eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
563 ویدیو
93 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀 کتاب‌های استاد اصغر غنیمت هستند. وی استاد مسلم در عرفان اسلامی و حکمت متعالیه هستند که با قلم و بیان روان و شیوای خود، این معارف عالیه را برای قشر تحصیکرده و عموم مردم به صورت مائده آماده در می آورند. و اساسا جامعه به چنین محققان طاهرضمیر و توانمند در سریان معارف عمیق به سطح جامعه بسیار نیازمند است. فاغتنم ...
مصداق بارزی از تاثیر مطالبه‌گری بر افزایش درک و فهم و غیرت مسئولان ...
علامه : مگر بدون فلسفه و کلام و جهان بينى قوى مى توان آن پنجاه اشکالی را که درباره اثبات خدا مطرح است پاسخ داد؟! آن ها می گویند جهان پایان پذیر است ولی ما می گوییم جهان پایان ندارد. آن ها می گویند انسان با مردن می پوسد ولی ما می گوییم انسان با مردن از پوست به در می آید و مهاجرت می کند. آیا این گونه اشکال ها را فقه حل می کند؟! 📙 حوزه و روحانیت در آٽار آیت الله جوادی آملی، ص۲۶ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
▫️ محکومیت اسرائیل غاصب توسط آیت الله العظمی بروجردی
◾️ انّا لله و انّا الیه راجعون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 کتاب سوزی نرم استاد : به جرأت بیان می کنم هیچ زمانی مثل امروز تراث اهل بیت نبوت در معرض هجوم نبوده است برای این که یک زمانی بود که تراث مورد هجمه قرار می گرفت مثلا کتاب سوزی راه می افتاد مثل ایوبی وقتی به لبنان رفت مرحوم چمران نقل می کند که یک هفته حمام‌های لبنان با کتاب های شیعیان آبش گرم می شد. متعصب علیه شیعه وقتی وارد لبنان شد کتابسوزی و حمام خون راه انداخت. اما چیزی که مطرح بود کتابسوزی فیزیکی بود ما امروزه کتابسوزی فیزیکی نداریم ممکن است یک کسی در گوشه ای این کار را انجام دهد اما جریان نیست و همه هم محکوم می کنند اما ما امروز کتابسوزی نرم افزارانه داریم، کتابسوزی یقه سفیدها داریم مثلا وقتی شخصی مثل آقای می گوید روایات صحیح ما در بین روایات ضعیف و خرافه مثل انگشتری است در تلی از زباله یا گردنبندی است در انباری از کاه این شخص کتابی را نسوزانده اما تراثی را سوزانده است. این سخن را هزاران نفر بلکه ده ها هزار نفری که گوش می‌کنند یک درصدی از آن ها متأثر می شوند از این حرف، این ها چه نگاهی می کنند به این تراث؟ حال یک طلبه فاضلی باشد که به او بگوید یا فلان این چه حرفی است که شما می زنی؟ ما روایاتمان این گونه نبوده که فله ای جمع شود. بعد ائمه ما پایش کردند پالایش کردند، علمای ما علم رجال، علم درایه، البته نمی گوییم هم که همه همه درست است بعد هم اگر روایت از نظر سندصحیح نبود الزاما به معنای خرافه بودن نیست. گاهی سند عن فلان عن فلان ندارد اما در یک نظام حلقوی بالا می آید یا گاهی مضمون مضمون عقلی، عقلایی و انسانی است که نیاز به سند ندارد. @alidost_fiqh@feghheakbar
▫️زيرساخت ها و پيش انگاره های دموكراسی قدسی دموكراسی قدسی بر اصول معرفت شناختی، جهان شناختی، انسان شناختی، دين شناختی و … استوار است _ استاد (مشاهده مطلب)
🔸 اگر كسى بخواهد علم پيشرفت كند با تنبلى نمى تواند، بايد وقت صرف كرد و تلاش نمود. 🔸 صِرف داشتن منابع غنى كافى نيست، ابزار و آمادگى ذهنى لازم است. 📔 علامه ، مباحثی درباره حوزه، ص۱۰۴و۱۰۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
امام علی (ع): معلم و مؤدِّب خویشتن، بیش از معلم و مؤدِّب دیگران شایسته اکرام و احترام است. حکمت مطهر
💠 کانال رسمی ستاد همکاری های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش. 🆔️ @hamkariha_ir 🌐 www.hamkariha.ir بسترسازی برای تاثیر گذاری طلاب در آموزش و پرورش ...
💢 مرکز تخصصی مطالعات اسلام و غرب (زیر نظر استاد حمید ) ⭕️ عضویت در کانال رسمی: @SIOS_IR
💢 این 👆 گوی و این میدان رهبر انقلاب: تبحر در فلسفه به این معناست که ما بتوانیم از تمام افکار فلسفی موجود دنیا - که به شکل ساعت‌نگاری پیش می‌رود و ساعت‌به‌ساعت فکر فلسفی مطرح می شود - و از مادّه‌ی فلسفه‌ی موجود خودمان مطلع باشیم و در مقابل فلسفه‌های غلط و انحرافی، خودمان را در حال آماده‌ باش نگه‌داریم و احیاناً اگر نقطه‌ی مثبتی در آن‌ها هست، از آن نقطه‌ی مثبت استفاده بکنیم. .................................................... ✍ پ ن: یکی از رسالت های خود را تعلیم و تربیت می دانیم؛ اکنون در حیطه فلسفه و بنیاد تعلیم و تربیت، مکاتب و نحله های متفاوتی وجود دارد (پراگماتیسم، پست مدرن، اگزیستانس، و ...) در داخل و خارج و غرب و شرق ... این گوی و این میدان؛ با تکیه بر اندیشه اسلامی به هماوردی و بررسی و تحلیل این نگرش‌ها بپردازید. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 وقتی سیستم نئولیبرال را نشناسی به دامش می افتی 👈 اطلاعات بیشتر
💢 امکان پرداخت آنلاین وجوهات در سایت رسمی رهبری (خمس، زکات، صدقه، کفارات، مظالم، قربانی، باقیات الصالحات، تبرعات و امورخیریه، کمک‌ها و ...): 👇👇👇 leader.ir/fa/monies
اهل فلسفه اى که ما قبلا ديده بوديم، همه همین طور بودند؛ کسانی بودند که از لحاظ معنوی و الهی و ارتباطات قلبی و روحی با خداوند، از بقیه ى افرادی که در زمینه های علمی حوزه کار مى کردند، بهتر و زبده تر و شفاف تر بودند. 🍃 ديدار اساتید علوم عقلی حوزه- ۲۹ دی ۸۲ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
آن روز يك طلبه اى مى آمد نجف درس می خواند، فقه و اصول مى خواند، رجال مى خواند و بعضى چيزهاى ديگر مى خواند، ملا مى شد، فاضل مى شد؛ اگر در نجف مى ماند، مى شد بحرالعلوم و كاشف الغطاء؛ اگر از نجف خارج مى شد، مى شد ميرزاى قمى آن وقت عوامل گمراه كننده و لغزاننده ى مردم زياد نبود؛ ... آن روز ديگر تلويزيون نبود، اينترنت نبود، اين همه كتاب و مجله و افکار جدید نبود، شبكه ى فيلم هاى خانگى نبود، ماهواره نبود. آن روز وقتى عالم وارد يك شهرى مى شد از همه ى مردم آن شهر فاضل تر بود. در مقام برخورد و زورآزمائى علمى، كسى از عهده ى آنها برنمى آمد؛ اما امروز اين جورى نيست. امروز ما فقه و اصول كه مى خوانيم، اگر توى يك شهرى برويم، اينجور نيست كه از همه زورمان بيشتر باشد؛ در رشته هاى مختلف، در افكار مختلف كسانى هستند كه مسلطند، فنّانند، متبحرند! امروز فقه و اصول كافى نيست براى اينكه انسان بتواند تبليغ دين را بكند! 🍃 رهبر انقلاب، ۲ آبان ۸۹ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فرزند (صاحب کفایه الاصول) بارها از پدرشان این جمله را برای بنده نقل می کردند: کسانی که فلسفه الهی را خوب نفهمیده باشند، اخبار آل محمد (ع) در عقاید را نمی فهمند. و همانطور که فقه بدون اصول فقه بی معناست، درک اصول و عقاید حقه، بدون بنیه علمی فلسفی و کلامیِ تحقیقی، میسور نیست. 📔 نقدی بر تهافت فلاسفه، اثر علامه سید جلال الدین (کتاب سال حوزه)، ص ۷۷-۸۰ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب
💢 معاد؛ بازگشت به جدی ترین زندگی اثر استاد اصغر استاد طاهرزاده: اگر یک روز علامه «رحمة‌الله‌علیه» می‌فرمودند: هنوز حوزه‌های علمیه آمادگی طرح بحث را آن‌طور که باید و شاید ندارد، با ظهور انقلاب اسلامی و رشد اندیشه‌های دینی بحمدالله در شرایط کنونی آنچنان اندیشه‌ ها آمادگی پیدا کرده‌ که نه‌ تنها در حوزه ‌های علمیه بلکه در سطح جامعه مردم آمادگی طرح معاد را به صورتی عمیق د‌ارند به طوری که اگر یک روز جناب صدرالمتألهین «رحمة‌ الله ‌علیه» با تدبّر در آیات معاد و طرح نظرات خود در مورد معادِ در غربت قرار گرفت، گویا او خوب می‌دانست که آینده از آن اوست و تفکرات عمیق او در مورد در آینده بشر، جایگاهی بس عظیم خواهد داشت و «رحمة‌الله‌علیه» در موقعی که مورد انتقاد بودند که چرا آنچنان از «رحمة ‌الله‌علیه» تجلیل می‌کنند فرمودند: «ملاصدرا! وَ ما اَدْریکَ ما ملاصدرا! او مشکلاتی را که بوعلی به حل آن در بحث معاد موفق نشده بود حل کرد». و امروز همان روزی است که ذهن‌های تشنه برای تدبّر در معاد از ما سخنانی دقیق ‌و عمیق‌تر می‌طلبند. امروز دیگر عموماً بحثِ بود و نبود معاد در میان نیست، بلکه بحث در چگونگی معاد مطرح است و این‌که با منظری باید به معاد نگریست که منجر به بهترین اعمال و کامل‌ترین سلوک‌ها گردد. کتابی که در اختیار عزیزان قرار گرفته سعی دارد تا با مبانی دقیق جناب صدرالمتألهین «رحمة‌الله‌علیه» این اندیشمند بزرگ اسلامی و متدبّر در آیات معاد، معاد را تبیین نماید که با دقت در آن؛ معارف دقیق و عمیقی در مقابل عزیزان گشوده خواهد شد و در عمل ما را به اعمال و اخلاقیاتی می‌کشاند که عملاً بتوانیم در همین دنیا قیامتی زندگی کنیم و إن‌شاءالله حجاب‌های بین خود و عالم برتر را قبل از ورود به آن عالم مرتفع نماییم.