💢 جهانی شدن دین، فهم جهانی میخواهد ...
💢 ما باید از تفکرات و مکاتب موجود در سرتاسر جهان با خبر باشیم، دست ما پر باشد و در مقابل آنها پاسخ داشته باشیم.
💢 این دین که خود به خود بالا نمیآید. باید بکوشید تا دین گسترش پیدا کند؛ این را بر ما واجب کردهاند.
_ علامه #جوادی_آملی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
به نام خدا
همانطور که جامعه مدرسین (به ویژه آیت الله محمد یزدی و آیت الله کعبی) نسبت به "سید کمال حیدری" تحقیقاتی بهبیانخود همهجانبه انجام دادند و سپس واکنش نشان دادند و بیانیه صادر کردند،
پیشنهاد میشود و ضروری مینماید که نسبت به "سید صادق شیرازی" هم تحقیقاتی انجام و سپس واکنشی درخور و بلکه بسیار جدیتر صادر نمایند.
وگرنه جامعه مدرسین، متهم به عملکرد ناموزون خواهد شد؛
چراکه اساسا جهت و زاویهی نقد شما به سید کمال حیدری، #انشقاق_وحدت بوده است و همین جهت و زاویه و مناط و ملاک به نحو عمیقتر، وسیعتر و فاجعهبارتری در سید صادق شیرازی وجود دارد.
✍ کانال حوزه و فلسفه
✅ @feghheakbar
💢 مکررات را بازگو کردن، هنر نیست.
علامه #جوادی_آملی:
کسی که راه دیگران را پیش بگیرد، کار نیست،
کسی که راه علمای دیگران را پیش بگیرد و مانند آنان حرف بزند کاری نکرده است،
اگر کسی حرف تازهای روی مواد خام آورد آنگاه میتواند درس خارج ارائه کند،
آنگاه این درس خارج است.
الان کار ما چیست؟
کار ما حوزویان این است که آنچه که محل ابتلای عملی نظام چه دولت و چه ملت، محل ابتلای علمی #حوزه_علمیه باید باشد، آنچه دولت و نظام اسلامی لازم دارد باید استنباط کنیم و تحویل بدهیم.
«وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»، «وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ» و « وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ» ...
خداوند در این آیه کسانی را تهدید میکند که بتوانند بما انزل الله حکم کنند، اما نمیکنند،
👈 اگر چیزی محل ابتلا باشد و فقیه آن را حکم نکند مشمول این آیه میشود،
صاحب عروه جهاد و انفال را حکم نکرده است، زیرا محل ابتلای او نبود، اگر دستگاه قضا بخواهد حکم کند،
بسیاری از مسائل قضایی قانون نانوشته است، بسیاری از مسائل جزایی ناننوشته است، مرتب به کمیسیون قضایی نیابت داده میشود تا مشکلات را حل کنند، در قانون اساسی به بهانه اجماع، تعارض و ابهام پروندههایی را مسکوت میگذارند، قضات مشغول پروندهداری هستند،
بر ما عالمان حوزه قم واجب است که مراکزی داشته باشیم تا جمیع نیازهای فقهی نظام را تأمین کنیم، تا در مسائل علمی «ِبمَا أَنزَلَ اللَّهُ» حکم کنیم، تا آنان در مسائل عملی ««ِبمَا أَنزَلَ اللَّهُ» عمل کنند،
نباید بگوییم ما مسؤول نیستیم، این مسائل محل ابتلای ما حوزویای باید باشد،
مکررات را بازگو کردن روا نیست،
ناگفتهها را گفتن نه تنها رواست که لازم است،
هر چه محل ابتلای عملی جامعه شد، باید محل ابتلای علمی #حوزه_علمیه باشد.
🍀 بیانات در کنگره بزرگداشت سید کاظم یزدی صاحب عروة الوثقی.
🔴 کامل بیانات را در آدرس زیر ببینید؛
👇👇👇
http://madaniqomi313.blog.ir/1396/01/07/%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B8%D9%85%DB%8C-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%86%DA%AF%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%D8%B8%D9%85-%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DB%8C%D8%B2%D8%AF%DB%8C
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب:
ما کسانی را دیدیم که عالم هم بودند، بی دین هم نبودند، اما در دورانی که می توانستند برای اسلام و مسلمین مفید واقع بشوند، مفید واقع نشدند ...
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
علامه #حسن_زاده_آملی:
انسان با فقدان
شفاء و اشارات شیخ الرئیس و شرح اشارات خواجه طوسی
و فتوحات
و فصوص شیخ اکبر محیی الدین و شرح علامه قیصری در فصوص الحکم
و مصباح الانس ابن فناری
و اسفار صدرالمتالهین،
در بیان معارف الهی کتاب و سنت احساس غربت و خلأ می کند.
📘 هزار و یک کلمه، ج۳، ص ۱۸۴
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 آیةمحکمه، اولین سفارش پیامبر (ص) است.
آیت الله العظمی #جوادی_آملی :
علوم فراوان است، امّا خطوط کلّی و خطوط اصلی علم سه رشته است؛
«آیةٌ محکمة»،
«فریضةٌ عادلة»
و «سنّةٌ قائمة»
اینها علومی است که ما در حوزه باید فرا بگیریم.
بخشی از این علوم الحمدلله در حوزه رایج است به نام فقه و اصول.
اما بخش دیگرش که بخش عظیم سفارش حضرت است و با نام «آیة محکمة» در جملهی اول قرار گرفته، یانیست یا بسیار اندک است.
#تفسیر باید رایج باشد،
#فلسفه باید رایج باشد،
#کلام باید رایج باشد،
بخشهای عمیق مناظرهای باید رایج باشند،
اما نیستند.
اینطور نیست که آیة محکمة به معنی فقه باشد و فریضة عادلة هم به معنی فقه باشد و سنّة قائمة هم به معنی فقه باشد.
حضرت این سه رشته را به عنوان سه رشتهی اساسی علم در حوزهها واجب کرده است
بر فرض شما در فقه و اصول الآن سیهزار یا چهلهزار #شیخ_انصاری داشته باشید، این مشکل شما را حل نمیکند.
#شبهه ی راسل و امثال راسل را که مکاسب حل نمیکند
آیة محکمة #جهان_بینی است، اصول دین و اعتقادات است.
خوب، فرض کنیم معنی اینها، اعتقادات و جهانبینی باشد،بدون بررسی اشکالات شرق و غرب یا با بررسی؟
یک رخش میخواهد تا بار رستم را بکشد، یک فلسفه و #حکمت_متعالیه میخواهد.
مگر میشود آدم خدا را ثابت کند بدون بررسی آن پنجاه اشکال انبار شده؟ حداقل پنجاه اشکال نقد جلوی پای آدم است.
آیة محکمة مربوط به جهانبینی است که آیا این جهان حادث است یا قدیم؟
خدا دارد یا ندارد؟
این جهان پایانپذیر هست یا نه؟
انسان با مرگ میپوسد یا از پوست بهدرمیآید؟
میلیونها مردم میگویند انسان با مردن میپوسد. ما میگوئیم از پوست بهدرمیآید، مهاجرت است.
اینها صدها اشکال نقد جلوی پای آدم است. این میشود آیة محکمة..
ما آیة محکمة میخواهیم و این آیة محکمة اولین سفارش وجود مبارک پیامبر صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم است.
فریضة عادلة میخواهیم، #اخلاق میخواهیم.
اخلاق غیر از روضهخوانی است، غیر از موعظه است، غیر از سخنخوانی و سخنرانی است.
آیا اخلاق مبدأ علمی دارد یا نه؟ مبادی علمیش کجاست؟ جاودانه است یا نه؟ نظیر رسوم و آداب و سنن ملّی است که تاریخ مصرفش گذشته باشد و هر ملّتی برای خودش یک اخلاق خاصی داشته باشد؟ یا اخلاق یک امر جاوید است؟ ابدی و ازلی است یا نِسبی؟
مبادا کسی خیال کند فن اخلاق در حد رسائل و مکاسب است.
خیلی دشوارتر از اینهاست؛
بررسی شئون #نفس است. باید ثابت شود روح وجود دارد و روح مجرّد است و غرب و شرق ندارد تا شما بتوانید یک مطلبی منزّه از شرق و غرب ثابت کنید.
🍃 در جمع طلاب
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
کانال حضرت استاد حاج آقای مجاهدی (از اساتید سلوکی و عرفانی / و از شاگردان توثیق شده آیت الله پهلوانی تهرانی)
👇
@Alfetrah
🌸 عید نبوت و امامت مبارک باد
صلوات محیی الدین #ابن_عربی بر امام صادق علیه السلام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی
اُستادِ العالَمِ
و سَنَدِ الوجودِ ،
مُرتَقی المَعارِجِ و مُنتَهَی الصُّعُودِ ،
البَحرِ المَوّاجِ الأزَلی ،
و السِّراجِ الوَهّاجِ الأبَدی ،
ناقِدِ خَزائِنِ المعارفِ و العلومِ ،
مَحتدِ العقولِ و نهایة الفُهُومِ ،
عالِمِ الأسماء ،
دلیلِ طُرُق السَّماءِ ،
الکَونِ الجامِعِ الحقیقی ،
و العُروةِ الوُثقی الوَثیقی ،
بَرزَخِ البرازخ و جامِعِ الأضداد ،
نورِ اللهِ بِالهِدایة و الإرشاد ،
المُستَمِعِ القرآنِ مِن قائِلِهِ ،
الکاشِفِ لأسرارِهِ و مَسائِلِهِ ،
مَطلَع شَمسِ الأبَدِ ،
جَعفر بن محمَّد ، علیه صلوات الله المَلِکِ الأحَد.
📔 رساله مناقب (صلوات بر چهارده معصوم) ابن عربی ، فراز هشتم
✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
💢 اینان نواندیش نیستند و ما در سخنان آنان حرف نو نیافتیم؛ این که حرف های #جان_هیک را #ترجمه کنند و در کنار آن #شعر_مولوی را بگذارند که سخن نو نیست! من به شدت مخالف این هستم که اجازه سخن گفتن داده نشود! اما اینان فقط سخنان دیگران را ترجمه و بومی سازی ادبیاتی می کنند!
💢 شیعه انگلیسی و استکبار صهیونیستی با گروهی به عنوان نواندیش به دنبال تکمیل مثلث تفرقه افکنی میان مسلمین است.
_________________________________
دو فراز از بیانات عبدالحسین #خسروپناه در واکنش به بیانیه جمعی از نواندیشنامها
✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 اینان نواندیش نیستند و ما در سخنان آنان حرف نو نیافتیم؛ این که حرف های #جان_هیک را #ترجمه کنند و د
در تایید حرف جناب خسروپناه میگوییم:
الحق و الانصاف اگر مباحث پلورالیزم دینی جان هیک و کتاب مثنوی مولوی رو از دست عبدالکریم سروش و دباغ و برخی از روشنفکرنماها بگیریم، مفلس و تهی دست خواهند شد.
💢 من احساس خطر میکنم
#رهبرمعظم انقلاب :
حوزهی علمیهی قم ... مبادا پرچم فلسفهی اسلامی را زمین بگذارد.
من احساس خطر می کنم.
فلسفهی اسلامی، فلسفهی بسیار والایی است.
فلسفهی اسلامی، آن منطق عقلانی است که می تواند بی پایگی بسیاری از تفکّرات شبه فلسفی و فلسفی را روشن کند.
فلسفهی اسلامی، افتخار حوزههای علمیه است.
پرچم فلسفهی اسلامی، همیشه در دست حوزههای علمیه بوده و بیش از همه در دورانهای اخیر، حوزهی علمیهی قم آن را در دست داشته است.
مبادا این پرچم را زمین بگذارید.
من از چند طریق هشدارهایی شنیدم که برایم قدری نگران کننده است.
فلسفهی اسلامی باید در سطوح مختلف، با شیوههای خوب، با کتابهای قوی و با استفاده از متون راقىِ گذشته تدریس شود.
ما اگر کاری کنیم که فلسفه از پایگاه خودش که شهر قم است فرار کند آن وقت باید بیاییم تهران و دنبال فیلسوف بگردیم؛ دنبال فیلسوف اسلامی!
یعنی مردم به هر حال، دنبال پاسخ های فلسفی هستند.
امروز فلسفه در دنیا، جایگاه بسیار والایی دارد و نمی شود از فلسفه صرف نظر کرد؛ لذا اصل فلسفه، حتما باید ترویج شود و باید عده ای متخصص شوند و فلسفه بخوانند.
🍃 بیانات در جمع اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه ۱۳۷۹/۰۷/۱۴
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar