هدایت شده از مهدی عبداللهی
🔻 حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
✅ در نگاه خوشبینانه، تنها ده درصد اهداف شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی، محقق شده است.
🔹 شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید تصدیگری کند. تصدیگری وظیفه قرارگاه نیست. بلکه باید از ظرفیتهای موجود بهرهمند شود و با مشارکت فعالین موجود مشکلات را حل نماید. به نظر من شورای عالی انقلاب فرهنگی چهار مأموریت اصلی دارد.
🔹 بعد از گذشت چندین سال در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اولین بار داریم بر مصوبات گذشته نظارت میکنیم. ببینیم چه میزان از مصوبهها اجرا شده است؟ چه میزان غیرقابل اجراست؟ چه میزان از فعالیتها اثرگذار بوده است؟ چه میزان از مصوبات اثر خود را دیگر از دست داده است و باید تغییر کند؟
📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=35890
پ.ن:
آیا به نظر نمیرسد شورای تحول و ارتقای علوم انسانی خود نیازمند تحول و ارتقا ست؟! آیا همه اعضای این شورا از عمق ذهن و جانشان معتقد به امکان و ضرورت تحول در علوم انسانی موجودند؟ آیا آنان که به ضرورت این امر اذعان دارند، فرصت ذهنی و زمانی بایسته برای اقدام شایسته در خصوص این امر خطیر را دارند یا کثرت مشاغل و دغدغههای دیگر مجالی برای این مهم نمیگذارد؟! اگر قرارگاه تحول و ارتقای علوم انسانی توان بایسته برای راهبری این امر را نداشته باشد، دیگر نمیتوان از صف و ستاد توقع اقدامی اساسی و بنیادین داشت!
تا بیشتر از این دیر نشده، قرارگاه را تقویت کنید، سپس...
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 رویای صادقه آقای شهردار و سفارش شهید سلیمانی به ایشان برای مطالعه آثار عبدالحمید #نقره_کار @balade
💢 نه علمی، نه اسلامی، نه انسانی، نه اقتصادی
استاد عبدالحمید #نقره_کار:
#معماری و #شهرسازی ما در تراز اسلام و تمدن عظیم فرهنگ ما نیست و نباید ادامه پیدا کند و معماری امروزی کشور ما علمی، اسلامی و انسانی نیست و از منظر اقتصادی نیز با برنامه کلان ملی توجیه ندارد.
#تمدن_اسلامی وابسته به شرایط زمانی و مکانی باید روز به روز تحول رو به جلو داشته باشد، مانند سایر تمدنها نباشد و ترجمه و تقلید نداشته باشیم و تمدن نوین جدید باید خلاقانه و به روز باشد.
واقعیت موجود را باید قدم به قدم بهتر کرد و این وابسته به مجموع شرایط محیطی و مؤلفههای روزآمد است؛ تحقیقات حوزه معماری #موضوع_محور و #مسئله_محور و وابسته به شرایط محیطی باشد.
@setad_memari
_ برای آشنایی با عبدالحمید نقرهکار کلیک کنید (معرفی آثار و مقالات)
حوزه علمیه تمدن ساز
🍃 باید هدیه بدیم؛ کتابای غنی و سلیس ... 🌟
در مطالعه #رساله_مراتب_طهارت علامه #حسن_زاده_آملی با شرح شاگردشان (استاد #صمدی آملی) تسامح نفرمایید؛ در بین هزاران کتابی که دیدهام، کتابی به این درجه از نورانیت، بسیار کم دیدهام. فاغتنم.
1_8403618259.pdf
752.9K
💢 معرفی برخی کتب در حیطه "#غرب_شناسی"
______________________
🔸 «غرب شناسی» را به دو صورت می توان دنبال کرد:
❇️ در حالت اول می توان مکاتب، فلسفه ها و ایدئولوژی های غربی را مورد بررسی قرار داد
❇️ و در حالت دوم خود «غرب» به عنوان یک کل واحد مورد بررسی قرار می گیرد.
حالت بررسی اول بیشتر به شناخت «ایسم»ها می پردازد و در حالت دوم بیشتر به «مباحث تمدنی غرب» پرداخته می شود.
@Islamicphilosophy_ir
💢 فلسفه مشاء (#ابن_سینا) از منظر امام خمینی و مقایسه آن با فلسفه #ملاصدرا و صدرائیون و عرفاء
#امام_خمینی:
هر کس رجوع کند به معارفی که در ادیان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دین رایج است
و مقایسه کند در معارف #مبداء و #معاد با معارفی که در دین حنیف اسلام و نزد حکماء بزرگ اسلامی و #عرفا شامخ این ملت است،
درست تصدیق می کند که این معارف از نور معارف #قرآن شریف و احادیث نبی ختمی و #اهل_بیت او علیهم السلام است که از سرچشمه نور قرآن استفاده و اصطلا نموده اند.
آن وقت می فهمد که حکمت و #عرفان اسلامی از #یونان و یونانیین نیست،
بلکه اصلا شباهت به آن ندارد.
بلی، بعضی از حکمای اسلام به منوال حکمت یونانی مشی نموده، مثل #شیخ_الرئیس؛
ولی حکمت شیخ در بازار اهل معرفت در باب معرفةالربوبیه و مبداء و معاد رونقی ندارد و در پیشگاه اهل معرفت ارزشی از برای آن نیست.
بالجمله، فلسفه امروز حکمای اسلام را و معارف جلیله اهل معرفت را به حکمت یونان نسبت دادن، از بی اطلاعی بر کتب قوم - مثل کتب فیلسوف عظیم الشأن اسلامی، #صدرالمتالهین قدّس سره و استاد عظیم الشأنش محقق #داماد قدّس سره و تلمیذ بزرگوار او #فیض_کاشانی قدّس سره و تلمیذ عظیم الشأن فیض، عارف جلیل ایمانی، قاضی سعید قمی قدّس سره-
و نیز از بی اطلاعی به معارف صحیفه الهیه و #احادیث معصومین سلام الله علیهم است؛ پس هر حکمتی را به #یونان نسبت داده و حکمای اسلامی را تابع حکمت یونان انگاشته اند.
📔 آداب الصلوة، ص ۳۰۴
✅ @feghheakbar
◼️ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت
💢 صلوات شیخ اکبر محیی الدین #ابن_عربی بر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
ابن عربی در رساله ی مناقب خود که دارای ۱۴ فراز است، به ترتیب به صلوات بر چهارده معصوم با تعابیری بسیار بلند و عمیق می پردازد؛ بخش سوم آن به صلوات بر صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها اختصاص دارد؛
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی
الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة ،
صورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ ،
جوادِ العالمِ العَقلیّةِ ،
بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّةِ ،
مطلع الأنوارِ العلویّةِ ،
عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة ،
النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار ،
ثمرة شَجَرة الیقین ،
سیدة نساء العالمین ،
المعروفة بالقَدْر ،
المجهولةِ بِالْقَبرِ ،
قُرّةِ عین الرَّسولِ ،
الزَّهراءِ البتول ،
علیها الصّلوة و السّلام.
📔 مناقب ابن عربی، بخش سوم
⭕️ این رساله سترگ توسط محقق خلخالی به صورت فلسفی-عرفانی شرح و توسط نشر آیت اشراق چاپ شده.
معانی این بیانات برای کسانی که به اصطلاحات حقیقةمحمدیه و عقل کلی و نفس کلیه و جایگاه این سه در مراتب طولی نظام هستی آشنا نباشند، مبهم خواهد بود.
حوزه علمیه تمدن ساز
◼️ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت 💢 صلوات شیخ اکبر محیی الدین #ابن_عربی بر حضرت فاطمه زهرا س
صرفا چند نکته راجع به جایگاه حقیقت حضرت فاطمه (س) در عوالم هستی بر اساس عرفان، قرآن و روایت:
👇👇👇👇
◽️ نکته یک: از طرفی در روایات ائمه اطهار علیهم السلام حضرت زهرا سلام الله علیها، لیلة القدر معرفی شده اند
به بیان علامه #حسن_زاده_آملی:
امام صادق( ع) جده اش، حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا(س) را ليلة القدر معرفى فرمود. چرا حضرت صديقه(س) ليلة القدر نباشد و حال آنكه يازده قرآن ناطق در اين ليله نازل شده است؟
📗 منبع: انسان و قرآن
◽️ نکته دو: از طرفی در قرآن، لیلة القدر را ظرف تفصیل امر اِحکامی تعریف شده
آیه ۴ سوره دخان: فيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكيمٍ؛ در شب قدر هر امر حکیمی، تفریق می یابد.
برای توضیح این که در این آیه بیان شده که "در لیله قدر، وحدت و اِحکام و جمع به کثرت و تفصیل و تفریق می گراید" حتما به تفسیر موضوعی قرآن کریم، ج ۱ (قرآن در قرآن)، اثر علامه #جوادی_آملی رجوع فرمایید.
◽️ نکته سه: و از طرفی هم #ابن_عربی که موسس علم عرفان نظری است در مورد جایگاه تکوینی حضرت زهرا سلام الله علیها می گوید:
صورة النفس الکلیه
و در علم عرفان نظری مرتبه ی نفس کلیه، بهگونهای جایگاه تفصیل یافتن عقل کلی است.
◽️ نکته چهار: و دیگر اینکه علامه #حسن_زاده_آملی میگوید:
عالم ذر چنان كه از روایات آن با تأیید و تسدید روایات دیگر، و اصول براهین عقلیه مستفاد است، عبارت از "فرقان كثرت از متن قرآن وحدت در قلب لیلة القدر" است. فافهم.
📚 هزار و یک کلمه، ج۵
👆👆👆👆
با درنظر گرفتن ۴ نکته فوق و تلفیق آنها میتوان به تبیین جایگاه حضرت فاطمه (س) در عالم پرداخت.
برای روشن کردن و تبیین جایگاه تکوینی والای معصومین علیهم السلام نیاز به درس خارج های قوی و تحقیقات وزین در این زمینه داریم. صرفا کلی گویی کردن در مورد معصومین و اینکه "واسطه فیض اند" کافی نیست.
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
بت بزرگ یا ام القرای جهان اسلام؟
به این تصویر توجه بفرمایید؛ مقایسه الگوی تمرکز و تراکم جمعیتی در دو کشور ایران (راست) و فرانسه (چپ). از پایتختهای هر دو کشور با الگویی کاملا مشابه، بت بزرگی در مقایسه با سایر پهنه های سرزمین ساخته شده است.
از مهمترین آسیبهای این نوع الگوی توسعه، افزایش فاصله طبقاتی بین نقاط برخوردار و مناطق محروم است. این نوع تمرکزگرایی و انباشت سرمایه، همان چیزی است که نظام سرمایهداری میگوید؛ هر چه تمرکز بیشتر، انباشت سرمایه بیشتر و سود بالاتر برای بنگاههای بزرگ اقتصادی. اما به چه قیمتی؟ به قیمت خرد شدن هرچه بیشتر اقشار مستضعف.
آیا روا است که در دهه پنجم انقلاب اسلامی، محصول تمدنی ما اینقدر شبیه به محصول تمدنی فرانسه به عنوان یکی از کشورهای پیشرو لیبرال سرمایهداری باشد؟! آیا میشود بین ظرف (الگوی توسعه) و مظروف (مبانی انقلاب اسلامی) هیچ نسبتی برقرار نباشد؟!
این قله انباشت سرمایهای که به اسم تهران ساختهایم، بت نظام سرمایهداری است که هیچ نسبتی با مبانی تمدن اسلامی ندارد. آقایان و خانمهای مسئول! اگر نمیتوانید این بت بزرگ را بشکنید (که البته شکستنش فعلا نه صلاح است و نه مقدور) حداقل، امکانات و مقدورات کشور را در سایر پهنههای سرزمین، عادلانه توزیع کنید و روند تمرکززدایی از تهران را تا بیش از این دیر نشده است (که مطابق با اسناد بالادست و ابلاغ رهبر معظم انقلاب هم است) شروع کنید.
@baladetayyeb
💢 ضرورت بازنگری آییننامه ارتقاء
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از نخبگان کشور در تاریخ ۲۵ مهر ۱۴۰۲ فرمودند:
«مقالهنویسی و انتشار تحقیقات و مقالات اِسنادی معتبر در مجلات و مراکز علمی دنیا و شرکت در مسابقه علمی جهان کار خوبی است که حتماً باید انجام بگیرد؛ اما منوط کردن ارتقاء اعضای هیئت علمی به این موضوع، منطقی نیست. البته مقالات علمی خوب، مایه ارتقاء شهرت و اعتبار علمی کشور است که دستگاههای مدیریت علمی کشور باید برای این ارتقاء، راههای مناسبی پیدا کنند تا رتبه علمی کشور در رتبهبندیهای جهانی تنزّل پیدا نکند. ...بهداشت و سلامت، مسکن، امنیت، تغذیه، خانواده، محیط زیست، اصلاح ساختارهای حکومتی و ارتباطات بینالمللی از جمله مسائل کشور است که باید مقالات و پژوهشهای علمی قوی دارای راهحل برای آنها تولید شود و در این زمینه نباید به کارهای روزنامهای و یادداشتهای باصطلاح ژورنالیستی اکتفا شود.»
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=54127
❇️ امید است که بازنگری آییننامه ارتقاء در وزارت عتف هر چه سریعتر به نتیجه برسد. آنگونه که در پیشنویس آییننامه جدید مشاهده میشود، این خواسته متعالی و پیشبرنده رهبر معظم انقلاب تا اندازهای تأمین شده است. در بازنگری جدید نگاهی جامع به ارتقاء لحاظ شده است: نقش فرهنگی هیئت علمی، نقش آموزشی، نظم و انضباط اداری، فعالیت پژوهشی و فعالیتهای فناوری و اختراع و اکتشاف و ارتباط با جامعه و صنعت و تلاش در جهت حل مسائل کشور و ... همگی سهم و جایگاه خود را در آییننامه ارتقاء پیدا کردهاند.
❇️ تذکر این نکته هم لازم است که پارهای از افراد (حتی بعضاً خارج از محیط علمی و دانشگاهی) که نه اهل مقالهاند و نه اهل اختراع و ارتباط با صنعت و نه اهل تدریسهای موفق، یک جملهی میانی از سخنان رهبر فرزانه انقلاب را گرفته و صدر و ذیل آن را انداخته و میکوشند ماهی مراد خویش را صید کنند! که قطعاً تناسبی با خواسته و مطالبه رهبر انقلاب ندارد.
#پژوهش
#مقاله
✍ احمدحسین شریفی
💢 مقالهنویسی آری یا خیر؟!
مقاله نویسی را باید نسبت به خوب یا بد بودن، امری لااقتضا دانست. مانند غذا، که اگر سالم باشد و انرژی بدست آمدهاش صرف امر نیک گردد، خوب و ضروری خواهد بود، اما اگر ناسالم باشد یا انرژیاش صرف کارهای ناپسند گردد، مضر و آسیبزا خواهد بود.
مقالهنویسی هم می تواند مزایا و معایبی داشته باشد:
❇️ اگر مطالب سست یا سرقت علمی یا به مقصود امور لاطائل یا ترک امور اهم و پرداختن به اولویت های دستهچندم باشد، به شدت برای جامعه علمی و نیز کل جامعه مضر خواهد بود.
❇️ اما اگر برای حل پرسش های علوم و پختهگی علمی و تولید محتواهای قوی و محققانه باشد، باید توسط اهالی تحقیق و پژوهش انجام گیرد و تولید شود و این ضرورت دارد.
🔸 نکاتی راجع به وضعیت فعلی مقالهنویسی و بیان راهکارهایی:
۱. ارتقاء رتبه مراکز علمی نباید منحصر در مقاله باشد، چه بسا محققی تشخیص دهد که اگر یک سال روی نوشتن یک کتاب مورد نیاز متمرکز شود، فایدهاش از نوشتن چهار مقاله در سال بیشتر باشد. همین طور اختراع یا ایده یا ... باید در ارتقاء لحاظ گردد.
۲. مقاله پژوهشی نه تنها وسیلهای است برای رساندن پژوهش خود به دست سایر محققان، بلکه اگر حقش ادا شود به شدت به افزایش عمق و ترقی و گستردگی علمی نویسنده کمک خواهد کرد. ازاینرو موضوع مورد پژوهش در مقاله، به اندازه درس خارج در باب آن موضوع، دارای ارزش و اهمیت است.
۳. اینکه عدهای که هیچ سابقه پژوهشی قابل عرضهای ندارند و از میدان پژوهش های طاقت فرسا (که توسط داوران به مداقه گرفته میشود) یک طرفه به نقد مقاله نویسی دست میزنند، به نظر بیشتر برای اقناع نفس خود برای عدم ورود به این میدان پر کنکاش و محققطلب است.
✍ امین دهقانی
💢 ۸۰ درصد اساتید مراکز اسلامشناسی دنیا مسلمان نیستند!
حسینی کوهساری، مسئول مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه:
«حدود ۱۰۰ مرکز شیعه شناسی و اسلام شناسی در دنیا وجود دارند که ۸۰ درصد اساتید این مراکز مسلمان نیستند. بعضی از آنها یهودی، مسیحی و بهائی هستند و اساتید مسلمان هم اغلب از برادران اهل سنت هستند».
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar