eitaa logo
فرزندان روح الله
1.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
306 ویدیو
180 فایل
🏠 اطلاع رسانی فرزندان روح الله (ره)؛ شبکه کانونهای مردمی نخبه پرور 🔸 بنیاد نهضت انقلاب اسلامی 📲 ادمین تلگرام، بله، ایتا: 🆔 @mohamadreza_khorasanizadeh 🔗صفحۀ اینستاگرام https://instagram.com/farzandanerouhollah?igshid=1gzorn1ml
مشاهده در ایتا
دانلود
روایت طَف 🏴 روز سوم ▪️سکینه پیکر پدرش، حسین، را در آغوش گرفت. جماعتی از اعراب چادرنشین ریختند، او را کشیدند و از پدر جدا کردند. ▪️سکینه گفت: چون او را در آغوش گرفتم بیهوش شدم. در آن حال شنیدم که میگفت: *چون آب گوارا نوشیدید، یادم کنید چون از غریب یا شهیدی شنیدید، بر من بگریید.* ترسان برخاستم و چشمم از گریه آزرده شده بود و لطمه بر روی میزدم. ▪️ناگهان هاتفی گفت:《آسمان و زمین بر او گریستند. اشک فراوان و خون گریه میکنند بر آن که در کربلا کشته شد، میان مردم فرومایه‌ی بدگوهر بی پدر. از آب او را منع کردند _ با آنکه نزدیک آب بود. ای چشم بگری بر کسی که از آب نوشیدن بازداشته شد.》 ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
روضه طَف 🏴 روز سوم دست از سرم بردار من بابا ندارم زخمی شدم بهر دویدن پا ندارم گیسو سپیدم؛ احترامم را نگه دار سیلی نزن؛ من با کسی دعوا ندارم باشد بزن چشم عمو را دور دیدی من هیچ کس را بین این صحرا ندارم زیبایی دختر به گیسوی بلند است مثل گذشته گیسوی زیبا ندارم این چند وقته از در و دیوار خوردم دیگر برای ضربه هایت جا ندارم تا گیسویم را ز دستانت درآرم غیر از تحمل چاره‌ای اینجا ندارم گفتم به عمه از خدا مرگم بخواهد خسته شدم میلی به این دنیا ندارم گیرم که پس دادند هر دو گوشوارم گوشی برای گوشواره‌ها ندارم شیرین زبان بودم صدایم را بریدند آهنگ سابق را به هر آوا ندارم در پیش پایم نان و خرما پرت کردند کاری دگر با شام و شامی‌ها ندارم با ضربه‌ی پا دنده هایم را شکستند کی گفته من ارثیه از زهرا ندارم نشناختم بابا تو را تغییر کردی امشب دگر راهی به جز افشا ندارم گویا تنور خولی آتش داشت آنشب ترکیب رویت گشته خیلی نا مرتب ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
💡 🔰 مردم سالاری در تربیت (خلاصۀ اولین جلسۀ مبنا با حضور حجت الاسلام آقانوری) 🔹 محوری‌ترین باور در اندیشۀ اسلامی توحید است. توحید به معنای یگانه‌سازی است یعنی انسان‌ها باید خدا را یگانه کنند. این سیر از چند خدایی به یگانه‌سازی خدا، تربیت است. به‌عبارت‌دیگر همۀ انبیاء الهی آمدند تا انسان‌ها را تربیت کنند. اما این تربیت چگونه محقق می‌شود؟ برای فهم بهتر این موضوع نیازمند شناخت انسان هستیم تا بتوانیم روش انبیاء را به‌درستی درک کنیم. 🔸️ انسان موجودی است با قوۀ اختیار و قوۀ درک و آگاهی. به‌عبارت‌دیگر انسان موجودی ذی‌اراده است. وقتی با موجود صاحب اراده مواجه هستیم، در تربیت چنین موجودی نمی‌توان به موفقیت دست یافت جز این‌که او خود اراده کند. پس بحث بر سر این است که چطور می‌توان ارادۀ انسان را جهت داد؟ برای جهت‌دهی ارادۀ انسان‌ها، انبیاء اگر می‌خواستند تک به تک و فرد به فرد کار کنند و وقت بگذارند، پس از تمام سال‌های رسالت، جز معدودی متدین نمی‌شدند پس باید راهی را در پیش بگیرند که از پی آن بتوان انسان‌ها را به‌طور گسترده تربیت کرد. از این رو انبیاء الهی دست به محیط‌سازی زدند و محیط را به‌گونه‌ای ساختند که در آن انسان‌ها به خودی خود رشد کرده و تربیت شوند. حال برای این محیط‌سازی بله، گاهی لازم است به سراغ تربیت فردی هم بروی، لازم است مدرسه هم داشته باشی، لازم است دانشگاه هم داشته باشی و... اما باید دانست که تمام این‌ها نهایتاً مؤثر در محیط هستند و این محیط است که مؤثر در تربیت انسان‌هاست. 🔹 با این توضیحات برای این‌که بتوان محیط را به‌نحوی سامان داد که در آن انسان‌ها اراده کرده و قدم در مسیر رشد و تعالی نهند، باید این اراده یا به‌عبارت‌دیگر اختیار و آگاهی انسان را به رسمیت شناخته و برای آن ارزش قائل بود. انسان باید آگاه شده و با اختیار انتخاب نماید و این تحقق مردم‌سالاری در تربیت است. برای تربیت باید محیطی ساخت تا انسان‌ها در آن به آگاهی درست دست یابند و بر اساس آگاهیشان خود انتخاب کنند پس مربیان و مراکز تربیتی کارشان قدم به قدم دادن آگاهی لازم به انسان است و محترم شمردن انتخاب‌ها و تصمیمات او بر اساس آگاهی‌هایی که کسب کرده است و این مسیر گام به گام او را به کمال خود نزدیک می‌کند. ☑ طرح فرزندان روح الله(ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
💡 🔰 مردم سالاری در تربیت (خلاصۀ دومین جلسۀ مبنا با حضور حجت الاسلام آقانوری) 🔹 بحث به این‌جا رسید که باید در فرآیند تربیت انسان به‌عنوان یک موجود ذی‌اراده، اراده‌اش به رسمیت شناخته شده و به آن بها داده شود. باید همۀ کسانی که در امر تربیت دخیل هستند از خانواده تا مدرسه، ارادۀ متربی را بپذیرند. اما امروز در شرایطی قرار داریم که هنجارهای جامعه این امر را نمی‌پذیرد. مثلاً اگر دانش‌آموز بخواهد کارگر شود و نخواهد به دانشگاه برود، خانواده و محیط پیرامون این امر را نمی‌پذیرند. به‌راحتی جامعه نمی‌تواند با هر تصمیم دانش‌آموز کنار بیاید و مثلاً بپذیرد که او خود مسیر آینده‌اش را انتخاب کند. پس باتوجه به این شرایط، نیازمند یک دورۀ گذار هستیم تا زمینه فراهم شود و به روزی برسیم که جامعه پذیرای اراده‌های دانش‌آموزان باشد. 🔸️ برای دورۀ گذار وقتی به سبک تربیتی انبیاء می‌نگریم، می‌بینیم که ایشان با استفاده از امت وسط این گذار را طی می‌کردند. به‌عبارت‌دیگر انبیاء در مواقعی که شرایط جامعه را مناسب نمی‌دیدند، با فراهم کردن یک محیط الگو یا به‌بیان‌دیگر با ساختن امت وسط زمینه را مساعد می‌کردند تا این الگو گسترده و فراگیر بشود. حال سؤال این‌جاست که اگر بخواهیم امت وسطی را بسازیم تا تبدیل به الگو شده و به تدریج فراگیر شود، این فرآیند را باید از کجا شروع کنیم؟ در یک مدرسه چند نقطۀ شروع برای ساخت امت وسط متصور است: 1️⃣ کادر مدیریتی مدرسه 2️⃣ معلمان 3️⃣ دانش‌آموزان 4️⃣ اولیاء دانش‌آموزان 🔹 ممکن است افراد نظرات مختلفی داشته باشند. اما از نظر حجت الاسلام آقانوری بهترین نقطۀ شروع، معلمان مدرسه هستند. اگر نظام ارزشی معلمان را به‌نحوی سامان دهیم که ارادۀ دانش‌آموزان را جدی گرفته و به آن بها دهند، می‌توانند کادر مدیریتی مدرسه و همچنین اولیاء را نیز همراه کنند تا این امر محقق شود. از سوی دیگر معلمان به‌عنوان عنصری که مستقیماً با دانش‌آموز در ارتباط هستند، می‌توانند به‌خوبی کنش‌گری در این نظام ارزشی جدید را به دانش‌آموز بیاموزند تا او نیز به‌درستی بتواند از حقوق و تکالیفش آگاه شده و حسن استفاده را نماید. ☑ طرح فرزندان روح الله(ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
◾ روایت طَف 🏴 روز چهارم ▪️عبیدالله ابن حصین ازدی، که وی را در قبیله‌ی بجیله میشمردند، بانگی برآورد و گفت:《ای حسین! این آب را نبینی همرنگ آسمان؟ والله، از آن قطره‌ای نچشی تا از تشنگی درگذری.》 حسین گفت:《خدایا، او را از تشنگی بکش و هرگز او را نیامرز.》 ▪️حمید ابن مسلم گفت: به خدا سوگند که پس از این، به دیدار او رفتم و بیمار بود. سوگند به آن خدایی که معبودی غیر او نیست. دیدم آب می‌آشامید تا شکمش بالا می آمد و آن را قی میکرد و باز فریاد میزد "العطش! العطش!" باز، آب میخورد تا شکمش آماس میکرد و سیراب نمیشد. کار او همین بود تا جان بداد. ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
روضه طَف 🏴 روز چهارم بعد از علی اکبر عوض شد کربلایت حتی عوض شد ناله هایت گریه هایت   غیر از زمانی که رقیه پیشت آمد کمتر شنید اهل حرم حتی صدایت   دیدی سکوت تو حرم را زیر و رو کرد دایی مگر مُردند خواهر زاده هایت   اصلا خدا ما را برایت آفریده تا که کند ما را فدایت خاک پایت   مادر درون خیمۀ خود بغض کرده می ترسد اینکه رد کنی ما را ، فدایت   زهرا به استقبال ما می آید امروز به شرط اینکه پشت ما باشد دعایت   وقتی بنا باشد اسیر شمر باشیم بهتر همان که جان دهیم اینجا برایت   حج تو با قربانی ما عاشقانه است ما را پذیرا باش مولا در منایت   دایی حسین انگار دیگر مهلتی نیست دیدار بعدی روی نیزه در هوایت   ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
این الطالب بدم المقتول بکربلا 🏴 فرشتگان بانگ به گریه بلند کردند و گفتند:《ای پروردگار! این حسین، برگزیده ی تو و پسر دختر پیغمبر توست.》 خدا سایه‌ی قائم را به آنها نمود و گفت:《به این انتقام میکشم خون او را.》 ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
🔰 هیئتی ها این کتاب را از دست ندهند 📚 🔸کتاب با موضوع «آداب حضور در مجالس اهل بیت(ع)» برگرفته از نکات معرفتی و کاربردی مدرس برجسته حوزه علمیه قم؛ استاد توسط نشر معارف به چاپ رسیده است. 🔹کتاب حاضر ماحصل سخنرانی های استاد به مناسبت اربعین حسین است که در ۳ گفتار منتشر شده است: 🔸 گفتار اول (اربعین و ظهور حق در طول تاریخ) دربردارنده نگاه تاریخی - تمدنی به جریان نبرد حق و باطل و نقش انبیا الهی در تاریخ انسانی و تبیین جایگاه حماسه عاشورا و توجه انبیا و اولی الهی به آن، به عنوان گلوگاه تاریخ در این سیر و نسبت یابی اربعین به عنوان فعلیت و امتداد ظرفیت های عاشورا برای مقدمه سازی ظهور است. 🔹گفتار دوم (اربعین؛ امتداد عاشورا تا ظهور) این مبنا را با نگاهی عینی و مصداقی و با تدبر و تجربه اندیشی در متن حماسه پیاده روی اربعین همراه می سازد و تلاش می کند با نگاهی تحلیلی و مصداقی به نهضت اربعین ظرفیت آن را به عنوان یک الگوی اجتماعی و تمدنی تحلیل کرده و در نهایت به آسیب شناسی اربعین بپردازد. 🔸در گفتار سوم (شرح زیارت نامه اربعین) تلاش شده است، به زیارت اربعین به عنوان فصل اخیر و کمالی غایی زائر نگاه شده و شرحی هر چند مختصر بر متن زیارت نامه اربعین، با این مبنا اراده شود. ادامه در پست بعد ..... ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
📚 🔰 در بخشی از متن این کتاب می خوانیم: 🔸منِ حقیقی انسان که منِ دینش بود، در جریان عاشورا نشان داده شد. ائمه دیگر هم منِ اسلام را نشان دادند، اما برای همه ظهور و بروز پیدا نکرد. در جریان عاشورا دشمن به دست خودش باعث شد که منِ دین، منِ اسلام، منِ عبودیت،منِ توحیدی برای همه بارز شود. همه، حتی دشمنان دیدند. بسیاری از نقل ها در جریان عاشورا ناقلش دشمنان ما هستند. لذا شروع، وسط و پایان حرکت عاشورا، حرکت به سوی امام و فانی کردن من های خود در منِ امام است. در زیارت عاشورا می خوانیم: سلام بر ارواحی که«حلت بفنائک»؛ یا می گوییم: «بابی انت و امی و نفسی و مالی و ولدی» برگرفته از صفحه ۹۰ کتاب 🔹 در یادداشتی بر این کتاب نوشته است: «کتاب وزین و نورانی ادب عاشقی، بابی است برای ورود به بطن مجالس ذکر اهلبیت(ع) و اذن دخولی است برای اندیشه و احساس ناب ولایی مومنان. اگر کسی می‌خواهد در مورد مجالس اهل بیت علیهم‌السلام نگاه خود را عمیق کند یا مطالعات عمیقی در این حوزه داشته باشد، باید این کتاب را مطالعه کند تا ذهنیت معنوی دقیقی پیدا نماید..... ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
