eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
989 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحيم ✅ اگر به جای چهار رکعت نماز حواسمان نبود پنج رکعت به جا آوردیم تکلیف چیست؟ 📝 پاسخ: 🌷اگر نماز را کاملا تمام کرده بودید و الآن متوجه شدید که پنج رکعت خواندید نماز باطل است و باید دوباره نماز را از اول به جا آورید 🌷اگر هنوز نماز را تمام نکردید و در حین نماز بعد از رکوع رکعت پنجم متوجه شدید که پنج رکعت به جا آوردید باز هم نماز باطل است و باید دوباره از اول به جا آورید. 🌷اگر در حالت قیام نماز بودید یعنی قبل از رکوع بودید و متوجه شدید که رکعت پنجم هستید فوری بنشینید و تشهد و سلام نماز را بخوانید و بعد از سلام ،فوری سجده سهو را به خاطر قیام بی جا، به جا آورده شود.
🔻گناهانِ نفتی و بنزینی🔻 ✍ بعضی از مثل «نفت» هستند، و بعضی‌ها هم مثل «بنزین»❗️ قرآن درباره نفتی، میگه: ☜ «انجامش ندین»☹️👇 🕋 لَا تَلْمِزُوا أَنفُسَکُمْ (حجرات/۱۱) 💢 به همدیگه طعنه نزنید، تیکّه نندازید. 🕋 لَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ (حجرات/۱۱) 💢 همدیگه رو با القاب زشت صدا نکنید. 🕋 لَا تَجَسَّسُوا (حجرات/۱۲) 💢 توی کار همدیگه تجسّس و فضولی نکنید. 🕋 لَا یَغْتَب (حجرات/۱۲) 💢 غیبت همدیگه رو نکنید. امّا درباره بنزینی میگه: ☜ لَا تَقْرَبُوا: یعنی حتّی «نزدیکش هم نشید».😱 چون «بنزین»، بر خلافِ «نفت»، از دور هم آتیش می‌گیره.🔥👇 🕋 لَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ، مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ (انعام/۱۵۱) 💢 به فواحش و کارهای زشت اصلاً نزدیک نشوید، چه آشکار باشد چه پنهان. 🕋 لَا تَقْرَبُوا الزِّنَا، إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَةً وَ سَاءَ سَبِیلًا (اسراء/۳۲) 💢 به نزدیک نشوید، که کار بسیار زشت، و راه بدی است! خواهرم! برادرم!⚠ 👀 نگاه به 👤 رابطه با 📱 چت کردن با 🗣 صحبت کردنِ بی‌مورد با و... همه مصداقِ نزدیک شدنِ به هستند. ❌ و جزوِ گناهانِ بنزینی هستند.🔥 نباید نزدیکش شد. 😈 برای حضرت موسی قسم خورد، که هرجا زن و مردی تنها باشند، من خودم شخصاً میام کنارشون، نه یارانم. 📚 امالی شیخ مفید، ص ۱۵۷. @talangoremazhabi
منبرک فاطمی
قسمت دوم امر به معروف و نهی از منكر 👆
جلسه سوم امر به معروف و نهی از منکر👇
✅دایره امر به معروف و نهى از منكر 🌹برخلاف تصور بعضى كه امر و نهى را مربوط به تذكرات فردى در گناهان شخصى مى دانند، این دو واجب در مدارى به تمام دین در حركت هستند. 👌لذا تمام وزارت خانه ها، سازمان ها، ارگانها، قوه قضائیه، مرزها و پادگانهاو صدا و سیما میدان امر به معروف و نهى از منكر است. این مدار بزرگ را ما از حدیثى مى فهمیم كه مى فرماید : ✅بهما تقام الفرائض ؛ یعنى قوام واجبات به امر معروف و نهى از منكر است. ➖احیاى نماز به دعوت مردم است؛ آن هم با صوت زیبا و رسا در مكان بلند به طور مكرر كه بگوئیم : حى على الصلوة. این جمله خود امر به معروف است. ➖در مسأله جهاداگر تبلیغات و دعوت و تشویق از یك سو و برنامه ریزى اجرائى از سوى دیگر نباشد، جبهه ها خلوت مى شود. در موضوع زكات نیز اگر تذكرات پى در پى نباشد، انگیزه براى پرداخت خمس و زكات از بین مى رود. در ادامه حدیث مى خوانیم : ❇️و تأمن المذاهب ؛ یعنى با اجراى امر به معروف و نهى از منكر، امنیت جاده ها تأمین شود. ⬅️همین تابلوهاى ساده كه در جاده ها مى بینیم و این و هشدارها و اعلام خطرها و كنترلها و تعیین مقدار سرعت، جلو هزاران حادثه تلخ را مى گیرد. ⭕️ اگر پلیس و بازرس در مسیر راهها و یا این هشدارها و ها و پیامها و نظارت نبود، هر روز ماشینهایى سرقت مى شدند؛ افرادى ربوده مى شدند؛ ⭕️ ماشینهایى با سرعت هاى غیر مجاز مى رفتند و سبقت هاى نابجا مى گرفتند؛ كرایه هاى گزاف و بى رویه گرفته مى شد؛ و...، و مرجى در جاده ها به وجود مى آمد و براى هر مسافرت تمام بستگان دلهره پیدا مى كردند. ⭕️در جمله دیگرى كه از بركات امر به معروف سخن مى گوید، مى خوانیم: و المكاسب؛ یعنى با امر به معروف و نهى از منكر، درآمدها حلال مى شود. 👌اگر فروشنده اى كه جنس معیوب وارد بازار مى كند، مردم بزنند و انتقاد كنند، دولت او را تنبیه كند، بازار اصلاح مى شود. اگر در برابر كم فروشیها، گرانفروشیها، ربا خوریها و حیله و تزویرها همه افراد حساس باشند، بازار اصلاح مى شود. 👌حضرت على علیه السلام همواره با تازیانه وارد بازار مى شد و به كسانى كه خود را در سایه مى فروختند تا عیب آن مخفى بماند و یا جنس بهتر را روى دیگر اجناس و نوع را در زیر مى نهادند، هشدار مى داد.
✅مراحل امر به معروف و نهى از منكر ➕براى دعوت به خیر و امر به معروف و نهى از منكر، سه مرحله گفته اند كه آنها را خلاصه و فهرست وار بیان مى كنیم: ➖مرحله اول آن است كه انسان قلباً از اینكه معصیت خدا شود، ناراحت باشد و كار خلاف را در روح خود منكر بداند و از آن متنفر باشد. در این مرحله، احدى معاف نیست؛ یعنى حتى افراد ناتوان و لال و نابینا و بى پول باید قلباً از گناه متنفر باشند. ➖مرحله دوم آن است كه آمر به معروف با زبان به خلافكار هشدار دهد و به خوبیها سفارش كند. در قرآن مى خوانیم: كیست بهتر از كسى كه به سوى خدا دعوت كند و كردار خودش نیكو باشد و بگوید كه من از مسلمانانم.) ➖مرحله سوم آن است كه اگر بیان اثر نكرد، با قدرت جلو خلاف گرفته شود.
✅اصل تاثیر نكته مهمى كه باید در اینجا بیان شود، این است كه محور امر به معروف و نهى از منكر، تأثیر است؛ یعنى اصل این است كه خلافكار از چه طریقى از كردار خود دست برمى دارد؛ براى مثال: اگر با اثر دارد، اشاره واجب مى شود. اگر اثر دارد، فریاد واجب است. اگر اثر دارد، تهدید واجب است. اگر تذكرهاى اثر دارد، تكرار واجب است. اگر نامه و و تقاضاى دسته جمعى اثر دارد، این قبیل كارها واجب است. اگر سخن ما اثر ندارد، ولى تذكر شخص اثر دارد، باید آن شخص را وادار به گفتن كنیم. محور كار در این واجب آن است كه خداوند معصیت نشود این كار مقدس منحصر و محدود به راه خاصى نیست؛ ولى : اگر تذكر در خاصى اثر دارد، باید هشدار ما در همان زمان باشد. اگر تذكر در فضا و خاصى اثر دارد - براى مثال در قالب تفریح، اردو و مهمانى آمادگى حرف شنوى بیشتر است - باید آن شرایط را فراهم كرد.
ما ضمن احترام به این اصل كلى، به دیگر نیز توجه مى كنیم : 1 ) ممكن است اثر نكند؛ ولى به خاطر اهمیت كار، باید بعضى اشخاص تا مرز شهادت پیش بروند و حرف حق را بزنند. 💢امام حسین (ع) فرمود: من براى احیاى امر به معروف و نهى از منكر به كربلا مى روم. در آن وقت، امام شهید شد و یزید و لشكرش؛ تحت تأثیر قرار نگرفتند؛ ولى در فطرت عمومى مردم و ، ناحق بودن بنى امیه و عصمت و مظلومیت اهل بیت پیامبر اكرم (ص) نقش بست. 💢در قرآن هم به برخورد مى كنیم كه نشان مى دهند گاهى باید براى عدالت و معروف شهید شد. وَ یَقْتُلُونَ النَّبیّین وَ یَقْتُلُونَ اْلاَنْبیاء وَ یَقْتُلُونَ الَّذینَ یَأمُروُونَ بِالْقِسْط 🔰به هر حال، گرچه براى عموم مردم شرط وجوب، تأثیر امر به معروف است؛ اما براى انبیا و اولیا و علما گاهى فریاد زدن لازم است و آنها باید تا شهادت پیش روند تا خط توسط طاغوت ها و از طریق بدعت ها و انحرافات محو نشود.
2 ) فضاسازى یك ارزش است؛ 🔰براى مثال، هر كسى كه به مشغول نماز مى شود، مستحب است كه بگوید و در اذان، فریاد «حى على الصلوة» سردهد. در اینجا مى بینیم كه گفتن و فریاد این جمله یك ارزش است؛ هر چند كه شنونده اى وجود نداشته باشد تا براى برپایى نماز بشتابد. حفظ قانون و جلوگیرى از محو آن، یك ارزش است. 🔰لذا اسلام به زنانى كه در هر ماه چند روزى نماز برایشان واجب نیست، دستور مى دهد كه در نماز، رو به قبله بنشینند و ذكر خدا بگویند تا رسم نماز خوانى آنان حفظ شود. 👈اسلام به زائران خانه خدا كه براى اولین بار به حج مى روند، فرموده است: در روز عید قربان، سرخود را . سپس به كسانى كه سرشان مو ندارد، سفارش مى كند: تیغى روى سر خود بكشید تا فرم قانونى آن مراعات شود. 🔰حتى اگر در چهارراه و یا خیابان ماشینى نباشد، لازم است در هنگام چراغ قرمز بایستیم تا به قانون عمل كرده باشیم. این نمونه ها به ما مى گویند كه اگر همه سكوت كنند و بگویند: امر به معروف اثرى ندارد، كم كم معروف در جامعه كمرنگ و گناهكار هر روز و مسلمانان بیشتر عقب نشینى مى كنند. در این موارد به هر نحو باید امر و نهى در كار باشد؛ گرچه اثر نكند.
3 ) ممكن است امر و نهى در افراد اثر نكند؛ 🔰 ولى با نهى از منكر گناه را از كام گناهكار مى گیریم و نمى گذاریم كه او لااقل با راحت گناه كند. ❇️ این ایجاد دلهره با نهى از منكر، را بر گناهكار تنگ مى كند و این خود یك ارزش است. 🔰 اسلام به ما سفارش كرده است كه به گناهكار با قیافه هاى گرفته و نگاه كنید تا او خود را نزد شما منفور ببیند. بنابراین، ممكن است دست از خلاف برندارد، امّا كام را تلخ كردن لازم است.
4 ) نهى از منكر نشانه است؛ 🔰و اگر بخاطر تأثیر نكردن آن نهى، همه ساكت شویم، با دست خودمان جامعه را به محیط ، وحشت و مرگ آفرین تبدیل كرده ایم. بنابراین، براى حفظ و دفاع از باید زد؛ گرچه در آن زمان كسى گوش ندهد. 5 ) نهى از منكر و امر به معروف؛ 🔰گامى به سوى خودسازى است؛ زیرا: تلقین به خود است؛ اعلام است؛ نشانه ، شناخت و تعهد است. آرى گفتن، حداقل این آثار را در خود انسان دارد؛ گرچه گناهكار در آن زمان عكس العملى از خود نشان ندهد. 6 ) با آنكه ممكن است سخن من در شنونده اثر نكند؛ ولى پاداش اخروى من همچنان ثابت است. یكى از بركات ایمان به خدا و معاد همین است كه هرگز انسان خود را بازنده نمى پندارد. اگر براى رضاى خداوند به سوى مسجد رفتید، پاداش جماعت خواهید داشت؛ هر چند كه بسته باشد. انسان مخلص با خدا معامله مى كند و گفتن براى خدا پاداش فراوانى دارد؛ خواه طرف گوش دهد و یا ندهد. قرآن، بهترین مردم را كسى مى داند كه به حق دعوت كند. 👈 گرچه همیشه این دعوت ها مؤثر نباشند. آرى! اگر شاگرد درس استاد را فرا نگرفت، حقوق معلم لطمه اى نمى بیند
7 ) اثر فورى لازم نیست؛ گاهى امر به معروف و نهى از منكر شما اثر ندارد؛ ولى باشید كه در آینده اثر دارد؛ زیرا گاهى حالات انسان طورى است كه حال حق ندارد، ولى تذكر شما در زمان دیگر كار خودش را روى فكر او خواهد كرد. 8 ) تمرین جرأت؛ امر و نهى كردن، حفظ روحیه جرأت است. اگر به دلیل آنكه اثر ندارد، امر و نهى نكنید، كم كم فریاد زدن و گفتن در شما كم مى شود. 9 ) تسكین وجدان؛ فریاد بر سر گناهكار، سبب آرامش وجدان ایمانى خود انسان مى شود. كسى كه فریاد مى زند، هرگز در وجدان، خود را محكوم به ترس و سكوت و و بى تفاوتى نمى كند. 10 ) راه قرآن و انبیا است؛ راستى، كه از انبیا بهتر نیستیم. آن بزرگواران معصوم بارها با استدلال و و بهترین اخلاق نهى از منكر مى كردند؛ ولى اكثر مردم گوش نمى دادند. به قول قرآن كریم : ➖و اِذا ذُكِّرُوا لایَذكُرون ؛ هرگاه تذكرى به آنان داده مى شد، متذكر نمى شدند. ➖اتَیْناهُ ایاتِنا كُلّها فَاَبى ؛ ما همه معجزات خود را به فرعون نشان دادیم، ولى زیر بار نرفت. ➖و اِن یَّرَوْا كُلّ ایَةٍ یُعْرَضُوا وَ یَقُولُوا سِحْر ؛ اگر هر معجزه اى ببینند، اعراض مى كنند. و مى گویند سحر است.
11 ) عذر براى ما و اتمام حجت بر گناهكار؛ 🔰امر به معروف و نهى از منكر اتمام حجت بر است تا نگوید: كسى به من تذكر نداد. و عذرى است براى مؤمن تا به او گفته نشود: ➖ چرا فریاد نزدى. قرآن مى فرماید : گفتن، یا سبب تذكر است و یا وسیله عذر (عذراً او نذراً) احتمال اثر شرط وجوب است؛ یعنى اگر احتمال اثر نمى دهى، واجب نیست؛ نه آنكه است. 🔰تا آنجا كه خداوند منع نكرده است مى توان پیش رفت؛ ولى اگر كار به جایى رسید كه دیگر از طرف خداوند فرمان توقف آمد، تكلیف عوض مى شود؛ نظیر آیاتى كه مى فرماید: ➖- از آنان اعراض كن كه فایده اى ندارد. فَاَعْرِضْ عَنهُم*نساء 63 و 81 و انعام 68. ➖- نداى تو به گوش افراد كر نمى رسد.(وَاِنَّكَ لاتُسمِعُ الصُّمَّ الدُّعاء*(روم 52 نمل 80).) ➖گروهى مثل مرده هاى قبورند كه تو نمى توانى حرفى به آنان بشنوانى.( اِنَّكَ لاتُسمِعُ الْمَوْتى * نمل 80، روم 52.) ➖ آنان را رها كن.(ذَرْهُم)