eitaa logo
فقه ولایت
1.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
710 ویدیو
39 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💬امام باقر علیه‌السلام فرمودند: 📜منْ لَمْ يَأْتِ قَبْرَ الْحُسَيْنِ مِنْ شِيعَتِنَا كَانَ مُنْتَقَصَ الْإِيمَانِ مُنْتَقَصَ الدِّينِ وَإِنْ دَخَلَ الْجَنَّةَ كَانَ دُونَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الْجَنَّةِ؛ ✅ هر یک از شيعيان ما كه به زيارت قبر امام حسين علیه‌السلام نرود، ايمان و دينش ناقص است و اگر داخل بهشت شود، در مقامى پایين‌تر از مؤمنين خواهد بود. 📚کامل الزیارات، ص ۱۹۳ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 📖در دعای افتتاح این‌گونه عرضه می‌داریم: 📜اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَأَهْلَهُ وَتُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَأَهْلَهُ وَتَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَالْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَتَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ؛ 🤲خدایا ما به تو امید و اشتیاق داریم که دولت با کرامت امام زمان عجّل‌الله‌فرجه را به ظهور آوری، 🔖و اسلام و اهلش را به آن عزت بخشى و نفاق و اهلش را ذلیل و خوار گردانى و ما را در آن دولت حقه، اهل دعوت به طاعتت و از پیشوایان راه هدایت قرار دهى و به‌واسطۀ آن دولت، به ما کرامت دنیا و آخرت عطا فرمایى. 📚تهذیب الاحکام، ج۳، ص۱۱۰ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌌 اتحاد قدسی با تألُّه حسینی جلسه2️⃣1️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظلّه‌الوارف
شب سیزدهم محرم الحرام 1446.mp3
16.78M
🌌 اتحاد قدسی با تألُّه حسینی جلسه3️⃣1️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظلّه‌الوارف ▪️دهۀ اول محرم الحرام ۱۴۴۶ 🗓۲۸ تیر ۱۴۰۳ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🏴اهمیت اقامۀ عزای سیدالشهدا علیه‌السلام 💬علامه طباطبایی رحمه‌الله‌تعالی فرمودند: 🌌 در این ایام و لیالی بهترین چیز، همان توجّه و توسّل به سیدالشهدا علیه‌السلام است. مرحوم استاد قاضی رحمه‌الله‌تعالی می‌فرمودند: «حضور در مجالس سیدالشهدا علیه‌السلام و توسّل به سیدالشهدا علیه‌السلام در این ایام، اهم از همۀ امور، حتى مستحبات است که اگر موجب ترک نماز شب هم بشود، باز عزاداری اهم است.» و می‌فرمودند: ☑️«از راه سیدالشهدا علیه‌السلام می‌توان به مقصد رسید و توسّل به حضرت ابوالفضل علیه‌السلام باب و کلید این در است». مرحوم استاد قاضی رحمه‌الله‌تعالی [هم] از این راه، به مقصد نائل گشته بودند. 📚ثمرات حیات، ج ۳، ص ۹۸ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
⚠️قیاس بی‌اساس ▫️بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏ قَالَ اللهُ تَعَالَی: «كَلِمَةُ اللَّهِ‏ هِيَ‏ الْعُلْيَا» (توبه/۴۰). 🪧بر اهل دقت و درایت پوشیده نیست که سیّد‌الشّهدا علیه‌السلام بعد از رسول‌خدا و صدیقۀ کبری علیهماالسلام بزرگ مدافع ولایت مولا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است که در این مسیر خونِ پاک و اَطهرش بر زمین «کربلا» ریخته شد، ▪️چه اینکه یزیدیانِ ملعون علناً به آن حضرت گفتند: «نُقَاتِلُكَ بُغْضاً مِنَّا لِأَبِيكَ؛ به دلیل کینه‌ای که از پدرت به دل داریم با تو می‌جنگیم» (موسوعة الإمام الحسین علیه‌السلام، ج ۴، ص ۳۳۸). 🔖فلذا مناسب دیدیم که در ایام عزای آن حضرت به یکی از آسیب‌های بزرگ و مَهالک وادی ولایتِ امیر مؤمنان علیه‌السلام مختصراً اشارتی نماییم و تفصیل آن را به مخاطبان گرامی وا نهیم، چرا که گفته‌اند: «الْعَاقِلُ یَکْفِیهِ الْإِشَارَةُ». آن خطر عظیم و آسیب مَهیب که بعضاً مؤمنین و مؤمنات و جامعۀ ایمانی را دچار کرده است و ایشان را گرفتار شرک در ولایت نموده، قیاس حضرات معصومین علیهم‌السلام با غیر ایشان، و همسان نمودن یا نزدیک ایشان دانستن افرادی است که سزاوار جایگاه ویژۀ اهل‌بیت علیهم‌السلام نیستند. سخن در این خصوص بسیار فراوان و طولانی است، اما در این مختصر به یک عبارت عرشی از شاه ولایت، مولا امیرالمؤمنین علیه‌السلام بسنده می‌کنیم که «در خانه اگر کس است، یک حرف بس است». 📖آن حضرت در خطبۀ دوم از نهج البلاغه شریف که پس از انصراف از جنگ «صفّین» ایراد شده می‌فرماید: «لَا يُقَاسُ‏ بِآلِ‏ مُحَمَّدٍ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَدٌ وَلَا يُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ أَبَداً هُمْ أَسَاسُ الدِّينِ وَعِمَادُ الْيَقِينِ إِلَيْهِمْ يَفِي‏ءُ الْغَالِي‏ وَبِهِمْ يُلْحَقُ التَّالِي وَلَهُمْ خَصَائِصُ حَقِّ الْوِلَايَةِ وَفِيهِمُ الْوَصِيَّةُ وَالْوِرَاثَةُ الْآنَ إِذْ رَجَعَ الْحَقُّ إِلَى أَهْلِهِ وَنُقِلَ إِلَى مُنْتَقَلِهِ‏» با آل محمّد علیهم‌السلام احدى از اين امّت را نمى‌‏توان مقايسه كرد، و هيچ گاه كسى را كه نعمت ایشان به طور دائم بر او جارى است نمى‌‏شود همپايۀ آنان دانست. آنان پايۀ دين و ستون يقين‌‏اند. افراط گرايان به آنان باز گردند، و عقب مانده‌‏ها به ايشان رسند (تا هدايت شوند)، ويژگی‌هاى ولايت حقّ متعال مخصوص آنان، و وصيت و ارث پيامبر خاصّ ايشان است. اكنونْ حق به حقدار رسيده، و خلافت به جايگاه خودش بازگشته است. 📘نهج البلاغة، خطبۀ دوم، ص۴۷ این فرمایش مولا امیرالمؤمنین علیه‌السلام از غُرَر روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام است که نکات بسیاری در آن نهفته و در این مختصر به برخی از نکات فقه‌الحدیثی آن اشاره می‌شود. ظاهر عبارت «لَا يُقَاسُ‏ بِآلِ‏ مُحَمَّدٍ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَدٌ»، جملۀ خبریه است که قابلیت صدق و کذب دارد، لکن حقیقت آن انشاء حتمیت و قطعیت می‌کند، به گونه‌ای که می‌توان از آن یک اصلِ اصیل در معرفة‌المعصوم استخراج نمود. 🔻به عبارت دیگر اگر به جنبۀ تکوینی به آن بنگریم، مقامی را برای اهل‌بیت عصمت و طهارت اثبات می‌کند که به هیچ وجهی از وجوه و به هیچ شأنی از شئون قابل دسترس آحاد امت نیست. و چنانچه به جنبۀ تشریعی بدان نظر افکنیم، این عبارت نهی از قیاس میان حضرات معصومین علیهم‌السلام و سایر افراد عادی از امت رسول‌خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله است. نکره بودن «اَحَدٌ» در این عبارت و در سیاق نفی بودن آن نیز خود اِفادۀ عمومیت می‌کند که تشدید و تأکیدی بر عدم استثناء و آبی و مانع از تخصیص بودن آن است. به عبارت واضح‌تر هیچ یک از افراد امت رسول‌خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله قابل مقایسه با معصومین علیهم‌السلام نیست و نخواهد بود و این مطلب به هیچ نحوی از انحاء قابل تخصیص و استثناء نیست. ✅ از طرفی از آن جهت که هیچ قیدی در این عبارت وجود ندارد، تمام شئون وجودی معصومین علیهم‌السلام شامل این نهی می‌شود، چه آن شأن مربوط به شخص معصوم علیه‌السلام باشد، چه مربوط به شخصیت و ولایت ایشان. در فراز بعدی که مولا می‌فرماید: «وَلَا يُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ أَبَداً» علاوه بر تمام نکاتی که در فراز گذشته اشاره شد، به یک قاعدۀ عقلی نیز اشاره می‌فرماید و آن اینکه هیچ گاه مُنعِمِ مطلق با مُنعَمِ مطلق مساوی دانسته نمی‌شود. توضیح اینکه اهل‌بیت علیهم‌السلام به هر دو جنبۀ تکوینی و تشریعی مُنعِمان عالم امکانند. در جنبۀ نعمت تشریعی که همان هدایت است، اهل‌بیت علیه‌السلام علت تامۀ تحقق نعمت در عالم امکان محسوب می‌شوند و این مهم به قدری در آیات و روایات فراوان به چشم می‌خورد که نیازی به اشاره به آن وجود ندارد. ادامه در پست بعدی...👇
ادامه متن بالا...👆 اما از حیث تکوینی و باطنی، تحقق تمام نعمت‌های عالم به یُمن وجود حضرات معصومین علیهم‌السلام ممکن است؛ کما اینکه گوشه‌ای از این حقیقت را در زیارت جامعه می‌بینیم: «بِكُمْ‏ يُنَزِّلُ‏ الْغَيْثَ‏ وَبِكُمْ‏ يُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ‏ إِلَّا بِإِذْنِه‏؛ تنها به‌واسطۀ شماست که باران نازل می‌شود و فقط به‌سبب شماست که خداوند آسمان را نگهداشته که بر زمین نیوفتند مگر به اجازۀ خودش» (من لا يحضره الفقيه، ج ‏۲، ص ۶۱۵) و نیز به طور عموم در همین زیارت شریف می‌خوانیم: «وَأَوْلِيَاءَ النِّعَمِ؛‏ و سرپرستان نعمت‌های خداوند» (همان، ج ‏۲، ص ۶۱۰). 📣حال چگونه می‌شود که نعمت‌دهندۀ مطلقِ به اذن الهی یعنی اهل‌بیت علیهم‌السلام با کسانی که به طور مطلق بر خوان نعمت ایشان نشسته‌اند و ارتزاق می‌کنند برابر باشند؟! فلذا عقلاً جائز نیست که مُنعِم با مُنعَم برابر و مساوی باشد. عبارت «هُمْ أَسَاسُ الدِّينِ وَعِمَادُ الْيَقِينِ إِلَيْهِمْ يَفِي‏ءُ الْغَالِي‏ وَبِهِمْ يُلْحَقُ التَّالِي وَلَهُمْ خَصَائِصُ حَقِّ الْوِلَايَةِ وَفِيهِمُ الْوَصِيَّةُ وَ الْوِرَاثَةُ» در حکم تعلیلی برای دو فراز گذشته است، یعنی اگر گفته شد که کسی قابل مقایسه با اهل‌بیت علیهم‌السلام نیست، و نباید احدی با ایشان مساوی دانسته شود، به آن جهت است که صاحبان عصمت علیهم‌السلام چنین ویژگی‌هایی دارند. در پایان نیز با اینکه حدود دو سال از پذیرش خلافت ظاهری از جانب مولا امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌گذرد، اما آن حضرت در عبارتی تأمل برانگیز می‌فرماید: «الْآنَ إِذْ رَجَعَ الْحَقُّ إِلَى أَهْلِهِ وَنُقِلَ إِلَى مُنْتَقَلِهِ‏» یعنی همینک حق به اهلش رسید و به محل خود بازگشت. گویا با اینکه اقبال مردم به سوی مولا به عنوان خلیفۀ چهارم بوده است، لکن آن حضرت هیچ وقعی برای دیدگاه ایشان قائل نیست و خود را کما فی‌الثّبوت ولیّ مطلق منصوبِ من‌عند‌الله و خلیفۀ بلافصل رسول‌الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله می‌داند. و مهم اینکه این معنا را علناً در اکثر اَفعال و اَقوال خویش در طول حکومتش به مردم القا می‌فرماید و هیچ اِبایی نیز از بیان این حقیقت نداشتند. 🔹شاهدی دیگر بر این مطلب اینکه مولا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در آن روز اوّل که با اِقبال شدید مردم خلافت ظاهری را پذیرفت و برای ایراد خطبه به «مسجد النّبی» تشریف فرما شدند، بر خلاف شیوۀ متداولِ خلفای خود‌خواندۀ سابق که هر یک پله‌ای پایین‌تر از موضع جلوس رسول‌خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله می‌نشستند، اما مولا در موضع جلوس آن حضرت جلوس فرمودند. در این هنگام همهمه‌ای در جمعیت در مورد این موضوع اتفاق افتاد و مولا در پاسخ به این اشکال و شبهه فرموند: «أَنَا الَّذِي وَضَعْتُ قَدَمِي عَلَى خَاتَمِ النُّبُوَّةِ فَمَا هَذِهِ‏ الْأَعْوَادُ أَنَا مِنْ مُحَمَّدٍ وَمُحَمَّدٌ مِنِّي؛ من کسی هستم که پا بر دوش حضرت ختمی مرتبت صلّی‌الله‌علیه‌وآله گذاشتم، پس این چوب‌ها چه ارزشی دارد؟! من از محمّد هستم و محمّد از من است»‏ (بحار الأنوار، ج ‏۳۸، ص ۷۸). تحلیل و بررسی فعل و قول مولا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در این ماجرا بسیار مفصل است که با کمی دقت بر خوانندگان گرامی پوشیده نخواهند ماند. به هر حال آنچه در این مختصر بر خود لازم دیدیم که بدان اشاره‌ای اجمالی داشته باشیم، رذیلۀ مُهلک قیاس بی‌اساس است که در آحاد مؤمنین نیز عملی زشت و ناپسند محسوب می‌شود، چه رسد به قیاس میان معصوم علیه‌السلام و غیر معصوم و مُنعِم و مُنعَم که به یقین باید آن را از مَهالک اعتقادی و شرک ولایی دانست. 🤲 امیدواریم که خداوند سبحان و حجت زمان عجّل‌الله‌فرجه به حق سیّدالشّهدا علیه‌السلام و خون پاک ایشان، در این روزها و شب‌های با عظمت ما را از این رذیلۀ عُظمیٰ و شرک ولایی کبریٰ برحذر بدارند؛ آمین یا ربّ العالمین. 📢 يَا مَشْهُوراً فِي السَّمَاوَاتِ، يَا مَشْهُوراً فِي الْأَرَضِينَ، يَا مَشْهُوراً فِي الْآخِرَةِ، يَا مَشْهُوراً فِي الدُّنْيَا، جَهَدَتِ‏ الْجَبَابِرَةُ وَالْمُلُوكُ عَلَى إِطْفَاءِ نُورِكَ، وَإِخْمَادِ ذِكْرِكَ، فَأَبَى اللَّهُ لِذِكْرِكَ إِلَّا عُلُوّاً، وَلِنُورِكَ إِلَّا ضِيَاءً وَتَمَاماً، وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ. 🖋عبدالزّهرا (علیرضا) شکرگزار مدیر مؤسسه علمی پژوهشی «فقه ولایت»؛ مرکز تنظیم و نشر آثار استاد «موسوی» دام‌ظلّه 🗓محرم الحرام ۱۴۰۳ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💬 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 📜 منْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ وَهُوَ يُرِيدُ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ شَيَّعَهُ‏ جَبْرَئِيلُ‏ وَمِيكَائِيلُ‏ وَإِسْرَافِيلُ‏ حَتَّى يُرَدَّ إِلَى مَنْزِلِهِ؛ 🌿هر كس قبر امام حسين علیه‌السلام را زيارت كند و حال‌آنکه خداوند عزّوجلّ را قصد کرده باشد، جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل علیه‌السلام او را تا بازگشت به منزلش همراهی مى‌كنند. 📚کامل الزیارات، ص ۱۴۵ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 💬وجود مقدس سیّدالشّهدا علیه‌السلام خطاب به فرزندش زین‌العابدین علیه‌السلام فرمود: 🪧يَا وَلَدِي يَا عَلِيُّ وَاللَّهِ لَا يَسْكُنُ دَمِي حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ الْمَهْدِيَّ؛ 🩸پسرم علی! به خدا سوگند خون من آرام نخواهد گرفت تا هنگامی که خدای متعال مهدی عجّل‌الله‌فرجه را مبعوث فرماید. 📚مناقب آل أبی‌طالب علیهم‌السلام، ج ‏۴، ص ۸۵ 🤲إلَهِي بِحُرْمَةِ الْحُسَیْنِ سَکِّنْ دَمَ الْحُسَیْنِ بِظُهُورِ الْحُجَّةِ. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
هدایت شده از فقه ولایت
🕊السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَعَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنَائِك‏ 🏴 به‌مناسبت ایام شهادت سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام مؤسسۀ «فقه‌ولایت» تقدیم می‌کند: 📜کتیبۀ نفیس «تَرَحُّل حسینی» منقّش به عبارتی عرشی از بیان امام حسین علیه‌السلام هنگام خروج از «مکه» به‌سوی «عراق»: «مَنْ كَانَ فِينَا بَاذِلًا مُهْجَتَهُ وَمُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ مَعَنَا فَإِنِّي رَاحِلٌ مُصْبِحاً إِنْ شَاءَ اللَّهُ؛ هر کس که می‌خواهد خون دلش را فقط در ما نثار کند و جانش را برای دیدار با خداوند آماده سازد، باید با ما همراه شود، چرا که من صبحگاه به خواست خداوند رهسپار خواهم شد». 📚بحار الأنوار، ج ‏۴۴، ص ۳۶۷ در اندازه‌های: 1️⃣ ۲۰۰ در ۱۴۰ سانتی‌متر مناسب هیئات و مساجد 2️⃣ ۱۴۰ در ۱۰۰ سانتی‌متر مناسب منازل 📌برای سفارش این کتیبۀ نفیس می‌توانید به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارهٔ 09300866998 تماس حاصل فرمایید. 📬همراه با پست رایگان #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🖤 امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: 📜 اخْتَرَعَنَا مِنْ نُورِ ذَاتِهِ وَفَوَّضَ إِلَيْنَا أُمُورَ عِبَادِهِ فَنَحْنُ نَفْعَلُ بِإِذْنِهِ مَا نَشَاءُ وَنَحْنُ إِذَا شِئْنَا شَاءَ اللَّهُ وَإِذَا أَرَدْنَا أَرَادَ اللَّهُ؛ 🌌 خداوند ما را از نور ذات خود آفرید و کارهای بندگان را به ما سپرد؛ پس ما با اجازۀ او آنچه بخواهیم را انجام می‌دهیم و ما آنگاه که بخواهیم، خداوند می‌خواهد و آنگاه که اراده کنیم، خدا نیز اراده می‌کند. 📚بحار الأنوار، ج ‏۲۶، ص ۱۴ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
15.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍂 کَرَم سجّادیّه 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓شهادت حضرت زین العابدین علیه‌السلام/ ۱۴۰۱ #⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🌿 اوّلین بانیِ اقامۀ مجلس عزای سیّدالشّهدا علیه‌السلام 💬 یکی از فرزندان امام سجّاد علیه‌السلام نقل می‌کند: 📜 لمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ لَبِسْنَ نِسَاءَ بَنِي هَاشِمٍ السَّوَادَ وَالْمُسُوحَ وَكُنَّ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَلَا بَرْدٍ وَكَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ يَعْمَلُ‏ لَهُنَ‏ الطَّعَامَ‏ لِلْمَأْتَمِ؛ 😭 وقتى حضرت حسين بن على علیهماالسلام كشته شد، زنان بنی‌هاشم لباس مشكى پوشيدند و از گرما و سرما شكايتى نداشتند و حضرت على بن الحسين علیهماالسلام به علت اينكه آنان ماتم‌زده بودند براى ايشان غذا آماده می‌فرمود. 📚المحاسن، ج ۲، ص ۴۲۰ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
☀️ سر بلند 👨‍🦳یکی از معمّرین صدر اسلام که بیش از صد سال عمر داشت چنین می‌گوید: 📝 «أَوَّلُ رَأْسٍ حُمِلَ عَلَى رُمْحٍ فِي الْإِسْلَامِ رَأْسُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ فَلَمْ أَرَ بَاكِياً وَبَاكِيَةً أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ الْيَوْمِ؛ اولین سری که در اسلام بر نیزه رفت سر حسین بن علی علیهماالسلام بود و من مردان و زنان گریان را بیش از آن روز ندیده بودم» (كشف الغمة، ج ‏۲، ص ۵۵). ▫️سربلند است هر آن سَر که بلند است سَر نی ▪️بر سَر نی نبود منزل هر بی سر و پایی ▫️سزَد ای نیزه که بر گنگرۀ عرش بنازی ▪️که تو معراج سَر خامس اصحاب کسایی #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💬 امام صادق علیه‌السلام به «ابا بصیر» فرمودند: 📜 قالَ يَا أَبَا بَصِيرٍ إِذَا نَظَرْتُ إِلَى وُلْدِ الْحُسَيْنِ أَتَانِي مَا لَا أَمْلِكُهُ بِمَا أَتَى إِلَى أَبِيهِمْ وَإِلَيْهِمْ؛ 😭 ای «ابا بصیر»، هنگامی که به فرزندان امام حسین علیهم‌السلام می‌نگرم، به‌خاطر آن مصیبت‌هایی که بر پدرشان و خودشان گذشته است حالتی به من دست می‌دهد که در اختیارم نیست. 📚کامل الزیارات، ص ۸۲ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 💬امام باقر علیه‌السلام فرمودند: 📜لمَّا قُتِلَ جَدِّيَ الْحُسَيْنُ ضَجَّتْ عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِالْبُكَاءِ وَالنَّحِيبِ وَقَالُوا إِلَهَنَا وَسَيِّدَنَا أَ تَغْفَلُ عَمَّنْ قَتَلَ صَفْوَتَكَ وَابْنَ صَفْوَتِكَ وَخِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلَيْهِمْ قَرُّوا مَلَائِكَتِي فَوَ عِزَّتِي وَجَلَالِي لَأَنْتَقِمَنَّ مِنْهُمْ وَلَوْ بَعْدَ حِينٍ ثُمَّ كَشَفَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عَنِ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ لِلْمَلَائِكَةِ فَسُرَّتِ الْمَلَائِكَةُ بِذَلِكَ فَإِذَا أَحَدُهُمْ قَائِمٌ يُصَلِّي فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ بِذَلِكَ الْقَائِمُ أَنْتَقِمُ مِنْهُمْ؛ 😭 زمانی که جدّم امام حسین علیه‌السلام کشته شدند، فرشتگان به درگاه خداوند عزّوجلّ با ناله و زاری روی آورده و عرض کردند: ▫️ای خدا و ای سَرور ما، آیا از کسی که برگزیده و فرزند برگزیده و بهترین خلق تو را کشته غفلت می‌ورزی؟ پس خدای عزّوجلّ به ایشان وحی فرمود: ای فرشتگان من، آرام باشید! ☑️ قطعاً به عزّت و جلالم سوگند، قطعاً از ایشان انتقام خواهم گرفت، هر چند مدتی بعد باشد. سپس امامانی که از نسل امام حسین علیه‌السلام هستند را به ایشان نشان داد که موجب مسرّت فرشتگان گردید. 🌥 در میان آنان، یکی از ایشان درحالی‌که ایستاده بود نماز می‌خواند، پس خدای عزّوجل فرمود: به‌وسیلهٔ آن «قائم» عجّل‌الله‌فرجه از آن‌ها انتقام می‌گیرم. 📚علل الشرائع، ج ‏۱، ص ۱۶۰ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🖤مُصیبت ذاتی 🔸در غم جانکاه عالَم‌سوز او 🔹حالیا بنما تو استرجاع به هُو 🔰 بر ارباب هِمَم عالیه مبرهن است که بدایت معرفت به مصیبت حسینیه در سیر جلوات انفسی و آیات آفاقی چنین مقرر می‌شود که در ابتدای مطلب، مصیبت وارده مضاف به اصل حقیقت حسینیّه می‌باشد؛ لذا در زیارت عاشورا می‌خوانیم: 📜«لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ وَجَلَّتْ وَعَظُمَتِ الْمُصِيبَةُ بِكَ عَلَيْنَا وَعَلَى جَمِيعِ أَهْلِ الْإِسْلَامِ؛ ‏هرآینه عزایت بزرگ و سنگین شد و مصیبت تو بر ما و بر همۀ اهل اسلام بس دشوار و طاقت‌فرسا گشت» (مصباح المتهجد، ج ‏۲، ص ۷۷۴). 📋و اما در نهایت معرفت و مراحل عالیّۀ‌ معارف الهیّه در راستای فنای در بحر حقیقت وَلَویّه، مصیبت وارده را مضاف به خویشتن خویش می‌نماییم و اشاره به همین مرتبه است که عرضه می‌داریم: «بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي، لَقَدْ عَظُمَ مُصابِي بِكَ؛ پدر و مادرم به فدایت، همانا مصیبتت بر من دشوار و طاقت‌فرسا شد» (همان، ج ‏۲، ص ۷۷۴). 🔍 اساساً حوادث زمانیّه در ظرف و وِعاء طبیعت آن فآن در حال سیلان و مُتصرم‌اند و مهم اینکه مُتصرمات عند المجردات در وِعاء دهری ثابت‌اند. از این جهت اهل سلوک در ظرف عالَم مثال در می‌یابند که مصیبت سیّدالشهدا علیه‌السلام همانا مصیبت ذاتی خویشتن خویش انسان است. 🔖 تقریر مطلب اینکه مصیبت ذاتی انسان در این جهان همانا از خود بیگانگی، خویشتن رهایی و خود فراموشی است؛ چنان‌که ذات قدوسی می‌فرماید: «وَلا تَكُونُوا كَالَّذينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ؛ و مانند كسانى مباشيد كه خدا را فراموش كردند، پس خدا هم آنان را دچار خود فراموشی كرد؛ اينان همان فاسقان‏اند» (حشر/ ۱۹). ✔️ در واقع ما به طریق توسل و اقامۀ عزای سیّدالشهدا علیه‌السلام وسعت وجودی و سرعت نوری یافته و امکان رهایی از مصیبت عظمای خود فراموشی را پیدا می‌کنیم و با خویشتن متعالی خویش آشتی می‌نماییم، چرا که مصیبت حقیقی حضرت حسین علیه‌السلام در واقع مصیبت خود بیگانگی بشریت است و این دو مصیبت، مراتب وجودی یک مصیبت است که نهایت در دو موطنِ اجمال و تفصیل و دو موقفِ وحدت و کثرت خودنمایی می‌کند. ▫️باری رجوع به خویشتن بالفعل و فعّال انسانی، آزادی از مصیبت ذاتی بشر و بزرگ آرمان حسینی است. 🤲«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي عِنْدَكَ وَجِيهاً بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ‌السَّلَامُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ» 📑 دفتر نکات، نکتۀ ۴۵۵، (مخطوط) 🖋اثر استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف، #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌌 اتحاد قدسی با تألُّه حسینی جلسه3️⃣1️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظلّه‌الوارف
جلسه چهاردهم محرم الحرام 1403.mp3
19.3M
🌌 تتمّۀ بحث اتحاد قدسی با تألُّه حسینی جلسه4️⃣1️⃣ (پایانی) 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓۱۵ مرداد ۱۴۰۳ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🏴 اول صفر، سالروز ورود کاروان اهل بیت علیهم‌السلام به شهر شام تسلیت باد. 💬 امام صادق علیه‌السلام از پدرشان امام باقر علیه‌السلام نقل فرمودند: 📜لمَّا قُدِّمَ عَلَى يَزِيدَ بِذَرَارِيِّ الْحُسَيْنِ أُدْخِلَ بِهِنَّ نَهَاراً مَكْشُوفَاتٍ وُجُوهُهُنَّ فَقَالَ أَهْلُ الشَّامِ الْجُفَاةُ مَا رَأَيْنَا سَبْياً أَحْسَنَ مِنْ هَؤُلَاءِ، فَمَنْ أَنْتُمْ؟ فَقَالَتْ سُكَينَةُ بِنْتُ الْحُسَيْنِ: نَحْنُ سَبَايَا آلِ مُحَمَّدٍ؛ ▪️هنگامی که زنان و کودکان امام حسین علیهم‌السلام را وارد بر «یزید» زنازاده کردند، داخل شدند درحالی‌که روز بود و مخدرات ابی عبدالله علیه‌السلام روبند بر سیمای خود نداشتند. جفاکاران «شام» لعنهم‌الله‌‌تعالی گفتند: ما اُسرایی نیکوتر از اینان ندیده‌ایم! شما که هستید؟ حضرت سکینه بنت الحسین علیهماالسلام فرمودند: 😭ما اسرای آل محمّد صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم هستیم. 📚قرب الإسناد، ص ۲۶ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🏴 امام صادق علیه‌السلام در یکی از زیارات امام حسین علیه‌السلام این‌گونه فرمودند: 📃 لَعَنَ اللهُ مَنْ نَكَتَ بِقَضِيبِهِ بَيْنَ ثَنَايَاكَ؛ 😭 خدا لعنت كند كسى را كه با چوب به دندان‌های تو زد. 📚كامل الزيارات، ص ۲۳۷ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💬 امام صادق علیه‌السلام در یکی از زیارات امام حسین علیه‌السلام این‌گونه فرمودند: 📜 لَعَنَ اللهُ مَنْ رَمَاكَ، لَعَنَ اللهُ مَنْ طَعَنَكَ؛ 😭 خدا لعنت كند كسى را كه به تو تير انداخت؛ خدا لعنت كند كسى را كه به تو نيزه زد. 📚کامل الزیارات، ص ۲۳۷ #️⃣    📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 🌤 آنگاه که حضرت حجّت عجّل‌الله‌فرجه ظهور نماید، ما بین «رکن» و «مقام» بپا خیزد و این‌گونه فرماید: 📜 ألَا يَا أَهْلَ الْعَالَمِ أَنَا الْإِمَامُ الْقَائِمُ، أَلَا يَا أَهْلَ الْعَالَمِ أَنَا الصَّمْصَامُ الْمُنْتَقِمُ، أَلَا يَا أَهْلَ الْعَالَمِ إِنَّ جَدِّيَ الْحُسَيْنَ قَتَلُوهُ عَطْشَاناً؛ 📢ای اهل عالم آگاه باشید كه من امام قیام‌کننده‌ام؛ ای اهل عالم آگاه باشید كه من شمشیر انتقام گیرم؛ ای اهل عالم آگاه باشید كه جدم حسین علیه‌السلام را لب‌تشنه شهید كردند. 📚إلزام الناصب، ج ۲، ص ۲۳۳ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
💬امام صادق علیه‌السلام در یکی از زیارات امام الحسین علیه‌السلام این‌گونه فرمودند: 📜 لَعَنَ اللهُ مَنْ أَبْكَى نِسَاءَكَ، لَعَنَ اللهُ مَنْ أَيْتَمَ أَوْلَادَكَ؛ 😭خدا لعنت كند كسى را كه زنان تو را گرياند؛ خدا لعنت كند كسى را كه فرزندانت را يتيم کرد. 📚كامل الزيارات، ص ۲۳۷ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌌 هَیَمان حُسینی 💬 گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف در شب شهادت بنت الحسین، حضرت رقیّه خاتون علیهماالسلام، صفر/ ۱۴۰۳ 📋 طبق قواعد عقلیه و نقلیه بدن مطهر امام علیه‌السلام نتیجه و فراوردۀ نفس قدسیّه و مطهرۀ ایشان است که خود دارای مراتب و جلواتی می‌باشد؛ چنان‌که فرموده‌اند: «نَحْنُ أَسْرَارُ اللّهِ الْمُودَعَةُ فِي هَيَاكِلِ الْبَشَرِيَّةِ؛ ما اسرار خداوند هستیم که در کالبدهای بشری به امانت گذاشته شده‌ایم» (الأنوار الساطعة، ج‏ ۳، ص ۳۶۴). ✔️ در عظموت جسم مبارک امام علیه‌السلام همین بس که حامل انوار و اَثقال روح اعظم ولایت کلیّۀ الهیّه است و نیز علت تسبیح زمین و استقرار کوه‌ها در محل خود همانا به تحمل این بدن قدسی است. 🌿 «بِكُمْ تُسَبِّحُ الْأَرْضُ الَّتِي تَحْمِلُ أَبْدَانَكُمْ وَتَسْتَقِرُّ جِبَالُهَا عَنْ مَرَاسِيهَا؛ تنها به‌واسطۀ شما زمینی که بدن‌های شما را حمل می‌کند تسبیح خدا را می‌گوید و کوه‌های زمین در جایگاه خود قرار می‌گیرد» (الکافی، ج ‏۴، ص ۵۵۷). 📢 بنابراین، جسم امام علیه‌السلام، همان جسم کلی و هیکل توحید در عالَم تعیّن است که به اعتباری می‌توان گفت سَر مطهّر، مقام ظهور ولایت و تن نازنین، مقام کُمون و بطون ولایت خواهد بود. 😭 مع‌الاَسَف در روز «عاشورا» هیکل توحید تفریق یافت و به دست اشقیا سر از بدن جدا شد و در روز «اربعین» سَر مطهر توسط وجود ذی‌جود امام سجّاد علیه‌السلام به تن مقدّس ملحق گردید و بدان، تجمیع هیکل نوری توحید محقق شد. 🥀 باری در این چهل روزِ غم‌بار که تفریق سر و تن بود و عالم وجود در چلۀ بی‌قراری به سر می‌برد و برای اهل‌بیت حسین علیه‌السلام هر لحظه‌اش بیش از چهل سال گذشت، سَر منوّر به اقتضای مقام ظهور ولایت دارای تجلیات متعددی اعم از جلوات افعالی، صفاتی و ذاتی بوده است. 🔖 مهم اینکه یکی از مهم‌ترین تجّلیّات ذاتیّۀ رأس مقدّس حسینی همانا در «کوفه» مقابل محمل حضرت حورا زینب سلام‌الله‌علیها بوده که چنین گزارش شده: 📜 «فَإِذَا هُمْ أَتَوْا بِالرُّءُوسِ يَقْدُمُهُمْ رَأْسُ الْحُسَيْنِ وَهُوَ رَأْسٌ زُهْرِيٌّ قَمَرِيٌّ أَشْبَهُ الْخَلْقِ بِرَسُولِ اللَّهِ وَلِحْيَتُهُ كَسَوَادِ السَّبَجِ قَدِ انْتَصَلَ مِنْهَا الْخِضَابُ وَ وَجْهُهُ دَارَةُ قَمَرٍ طَالِعٍ وَالرُّمْحُ تَلْعَبُ بِهَا يَمِيناً وَشِمَالًا فَالْتَفَتَتْ زَيْنَبُ فَرَأَتْ رَأْسَ أَخِيهَا فَنَطَحَتْ جَبِينَهَا بِمُقَدَّمِ الْمَحْمِلِ حَتَّى رَأَيْنَا الدَّمَ يَخْرُجُ مِنْ تَحْتِ قِنَاعِهَا؛ 😭 پس ناگاه آن اشقیا سرهای شهدا را که سر حسین علیه‌السلام پیشاپیش همه بود آوردند و آن سر چون ماه تابان می‌درخشید و شبیه‌ترین مردم به رسول‌خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله بود و محاسن مبارکش چون سیاهی بَرّاقی بود که خضاب از آن خارج می‌شد (کنایه از چکیدن خون از محاسن شریف سیّدالشّهدا علیه‌السلام) و سیمای او همانند قرص ماه تابان بود و بازی نیزه محاسنش را به سمت چپ و راست می‌برد. ناگاه زینب کبری سلام‌الله‌علیها سر برادرش را دید و پیشانی مبارکش را به جلوی محمل کوبید تا اینکه دیدیم که از زیر چادرش خون جاری شد» (بحار الأنوار، ج ‏۴۵، ص ۱۱۵). ▪️بر سر نی زلف رها کرده‌ای ▫️با دل زینب تو چه ها کرده‌ای 🪧بر اهل معرفت پوشیده نیست که تجلی ذاتی همانا بعد از مطالعه و دیدنش اقتضای مسئلت ذاتی و نیز اجابت ذاتی دارد. بر این‌ اساس آن هنگام که سَر مطهر جلوۀ ذاتی نمود، حضرت زینب سلام‌الله‌علیها پس از مشاهدۀ آن جلوۀ ذاتی در مقام مسئلت عرضه داشتند: 📜 «يَا أَخِي فَاطِمَ الصَّغِيرَةَ كَلِّمْهَا؛ فَقَدْ كَادَ قَلَبُهَا أَنْ يَذُوبَاً؛ ای برادرم، با فاطمۀ کوچک (رقیه خاتون سلام‌الله‌علیها) سخن بگو، چرا که نزدیک است قلب او از فراق تو آب شود» (همان، ج ‏۴۵، ص ۱۱۵). 🔹مهم اینکه این مسئلت ذاتی باید از مَجلای وجودی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها مطرح شود و اجابت ذاتی آن با اندکی تأخیر در شب تار، گوشۀ خرابۀ شام نسبت به حضرت رقیه خاتون سلام‌الله‌علیها محقق می‌شود. 🖤 پس زهرۀ کربلا بر اثر اجابت جلوۀ ذاتی حسینی چنان ترقی وجودی و سِعۀ روحی یافت که کنار آن سَر بی‌تن جان باخت و خاتِم و خاتَم شهدای کربلا شد و مصداق تام‌المعرفۀ این حدیث شریف قرار گرفت که فرمودند: «لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي زِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً؛ اگر مردم می‌دانستند چه فضیلتی در زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام است هر آینه از شوق جان می‌دادند» (كامل الزيارات، ص ۱۴۲)، هر چند که زیارت قبر مطهر کجا و سَر مقدس کجا؟!! ادامه در پست بعدی...👇🏻
ادامه متن بالا ...👆🏻 🌕 در منظومۀ نوری کربلا همۀ خاندان و یاران سیّدالشّهدا علیه‌السلام جلوه‌ای از جلوات روحی و شأنی از شئون وجودی ایشان بودند، به این تفاوت که بعضی را باید شأن متصل و بعضی را باید شأن منفصل دانست. بر این مبنای رصین حضرت رقیّه سلام‌الله‌علیها شأن هَیَمان و تحیّر حسینی است. 🔖 به بیان دیگر آن مخدّرۀ جلیله، ظهور مُلکی و تعیّن ناسوتی مَلَک مهیمَن است؛ یعنی همان‌گونه که ملائکۀ مُهیمن مستغرق مقام کبریای احدیت‌اند و اصلاً خبر از خلقت خلائق ندارند، این بزرگوار نیز چنان در تهیُّم و شیفتگی حسینی متوغل بوده که جز از قدسیت ذات حسینیّه از هیچ‌چیز خبردار نبوده است. 📣 خلاصه در مقام معرفت به این خاندان از حجاب غلیظ سن و جثّه و امور عرفیّه باید خارج شویم و دریابیم که جناب رقیّه خاتون سلام‌الله‌علیها، حسنه‌ای از حسنات حسینیه‌اند و تماماً در شعاع دایرۀ جذبۀ سیّدالشّهدا علیه‌السلام مستقر و متمکن‌اند و نیز تمام مقامات عالیه و کمالات فعلی و انفعالی اولیای کُمّل را بالتّفصیل و بالفعل دارایند. 📋 ختم کلام اینکه معرفت به مقام نورانیّت حضرت رقیّه خاتون سلام‌الله‌علیها، خود فصل جدایی است که باید از فوق سماوات مدد گرفت. ▪️دنیا و آخرت به نگاهی فروختیم ▫️سودا چنین خوش است که یکجا کند کسی #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ نورُ الله 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓شهادت حضرت امام مجتبی سلام‌الله‌علیه/ صفرماه ۱۴۰۲ #⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat