eitaa logo
فقه ولایت
1.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
727 ویدیو
39 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی.mp3
13.58M
🎙سخنرانی حجة‌الاسلام جمشیدی 🖤در آستانۀ شهادت امام کاظم علیه‌السلام 🪧در موسسه علمی پژوهشی فقه ولایت 🗓 بهمن ۱۴۰۳ #️⃣ 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🎙سخنرانی حجة‌الاسلام جمشیدی 🖤در آستانۀ شهادت امام کاظم علیه‌السلام 🪧در موسسه علمی پژوهشی فقه ولایت
مداحی.mp3
11.59M
🎙ذکر توسل مادح با اخلاص اهل‌بیت علیهم‌السلام، حاج جواد هاشمی 🖤در آستانۀ شهادت امام کاظم علیه‌السلام 🪧در موسسه علمی پژوهشی فقه ولایت 🗓 بهمن ۱۴۰۳ #️⃣ 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
📖 دعایی از امام کاظم علیه‌السلام ذکر شده است که رکن آن مسألت به‌حق شأن و به‌حق قدر خاتم انبیاء و سیّد الأوصیاء علیهماالسلام است و در ذیل روایت نکته‌ای آمده که مؤیّد مدعای ما خواهد بود و آن اینکه هیچ نبی مُرسلی و مَلَک مقرّبی و مؤمن مُمتَحَنی نیست، مگر اینکه در روز قیامت به عنایت و دستگیری آن دو نیّر اعظم یعنی خاتم و وصی اعظم علیهماالسلام نیازمند هستند و متن روایت این است: 📜 عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ إِذَا كَانَ لَكَ يَا سَمَاعَةُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ حَاجَةٌ فَقُلِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَعَلِيٍّ فَإِنَّ لَهُمَا عِنْدَكَ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ وَقَدْراً مِنَ الْقَدْرِ فَبِحَقِّ ذَلِكَ الشَّأْنِ وَبِحَقِّ ذَلِكَ الْقَدْرِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَنْ تَفْعَلَ بِي كَذَا وَكَذَا فَإِنَّهُ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ لَمْ يَبْقَ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَلَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَلَا مُؤْمِنٌ مُمْتَحَنٌ إِلَّا وَهُوَ يَحْتَاجُ إِلَيْهِمَا فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ. 💬 سَماعة می‌گوید که حضرت ابو الحسن موسى بن جعفرعلیهماالسلام به من فرمود: اى سَماعة، هر گاه از خداى عزّوجلّ حاجتى داری بگو: 🤲 «خدايا از تو می خواهم به حقّ محمّد و على علیهماالسلام، زيرا آنها در نزد تو مقامى ارجمند و قدرى بسزا دارند، به حقّ آن مقام و به حقّ آن قدر بر محمّد و آل محمّد درود فرست و برای من چنين و چنان كن‏». هنگامی که روز قيامت شود، هيچ فرشتۀ مقرّب و پيغمبر مُرسَل و مؤمن آزمايش شده ای نماند جز آنكه در آن روز به آن دو نيازمند است. ▪️جز شاهراه عشقت راهی به سوی حق نیست ▫️هر کس که از تو برگشت ره سوی او ندارد 📙فیض نیایش، اثر استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه، ص ۱۳۰ 📌جهت تهیه این اثر ماندگار با مرکز پخش موسسۀ علمی پژوهشی فقه ولایت به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارهٔ 09300866998 پیام ارسال فرمایید. 📫 همراه با پست رایگان. #️⃣ 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🔹ولایت مَأمول 🌿 قابلیت‌های معنوی و ماورایی انسان در ماه رجب قریب به فعل و بلکه اقرب به فعلیت می‌شود و انسان می‌تواند به ساحت قُدس ولایت مأمول که مورد امید است نائل گردد. 🔍ماه رجب در طی منازل سلوک برای رسیدن به مقصد نهایی که همانا تجلّی ولایت مأمول باشد، از مقدمات موصله خواهد بود و ماه‌های دیگر در حکم مقدمات بدوی است. 📜 از این روست که اولیاء الهی در ماه رجب در جنة‌الولایة مأوی می‌گزینند که این ماه را اهلی است، چنانکه فرمودند: «إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نَادَى مُنَادٍ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ أَيْنَ الرَّجَبِيُّونَ فَيَقُومُ أُنَاسٌ يُضِي‏ءُ وُجُوهُهُمْ لِأَهْلِ الْجَمْعِ عَلَى رُءُوسِهِمْ تِيجَانُ الْمُلْكِ؛ هنگامی که روز قیامت فرا رسد، منادی‌ای از درون عرش ندا سر می‌دهد: «کجایند رجبیون؟» پس گروهی برمی‌خیزند در حالی که چهره‌هایشان برای اهل محشر می‌درخشد و بر سرهایشان تاج‌های پادشاهی قرار دارد» (فضائل الأشهر الثلاثة، ص ۳۱). 🌌 ناگفته نماند که ماه‌های دیگر نیز اهل دارند، اما عیان نیستند و در واقع بالقوه و در ثبوت‌اند، اما در ماه رجب اهلیت آن به اثبات و فعلیت می‌رسد و این مطلب از مستأثرات رجبیّه است. 🔖 و اما غرض از این اهلیت شاید این باشد که در این ماه روح‌الایمانِ مؤمن در مدار تنزیهی روح‌القدس چنان وسعت پیدا می‌کند که در شب قدر از بالاترین پذیرایی برخوردار می‌شود و از قَدْر مطلقِ امورات و مقدرات خزائن عندیتی، قَدَرِ معلوم بیشتری کماً و کیفاً نصیبش می‌گردد. 📖«وَإِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُوم؛‏ و هیچ چیزی نیست مگر آنکه خزائن آن نزد ماست و ما آن را نازل نمی‌کنیم مگر به اندازه‌ای معین و معلوم» (حجر/ ۲۱). 🖋گزیده‌ای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 🆔 @feghhevelayat
🏴 ۲۶ رجب المرجب سالروز وفات مومن قریش حضرت ابوطالب علیه‌السلام تسلیت باد. 💬 ابن ابی الحدید معتزلی در مورد حضرت ابوطالب علیه‌السلام می‌گوید: 📜 فإِنَّ مَنْ قَرَأَ عُلُومَ السِّيَرِ عَرَفَ أَنَّ الْإِسْلَامَ لَوْ لَا أَبُو طَالِبٍ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً؛ 🗂 هر کس تاریخ را خوانده باشد می‌داند که اگر ابوطالب علیه‌السلام نبود، اسلام چیزی در خور ذکر نبود. 📚شرح نهج البلاغة، ج ‏۱، ص۱۴۲ #️⃣ 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
معانی ولایت 4️⃣ 📋در مورد سند دعای معانی جناب شیخ الطائفه طوسی رحمة‌الله‌علیه چنین آورده: «أَخْبَرَنِي جَمَاعَةٌ عَنِ ابْنِ عَيَّاشٍ قَالَ: مِمَّا خَرَجَ عَلَى يَدِ الشَّيْخِ الْكَبِيرِ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ بْنِ سَعِيدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ مِنَ النَّاحِيَةِ الْمُقَدَّسَةِ مَا حَدَّثَنِي بِهِ خَيْرُ (جُبَيْرُ) بْنُ عَبْدِ اللَّهِ؛ گروهی از ابن‌عیّاش برایم نقل کردند که گفت: از جمله چیزهایی که به دست شیخ بزرگوار، ابوجعفر محمد بن عثمان بن سعید (رضوان خدا بر او باد) از جانب ناحیۀ مقدس صادر شده است، همان چیزی است که خیر بن عبدالله برایم روایت کرد». 📚إقبال الأعمال، ج ‏۲، ص ۶۴۶؛ مصباح المتهجد، ج ‏۲، ص ۸۰۳ 📝 فقیه عظیم‌الشأن جناب «آیت‌الله خویی» رحمة‌الله‌علیه در معجم الرجال ذیل بحث «خیر بن عبدالله» می‌فرماید: «خیر بن عبدالله مجهول است و ابن عیاش هم ضعیف می‌باشد». در نتیجه، سند دعا را مخدوش می‌دانند و از حیث متن و دلالت می‌گویند: «غَریبٌ عَن أذهانِ المُتَشَرِّعَةِ وَ غَیرُ قابِلٍ لِلإذعانِ بِصُدُورِهِ عَنِ المَعصُومِ عَلیهِ السَّلام؛ از ذهن‌های متشرعان (عالمان دین) دور است و پذیرفتنی نیست که از معصوم علیه‌السلام صادر شده باشد» (معجم رجال الحديث، ج ‏۸، ص ۸۷). 🔍و اما نقد کلام جناب محقق «خویی» رحمة‌الله‌علیه به این تقریر است که: 🗂 شیخ الطائفه در یک کتاب هزارساله با تعبیر «أَخْبَرَنِي جَمَاعَةٌ» نقل می‌کند که حاکی از این است که این دعا را جمعی نقل کرده‌اند، یعنی قائم به خبر واحد برای شیخ نبوده است. آن هم جماعتی که در آن روزگار به بحث غلو بسیار حساسیت داشته‌اند و ضدیت جدی نشان می‌داده‌اند؛ تا جایی که طبق تتبّع، بعضی از موارد مسلّمۀ نازلۀ علم کلام امروز در آن ایام جزو مراتب عالیۀ غلو محسوب می‌گردید. ⁉️ حال چطور می‌شود با این جو حاکم، جمعی دعایی نقل نمایند که مضامین آن غریب و دور از اذهان متشرعه باشد؟!! و هیچ‌گونه حساسیتی نشان ندهند؟ آیا شدنی است؟!! آیا آن جماعت متشرع نبودند؟! و آیا دارای اذهان نبودند؟! و شاید ملاک غلو را نمی‌فهمیدند تا بخواهند از آن پرهیز نمایند؟! قهراً این اشکال ناتمام و بلکه مخالف قطعی با قرائن خارجیۀ آن زمان خواهد بود. 🪧 باری، این جماعت متشرع بودند و به «ابن عیاش» اعتماد داشتند. حال اگر او در سن بالا دارای اختلاط و اختلال در نقل حدیث شده باشد، هیچ دخلی در عدم اعتبار نقل روایات دوران دیگر او ندارد. مضاف بر اینکه ثابت نیست که نقل این دعا در دوران اختلاط باشد، پس اصلِ عدم جاری می‌شود. 🔸 همچنین، اعتماد ما به «ابن عیاش» امر مهمی تلقی نمی‌شود؛ همین بس که در آن عصر نزد جماعتی از شیعیان معتمد بوده است. «ابن عیاش» نیز قطعاً «خیر بن عبدالله» را می‌شناخته است. حال، عدم شناخت و معرفت ما از او ملاک کافی در نفی‌اش نخواهد شد. همین بس که به احتمال اقوی، «خیر بن عبدالله» برای «ابن عیاش» در آن موقعیت و روزگار معلوم‌الحال بوده است. 📢به هر تقدیر، بالاترین اشکال این است که به دست خودمان، خودمان را از برکات این دعای عرشیِ عالیة‌المضامین بی‌بهره بنماییم. 🖋اقتباس از مکتوبات استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌿باغبان انسانیت 📖 در سورۀ مبارکۀ آل‌عمران، آیۀ ۱۶۴، خداوند چهار منصب برای پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله بیان می‌کند: 🔹«يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ؛ بر آنان آیاتش را می‌خواند» پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله آیات را تلاوت می‌کند تا دل‌ها نرم شوند، همچون بارانی که زمین خشک را آمادۀ کشت می‌کند. 🔸«وَيُزَكِّيهِمْ؛ آنان را پاک و پرورش‌یافته می‌گرداند» تزکیه یعنی رفع موانع درونی. پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله به نفوس کمک می‌کند تا از موانع پاک شوند و استعدادهای فطری خود را آشکار سازند. 🔹«وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ؛ و کتاب (قرآن) را به آنان می‌آموزد» پس از تزکیه، بذر علم در نفوس کاشته می‌شود؛ اما تنها کسانی که تزکیه یافته‌اند، به علم دسترسی پیدا می‌کنند. 🔸«وَالْحِكْمَةَ» حکمت، ثمرۀ نهایی این سیر تکاملی است و نقطۀ اوج بعثت محسوب می‌شود. 🌌 بعثت پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله مسیری است از تلاوت آیات تا تعلیم حکمت که بیانگر سیر علّی و تکاملی نفس انسان است. نفوس مؤمنان همچون زمین بایری هستند که ابتدا با آیات الهی نرم می‌شوند، سپس با تزکیه شخم زده شده و آماده پذیرش بذر علم می‌گردند. در نهایت، با مراقبت پیامبر به ثمره حکمت می‌رسند. 🌴پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله باغبان انسانیت است که استعدادهای فطری را در نفوس مؤمنان شکوفا می‌کند. وظیفۀ او نه تزریق چیزی از بیرون، بلکه استخراج گوهرهای درونی انسان‌هاست. این چهار مرحله، مسیر کمال نفس انسانی را نشان می‌دهد، و حکمت، منتهاالیه این مسیر و اوج بعثت خاتم‌الانبیاست صلّی‌الله‌علیه‌وآله. 🖋گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 🆔 @feghhevelayat