eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره 26. شُعراء آيه 200-206 👇👇 كَذَ لِكَ سَلَكْنَاهُ فِى قُلُوبِ الْمُجْرِمِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِهِ حَتَّى يَرَوُاْ الْعَذَابَ الْأَلِيمَ فَيَأْتِيَهُم بَغْتَةً وَهُمْ لَايَشْعُرُونَ فَيَقُولُواْ هَلْ نَحْنُ مُنظَرُونَ أَفَبِعَذَابِنَا يَسْتَعْجِلُونَ أَفَرَأَيْتَ إِن مَّتَّعْنَاهُمْ سِنِينَ ثُمَّ جَآءَهُم مَّا كَانُواْ يُوعَدُونَ ✔️ترجمه ما این گونه قرآن را (با بیانى رسا وروشن) در دلهاى گناهكاران عبور دادیم، (ولى آنان) ایمان نمىآورند، مگر آنكه عذاب دردناك را مشاهده كنند. كه ناگهان و در حالى كه آگاه نباشند به سراغشان آید. پس گویند: آیا به ما مهلتى (براى توبه وجبران) داده خواهد شد؟ آیا نسبت به نزول عذاب ما عجله دارند (كه مىپرسند قهر خدا چه زمانى است)؟ آیا دیدى كه اگر سالها هم آنان را (از نعمتهاى خود) برخوردار كنیم، آنگاه عذاب موعود به آنها خواهد رسید. ✔️نکته ها در روایات مىخوانیم: رسول خداصلى الله علیه وآله در دیدند كه بنى امیّه از منبرش بالا مىروند و مردم را منحرف مىكنند، چون از خواب برخاستند غمگین بودند، در این وقت جبرئیل این آیات را آورد: «أفراَیت اِن متّعناهم سِنین. ثمّ جائهم ما كانوا یُوعدون»(58)🌴 58) تفسیر المیزان. ✔️پيام ها 1- خداوند حتّى با كفّار اتمام حجّت مىكند و قرآن را بر آنان عرضه مىكند و بر دلشان عبور مىدهد. «سَلَكناه» 2- اگر قابلیّت نباشد، قرآن هم كارساز نیست. «سَلكناه فى قلوبالمجرمین لایؤمنون» 3- جرم و گناه، زمینه ى هدایت را در انسان محو مىكند. «المجرمین لایؤمنون»🌱 4- همان گونه كه اگر قرآن به زبان اعجمى نازل مىگردید، عربهاى مشرك مكّه ایمان نمىآوردند، اكنون هم كه به زبان عربى روشن نازل ومطالب آن بر دل آنان وارد مىشود، باز هم ایمان نمىآورند. «لا یؤمنون به» 5 - ایمان در لحظه ى اضطرار سودى ندارد. «لا یؤمنون به حتّى یَروا العذاب»☘️ 6- به مهلت دادن خداوند مغرور نشویم، زیرا مرگ و عذاب الهى به صورت ناگهانى مىآید. «فیأتیهم بَغتَةً» 7- مجرم، در لحظه ى مرگ تقاضاى مهلت دارد.«هل نحن مُنظَرون» 8 - روزى وجدانهاى خفته بیدار خواهد شد. «هل نحن مُنظَرون»🌱 9- كسانى كه در دیدن عذاب الهى عجله دارند، روزى براى در امان بودن از عذاب، مهلت خواهند خواست. «مُنظَرون - یستعجلون» 10- مهلت براى سیه دلان سودى ندارد. «مَتّعناهم سِنین... جائهم ما كانوا یوعدون» https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 207-209 👇👇 مَآ أَغْنَى عَنْهُمْ مَّا كَانُواْ يُمَتَّعُونَ وَمَآ أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ إِلَّا لَهَا مُنذِرُونَ ذِكْرَى وَمَا كُنَّا ظَالِمِينَ ✔️ترجمه آنچه برخوردار بودند، در دفع عذاب به كارشان نیاید. وما (مردم) هیچ منطقه اى را هلاك نكردیم، مگر آن كه بیم دهندگانى داشتند. تا مایه ى پند و عبرت باشد، و ما ستمكار نبودیم (كه بدون هشدار مجازات كنیم). ✔️نکته ها خداوند، هر فرد و قوم گمراهى را زمانى هلاك مىكند كه از قبل به آنان هشدار داده باشد، وگرنه عقوبت بدون هشدار ظلم است و ظلم در شأن خداوند نیست. قرآن، این حقیقت را در آیات مختلف بیان كرده است: * «و ما ظلمناهم»(59) ما به آنان نكردیم. * «و ما اللّه یُرید ظلما»(60) خداوند ارادهى نمىكند. * «ما كان اللّه لیَظلمهم»(61) شأن خداوند كردن نیست. * «لا یظلمون نَقیرا»(62)، «لا یظلمون شیئا»(63) ستمى به آنها نخواهد شد. * «لا یظلمون فَتیلا»(64) خداوند به اندازه نخ درون خرما وكمتر از آن ظلم نمىكند. * «لا یظلم مِثقال ذَرّة»(65) خداوند به اندازه ى سنگینى ستم نمىكند. 59) نحل، 118 . 60) غافر، 31 . 61) عنكبوت، 40 . 62) نساء، 124 . 63) مریم، 60 . 64) نساء، 49 . 65) نساء، 40 . ✔️پيام ها 1- در هنگام قهر الهى، همه ى اسباب كامیابى بىفایده است. «ما أغنى عنهم» 2- رفاه مخالفان دین، شما را نكند كه روزى آن را خواهیم گرفت. «ما أغنى عنهم ما كانوا یُمتّعون»☘️ 3- قهر الهى، بعد از اتمام حجّت است. تنبیه باید بعد از تذكّر باشد. «و ما اهلكنا... الاّ لها منذرون» 4- در هر امّتى اولیاى خدا هستند كه آنان را دهند. «من قریةالاّ لهامنذرون» 5 - وظیفه ى انبیا هشدار است و در قبول یا ردّ مردم مسئولیّتى ندارند. «منذرون» 6- انسان حقایق را درك مىكند، لكن چه بسا او را فرا مىگیرد، و درمان غفلت، تذكّر و هشدار است. «منذرون»🌱 7- تنبیه قبل از تذكّر، ظلم است. «ذِكرى و ما كنّا ظالمین» 8 - شأن الهى از ظلم دور است. «و ما كنّا ظالمین» https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 210-213 👇👇👇 وَ مَا تَنَزَّلَتْ بِهِ الشَّيَاطِينُ وَ مَايَنبَغِى لَهُمْ وَ مَا يَسْتَطِيعُونَ إِنَّهُمْ عَنِ السَّمْعِ لَمَعْزُولُونَ فَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ فَتَكُونَ مِنَ الْمُعَذَّبِينَ ✔️ترجمه و قرآن را شیطانها نازل نكرده اند. نه سزاوار آنان است (كه شیاطین آن را نازل كنند) و نه قدرت بر این كار دارند. بى شك آنها از شنیدن (اخبار آسمانى) بركنارند. پس (اى پیامبر!) با خدا معبود دیگرى را نخوان كه از عذاب شدگان خواهى شد. ✔️نکته ها وحى دو نوع است: الف: وحى الهى كه به وسیله ى الامین بر قلب پیامبرصلى الله علیه وآله نازل مىشود، كه این نوع وحى نه سزاوار جنّ و شیاطین است و نه آنها توان دریافت و ارسال آن را دارند. «و ما یَنبغى لهم و ما یَستَطیعون» ب: نوع دیگر وحى، وسوسه ها و الهامهاى است كه شیطانها بر اولیاى خود القا مىكنند. «اِنّ الشیاطین لَیُوحون الى اولیائهم»(66) ✅قرآن از استحكام ومقامى والا واز قداست وحفاظتى خاصّ برخوردار است، زیرا آورنده آن روح الامین است، از هرگونه دستبردى محفوظ است، «لمَعزولون» گیرنده آن معصوم است، «و مایَنطق عن الهَوى»(67) وتضمین شده است. «اِنّا نحن نَزّلنا الذّكر واِنّا له لحافظون»(68) مشركان به پیامبرصلى الله علیه وآله پیشنهاد كردند: اگر تو بتهاى ما را بخوانى و آنها را محترم بدانى، ما نیز تو را رئیس خود قرار مىدهیم. آیه نازل شد كه كفّار را مأیوس كن. «فلاتَدعُ مع اللّه» 66) انعام، 121. 67) نجم، 3. 68) حجر، 9. ✔️پيام ها 1- تهمتها را قاطعانه پاسخ دهید. «و ما تَنزّلت» مشركان القاى آیات را كار شیاطین مىپنداشتند. 2- قداست وحى، از خباثت شیاطین دور است. «ما یَنبغى لهم» 3- قدرت جن و شیاطین است. «و ما یَستطیعون»🌱 4- ورود بیگانگان به مراكز قدسى ممنوع است. «اِنّهم عن السَمعِ لمعزولون» 5 - اگر و پاكى و ظرفیّت باشد، فرشته را به نزول وا مىدارد. «نَزَل به الرّوح الامین على قلبك» ولى اگر آمادگى نباشد حتّى پرواز به آسمان، با برگشت و محرومیّت همراه خواهد بود. «لمعزولون»، «فاَتبَعه شهاب»(69)🌴 6- هدف نهایىِ نزول قرآن، است. «و ماتَنزّلت... فلاتَدعُ مع اللّه» 7- خداوند پیامبر را از شرك نهى مىكند، تا ما بیاموزیم وگرنه پیامبر لحظه اى به سراغ غیر خدا نرفت. (به در مىگویند تا دیوار بشنود). «فلا تدعُ مع اللّه»☘️ 8 - عصمت انبیا، با آزادى واختیار آنان منافاتى ندارد. (پیامبر معصوم است ولى مىتواند به سراغ غیر خدا رود، لذا مورد نهى قرار مىگیرد) «فلاتَدع» 9- رهبران توحید باید خود اوّلین موحّدان باشند. «فلا تَدع» 10- غیر خدا، هر وهر باشد، قابل پرستش نیست. «الهاً آخر» 11- شرك، سبب هلاكت امّتهاى پیشین گردیده است. «فلاتدع... فتكون من المعذّبین» (یعنى از عذابشدگان قبلى مىشوى) 12- به سراغ خدا رفتن، بیچارگى و عذاب به دنبال دارد. «فتكون من المعذّبین»🌱 13- آیات الهى، به شخصیّتهاى بزرگ نیز هشدار مىدهد. «فتكون من المعذّبین» 69) حجر، 18. https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 214-217 👇👇👇 وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّى بَرِى ءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ وَتَوَكَّلْ عَلَى الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ ✔️ترجمه و خویشان را هشدار ده. و براى مؤمنانى كه از تو پیروى كردهاند، بال خود را بگستر (و متواضع باش). پس اگر سرپیچى كردند بگو: قطعاً من از آنچه انجام مىدهید بیزارم. و بر (خداى) عزیز و مهربان توكّل كن. ✔️نکته ها پس از نزول آیه 214، پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله بستگانش را به مهمانى فراخواند و بعد از پذیرایى، سخن خود را آغاز و آنان را از شرك و بتپرستى نهى فرمود.(70) كلمه ى «عَشیرة»، شاید به خاطر معاشرت بستگان با یكدیگر است كه در مورد خویشان بكار مىرود. در نیكى به دیگران (مانند دیدوبازدید، انفاق، وام، ارشاد و امربه معروف) نزدیكان انسان مقدّمند. «اَنذر عَشیرتك الاَقربین» 👈گشودن بال، در قرآن درباره ى دو مورد آمده است: یكى پیامبر براى ؛ «واخفض جَناحك لمَن اتّبعك» و دیگرى فرزند براى ، امّا در مورد فرزند كلمه ى «ذلّ» نیز آمده است. «واخفض لهما جَناح الذّل من الرّحمة»(71) در آیه ى «واَنذر عَشیرتك» زنان نیز جزو مخاطبان بوده ند. «عشیرتك» شامل زن و مرد است و تفسیر المیزان از طبرانى نقل كرده كه پیامبرصلى الله علیه وآله زنان را نیز دعوت كرده بود. 70) تفسیر مجمعالبیان. 71) اسراء، 24. ✔️پيام ها 1- پیوند خویشاوندى سبب بیشترى مىشود. «و اَنذر عشیرتك»☘️ 2- در مكتب وحى، همه ى مردم در برابر قانون خدا یكسانند ونزدیكان پیامبر نیز مورد هشدار قرار مىگیرند. «و اَنذر عشیرتك» 3- در تبلیغ و نهى از منكر، اوّل از خود شروع كنید؛ «فلاتَدعُ مع اللّه» سپس نزدیكان. «و اَنذر عشیرتك» 4- ارشاد و تبلیغ باید با باشد. «و اَنذِر» 5 - روابط فامیلى نباید نهى از منكر باشد. «و اَنذِر»🌴 6- هشدار به نزدیكان، زمینهى پذیرش حقّ را در دیگران تقویت مىكند. (مردم مىگویند: این حرفها را به بستگان خود نیز مىزند). «و اَنذِر عشیرتك» 7- در میان بستگان نیز اولویّت مطرح است. «الاقربین» 8 - در بین بستگان به خاطر شناخت عمیق واعتماد، زمینه ى پذیرش حقّ بیشتر است. «الاقربین» 9- هشدار باید با و محبّت همراه باشد. «اَنذِر... واخفض»🌱 10- تواضع در برابر یاران، پیروان و زیردستان، از صفات لازم براى رهبر و مبلّغ است. «واخفِض جَناحك لمَن اتّبعك» 11- با مؤمنین تواضع، از مشركان برائت. «واخفِض - فقل اِنّى برىء» 12- در اهمیّت تواضع همین بس كه خداوند پیامبر را به آن فرمان مىدهد.«واخفض» 13- لازمه ى ایمان به خداوند، پیروى از پیامبر است. «لمَن اتّبعك من المؤمنین» و نفرمود: «للمؤمنین» 14- مؤمنان، به قدرى دارند كه رسول اللّه صلى الله علیه وآله مأمور به فروتنى در برابر آنان مىشود. «واخفِض جناحك لمَن اتّبعك من المؤمنین» 15- ملاك برخوردها، ایمان و كفر است، نه فامیل بودن. (بستگانت را انذار ده ولى نسبت به مؤمنین تواضع كن). «اَنذر - واخفِض» 16- تواضع، تنها با زبان نیست، در عمل نیز لازم است. «جَناحك» 17- میزان تولّى و تبرىّ، اطاعت از رسول خداست. «اتّبعك - عَصوك»🌱 18- تنفّر قلبى از كفر نیست، اعلام قولى لازم است. «فقُل» 19- كسى كه بر خداوند توكّل دارد مىتواند از عملكرد كفّار و بىاعتنایى بستگان اعلام برائت و تنفّر كند. «بَرىء - و توكّل» 20- به كسى تكیه كنیم كه قدرتمند ودوستدار ما باشد. «وتوكّل على العزیزالرّحیم» https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 218-223 👇👇👇 أَلَّذِى يَرَاكَ حِينَ تَقُومُ وَتَقَلُّبَكَ فِى السَّاجِدِينَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَى مَن تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ تَنَزَّلُ عَلَى كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ يُلْقُونَ السَّمْعَ وَأَكْثَرُهُمْ كَاذِبُونَ ✔️ترجمه خدایى كه چون (به نماز) برمىخیزى تو را مىبیند. و حركت تو را در میان سجده كنندگان (نیز مىبیند). زیرا كه اوست شنوا و دانا. آیا شما را خبر دهم كه شیاطین بر چه كسى فرود مىآیند؟ بر هر دروغساز گنه پیشهاى فرود مىآیند. (زیرا این افراد) به سخنان شیاطین گوش فرا مىدهند و بیشترشان دروغگویند. ✔️نکته ها كلمه ى «اَفّاك» به معناى كذّاب و دروغساز است. در مورد قیام پیامبرصلى الله علیه وآله در آیه ى 218، یا مراد قیام براى نماز است، یا قیام براى انذار و تبلیغ. چنانكه امام باقرعلیه السلام فرمود: مراد قیام در مسئله ى نبوّت است. احتمال دارد مراد از آیه ى 223 این باشد: شیاطینى كه بر افراد فاسد نازل مىشوند، براى شنیدن اخبار آسمان گوش خود را القا مىكنند، گرچه با شهاب رد مىشوند. امام باقرعلیه السلام فرمود: مراد از جمله ى «تَقلّبك فى السّاجدین» آن است كه خداوند از جا به جایى تو در اصلاب نیاكان خداپرست تو آگاه بوده است.(72) از آنجاكه مشركان، نزول وحى را نزول شیاطین برحضرت مىپنداشتند، خداوند با قاطعیّت مىفرماید: شیاطین بر دروغسازان گنهكار نازل مىشوند نه بر پیامبر معصوم. بنابراین دو نوع نزول داریم: یكى نزول وحى از طریق فرشتهاى امین «انّه لتَنزیل ربّ العالمین نزل به الرّوحالامین» دیگرى نزول شیاطین بر افراد آلوده. «تَنزّل على كلّ اَفّاك اَثیم» 72) بحار، ج 15، ص3. ✔️پيام ها 1- خداوند با یادآورى نظارت خویش، از پیامبرش دلجویى مىكند. «یَراك...» 2- انسان در حال نماز مورد توجّه خاصّ خداوند است. «یَراك حین تَقوم» 3- سجده مهمترین ركن نماز است. «فى السّاجدین» 4- بر خدایى توكّل كنیم كه علاوه بر داشتن عزّت و رحمت، شنوا و آگاه است و حركتها و عبادتهاى مارا مىبیند. «توكّل على العزیز الرّحیم - السّمیع العلیم» 5 - در شیوهى تبلیغ، با سؤال كردن زمینهى توجّه و شنیدن را در مخاطبین زنده كنیم. «هل اُنبّئكم» 6- روحیّهها، ظرفیّتها و لیاقتهاى گوناگون، نزولهاى گوناگونى را به همراه دارد. «نَزَل به الرّوح الامین على قلبك - تَنزّل على كلّ افّاك اَثیم» 7- دریافت كنندهى وحى تنها یك دل است، دل پاك پیامبر «قلبك»، ولى دریافتكنندهى وسوسههاى شیطانى، هر دل آلودهاى است. «كلّ افّاك» 8 - بدتر از گناه، تكرار و عجینشدن آن با خُلق وخوى آدمى است. «افّاك اَثیم» 9- نشانهى گناهكار آلوده آن است كه گوش خود را در اختیار هر سخنى مىگذارد. «یُلقُونَ السمع» 10- دروغ، سرچشمهى بسیارى از گناهان و خطرناكتر از آنهاست و لذا قلب دروغساز، فرودگاه شیطان مىشود. «تَنزّل على كلّ افّاك اَثیم» https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 224-227 👇👇 وَالشُّعَرَآءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِى كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُواْاللَّهَ كَثِيراً وَانتَصَرُواْ مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُواْ وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُواْ أَىَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ ✔️ترجمه مگر آنان (شاعرانى) كه ایمان آورده و كارهاى نیكو انجام داده و خدارا بسیار یاد مىكنند، و پس از آن كه مورد ستم قرار گرفتند (به دفاع از خود) یارى مىطلبند (و با شعر از مظلومیّت خود دفاع مىكنند) و كسانى كه ظالمند، به زودى خواهند دانست كه به كدام بازگشتگاه باز خواهند گشت. ✔️نکته ها كلمهى «غاوون» از «غىّ»، ضد رشد است، چنانكه در جاى دیگر مىفرماید: «قد تَبیّن الرّشد من الغَىّ»(73) از آنجا كه كفّار قرآن را ساختهى وهم و خیال، و پیامبر را شاعر مىدانستند، این آیات آنان را محكوم مىكند كه طرفداران شعرا، گمراهانند ولى طرفداران پیامبر اسلام گمراه نیستند. شعرا بىهدف وسرگشتهاند وبه گفتهى خود عمل نمىكنند، ولى پیامبر این گونه نیست، هماهنگى میان گفتار و رفتار پیامبر اسلام، نشانهى آن است كه او شاعر نیست. از امام باقر وامام صادقعلیهما السلام نقل شده كه به مناسبت آیهى «والشعراء یَتبعهم الغاوون» فرمودند: كسانى كه فقه را براى غیر دین آموخته باشند، یا عمیق نیاموخته باشند، هم گمراهند و هم دیگران را گمراه مىكنند و قصّهسرایان نیز مشمول این سرزنش هستند.(74) از اینكه نام شعراى بىهدف در كنار دروغسازانى كه شیاطین بر آنان نازل مىشوند، آمده است، شاید بتوان ارتباطى میان شیطان دروغساز و شاعر بىهدف هرزهگو كشف نمود. به گفتهى روایات: ذكر كثیر، تسبیحات حضرت زهراعلیها السلام، یعنى سى و چهار مرتبه «اللّه اكبر»، سى و سه مرتبه «الحمداللّه» و سى و سه مرتبه «سبحان اللّه» است. در حدیث آمده است: ذكر خدا تنها با زبان نیست، بلكه یاد خداست به هنگام ترك گناه و انجام عبادت. «ذكروا اللّه»(75) در حدیث مىخوانیم: سر مبارك امام حسینعلیه السلام بالاى نیزه این آیه را تلاوت فرمود:«و سیَعلم الّذین ظلموا...» و امام صادقعلیه السلام فرمود: مصداق روشن ظلم، ظلم درحقّ آلمحمّدعلیهم السلام است.(76) ✔️شعر و شاعران مطالبى دربارهى شعر و شاعران به مناسبت آیات آخر این سوره بیان مىكنیم: * از تفسیر بیضاوى نقل شده: چون اشعار جاهلیّت بیشتر پیرامون خیالات، توصیف زنان زیبا، معاشقه و افتخارات بیهوده یا بدگویى و تعرّض به ناموس دیگران بوده این آیات نازل شده است. «والشعراء یَتبعهم الغاوُون» * تفاوت میان حكیم وشاعر آن است كه حكیم ابتدا معانى را در نظر مىگیرد وبعد الفاظ را به كار مىبرد، ولى شاعر ابتدا قالب والفاظ را در نظر مىگیرد، سپس معانى را بیان مىكند.(77) * در روایات، شعر خوبى كه از حقّ طرفدارى كند، از جهاد با سر نیزه برتر شمرده شده و مورد ستایش قرار گرفته است.(78) * رسول اكرم صلى الله علیه وآله فرمود: بعضى از بیانها همچون سحر و بعضى از شعرها حكمت است.(79) * پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله به شاعر متعهّدى به نام «حَسّان» فرمود: روحالقدس با توست.(80) * پیامبرصلى الله علیه وآله در یكى از سفرها، «حَسّان» را فراخواند كه شعر بخواند. او مىخواند و حضرت گوش مىدادند. حضرت دستور دادند در مسجد جایگاه خاصّى براى «حَسّان» باشد.(81) * امام صادقعلیه السلام به یاران خود مىفرمود: كودكان خود را با شعر «عَبدى» آشنا كنید كه او شاعرى خوب و مكتبى است.(82) * امام صادقعلیه السلام فرمود: هر كس براى حقّانیّت ما یك بیت شعر بسراید، خداوند در بهشت خانهاى به او عطا مىكند.(83) * امام صادقعلیه السلام فرمود: خواندن شعر براى روزه دار و كسى كه در حال احرام یا در منطقه حَرَم است، مكروه مىباشد و نیز خواندن شعر در روز یا شب جمعه كراهت دارد.(84) * در روایات مىخوانیم: راستترین شعر در زمان جاهلیّت این بوده است: الا كلّ شىء ما خلا اللّه باطل و كلّ نعیم لا محالة زائل(85) یعنى بدانید كه هر چیز، جز خداوند باطل است و هر نعمتى دیر یا زود از بین خواهد رفت. * در روایت آمده است: همین كه آیهى «والشعراء یَتبعهم...» نازل شد گروهى از شاعران مسلمان نگران خود شده، نزد پیامبر اكرم آمدند. حضرت فرمود: «اِنّ المؤمن مجاهد بسیفه و لسانه» یعنى مؤمن با شمشیر و زبان خود جهاد مىكند.(86) 73) بقره، 256. 74) تفسیر نورالثقلین. 75) تفسیر كنزالدقائق. 76) تفسیر نورالثقلین. 77) لغتنامه دهخدا. 78) تفسیر كنزالدقائق. 79) تفسیر المنیر. 80) تفسیر كنزالدقائق. 81) تفسیر روحالمعانى. 82) تفسیر كنزالدقائق. 83) بحار، ج 79، ص 291. 84) وسائل، ج 7، ص 121. 85) تفسیر مواهبالعلّیه. 86) تفسیر منهجالصادقین. https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
✔️پيام ها 1- جذب مردم مهم نیست، مهم این است كه چه افرادى و به چه هدفى جذب شوند. «یَتبعهم الغاوون» 2- اسلام با هنر مخالف نیست، با شعر بىهدف مخالف است. «فى كلّ وادٍ یهیمون» 3- اگر شعر همراه با ایمان و تقوا نباشد، خیالات و احساسات شخصى شاعر و تمایلات مردم، هر روز شاعر را به یك وادى مىكشاند. «فى كلّ واد یهیمون» 4- آنچه مورد انتقاد است، گمراه كردن مردم و سرگرم نمودن آنان به امور مختلف است. «یَتبعهم الغاوُون - فى كلّ واد یهیمون» خواه در زمینهى شعر باشد یا قصه، یا فیلم یا عكس یا تئاتر یا طنز و یا سخنرانى، لكن شعر به خاطر زیبایى و ویژگىهاى خاصّش نافذتر است. 5 - آفتهاى شعر چند چیز است: پیروى نااهلان، «یتبعهم الغاوُون»، بىهدفى «فى كلّ واد یهیمون» و بىعملى. «یقولون ما لایفعلون» 6- اگر شعر و هنر در كنار ایمان قرار نگیرد، بسترى مناسب و مسیرى هموار براى حركت منحرفان خواهد شد. «والشعراء یَتبعهم الغاوُون - الاّ الّذین آمنوا» 7- یكى از شیوههاى امر به معروف و نهى از منكر، معرّفى الگوهاى حقّ و باطل است. «والشعراء ... الاّ الّذین» 8 - قرآن از شاعرى كه اهل حرف است نه عمل، انتقاد كرده است. «یقولون ما لایفعلون» 9- انصاف را مراعات كنید. حقّ خوبانِ هر صنف و گروه را نادیده نگیرید. شعر و هنر در دست صالحان ارزش است. «الاّ الّذین آمنوا» 10- ایمان، عمل صالح و یاد خدا، هنرمند و شاعر را از انحراف نجات مىدهد. «الاّ الّذین آمنوا ...» 11- قرآن شعرى را تأیید مىكند كه از شاعرِ مؤمن و عامل و ذاكر خدا باشد و در مسیر تحریك مردم براى دفاع از حقّ به كار گرفته شود. «آمنوا و عملوا ... و انتصروا...» 12- ایمان بر عمل مقدّم است و اعمال نیز باید صالح باشد تا كارساز شود. «آمنوا و عملوا الصالحات» 13- یاد خدا، به زمان و مكان و مقدار، محدود نیست. (در هر زمان، در هر مكان، هر چه بیشتر) «ذكروا اللّه كثیراً» 14- هر كجا خطر لغزش زیاد است باید یاد خدا نیز زیاد باشد. «ذكروا اللّه كثیراً» 15- با هنر وشعر، به مقابلهى ستمگران برویم. «وانتصروا من بعد ما ظلموا» 16- خداوند در كمین ستمگران است. «و سیعلم الّذین ظلموا» https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
باسمه تعالی ✔️مسابقه قربان تا غدیر با 400 جایزه 🔸نحوه شرکت در مسابقه:عدد بدست آمده از پاسخنامه را جهت شماره 30005027000006 پیامک شود.یا ایدی @a_f_4279 ارسال شود. 🔹منبع مسابقه در کانال @a_fatemi24 بنام در مسیر بندگی (تحت نظر اداره تبلیغات اسلامی گناباد)در شبکه های مختلف اجتماعی خصوصا نرم افزار های ایرانی بصورت روزانه (اول صبح هر روز) درطول دهه ولایت بارگذاری میشود. 🔸علاقه مندان عضو کانال @a_fatemi24 شده و منبع را روزانه دریافت نمایند. 🔹طبق نظر اهدا کنندگان جوایزشرکت در مسابقه بدون مطالبه منبع جایز نمیباشد. 🔸اسامی برندگان در آدرس کانال فوق اعلام میشود. 🔹مهلت شرکت در مسابقه تا روز عید غدیر 29 مرداد میباشد. برگزار کننده:ستاد دهه ولایت و امامت شهرستان گناباد ✔️پرسشنامه الف1-- علّت بسته نشدن درب خانۀ امیرالمؤمنین و حضرت زهراعلیهماالسلام در ماجرای سد الابواب چه بود ؟ 1) امرخدا این بود. 2) ایشان نفس و جان پیامبر صلی ا لله علیه و آله بودند. 3) گزینه 1 و 2 صحیح است. ب2- - موضوع پیمان نامۀ منافقان چه بود وپیامبر صلی الله و علیه و اله آن را چه نامید؟ 1) غصب خلافت- صحیفه ملعونه 2) پیمان صلح با مشرکان- صحیفه ملعونه 3) غصب خلافت- شجره خبیثه ج3- چرا پیامبراکرم؟ صلی الله و علیه و اله حضرت علی علیه السلام را مأمور ابلاغ سورۀ برائت نمودند؟ 1) به خاطر پیشنهاد اصحاب 2) این کارجزءرسالت پیامبر ص بود وبه امرخدا بایدیاخودشان انجام میدادند یا کسی که مانند ایشان باشد 3) گزینه 1 و 2 صحیح است د4 - طبق کدام آیۀ شریفه پیامبر خدا؟ص؟ فدک را به حضرت زهرا؟عها؟ بخشیدند ؟ « )1 قل لا أسئلکم علیه اجرًا الا المودة فی القربی »)شوری 23 ) « )2 وآت ذی القربی حقه » )اسراء 26 ( 3( آیۀ ولایت ) 55 مائده( ه5 - روز 15 ذی الحجّة ولادت کدام امام است؟ دو اثر گرانبهای ایشان چیست؟ 1( امام هادی؟ع؟ زیارت جامعۀ کبیره و زیارت غدیریة 2( امام کاظم؟ع؟ زیارت جامعۀ کبیره و زیارت امین ا لله 3( امام باقر؟ع؟ زیارت عاشورا و زیارت غدیریة 6-و- حضرت زهرا؟عها؟ درپاسخ به این سؤال چه فرمودند؟ )آیاپدرتان دربارۀ ولایت علی؟ع؟ چیزی فرمودند؟( 1( فرمودند: چه زود کینه و نفاق خود را آشکار کردید 2( فرموند:شگفتا آیا فراموش کردید غدیر خم را ؟ 3( گزینه 1 و 2 صحیح است ز7- دعای حضرت رسول؟ص؟ در 17 ذی الحجّة در حق امیرالمؤمنین؟ع؟ چه بود ؟ وکدام آیه نازل شد ؟ 1( پروردگارا یاری کن علی را - آیۀ محبّت 2( پروردگارا محبّت علی علیه السلام را در دل مؤمنان و هیبت او را در دل منافقان قرارده - آیۀ محبّت 3( پروردگارا علی و شیعیانش را رستگار کن _ آیۀ تطهیر ح8- چرا خداوند به تمام پیامبران دستور داده روز 18 ذی الحجّةرا عید بگیرند؟ 1( چون این روز بزرگ ترین عید خداوند است)عید ا لله الأ کبر( 2( چون در این روز تمام پیامبران الهی مأمور اباغ و معرّفی وصی وجانشین خود شدند 3( گزینه 1 و 2 صحیح است ط9 - چرا مصداق «ُاوِلی الأمر » در آیۀ شریفه ، فقط اهل بیت؟عهم؟هستند؟ 1( چون واژۀ اولِی الأمر هم ردیف خدا و رسول آمده است؛ وتنها شامل معصومین؟عهم؟ می شود. 2( چون اطاعت خدا و رسولش و اولی الامر به یک میزان واجب شده؛ و کسی جز 12 امام شایستگی چنین جایگاهی ندارد. 3( گزینه 1 و 2 صحیح است. ی10- آیۀ ولایت در شأن چه کسی نازل شد؟ و در چه روزی؟ 1( اهل بیت؟عهم؟ 24 ذی الحجّة 2( امیرالمؤمنین علی؟ع؟ 24 ذی الحجّة 3( امیرالمؤمنین علی؟ع؟ 18 ذی الحجّة ک11- به فرمودۀ امام رضا؟ع؟ بزرگ ترین فضیلت قرآنی امیرالمؤمنین؟ع؟ چیست؟ 1( آیۀ ولایت 2( آیۀ مباهله 3( آیۀ تطهیر ✅به بهانه غدیر و همراهان گرامی در دهه ولایت یک را مطالعه میکنیم در مسیر بندگی👇👇 ♦️https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام🔸 ♦️http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا🔹 ♦️ http://sapp.ir/a_fatemi24 سروش🔸 ♦️https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام🔹 ♦️@fatemi24
جلسه تقسیر منزل آرمانفر👇👇 فَلَمّا جاءَ سُلَیْمانَ قالَ أَ تُمِدُّونَنِ بِمالٍ فَما آتانِیَ اللّهُ خَیْرٌ مِمّا آتاکُمْ بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِیَّتِکُمْ تَفْرَحُونَ«36» چون(پیک حامل هدایا)نزد سلیمان آمد،سلیمان گفت:آیا مرا با مالی ناچیز مدد می کنید؟ پس(بدانید)آنچه خداوند به من داده بهتر است از آنچه به شما داده است،(من با هدیه ی شما شاد نمی شوم)بلکه شما هستید که به هدیه ی خودتان خوشحالید. اِرْجِعْ إِلَیْهِمْ فَلَنَأْتِیَنَّهُمْ بِجُنُودٍ لا قِبَلَ لَهُمْ بِها وَ لَنُخْرِجَنَّهُمْ مِنْها أَذِلَّهً وَ هُمْ صاغِرُونَ«37» (سلیمان به پیک بلقیس)گفت:به سوی آنان برگرد،پس ما حتماً لشکریانی برآنان وارد می کنیم که برای آنان تاب مقابله نیست و ما حتماً آنان را از منطقه، ذلیلانه آواره می کنیم در حالی که خواری را احساس خواهند کرد. پیام ها: 1- انگیزه ی اولیای خدا مادّیات نیست. «أَ تُمِدُّونَنِ» (مردان خدا خود را با پول معامله نمی کنند،زیرا آنان امیر دنیا هستند نه اسیر آن). 2- مردان خدا،تیزبین و هوشیار و قاطعند.انگیزه های فاسد را در پشت هدایا می بینند و می گریزند و صاحبان آن انگیزه ها را توبیخ و سرزنش می کنند. «أَ تُمِدُّونَنِ بِمالٍ» 3- هدایا را به نحو احسن بپذیرید و پاسخ دهید. «إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّهٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها» [50]امّا نه در مواردی که هدیه جنبه ی رشوه دارد. «أَ تُمِدُّونَنِ» 4- کافر،همه را به کیش خود پندارد. «أَ تُمِدُّونَنِ بِمالٍ» 5-مال دنیا چیزی نیست. «بِمالٍ» به اصطلاح ادبی،تنوین برای تحقیر است. 6- مردان خدا نعمت ها را از او می دانند. «فَما آتانِیَ اللّهُ» 7- گاهی بیان قدرت خود،لازم است. «فَما آتانِیَ اللّهُ خَیْرٌ مِمّا آتاکُمْ» 8-بهترین اهرم برای طرد مال حرام،توجّه به الطاف الهی است. «أَ تُمِدُّونَنِ بِمالٍ فَما آتانِیَ اللّهُ خَیْرٌ مِمّا آتاکُمْ» 9- اولیای خدا با الطاف الهی به آرامش می رسند. «فَما آتانِیَ اللّهُ خَیْرٌ مِمّا آتاکُمْ» و مردم مادّی با مادّیات. «بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِیَّتِکُمْ تَفْرَحُونَ» 10- علم و حکمت،بهتر از مال است. «فَما آتانِیَ اللّهُ خَیْرٌ مِمّا آتاکُمْ» 11- بعد از منطق،نوبت قدرت نمایی است. «فَلَنَأْتِیَنَّهُمْ» 12- در برابر کسانی که تنها به قدرت متکی هستند،با صلابت سخن بگویید. «فَلَنَأْتِیَنَّهُمْ» 13- جهاد،در ادیان قبل نیز مطرح بوده است. «فَلَنَأْتِیَنَّهُمْ» 14- تبلیغ و ارشاد،بدون هجرت و قدرت کارساز نیست. «فَلَنَأْتِیَنَّهُمْ» 15- کسی که از مادّیات بگذرد،می تواند با قدرت سخن بگوید و از حقّ دفاع کند. «ارْجِعْ إِلَیْهِمْ فَلَنَأْتِیَنَّهُمْ» 16- رهبر باید از قوای مسلح خود اطمینان کافی داشته باشد. «بِجُنُودٍ لا قِبَلَ لَهُمْ بِها» 17- قدرتِ نظامی اهل حقّ باید بیش از قدرت اهل باطل باشد. «بِجُنُودٍ لا قِبَلَ لَهُمْ» 18- تحقیر و به ذلّت کشاندن حکومت های کفر وشرک جایز است. «أَذِلَّهً وَ هُمْ صاغِرُونَ»
9- نعمت های الهی را حقّ خود ندانیم. «فَضْلِ رَبِّی» 10- به علم و قدرت خود مغرور نشویم. «هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی» 11- نعمت های الهی را به زبان آوریم. «هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی» 12- دادن یا گرفتن نعمت ها برای رشد دادن ماست. «رَبِّی» 13- نعمت های الهی وسیله ی بندگی و آزمایشند،نه کامیابی و لذّت جویی. «لِیَبْلُوَنِی أَ أَشْکُرُ» 14- انبیا نیز آزمایش می شوند. «لِیَبْلُوَنِی» 15- انسان،مختار است،نه مجبور. مَنْ شَکَرَ ... وَ مَنْ کَفَرَ 16- انسان در گرو عمل خویش است. «وَ مَنْ شَکَرَ فَإِنَّما یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ» 17- خداوند به شکر ما نیاز ندارد. مَنْ شَکَرَ ... وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَرِیمٌ نعمت های الهی برخاسته از فضل و لطف بی پایان اوست وحتی اگر ما ناسپاسی کنیم،او به مقتضای ربوبیّت خود به ما لطف می کند. شکر نعمت،نعمتت افزون کند کفر نعمت از کفت بیرون کند 18- در شیوه ی دعوت،تملّق ممنوع است. «وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ» 19- دارایی و سخاوت در کنار هم،ارزش است. «غَنِیٌّ کَرِیمٌ» 20- اولیای خدا بر اموال مردم ولایت دارند. «نَکِّرُوا لَها» 21- گاهی برای آزمایش هوش،تغییر وتحوّل جایز است. نَکِّرُوا لَها ... نَنْظُرْ أَ تَهْتَدِی
قالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ فَلَمّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی أَ أَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ وَ مَنْ شَکَرَ فَإِنَّما یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَرِیمٌ«40» کسی(به نام آصِف بن بَرخیا)که به بخشی از کتاب(الهی)آگاهی داشت(به سلیمان)گفت:من آن(تخت)را قبل از آن که پلکِ چشمت بهم بخورد نزد تو می آورم.(سلیمان پذیرفت و او تخت را آورد.)همین که(سلیمان)آن(تخت)را نزد خود مستقرّ دید،(به جای غرور وتکبّر)گفت:این(توانایی وزیر من که مقداری از علم کتاب و اسم اعظم را می داند،)از لطف پروردگار من است،تا مرا(با این نعمت ها)بیازماید که آیا شکرگزارم یا کفران می کنم؟ و هر کس شکر کند،قطعاً به سود خویش شکر ورزیده و هر کس کفران نماید(به ضرر خویش گام نهاده،زیرا) پروردگار من(از شکر مردم)بی نیاز و کریم است.(بی نیازی و کرامت،برای خداوند ذاتی است و هرگز وابسته به شکر یا کفران کسی نیست). قالَ نَکِّرُوا لَها عَرْشَها نَنْظُرْ أَ تَهْتَدِی أَمْ تَکُونُ مِنَ الَّذِینَ لا یَهْتَدُونَ«41» (سلیمان)گفت:تخت(ملکه)را برایش ناشناس گردانید،تا ببینم آیا پی می برد یا از کسانی است که پی نمی برند؟ نکته ها: *کسی که مقداری از علم کتاب را می دانست،«آصف بن بَرخیا»وزیر حضرت سلیمان و خواهر زاده ی او بود،چنانکه از امام هادی علیه السلام نیز نقل شده است.[52] و امام باقر علیه السلام فرمودند:اسم اعظم الهی هفتاد و سه حرف است که آصف بن برخیا تنها با دانستن یک حرف چنین قدرت نمایی کرد.[53] *در این که منظور از علم کتاب چیست؟ گفته اند:مراد از آن،یا آگاهی از کتب آسمانی یا لوح محفوظ و یا اسم اعظم است. *سؤال: «آصف بن بَرخیا»چگونه تخت را بدون اجازه ی صاحبش حرکت داد و در آن تصرّف کرد؟ پاسخ: این کار به خاطر ولایت انبیا بر اموال مردم و اهمیّت ارشاد بلقیس و مردم او بوده است. *کفر چند نوع است:یکی انکار خدا و یکی کفران نعمت ها. *شکر خداوند،اقسامی دارد:شکر با زبان،با قلب و با عمل. فضایل امیر مؤمنان و اهل بیت علیهم السلام *در آیه ی مورد بحث می فرماید:کسی که بخشی از علم کتاب را داشت،گفت:ای سلیمان! قبل از به هم زدن پلک چشم،من تخت ملکه ی سبأ را از کشورش در این جا حاضر می کنم. امّا در آیه ی آخر سوره ی رعد،خداوند به پیامبرش می فرماید:کفّار،رسالت تورا قبول ندارند، به آنان بگو کافی است که خداوند و کسی که تمام علم کتاب را دارد،میان من و شما گواه باشد.در روایات می خوانیم:مراد از کسی که تمام علم کتاب را دارد،علی بن ابی طالب علیهما السلام است.اگر کسی که بخشی از علم کتاب را می داند تخت بلقیس را در یک آن حاضر می کند، پس کسی که تمام علم کتاب را می داند،در تمام عمر چه قدرتی دارد؟ *امام صادق علیه السلام می فرماید:آگاهی کسی که بخشی از علم را داشت،نسبت به علم علی علیه السلام، مثل مقدار آبی است که بر بال یک مگس باشد نسبت به دریا.[54] *در روایات می خوانیم:امام صادق علیه السلام به سینه ی مبارکش اشاره کرد و فرمود:«و عندنا و الله علم الکتاب کله»به خدا سوگند تمام علم کتاب نزد ما موجود است[55] *در روایات بسیاری می خوانیم که امامان معصوم علیهم السلام خارج از قید زمان و مکان در مناطقی حاضر می شدند،مثلاً:امام جواد علیه السلام،در لحظه ی شهادت پدرش از مدینه به طوس رفت. امام کاظم علیه السلام،از زندان بغداد بیرون آمد و در مدینه حاضر شد. امام سجاد علیه السلام،در زمان اسارت،به کربلا رفت و بدن پدرش امام حسین علیه السلام،را دفن نمود. امام حسین علیه السلام،قبل از شهادت،قبضه ی خاکی از کربلا برداشت و در مدینه به ام السّلمه داد.[56] بنابراین طیّ الارض و حرکت برق آسا برای امامان سابقه دارد. پیام ها: 1- در کابینه ی سلیمان،دانشمندترین چهره ها وجود داشتند. «عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ» 2- انسان می تواند بر طبیعت وقوانین طبیعی حاکم شود. «أَنَا آتِیکَ» 3- قدرت انسان می تواند از جنّ بیشتر باشد. عِفْرِیتٌ مِنَ الْجِنِّ - اَلَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ ... 4- در مواردی باید قدرت خود را اظهار کرد. «أَنَا آتِیکَ» 5-علم منشأ قدرت است.با قدرت علمی می توان به جای شنیدن صدا و دیدن تصویر،خود اشیا و موجودات را جا به جا کرد.(در انسان،استعدادها، توانایی ها و اسراری است که تاکنون کشف نشده است). «أَنَا آتِیکَ» توانا بود هر که دانا بود ز دانش دل پیر بُرنا بود 6- در واگذاری مأموریّت ها،مسارعه(سرعت عمل)یک امتیاز است.همان گونه که در فروش،مزایده ودر خرید،مناقصه،عامل رقابت و ارزش است. «أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ» 7- مدّعیان علم وقدرت،باید عملاً حرف خود را اثبات کنند. «فَلَمّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا» 8-اولیای خدا نعمت را از او می دانند. «هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی»
9- نعمت های الهی را حقّ خود ندانیم. «فَضْلِ رَبِّی» 10- به علم و قدرت خود مغرور نشویم. «هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی» 11- نعمت های الهی را به زبان آوریم. «هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی» 12- دادن یا گرفتن نعمت ها برای رشد دادن ماست. «رَبِّی» 13- نعمت های الهی وسیله ی بندگی و آزمایشند،نه کامیابی و لذّت جویی. «لِیَبْلُوَنِی أَ أَشْکُرُ» 14- انبیا نیز آزمایش می شوند. «لِیَبْلُوَنِی» 15- انسان،مختار است،نه مجبور. مَنْ شَکَرَ ... وَ مَنْ کَفَرَ 16- انسان در گرو عمل خویش است. «وَ مَنْ شَکَرَ فَإِنَّما یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ» 17- خداوند به شکر ما نیاز ندارد. مَنْ شَکَرَ ... وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَرِیمٌ نعمت های الهی برخاسته از فضل و لطف بی پایان اوست وحتی اگر ما ناسپاسی کنیم،او به مقتضای ربوبیّت خود به ما لطف می کند. شکر نعمت،نعمتت افزون کند کفر نعمت از کفت بیرون کند 18- در شیوه ی دعوت،تملّق ممنوع است. «وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ» 19- دارایی و سخاوت در کنار هم،ارزش است. «غَنِیٌّ کَرِیمٌ» 20- اولیای خدا بر اموال مردم ولایت دارند. «نَکِّرُوا لَها» 21- گاهی برای آزمایش هوش،تغییر وتحوّل جایز است. نَکِّرُوا لَها ... نَنْظُرْ أَ تَهْتَدِی فَلَمّا جاءَتْ قِیلَ أَ هکَذا عَرْشُکِ قالَتْ کَأَنَّهُ هُوَ وَ أُوتِینَا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِها وَ کُنّا مُسْلِمِینَ«42» پس هنگامی که(بلقیس)آمد،به او گفته شد:آیا تخت تو این گونه است؟ گفت:گویا خود آن است،و پیش از این،به ما علم(به حقّانیّت سلیمان)داده شده و ما فرمان بردار بوده ایم. وَ صَدَّها ما کانَتْ تَعْبُدُ مِنْ دُونِ اللّهِ إِنَّها کانَتْ مِنْ قَوْمٍ کافِرِینَ«43» آنچه(آن زن)به جای خدا می پرستید،او را(از تسلیم شدن در برابر حقّ) بازداشته بود،و او از قوم کافران بود،(ولی بعد از کفر،ایمان آورد). نکته ها: *جمله ی «وَ أُوتِینَا الْعِلْمَ» ظاهراً ادامه ی کلام بلقیس است(که در ترجمه آورده ایم)و ممکن است سخن سلیمان و اطرافیان او باشد که گفته باشند:به ما،قبل از بلقیس علم داده شده و قبل از او مسلمان بودیم.[57] *سؤال: بلقیس که از حقانیّت سلیمان اطلاع پیدا کرده بود،چرا زودتر تسلیم نشد؟ پاسخ: جامعه و محیطِ شرک مانع خط شکنی و تسلیم او شده بود،چنانکه قرآن فرمود: «وَ صَدَّها ما کانَتْ تَعْبُدُ مِنْ دُونِ اللّهِ إِنَّها کانَتْ مِنْ قَوْمٍ کافِرِینَ» پیام ها: 1- در برخوردهای ابتدایی،حرف آخر را اوّل نزنید. «أَ هکَذا - کَأَنَّهُ هُوَ» (نفرمود: «هذا عرشک»و او هم نگفت:«انّه هو».) 2- مکتبی ارزش دارد که بر اساس علم باشد. «وَ أُوتِینَا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِها وَ کُنّا مُسْلِمِینَ» 3- محیط،جامعه وعقائد خرافی،مانع از ایمان واقعی است. «وَ صَدَّها ما کانَتْ» 4- سوء سابقه،دلیل داشتن آینده ی بد نیست. «إِنَّها کانَتْ مِنْ قَوْمٍ کافِرِینَ»