با تشکر از صبر مخاطبان محترم کانال مطالب کارگاه فقه اللغة
ضمن عرض قبولی طاعات و عبادات صوت و متن جلسه 18 بعد از ایام لیالی قدر بارگزاری خواهد شد.
التماس دعا
🔸برتری مذاکره علمی بر دعا در لیالی قدر سند ندارد
👈 آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
شیخ صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است. او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود.
🔺گعده شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵)
حدیث جلسه 18.mp3
2.87M
📜 حدیث آغازین جلسه 18
«اسأل العلماء ما جهلت و إیاک أن تسألهم تعنتاً و تجربةً و إیّاک أن تعملَ برأیک شیئا و خذ بالإحتیاط فی جمیع ما تجد إلیه سبیلاً و احرب من الفتیا حربک من الأسد و لا تجعل رقبتک للناس جسرا»
🔰 آن چیزی را که نمی دانید از علما بپرسید و در صدد امتحان کردن علما برنیایید.
تا زمانی که مورد مراجعه مردم قرار نگرفته اید، وظیفه ای ندارید که با سؤال کردن آزمایشی، علما را بسنجید. البته این مراجعه هم باید واقعی باشد؛ نه مراجعه بی حساب.
🔰پرهیز از عمل به رأی، لزوم رعایت احتیاط در هر جایی که ممکن باشد.
🔰 قرار نیست «من» مرجع تقلید شوم بلکه اگر قرار بر مرجعیت یک عالم باشد، باید خدا به دل مردم بیندازد تا آن ها به او مراجعه کنند و چه بهتر که مراجعه نکنند.
🔰معنای «لا تجعل رقبتک للناس جسرا» نگفتن اعمال و آداب نیست؛ به این بهانه که من خود انجام نمی دهم.
معنای این حرف این است که بگو و در کنار آن نیز عمل بکن.
مرحوم آیت الله مشکینی در توصیه به مستحبات و مکروهات تنها چیزهایی را می گفتند که خود عمل کردند.
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
18.MP3
11.38M
📌فصل دوم: چگونگی شکل گیری واژگان
#جلسه 18
#چگونگی_گسترش_واژگان_بعدی
🔰 روش بشر در گسترش واژگان، همان روشی است که امروز با آن روش واژه تولید می شود:
تلاش می کند که بین شئ جدید و اشیاء قبلی، مفهوم جدید و مفاهیم قبلی و مشابهات آنها ارتباط برقرار کند و بعد از برقراری این ارتباط، واژه ای شبیه واژه قبلی وضع میکند.
🔰ابن فارس به این مطلب تصریح کرده است؛ روش تغالیب خلیل بر همین مبنا استوار است؛ روش مرحوم مصطفوی در «التحقیق فی کلمات القرآن» نیز طبق همین مبنا است.
🔰نقد روش التحقیق:
در همه کلمات نمی توان ادعا کرد که از مفهومی مشابه گرفته شده است؛ این کار مستلزم تحمیل بر قرآن و حدیث است.
این حرف به معنای نفی امکان نیست بلکه این ادعا در نزدیک به 500 واژه مشکل است و در حدود 800 واژه قابل ادعا است.
🔰 دو تحلیل از ابن فارس در توجیه واژگانی که نمی توان ادعا کرد از واژه قبلی گرفته شده است:
1️⃣ این مفهوم با چند واسطه از واژه قبلی گرفته شده است
2️⃣ ارتباط زبان ها و اختلاط آنها با هم این واژگان را تولید کرده است.
↙️ همچنان این سؤال وجود دارد که زبان های دیگر چگونه به وجود آمده اند؟
🔰 مستند آمار تقریبی 50 واژه برای لغات ابتدایی بشر، مراجعه به مناطق دور افتاده است.
↙️ ماجرای جالب سفر استاد به مناطق دورافتاده
#گسترش_واژگان
#التحقیق_فی_کلمات_القرآن
#روش_تغالیب
#اختلاط_زبان_ها
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
حدیث آغازین جلسه 19.mp3
2.93M
📜 حدیث آغازین جلسه 19
قال النبی (ص): «المؤمن إذا مات و ترک ورقة واحدة علیها علم تکون تلک الورقة یوم القیامة ستراً فیها بینه و بین النار و أعطاه الله تبارک و تعالی بکل حرف مکتوب علیها مدینة أوسع من الدنیا سبع مرات و ما من مؤمن یقعد ساعة عند العالم إلا ناداه عزوجل جلست إلی حبیبی و عزتی و جلالی لأسکنتک الجنة معه و لا أبالی»
🔰آثار معنوی به جای گذاشتن اثر علمی با نیت الهی
این حکم اختصاصی به قشر حوزوی ندارد بلکه هر اثر علمی حوزوی و دانشگاهی با این نیت نوشته شود، این آثار را به دنبال دارد.
🔰آثار معنوی مجالست با علما
🔰 در ترتب آثار معنوی در امور، حتماً باید نیت الهی وجود داشته باشد؛ وگرنه معلوم نیست که در آن دنیا چیزی دستگیر ما بشود یا خیر.
🔰 پاداش افرادی که خدمت به بشریت کرده اند ولی نیت الهی نداشته اند، شهرت و خوش نامی در میان آحاد بشری است.
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
ج19.mp3
19.74M
📌فصل دوم: چگونگی شکل گیری واژگان
#جلسه 19 (پایان سرفصل دوم فقه اللغة)
#روش_و_مراحل_کشف_معنا_در_واژگان_ساخت_الهی
🔰 تشریح مراحل عملیات وضع
🔰جایگاه لغوی در کشف معنای واژه
🔰 هدف از کشف معنا
🔰مراحل کشف معنای حقیقی در واژگان دینی :
#مرحله_اول: مراجعه به دینداران و متشرعه
#مرحله_دوم: مراجعه به استعمالات شرعی و مهندسی معکوس
🔰 نمونه های تطبیقی از اهمیت کشف معنای حقیقی
1️⃣ واژه «صلاة»
2️⃣ واژه «جهاد»
3️⃣ واژه «مقراض»؛ آیا بنی اسرائیل برای تطهیر خود، بدنی خود را قیچی می کرده اند؟
4️⃣ واژه «اختلاط»
علت حرمت زنا، «اختلاط المیاه» بیان شده است؛ آیا اکنون که آب افراد مختلف از هم تشخیص داده می شود، حکم حرمت زنا برداشته می شود؟
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
توضیح کلی سرفصل های بعدی فقه اللغة.mp3
4.39M
📌 مروری بر نوزده جلسه گذشته کارگاه فقه اللغة و 70 جلسه آینده!
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
📌 مروری بر نوزده جلسه گذشته کارگاه فقه اللغة و 70 جلسه آینده! ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد
🔰 سرفصل های تفصیلی بخش مبادی و مبانی
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
🔰 سرفصل های تفصیلی (2)
1. چگونگی شکل گیری لغت
2. گونه های واژگان از حیث ساخت
3. مراتب معنا
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
🔰 سرفصل های تفصیلی (3)
1. کشف معنا
2. روش شناسی لغویان
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
🔰 سرفصل های تفصیلی (4)
1. گونه های واژگان
2. گونه های زبان
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
📣📣📣
با توجه به وقفه پیش آمده در بارگزاری صوت ها که ناشی از مشغولیت ها تیم تأمین محتوا (اصلاح صوت و پیاده سازی متن)، بر آن شدیم که تاریخچه کلاس های فقه اللغة رو برای دوستان توضیح بدیم؛ با ما همراه باشید
👇👇👇
بسم الله الرحمن الرحیم
در سال 1394 کارگاه روش تحقیق توسط استاد احسانی فر و با دعوت جناب حجت الاسلام و المسلمین رجائی (زید عزه)، معاونت پژوهش مدرسه علمیه امام محمد باقر (ع) برگزار شد.
بعد از اتمام کارگاه پیشنهاد برگزاری کارگاه فقه اللغة از طرف استاد مطرح و با استقبال اعضای کارگاه مواجه شد. از همین رو کارگاه فقه اللغة در کنار سایر کارگاه های مدرسه در 18 جلسه و تا پایان مبحث حجیت قول لغوی برگزار شد.
بنا بر این بود که در تابستان 95 ادامه این جلسات برگزار شود اما تصمیم بر این شد که بار دیگر اما به صورت مفصل این کارگاه از نو برگزار شود. بر این اساس هفتمین دوره کارگاه فقه اللغة که مفصل ترین این دوره ها می باشد، توسط استاد احسانی فر و با مساعدت های ویژه مدیریت محترم مدرسه علمیه امام محمد باقر (ع)، حضرت حجت الاسلام و المسلمین حجازی (زید عزه) برگزار گردید. این جلسات به صورت هفتگی و با کمترین تعطیلات در طول 3 سال گذشته به صورت مداوم برگزار گشت که مثمر ثمرات و برکات علمی و عملی ویژه ای برای دوستان شرکت کننده بود.
1. سرفصل های مبادی و مبانی و نیز چگونگی شکل گیری لغات (در مجموع 19 جلسه) در تابستان 95 برگزار گشت و پس از آن با مساعدت مدیریت محترم اردوی زیارتی مشهد تدارک دیده شد.
2. پس از آن در طول سال تحصیلی 95-96 سرفصل های گونه های واژگان از حیث ساخت، مراتب معنا، حجیت قول لغوی و نیز روش شناسی لغویان (در مجموع ۱۷ جلسه) برگزار شد.
3. طولانی ترین مبحث کارگاه فقه اللغة اختصاص به روش شناسی لغویان دارد که به صورت مفصل به بررسی روش ها و دیدگاه های حدود 70 لغوی مشهور پرداخته می شود که تاکنون تنها نیمی از آنها بررسی شده است (بیش از 40 جلسه). نتیجه این سرفصل مهم علاوه بر شناخت انتقادی از نظرات لغویان، منجر به شناخت مکاتب ادبی (بصره، کوفه، اندلس و ...) می شود. همچنین دیدگاه های لغویان در مورد مسائل مهم لغوی (ترادف، اضداد، اشتراک لفظی و ...) در این قسمت بررسی می شود.
4. با توجه به طولانی شدن مبحث روش شناسی لغویان (حدود دو سال)، تصمیم بر آن شد که در کنار این مبحث سایر مباحث فقه اللغة نیز پیگیری شود؛ از این رو مبحث گونه های واژگان در 6 جلسه و در سال تحصیلی 98-99 برگزار شد.
بنابراین بیش از نیمی از مباحث فقه اللغة توسط استاد احسانی فر (زید عزه) برگزار شده است. این مباحث همگی با رویکرد فهم قرآن و حدیث بیان شده اند و نگرش های نویی را در مسیر تحصیلی و پژوهشی ایجاد کرده است. امید است که با لطف الهی بتوانیم این مسیر را به پایان برسانیم.
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
بشکند دستی که ویران کرد این گلخانه را
در عزا بنشاند او، شمع و گل و پروانه را
بشکند دستی که هتک حرمت این خانه کرد
شیعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه کرد
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
حدیث جلسه 20.mp3
1.65M
📜یا أیها المزمل*قم اللیل إلا قلیلا
#نکته_آغازین_جلسه_20
❇️ مفهوم شناسی مزمل؛ جامه در هم پیچیده یا ...؟
❇️دستورات خطاب به پیامبر اکرم (ص) در قرآن کریم، دستورات عمومی است.
❇️راهکار قرآنی در برابر فشارهای ناشی از هدایت گری
طلاب که وظیفه رهبری و هدایت مردم را دارند، با توجه به این دستور هست که می توانند موفق شوند.
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
20.MP3
27.03M
🏭 فصل سوم: گونه های واژگان از حیث ساخت
#جلسه 20
#واژگان_موضوعه_پیشینی_تعیینی
#واژگانی_موضوعه_پسینی_تعیینی
🔻واژگان موضوعه پیشینی همان بسته اولیه ای است که در اختیار آدم (ع) قرار گرفت (حدود پنجاه واژه)
🔻واژگان موضوعه پسینی واژگانی هستند که بر اساس واژگان قبلی ساخته شده اند؛ از آنجا که واضع لغات شرعی معلوم است، بنابراین تعداد قابل توجهی از آنها وضع تعیینی دارند.
🔻با توجه به تولید واژگان پسینی از پیشینی، می توان بین آنها تناسب و ارتباط برقرار کرد. برقراری این ارتباط در اول امر تنها برای اقناع شخص هست و تنها فائده علمی دارد.
اگر این رابطه از روی استعمالات در یک محدوده مشخص کشف شود، می توان به فرهنگ استعمال واژگان موضوعه پسینی تعیینی دست پیدا کرد که دارای فواید مهمی در فهم معنای قرآن و حدیث است.
اشکال #التحقیق این نیست که در صدد برقراری تناسب بین کلمات و ریشه های معنایی است؛ اشکال در این است که گاهی بدون کشف این منابسبت، آن چه را که به ذهن خود رسیده است به قرآن تحمیل می کند.
🔻رابطه بین دو مفهوم ممکن است:
1. با کشف گوهر معنا کشف شود؛ اما علاوه بر این که این روش خطاهایی دارد، همیشه استعمال در مفهوم جدید به جهت گسترش مصادیق آن مفهوم نیست.
2. مشابهت بین دو مفهوم باعث می شود که این واژه در مفهوم جدید استعمال شود.
3. کاربر با توجه به هدف خاصی از واژه ی مفهوم دیگر استفاده می کند. این هدف همان ذهنیت مخاطب از آن مفهوم است که کشف آن به جهاتی مهم تر از کشف گوهر معنا است
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
هدایت شده از فرزانگان فراموش شده
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تهذیب_نفس_عالمان
♨️ در منابع دینی، تاکید شده که عالمان دین و مربیان نفوس، ابتدا خود را تربیت و اصلاح کنند.
🍀 اصلاحی که نفس، به این زودی ها نلغزد.
https://eitaa.com/aalemanshia
قسمت اول جلسه 21.mp3
14.4M
🏭 فصل سوم: گونه های واژگان از حیث ساخت
#جلسه 21/1
#مفهوم_شناسی_تعیین_و_تعین
#وضع_تعیینی
#وضع_تعینی
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
قسمت دوم جلسه 21.MP3
27.86M
🏭 فصل سوم: گونه های واژگان از حیث ساخت
#جلسه 21/2
#حقیقت_و_مجاز
گفتگوگی تفصیلی (و البته ناقص) در باب استعمالات حقیقی و مجازی
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat