eitaa logo
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
6.3هزار دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
192 فایل
آشنایی با فرقه های عجیب ادیان و مذاهب – عرفان های کاذب مهدویت – مدعیان دروغین مهدویت آئین ها– جشنها و مراسم عجیب عجایب جهان باستان- فرازمینیها و اتفاقاتی که توضیحی بر تبادل 👇👇 @jh1397 ❌کپی مطالب و فیلم های کانال فقط با ذکر لینک و آیدی کانال مجاز است❌
مشاهده در ایتا
دانلود
چه عواملی باعث شکل گیری فرقه های تصوف شد⁉️🔻 ♦️ یکی از نکاتی که در بررسی فرقه های تصوف و صوفیگری توجه هر محققی را به خود جلب می‌کند، تعدد فرقه های صوفیه است. 🔷 برای یک صوفی‌پژوه این سؤال مطرح می‌شود که چرا در طریقتی که ادعای کمالات معنوی و وصول به‌حق مطرح است، وجود سلاسل متفاوت و متناوب به‌وفور به چشم می‌خورد❓ 🔶 اگر حقیقت واحد است، که حقیقتاً این‌گونه است؛ پس دلیل سلایق مختلف و اکثراً متضاد در این طریقت چیست❓ ♦️ بررسی تاریخ تصوف از آغاز، پرده از ابهام این موضوع برمی‌دارد. 🔷 با نگاهی به کتب صوفیه و تذکره‌های ایشان که منابع اصلی در بررسی سلوک صوفیانه و شناخت آراء و طریقت ایشان است، دلایلی در مورد تعدد فرق تصوف به‌دست می‌آید که به اهم آن اشاره می‌شود. 🔶 تصوف به‌عنوان عرفان اهل سنت شکل گرفت و مطرح شد؛ به همین دلیل همه‌ی کسانی که در جامعه‌ی بزرگ اسلامی و خارج از جغرافیای سیاسی کشورهای آن روز، به این جریان علاقه‌مند بودند، و قِبل آن به شهرتی رسیده‌اند، برای خود طریقه و سلسله‌ای راه انداختند «اهل سنت بودند». 🔷 مثلاً بایزید بسطامی در بسطام، ابوحفص حداد در نیشابور، ابن خضرویه بلخی در بلخ، سهل تستری در شوشتر، یوسف رازی در ری، ابوبکر ابهری در ابهر، علی بن سهل بن الازهر در اصفهان، حسن بن علی بن یزدانیار در ارومیه و... 🔶 هرکدام از این شخصیت‌های هستند که در هر منطقه‌ای از جغرافیای اسلام آن روز باعث به وجود آمدن سلاسل و تعدد فرقه‌های صوفیه شده‌اند.[1] ♦️ گرایش فقهی سران تصوف علتی دیگر برای کثرت و تعدد این فرقه‌هاست. 🔷 هرکدام از اقطاب و بزرگان صوفیه به یکی از چهار فقیه اهل سنت متمایل بوده‌اند و بر مبنای شریعتی که به آن اعتقاد داشتند، طریقت خود را پی‌ریزی کرده و به شاگردان خود منتقل می‌کردند. 🔶 صوفیان در نیشابور شافعی مذهب بودند ولی در مقابل سران دیگری از تصوف مانند ابوبکر شبلی مذهب مالک را اختیار کرده بودند. 🔷 افرادی مثل ابوبکر کلابادی و علی بن عثمان هجویری صاحب کتاب کشف المحجوب، حنفی مسلک و خواجه عبدالله انصاری حنبلی بود. 🔶 اگر به این مسئله طریقه‌ی سلاسلی که ادعای تشیع را دارند هم اضافه شود، گسترش زیادی در تعداد فرقه‌ها رخ خواهد داد. 🔷 عامل دیگری که باعث این مسئله شده، رویکرد سیر و سلوک و روش‌های تربیتی سران تصوف و نگاه ایشان به آموزه‌ها و عقاید صوفیانه است که همین اختلاف سلوکی، سرمنشأ تنوع و تعدد در فرقه‌های صوفیه شده است. 🔶 قشیری در رساله‌ قشیریه به این نکته اشاره می‌کند و می‌نویسد: «فتوت در شام، سخن‌گویی در عراق و صدق در خراسان بود.»[2] 🔷 اختلاف در مشرب بزرگان تصوف باعث شده که برخی از ایشان بر مسائلی در تصوف پای فشارند و برخی دیگر بر مسائل دیگر. 🔷 مثلاً:برای برخی از ایشان مبحث زهد، خوف و محبت اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته چراکه ذوالنون مصری نوزده مقام عرفانی، سراج هفت مقام، خواجه عبدالله انصاری صد منزل، و روزبهان بغلی هزار و یک مقام را بیان می‌کند[3] ♦️ این عوامل نشان‌دهنده‌ی بینش متفاوت سران تصوف در مسیر سلوک است که خود باعث تعدد فرقه‌ها شده است. 🔷 عوامل دیگری هم در تعدد سلسله سازی و کثرت فرق در تصوف دخیل است که می‌توان به دنیاگرایی و رقابت مشایخ با هم اشاره کرد. 🔶 این همان عاملی است که فرقه‌ی نعمت‌اللهی را در سده‌های اخیر به شقوق مختلف تقسیم کرد تا جایی که گاهی بعد مرگ یک قطب، چند نفر مدعی تصاحب خرقه بودند و به روش خود طریقه‌ای را راه‌اندازی می‌کردند. ♦️ سلاسل گنابادی، ذهبی، صفی علیشاهی، مونس علیشاهی، کوثر علیشاهی،خاکسار و... زائیده‌ی همین اختلافاتند که امروزه آفت اعتقادی برای افرادی شده‌اند که در جستجوی مسائل عرفانی هستند. 🔻 پی‌نوشت: [1]. مستملی بخاری، شرح التعرف لمذهب اهل التصوف، تصحیح روشن، نشر اساطیر، صص 195 - 221 [2]. عبدالکریم بن هوازن قشیری، شرح و ترجمه شهبازی، انتشارات زوار 1393، ص 226 [3]. حداد عادل، دانشنامه‌ی جهان اسلام، نشر بنیاد دائره‌المعارف اسلامی، ج 7، صص 381 – 384 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
محاکمه و مجازات حیوانات در قرون وسطی 🐖🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« زاویت ال آرین » هرم ناتمام و ممنوعه در مصر 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادعاهای عجیبِ « دکتر نورمن برگرون » مهندس برجسته سابق ناسا 👽🛸🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
20.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چرا ناسا درباره موجودات فرازمینی پنهان کاری می کند⁉️👽🛸🔺 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ ویدئوی لو رفته از آرشیو ناسا، چرا ناسا نمی خواهد مردم به این تصاویر دسترسی داشته باشند⁉️ به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
الفاظ و کلمات مبهم و غیرقابل فهم در آثار « کریشنا مورتی » 🕉☯️🔺 📝 اینجا بخوانید 🔻🔻 کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
الفاظ و کلمات مبهم و غیرقابل فهم در آثار « کریشنا مورتی » 🕉☯️🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ کریشنا مورتی متولد سال 1896 میلادی، در جنوب هند به دنیا آمد و به سال 1986 میلادی در 91 سالگی دیده از جهان فرو بست. 🔷 کریشنا در خانواده‌ای بَرَهمَن «روحانی» متولد شد. تحصیلاتش را در اروپا در رشته‌ی روان‌شناسی به اتمام رساند. 🔶 چکیده اندیشه‌ی کریشنا مورتی، خودشناسی و روان‌شناسی درونی است که پر است از الفاظ و کلمات مبهم و غیرقابل فهم. 🔷 او اعتقاد به سفر روحی و درونی داشت و طی مسافرت‌های متعددی که به سراسر اروپا و آمریکا داشت، بر آن بود که در درون یکایک آدمیان رستاخیزی بزرگ همراه با صلح و آرامش ایجاد کند! 🔶 مرحوم علامه جعفری (رحمة الله علیه) کتابی دارد با عنوان «کریشنا مورتی و سفسطه‌هایش» که در آنجا برخی از افکار و عقاید کریشنا را موردنقد و برسی قرار داده است. 🔷 کریشنا مورتی در اغلب آثار خود با حمله به دین و شریعت آن را مورد هجمه و تمسخر قرار داده و مدعی است دین و مذهب چیزی جز یک سیستم و تشکیلات دروغین برای فریب انسان‌ها نیست. 🔻 برخی از دیدگاه‌های کریشنا در رابطه با نفی دین و مذهب 🔷 کریشنا مورتی مذهب را پروپاگاندا «یک بزرگ‌نمایی دروغین» نامیده و از آن با عنوان یک تشکیلات بوروکراتیک معنویت یا روحانیت نام‌برده و می‌گوید: 🔶 امروز مذهب در معنای پذیرفته‌شده‌ی آن به صورت یک ابزار پروپاگاند درآمده است؛ به‌صورت یک تشکیلات بوروکراتیک «معنویت» یا «روحانیت» درآمده است، با «رئیس» و مادون و مافوق. در آن علائق شخصی و اندوختن ثروت‌های کلان مطرح است. مذهب به‌صورت شعارها و باورهای دگم و متعصب درآمده است. [1] 🔷 کریشنا مورتی در رابطه با مذهب و دین می‌گوید: «پیروی کورکورانه و مقلد وار نباید کرد و به همین خاطر مخاطبین خود را دعوت به تفکر و تأمل می‌کند.» 🔶 ولی همین کریشنا مورتی فکر را اساس بدبختی‌ها و نکبت‌های انسان می‌شمرد و به انسان‌ها توصیه می‌کند که از ذهن و فکر تهی گردند. او می‌گوید: 🔷 «مذهب هرگز به انسان فضیلت و حقیقت نمی‌دهد و به‌جای آن رنج‌ها، پریشانی‌ها، نفرت‌ها و خشونت‌ها را به ارمغان می‌آورد. برای اینکه انسان جوهر مذهبی داشته باشد باید نخست از تعصب‌ها و باورهای دِگم و فشارهای پروپاگاند آزاد و رها گردد، تقلید را رها کرده به تأمل و تعقل روی آورد.» [2] 🔶 توصیفات کریشنا مورتی شاید در مورد دین مسیحیت واقعیت داشته باشد ولی ازآنجا مترجم آثار کریشنا در پاورقی کتاب به نکته جالب اشاره می‌کند، و آن اینکه کریشنا کمترین اطلاع و آشنایی را از دین اسلام نداشته و به همین خاطر گفته‌های او درباره روحانیت و معنویت شامل دین اسلام نمی‌شود. ♦️ البته نمی‌توان به‌طور مطلق چنین تحلیلی را پذیرفت، چون کریشنا در موارد متعددی به ادیان دیگر توهین کرده است. [3] 🔷 کریشنا از دین و مذهب با عنوان تشکیلات بوروکراتیک یاد می‌کند، درحالی‌که او از یک طرف معتقد است اعلان حقیقت نیازمند تشکیلات نیست و به همین خاطر هم انجمن تئوسوفیان را منحل اعلام کرد. 🔶 ولی از طرف دیگر خود به‌سختی به دنبال ایجاد تشکیلات با عناوین مدرسه، موسسه یا آموزشگاه است، تا بتواند از این طریق تعالیم و اندیشه‌های خود را به‌صورت تشکیلاتی به پیروان خود ارائه دهد. 🔷 به‌هرحال خلاصه مطلب این می‌شود که پروپاگاند ازنظر کریشنا عامل اصلی شرطی شدن ذهن است. 🔶 او می‌گوید: «نفس ماهیت و طبیعت تبلیغ و پروپاگاند، قالب‌گیری و شرطی کردن ذهن دیگران است. هر نوع تبلیغ و پروپاگاند (خواه تبلیغ کمونیست باشد یا فلان فرقه مذهبی) منجر به شرطی کردن ذهن می‌شود.» [4] ♦️ از کریشنا مورتی باید پرسید آیا تبلیغ اندیشه‌ها و ایده‌های او، ترویج افکار بودا، آئین ذن و همچنین یوگا، همین حکم پروپاگاند را دارند یا فقط این فتوای کریشنا شامل مذهب و دین می‌شود❓ به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
الفاظ و کلمات مبهم و غیرقابل فهم در آثار « کریشنا مورتی » 🕉☯️🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ کریشنا معتقد است که ذهن انسان تنها به تقلید و کپی و تکرار عادت کرده و کتاب‌های مقدس او را ازلحاظ عقلی و ادراکی، خالی، تیره و منگ کرده‌اند و یک انسان دیگری به وجود آورده‌اند. 🔷 ازنظر وی دعا و عجز زاییدی دلسوزی و ترحم کردن به خویش است. انسان هرگاه اندوهناک است یا مشکلی بر سر راه دارد، دست به دعا برمی‌دارد و این هم یک تصویر ذهنی است از خدایی ذهنی و آرامش ذهنی و هر نوع فلسفه و دریافت مبنی بر الهیات که تنها فرار از واقعیت را به ارمغان می‌آورد. 🔶 هرگاه بکوشید که خود را با یک ایدئولوژی انطباق دهید، خود را سرکوب می‌کنید. درحالی‌که آنچه واقعاً حقیقت دارد، ایدئولوژی نیست، بلکه شما هستید. [5] 🔷 کریشنامورتی معتقد است مذاهب مختلف در جهان، فقر را تلقین کرده و اعتقادات و مذاهب موجود آتش جنگ‌ها را برافروخته‌اند و هنگامی‌که انسان ملی‌گرا باشد، این ملی‌گرایی به او قدرتی می‌بخشد که دیگران را بکشد. [6] 🔶 او می‌گوید: «در طول تاریخ ادیان، راهنمایان مذهبی این اطمینان را به ما داده‌اند که اگر تشریفات مذهبی خاصی را اجرا و مانتراها و دعاهای معینی را نیز تکرار و از الگوهای خاص پیروی کنیم و تمایل‌های خود را سرکوب کرده و افکارمان را کنترل نماییم، 🔷 یا احساساتمان را پاک نگه‌داشته و خواسته‌ها و آرزوهایمان را محدودسازیم و از زیاده‌روی در مسائل جنسی اجتناب بورزیم، پس از تحمل کلیه ریاضت‌های ذهنی و بدنی، به چیزی ماورای این زندگی کوچک دست خواهیم یافت و این کاری است که میلیون‌ها نفر از انسان‌های به‌اصطلاح مذهبی در طی اعصار و قرون انجام داده‌اند. 🔶 یعنی: با توسل به خلوت‌گزینی و تنهایی یا با رفتن به صحرا و کوهستان‌ها و غارها یا با سرگردانی و رفتن با کاسه گدایی از دهکده‌ای به دهکده دیگر یا با پیوستن به گروهی در یک خانقاه یا صومعه و یا با واردکردن ذهنشان به پیروی از الگویی داده‌شده در جهت تحقق آن کوشیده‌اند. و در ادامه می‌گوید: 🔷 «علت اولیه اختلال و بی‌نظمی درونی ما، جستجویی واقعیتی است که توسط (دیگری) به ما وعده داده‌شده است.» [7] 🔶 با توجه به اینکه کریشنا مورتی در نوشته‌های خود به دنبال بی‌اعتبار جلوه دادن مذهب، ایدئولوژی، تفکر، و هرنوع قانون و تشکیلاتی است، همین حرف علامه جعفری (رحمة الله علیه) درباره او کافی است و تمام مبانی فکری و نظری او را زیر سؤال برده و به‌طور کامل رد می‌کند. 🔷 علامه جعفری (رحمة الله علیه) : «نخستین مسئله‌ای که متوجه نویسنده است این است که اگر آثار قلمی شما بر هیچ مبنا و اصل و قانونی مستند نیست، چه طور واجب می‌دانید که مردم این آثار گسیخته و پاشیده را موردمطالعه قرار دهند و ابعاد زندگی خود را بر اساس آن تنظیم نمایند؟ ♦️ اگر هم آثار قلمی شما بر پایه اصول و قوانین خاصی استوار است، پس خود یک دستگاه ایدئولوژی است.» [8] 🔻پی‌نوشت: [1]. کریشنا مورتی، خشونت و خلاقیت، ترجمه پیمان آزاد، نشر هیرمند، تهران، 1380، ص 71-77 [2]. کریشنا مورتی، فراسوی خشونت، ترجمه محمدجعفر مصفا، نشر قطره، 1389، ص 61 [3]. نگرشی بر آراء و اندیشه‌های کریشنا مورتی، محمدتقی فعالی، تهران، نشر عابد، 1388 [4]. کریشنا مورتی، فراسوی خشونت، ترجمه محمدجعفر مصفا، نشر قطره، 1389، ص 127 [5]. کریشنا مورتی، عشق و تنهایی، ترجمه محمدرضا مصفا، نشر قطره، تهران، ص 151-153 [6]. کریشنا مورتی، آغاز و انجام، ترجمه مجید آصفی، نشر کلام شیدا، 1384، ص 173 [7]. کریشنا مورتی، رهایی از دانستگی، ترجمه مرسده لسانی، نشر بهنام، 1384، ص 35-37 [8]. کریشنا مورتی و سفسطه‌هایش، علامه محمدتقی جعفری، تهران، نشر فرهنگ اسلامی، 1377، ص 5 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
وان تزار بزرگترین « وان حمام » جهان 🛁🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آیا امکان دریافت پیام از آینده وجود دارد ⁉️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2