سینما و تلویزیون جولانگاه خرافات 🎥👹🔻
قسمت(اول) 1️⃣
♦️ مسئله «خرافه» در بستر جوامع انسانی همواره با زمینهی سیاسی و اجتماعی هر کشور پیوند دارد؛ به همین سبب ارائه تعریف دقیقی از آن به سختی امکان پذیر است.
🔷 در فرهنگهای مختلف معمولاً هر نوع عقیدهی نامعقول و بیاساس را خرافه میگویند. خرافه نامیدن یک عقیده، به زمان و مکان بستگی دارد.
به همین دلیل برخی از عقایدی که امروز جزئی از خرافات محسوب میشوند، در دورهای پیش از این، عقیدهی راسخ مردم بوده و خرافه به شمار نمیآمدند.
🔶 خرافات، گونههای مختلفی دارد؛ برخی از آنها به گونهای است که در میان بیشتر مردم جامعه به عنوان باوری مشترک رواج یافته است؛ همچون باور به اقبال نیکو یا بداقبالی.
♦️ برخی دیگر از آنها از اتفاقی شبیه به امور ماورایی منشأ شده است؛ مانند ادراک فراحسی و آخرین گروه باورهایی را شامل میشود که یک شخص برای خود ابداع و بر اساس آن رفتار میکنند همانند این که فردی برای رسیدن به موفقیت در نوشتن، از قلم خاص استفاده میکند.
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
سینما و تلویزیون جولانگاه خرافات 🎥👹🔻
قسمت(پایانی) 2️⃣
♦️ آثار سینمایی و تلویزیونی هم از نشان دادن خرافات، خالی نیستند.
🔷 اگر فیلم خرافهای را به تصویر کشد و تا انتهای داستان، دلیل بطلان آن را بیان کند، میتوان فیلم را در راستای خرافهزدایی از بستر جامعه دستهبندی کرد.
🔶 اما نمونههایی که در ادامه میآیند، گونهای دیگر هستند به این توضیح که خرافه در طی داستان مطرح میشود و از آن برای شکلگیری اتفاقات داستانی استفاده میشود؛ ولی هیچگاه داستان در جهت نقد و تحلیل آن برنمیآید.
🔷 بخشهای اپیزودیک داستان فیلم «ویولن قرمز» براساس پیشگویی زن فالگیر محقق میشود. این بخشها، مراحل تناسخ روح زنی را نشان میدهد که هنگام وضع حمل میمیرد و روحش در دورانهای مختلف تاریخی همراه ویولن قرمز منتقل میشود.
🔶 این فالگیری، اساس داستان فیلم و درونمایهی آن را تشکیل میدهد. علاوه بر آن خرافات دیگری هم از جمله دفن کردن ویولن با جسد پسربچه نیز دیده میشود. دلیل این کار این گونه بیان میشود که ویولن برای زمانی است که او به بهشت میرود تا بتواند در آنجا نیز بنوازد.
🔷 فیلم «شیطان» یکی از خرافاتی را به نمایش میگذارد که به گفتهی شخصیت هندی فیلم، از اندیشههای عرفی هند گرفته شده است.
🔶 فرد هندی چگونگی حلول شیطان در جهان مادی و مجازات انسانها را این گونه میدارد که شیطان در قالب انسانی، گنهکاران را دور هم جمع میکند و به میان آنها میرود و آنان را قبل از این که روحشان از بدن جدا شود مجازات میکند.
🔷 این فرد در ابتدای فیلم میگوید که همیشه فکر میکرده این داستان خرافات است؛ ولی در طی داستان فیلم این خرافه با خودکشی یک فرد شروع میشود و این امر جوازی برای ورود شیطان در کالبد انسانی است.
🔶 شخصیت اصلی در فیلم «ایندیانا جونز و معبد مرگ» به دنبال سنگ مقدسی میگردد. طبق خرافهی فیلم، بومیان عقیده دارند که شیطان فرزندان آنان را میربایند و میکشند و تنها عاملی که میتواند با این موجودات مقابله کند، این سنگ است.
🔷 یکی از افسانههای خرافی در فیلمها وجود انسانهای «خون آشام» و «گرگینه» است که به خرافات و افسانههای مردم اروپا در سالهای پیشین برمیگردد. و یک نوعی از خون آشامها به نام «زامبی» یا «مردهی متحرک» نیز در فیلمها وجود دارد.
🔶 زامبی به جسدهای متحرکی گفته میشود که روح ندارند و گفته میشود از افسانههای آفریقایی تباران دریای کارائیب سرچشمه میگیرد.
🔷 هدف از برشمردن فیلمهای مربوط به افسانهی خون آشام و گرگینه در موضوع خرافات، این است که پرداخت چنین افسانههایی به مرور زمان باعث ایجاد مخیلات نادرست دربارهی مقولهی شر و شیطان در ذهن مخاطبان میشود و بروز این افکار به گونههای مختلف در رفتار انسانها مشاهده میشود.
🔶 شیوه و روش دینی برای مبارزه با خرافات، توصیه به تفکر و تعقل است؛ زیرا با اندیشیدن، تحقیق و بررسی مسائل، واقعیت نمایان شده و ملاک تمییز آن با خرافه برای فرد روشن میشود.
🔷 قرآن نیز از خرافات با عنوان «اساطیر» یاد کرده است.[1] اساطیر به نوشتههای باطل، حکایت دروغ، افسانههای بیمغز[2] و سخنان پریشان و ناروا[3] معنا شده است.
🔶 در جای جای قرآن، توصیه به تفکر و تعقل شده که نتایج فراوانی برای انسان خواهد داشت و یکی از آنها را میتوان درمان خرافات و عقاید باطل دانست. همچنین یکی از فواید بعثت انبیاء را میتوان زدودن عقاید خرافی از متن جامعه دانست.
🔷 خرافات در هر جامعهای میتواند تأثیرات بسیار منفی و ناهنجاری را به دنبال داشته باشد. عقب ماندگی از جهات مختلف، رکود، بیهویتی، انحرافات اخلاقی و عقیدتی، شرک به خدا، غفلت و...
🔶 از جمله نتایج گسترش خرافات و افسانههای بیاساس در جامعه است و جوامع بشری هرچه از نظر علم و فرهنگ عقب مانده باشند به همان نسبت، خرافات و اوهام در میان آنان زیادتر خواهد بود.[4]
🔻پینوشت:
[1] . انعام، آیهی ۲۵؛ فرقان، آیهی ۵؛ انفال، آیهی ۳۱؛ نحل، آیهی ۲۴؛ مؤمنون، آیهی ۸۳.
[2] . قرشی، سیدعلیاکبر، قاموس قرآن، تهران: نشر دارالکتب اسلامی، بیتا، ج ۳، ص ۲۶۶.
[3] . قمی، عباس، فرهنگ واژگان قرآن کریم، تهران: نشر بینالملل، بیتا، ص ۴۱.
[4] . جواد امینخندقی، دین و سینما، گزارههای اعتقادی، قم: نشر ولاء، ۱۳۹۱، ص ۲۶۴.
#خرافات
#خدا_نا_باوری
#اومانیسم
#اباحی_گری
#آتئیسم
#تناسخ
#پرستش_جن_شیطان
#فراماسونری
#ایلومیناتی
#کابالا
#مدعیان_دروغین
#ستاره_پرستان
#فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
حمام های برق « الکتریکی » در ژاپن ⚡️🛁🔺
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
بزرگ ترین جابه جایی اثار باستانی مصر 🗿🔺
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
جایگاه حقوقی زنان در فرقه ضاله بهائیت ✡️🔺
#شیخیه_بابیت_بهائیت #مدعیان_دروغین #مدعیان_دروغین_مهدویت #مدعیان_پیامبری #مدعیان_خدایی #غُلات_غالی_غلو_گزافه_گویی #ادعاهای_عجیب #بدعت_در_دین #پرستش_انسان #پرستش_جن_شیطان #تحریف_پیامبران_الهی #خدا_نا_باوری #زنا_با_محارم #فرقه_سازی_دراسلام #کتابهای_عجیب #همجنس_بازی #فرقه_های_مخوف #فرقه_های_ضاله #نفرت_جهانی_از_قوم_یهود #فرقه_نژاد_پرست_یهود #فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara
🎥 مستند (هفت قسمتی ) نازي ها درجستجوی تمدن هاي پنهان در زير زمين 🔺
قسمت (پایانی) 7️⃣
#افسانه_های_باستانی #واقعیت_یا_تخیل #ادعاهای_عجیب #اجنه_فرازمینیها #تمدنهای_ناپدیدشده #جهان_های_موازی #رازهای_حل_نشده_تاریخ #شهرهای_ناپدیدشده #یوفو #انجمن_های_سری #فرازمینیها #فرقه_های_ستاره_پرست #پرستش_جن #پیشگویهای_عجیب #پرستش_جن_شیطان #جن_گیری #جادوگری #جهان_باستان #عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آزادی از نظر « کریشنا مورتی » 🔻
قسمت (اول) 1️⃣
♦️ از دیگر فطریات انسان، حریت و آزادی است. به موجب این خواست فطری، انسان دوست دارد که تحت تأثیر عوامل خارج نبوده، ارادهاش نافذ باشد و مانعی بر فعل او مؤثر نشود.[1]
🔷 در ادیان شرقی آموزهای به نام «موکشا» وجود دارد که به معنای آزادی و رهایی است. رهایی از رنج زندگی در قید و بندهای این جهانی و آزادی از اوهام و فریبهایی که اندیشه و قلب ما را محدود و اسیر کرده است.
🔶 «کریشنا مورتی» میخواهد این آزادی را به انسان امروز ارمغان کند. او چنان به این اصل معتقد و پایبند است که حتی راه دستیابی به این آزادی را نیز در چارچوب و شیوههای مشخصی نمیبیند و هرکس را راهی بهسوی حقیقت میداند که اگر بخواهد از راهی برود که دیگری به آن رسیده است، گمراه خواهد شد.
🔷 مشکل اصلی و اسارت اساسی انسانها این است که با ذهن خود زندگی میکنند. همهی اسارتها از اینجا آغاز میشود: اسارت در برنامههای دیگران، اسارت در حرص و خودخواهی و اسارت در آرزوهای دستنیافتنی. او میگوید:
♦️ «حقیقت سرزمینی است بدون معبر، راهی به سوی آن نیست... ادراک و تصور شخص از زندگی به وسیلهی تصاویری شکل میگیرد که قبلاً در ذهنش ثبت شده است. محتویات ظرف اشعار و خود اشعاری او، عین اشعاری است که همان تصاویر به او دادهاند؛ در او ایجاد کردهاند...
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
آزادی از نظر « کریشنا مورتی » 🔻
قسمت (پایانی) 2️⃣
♦️ فردیتی که جوهر هستی انسان را تشکیل میدهد، آن چیزی که در هر فرد بیگانه و بینظیر است، وابسته به این چیزهای سطحی و عارضی نیست. آن یگانه، هنگامی هست که انسان از محتویات خوداشعاری آزاد گشته است».[2]
🔷 انسان برای اینکه به آزادی برسد، باید فردیت خود را بیابد. فردیت انسان با تصاویر ذهنی تیره و مکدر میشود؛ یعنی آزادی را باید در رویارویی مستقیم با هستی دریافت، بدون هیچ ذهنیتی که با اصالت تفاسیر و تعابیر ما را به بند میکشد و از درک حقیقت محروم میکند.
🔶 «آزادی کیفیتی است فینفسه کامل و غیر وابسته، مستقل از هرگونه استنتاج ایدئولوژیک، مستقل از هرگونه محرک و چون مستقل از محرک است، واکنش نیست. آزادی یعنی سکوت، خلوص و خلوت کامل ذهن».[3]
🔷 آزادی، رسیدن به حقیقت (نامحدود) است. پس با ذهن نمیتوان آن را شناخت؛ بلکه شعوری برتر که انسان را از ذهنیات رها کند؛ حساسیت و ادراکی که با عشق فراهم شود میتواند نسبت هرکس را با حقیقت مشخص کرده، او را به آزادی و رهایی کامل برساند. آزادی، واکنش در برابر یک چیز نیست، بلکه افزایش ظرفیت وجودی انسان برای دریافت تمام حقیقت است.
🔶 آزادی، یعنی رهایی از هر از هر قیدوبند و محدودیت و این، تنها با تجربهی حقیقت تحقق میپذیرد؛ حقیقتی که نامحدود و ناشناختی است، همه جا به تجربه میآید و برای این کار، ظرفیت محدود ذهن هراسآور و ضد آزادی است. با ذهن تمایز میگذارید و موضع میگیرید، از همین جاست که به بند میافتید.
🔷 اگر ذهن را کنار بگذارید، آن را که هست خواهید یافت و آن، حقیقت است و شما خود، راهی بهسوی حقیقت خواهید بود. کریشنا میگوید: «آیا نامحدود چیزی است که بتوان آن را جستوجو کرد؟ آیا ذهن محدود میتواند در جستوجوی ناشناختی برون از هرگونه وهم و اندیشه باشد؟ حقیقت مکان ثابتی ندارد، نه راهی بدان هست و نه راهبری. کلمهی حقیقت، غیر از خود حقیقت است».[4]
🔶 مناط آزادی، قدرت بر اجرای عمل و دستیابی به مقاصد است؛ بهویژه اگر توانایی به محض اراده تحقق یابد.[5] کریشنا مورتی به خوبی تشخیص داده است که برترین مقصود و خواستهی انسان، درک حضور هستی مطلق و حقیقت محض است و آزادی، یعنی درک او به محض اراده.
🔷 همچنین اگر انسان به حضور هستی مطلق آگاه شود، دیگر امور گوناگون نمیتوانند وی را تحت تأثیر او قرار داده، مبدأ ارادهی او را متأثر کرده و واکنشهایی را در وی برانگیزند؛ اما مشکل او این است که راهی را برای تأمین این آزادی نمیشناسد و ذهن را تنها مانعی معرفی میکند که باید بر طرف شود؛
🔶 درحالی که میتوان با اعمال و طاعات خاصی که او خواسته است به سهولت به آزادی رسید و تمام اندیشه و اراده را در آگاهی و ارادهی حقیقت مطلقی که عشق و آگاهی محض است، فانی کرد.
🔷 اینجاست که راه شریعت به کار میآید و کسی که از آن محروم است، در سرگردانی به سر برده و به آسانی، به تمام ظرفیت خود دربارهی هستی محض و درک حقیقت مطلق نمیرسد و در هدایت دیگران نیز ناتوان است.
🔶 مورتی میکوشد در سخنان خود ابهام را حفظ کند، تا مبادا کسی به تعالیم یا بینش روشنی برسد؛ زیرا در این صورت در بند ذهن گرفتار شده است. او میخواهد با ابهامپردازی، پیچیدهگویی جریان ذهن را متوقف کند. تا آن راه دیگر حقیقت پدیدار شود.
🔷 مشکل کریشنا مورتی این است که ظرفیتهای عمل و اندیشه را در سلطهی طبیعت میبیند و نمیتواند آن را در مورد فطرت به کار گیرد. از اینرو، از طبیعت اثر پذیرفته و مایل است که به هیچ شکلی به دام آن نیافتد؛ ولی بهنوعی از آن شکست خورده، عرصهی عمل و اندیشه را کاملاً تسلیم او کرده و تنها ظرفیت و استعداد دل را برای تأمین آزادی به کار میگیرد؛
♦️ درحالی که آزادی حقیقی، این است که انسان در همه چیز و همه جا او را بیابد و هرچه را میخواهد محقق سازد.[6]
🔻پینوشت:
[1] . محمدعلی شاهابادی، رشحات البحار، کتاب الانسان و الفطرة، تهران: نهضت زنان اسلام، ۱۳۶۰، ص ۱۰.
[2] . کریشنا مورتی، جیدو، تعالیم کریشنا مورتی، نشر قطره، ۱۳۹۵، ص ۱۴.
[3] . کریشنا مورتی، نگاه در سکوت، نشر گفتار، ۱۳۸۰، ص ۶۵.
[4] . کریشنا مورتی، حضور در هستی، ترجمه محمد جعفر مصفا، نشر قطره، ۱۳۸۵، ص ۴۳.
[5] . محمدعلی شاهآبادی، شذرات المعارف، نشر کنگره عرفان و شهادت، ۱۳۸۰، ص ۱۳۵.
[6] . حمیدرضا مظاهریسیف، جریانشناسی انتقادی عرفانهای نوظهور، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۹، ص ۴۶.
#عرفان_های_کاذب #عرفان_های_نوظهور #انسان_محوری #انسان_گرایی #اومانیسم #اباحی_گری #تناسخ #مدعیان_دروغین #ادعاهای_عجیب #سحر_جادو #پرستش_جن_شیطان #فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
انقباض بزرگ و فروپاشی بزرگ چیست ⁉️🔺
#عظمت_جهان_هستی
#عجایب_جهان_هستی
#عجایب_خلقت
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
احکام ابداعی ازدواج درفرقه « صوفیان اهل حق » 🔺
#صوفیه #سحر_جادو #خلسه_نشئگی_توهم #اباحی_گری #شطح_گویی_صوفیان #شاهد_بازی_صوفیه #رقص_سماع #وحدت_وجود #فرقه_های_ضاله #فرقه_های_انحرافی #ریاضتهای_شیطانی #فرقه_سازی_دراسلام #بدعت_در_دین #پرستش_انسان #پرستش_جن_شیطان #وحدت_وجود #تناسخ #مدعیان_دروغین #ادعاهای_عجیب #فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara
🎥 مرگ مشکوک « الدوف هیتلر » 🔺
« الدوف هیتلر »زنده یا مرده⁉️آیا هیلتر، رهبر نازیهای آلمان خودکشی کرده است⁉️حقایقی مرموز راجب زندگی یا مرگ « الدوف هیتلر »
#رازهای_حل_نشده_تاریخ
#ادعاهای_عجیب
#خونخواران_تاریخ
#قربانی_کردن_انسان
#قاتلان_روانی
#واقعیت_یا_تخیل
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
خرافات عجیبِ آخرین شاه صفوی 👑🔻
قسمت (اول) 1️⃣
♦️ صفویه دودمانی بود که توانست ایران را پس چند قرن بحران ناشی از هجوم مغول و تاراج تیمورلنگ، دوباره زیر پرچمی واحد، متحد کند.
🔷 شاه اسماعیل یکم، سرسلسله این دودمان، با رسمی کردن مذهب شیعه در کشور، زمینه اتحاد بیشتر مردم را فراهم کرد. اوج اعتلای صفویان را باید در عصر شاه عباس یکم جستوجو کنیم.
🔶 شاه عباس را به حق باید قدرتمندترین فرد این خاندان دانست که بر اریکه قدرت تکیه زده است. با این حال، پس از مرگ شاهعباس، روند حاکمیت صفویان بر ایران، سیری نزولی به خود گرفت.
🔷 بیشتر شاهان بعدی، تربیت شدگان حرمسراهای عریض و طویل بودند و بر تنشان، اثری از زخمهای ناشی از جنگ یا فعالیتهای سیاسی دیده نمیشد و فکرشان نیز، در میدان سیاستورزی، پرورش نیافته بود.
🔶 آن ها در واقع سرمایههایی را که پیشینیان فراهم آوردهبودند، مصرف میکردند و چیزی بر داشتههایشان نمیافزودند. شورشها و بحران های متعددی که به ویژه در دهه آخر دوره صفویه، در گوشه و کنار کشور آغاز شد و سپس به اوج رسید، ناشی از همین ناکارآمدی بود.
