eitaa logo
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
504 دنبال‌کننده
53 عکس
1 ویدیو
16 فایل
☎️ ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/mykarin مبادی و مبانی ‌‌‌ 🆔️https://eitaa.com/loghat1 ℹروش شناسی تحلیلی لغویان🆔️ https://eitaa.com/joinchat/795738470Cc8df11aa07
مشاهده در ایتا
دانلود
قالَ اَمیرُالمُوْمِنینَ علیه السلام: مِنْ کُنُوزِ الْجَنَّهِ الْبِرُّ وَ إِخْفاءُ الْعَمَلِ وَ الصَّبْرُ عَلَی الرَّزایا وَ کِتْمانُ الْمَصائِبِ. از گنجهای بهشت; نیکی کردن و پنهان نمودن کار نیک و صبر بر مصیبتها و نهان کردن گرفتاریها (یعنی عدم شکایت از آنها) است.
طبق وعده صوت جلسه 18 به همراه متن بارگزاری می شود 👇👇👇
حدیث جلسه 18.mp3
2.87M
📜 حدیث آغازین جلسه 18 «اسأل العلماء ما جهلت و إیاک أن تسألهم تعنتاً و تجربةً و إیّاک أن تعملَ برأیک شیئا و خذ بالإحتیاط فی جمیع ما تجد إلیه سبیلاً و احرب من الفتیا حربک من الأسد و لا تجعل رقبتک للناس جسرا» 🔰 آن چیزی را که نمی دانید از علما بپرسید و در صدد امتحان کردن علما برنیایید. تا زمانی که مورد مراجعه مردم قرار نگرفته اید، وظیفه ای ندارید که با سؤال کردن آزمایشی، علما را بسنجید. البته این مراجعه هم باید واقعی باشد؛ نه مراجعه بی حساب. 🔰پرهیز از عمل به رأی، لزوم رعایت احتیاط در هر جایی که ممکن باشد. 🔰 قرار نیست «من» مرجع تقلید شوم بلکه اگر قرار بر مرجعیت یک عالم باشد، باید خدا به دل مردم بیندازد تا آن ها به او مراجعه کنند و چه بهتر که مراجعه نکنند. 🔰معنای «لا تجعل رقبتک للناس جسرا» نگفتن اعمال و آداب نیست؛ به این بهانه که من خود انجام نمی دهم. معنای این حرف این است که بگو و در کنار آن نیز عمل بکن. مرحوم آیت الله مشکینی در توصیه به مستحبات و مکروهات تنها چیزهایی را می گفتند که خود عمل کردند. ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
18.MP3
11.38M
📌فصل دوم: چگونگی شکل گیری واژگان 18 🔰 روش بشر در گسترش واژگان، همان روشی است که امروز با آن روش واژه تولید می شود: تلاش می کند که بین شئ جدید و اشیاء قبلی، مفهوم جدید و مفاهیم قبلی و مشابهات آنها ارتباط برقرار کند و بعد از برقراری این ارتباط، واژه ای شبیه واژه قبلی وضع میکند. 🔰ابن فارس به این مطلب تصریح کرده است؛ روش تغالیب خلیل بر همین مبنا استوار است؛ روش مرحوم مصطفوی در «التحقیق فی کلمات القرآن» نیز طبق همین مبنا است. 🔰نقد روش التحقیق: در همه کلمات نمی توان ادعا کرد که از مفهومی مشابه گرفته شده است؛ این کار مستلزم تحمیل بر قرآن و حدیث است. این حرف به معنای نفی امکان نیست بلکه این ادعا در نزدیک به 500 واژه مشکل است و در حدود 800 واژه قابل ادعا است. 🔰 دو تحلیل از ابن فارس در توجیه واژگانی که نمی توان ادعا کرد از واژه قبلی گرفته شده است: 1️⃣ این مفهوم با چند واسطه از واژه قبلی گرفته شده است 2️⃣ ارتباط زبان ها و اختلاط آنها با هم این واژگان را تولید کرده است. ↙️ همچنان این سؤال وجود دارد که زبان های دیگر چگونه به وجود آمده اند؟ 🔰 مستند آمار تقریبی 50 واژه برای لغات ابتدایی بشر، مراجعه به مناطق دور افتاده است. ↙️ ماجرای جالب سفر استاد به مناطق دورافتاده ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
حدیث آغازین جلسه 19.mp3
2.93M
📜 حدیث آغازین جلسه 19 قال النبی (ص): «المؤمن إذا مات و ترک ورقة واحدة علیها علم تکون تلک الورقة یوم القیامة ستراً فیها بینه و بین النار و أعطاه الله تبارک و تعالی بکل حرف مکتوب علیها مدینة أوسع من الدنیا سبع مرات و ما من مؤمن یقعد ساعة عند العالم إلا ناداه عزوجل جلست إلی حبیبی و عزتی و جلالی لأسکنتک الجنة معه و لا أبالی» 🔰آثار معنوی به جای گذاشتن اثر علمی با نیت الهی این حکم اختصاصی به قشر حوزوی ندارد بلکه هر اثر علمی حوزوی و دانشگاهی با این نیت نوشته شود، این آثار را به دنبال دارد. 🔰آثار معنوی مجالست با علما 🔰 در ترتب آثار معنوی در امور، حتماً باید نیت الهی وجود داشته باشد؛ وگرنه معلوم نیست که در آن دنیا چیزی دستگیر ما بشود یا خیر. 🔰 پاداش افرادی که خدمت به بشریت کرده اند ولی نیت الهی نداشته اند، شهرت و خوش نامی در میان آحاد بشری است. ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
ج19.mp3
19.74M
📌فصل دوم: چگونگی شکل گیری واژگان 19 (پایان سرفصل دوم فقه اللغة) 🔰 تشریح مراحل عملیات وضع 🔰جایگاه لغوی در کشف معنای واژه 🔰 هدف از کشف معنا 🔰مراحل کشف معنای حقیقی در واژگان دینی : : مراجعه به دینداران و متشرعه : مراجعه به استعمالات شرعی و مهندسی معکوس 🔰 نمونه های تطبیقی از اهمیت کشف معنای حقیقی 1️⃣ واژه «صلاة» 2️⃣ واژه «جهاد» 3️⃣ واژه «مقراض»؛ آیا بنی اسرائیل برای تطهیر خود، بدنی خود را قیچی می کرده اند؟ 4️⃣ واژه «اختلاط» علت حرمت زنا، «اختلاط المیاه» بیان شده است؛ آیا اکنون که آب افراد مختلف از هم تشخیص داده می شود، حکم حرمت زنا برداشته می شود؟ ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
🌹عید سعید فطر بر تمامی مسلمانان عالم مبارک باد🌹
توضیح کلی سرفصل های بعدی فقه اللغة.mp3
4.39M
📌 مروری بر نوزده جلسه گذشته کارگاه فقه اللغة و 70 جلسه آینده! ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat
🔰 سرفصل های تفصیلی (2) 1. چگونگی شکل گیری لغت 2. گونه های واژگان از حیث ساخت 3. مراتب معنا ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇 https://eitaa.com/feghhalloghat