eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
555 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 خروج از انزوای حقارت آمیز ... و تولید و عرضه کالاهای مختلف با کمال افتخار به جهان دانش علامه شهید : حوزه‌های علمیه ما اگر از محدودیت‌های مصنوعی که خود برای خود به وجود آورده‌اند خارج گردند و با استفاده از پیشرفت علوم انسانی جدید به احیای فرهنگ کهن خود و آراستن و پیراستن آن بپردازند و آن را تکمیل نمایند و به پیش سوق دهند (که آمادگی تکامل و پیشروی دارد) می‌توانند از این انزوای حقارت آمیز علمی خارج شوند و کالاهای فرهنگی خود را در زمینه‌های مختلف معنوی، فلسفی، اخلاقی، حقوقی، روانی، اجتماعی، تاریخی با کمال افتخار و سربلندی به جهان دانش عرضه نمایند. 📗 آینده انقلاب اسلامی، ص۲۰۳ 💢 @soha_olom_ensani ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
مشارکت درهزينه سفراربعين طلابي که توانائي مالي ندارند سامانه سخا>تبرعات>تشرف نوراني کارت 6037991899975100 به نام: تشرف نوراني - مرکزخدمات حوزه
🔴 بعد از دو کتاب "معاد" و "خویشتن پنهان" (نوشته‌های استاد طاهرزاده) به مطالعه بدائه الحکمه بپردازید نکات مفیدی از استاد اصغر #طاهرزاده در زمینه فلسفه؛ 👇👇👇 http://lobolmizan.ir/quest/cat/184?page=22 🍃 پاسخ های استاد #طاهرزاده به پرسش‌ها ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 برای پاسخگو بودن چه در دانشگاه و چه در اتوبوس، باید مسلط بر حکمت متعالیه بود آیت الله #ممدوحی ( مدرس اسفار حوزه علمیه قم ) : آقایانی که مدیرند به فلسفه اهمیت دهند و بدانند که در معضلات کشور، طلبه‌هایی می‌توانند پاسخگو باشند که به علوم عقلی مسلط‌اند. اصل مثبت و تعارض متزاحمین و… به تنهایی کارساز نیست. من اعتقادم این است، طلبه‌ای که می‌خواهد در جامعه علمی موفق شود و جوابگوی مشکلات جامعه‌اش باشد، چه در اتوبوس و مترو و چه در دانشگاه و حوزه، یا اینکه اگر می‌خواهد درس‌هایش را متقن فرا بگیرد، باید فلسفه را خوب بخواند، هم فلسفه اشراق و هم مشاء و هم حکمت متعالیه را. حتماً  اشارات را و #منظومه و #نهایه را بخواند. بعد از اینها یک دوره #اسفار بخواند تا بتواند انسانی شود که خودش را جا بیندازد. 📃 رهنامه پژوهش، ش ۱۷و۱۸ ، ص۵۲ 👇👇👇 http://rahnamehmag.ir/%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%DB%8C-%D9%88-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88-%D8%A8/ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🍃 آغاز ثبت‌نام معاونت تهذیب حوزه از طلاب در سراسر کشور در دوره #سه‌ساله آثار استاد شهید #مطهری بر اساس #سیرمطالعاتی جدید ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 باید تهذیب رو جدّی گرفت و الّا به بودن بی‌رغبت نخواهیم بود ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#سیرمطالعاتی آیت الله حسن #رمضانی (عضو مجمع عالی حکمت و مدرس فصوص): مباحثی که در ابتدای بدایه آمده است، مانند: اصالت وجود، تشکیک وجود، بساطت وجود، وجود ذهنی، اشکالات آن و … مباحث عمیقی است که ریشه در عرفان دارد و صحیح نیست که آن‌ها را در ابتدا برای کسی که هیچ سابقه‌ای در فلسفه ندارد و هنوز با مباحث فلسفی عرفانی آشنا نیست، مطرح کرد. بی‌تردید کسی که در مباحث عرفانی تخصص لازم را ندارد، نمی‌تواند به عمق سخنان آخوند در مباحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت و نظایر آن برسد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 مقايسه کنيد علامه #حسن_زاده_آملی (درجواب« درزمينه فلسفه، شبهات واتهاماتي طرح مي شود. به نظرحضرت عالي براي فصل الخطاب چه مي توان گفت؟»): این کشمکشها، راجع به افکار،اشخاص وادیان، هیچگاه به کلی خاتمه نمی پذیرد. اما ریشه بسیاری ازاختلافات واتهامات، جهل است . استاد ندیده و یک چیزهائی پیش خودش می پندارد و به همان ها اکتفا می کند و نتیجه می گیرد. کرده ای تاویل حرف بکر را\خویش را تاویل کن نی ذکر را نوع فرمایش مخالفین، برای آنست که پخته نیستند واستاد ندیده اند. فلاسفه الهی و متاله را مقایسه کنید با مخالفان آنان، تا درجه اختلاف علمی، مقامی، اخلاقی و سیر و سلوکی و آثاری آنها، مشخص شود. 📗 کتاب ارزشمند «گفتگو» ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 وظیفه حوزه در عصر حاضر وظیفه حوزه در حال حاضر، تربیت و پرورش #فیلسوف_الهی است؛ که این امر تنها در سایه یک مدیریت علمیِ دقیق امکان پذیر خواهد بود - علامه #جوادی_آملی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
4_5821164129129334316.mp3
1.6M
🎙آیت الله : تربيت با گفتن و شنيدن نيست. آن عالمی که ديدار او شما را عوض نکند لفظش هم عوض کننده نيست. ⏱۷ دقیقه ✅ t.me/feghheakbar
✳️ 🔴 افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی ... علامه : افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی خود را مخلص می پندارند؛ مثلا، ما گاهی کارهای خوبی می کنیم، ولی هنگامی که آن کار را از ما می گیرند و به دیگری می دهند، . معلوم می شود ما کار خوبی را می خواهیم که به ارتباط داشته باشد و از ما صادر شود، نه اصل کار خوب را و این، خطر بزرگی است و در این صورت ما ، نه خیر خواه. آنگاه در قیامت و هنگام نقادی، ما چون خیر را نمی خواستیم، خیر را به ما نمی دهند و در مقابل، همان خودخواهی را که مطلوب ما بود، به ما می دهند که زمینه «نار الله الموقدة التی تطلع علی الافئدة»  را فراهم می کند و درون سوزی انسان آغاز می شود. 📚 مراحل اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعی)، ص۲۵۸ ✅ t.me/feghheakbar
👆👆👆👆👆 _ تابحال چند بار برق حسادت را در چشمان یک طالب علم دیده اید؟
استاد علی #ربانی گلپایگانی: بسیاری از مسائل فلسفی از مبادی استدلال‌های کلامی بوده و نقش تعیین کننده‌ای در بحث‌های کلامی ایفاء می‌کنند، این اصل در مورد حکمت متعالیه صدرایی عمیق‏تر و فراگیرتر است. هر گاه متکلم نسبت به مباحثی مانند اصالت وجود، تشکیک در وجود، وجود رابط و مستقل، ویژگی‌های هستی ممکن و واجب، وحدت و اقسام آن، علت و معلول، امتناع دور تسلسل، ویژگی‌های هستی مادی و مجرد، اقسام سبق ولحوق و...آگاهی کافی نداشته باشد، از عهده تحقیق پیرامون مسائل خداشناسی و توحید بر نخواهد آمد. 📒 درآمدی بر علم کلام، ص۸۲و۸۳ ♦ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد علی #ربانی گلپایگانی: ... از اینجا می‏توان به ناآزمودگی نظریه برخی که احیانا از سر دلسوزی و اخلاص به دوستداران فلسفه توصیه می‌کنند که قبل از آموختن فلسفه، علم کلام را بیاموزند، پی برد. اینان در حقیقت تحت تأثیر شایعه بی اساس مخالفت فلسفه با دین و عقاید دینی که توسط اشاعره شیوع یافت، قرار گرفته و بدون اطلاع کافی از بحث های فلسفی و کلامی و به انگیزه دفاع از حریم دیانت، یا آموختن فلسفه را تحریم نموده، و یا فرا گرفتن کلام را قبل از آن توصیه می‌نمایند!! آری در اینکه آراء فلاسفه در مواردی با آراء متکلمان تعارض دارد، شکی نیست. ولی به کدام حجت علی و نقلی فهم متکلمان صواب بوده و گزارش صحیح شریعت است، تا اینکه رأی آنان معیار حق و باطل در عرصه دیانت دانسته شود؟! 📕 درآمدی بر علم کلام، ص۸۵ ♦ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
👆👆 💢 بدون امورعامه صدرایی، در فلسفه ره به جایی نتوان برد ... (دو پست بالا را مطالعه فرمایید)
🔆 علامه طباطبایی؛ احیاگر فلسفه در حوزه علمیه #رهبرمعظم انقلاب: مرحوم علامه #طباطبایی رضوان‌الله‌علیه در حدّی بود که اگر منحصر به فقاهت میشد، یقیناً به #مرجعیّت_تقلید می‌رسید امّا ایشان آمد مشغول فلسفه گردید و رکنی شد. و بعد از آنکه در قم هیچ نشان قابل توجّهی از فلسفه نبود، آن را احیا کرد؛ شاگردانی تربیت نمود، معارف فلسفه را راه انداخت و گسترش داد. _ بیانات در آغاز درس خارج فقه ‌۱۳۷۰/۰۶/۳۱ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
❇️ اشخاصی که قصد ادامه دادن رشته فلسفه ( یا اسلامی یا فلسفه دین یا تطبیقی یا ...) را دارند، باید "اقلا" کتب زیر را به صورت عمیق و کامل بخوانند؛ ۱. بدائه الحکمه یا فلسفه مقدماتی استاد (اگر هر دو خوانده شوند، بهتر و پخته تر) ۲. امور عامه و الهیات اخص شرح منظومه یا نهائه الحکمه ( اگر هر دو خوانده شوند، بسیار بهتر و پخته تر) ۳. اصول فلسفه و روش رئالیسم با تعالیق شهید ۴. مبانی و اصول عرفان نظری استاد ۵. مقدمه شرح قیصری و الا اگر اقلا این کتب (به صورت عمیق و کامل) خوانده نشود، حتی اگر به کسب دکتری نایل شوند، مدرکشان کاغذ پاره است ... کما اینکه چنین اشخاصی به وفور در اطراف ما یافت می شود. 💢 آدم خود را ملزم کند روزی ۵الی۱۰ صفحه مطالعه کند و الّا فلا 🍃 معرفی کتب، بر گرفته شده از استاد و استاد ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه تراز انقلاب اسلامی(حتا)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اما و اگرهای محمد جواد علوی 🔻(برگ اول) 🔸پدر محمدجواد علوی تهرانی، محمد حسین علوی داماد مرحوم حاج آقاحسین بروجردی بود. او اهل کرج بود و در کتابی که برای مرحوم بروجردی(با همکاری ناشر دربار شاهنشاهی) نگاشت! در تکریم شاه خائن چیزی کم نگذاشت!(اعلیحضرت شاه، اعلیحضرت همایونی، شاهنشاه و...) وی از مخالفین امام راحل بود. 🔻(برگ دوم) 🔹 #جامعه_مدرسین که مسؤولیت صیانت از آبرو و اعتبار مرجعیت را دارد؛ سه گزینه پیش روی هرکسی که قصد مرجعیت دارد می‌گذارد: 1⃣ ارائه آثار علمی که نشان از علمیت فرد داشته باشد. (نه صرف رساله) 2⃣ اجازه اجتهاد 3⃣ امتحان 🔸 به گفته آقای علوی کرجی، در عمر طلبگی‌‌اش هیچ امتحانی نداده است؛ طبعا حتی یک اجازه اجتهاد هم ندارد. درس خارجش نیز به لحاظ علمی و قوتِ فقهی-اصولی، جایگاهی در بین فضلا ندارد. حال با تمسک به شهرت پدربزرگش «آیت‌الله العظمی بروجردی» با وجود کثرت علمای اعلم از وی، ادعای مرجعیت کرده و اقدام به چاپ رساله نموده است. 🔹 از آنجا که فرد مزبور نه اثر علمی و نه اجازه اجتهاد دارد، با یک امتحان ساده می‌تواند جواز مرجعیت و چاپ رساله را داشته باشد. اما این فرد در عمر طلبگی‌‌اش هیچ امتحانی نداده است... 🔻(برگ سوم) 🔸درحالی دیدار سفیر آلمان با آقای علوی کرجی در کتابخانه مرحوم آیةالله بروجردی اتفاق افتاده که بیت ایشان صرفا تمایل سفیر آلمان به ارتباط گیری و توجهشان به کتابخانه مرحوم آیةالله بروجردی را دلیل دیدار دانستند.....گویا بعد از لندنی ها آلمانی ها هم هوس کرده اند تشیع آلمانی بسازند. #نشست_اساتید #مرجعیت_موروثی #سودای_مرجعیت 🆔 @hawzah_enghelabi
استاد #خسروپناه : پیشنهاد می کنم درس #معرفت_شناسی بعد از گذراندن دروس منطق و فلسفه در نظام آموزشی حوزه علمیه گنجانده شود. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 چه اتفاق عظیمی می افتد؟!! #رهبرمعظم انقلاب: وقتی در جامعه ی ما صدها نفر شخصیت دارای دانش دین و مسلطِ بر منطق و استدلال دینی، در فلسفه و کلام و فلسفه ی جدید و محاجه ی با شبهه افکنان وجود داشته باشند، ببینید چه اتفاق عظیمی در جامعه می افتد. وقتی به وسیله ی همین مجموعه، هزاران کتاب، مجله و مقاله های علمی در سطح دنیا با زبان های مختلف منتشر شود، شما ببینید چه خورشید فروزانی از این نقطه ی عالم بر همه ی فضای فکری جهان بشری پرتو خواهد افکند. همه ی این ها شدنی است؛ خیالات نیست. تصور نکنید اینها آرزوهای پوچ و توخالی است؛ نخیر، این ها واقعیت های دست یافتنی است؛ منتها باید دست دراز کرد، خود را به این واقعیت رساند و آن را گرفت؛ این کار همت می خواهد. باید به طور جدی درس بخوانید - همان توصیه یی که من همیشه به جوانهای طلبه می کنم - علومی را که امروز در اختیار حوزه های علمیه است، فرا بگیرید و از بن دندان خودتان را به سطح تحقیق برسانید. انسان با سرهم بندی، محقق نمی شود. با برف انبار کردن، انسان فقیه و فیلسوف نمی شود. باید محکم، خشت خشت این پایه را روی هم بچینید و بروید تا به آن اوج برسید. 📙 شریعه شهود به کوشش استاد #خسروپناه ، ص ۹۴ (بیانات رهبری با اساتید و طلاب حوزه آیت الله مجتهدی / ۲۱ خرداد ۸۳ ) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 کانالی در نوع خود بی‌نظیر؛ 👇👇👇 🆔 @zanashooi_amoozesh
💢 معرفی آثار استاد محمدحسن قدردان در یک نگاه (دانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) نگاه سوم به جبر و اختیار خدا در حکمت و شریعت خدا در تصور انسان علم و اراده الهی قرآن و سکولاریزم قرآن و پلورالیزم راز خلقت و بقا خداشناسی عدل الهی خاتمیت معاد و ... 💢 کانال فلسفه اسلامی در تلگرام: ✅ t.me/feghheakbar
💢 نیاز به فقیه! ما فقیه و مجتهد را فقط برای غسل و وضو و این سری مسائل نمی خواهیم، این سری مسائل با آن محورهایی که هست با منافع بزرگ استعمار نمی تواند تضاد پیدا بکند فقط اسلام اینها نیست، ما فقیه می خواهیم و مرجع می خواهیم که در همه‌ی جبهه ها حاضر باشد و بتواند جامعه را رهبری کند و بتواند ملت را به طرف سعادت بکشاند و از منجلاب ذلت و نکبت مردم را نجات بدهد همانگونه که پیامبر عالیقدر اسلام(ص) چنین کردند. 🗓 سخنرانی تحت عنوان مرجعیت و رهبری _ استاد شهید هاشمی نژاد @shahid_hashemi_nejad ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 فلسفه عمامه عارف بالله ملکی تبریزی در کتاب وزین اسرارالصلوة، ناظر به فلسفه عمامه می‌فرمایند: عمامه‌ی مراقبه پ ن: ۱. به نظر شما چنددرصد معممین به این فلسفه واقفند؟ ۲. چنددرصد واقفین، به این فلسفه ملتزمند؟ _ امین دهقانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 مشکل گشای اساسی راه معرفت و پیشرفت علامه : يك روايتى كه بدون سند و يا ضعيفى كه در آن نهى از فلسفه شده است، از اين سوء استفاده كرده و از اين نام بهره بردارى غلط نموده اند و آن گاه هر طرز تفكّر و تعقّلى را محكوم می کنند كه از خواندن فلسفه نهى شده است. آخر كسى به آنان نمی گوید: كدام فلسفه؟! آيا فلسفه مادّيّين و دهريّين و حكماى قبل از اسلام از ايرانيان و مصريان و هنديان و يونانيان؟ و يا فلسفه اسلام كه يك دنيا درخشش دارد، و يك دنيا عظمت و ابَّهت و جَلال دارد؟ كتابهاى صدر المتألّهين شيرازى رضوان الله عليه حقّاً موجب فخر عالم تشيّع و بلكه عالم اسلام است؛ تحقيقات و تدقيقات اين راد مرد بزرگ در زواياى و ، مشكل گشاى اساسى راه معرفت و پيشرفت است. پس چقدر ناجوانمردى است كه از اسم فلسفه و تشابه لفظى آن با فلسفه اسلام بخواهيم با تردستى جا بزنيم؛ و آن طرز مَنْهى را بدين طرز پسنديده و معروف قالب كنيم. 📚 امام شناسى، ج۵، ص ۱۸۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar