دکتر رضا #داوری اردکانی:
عالمانهترین نقد به فلسفه #داروین در کتاب «نقد فلسفه داروین» آیتالله محمدرضا نجفیاصفهانی (مسجدشاهی) موجود است.
@Islamicphilosophy_ir
8.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 مالزی چگونه اسلامی شد؟
▫️ مالاییها که یکچهارم مسلمانان جهان هستند چگونه مسلمان شدند؟
_ استاد حمید #پارسانیا
🌿 #تازه_های_نشر
#معرفی_کتاب
💢 فلسفه و روش علوم اجتماعی
▫️ حمید #پارسانیا
متن پشت کتاب:
🔸 این اثر مشتمل بر ده گفتار و مقاله است که به بخشی از عقبه های علم مدرن که اولا بیشتر هستی شناختی و معرفت شناختی است و ثانیا تاثیر مباشر و قریب در هویت علم دارند، اشاره کرده و تطورات این عقبه هارا در تعامل با تحولات علم پیگیری کرده است.
🔸 همچنین به موازات آن عقبه های متناظر با آن هارا در فرهنگ اسلامی و خصوصا ایرانی دنبال کرده و ظرفیت های منطقی آن هارا برای تعامل و تدوین دانش ها و نظریه های مورد نیاز جامعه اسلامی به بحث و گفت و گو گذاشته است.
🔸 مهمترین مفاهیمی که در این اثر از دو بعد هستی شناختی و معرفت شناختی موضوع بحث بوده اند این موارد است: عقل، وحی، نقل، شهود، روش و علم تجربی، تجریدی و نیز علم سکولار و #علم_دینی.
@Islamicphilosophy_ir
◾️ صلوات محیی الدین #ابن_عربی بر امام صادق علیه السلام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی
اُستادِ العالَمِ
و سَنَدِ الوجودِ ،
مُرتَقی المَعارِجِ و مُنتَهَی الصُّعُودِ ،
البَحرِ المَوّاجِ الأزَلی ،
و السِّراجِ الوَهّاجِ الأبَدی ،
ناقِدِ خَزائِنِ المعارفِ و العلومِ ،
مَحتدِ العقولِ و نهایة الفُهُومِ ،
عالِمِ الأسماء ،
دلیلِ طُرُق السَّماءِ ،
الکَونِ الجامِعِ الحقیقی ،
و العُروةِ الوُثقی الوَثیقی ،
بَرزَخِ البرازخ و جامِعِ الأضداد ،
نورِ اللهِ بِالهِدایة و الإرشاد ،
المُستَمِعِ القرآنِ مِن قائِلِهِ ،
الکاشِفِ لأسرارِهِ و مَسائِلِهِ ،
مَطلَع شَمسِ الأبَدِ ،
جَعفر بن محمَّد ، علیه صلوات الله المَلِکِ الأحَد.
📔 رساله مناقب (صلوات بر چهارده معصوم) ابن عربی، فراز هشتم
امام صادق(علیهالسلام):
إذا رَأيتُمُ العَبدَ مُتَفَقِّدا لِذُنوبِ (النّاسِ) ناسِيا لِذُنوبِهِ ، فَاعلَموا أنَّهُ قَد مُكِرَ بِهِ؛
هر گاه ديديد بنده گناهان مردم را میجويد و گناهان خودش را از ياد برده است، بدانيد كه گرفتار مكر [خدا] شده است.
💢 رابطه فقه و فلسفه
اگر فیلسوفان این فرهنگ برداشته شوند و فیلسوفان مدرن به جای آنها بنشینند، شما دیگر فقهتان بیپناه میشود، یعنی اگر شما در حوزههای علمیه به جای بدایهالحکمه و نهایهالحکمه و این کلامی که دارید، کانت و نیچه را تدریس کنید، کاملا چیز دیگری در میآید. در امتداد آن مساله در علوم انسانی هم یک چیز دیگری میشود. حتی علوم اسلامی مانند اصول فقه، به یک روش هرمنوتیک مفسرمحور تبدیل میشود.
به همین منوال، حتی دریافت نبوی هم یک تجربه صرفا بشری و برساخت تاریخی میشود. اگر توجه نداشته باشیم که علوم غربی اصلا بر مبنای فلسفی دیگری مستقر هستند و صرفا بین آنها جمع کنیم، گرفتار مغالطات بسیار شدیدی میشویم.
غافل از اینکه اساسا فقه ما نمیتواند از اصول تاریخی و شیوه تفسیری خودش جدا شود. البته در گذشته دور، چون تجربه زیست فقه با متن اجتماع موافقت بیشتری داشته، بعضا یک سری پرسشها اساسا مطرح نبوده و نیاز نبوده است که فضای فقه ناظر به آنها بازاندیشی شود.
_ استاد حمید #پارسانیا
✅ @feghheakbar
💢 دموکراسی قدسی
🔸 زيرساخت ها و پيش انگاره های دموكراسی قدسی
دموكراسی قدسی بر اصول معرفت شناختی، جهان شناختی، انسان شناختی، دين شناختی و … استوار است.
_ استاد علیاکبر #رشاد
⭕️👈 مشاهده مطلب
#معرفی_کتاب