1_1639303218.pdf
2.79M
♻️ علوم و معارف لازم و عمومی برای شناخت اسلام و معرفی آن
استاد #فنایی_اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تنبلانهترین سخن دنیا
استاد #دینانی:
جملهای در میان مردم رایج است که زیاد آن را شنیدهایم فکر میکنم تنبلانه ترین جمله است.
این جمله که «آزاد باش. هر کس حق دارد هر عقیده ای داشته باشد» حرف ظاهراً خوب، مدرن و صلح طلبانهای به نظر می رسد، اما تنبلانه ترین سخن ممکن است.
باید دانست که #واقعیت چیست و کجاست. نه این که هرکس هر عقیدهای بخواهد داشته باشد.
#پلورالیزم #پلورالیسم
#تعدد_قرائات #هرمنوتیک
@Islamicphilosophy_ir
1_1640026943.mp3
641.4K
علامه #مصباح_یزدی:
امام صادق (ع) فرمودند: قائم ما وقتی ظهور می کنند با مشکلی سخت تر ازمشکل پیغمبر (ص) مواجه می شوند ...
📛و آن شبههی #تعدد_قرائات است📛
@Islamicphilosophy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه و اصول خواندیم، توهم اسلام شناس شدن برمان داشت! ... فکر کردیم اسلام شناس شدیم.
ما با بخش اعظم اسلام آشنا نشدیم. گفتند آنها جنبی است اگر خودتان وقت کردید بخوانید. در حالی که آن جنبی، اصل است.
_ استاد #رحیم_پور_ازغدی
▫️ #سیره_معصومین
▫️ #اخلاق
▫️ #تفسیر
▫️ #علوم_عقلی
♦️ کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حافظه تاریخی ایرانی
32.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻هرکس از توافق استعماری برجام دفاع کرد این فیلم را نشانش دهید.
حرفهایی که طرفداران برجام حتی آن را نمیدانند، چه برسد به آنکه پاسخی برایش داشته باشند.
در قسمت ۲۴ برنامه حافظه تاریخی ایرانی به صورت خلاصه و مستند نشان داده شده که متن برجام در حوزه رفع تحریم ها و اقتصاد چه مشکلات بزرگی دارد و احیای آن نیز نمیتواند تاثیر خاصی در معیشت مردم داشته باشد.
@Hafezeh_tarikhi_irani
دو نکته خدمت جناب استاد اراکی:
۱. خود حضرتعالی هم گاهی به تنهایی در خیابان های قم قدم بزنید و نکاتی را به دختران کم حجاب متذکر شوید.
۲. الیوم قوانینی در این مملکت هست که رانت و مافیا مطابق آن ها صورت قانونی دارد و خون ملت را میمکد. در جهت اولا یافتن و ثانیا دگرگون کردن این قوانین، تلاش جدی کنید و کارگروه تشکیل دهید.
✍ حوزه تمدنساز
مسألهی تولید علم فقط مربوط به علوم پایه، تجربی و ... نیست، بلکه شامل همهی علوم و از جمله علوم انسانی است.
ما بخصوص در زمینهی علوم انسانی، برخلاف آنچه که انتظار میرفت و توقّع بود، حرکت متناسب و خوبی نکردهایم، بلکه مفاهیم گوناگون مربوط به این علم را - چه در زمینهی اقتصاد و چه در زمینههای جامعهشناسی، روانشناسی و سیاست - به شکل وحی مُنزل از مراکز و خاستگاههای غربی گرفتهایم و بهصورت فرمولهای تغییر نکردنی در ذهنمان جا دادهایم و بر اساس آن میخواهیم عمل و برنامهی خودمان را تنظیم کنیم! گاهی که این فرمولها جواب نمیدهد و خراب درمیآید، خودمان را ملامت میکنیم که ما درست بهکار نگرفتهایم؛ در حالیکه این روش، روشِ غلطی است.
ما در زمینهی علوم انسانی احتیاج به تحقیق و نوآوری داریم. مواد و مفاهیم اساسیای هم که بر اساس آن میتوان حقوق، اقتصاد، سیاست و سایر بخشهای اساسی علوم انسانی را شکل داد و تولید و فراوری کرد، به معنای حقیقی کلمه در فرهنگ عریق و عمیق اسلامی ما وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. البته در این قسمت، حوزه و استادان مؤمن و معتقد به اسلام میتوانند با جستجو و تفحّص، نقش ایفا کنند. اینجا از آنجاهایی است که ما باید به تولید علم برسیم.
۱۳۸۲/۰۸/۰۸
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مقایسه قدرت تلسکوپ فضایی جیمز وب با تلسکوپ فضایی هابل در رصد اعماق فضا.
▫️مقاله "وحدت وجود" را اینجا مطالعه کنید
4_5936132608277613534.pdf
11.15M
📔 العرفان النظری مبادئه و اصوله؛ ترجمه عربی کتاب اصول و مبانی عرفان نظری
✍ استاد سید یدالله #یزدان_پناه
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ اعتراف عالم اهل سنت
#غدیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 جایگاه راهبردی فلسفه
▫️ موحد شدن یک ملحد (از سران الحاد) بعد از گفتگوی هشت ساعته با علامه #طباطبایی
_ علامه #جوادی_آملی
♦️ حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حجاب، فرمان خدا
💠 کسی که این دستگاه را آفرید به نام ذات اقدس اله، می گوید از چشم چه جور استفاده بکن، از سر چه جور استفاده بکن، از پا چه جور استفاده بکن، از گوش چه جور استفاده بکن. مگر می شود انسان یک دستگاهی را خلق بکند، همین جور _رها_ در اختیار کسی بگذارد؟! کدام واحد صنعتی است؛ چه یخچال، چه تلویزیون، چه رادیو، چه اتومبیل که این را در اختیار بگذارند، بگویند هر چه جور بخواهید استفاده بکنید؟! آنکه ساخت، می گوید اینجا پیچ است، آنجا مهره است، اینجا راهش این است، آنجا راهش آن است!
این که ما را ساخت، گفت: این #روسری را روی سر بگذار و گردن و سینه را بپوش که بیگانه طمع نکند. حالا یک کسی جاهلانه، فریب خورده این روسری را روی چوب می گذارد؛ با چه کسی دارد می جنگد؟! با آیه کریمه ( و لیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ )* دارد می جنگد، منتها این طفلی متوجه نیست! آنکه سر را آفرید، گردن را آفرید، سینه را آفرید، گلو را آفرید؛ فرمود: با این (خمار)، با این (روسری) بپوشان؛ با چه کسی داری می جنگی؟!
زنها، یعنی خواهرها و دخترها علناً و عملاً بگویند: این (و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن) شعار ماست.
------------------------------------------------
📌 سوره نور / آیه ۳۱
📋 درس اخلاق
📆 قم ؛ ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
✴ بیست و یکم تیر . روز عفاف و حجاب
🆔️ https://telegram.me/ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 رابطه #ولایت و #معرفت_نفس در بیان #امام_خمینی
_ استاد #فیاض_بخش @jelvehnooralavi
.......................................
✍ پن:
بدون معرفت نفس و انسان شناسی صدرایی، ما در شناخت و شناساندن معاد و صراط و قیامت و تجسم اعمال و بسیاری از مباحث عقلی-معرفتی، راجل خواهیم بود.
💢 حجاب در اندیشه شهید بهشتی
در کتاب جاودانه تاریخ کلمات صریحی از شهید #بهشتی دراینباره نقل شده که در ادامه عیناً آنها را ذکر میکنیم:
براي اينكه بقيه انسانها حاكم بر هوايشان بمانند، بايد بكوشيم محيط هم طبيعي باشد كه از در و ديوارش انگيزه فساد نبارد و به محض اينكه ما خواستيم محيط را از اين آلودگيها پاک كنيم خود به خود مقداري از آزاديها گرفته ميشود.
اگر به آن خانم گفتند خانم شما آزادي فرياد براي آزادي هم برآوريد درست، اما خانم مسلمان در كوچه و خيابان كه ميآيي لباس و پوشش شما ساده باشد، اندامهاي بدن و موي سر شما پوشيده باشد، آنچه با پوشش ساده نه دل فريب و سخن گفتن و نحوه برخورد با اين و آن و طرز راه رفتن همه آنها هم با وقار و سنگين و متين باشد، در خور پاكدامني بانوي والا قدر مسلمان پيوسته به خدا باشد.
خوب در اينجا اگر اين را به او گفتند و شنيد بازهم آزادي او حفظ شده چون خودش آزادانه شنيده اما اگر نخواست آزادانه بشنود بگويد اين چيزهايي كه شما می گویید خوب است ولي من دلم ميخواهد نيمه برهنه از خانه بيرون بيايم، با آرايش تمام عيار در خيابان ظاهر شوم! در اينجا نظام اسلامي با او چه كند؟
آزادي او را حفظ و رعايت كند و به او بگويد آزادي خانم؟ ما حرف خودمان را به شما زده ايم، شما ميخواهي گوش كن يا گوش نكن آزاد هستي؟ گوش كردي خوشا به سعادتت گوش نكردي عذابش دامن خودت را ميگيرد؟
نخير! در آنجا ما نهي از منكر ميكنيم در اين صورت خود به خود مقداري از آزادي اين خواهرها را از دستشان ميگيريم. و نه به خاطر اينكه دشمن آزادي او و آزادي بشريت باشيم، به خاطر اينكه دوست و خواستار آزادي او و آزادي بشريت هستيم.
تو اي خانم! بنشين با خودت بينديش در درونت چه انگيزهاي هست كه تو را وا ميدارد به جاي پوشش با كرامتي كه اسلام براي تو در نظر گرفته است ميخواهي بدون اين پوشش به خيابانها و كوچهها بيايي؟ آيا خودآگاه يا ناخودآگاه در اعماق روحت خودنمايي و ميل به خودنمايي و نمايش دادن خويشتن در برابر ديدگان ديگران تو را به اين گناه وا نميدارد؟ و اگر تو نتوانستي اين تمايل و يا جهل يا هر چيز را در خودت مهار كني و دوباره خواستي اين گونه بيرون بيايي بايد به شما بگوییم كه جامعه ما چنين وضعي را در محيط اجتماعيش تحمل نميكند.
📚 جاودانه تاریخ، انتشارات روزنامه جمهوری اسلامی، ج۴، ص۱۹۴ تا ۱۹۸
✅ @Islamicphilosophy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 معجزه دیسیپلین (انضباط و نظم و ترتیب)
#موفقیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آب و نان و سایه بالاسر مردم را جراحی نکنید، رانت و مافیا (بانک و بورس و خودروسازی و ...) را جراحی کنید.
حق مردم را از شبکههای رانت و فساد و مفسدان کلان و میانی بگیرید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید #بهشتی:
اسلام، شهروند پفیوز نمیخواهد ...
هدایت شده از گروه جهادی صراط مستقیم
مهمانی #غدیر
امام صادق(ع) فرمودهاند: غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در راس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در راس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (بحارالانوار. ج۶ ص ۳۰۳)
خیریه صراط مستقیم(تحت اشراف ایت الله تحریری) بنا دارد هم زمان با عید سعید غدیر و فضیلت اطعام در این روز شریف، طرح #اطعام_غدیر را اجرا کند.
هزینه هر پرس غذا 35 هزار تومان می باشد.
جهت مشارکت، کمک های خود را تا روز یک شنبه 26تیرماه به شماره کارت زیر واریز نمایند.
بانک صادرات بنام محمود تحریری:
۶۰۳۷۶۹۱۵۳۹۰۲۸۷۷۹
گروه جهادی صراط مستقیم
(تحت اشراف ایت الله محمدباقر تحریری)
@serat_charity
هدایت شده از حکمت نوین اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️برنامه #بدون_توقف
🔰آیا مجلس و شورای نگهبان حق مصلحتاندیشی دارند یا خیر؟!
چرا بعضی افراد فاسد را محاکمه نکردند؟
حجت الاسلام خسروپناه:
بعضی گاهی اوقات مصلحت تراشی میشود،این اعمال با آموزه های امیرالمومنین(ع) سازگار نیست
این اتفاق بدتر به نظام ضربه زده تا اینکه به مصلحت نظام باشد.
🆔 @khosropanah_ir
🆔موسسه حکمت نوین اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/366411859C42a7f10096
⭕️ کدام علی(ع)؟
🖋 حجت الاسلام #مجتبی_نامخواه
🔹درود خداوند بر او فرمود به #جنگ_فقر_و_غنا بیتوجهی میکنید و با این حال گمان میکنید در قیامت، در جوار قدس الهی خواهید بود؟ هیهات که نمیتوان برای به دست آوردن بهشت، خدا را فریب داد.
نهجالبلاغه خطبه ۱۲۹
🔸و درود خدا بر او که فرمود خداوند از عالمان پیمان گرفته که در میانه جنگ فقر و غنا بیقرار باشند و این «بیقراری» را فلسفه حکمرانی دینی میدانست.
نهجالبلاغه خطبه ۳
🔹و درود خدا بر او که فرمود هیچ فقیری گرسنه نمیماند مگر به آن سبب که غنیای حق او را خورده است؛ مگر به دلیل جنگ فقر و غنا.
نهجالبلاغه حکمت ۳۲۸
🔸ایده اجتماعی علی (علیهالسلام) محدود به جنگ فقر و غنا نیست، اما برای او #عدالت اجتماعی و #نابرابری مسئله است. برای او توزیع نابرابر ثروت و در پی آن، منزلت و قدرت مطرح است؛ نه فقط عدالت قضایی و برخورد با مفسدین.
🔹ایده اجتماعی علی (علیهالسلام) محدود به جنگ فقر و غنا نیست؛ اما برای او #عدالت تنها ارزش مطلق است.
🔸ایده اجتماعی علی(ع) محدود به جنگ فقر و غنا نیست، اما در زمانهای به سر میبریم که تقدسمآبی این همه رواج یافته و این همه تریبونِ رسمی، خرجِ خروارها تمجید بیحاصل از علی(ع) میشود و حتی با او هم عقبماندگی در عدالت توجیه و تمهید و تعمیق میشود..
🔹ایده اجتماعی علی(ع) محدود به جنگ فقر و غنا نیست، اما همین چند جمله نهجالبلاغهخوانی هم کافی است تا ما را در برابر این پرسش قرار می دهد که «کدام علی(ع)؟»
🎬 @Mostazafin_TV
💠 اهمیت نهج البلاغه
🔸 شما آقایان علی بن ابی طالب را نخواستید، بشناسید! این درد را آدم کجا بگوید؟! علی را چه کسی می شناسد؟! ذات أقدس الهی را حضرت امیر معرفی کرد که خدا در قرآن تجلّی کرد: فرمود کل عالَم تجلّی خداست، اما تجلّی ویژه الهی در قرآن است، ولی تجلّی حضرت امیر در #نهج_البلاغه است. هیچ چاره ای حوزه علمیه ندارد که نهج البلاغه درسی شود.
🔸 اینکه می گوید «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی»، زیر این آسمان، دومی کسی هست که بگوید هر چه بخواهید، از من بپرسید؟! شما غیر از علی کسی را نشان دارید؟! این همه انبیا بودند، اولیا بودند! شاگردانِ شاگردانِ شاگردانشان می شود مرحوم بوعلی؛ وقتی بوعلی می خواهد وجود مبارک حضرت امیر را معرفی کند، می گوید: «الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»، عقل با چشم و گوش چقدر فرق دارد؟ عقل در آسمان است، چشم و گوش در زمین است. فرمود علی #عقل_جامعه_انسانیت است، دیگران چشم و گوش هستند.
🔸 حتماً همان طوری که رسائل و مکاسب درسی است، نهج البلاغه هم باید درسی شود؛ بنابراین هم #حفظ_انقلاب با نهج البلاغه است، هم علی شناسی با نهج البلاغه است هم کلام با نهج البلاغه است.
_ آیت الله #جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین کنگره علمی پژوهشی با محوریت سیره امام علی علیه السلام با حضرت استاد
تاریخ: 1396/05/17
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
من به حوزه یک حرف اساسی دارم و بارها هم به آنها گفتهام. حوزویان باید علوم روز را بیشتر فرا بگیرند.
حتی بیست سال پیش من به مقام معظم رهبری پیشنهاد دادم پنج درصد از حوزویان بیایند و دکترای فیزیک یا دکترای زیستشناسی یا سایر علوم را کسب کنند.
آنها تا بر علوم مسلط نباشند، مسائل علوم را حس نمیکنند و اظهار نظرهای متقنی نمیتوانند داشته باشند. باید علوم را یاد بگیرند، آن وقت میفهمند چقدر راحت میتوانند جواب شبهات را بدهند. تجربه غرب چه بوده است؟
بگذارید مثالی بزنم. بهترین جوابها به #هاوکینگ و #داوکینز را چه کسانی دادهاند؟ یکی از بزرگترین کیهانشناسان زمان آقای پروفسور الیس داده است. آقای پروفسور دیوید آلبرت در دانشگاه کلمبیا داده است. آدمهای تراز اول در علم جواب دادهاند. چون آنها در فیزیک تخصص دارند، با طرف مقابلشان زبان مشترک دارند و زبان همدیگر را میفهمند. آنها میفهمند که طرف مقابل دارد یک فلسفهای را به جای فیزیک میگذارد. اگر زبان مشترک نداشته باشید، نمیتوانید آنها را قانع کنید که بفهمند چیزی را که میگویند از فیزیک برنمیآید، بلکه از مفروضات فلسفی آنها میآید.
▫️ پرفسور مهدی #گلشنی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar