eitaa logo
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
505 دنبال‌کننده
51 عکس
1 ویدیو
16 فایل
☎️ ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/mykarin مبادی و مبانی ‌‌‌ 🆔️https://eitaa.com/loghat1 ℹروش شناسی تحلیلی لغویان🆔️ https://eitaa.com/joinchat/795738470Cc8df11aa07
مشاهده در ایتا
دانلود
📣📣📣 با توجه به وقفه پیش آمده در بارگزاری صوت ها که ناشی از مشغولیت ها تیم تأمین محتوا (اصلاح صوت و پیاده سازی متن)، بر آن شدیم که تاریخچه کلاس های فقه اللغة رو برای دوستان توضیح بدیم؛ با ما همراه باشید 👇👇👇
بسم الله الرحمن الرحیم در سال 1394 کارگاه روش تحقیق توسط استاد احسانی فر و با دعوت جناب حجت الاسلام و المسلمین رجائی (زید عزه)، معاونت پژوهش مدرسه علمیه امام محمد باقر (ع) برگزار شد. بعد از اتمام کارگاه پیشنهاد برگزاری کارگاه فقه اللغة از طرف استاد مطرح و با استقبال اعضای کارگاه مواجه شد. از همین رو کارگاه فقه اللغة در کنار سایر کارگاه های مدرسه در 18 جلسه و تا پایان مبحث حجیت قول لغوی برگزار شد. بنا بر این بود که در تابستان 95 ادامه این جلسات برگزار شود اما تصمیم بر این شد که بار دیگر اما به صورت مفصل این کارگاه از نو برگزار شود. بر این اساس هفتمین دوره کارگاه فقه اللغة که مفصل ترین این دوره ها می باشد، توسط استاد احسانی فر و با مساعدت های ویژه مدیریت محترم مدرسه علمیه امام محمد باقر (ع)، حضرت حجت الاسلام و المسلمین حجازی (زید عزه) برگزار گردید. این جلسات به صورت هفتگی و با کمترین تعطیلات در طول 3 سال گذشته به صورت مداوم برگزار گشت که مثمر ثمرات و برکات علمی و عملی ویژه ای برای دوستان شرکت کننده بود. 1. سرفصل های مبادی و مبانی و نیز چگونگی شکل گیری لغات (در مجموع 19 جلسه) در تابستان 95 برگزار گشت و پس از آن با مساعدت مدیریت محترم اردوی زیارتی مشهد تدارک دیده شد. 2. پس از آن در طول سال تحصیلی 95-96 سرفصل های گونه های واژگان از حیث ساخت، مراتب معنا، حجیت قول لغوی و نیز روش شناسی لغویان (در مجموع ۱۷ جلسه) برگزار شد. 3. طولانی ترین مبحث کارگاه فقه اللغة اختصاص به روش شناسی لغویان دارد که به صورت مفصل به بررسی روش ها و دیدگاه های حدود 70 لغوی مشهور پرداخته می شود که تاکنون تنها نیمی از آنها بررسی شده است (بیش از 40 جلسه). نتیجه این سرفصل مهم علاوه بر شناخت انتقادی از نظرات لغویان، منجر به شناخت مکاتب ادبی (بصره، کوفه، اندلس و ...) می شود. همچنین دیدگاه های لغویان در مورد مسائل مهم لغوی (ترادف، اضداد، اشتراک لفظی و ...) در این قسمت بررسی می شود. 4. با توجه به طولانی شدن مبحث روش شناسی لغویان (حدود دو سال)، تصمیم بر آن شد که در کنار این مبحث سایر مباحث فقه اللغة نیز پیگیری شود؛ از این رو مبحث گونه های واژگان در 6 جلسه و در سال تحصیلی 98-99 برگزار شد. بنابراین بیش از نیمی از مباحث فقه اللغة توسط استاد احسانی فر (زید عزه) برگزار شده است. این مباحث همگی با رویکرد فهم قرآن و حدیث بیان شده اند و نگرش های نویی را در مسیر تحصیلی و پژوهشی ایجاد کرده است. امید است که با لطف الهی بتوانیم این مسیر را به پایان برسانیم. ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
بشکند دستی که ویران کرد این گلخانه را در عزا بنشاند او، شمع و گل و پروانه را بشکند دستی که هتک حرمت این خانه کرد شیعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه کرد
حدیث جلسه 20.mp3
1.65M
📜یا أیها المزمل*قم اللیل إلا قلیلا ❇️ مفهوم شناسی مزمل؛ جامه در هم پیچیده یا ...؟ ❇️دستورات خطاب به پیامبر اکرم (ص) در قرآن کریم، دستورات عمومی است. ❇️راهکار قرآنی در برابر فشارهای ناشی از هدایت گری طلاب که وظیفه رهبری و هدایت مردم را دارند، با توجه به این دستور هست که می توانند موفق شوند. ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
20.MP3
27.03M
🏭 فصل سوم: گونه های واژگان از حیث ساخت 20 🔻واژگان موضوعه پیشینی همان بسته اولیه ای است که در اختیار آدم (ع) قرار گرفت (حدود پنجاه واژه) 🔻واژگان موضوعه پسینی واژگانی هستند که بر اساس واژگان قبلی ساخته شده اند؛ از آنجا که واضع لغات شرعی معلوم است، بنابراین تعداد قابل توجهی از آنها وضع تعیینی دارند. 🔻با توجه به تولید واژگان پسینی از پیشینی، می توان بین آنها تناسب و ارتباط برقرار کرد. برقراری این ارتباط در اول امر تنها برای اقناع شخص هست و تنها فائده علمی دارد. اگر این رابطه از روی استعمالات در یک محدوده مشخص کشف شود، می توان به فرهنگ استعمال واژگان موضوعه پسینی تعیینی دست پیدا کرد که دارای فواید مهمی در فهم معنای قرآن و حدیث است. اشکال این نیست که در صدد برقراری تناسب بین کلمات و ریشه های معنایی است؛ اشکال در این است که گاهی بدون کشف این منابسبت، آن چه را که به ذهن خود رسیده است به قرآن تحمیل می کند. 🔻رابطه بین دو مفهوم ممکن است: 1. با کشف گوهر معنا کشف شود؛ اما علاوه بر این که این روش خطاهایی دارد، همیشه استعمال در مفهوم جدید به جهت گسترش مصادیق آن مفهوم نیست. 2. مشابهت بین دو مفهوم باعث می شود که این واژه در مفهوم جدید استعمال شود. 3. کاربر با توجه به هدف خاصی از واژه ی مفهوم دیگر استفاده می کند. این هدف همان ذهنیت مخاطب از آن مفهوم است که کشف آن به جهاتی مهم تر از کشف گوهر معنا است ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
هدایت شده از فرزانگان فراموش شده
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ در منابع دینی، تاکید شده که عالمان دین و مربیان نفوس، ابتدا خود را تربیت و اصلاح کنند. 🍀 اصلاحی که نفس، به این زودی ها نلغزد. https://eitaa.com/aalemanshia
ساکن خم خانه را مقصد می است عارفان را شور و سرمستی از نی است من خمینی را ستایم چون که او هم خم است و هم می است و هم نی است
قسمت اول جلسه 21.mp3
14.4M
🏭 فصل سوم: گونه های واژگان از حیث ساخت 21/1 ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
قسمت دوم جلسه 21.MP3
27.86M
🏭 فصل سوم: گونه های واژگان از حیث ساخت 21/2 گفتگوگی تفصیلی (و البته ناقص) در باب استعمالات حقیقی و مجازی ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
22.MP3
24.09M
🏭 فصل سوم: گونه های واژگان از حیث ساخت 22 ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
🏭 فصل سوم: گونه های واژگان از حیث ساخت #جلسه 21/2 #حقیقت_و_مجاز گفتگوگی تفصیلی (و البته ناقص) در ب
مرور اعضای کلاس بر مطالب جلسه 21.mp3
2.12M
متأسفانه جلسه 21 که حاوی مطالب بسیار ارزشمندی نیز بود به صورت ناقص ضبط شده است! با توجه به این که رویه جلسات بر این بوده است که پیش از شروع جلسه اعضای کلاس نسبت به مباحث گذشته مرور داشته باشند، مرور مطالب این جلسه در جلسات بعدی، تا حدودی نشان می دهد که نتیجه جلسه 21 چه بوده است. 📌 اوایل صوت از کیفیت کمتری برخوردار هست که به مرور افزایش می یابد؛ پیشاپیش پوزش می طلبیم.
پرسش و پاسخ بابت جلسه 21.mp3
4.05M
این پرسش ها و پاسخ ها نیز تا حدودی می تواند فضای ترسیم شده را کامل تر کند. 📌 در میانه پرسش ها سؤالاتی راجع به یک حدیث مطرح می شود؛ مضمون این حدیث آن است که امام معصوم می فرمایند: با صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد، خود شما نیز مشمول این صلوات می شوید؛ چرا که «آل البیت» شیعیان ما را نیز در بر می گیرد.
1️⃣ ضمن عرض پوزش بابت وقفه در بارگزاری صوت ها، با توجه به اختلالات در پیام رسان ایتا تعداد قابل توجهی از صوت های بارگزاری شده از حافظه این پیام رسان حذف شده است. توصیه می شود اگر چنانچه این صوت ها را در حافظه دستگاه خود دارید حتما در جایی مطمئن ذخیره سازید؛ همچنین است نسبت به صوت هایی که انشاءالله در ادامه بارگزاری شود. 2️⃣ اگر چنانچه صوت برخی از جلسات مفقود باشد، با ارسال پیام به شخصی ادمین مشکل را بررسی کنید. 3️⃣ این کانال صرفا جهت انتشار صوت های ضبط شده از مباحث فقه اللغة هست که به صورت غیررسمی اداره می شود و ارتباطی به استاد احسانی فر ندارد. 4️⃣ ابهامات و دغدغه های علمی مربوط به این جلسات را می توانید با ادمین کانال در میان گذارید تا راهنمایی های لازم صورت بگیرد. ❇️ در انتها میلاد با پرکت خورشید هشتم ولایت را بر تمامی اعضا تبریک می گوییم.
🔵 طرح تابستانی «شناخت واژگان قرآنی» با محوریت 🎯 آشنایی با اهداف ۱. انس با کلمات قرآن کریم ۲. ارتقا و کاربردی سازی دانش ۳. و ... 👈 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: @mkarin
با توجه به درخواست مکرر دوستان مبنی بر حذف شدن فایل های قسمت مبادی و مبانی، کانال پشتیبانی آن به لینک زیر ایجاد شد تا به تدریج صوت های آن قسمت بارگزاری گردد: https://eitaa.com/loghat1
حدیث آغازین جلسه 23.mp3
2.88M
📜 نکته آغازین جلسه 23 🔰برای درس خواندن ، رفتار با دیگران ، زندگی کردن و ... آدابی در دین اسلام بیان شده است که رشد ما را در این زمینه ها افزایش می دهد. 🔰 آداب معصومان علیهم السلام متفاوت از برخی آداب تجربی و سلیقه ای است؛ از جمله آداب علم آموزی 🔰 آداب علم آموزی با عنوان «ادب العلم» به فراموشی سپرده شده است. یکی از عوامل کاهش بازدهی حوزه های علمیه بی توجهی به این آداب است. 🔰برخی آداب واجب و برخی مستحب هستند اما تمام این آداب در رساله های عملیه وارد نشده است. 🔰اگر وارد آداب شویم متوجه خواهیم شد که ناگفته های بسیاری وجود دارد که همین ناگفته ها، گره های کور و خلأ های زندگی ما است. ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
جلسه 23؛ بخش اول .MP3
17.94M
🏭 فصل سوم: گونه های واژگان از حیث ساخت 23/1 ساخت اوزان، مقایس، اعاریب و هیئت ها ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
جلسه 23؛ بخش دوم.mp3
8.36M
🏭 فصل سوم: گونه های واژگان از حیث ساخت 23/2 ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
هدایت شده از خبرگزاری فارس
▪️سائل شبی که زائر باب المراد شد ▪️تسبیح وار، گرم دمِ "یا جواد" شد ▪️در اولین قدم به مراد دلش رسید ▪️سائل دمی که ساجد باب‌الجواد شد 🏴شهادت امام جواد (ع) تسلیت باد @Farsna
جلسه 23؛ بخش سوم.MP3
8.22M
🏭 فصل سوم: گونه های واژگان از حیث ساخت 23/3 فایده عملی هفت جلسه قبلی (4 جلسه یک و نیم ساعته) در این قطعه صوتی بیان شده است. ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
▪️▪️▪️ عنْ بُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ اَلْعِجْلِيِّ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ قَادِمٌ مِنْ خُرَاسَانَ مَاشِياً فَأَخْرَجَ رِجْلَيْهِ وَ قَدْ تَغَلَّفَتَا وَ قَالَ أَمَا وَ اَللَّهِ مَا جَاءَ بِي مِنْ حَيْثُ جِئْتُ إِلاَّ حُبُّكُمْ أَهْلَ اَلْبَيْتِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ اَللَّهِ لَوْ أَحَبَّنَا حَجَرٌ حَشَرَهُ اَللَّهُ مَعَنَا وَ هَلِ اَلدِّينُ إِلاَّ اَلْحُبُّ إِنَّ اَللَّهَ يَقُولُ قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اَللّٰهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اَللّٰهُ وَ قَالَ: يُحِبُّونَ مَنْ هٰاجَرَ إِلَيْهِمْ وَ هَلِ اَلدِّينُ إِلاَّ اَلْحَبُّ . (بحار الأنوار, ج27،ص۹۵) 🔻🔻🔻 شهادت غریبانه امام باقر (ع) بر تمام محبین اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد
ذنب مؤول.mp3
2.49M
📜ذنب مؤول ⛔️نقد علمی آری_ نقد شخصیتی ممنوع ✅ باید جایگاه خداوند را از جایگاه معصومان و جایگاه ایشان را از جایگاه بزرگان و بقیه مؤمنان تفکیک کرد. ✅حجت بودن سخن یک کس به این معنا نیست که او الگوی مطلق است. ✅اگر تصور ما غلط نباشد و احراز شود آن مؤمن محکم یا محل مراجعه مردم دچار خطا شده است، خطای او حمل بر میشود. ✅ یعنی تصور این است که این کار خطا نیست بلکه صحیح می پندارد. 🔰 ائمه اطهار و اصحاب ایشان این بوده است که خطاهای مؤمنان را حمل بر صحت کنند. آنچه به جهت ابزارهای رسانه ای غالب شده است، مطابق با سنت نیست. ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
با توجه به درخواست دوستان بر این که استاد یک نمونه عملی از برداشت معنا ارائه دهند، جلسه 24 فقه اللغة به بررسی لغوی کلمات آیه 44 سوره هود، ترجمه دقیق آن و مقایسه با ترجمه های مختلف فارسی از این آیه اختصاص یافت. این جلسه تا ساعاتی دیگر در کانال بارگزاری خواهد شد؛ منتظر باشید.
قسمت اول جلسه 24.MP3
21.54M
24/1 📜و قیل یا أرض ابلعی ماءک و یا سماء أقلعی و غیض الماء و قضی الأمر ... (هود/44) ترتیب مراجعه به معاجم لغوی برای کشف معنای واژه به ترتیب زیر است: 1️⃣معجم مقاییس اللغة؛ به منظور شناخت ریشه ها و معانی . 2️⃣العین؛ به منظور بررسی استعمالات اصیل 3️⃣صحاح؛ برای بررسی معانی استعمالی 4️⃣ لسان العرب؛ مشاهده تنوع استعمالات 5️⃣تاج العروس؛ استخراج مراد جدی متکلم (به این مرحله پرداخته نشده است) ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
عید سعید قربان، عید بندگی و اطاعت بر تمام بندگان الهی مبارک باد.