eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
883 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
🚫 غرب‌گرایی؛ عوارض اصلاح‌طلبی روشنفکری ⚠️ فرنگی‌مآبی از عوارض زودرس اصلاح‌طلبی روشنفکری بود که با
🔘 پاسخ دندان‌شکن به وکیل مدافع اراذل و اوباش 📌 به‌گفته جرالد، تاکنون در جریان تظاهرات مردم فرانسه ۹۰۳ نقطه پاریس به آتش کشیده شده و ۴۵۷ فرد نیز دستگیر شده‌اند! این‌ها را اضافه کنید به تصاویر خونین ده‌ها معترض که پخش شده... با این وجود همچنان مزدوران فکری غرب به‌دنبال زیربغل مارند و چیزی از علت اعتراض نمی‌گویند. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔳 همه معلّم می‌خواهند؛ حتّی شما! ▫️ مرحوم آقای آقا شیخ مرتضی زاهد در عصر مرجعیت آیت‌الله بروجردی
💠 شیخ دیگر تا آخر عمر روی زمین ننشست 🔹 فاضل اردکانی از کربلا به نجف آمده بود تا در تشییع جنازه‌ای شرکت کند. قرار بود تشییع جنازه از منزل متوفی انجام گیرد و چون منزل خیلی کوچک بود، ایشان و شیخ انصاری و بسیاری از تشییع کنندگان در کوچه‌ بیرونِ منزل منتظر آوردن جنازه می‌شوند. 🔹 فاضل اردکانی با وجود پیری و کهولت سن، نیم‌خیر نشسته بود، ولی شیخ انصاری روی زمین جلوس داشت. شیخ انصاری از اردکانی می‌پرسد: شما چرا روی زمین نمی‌نشینید؟ فاضل می‌گوید:«این لباس از مال امام تهیه شده و اگر من روی زمین بنشینم، زودتر چرک و کثیف می‌شود و باید آن را شست. لباس هم که بیشتر شسته شود، زودتر پاره می‌شود. مال امام را هم تا یقین به رضایت آن حضرت (عج) نباشد، نمی‌شود تصرف کرد و من چنین یقینی ندارم! لذا نیم‌خیر نشسته‌ام.» 🔹 بر سر این موضوع بحثی بین مرحوم شیخ انصاری و فاضل اردکانی پیش می‌آید، مدتی با هم بحث می‌کنند، در اثناء بحث می‌بینند که شیخ نیز نیم‌خیز نشست. معلوم شد که سخنان فاضل او را قانع کرده است. می‌گویند که شیخ دیگر تا آخر عمر روی زمین ننشست. 📚 سیره و خاطرات علما، آیت الله محمدعلی جاودان، صفحه ۴۰ 🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمومنین امام علی«علیه السلام»: * بهره هر کدام شما از زمین، به اندازه طول و عرض قامت شماست.* 📚 نهج‌البلاغه، خطبه۸۳ 🆔@farhang_puya
⛔️ حوزه ها مواظب نفوذ افراد تبهکار باشند 🔺 امام خمینی(ره): «وصیت این جانب به حوزه‌های مقدسه علمیه آن است که کراراً عرض نموده‌ام که در این زمان که مخالفین اسلام و جمهوری اسلامی کمر به براندازی اسلام بسته‌اند و از هر راه ممکن برای این مقصد شیطانی کوشش می‌نمایند؛ 🔘 یکی از راه‌های با اهمیت برای مقصد شوم آنان و خطرناک برای اسلام و حوزه‌های اسلامی، نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزه‌های علمیه است ‌که خطر بزرگ کوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزه‌ها با اعمال ناشایسته و اخلاق و روش انحرافی است. 🔚 خطر بسیار عظیم آن در دراز مدت، به مقامات بالا رسیدن یک یا چند نفر شیاد که با آگاهی بر علوم اسلامی و جا زدن خود را در بین توده‌ها و قشرهای مردم پاکدل و علاقه‌مند نمودن آنان را به خویش و ضربه مهلک زدن به حوزه های اسلامی و اسلام عزیز و کشور در موقع مناسب می‌باشد. 🆔@farhang_puya
💢 اسلامی که شما دوست دارید، خدا دوست ندارد و این اسلام چیزی جز تلقی اومانیستی از دین نیست. اسلام اگر به شکوفایی امروز رسیده مرهون مجاهدت‌ زعمای آن در اعصار مختلف است. 🆔 @farhang_puya
💠 مالکیت ثقل لیبرالیزم است 🖇 افکار لیبرالیزم به این شکل است که انسان یک حقوق فردی آزادی دارد و باید به این آزادی فردی و حقوق انسانی احترام گذاشته شود. این آزادی خودش را در جوامع به‌صورت آزادی افکار و آزادی بیان ارائه می‌کند. 🔸 افکار لیبرال برعکس افکار قرون پیشین که از افلاطون، ارسطو، ماکیاولی و هابز سرچشمه می‌گرفت، به‌طور کامل متفاوت بود و یکی از پایه‌های مهم آن، مالکیت بود. در واقع مالکیت ثقل افکار لیبرالیزم بود و هست. 🖊 پروفسور حمید مولانا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 جهاد تبیین؛ یک فریضه قطعی و فوری 💠 حضرت امام خامنه‌ای (حفظه‌الله): 📲 یک سیاست قطعی رسانه‌های معا
📮 [برای ] نیازهای فکری مخاطب را درست تشخیص دهیم 📎 ما باید برای همه سطوح برنامه داشته باشیم. فقط به نخبگان پرداختن کافی نیست. فقط هم برنامه ریزی برای عموم مردم نمی‌تواند کارساز باشد. 🔚 باید سعی کنیم نیازهای روز فکری مخاطبان خود را درست تشخیص بدهیم، این نیازها همیشه به یک منوال نیست و همیشه هم در یک سطح نیست. 📝 حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کوتاهی و تسامح ما در مقابله با کنار گذاشتن حدود الهی سبب شده تا جمعیت کشف حجاب کرده توهم برشان دارد که آن‌ها اکثریت هستند و حامیان امر به‌ معروف و نهی ازمنکر در اقلیت به سر می‌برند؛ والّا چه چیزی می‌‌تواند آن‌ها را تا این حد چشم‌دریده کند؟ 🆔 @farhang_puya
📌 مفهوم رسانه اسلامی همچون اقتصاد اسلامی در محجوریت به‌سر می‌برد 📎 رسانه در زمانه ما اهمیت زیادی دارد؛ یکی به سبب این است که ما در ایران اسلامی هستیم که موتور متحرک تمام تحولات اخیر جهان به شمار می‌آید و به‌تبع بخشی از این تحولات در عرصه رسانه است. 📎 امروز مسأله‌ای که باید به آن بپردازیم، حرکت به سوی رسانه اسلامی است. این مسأله مانند اقتصاد اسلامی و بسیاری از مسائل دیگر هنوز تبیین نشده است. 🎙 مرحوم نادر طالب‌زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 شیخ دیگر تا آخر عمر روی زمین ننشست 🔹 فاضل اردکانی از کربلا به نجف آمده بود تا در تشییع جنازه‌ای ش
🔲 مگر تو در هنگام نماز صدا هم می‌شنوی ▫️ مرحوم حاج محمد جاودان یا مرحوم میرزا ابوالقاسم جاودان نقل کردند: عمه خانم مرحوم شیخ مرتضی زاهد یک بار منزل ایشان آمده و شکایت کرده بودند که همسایه رادیو روشن می‌کند و صدای آن را زیاد می‌کند. ▫️ رادیو هم موسیقی پخس می‌کند و خصوصا سروصدای آن، ظهر هنگام نماز مرا خیلی اذیّت می‌کند. شیخ مرتضی زاهد با تعجّب فرمودند: «مگر تو در هنگام نماز صدا هم می‌شنوی؟» 📚 سیره و خاطرات علما، آیت الله محمدعلی جاودان، صفحه ۱۶۶ 🆔 @farhang_puya
💠 امام حسن(علیه السلام) فرمودند: *نه پاکـدامنی روزی را از انسـان دور می‌کنـد و نه حرص، روزی زیاد می‌آورد؛ چون روزی قسـمت شـده است و حرص زدن باعث مبتلا شدن به گناهان می شود.* 📚 تحف العقول، صفحه ۲۳۴ 🆔️ @farhang_puya
⭕️ چه شد که امام آن نامه‌ تاریخی را خطاب به منتظری نوشت؟ 📌 به‌مناسبت سال‌روز نامه امام خمینی خطاب به منتظری و عزل او از قائم مقامی 1️⃣ موضع‌گیری‌های آقای منتظری در برابر امام این گمان را ایجاد کرده بود که کار او را در افق سیاسی کشور به پایان رسیده، اما امام با بزرگ‌منشی از بی‌مهری‌های وی گذشت. 2️⃣ دو سال از ماجرای غم‌انگیز آقای منتظری و دوران پرالتهاب مسئله مهدی هاشمی می‌گذشت که منتظری در تاریخ ۱۳۶۷/۱۱/۲۲ با زیر سوال بردن موضع‌گیری‌های نظام در داخل و خارج و پاشیدن بذر یأس و ناامیدی، امام را به واکنش در برابر خود واداشت. 3️⃣ تا پیش از این امام خمینی(ره) در برابر اشتباهات منتظری سکوت کرده و رویکردی پدرانه در پیش گرفته بودند، اما آخرین مواضع منتظری و نامه‌های تند او به امام خمینی(ره) نشان‌دهنده عدم پذیرش نصایح مشفقانه امام از جانب ایشان بوده است. 4️⃣ سرانجام امام خمینی(ره) نظر و تصمیم خویش را طی نامه‌ای عتاب‌آمیز در تاریخ ششم فروردین‌ماه ۱۳۶۸ به آقای منتظری منعکس نمود. این واقعیت تلخ را در نامه‌ای که بعداً امام خمینی(ره) خطاب به نمایندگان مجلس و وزرا نوشتند، می‌توان مشاهده نمود؛ 🔚 «...شنیدم در جریان امر حضرت آقای منتظری نیستید و نمی‌دانید قضیه از چه قرار است. همین قدر بدانید که پدر پیرتان بیش از دو سال است در اعلامیه‌ها و پیغام‌ها تمام تلاش خود را نموده است تا قضیه بدین جا ختم نگردد، ولی متأسفانه موفق نشد.» 📝 حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎥 کوتاهی و تسامح ما در مقابله با کنار گذاشتن حدود الهی سبب شده تا جمعیت کشف حجاب کرده توهم برشان دار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 مهم‌ترین خروجی اتفاقات این روزها این است که دیگر کسی جرأت نمی‌کند در جامعه اسلامی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کند. پ.ن: روزگاری تا توانستند صحبت‌های حاج قاسم را برای پیشبرد اهدافشان در بدنه جریان حزب الله تحریف کردند و امروز دیگر یادی از صحبت‌های او نمی‌کنند. 🆔 @farhang_puya
💠 از خودبیگانگی نسل جدید مولود رسانه‌هاست ➕ نسل‌های گذشته اگر چه گوشه‌ای از فرهنگ مادی متأثر از مدرنیته را دیدند و چشیدند، اما آنچنان که عنصر رسانه‌ای غربی بر تربیت و شخصیت نسل جدید مؤثر افتاده است، شاید به دلیل عدم گسترش ابزارهای رسانه‌ای در آن زمان بر آنان اثر نداشت. ➕ هرچند تعداد بالای جمعیت این سنین و مشکلات کشور، مسائلی را در زمینه شغل و ازدواج و مسکن و... آنان بروز داد، اما آثار مخرب فرهنگی و از خود بیگانگی‌های مولود رسانه‌ها در ایشان کمتر دیده می‌شد. ✍️ علیرضا کمیلی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ چه شد که امام آن نامه‌ تاریخی را خطاب به منتظری نوشت؟ 📌 #بازنشر به‌مناسبت سال‌روز نامه امام خمی
ranjnameh.pdf
540.4K
♻️ رنجنامه تاریخی سید احمد خمینی خطاب به آیت الله منتظری ▪️ سال‌هاست که این سند تاریخی حتی توسط بیت و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) که زیر نظر سید حسن خمینی است هم سانسور می‌شود. سندی که برملا کننده بسیاری از حقایق تاریخی است. پ‌.ن: مرور این رنجنامه به تحلیل بسیاری از وقایع پس از امام حتی وقایع امروز کمک می‌کند. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ وظیفه نهادهای حکومتی در احیای #فریضه_حجاب ▪️ عفاف و حجاب به‌عنوان دو مقوله‌ای که در سال‌های اخی
📌 متاسفانه انگار وزارت‌خانه‌ها در حذف چادر از قرائت رسمی مسابقه گذاشته‌اند... ▪️ در حالی که جمهوری اسلامی از ابتدا با تعیین سقف و کف ارزش‌ها، غیرچادری را هم به رسمیت می‌شناخت. ▪️ این گردش ناگهانی نه‌تنها موجب جذب حداکثری نیست، بلکه نظام هنجارهای ثابت گذشته را مختل می‌کند. 🆔 @farhang_puya
💠 ما مکلفیم انسان بسازیم 🔸 امام خمینی رحمه‌الله علیه: مکتب اسلام، یک مکتب مادی نیست؛ یک مکتب مادی-معنوی است. اسلام مادیت را در پناه معنویت قبول دارد. اسلام برای تهذیب نفس انسان آمده است. برای انسان سازی آمده است. برای مکتب‌های توحیدی، برای انسان‌سازی آمده است. ما مکلفیم انسان بسازیم. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔲 مگر تو در هنگام نماز صدا هم می‌شنوی ▫️ مرحوم حاج محمد جاودان یا مرحوم میرزا ابوالقاسم جاودان نقل
💢 شما حق ندارید در هیچ یک از امور ما مسلمانان دخالت کنید! ▪️ کسی از مردم سامرا به دلیلی شخصی، نسبت به آیت الله میرزامحمدحسن شیرازی، صاحب فتوای تنباکو دشمنی می‌ورزید. به‌خاطر این دشمنی فرزند بزرگ ایشان «میرزا محمد» را مضروب ساخت. میرزا محمد به علت این ضربت درگذشت. میرزای شیرازی در این واقعه هیچ نگفت و کمترین واکنشی نشان نداد. دشمنان آن روز اسلام واقعه را مورد توجه قرار دادند و خواستند برای ایجاد فتنه‌ای در دنیای اسلام از آن بهر‌برداری کنند. بدین منظور عده‌ای به سامرا آمدند و به خدمت میرزا رسیدند و از وی درخواست کردند تا در مورد از دست رفتن فرزندش و کار ناشایستی که با توجه به مقام میرزا واقع شده است، اقدامی بکند و دستوراتی بدهد. ▪️ میرزا از این پیشنهاد استقبال نکرد و فرمود: «می‌خواهم خوب بفهمید! شما حق ندارید در هیچ یک از امور ما مسلمانان دخالت کنید! این قضیه‌ای است که میان دو برادر اتفاق افتاده است» و بدین ترتیب آن‌ها را از خود راند. آن عده با بینی‌هایی به خاک مالیده از حضور میرزا مرخص شدند. ▪️ این جریان در آن ایام در پایتخت عثمانی، استانبول به دربار این دولت «باب عالی» رسید. خلیفه عثمانی از این موضع مرجع شیعه شادمان شد و به والی بغداد دستور داد که خود به محضر میرزا برسد و از وی تشکّر کند و از وقوع حادثه با ابراز تأسّف اعتذار جوید. 📚 سیره و خاطرات علما، آیت الله محمدعلی جاودان، صفحه ۱۱۵ 🆔 @farhang_puya
💠 امام جواد علیه السلام: *آن که گناهی را تحسین و یا تأیید کند، در آن گناه شریک است.* 📙 بحارالانوار، جلد ۷۵، صفحه ۸۲ 🆔️ @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نه جناب نیلی! اقتصاد مثل فیزیک نیست که جهان‌بینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن بی‌تاثیر باشد. نسخه‌های معیشت‌سوز و نابرابری‌ساز تعدیل که در این کشور پیاده کرده‌اید، فرجام همین فیزیک‌انگاری اقتصاد است؛ اقتصادی که جواز له شدن انسان زیر چرخ توسعه را صادر کرد و عقب‌ماندگی زائید. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 نه جناب نیلی! اقتصاد مثل فیزیک نیست که جهان‌بینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن بی‌تاثیر باشد.
⭕️ دوره اقتصاد تجربی و رياضی یک دوره ۲۰ ساله بيشتر دوام نياورد 🔘 شما تمام بحران‌های نظامی، اجتماعی و سياسی دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ آمریکا را مشاهده می‌کنيد و به‌موازات آن بحران‌های علمی به‌ويژه بحران در علوم اجتماعی مشاهده می‌شود. من خاطرم هست كه كسانی، آن موقع تظاهرات می‌کردند و به سيستم جنگی و سيستم ناعادلانه و تبعيض نژادی در آمريكا اعتراض می‌کردند. 🔚 در سطح دانشگاهی كسانی بودند كه می‌خواستند علم اقتصادی سياسی را احيا كنند و همين طور هم شد؛ يعنی دوره اقتصاد تجربی و رياضی یک دوره ۲۰ ساله بيشتر دوام نياورد و بعد از ۲۰ سال خيلی از دانشگاه‌ها آمدند و گفتند ما می‌خواهيم پيشرو اقتصاد سياسی باشيم. بنابراين مطالعات درباره توسعه و تاريخ توسعه و مطالعات ديگر به اقتصاد اضافه شد و امروز هر دو مسير ادامه دارد. 🎤 گفت‌وگو با پروفسور حمید مولانا 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 باید تورم را از بین برد. برای از بین بردن تورم اولین کاری که باید بکنیم این است که نظریات اقتصادی سرمایه‌داریِ لیبرال را کنار بگذاریم. دنبال فریدمن نروید که چطور تورم را باید کنترل کرد. 🔚 بانک‌های خصوصی و دولتی باید تعطیل شوند و یک بانک ملی داشته باشیم تا تورم از بین برود. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 اولین مسلمانی که تئوریزه کردن بی‌حجابی را کلید زد ▪️ روشنفکران ضرورتاً آدم‌هایی نیستند که بخواهند
🔰 عقبه فکری برخی روحانیون تسامح‌گر در مواجهه با کشف حجاب ➕ قاسم امین مصری که در زمره روشنفکران مسلمان قرار می‌گیرد، بر این باور بود که نمود‌های انحطاط جامعه اسلامی را مناسبات نادرست میان مرد و زن و مادر و فرزند در جوامع اسلامی برشمرد و راه اصلاح آن را در تعلیم و تربیت زنان دید. ➕ به‌عقیده او این تربیت باید به قادر ساختن زنان بر کسب درآمد معطوف باشد و نیز حجاب و پوشش باید به حد مصرّح در شریعت برگردد که در نظر او فاقد تحریم عام و نامحدود بی حجابی است. در جریان کشف حجاب در ایران نیز مشابه همین موضع از سوی برخی روحانیون اتخاذ شد. ✍️ محمدرضا فلاح 🆔 @farhang_puya
📌 از #کشف_حجاب رضاخانی تا هزارتوی #فریضه_حجاب در جمهوری اسلامی ▫️ رضا قلدر مدت کوتاهی پس از تاجگذاری شروع به حمایت #سازمان_یافته و گسترش کانون‌ها و #انجمن_های_بانوان کرد. این انجمن‌ها محل مناسبی برای تبلیغ و ارائه بی‌حجابی بود، اما مهم‌ترین زمینه برای کشف حجاب، #تغییر_لباس_مردان در سال۱۳۰۴، ۱۳۰۷ و ۱۳۱۴ شمسی بود‌. ▪️ رضاقلدر می‌دانست که مردان نسبت به وضع پوشش زنان خود بسیار #غیرت دارند و یکباره حاضر نمی‌شوند به کشف حجاب تن دهند، از این‌رو بهتر دید اول از تغییر لباس مردان شروع کند. ▫️ برخلاف تصور رایج، رضاخان فرآیند تغییر پوشش و #سبک_زندگی مردم ایران را بسیار هوشمندانه کلید زد و کارش را با تغییر لباس مردان آغاز کرد و مهم‌تر از همه اینکه #برخورد_قانونی آخرین اقدام او بود و نه اولین راهکار و ایده‌اش😊 ▪️ حال وزارت #ارشاد دولت آقای رییسی برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن دو پوستر منتشر می‌کند؛ سوژه یکی، خانواده‌ای چادری است که از قضا خیلی دیده نمی‌شود و دیگری خانواده‌ای غیرچادری را نشان می‌دهد و این یکی در #فضای_مجازی می‌چرخد. ▫️در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد، نوع پوشش زنان پوسترها است و هیچ کس از مدل پوشش مردان سخنی به میان نمی‌آورد. 🔚 سؤال اینجاست که آیا واقعا سبک پوشش مردان خانواده‌های #چادری در ایران اینگونه است؟ این نکات شاید به‌ظاهر خرد شدن در جزئیات باشد، اما اهل فن می‌دانند صورت‌بندی یک پوستر شاید به‌ظاهر چند ساعت زمان ببرد، اما ناشی از ساعت‌ها فکر است که ریشه در #بنیان_های_شناختی یک دولت، سازمان، وزیر و اطرافیان او دارد. #جامعه 🆔 @farhang_puya
💠 اميرالمؤمنين علی عليه‌السلام: ➕ ثَلاثٌ يُوجِبنَ المَحَبَّةَ؛ حُسنُ الخُلقِ وَ حُسنُ الرِّفقِ وَ التَّواضُعُ. *سه خصلت موجب دوستى است؛ خوش‌خويى، مهربانى و فروتنى.* 📙غررالحکم، حدیث ۴۶۸۴ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 پایه‌های استواری حکومت را گم نکنیم 🔘 حکومت و زمامداری، هنگامی زمینه‌ساز تمدن راستین خواهد بود که
📌 منظور ما از اسلام چیست؟ 🔹رهبر معظم انقلاب: ما از اسلام دفاع می کنیم. اما منظور ما از اسلام چیست? اسلامِ ما با اسلام متحجر از یک سو و اسلام لیبرال از سوی دیگر، در اصول و مبانی کاملا متفاوت است. 🔹 ما هم این را رد می کنیم و هم آن را. اسلام ما اسلامی است متکی به معنویت، عقلانیت و عدالت؛ این سه شاخص عمده در آن است. ما از معنویت به هیچ عنوان صرف نظر نمی کنیم. روح و اساس کار ما معنویت است. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ دوره اقتصاد تجربی و رياضی یک دوره ۲۰ ساله بيشتر دوام نياورد 🔘 شما تمام بحران‌های نظامی، اجتماعی
📌 تأثير جريان‌های اجتماعی در آمریکا روی تحولات علمی 🔹 بنده یک دوره پنجاه ساله پس از جنگ جهانی دوم در محافل علمی آمريكا و اروپا حضور داشته‌ام. اين دوره دقيقاً هم زمان است با رويكرد رياضی و تجربی به علوم انسانی در دانشگاه‌های آمريكا. 🔸 در دهه ۱۹۵۰ وقتی كه وارد دانشگاه‌های آمريكا شدم، تحصيلاتم را با رشته اقتصاد شروع كردم. در دوره ليسانس گرايش به اين بود كه ما را از انديشه عقلی و تفكر اقتصادی دور كنند و ما را به تجربيات اقتصادی وادار كنند. 🔹 دانشگاه‌های آمريكا و اروپا بعد از جنگ دوم بين‌المللی این تغييرات را طی كردند و با بررسی آن دوره می‌توان دید که چگونه يك جريان اجتماعی روی تحولات علمی تأثير می‌گذارد. 🎤 گفت‌وگو با پروفسور حمید مولانا 🆔 @farhang_puya