eitaa logo
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
505 دنبال‌کننده
51 عکس
1 ویدیو
16 فایل
☎️ ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/mykarin مبادی و مبانی ‌‌‌ 🆔️https://eitaa.com/loghat1 ℹروش شناسی تحلیلی لغویان🆔️ https://eitaa.com/joinchat/795738470Cc8df11aa07
مشاهده در ایتا
دانلود
15.MP3
16.34M
📌فصل اول: مبادی و مبانی 💠 اولین نگاشته های موضوعی حول قرآن کریم شکل گرفته است. 💠اولین نگاشته ها توسط نزدیکان و شاگردان اهل بیت علیهم السلام نگاشته شده اند 1. ابن عباس 2. غریب القرآن زید بن علی (ع) 3. ابان بن تغلب در زمینه غریب القرآن 4. صائب کلبی در زمینه غریب القرآن 5. حسن بن محبوب؛ اولین غریب الحدیث 6. خلیل بن احمد فراهیدی؛ اولین معجم لغوی 💠 سخن برخی از اهل سنت: 1. ابراهیم بن اسحاق حربی (صاحب غریب الحدیث معروف): بیشتر لغویان اهل اهواء و بدع بوده اند (یعنی شیعیان) 2.ابن سلام جمحی (م 232): بنیان گذار علوم ادبی أبوالأسود دوئلی هست که یک علوی بود. ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
ماه رجب چه کار کنیم؟.mp3
6.72M
چه کار کنیم؟ برای استفاده از ایام خاص نیاز به برنامه ریزی هست؛ برنامه ریزی در دو حوزه: 1) حوزه اعمال و عبادات 2) حوزه ادعیه و مناجات - ادعیه و مناجات بعد از قرآن بیشترین معارف را به خود اختصاص داده اند؛ بیش از روایات فقهی و کلامی. - مبانی فکری از دعاها به دست می آید - کامل خواندن دعا لازم نیست؛ بلکه فکر کردن بر آن مهم است؛ هر آنچه را که فهمیدید کامل بخوانید.
رغائب چیست؟.mp3
4.97M
عنوان صوت: چیست؟ استاد طیب حسینی؛ عضو پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تهیه توسط: کانون ادبیات عرب مدرسه امام محمد باقر (ع) 18 اسفند 97، مصادف با شهادت امام هادی (علیه السلام) مفهوم شناسی لغوی با استفاده از استعمالات مختلف تاریخی و حدیثی نقش ادبیات در تفسیر قرآن چیست؟ علوم مورد نیاز برای از نظر سیوطی
15.mp3
19.27M
📌فصل دوم کارگاه فقه اللغة «چگونگی شکل گیری واژگان» 15 🔰بررسی فرضیه اول شکل گیری واژگان (به همراه نقد و بررسی) 🔰 نکته آغازین»»» نقدی بر سرایت اعتبارسنجی روایات اهل سنت و اهل کتاب به فضای اعتبارسنجی روایات شیعه به علت کیفیت پایین صوت توصیه می شود به همراه متن آن گوش داده شود؛ مخصوصاً نکته آغازین این جلسه.
👆👆👆 ضمن عذرخواهی صوت جلسه 15 ویرایش جدید پیدا کرد؛ به همین جهت ویرایش جدید صوت و متن ارائه می شود.
ضرورت توجه به ایام خاص برای پیشرفت معنوی.mp3
5.43M
🔷🔶🔷 ضرورت توجه به ایام خاص برای 🔰فرصت های خاص برای پیشرفت؛ نعمت خدادادی به مؤمنان: در تمام ایام سال امکان پذیر است؛ اما پیشرفت در ایام خاص به اندازه بیش از یک روز است! با مطالعه کتاب «فضائل الأشهر الثلاثة» می توانید به این فرصت ها در ماه های رجب،شعبان و رمضان آگاه شوید. 🔰پیشرفت کردن سخت نیست؛ فقط توجه می طلبد: پیشرفت های معنوی منوط به پایه های پیشرفت در جوانی و نوجوانی است. قلب به انجام اعمال عادت می کند؛ بنابراین این عادت را از همین اکنون باید ایجاد کرد. 🔰مراقبت ضامن ایجاد حال برای انجام مستحبات است. 🔰 : تفریح در آسمان ها بود! 🔰گفتارهایی از آیت الله بهجت، علامه طباطبایی، آیت الله مشکینی و ... ما را در کانال دروس «فقه اللغة» استاد احسانی فر دنبال کنید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
1. حدیث آغازین جلسه چهارم.mp3
2.84M
✍️به بهانه اشاره مقام معظم رهبری به در نامه تبریک به معلمان سراسر کشور ✳️اسلام ما را به فرا میخواند، علم نافع از سوئی جوان ایرانی را به ابزارهای لازم برای پیشرفت و اعتلای کشور و ملتش مجهز میسازد، و از سوئی به او هویت می‌بخشد و او را از وزانت و اعتبار روحی و معنوی و اعتماد به نفس برخوردار (12 اردیبهشت 99) 📝 ملاک در قرآن کریم چیست؟ 🔰 در فرهنگ دینی علم به خودی خود ارزش نیست بلکه اگر هیچ نیت خاصی برای پیشرفت و حرکت به سوی خدا در آن وجود نداشته باشد، در بهترین حالت دین آن را «فضل» نامیده است. 🔰 علم از نظر دین آن چیزی است که در آن نیت حرکت به سمت خدا باشد؛ فارغ از این که موضوع آن چه باشد. در غیر این صورت، قرآن، ، می تواند گمراه کننده افراد باشد. 🔰اولویت ها و اهمیت های علوم بر اساس میزان رشدی که به انسان می دهد تعیین می شود. 📈 دو شاخصه ای که را متمایز می کند، طبق قرآن و روایات عبارت است از: ◀️ موجب افزایش فرد نسبت به خدا شود. ⏪ موجب افزایش میزان عبادت و انگیزه نسبت به آن شود. ما را در کانال دروس «فقه اللغة» استاد احسانی فر دنبال کنید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
📌فصل دوم کارگاه فقه اللغة «چگونگی شکل گیری واژگان» #جلسه 15 🔰بررسی فرضیه ا
از آنجا که صوت 19 جلسه اول فقه اللغة در محیط نامناسبی ضبط شده است، ممکن است بر اثر ویرایش کیفیت بعضی از صوت ها پایین باشد. همچنین به جهت انسجام مطالب جلسات ذیل هر سرفصل و نیز ویرایش صوت و متن جلسات فقه اللغة، در بارگزاری صوت ها تأخیر ایجاد می شود که قبلاً از این اتفاق عذرخواهی کرده و از صبر شما تشکر داریم. از این پس بنا بر این شد که قسمت شرح حدیث هر جلسه جدا از صوت آن بارگزاری شود و تا جای ممکن، متن هر جلسه نیز به همراه صوت آن بارگزاری شود. منتظر انتفادات و پیشنهادات اعضای محترم کانال مطالب فقه اللغة هستیم. مسیر ارتباطی با مدیر کانال👇👇👇 https://eitaa.com/mkarin
حدیث آغازین جلسه 16.mp3
1.59M
✍️شرح حدیث؛ جلسه شانزدهم کارگاه فقه اللغة 🔰 ملاک علم نافع از نظر قرآن کریم چیست؟ ↙️ قرآن ملاک سنجش امور مختلف را در اختیار ما قرار داده است؛ از جمله ملاک علم نافع ↙️ اگر نتیجه ای که در آیه 107 سوره اسرا بیان شده است، محقق نشود، علمی که به دست می آید، علم نافع نخواهد بود. ⬅️ علم نافع نسبت به اشخاص می تواند تفاوت کند؛ کسب علم برای یک شخص می تواند نافع باشد ولی کسب همان علم برای شخص دیگر نه تنها نافع نبوده بلکه می تواند مضر باشد. ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
16.MP3
18.51M
📌فصل دوم: چگونگی شکل گیری واژگان 16 🔰 نظریه دوم: بهره گیری از لغت نسناس (نسل های پیشین) 🔰نظریه سوم: نظریه ساخت الهی واژگان (نظریه مشهور مسلمانان و مشهور اهل کتاب) 🔰 چالش های نظریه دوم و سوم: 1. استناد و اتکا بر گزارش های تاریخی 2. چگونگی شکل گیری سایر زبان ها ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
حدیث آغازین جلسه 17.mp3
3.55M
📜حدیث آغازین جلسه هفدهم عن امیرالمؤمنین (ع): «أنا مع رسول الله (ص) و معی عترتی و سبطی علی الحوض فمن أرادنا فلیأخذ بقولنا و لیعمل عملنا». 🔰عملکرد جامعه امروزی محبت نسبت به اهل بیت علیهم السلام است؛ نه پیروی کردن 🔰بررسی جریانات مختلفی که اهل بیت شیعیان را به منزل راه ندادند 🔰 اهل بیت شامل کدام دسته از گنه کاران می شود؟ 🔰 اهل بیت مسئول جبران خرابکاری های دوستداران خود نیستند 🔰شرط تشیع، است؛ به جای آوردن است؛ آیا این شرایط را رعایت کرده ایم که خود را پیرو اهل بیت بدانیم؟ ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
در ادامه جلسات بررسی «چگونگی شکل گیری واژگان»، چندین مسئله مطرح می شود که پاسخ به هر یک از آنها مقدمه ای برای نتیجه گیری کاربردی این بخش است: 1️⃣ بعد از پذیرش نظریه ساخت الهی لغت (نظر مشهور مسلمانان و اهل کتاب)، زبانی که به آدم (ع) آموزش داده شد چه بود؟ عربی؟ عبری؟ یا ...؟ 2️⃣ گستره وضع الهی چه میزان است؟ یعنی چه مقدار واژگان و ساختار در اختیار آدم (ع) قرار داده شد؟ 3️⃣ لغات بعدی چگونه ایجاد شدند؟ 4️⃣ روش فهم لغات موضوعه الهی و لغاتی که توسط مردم وضع شده است، چیست؟
زبان تکلم حضرت آدم (ع).mp3
10.78M
📌فصل دوم: چگونگی شکل گیری واژگان 17/1 🔰زبان تکلم حضرت آدم (ع) چه بوده است؟ 🔰زبان وحی چه بوده است؟ آیا زبان وحی غیر از زبان کتاب های آسمانی است؟ آیا زبان وحی حتماً باید یک چیز باشد؟ 🔰نتیجه تفکیک زبان وحی از زبان کتاب آسمانی در ترجمه چیست؟ 🔰آیا امکان دارد که بتوان یک متن را در زبان دیگر با ساختار همان زبان ترجمه کرد؟ ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گستره ساخت الهی.mp3
16.11M
📌فصل دوم: چگونگی شکل گیری واژگان 17/2 🔰چه میزان از لغات و ساختارها به آدم (ع) تعلیم داده شد؟ 🔰 ساخت الهی معادل وضع تعیینی در اصطلاح علم اصول است ↙️لزوم مراجعه به واضع در لغاتی که واضع آنها مشخص است 🔰 آیا مشخص است که کدام لغات ساخت الهی دارند؟ ↙️روش تخمین واضع لغات چیست؟ 🔰طبق نظریه ساخت تدریجی، برای شناخت مفهوم لغت به واضع آن مراجعه می شود؛ بر خلاف نظریه ساخت الهی ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
ج17.pdf
624.6K
متن تمام جلسه هفدهم
با تشکر از صبر مخاطبان محترم کانال مطالب کارگاه فقه اللغة ضمن عرض قبولی طاعات و عبادات صوت و متن جلسه 18 بعد از ایام لیالی قدر بارگزاری خواهد شد. التماس دعا
🔸برتری مذاکره علمی بر دعا در لیالی قدر سند ندارد 👈 آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: شیخ صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و‌ در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است. او این را نسبت به کسی نمی‌دهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهم‌ترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شم‌الفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفته‌اند در این شب‌های قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده می‌شود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود. 🔺گعده شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵)
قالَ اَمیرُالمُوْمِنینَ علیه السلام: مِنْ کُنُوزِ الْجَنَّهِ الْبِرُّ وَ إِخْفاءُ الْعَمَلِ وَ الصَّبْرُ عَلَی الرَّزایا وَ کِتْمانُ الْمَصائِبِ. از گنجهای بهشت; نیکی کردن و پنهان نمودن کار نیک و صبر بر مصیبتها و نهان کردن گرفتاریها (یعنی عدم شکایت از آنها) است.
طبق وعده صوت جلسه 18 به همراه متن بارگزاری می شود 👇👇👇
حدیث جلسه 18.mp3
2.87M
📜 حدیث آغازین جلسه 18 «اسأل العلماء ما جهلت و إیاک أن تسألهم تعنتاً و تجربةً و إیّاک أن تعملَ برأیک شیئا و خذ بالإحتیاط فی جمیع ما تجد إلیه سبیلاً و احرب من الفتیا حربک من الأسد و لا تجعل رقبتک للناس جسرا» 🔰 آن چیزی را که نمی دانید از علما بپرسید و در صدد امتحان کردن علما برنیایید. تا زمانی که مورد مراجعه مردم قرار نگرفته اید، وظیفه ای ندارید که با سؤال کردن آزمایشی، علما را بسنجید. البته این مراجعه هم باید واقعی باشد؛ نه مراجعه بی حساب. 🔰پرهیز از عمل به رأی، لزوم رعایت احتیاط در هر جایی که ممکن باشد. 🔰 قرار نیست «من» مرجع تقلید شوم بلکه اگر قرار بر مرجعیت یک عالم باشد، باید خدا به دل مردم بیندازد تا آن ها به او مراجعه کنند و چه بهتر که مراجعه نکنند. 🔰معنای «لا تجعل رقبتک للناس جسرا» نگفتن اعمال و آداب نیست؛ به این بهانه که من خود انجام نمی دهم. معنای این حرف این است که بگو و در کنار آن نیز عمل بکن. مرحوم آیت الله مشکینی در توصیه به مستحبات و مکروهات تنها چیزهایی را می گفتند که خود عمل کردند. ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
18.MP3
11.38M
📌فصل دوم: چگونگی شکل گیری واژگان 18 🔰 روش بشر در گسترش واژگان، همان روشی است که امروز با آن روش واژه تولید می شود: تلاش می کند که بین شئ جدید و اشیاء قبلی، مفهوم جدید و مفاهیم قبلی و مشابهات آنها ارتباط برقرار کند و بعد از برقراری این ارتباط، واژه ای شبیه واژه قبلی وضع میکند. 🔰ابن فارس به این مطلب تصریح کرده است؛ روش تغالیب خلیل بر همین مبنا استوار است؛ روش مرحوم مصطفوی در «التحقیق فی کلمات القرآن» نیز طبق همین مبنا است. 🔰نقد روش التحقیق: در همه کلمات نمی توان ادعا کرد که از مفهومی مشابه گرفته شده است؛ این کار مستلزم تحمیل بر قرآن و حدیث است. این حرف به معنای نفی امکان نیست بلکه این ادعا در نزدیک به 500 واژه مشکل است و در حدود 800 واژه قابل ادعا است. 🔰 دو تحلیل از ابن فارس در توجیه واژگانی که نمی توان ادعا کرد از واژه قبلی گرفته شده است: 1️⃣ این مفهوم با چند واسطه از واژه قبلی گرفته شده است 2️⃣ ارتباط زبان ها و اختلاط آنها با هم این واژگان را تولید کرده است. ↙️ همچنان این سؤال وجود دارد که زبان های دیگر چگونه به وجود آمده اند؟ 🔰 مستند آمار تقریبی 50 واژه برای لغات ابتدایی بشر، مراجعه به مناطق دور افتاده است. ↙️ ماجرای جالب سفر استاد به مناطق دورافتاده ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat