1_1195840905.mp3
1.6M
🎙آیت الله #جوادی_آملی: تربيت با گفتن و شنيدن نيست. آن عالمی که ديدار او شما را عوض نکند لفظش هم عوض کننده نيست.
✅ @feghheakbar
◾️ مراسم هفتم فقیه اهل بیت، عالم ربانی، سالک توحیدی، علامه ذو فنون حضرت آیة الله #حسن_زاده_آملی رضوان الله تعالی علیه
▫️ مشهد مقدس؛ مسجد حضرت زینب سلام الله علیها،بلوار شهید نامجو ، خیابان شهید بهشتی ، حد فاصل بهشتی ۳۱و۳۳
🔸 شنبه، ساعت ۱۵
و نیز لایو (پخش زنده):
instagram.com/isin_ir
💢 باید این عرفان عملی را، این حالت سلوک را توی طلبهها راه انداخت ... اگر این شد، به نظر من حوزه از جهت اخلاقی راه میافتد.
#رهبرمعظم انقلاب:
در بخش تهذیب، من حرف دارم. در بخش تهذیب، کارهائى که به من گزارش شده، کارهاى تهذیبى نیست.
مثلًا فرض کنید برگزارى اردوهاى فلان- که حالا اسامى آنها یادم نیست، اما توى گزارشها بود- ربطى به تهذیب ندارد. ...
البته حفظ قرآن و حدیث هم خوب است، اما انصافاً بحث تهذیب، اینها نیست؛ تهذیب یک فکر دیگرى میخواهد. باید فکر کرد، مطالعه کرد؛
والّا خیلى هستند قارى قرآنند، اما مهذّب هم نیستند.
بایستى راههاى تهذیب را پیدا کرد. درس اخلاق مهم است. ...
اول، خود قم؛ خود قم احتیاج دارد؛ شهرستانها جداست. مزرعهى اصلى اینجاست، مرکز اصلى اینجاست؛ اینجا احتیاج دارد به تهذیب اخلاق. به نظر من باید معاونت تهذیب را وادار کنید فکر دیگرى بکنند.
باید این عرفان عملى را، این حالت سلوک را توى طلبه راه انداخت.
ما همت کنیم، طلبه را اهل نماز شب کنیم؛ این خیلى کمک میکند. برنامه ریزى کنید که از میان پنجاه هزار طلبه ى حوزهى قم- حالا با حذف یک عده خیلى پائینترها و یک عده خیلى پیرترها- اقلًا سى هزارتاشان هر شب نماز شب بخوانند.
اگر این شد، به نظر من حوزه از جهت اخلاقى راه می افتد. بنابراین لازم است نظام جامع در همهى این زمینهها تهیه شود.
🍃 در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم/ سال ۱۳۸۹
👈 مشاهده متن کامل
✅ @feghheakbar
بهترین اثر آیت الله #حسن_زاده_آملی به نقل از خود وی «عیون مسائل نفس و سرح العیون فی شرح العیون» آن مرحوم است. در این کتاب ۶۶ عین از مسائل مهم معرفت نفس را بیان کرده اند که حوزویان و دانشگاهیان باید هر کدام از این عیون را به عنوان پایان نامه و رساله سطوح عالیه خود مورد تفصیل و گسترش قرار دهند.
(استاد عباسی خراسانی، مراسم بزرگداشت علامه حسنزاده آملی، پنجشنبه شب در حرم مطهر حضرت معصومه)
👈 و نیز مطالعه فرمایید
@Arefane
💢 انتظار مردم از اهل علم
💢 این بزرگترین گناه است
علامه #حسینی_طهرانی میفرمودند: یکی از ارحام ما میگفت: روزی خدمت مرحوم آیةالله حاج آقا حسین قمی که از مراجع تقلید بودند رفتم، به ایشان گفتم: مردم که از علما تبعیت میکنند شما را نمونه امام صادق علیهالسلام می بینند، شما چگونه رفتار میکنید که نمایشگر ایشان باشید؟ مردم از شما توقع عصمت دارند نه عدالت! بعد از این کلام، مرحوم حاج آقا حسین به فکر فرورفته و رنگشان چنان سرخ شد که به سیاهی میزد و بعد فرمودند: راست میگویید، همینطور است.
📔 نور مجرد، اثر استاد محمدصادق حسینی، ص۱۵۰
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
🍃 اخلاق یک صیرورت است / اینطور باید طلبهها را به مسئله اخلاق کشاند
_ رهبر انقلاب
✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب
#نقد_التقاط
💢 چهار کتاب از استاد #خسروپناه در نقد و بررسی آرا و نظریات #شریعتی، #بازرگان، مجتهد #شبستری و #سروش
📕 معرفی و تهیه کتاب سروش، دین و نواندیشی
📗معرفی و تهیه کتاب شریعتی، دین و جامعه
📘 معرفی و تهیه کتاب فراتر از امر بشری
📙 معرفی و تهیه کتاب آسیب شناسی دین پژوهی معاصر
@Islamicphilosophy_ir
منزل مرحوم علامه #حسن_زاده_آملی
_ استاد سیدیدالله #یزدان_پناه
_ استاد داود #صمدی آملی
عالم و عابد و صوفی همه طفلان رهند
مرد اگر هست به جز عارف ربانی نیست
#تکرار_مکررات
💢 نگاشتن شرحکفایه آری یا خیر؟!
چند روز پیش یک شرح کفایه جدید چاپ شد و در همین اثنا جایی هم نوشته شده بود که شرح کفایه دیگری نیز توسط مولفی دیگر، در دست چاپ و انتشار است.
اما آیا نیازی به این شرح نویسی ها هست؟
آیا فیزمانناهذا، نگاشتن امثال شرح کفایه، واجب است یا مستحب یا مباح یا مکروه و یا حرام؟
برای روشن شدن مساله، چند نکته بیان میگردد:
۱. تا کنون بیش از ۱۰۰ شرح و تعلیقه بر کتاب کفایةالاصول نگاشته شده است؛ از شرح ۱۰جلدی و عربی علامه غروی اصفهانی (کمپانی) تا شروح فارسی نموداری.
۲. هماکنون مسائل نو پیدای سرسامآوری وجود دارد که نه تنها مورد توجه نیست، بلکه از باب "مجهول مطلق لا یخبر عنه" و حتی "مجهول مطلق لا یُسئل عنه"، محققین متدیّن هیچ ادراکی از آنها ندارند که اساسا بخواهند تحقیقی حول آن انجام و به جامعه علمی-فرهنگی کشور و جهان عرضه دارند. (صرفا یک نمونه را اینجا بخوانید)
۳. مرحوم استاد میانجی میگویند: روزی به اتفاق برخی از دوستان از محضر مرحوم علامه طباطبایی خواهش کردیم مبحث انسداد کفایه را برای ما تدریس کنند. ایشان فرمودند: تدریس آن و صرف عمر در راه آن را، تضییع عمر و حرام می دانم، چون ثمره ای بر آن مترتّب نیست. / بنابراین بر اساس دیدگاه علامه #طباطبایی، وقت گذاشتن برای اموری که ثمره ندارد، حرام است. لذا اگر نوشتن شرح کفایه حرکت پیشبرنده جدی ایجاد نکند و صرفا تکرار مکررات باشد، میتواند از مصادیق این بیان علامه بوده و حرمت داشته باشد.
(البته روشن است که بحث ما در اینجا نوشتن شرح است نه مطالعه اصول که در حدّ ضرورتش قطعا لازم است)
۴. راهکار چیست؟ با حفظ اصالت و داشتن مبانی قدرتمند در حیطه علوم انسانی اسلامی، باید با فضاهای آکادمیک متصل شد؛ آکادمیک کشوری و بینالمللی. و این باعث جوشش سوالات فراوان و فهم نیازهای اساسی زمان و شکل گیری مسائل راهبردی و جهتدهی تحقیقات به سوی کاربردی شدن، در حیطه های وسیع فلسفههای مضاف و تطبیقی، فقههای مضاف و تطبیقی و سایر علوم انسانی، خواهد شد. لذا فهم برخی که میگویند "طلابی که علاوه بر تحقیقات حوزوی تحقیقات دانشگاهی هم دارند، به جایی نمیرسند و کذا"، یک فهم به غایت غلط و علیل و منبعث از جهالت متراکم و ترکیبی است.
✍ کانال حوزه علمیه تمدن ساز
✅ @feghheakbar
💢 نقد محقق عدالتخواه، محسن قنبریان بر بیانات اخیر سید احمد خاتمی را 👈 اینجا بخوانید
#درک_ناصواب_از_حکومت_علوی
#توجیهات_تاسفآور
#تخدیرشدگی
متن را باید کلمه به کلمه خواند: 👇
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2472