eitaa logo
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
6.1هزار دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
192 فایل
آشنایی با فرقه های عجیب ادیان و مذاهب – عرفان های کاذب مهدویت – مدعیان دروغین مهدویت آئین ها– جشنها و مراسم عجیب عجایب جهان باستان- فرازمینیها و اتفاقاتی که توضیحی بر تبادل 👇👇 @jh1397 ❌کپی مطالب و فیلم های کانال فقط با ذکر لینک و آیدی کانال مجاز است❌
مشاهده در ایتا
دانلود
رسانه ها صهیونیستی ابزاری برای کنترل مغز انسان ها 🔯🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 مستند : سازه های عجیبی که فقط از آسمان قابل رویت است 🔺 قسمت (پایانی) 🔟 ♦️ این مستند (10 قسمتی ) به بررسی اینکه چرا مردمان باستان سازه ها و تصاویری روی زمین می ساختن که فقط از آسمان قابل رویت بود می پردازد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
در این آتش هر آن کس هیزمی ریخت شریک خون شهدای شیراز است امروز.... به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
حقوق و جایگاه زنان در آئین یهود 🕎✡️🔺 📝 اینجا بخوانید 🔻🔻 کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
حقوق و جایگاه زنان در آئین یهود 🕎✡️🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ از آغاز دهه ۱۹۸۰، اصلاحاتی در سازمان‌ های دینی یهودی انجام شد و پیشرفت‌ هایی در زمینه قانون گذاری به نفع زنان یهودی به وجود آمد. 🔷 زنان حق خواندن تورات در کنیسه‌ ها را یافتند؛ هر چند هنوز مناصب مذهبی در اختیار مردان است و فقط مردان می‌توانند «ربی»[1] باشند. 🔶 همچنین در برخی از سازمان‌های یهودی، زنان حق بستن تفیلین[2] را به دست آوردند و همین‌ طور قوانین هلاخایی چون سنگسار کنار گذاشته شده‌اند.[3] با وجود این، کم کردن فاصله نابرابری بین زنان و مردان در مناطق اشغالی صهیونیست ها کار زیادی می طلبد. 🔷 قوانین هلاخا[4] از بدترین قوانین کهن احبار یهودی است که در مسائل ازدواج و طلاق رواج دارند. 🔶 بر پایه این قوانین، زنان ملک خصوصی مردان اند و تنها مرد است که از حق طلاق برخوردار می باشد. 🔷 بر پایه این آیین های یهودی، چنانچه زن، شوهر خویش را از دست می داد یا می بایست با برادر شوهر خود ازدواج کند و یا دست کم برای اقدام به ازدواج با دیگری از او اجازه بگیرد. 🔶 چنانچه متوفی پسری نداشته باشد، زن به ملک برادر شوهر خود در می آید. برادر شوهر می تواند با ازدواج مجدد این زن مخالفت کند تا به ثروت کلانی که مطالبه می کرد، برسد. 🔷 چه بسا این مطالبه، تمام دارایی زن -از املاک شخصی وارث گرفته تا حقوق بازنشستگی- را شامل شود. اگر برادر شوهر به سن تکلیف نرسیده باشد، این زن باید به انتظار رسیدن وی به سن قانونی بنشیند و چنانچه در شهری باشد که به همسر برادرش اجازه ورود داده نمی شود، این زن تا پایان عمر از حق ازدواج مجدد برخوردار نمی شد. 🔶 در دادگستری های احبار یهود، شهادت دادن تنها از آن مردان است. هر زنی که از فرمان شوهر سرپیچی کند، مجرم شناخته می شود و هیچ حقی به وی تعلق نمی گیرد. 🔷 مردان این سرزمین دست به هر کاری می زنند و دادستان همیشه به سود شوهر حکم می دهد. کتک زدن زن از دلایل جواز و درخواست طلاق نیست. 🔶 لیست سیاه در دست مردان چنانچه نام دختری در این لیست نوشته شود، از ازدواج او جلوگیری می شود. تمام این تحقیرها زنان را به واکنش، راهپیمایی و گردهمایی واداشت و روزنامه ها به پوشش خبری کمر همت بستند.[5] 🔷 فمینیست ‌های یهودی بین خشونت سربازانی که در سال ۱۹۸۷، انتفاضه نخست را سرکوب می ‌کردند و خشونت مردان در کانون خانواده، همانندی برقرار کردند. در اثر خشونت ‌های خانوادگی، هر سال ۱۵ زن کشته می ‌شوند. 🔶 «گالیا گولان» پژوهشگر صهیونیستی- آمریکایی بیان می ‌کند: «یکی از نخستین دلایل فمینیستی دقیقاً مبارزه با خشونت ‌های زناشویی بود؛ زیرا این خشونت با نقش مردانه و محافظ مرد، هماهنگی داشت.» 🔷 برخورد سیاسی با خشونت ‌های زناشویی، نمونه دیگری از ناچیز شمردن شخصیت زنان ا‌ست. در معرض تهدید و ترور بودن سربازان رژیم صهیونیستی موجب شده، بسیاری از ماموران بخش خصوصی، اسلحه گرم را در منزل همراه داشته باشند. 🔶 گاهی آنان این سلاح را علیه همسر خود به کار می ‌برند. بین سال ‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۳، ۳۳ نفر که ۱۸ نفرشان زن بودند، بدین ترتیب کشته شدند. ♦️ سرانجام پس از تلاش های فمینیستی با شعار «سلاحی روی میز آشپزخانه نگذارید»، قانونی در سال ۲۰۱۳ به تصویب رسید که این افراد را مجبور می‌ کند از حمل سلاح در خانه خودداری کنند. پس از آن تعداد کشته ها به صفر رسید.[6] به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
حقوق و جایگاه زنان در آئین یهود 🕎✡️🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ خبرها بیانگر آن است که در این سالها، خاخام ‌های تندروی صهیونیستی در مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی، رفتار به شدت تحقیرآمیز با زنان دارند. 🔷 «رونو أورفونو» یک فعال «انجمن‌های حقوقی و امور زنان رژیم صهیونیستی» درگفت و گو با تلویزیون رژیم صهیونیستی بیان کرد: «پیدا کردن یک زن در مناطقی که یهودیان صهیونیست افراطی درآن ساکنند، کار آسانی نیست. این افراد متعصب هنوز نماز خود را با دعایی از تلمود شروع می کنند که می گوید: «خدا را شکر می کنم که مرا زن خلق نکرد.» 🔶 اورفونو افزود: «خاخام های تندروی صهیونیست به شاگردان خود توصیه می کنند که از صحبت کردن با زنان بپرهیزند. آنان می خواهند به طور کامل رفت و آمد زنان در مناطق محل سکونت خود را منع کنند.» 🔷 «باتیا لاتمان» از دیگر فعالان زنان در همین رابطه گفت: یک بار تلاش کرده است که وارد منطقه «میئا شعاریم» شود. 🔶 به محض رسیدن به ورودی این منطقه صدایی از طریق بلندگو وی را از ورود برحذر داشته و یک یهودی تندرو با قدرت تمام فریاد زده است که «ورود فقط برای مردان آزاد است، از جلوی چشمان ما دور شو، ورود زنان و سگ ها ممنوع است.» 🔷 عبارت تحقیر آمیز «ورود زنان و سگ ها به این منطقه ممنوع است ... لطفا از یک خیابان دیگر عبور کنید»، در تابلویی در ورودی منطقه «میئا شعاریم» که دارای ساکنانی از یهودیان تندرو واقع در قدس اشغالی می باشد، درج شده است. 🔶 این زن در حالی که به چنین تبعیضی اعتراض کرده بود، با حمله گروهی از شاگردان خاخام ها روبرو شد. این گروه آن زن را به باد کتک گرفتند و خون از دهانش جاری شد و چند رهگذر او را از دست آنها نجات دادند. ♦️ این زن سپس برای شکایت به پلیس مراجعه کرده و دادخواستی را علیه شاگردان خاخام ها تنظیم کرد اما هیچ یک از رهگذران حاضر نشدند که از ترسشان علیه خاخام ها شهادت بدهند و هیچ اقدامی نیز از سوی پلیس علیه آن ها صورت نگرفت.[7] 🔻پی نوشت: [1]. ربی یعنی آموزگار یا پژوهشگر تورات. [2]. «تِفیلین» به تسمه نوار چرمی و جعبه کوچکِ همراه آن گفته ‌می‌ شود که هر فردِ مذکری که به سن تکلیف رسیده باشد، هنگام نماز و دعای روزانه به درگاه پروردگار، باید آن را به دست چپ و پیشانی خود ببندد. [3]. «زن در یهودیت» از ویکی‌پدیا، دانشنامه‌ی آزاد [4]. Halacha. هلاخا به مجموعه 613 قانون یا دستور شریعت یهود گفته می ‌شود که از عهد قدیم، تلمود و نوشتارهای حاخام ها اقتباس شده است. [5]. حسین عباسی، «وعده های پوشالی سرزمین موعود ; نگاهی به نابرابری حقوق زنان یهودی در سرزمین اشغالی»، نشریه پگاه حوزه، 17 شهریور 1386، ش 214، به نقل از بخش 18 از کتاب «گذشته، حال و آینده زنِ یهودی» تألیف خانم ناتالی رین. [6]. https://www.radiozamaneh.com/368545/(link is external) [7]. https://fa.alalam.ir/news/50165/(link is external) به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« دروازه پلوتو» ورودی عالم اموات در ترکیه 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
تصویری عجیب از آرشیو ناسا 🌙🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
حقوق بشر ابزار قدرت و زورگویی اربابان قدرت 🔯🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
اصطلاح « آخرالزمان » به چه معناست⁉️🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ «آخرالزمان» اصطلاحی است در فرهنگ ادیان بزرگ دنیا، به معنای آخرین دوران حیات بشر و قبل از برپایی قیامت. 🔷 در فرهنگ اسلامی، آخرالزمان، هم دوران نبوت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، تا وقوع قیامت را شامل می‌شود و هم دوران غیبت و ظهور مهدی موعود (علیه‌السلام). 🔶 در دوران معاصر، عده‌ای از مفسران و متفکران مسلمان از قبیل: مرحوم علامه طباطبایی، استاد مطهری، سید قطب، سید محمدباقر صدر و... ♦️ با اتکا به آیاتی از قرآن کریم (اعراف: آیه ۱۳۸، انبیاء: آیه ۱۰۵، صافات: آیه ۱۷۱ و ۱۷۲) استخلاف انسان در زمین، فرمانروا شدن نیکوکاران در زمین (وراثت صالحان) و پیروزی حق بر باطل را به رغم جولان دائمی باطل، به‌عنوان سرنوشت آینده بشر مطرح کرده‌اند . به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
اصطلاح «آخرالزمان» به چه معناست ⁉️🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ آیات و روایات مربوط به تحولات آخرالزمان را بیانگر نوعی فلسفه تاریخ می‌دانند و به اعتقاد ایشان، عصر آخرالزمان عبارت است از دوران شکوفایی تکامل اجتماعی و طبیعی نوع انسان. 🔷 چنین آینده‌ای امری است محتوم که مسلمانان باید انتظار آن را داشته باشند و نباید منفعل و دلسرد به «حوادث واقعه» بنگرند. 🔶 بلکه با حالتی پر نشاط و خواهان صلاح جامعه انسانی و آگاه از تحقق اهداف تاریخی انتظار، باید سرشار از امید، آمادگی و کوشش در خور این انتظار مقدس باشند. 🔷 در چارچوب این برداشت، آخرالزمان قطعه معینی از تاریخ نوع انسان است که باید در آن، حرکت تکاملی تدریجی خود را تا تحقق وعده‌ی الهی ادامه دهد. 🔶 شناخت آخرالزمان یا فرجام شناسی (Eschatologie) در ادیان یهود ، مسیحیت و زرتشتی نیز حائز اهمیت است. 🔷 نگاهی به دردها و آلام بشر اندیشمند امروز و غربت او در زوال فطرت پاک آدمی، چنین می‌نمایاند که در میان همه خواسته‌های ضدونقیضش، امروز یکی هست که همه در آن مشترک‌اند؛ همه اقوام ملل یک‌صدا خواهان «آزادی»اند. 🔶 در احادیث بسیاری آمده است که حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) در آخرالزمان ظاهر می‌شود. پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) بر فراز منبر فرمود: 🔷 «مهدی از عترت و اهل‌بیت من است. او در آخرالزمان ظهور می‌کند»[1] و نیز فرمود: «مژده باد شما را به ظهور مهدی که او در آخرالزمان به هنگام سختی روزگار و فتنه و اختلاف و عدم امنیت می‌آید و خداوند به‌وسیله‌ی او زمین را پر از قسط و عدل می‌نماید»[2] 🔶 امام باقر (علیه‌السلام) نیز می‌فرماید: «دولت ما آخرین دولت‌هاست...».[3] 🔻 روایات معصومین (علیه‌السلام) نشان می‌دهد: 🔷 با سپری شدن این دوران، بساط زندگی دنیوی برچیده و مرحله‌ای جدید در نظام آفرینش آغاز می‌شود. 🔻 آخرالزمان خود به دو مرحله کاملاً متفاوت تقسیم می‌شود: 1️⃣ دوران نخست که در آن انسان به مرحله پایانی انحطاط اخلاقی می‌رسد. 2️⃣ دوران بعد، عصر تحقق وعده‌های الهی به پیامبران و اولیای خدا است و با قیام مصلح جهانی آغاز می‌شود. 🔶 کلیات عقاید مربوط به آخرالزمان تقریباً از سوی همه فرقه‌های بزرگ اسلامی پذیرفته شده است، ولی در خصوص وابستگی این تحولات به ظهور مهدی (عج‌الله تعالی فرجه) و نیز هویت او اختلاف نظر وجود دارد. [4]. 🔷 در آخرالزمان دشمن و به‌ویژه صهیونیسم با تشکیل مکتب‌های به ظاهر دینی و مختلف ظالّه و شبهه افکنی در اسلام ناب محمدی (صلی‌الله علیه و آله) و ایجاد فرقه در مکتب اصیل شیعه قصد منحرف کردن این جریان الهی را دارند. 🔶 به‌طوری که در کتاب‌ها و فیلم‌های خود جریان ظهور را وارونه جلوه داده و غرب را منجی بشریت معرفی می‌کنند. ♦️ قرآن کریم می‌فرماید: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»[5] می‌خواهند نور خدا را به دهان‌هایشان خاموش کنند ولی خدا کامل‌کننده نورخویش است، اگر چه کافران را ناخوش آيد. 🔻 پی‌نوشت: [1] . علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج ۵۱،بیروت: نشر داراحیاء التراث العربی، ص ۷۴. [2] . لطف‌الله صافی گلپایگانی، منتخب‌الأثر، ج۱، قم: نشر سیده معصومه،۱۳۷۷، ص ۱۷۱. [3] . علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج ۵۲،بیروت: نشر داراحیاء التراث العربی، ص ۳۳۲. [4] . مجتبی تونه‌ای، الفبای مهدویت، قم: نشر میراث ماندگار، ۱۳۸۹، ص ۳۹. [5] . سوره صف آیه ۸. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
سنت « پولترابند » سنت عجیبِ ازدواج در آلمان 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
کشف بزرگترین اهرام مصر 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
اعتراف به گناه در کلیسا زمینه ساز مفاسد اخلاقی درجامعه غرب ✝️⛪️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« یوگا » فقط ورزش و تندرستی تناسب اندام نیست 🕉🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ سلامتی جسم و روان یکی از ارکان مهم در زندگی هر فرد می باشد. ارتباط ورزش و تندرستی نیز از مفاهیم پر کاربرد در میان انسان ها است. 🔷 طبق نظر پزشکان افرادی که حدود 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی دارند، 33 درصد کمتر از افرادی که از نظر فیزیکی غیرفعال هستند، در معرض خطر مرگ‌ و میر ناشی از همه علل هستند. 🔶 نکته اینجاست که بعضی از فرقه ها و مکاتب انحرافی از این اقبال عمومی استفاده می‌کنند و خود را مکتبی با محتوای سلامتی و ورزش معرفی می کنند. ♦️ با این ترفند افراد زیادی را جذب فرقه انحرافی خود می کنند. مکتب یوگا یکی از همین فرقه ها می باشد که با معرفی خود به عنوان ورزش تعداد زیادی از افراد را جذب این فرقه کرده است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
« یوگا » فقط ورزش و تندرستی تناسب اندام نیست 🕉🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ مربیان یوگا با ثبت یوگا در فدراسیون ورزش های همگانی، دلیل مردم پسند و وِجهِ قانونی پیدا کردند. در تمامی استان های ایران هیئت های یوگای استانی تشکیل دادند و زیر چتر ورزش، باشگاه های یوگا را گسترش دادند. 🔻 اما یوگا حقیقت دیگری نیز دارد: 🔷 «بسیاری از غربی هایی که یوگا تمرین می کنند، بیشتر بهره هایی چون سلامتی، آرامش وتعادل روحی-جسمی را مد نظر دارند... با این حال، این بهره ها نسبت به هدف های معنوی و عرفانی یوگا، فرعی شمرده می شود. 🔶 در «اوپانیشادها» که در 500 تا 800 سال پیش از میلاد نوشته شده است، اشاره های بسیار به حرکت های یوگا شده است. مثلاً شویت اشواتر اوپانیشاد بین نخستین ثمره های یوگا و هدف برتر یوگا که همانا یگانگی عرفانی است، تمیز می گذارد.»(1) 🔻 در رابطه با بحث فوق، باید چند نکته را مدّنظر داشت : 1️⃣ ترویج یوگا در عصر حاضر توسط دنیای غرب بوده است. غربیان در عصر مدرن به علت دوری از ادیان توحیدی، خلأ معنوی پیدا کرده اند و دچار بحران های هویتی مرتبط با این خلأ معنوی شده اند، لذا به دنبال پیدا کردن یک مُسکّن آرام بخش، یوگا را توسعه دادند. 2️⃣ بهره های سلامتی و آرامش و تعادل روحی-جسمی اموری فرعی شمرده می شوند. آنچه اصل و اساس یوگا است بحث معنوی و عرفانی معرفی می شود. 3️⃣ هیچ مجمع علمی و آکادمیک، به صورت رسمی ارتباط سلامتی و تندرستی را با یوگا اثبات نکرده است. 4️⃣ خیلی از حرکات یوگا یکجا نشستن و بی حرکت ماندن است لذا فعالیت بدنی نیز حساب نمی آید. ♦️ اما متأسفانه غفلت از این تقسیم بندی یوگا به ورزش و یگانگی عرفانی، باعث خَلط مبحث برای مردم شده است و فرع(ورزش وسلامتی)، به جای اصل(سلوک معنوی و عرفانی) پذیرفته شده است. 🔷 البته مربیان و اهل فن می دانند که اصل چیست، اما بخاطر اینکه در جامعه مذهبی دین دار بتوانند آموزه های خود را گسترش دهند، ورزش (فرع) را پوشش فعالیت خود کرده اند و آگاهانه این دروغ و فریب را گسترش می دهند. 🔻 مربیان یوگا این وجه عرفانی یوگا را اینگونه توضیح می دهند: 🔷 «این متن قدیمی(اوپانیشاد) به روشنی نشان می دهد که یوگی های باستان از ارتقای سلامت جسمی و روحی حاصل انجام تمرین های یوگا (که به شکل سَبُکی، آرامش و تعادل تجربه می شود) آگاه بوده اند. 🔶 اینها بهره مندی هایی است که تقریباً بلافاصله پدیدار می شود(نخستین ثمره ها) اما این تغییرات، نسبت به هدف برتر یوگا که آزادی روحانی و یگانگی عرفانی بین روح فرد (آتمن) و روح جهانی(برهمن)(2) است، فرعی شمرده می شود.»(3) 🔷 کاملاً شفاف و واضح مشخص شد یوگا در حقیقت سلوک معنوی است و هدف از یوگا اتحاد با روح جهانی است. 🔶 اگر واقعاً سلامتی و تندرستی از اثرات یوگا باشند(همانطور که بیان شد از اثرات یوگا نیست) یک امر فرعی و بی اهمیت هستند . 🔷 ولی آنچه مهم و هویت اصلی یوگا است بحث سلوک معنوی برای اتحاد با برهمن (خدای هندوئیسم) است. ♦️ شاید اگر مراجعین به باشگاه های یوگا این حقایق را می دانستند، جذب این فرقه نمی شدند. پی‌نوشت: 1.جیمز هویت، یوگا، ترجمه امید اقتداری، ققنوس، تهران، 1395، ص21 و 22 2.منظور از برهمن خداوند در ادیان توحیدی نیست. بلکه برهمن هستی محض یا خدای نامتشخص معرفی شده است. 3. جیمز هویت، یوگا، ترجمه امید اقتداری، ققنوس، تهران، 1395، ص22 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« نماد ببر» یکی از خرافات رایج 🐅🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« منظومه شمسی » منظومه ای استثنایی ✨🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
سرنوشت تلخ و عجیبِ فرزندان کوروش هخامنشی 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
بدعتِ باور به تناسخ در برخی از فرقه های اسلامی 🔻 ♦️ اسلام مانند دیگر ادیان بزرگ توحیدی، تناسخ را مردود و باطل می‏‌داند؛ اما فرقه‏‌هایی در اسلام و میان مسلمانان به‏‌وجود آمده‏‌اند که به نوعی به تناسخ قائل شده و از آن دفاع می‏‌کرده‌‏اند. 🔷 ابن‌‏حزم اندلسی در کتاب معروفش به نام «الفصل فی الملل و ألاهواء و النحل» که‏ در سه جلد پرحجم به چاپ رسیده است، طی بحثی با عنوان: «الکلام‏ علی من قال بالتناسخ» از قول شخصی به نام احمد بن حابط نظریه «انتقال‏ ارواح به نوع خود یا به غیر نوع خود» را نقل می‌‏کند.[1] 🔶 ابن حزم از محمدبن‌‏زکریای رازی نیز نقل می‏‌کند که در کتابش موسوم به «ألعلم الالهی» پس از نسبت تناسخ به فرقه «قرامطه» جواز تناسخ و حلول ارواح در صور بهایم و اجساد بهیمیه را مورد تأکید قرار می‏‌دهد. 🔶 ابن حزم خود منکر تناسخ است و آن‏‌را ادعای بدون دلیل و از خرافات‏ می‌‏داند و معتقد است «آن‌‏چه موجب اشتباه فرقه‌‏های اسلامی شده، در آمیختن‏ تناسخ با مسأله ثواب و عقاب و تجسّم اعمال است». 🔷 او معتقد است پیدایش عقیده‏ به تناسخ در میان بعضی فرقه‏‌های اسلامی تحت تأثیر عقاید هندویی و برهمنی بوده‏ است. 🔶 ابن حزم به تأثیر عنصر مانوی در رسوخ عقیده تناسخ در میان مسلمانان نیز تأکید کرده و در پایان بخش مزبور، عقیده به تناسخ را موجب خروج از اسلام و فسق‏ دانسته و آن‌‏را کذب، باطل و خرافه خوانده و معتقد است حتی یک تن از پیامبران‏ نیز در شریعت خود عقیده تناسخ را قبول نکرده است؛ از این رو اعتقاد به آن خروج از شرایع الهیه است.[2] 🔻 عبدالکریم شهرستانی در کتاب مشهورش الملل و النحل‏‏ که به فرقه‏‌شناسی و تاریخ عقاید کلامی اختصاص دارد‏،‏ در یکی از فصول‏ پایانی کتابش بحثی درباره تناسخیه کرده و می‏‌گوید: 🔷 «و گروه تناسخیه از ایشان، به تناسخ ارواح در بدن‏‌ها قائل شدند و به انتقال روح از شخصی به شخصی، و گفتند که هرچه از راحت و نعمت، محنت و مشقت‏[به انسان‏] رسد، جزای فعلی‏ است که در آن بدنِ دیگر، به هم رسانیده بود از نیکی و بدی. 🔶 و زعم ایشان آن است که‏ آدمی همیشه به یکی از دو امر مبتلاست: یا به فعل و یا به جزا، و آن‏‌چه در حال به آن‏ مبتلاست، یا جزای عملی است که پیش‏تر کرده است و یا جزای عملی که منتظر مکافات آن است. و بهشت و دوزخ در همین بدن‏‌هاست. و اعلی علّیین درجه پیغمبری است و أسفل سافلین: درجه حیه است.»[3] ♦️ به‏‌هرصورت به نظر می‌‏رسد اولین گام‌‏های تناسخ در میان مسلمانان بین غُلات یافت شد. فرقه‌‏های مختلف، مثل حارثیه، حربیه و بَیانیه و دیگر فرقه‏‌های غلات، مثل خَطّابیه، راوندیه، جناحیه، مُخَمَّسه و عَلبائیه، نیز به نوع دیگری از تناسخ اعتقاد داشتند. 🔷 آن‏‌ها بر این باور بودند که روح الهی در امامشان تناسخ یافته است.[4] البته شایان ذکر است که این باور در حال حاضر و با توجه به باورهای شرقیان «آواتار» نام گرفته است. ♦️ غیر از غُلات، نام چند تن از معتزلیان که از نظریه‏‌پردازان مهم معتزلی نیستند، در شمار معتقدان به تناسخ آمده است. احمد بن خابِط/حابِط (متوفی 232) و احمد بن ایوب بن بانوش/مانوش و فضل حَدَثی، شاگردان نَظّام، و فرقه حِماریه که به احمد بن خابط منسوب‌‏اند، عبدالقاهر بغدادی و به تبع او ابوالمظفر اسفراینی و ابن‌‏ابی‌‏العوجاء (زندیق مشهور) را هم به فهرست معتزلیان تناسخی افزوده‌‏اند.[5] 🔻پی‌نوشت: [1]. الفصل فی الملل و الاهواء و النحل، ابن حزم، بیروت، دارالمعرفه، 1986، ج 1، ص 110. [2]. الفصل فی الملل و الاهواء و النحل، ابن حزم، بیروت، دارالمعرفه، 1986، ج 1، ص 90. [3]. توضیح الملل: ترجمه ملل و النحل، جلالی نائینی سید محمدرضا، اقبال، 1361، ص 435. [4]. المقالات و الفرق، اشعری، سعد بن عبداللّه اشعری، چاپ محمدجواد مشکور، تهران، 1361، ص 26و39و59؛ مقالات الاسلامییّن و اختلاف المصلّین، اشعری، علی بن اسماعیل، چاپ هلموت ریتر، ویسبادن، 1400/1980، ص 6؛ الفرق بین الفرق، بغدادی، عبدالقاهربن طاهر، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، بیروت، دارالمعرفه، بی تا، ص 272ـ273. [5]. الفرق بین الفرق، بغدادی، عبدالقاهربن طاهر، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، بیروت، دارالمعرفه، بی‌تا، ص 273-277؛ کتاب نهایة الاقدام فی علم الکلام، شهرستانی، محمد بن عبدالکریم احمد، چاپ آلفرد گیوم ، قاهره، [بی تا]، ج 1، ص 60ـ62. [6]. فرجام من و تو، عبدالحسین مشکانی سبزواری، نشر صهبای یقین، قم، ص 61. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
پیشگویی عجیبِ « ادگار آلن پو » 🚢🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2