روایت طَف 🏴 روز پنجم ▪️آخر کَس از اصحاب حسین سوید ابن عمرو ابن ابی المطاعِ خنعمی بود. زخم سنگین وی را رسیده و افتاده بود بی هوش. وقتی به هوش آمد که شنید میگفتند:《حسین کشته شد.》 شمشیر از او گرفته بودند، کاردی همراه داشت و با آن حربی کرد و کشته شد. عروة ابن بطار تغلبی و زید ابن رقاد جهنی او را بکشتند. و او آخر قتیل بود. مردی شریف و بسیار نماز بود. مانند شیر خشمگین جنگ کرد و بر مصیبت بزرگ شکیب نمود تا میان کشتگان بیفتاد... ▪️ ▪️▪️ ▪️...گردی سخت سیاه و تاریک برخاست و بادی سرخ وزید که هیچ چیز پیدا نبود: آسمان سرخ گردید و آفتاب بگرفت_چنانکه ستارگان در روز دیده شدند. هیچ سنگی را برنداشتند، مگر زیر آن خون سرخ تازه بود. مردم پنداشتند عذاب فرود آمد. کسی در لشکر آمد و فریاد میزد. او را از فریاد منع کردند. گفت:《چگونه فریاد نزنم و حال آنکه میبینم رسول خدا را ایستاده، نگاه به زمین میکند و جنگ شما را مینگرد. و من میترسم بر اهل زمین نفرین کند و من با آنها هلاک شوم.》 آنها با یکدیگر گفتند: "دیوانه است." *او جبرئیل بود...* ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
روضه طَف 🏴 روز پنجم خسته ام این روز‌ها از سن کمتر داشتن‌ می‌خورد اینجا به درد من فقط سر داشتن قصد من این بود از دستی که دادم رفته است باری از روی دو کوه شانه ات برداشتن هرکسی دور و بر قاسم نبوده، آمده کار دستم داده است اینجا برادر داشتن چند دسته چشم دارد می‌دود سمت حرم یک پسر می‌ارزد اینجا‌ها به دختر داشتن از توانی که ندارد دست تو فهمیده ام سخت دارد می‌شود انگار معجر داشتن آنقدر زخمی شدی که زجر دارم می‌کشم کاش می‌آمد به کار پیکرت پر داشتن قد و بالای من از آغوش تو کوچک‌تر است تازه می‌بینم چرا خوب است اکبر داشتن بس که چشمان تو برگشت از حرم فهمیده ام داغ سنگینی است روی سینه خواهر داشتن یوسف دوش نبی در قعر چال افتاده‌ای‌ می‌شود واجب هراز گاهی پیمبر داشتن ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
🔰 رَه‌نما سلسله بسته‌های تربیتی و معرفتی ویژۀ نوجوانان 🔹میز مجموعه فرزندان روح الله قصد دارد با تالیف بسته‌های رَه‌نما برنامه‌ها، محتواها و بسته‌های کاربردی و توانمندساز در مسیر رشد معنوی و معرفتی و بصیرتی نوجوانان را آماده کند تا با پرورش شخصیت آن‌ها، زمینه ایجاد هویتی ایرانی، اسلامی، انقلابی را فراهم آورد. 🔸 جزوۀ «هیئت محرم» کلیات و شیوه‌نامۀ برگزاری مراسم عزاداری؛ شیوه‌نامه‌ای است که در ابتدا اهداف کلان تربیتی در ماه محرم را برجسته می‌کند و ظرفیت‌های نهفته در این ایام را برای دانش آموزان نشان می‌دهد تا مربیان و معلمان بتوانند با الگوگیری از این سرفصل‌ها به طراحی قالب‌های تربیتی و بومی مجموعۀ خودشان اقدام کنند. 🔹 اهدافی مثل تقویت روحیه های استکبارستیزی، ظلم ستیزی، ایثار، فرهنگ شهادت، روحیۀ ولایت‌پذیری و محبت به اهل بیت علیم السلام از جملۀ این ظرفیت‌هاست. همچنین در این جزوه با ارائۀ قالب‌های کاربردی در حوزۀ برگزاری هیئت‌های محرم از فضاسازی گرفته تا برگزاری جز به جز یک مراسم، سعی شده برنامه‌هایی عملیاتی به منظور دنبال کردن اهداف کلی طراحی شود تا دست‌گیر مربیان و معلمان در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام باشد. ☑ طرح فرزندان روح الله(ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
هییت محرم.pdf
4.82M
🔰 فایل pdf هیئت محرم، کلیات و شیوه‌نامه برگزاری مراسم عزاداری ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
◾ روایت طف 🏴 روز ششم ▪️ فصل طیّب ▪️مردی از بنی عبد از همدان، که او را ربیع بن تمیم میگفتند و آن روز در کربلا حاضر بود گفت: من عابس را دیده بودم: دلاورترین مردم بود. گفتم:《ای مردم، این شیر سیاه است! پسر ابی شبیب! کسی به مبارزه او نرود.》 و او فریاد میزد:《آیا مردی هست؟ آیا مردی هست؟》 عمر سعد گفت:《از هر طرف سنگریزان کنید.》 چون چنین دید، زره و خود بیفکند آنگاه، حمله کرد. به خدا سوگند، دیدم بیش از دویست مرد را پیش کرده بود، اما آنها بر وی احاطه کردند و او را کشتند. سر او را دست چند تن مردم دیدم؛ هر یک میگفت《من او را کشتم.》 تا نزد عمر سعد آمدند. او گفت《مخاصمه نکنید که یک نفر او را نکشت.》 ▪️▪️▪️ ▪️ فصل خبیث ▪️عمر سعد فریاد زد. ده تن حاضر گشتند. از آنهاست اسحاق بن حبوه‌ی خضرمی _که پیراهن حسین را ربوده بود_ و اخنس بن مرئد خضرمی و حکیم ابن طفیل سنبسی و عمر ابن صبیح صیداوی و رجاء بن منقذ عبدی و سالم بن خثیمه جعفی و واحظ بن ناعم و صالح بن وهب جعفی و هانی بن ثبیت خضرمی و اسید ابن مالک. بدن حسین را به سم اسبانشان کوبیدند_چنانکه سینه و پشتش درهم شکست. ▪️ابو عمر زاهد گفت: این ده تن آمدند و نزدیک ابن زیاد بایستادند ابن زیاد پرسید:《کیستند؟》 گفتند:《آنها که اسب تاختیم.》 عبیدالله جایزتی اندک مقرر داشت. دیدیم هر ده نفر حرامزاده بودند... ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
