار نمی‌کند بلکه از باب نفوذ اجتماعی ناشی از نظریه امامت و ولابت شیعی علما عهده‌دار این مناصب می‌شوند. ✅ چون براساس آن پیشینه دوره صفویه که مردم از باب ساختار حکومت در این امور به علما مراجعه می‌کردند، بعد از صفویه هم نیز خودشان به علما مراجعه می‌کنند، دیگر آن جایگاه سیاسی وجود ندارد و این فضاها از بین رفته است. 🎙 حجت‌الاسلام ابوطالبی 🆔 @farhang_puya
⚖️ فقیهان در میان مردم ⛔️ در دوره افشاریه خود نادرشاه تا اندازه‌ای جایگاه علما را تضعیف کرد، هرچند در دوره زندیه حکومت خواست تا حدی این جایگاه را بازسازی کند ولی دیگر نشد. چون شرایط خیلی فرق کرده بود و علما نزد حکومت نرفتند. ✝️ اما جایگاه اجتماعی علما جا افتاده بود و مردم عادت کرده بودند و قضاوت را بدست علما می‌دادند. حتی غیر مسلمان‌های اهل‌کتاب هم برای قضاوت به ایشان مراجعه می‌کردند. ⚖️ این حضور و نفوذ اجتماعی علما اتفاق افتاده بود و امور حقوقی قضایی به‌معنای رفع اختلافات مردم، مجازات محرمین و اجرای حدود مرسوم بود. در دوره قاجار این سه‌کار یعنی 1 - رفع اختلافات بین مردم 2 - مجازت مجرمین 3 - صدور اسناد حقوقی، سندملکی، سند ازدواج، سند طلاق که الان تحت عنوان قوه قضاییه تعریف می‌شود به دست علما بود. 🎙 حجت‌الاسلام ابوطالبی 🆔 @farhang_puya
📿 معنویت، قبل و بعد انقلاب ✅ معنویت به کثرت نماز یا شلوغی مساجد نیست، خوارج هم کثیرالصلاه بودند! پس زیاد نماز خواندن دلیلی بر معنوی بودن نیست. معنویت یعنی پرورش و تکامل روح. 🕌 برای فهمیدن رشد معنویت در جامعه، اقتضائات زمان و مکان را باید در نظر بگیریم. قبل از انقلاب با توجه به اینکه اکثر مردم در روستاها ساکن هستند و وسایل ارتباط جمعی و تنوع سرگرمی و تفریح وجود ندارد بنابراین بسیار طبیعی است که مردم در مساجد و حسینیه‌ها تجمع کنند و دورهم باشند. 📈 بعد از انقلاب جامعه با یک جهش رو به رو شد. معنویت در جامعه پس از انقلاب منحصر در مسجد محله نیست، اکثر جوانان در محیط‌های دانشگاهی هستند لذا نماز جماعت و اعتکاف دانشجویی رشد قابل توجهی کرد و این شاخص خوبی برای سنجیدن معنویت در جامعه است. 🎙 حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی @farhang_puya
〽️ بی‌ثباتی در فرهنگ غربی ⚠️ برخلاف دیدگاه هانتینگتون که غرب را کیانی یک پارچه می‌دانست، غرب- همچنان که شرق - از کیان و هویت یکسان و منسجمی برخوردار نمی‌باشد. بدین ترتیب مشکل است تا تعریف روشنی از غرب ارائه دهیم. ⭕️ با این وجود می‌توان به بیان ویژگی‌های ساختاری و محتوایی غرب پرداخت و از این طریق تا حدودی با مفهوم غرب آشنا شد. مهم‌ترین نماد تزلزل و بی‌ثباتی اندیشه و فرهنگ غرب را باید در گرایش به این دو طیف از گرایش‌های افراطی یا تفریط آمیز جست و جو کرد. ✍️ سیدعبدالله حسینی 🆔 @farhang_puya
⚰️ پایانی گریز ناپذیر 💥از دیدگاه یک ناظر فهیم و دقیق، تمدن غرب اساس و ساختاری ماتریالیستی دارد و از این روی به نوعی اباحه‌گری و تساهل در امور دینی و اخلاقی دعوت می‌کند. چنین تمدنی فرجامی جز تباهی و فساد نخواهد داشت و سرانجام متلاشی خواهد شد. 🕋 با این وجه، تمدن غرب حتی قادر نخواهد بود جامعه خود را حفظ کند، آنچه مایه ثبات و ضامن تداوم حیات یک فرهنگ و یا یک نظام است، چیزی جز دین توحیدی و اخلاقی متعالی مبتنی بر توحید الهی نیست. 🚪 در صورتی که غرب به دلیل بافت ماتریالیستی، بینش سکولاریستی و منش تکثرگرایانه خود، از چنین ضمانتی بی‌بهره است. این است که غرب سرانجام در مسیر تفکر و بینش اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود به بن بست خواهد رسید. ✍️ سیدعبدالله حسینی 🆔 @farhang_puya
☑️ انسانیت با اسلام معنا پیدا می‌کند 🔺 بیداری انسانی یک امر مقدس و بسیار پر ارزش است که به عنوان فرع و جزء بیداری اسلامی مطرح می‌شود و نه جدایی از آن. اگر بیداری انسانی بدون بیداری اسلامی معنا و مفهوم یابد ریشه در اندیشه خطرناک اومانیسم خواهد یافت که یک تفکر و مکتب الحادی به شمار می‌رود و اگر اینگونه باشد که اینگونه است؛ معنا و مفهوم انفکاک از خداست چرا که انسانیت با اسلام معنا و مفهوم می‌یابد و غیر آن به مفهوم الحاد و انحراف است. 📜 نشریه فرهنگ پویا‌ 🆔 @farhang_puya
💢 جایگاه فقه در تمدن نوین اسلامی ♨️ جایگاه فقه در دنیای امروز نه تنها یک جایگاه دانشی برای حوزه عمل مکلفین است، بلکه به یک درجه بالاتر آن‌چه از فلسفه این دانش دانسته می‌شود رسیده و آن رشد و تعالی جامعه به سمت زیست بهتر و حیات پاک‌تر است. 🕌 اگر به ساحت‌های وجودی این دانش تجویزی اعتبار گردد و به عمل در آید، مواهب بسیار زیادی دارد که نمونه‌ای از آن تمدن اسلامی در سده‌های گذشته است که متاسفانه امروز به افول گرایید و محو شد. ✅ امروز اگر بخواهیم به تمدنی جدیدتر و نوین دست یابیم لاجرم باید فقه را از جایگاه دانش و اذهان فقها به روح کلی جامعه تسری داده و حتی جهان‌بینی پیش از فقه را به صورت کامل در جهت ایجاد عمل صالح قرار دهیم. ✍️ محمدحسین جان‌علیزاده روشن 🆔 @farhang_puya