روضه طَف 🏴 روز ششم بی تو در بین حرم بانگ عزا افتاده وای قاسم، عوضِ وا عطشا افتاده چاره‌ای کن که نمانند به رویِ دستم عمه ات از نفس و نجمه ز پا افتاده گیسویِ مادرِ تو باز شده در خیمه تا که گیسویِ تو در دستِ بلا افتاده کار، کارِ نظر شومِ حرامی‌ها بود اگر این لاله‌ی انگشت نما افتاده به دلم ماند عمو نَه، که بگویی بابا لبت از زمزمه و خنده چرا افتاده؟ خیز شاید کمکِ لرزش پایم باشی کارم از رفتن اکبر به عصا افتاده شده دشوار تماشای تو از سمت حرم چقَدَر سنگ میانِ تو و ما افتاده لشگری قصد طواف تو رسید و رد شد بدنی حال در این سعی و صفا افتاده دست در زیرِ تنت برده ام و میپرسم بین این ساقه چرا این همه تا افتاده؟ قد کشیدی کمی از پا و کمی از سینه بینِ اندام تو این فاصله‌ها افتاده هرکجا تاخته اسبی کمی از تو رفته لخته خونت همه جا در همه جا افتاده کاکُلَت کنده شد و حرمله در مُشتَش برد اثر پنجه‌ی او در سر و پا افتاده میبرم تا درِ خیمه قد و بالایت را چند عضوی ز تو‌ای وای کجا افتاده؟ شیشه یِ عمرِ من آرام نفس کِش بدجور استخوان هایِ شکسته به صدا افتاده‌ ای ضریحِ حسنم، زود مُشَبَّک شده‌ای در حرم با تو دمِ واحسنا افتاده ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
🔰 کتاب‌خوانه سلسله موضوعات پیرامون کتاب و کتابخوانی 🔹کارگروه ذیل مجموعۀ فرزندان روح الله با رویکردی تربیت محور، مطالبی تحت عنوان *کتاب‌خوانه* موضوع کتاب و کتابخوانی را هدف قرار داده تا در این راه علاوه بر ارائۀ راهبردهای اصولی پیرامون کتاب، راه‌کارهایی کاربردی را طرح کند. 🔸این کارگروه بنا دارد با معرفی فضاهای حقیقی و مجازی پیرامون کتاب، ارائۀ برش‌هایی از کتاب‌های خواندنی و معرفی آن‌ها همچنین طرح موضوعاتی پیرامون اهمیت کتاب و کتابخوانی در امر تربیت یا ارائۀ راهکارهایی عملیاتی درکنار مربیان، معلمان، اولیا، دانش آموزان و تمام دغدغه‌مندان این حوزه باشد. در گام ابتدایی به اهمیت مطالعه و شیوه‌های کتاب‌خوان شدن خواهیم پرداخت.
🔸️ادامه از پست قبل... 🔰شخصی که تازه دارد نظم دادن به زندگی اش در مقام خواننده را شروع می‌کند، نباید شرمنده باشد از خواندن آثار غیر شاهکار یا بابت اینکه هر بار می‌تواند فقط بر خواندن چند صفحه تمرکز کند. پس اجازه بدهید آن شخص با داستان کوتاه یا جستار شروع کند و آرام آرام به سوی آثار بلندتری حرکت کند که توجه گسترده می‌طلبند. در حقیقت، ضرورت دارد که یک خواننده حرکت رو به جلوی منظمی داشته باشد: مردی که گام به گام راه می‌رود بهترین راه رفتن را دارد، نه همچون کسی که وقتی می‌خواهد جهش بلندی به جلو داشته باشد پشتک وارو می‌زند. 📚 (لذت خواندن در عصر حواس پرتی، نشر ترجمان، ص ۱۰۶) ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
روایت طف ▪️ فصل جاماندگان 🏴 روز هفتم ▪️طرماح ابن عدی گفت: حسین را وداع کردم و با او گفتم《خدای شر جن و انس را از تو دور کند. من برای کسان خویش از کوفه آذوقه آورده‌ام و نفقه‌ی آنها نزد من است. بروم و آذوقه‌ی آنها را برسانم آنگاه، سوی تو بازآیم ان‌شاء‌الله. و اگر به تو رسم، البته تو را یاری کنم.》 گفت《اگر قصد یاری من داری، بشتاب! خدای بر تو ببخشاید.》 دانستم به مردان محتاج است. نزد اهل خویش رفتم و کار آنها راست کردم و وصیت به جای آوردم. از عجله من تعجب کردند. مقصود خود گفتم و از راه بنی ثعل روانه شدم تا به عذیب‌الهجانات رسیدم. سماعة ابن بدر را دیدم خبر کشته شدن حسین را داد. بازگشتم. ▪️▪️▪️ ▪️ فصل پیشتازان ▪️غروب تاسوعا محمد ابن بشیر حضرمی را گفتند《پسرت در ثغر ری اسیر شد.》 گفت《ثواب مصیبت او و خود را از خدای چشم دارم. دوست ندارم او اسیر شود و من زنده باشم.》 حسین سخن او بشنید و گفت《رَحِمَکَ الله، من بیعت از تو برداشتم. در رهایی پسر خود بکوش.》 گفت《درندگان زنده زنده مرا بخورند اگر از تو جدا شوم.》 گفت《پس این جامه‌های بُرد را به این پسرت ده تا در فدای برادرش، بدان‌ها استعانت جوید.》 و پنج جامه به وی بخشید که بهای آن هزار دینار بود. ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
روضه طَف 🏴 روز هفتم وقت آن است بگیری قمرش گردانی پسرت را به فدای پدرش گردانی ایستاده به روی پای خودش از امروز مرد گشته، ببرش مرد تَرَش گردانی بی گناهی تو اثبات شود می‌ارزد پس ببر تا سند معتبرش گردانی تو فقط نیزه نخور صدعلی اصغر به فدات دادمش بلکه بگیری سپرش گردانی گلویش تازه گل انداخته من می‌ترسم صبرکن تا صدقه دور سرش گردانی طفل من تا بغل توست خیالم جمع است نکند حرمله را با خبرش گردانی ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
🔰 جلسات معین کانون آفتابگردان بوشهر 🔺 حاضرین: جناب آقایان حجت الاسلام رجبی مسوول طرح فرزندان روح الله (ره) آقای محمد عربسلمانی معاونت دانش آموزی بنیاد طرح نهضت آقای محمد نظری مسوول میز برنامه‌ی طرح فرزندان روح الله آقای حامد شمیرانی مسوول راهبری طرح فرزندان روح الله ره 🔺 مدعوین : جناب آقایان آقای بهروز دشتی مدیر کانون آقای مهرداد بردبار معاون پشتیبانی و هماهنگی 🔹در ابتدای جلسه مدیرمجموعه آفتابگردان بوشهر در مورد فعالیت های میدانی و مختصات تربیتی و آموزشی مجموعه ، نقاط قوت و زمینه های همکاری نکاتی را فرمودند. همچنین ایشان در مورد سه کارگروه ویژه ی خصوصا کارگروه سرود که بحمدالله موفقیت های استانی نیز داشتند توضیحاتی ارائه فرمودند. 🔸در ادامه‌ی جلسه مسئولین طرح در مورد نظام جذب و در مورد نظام نامه ی تربیتی نکاتی را بیان داشتند و در نهایت گزارشی در مورد چالش ها، اردوی های درون استانی و برنامه های جاری ارائه نمودند. ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
روایت طَف 🏴 روز هشتم ▪️چون حسین به سراپرده بازگشت، شمر با جماعتی از همراهان خود بر وی تاختند و او را فروگرفتند. مردی از ایشان_که مالک ابن نسر کندی میگفتندش_ شتابان آمد و حسین را دشنام داد و شمشیر بر سرش زد و حسین بُرنُس بر سر داشت، آن را بدرید و شمشیر به سر رسید: خون روان گشت و برنس از خون پر شد. حسین گفت《به دست راست خود نخوری و نیاشامی و خدای حشر تو را با ستمکاران کند.》 و آن کلاه بینداخت و دستمالی خواست و زخم سر ببست‌. کلاهی دیگر خواست، برسر نهاد و عمامه بربست. مانده شده بود. آن مرد کندی بیامد و آن کلاه اول را برداشت: خز بود. ▪️چون نزد جفت خویش برد و آن را میشست از خون، زنش گفت《در خانه من آوردی جامه‌ی پسر دختر پیغمبر را که ربوده ای؟ بیرون بر! 》 و دوستان وی میگفتند این مرد همیشه درویش و بیچاره بود تا بمرد. ▪️▪️▪️ ▪️‌عمرو ابن عکرمه، یکی از اهالی مدینه گفت: صبح برخاستیم، یکی از بستگان ما حکایت میکرد که شب آوازی شنیده: ای شما که حسین را به نادانی کشتید، شما را به شکنجه و عذاب مژده باد. پیغمبران و فرشتگان و همه طوایف آسمان نفرین میکنندتان. شما لعنت شده‌اید به زبان سلیمانِ داوود و موسا و عیسا. دو سه ماه، هنگام برآمدن آفتاب دیوارها را گویی خون آلود میدیدم. ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
◾ روضه طف 🏴 روز هشتم با هر خداحافظ که در دور و برش ریخت بال و پر پروانه با خاکسترش ریخت در پیش روی حسرت چشمان بابا می رفت و صدها آرزو پشت سرش ریخت هر جا که بوده کربلا یا در مدینه با زخم اول، زود قلب مادرش ریخت او اوّلین رزمنده بود پس بدیهی ست یک لشکر تازه نفس روی سرش ریخت آن قدر پاشیده شده گل برگ هایش حتی زره طاقت نیاورد آخرش ریخت آخر نشد "بابا" بگوید، بی صدا رفت با آن که هر چه داشت را در حنجرش ریخت ناباورانه برگِ برگِ آرزو را با گریه بابا در عبای باورش ریخت ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
🔰 تمایز بین استعداد و توانمندی! 🔸استعداد، چیزی است که بالقوه در ما وجود دارد و تا زمانی که مورد توجه قرار نگیرد، پرورش پیدا نکند و به و نرسد، به توانمندی تبدیل نمی‌شود. 🔹خیلی‌ها استعداد موسیقی دارند اما همه‌ی کسانی که استعداد موسیقی دارند، موسیقی‌دان نمی‌شوند. همچنانکه خیلی‌ها استعداد مدیریت دیگران را دارند اما هر کسی که از چنین استعدادی بهره‌مند است، در نهایت به توانمندی مدیریت دیگران دست پیدا نمی‌کند. درست همانطور که وجود دانه، برای یک گیاه ضروری است اما قرار نیست هر دانه‌ای، به یک گیاه شاد و سرسبز و زیبا تبدیل شود. 🔸باید توجه داشته باشیم که هر استعدادی ممکن است به توانمندی‌های مختلفی تبدیل شود. به عنوان مثال، استعداد کار با انگشتان، در یک فرد به توانمندی آرایش تبدیل می‌شود اما در فرد دیگری، در قالب توانمندی مونتاژ سریع و دقیق قطعات مکانیکی، شکل می‌گیرد و رشد می‌کند. همچنانکه پرورش هر استعدادی، می‌تواند به چند توانمندی کاملاً مختلف منتهی شود، هر توانمندی هم ممکن است ریشه در استعدادهای متفاوتی داشته باشد.
🔸️ادامه از پست قبل... 🔹وقتی که تلاش می‌کنیم استعدادهای خود را به توانمندی تبدیل کنیم، با واقعیت‌های جدیدی در مورد خودمان روبرو می‌شویم. ممکن است به این نتیجه برسیم که قضاوت ما در مورد استعدادمان اشتباه بوده‌است یا اینکه متوجه بشویم که تلاش و وقت و هزینه‌ای که برای پرورش یک استعداد لازم است، فراتر از ظرفیت‌های فعلی ماست و ترجیح بدهیم که از تبدیل آن استعداد به یک توانمندی – لااقل در حال حاضر – صرف نظر کنیم. همچنین در تلاش برای تبدیل استعدادهای بالقوه به توانمندی‌های واقعی، ممکن است وادار شویم که برخی از استعدادهای خود را کنار بگذاریم و از آنها به نفع سایر استعدادها صرف نظر کنیم. 🔸حالا که از استعدادها و تبدیل آنها به توانمندی حرف زدیم و استعدادها را به دانه و توانمندی را به گیاه رشد کرده و بالغ تشبیه کردیم، منطقی است که بگوییم: دانه، برای تبدیل شدن به یک گیاه بالغ، به منابع متعددی نیاز دارد و باید فضا و زمان مناسب در اختیارش قرار گیرد. همچنین موانع متعددی در راه رشد دانه‌ها وجود دارند که اگر برطرف نشوند، دانه هرگز فرصت رشد و نمو را نخواهد داشت. ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
روایت طَف 🏴 روز نهم ▪️عباس مردی زیبا و نیکو روی بود. چون بر اسب بلند سوار میشد، پای او بر زمین میکشید و او را قمر بنی هاشم می‌گفتند و علمدار حسین بود. او بزرگتر فرزند امّ البنین بود. چون حسین او را بر کنار فرات بر زمین افتاده دید، بگریست. گفت《اکنون پشت من شکست و چاره‌ام کم شد.》 هرگاه دشمن بر اصحاب حسین احاطه می‌کرد، عباس میتاخت و آنها را می‌رهانید. وقتی عباس رفت و کشته شد، لشکری باقی نمانده بود ▪️▪️▪️ ▪️چون سحر شد، حسین را خوابی سبک بگرفت. بیدار شد و گفت《میدانید اکنون در خواب چه دیدم؟》 گفتند《یا ابن رسول الله، چه دیدی؟》 گفت《دیدم سگانی به من روی آورده‌اند تا مرا بدرند، و در میان آنها سگی دو رنگ دیدم که از همه سخت تر بود بر من و گمان دارم آنکه مرا میکشد از این مردم، مردی پیس باشد. و جد خود، رسول خدا، را دیدم_و با وی، گروهی از اصحاب بودند_میفرمود"ای پسر من، تو شهید آل محمدی و اهل آسمان‌ها و صفیح اعلی از آمدن تو شادی مینمایند. امشب افطار، تو نزد من باشی، تاخیر مکن. این فرشته‌ای است از آسمان فرود آمده، تا خون تو را بگیرد و در شیشه‌ی سبزی نگاه دارد." این خوابی است که دیدم. اجل نزدیک است و بی شک هنگام کوچیدن از این جهان فراز آمده‌ است.》 ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه طَف 🏴 روز نهم وعده ای داده ای و راهی دریا شده ای خوش به حال لب اصغر که تو سقا شده‏اى آب از هیبت عبّاسى تو مى‏لرزد بى عصا آمده‏اى حضرت موسى شده‏اى به سجود آمده‏اى یا که عمودت زده‏اند یا خجالت زده‏اى وه که چه زیبا شده‏اى یا اخا گفتى و ناگه کمرم درد گرفت کمر خم شده را غرق تماشا شده‏اى منم و داغ تو و این کمر بشکسته تویى و ضربه‏اى و فرق ز هم وا شده‏اى سعى بسیار مکن تا که ز جا برخیزى اندکی فکر خودت باش ببین تا شده‏اى مانده‏ام با تن پاشیده‏ات آخر چه کنم؟ اى علمدار حرم مثل معما شده‏اى مادرت آمده یا مادر من آمده است؟ با چنین حال به پاى چه کسى پا شده‏اى؟ تو و آن قدِّ رشیدى که پر از طوبى بود در شگفتم که در این قبر چرا جا شده‏اى ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
◾ روایت طَف 🏴 روز دهم ▪️یکی که در لشکر کوفه بود گفت: ندیدم کسی که دشمن بسیار بر او بتازد و فرزندان و یارانش کشته شده باشند، دلدارتر از وی. چنان‌که مردان بر او می‌تاختند، او با شمشیر حمله می‌کرد و آنان را مانند گله‌ی بز که گرگ در آن افتد، می‌پراکند. ما سی‌هزار بودیم. وقتی حسین حمله میکرد منهزم شدیم و مانند ملخ پراکنده، و حسین به جای خویش بازمی‌گشت و لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ العَلِیِّ العَظیم میگفت.
◾ ادامه از پست قبل... ▪️▪️▪️ ◾محمد ابن عبدالرحمان گفت: ◾هلال ابن نافع گفت: من ایستاده بودم با اصحاب عمر سعد، که مردی فریاد زد《ایهاالامیر! مژده که اینک شمر حسین را میکشد.》 من میان دو صف آمدم و جان دادن او را دیدم: به خدا قسم، هیچ‌ کشته‌ی به خون آغشته را نیکوتر و درخشنده‌ روی‌ تر از وی ندیدم... تاب رخسار و زیبایی هیئت او اندیشه قتل وی را از یاد من ببرد. شربتی آب میخواست. شنیدم مردی میگفت:《آب نخواهی نوشید تا به جهنم بروی و از آب آنجا بنوشی.》 حسین را شنیدم گفت《من نزد جد خویش روم و از آب غیر آسن بنوشم و از آنچه شما با من کردید بدو شکایت کنم.》 ▪️همه خشمگین شدند_که گویی خداوند در دل آنها رحمت نیافریده بود. من گفتم《به خدا قسم، دیگر در هیچ کار با شما شریک نشوم.》 ▪️▪️▪️ ▪️راس الجالوت مرا دید و گفت《میان من و داوود هفتاد پشت فاصله است و هرگاه یهود مرا ببینند تعظیم کنند. شما میان فرزند پیغمبرتان و پیغمبرتان یک پدر فاصله است، او را کشتید؟ ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
◾ روضه طَف 🏴 روز دهم ای شاه بی لشکر بگو پس لشکرت کو؟ گر تو سلیمانی بگو انگشترت کو ؟ ظرف دو ساعت این همه نیزه شکسته؟ بوی تو می آید بگو پس پیکرت کو ؟ با ناله های فاطمه اینجا دویدم گر تو حسین مادری پس مادرت کو؟ یک جای بوسه در تنت باقی نمانده خاک دو عالم بر سرم موی سرت کو ؟ آقای من پیراهنت کو ؟ خاتمت کو ؟ سیمرغ قاف عاشقی بال و پرت کو ؟ گیرم سرت را از قفا آقا بریدند آن بوسه ای که داده ام بر حنجرت کو ؟ این دشت دشت چشمهای خیره سر شد آقا کمک من خواهرت را دخترت کو ؟ ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 درس حسین ابن علی به تاریخ 🔸 «سیدالشهدا با این فداکاری که کرد علاوه بر اینکه آنها را به شکست رساند و اندکی که گذشت مردم متوجه شدند که چه غائله‌ای و چه مصیبتی وارد شد و همین مصیبت موجب به هم خوردن اوضاع بنی‌امیه شد. 🔹 علاوه بر این در طول تاریخ آموخت به همه که راه همین است. از قلت عدد نترسید، عدد کار پیش نمی‌برد. کیفیت اعداد؛ کیفیت جهاد اعداد مقابل اعدا؛ آن است که کار را پیش می‌برد. افراد ممکن است خیلی زیاد باشند، لکن در کیفیت ناقص باشند یا پوچ و افراد ممکن است کم باشند، لکن در کیفیت توانا باشند و سرافراز». ☑ طرح فرزندان روح الله (ره) شبکه‌ی کانون‌های تربیت نخبگانی بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 @farzandanerouhollah