🔷 در سالهای پایانی دوره صفویه، شرایط به مراتب وخامت بیشتری یافت. شاه سلطان حسین صفوی، خود نمونه بارزی از افراد سادهلوح، خرافاتی و پرورشیافته حرمسرا بود.
♦️ علاقه وی به جادو تا آنجا پیش رفت که بیشتر وقتش را با رمالان و منجمان میگذراند و بدون اجازه آن ها آب نمیخورد.
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد.... 🔻🔻
خرافات عجیبِ آخرین شاه صفوی 👑🔻
قسمت (پایانی) 2️⃣
♦️ شاه سلطانحسین بیشتر روز را در اوهام میگذراند. او برای خود کتابخانه هایی ترتیب داده بود که تعداد زیادی از کتابهای علوم غریبه و جادو در آن قرار داشت.
🔷 این کتابها معمولا وِردهایی را تجویز میکرد که شاه خیالپرداز صفوی، در طول روز، زیر لب میخواند و احساس امنیت و قدرت میکرد.
🔶 بارها پیش آمده بود که برخی علمای وقت، درباره بیاثر بودن این اقدامات و کراهت آن، مطالبی را به شاه یادآوری میکردند، اما او انگار نه انگار!
🔷 علاوه بر این کتابخانه، شاه معتقد بود که باید عملاً به فنون کیمیاگری و جادو ورود کند و این کتابها برای نیل وی به اهدافش کافی نیست.
🔶 به این ترتیب، کسب وسایل و مواد عجیب و غریب برای فعالیتهای جادوگری هم به فهرست علاقهمندیهای شاهسلطانحسین اضافه شد.
🔻 محمد هاشم آصف، در کتاب «رستمالتواریخ» که در دوره زندیه به رشته تحریر درآمد و موضوع آن وقایع دوران آخرین شاه دودمان صفوی و سپس، استیلای افغان ها بر اصفهان است، مطالبی شگفتانگیز در این باره نقل میکند. وی مینویسد:
🔷 «آن سلطان را عجایب خوان هایی بود که اشیای عجیبه و چیزهای غریبه بسیار در آن نهاده بود.» این چیزهای عجیب و غریب، در واقع مواد بیارزش، اما نایابی بودند که رمالان سودجو، آن را با مبالغ زیاد در اختیار شاه قرار میدادند یا با هدیه آن ها، زمینه کسب منفعت در جای دیگر را به دست میآوردند.
🔶 گزارشهای تاریخی نشان میدهد که در آزمایشگاه شاه سلطانحسین، انواع و اقسام لوازم جادو و کیمیا، به همراه مواد لازم، یافت میشد؛ پوست مار سیاه، پوست سوسمار، چند کله گوسفند با نقش و نگار و دو سه تا جمجمه انسانِ روغنمالی شده!
🔷 افزون بر اینها، تعداد زیادی گرد رنگی هم وجود داشت که در شیشه های مختلف نگهداری میشد و ترکیب آن ها معلوم نبود.
🔶 شاه از این گردها، با عنوان اکسیر یاد میکرد و مدعی بود که هر کدام اثری خاص در زندگی انسان ها دارد و میتواند مثلاً، خوشبختی و بدبختی آدمیزاد را رقم بزند!
🔷 جالب اینجاست که واپسین شاه صفوی، اطرافیان را ویزیت هم میکرد و برای آن ها با این اکسیرها، نسخه مینوشت و آن بختبرگشتهها ناچار بودند که دستورالعمل سلطان را اجرا کنند؛ معلوم نیست چه تعداد از اطرافیان وی، به واسطه این گردهای رنگارنگ مسموم و معدوم شدهاند؟!
🔶 شاه با بعضی از این اکسیرها، نمایشهای جذابی اجرامی کرد. یکی از آن ها به نام «رمل الصعود»، در صورتی که حرارت میدید، میجوشید و از جام شیشهای بالا میآمد، سرریز میشد و به پایین میریخت و در این وقت، ناگهان با صدایی مهیب منفجر میشد و ترس و وحشت ایجاد میکرد.
🔷 جالب اینجاست که شاه سلطانحسین این اکسیر را به عنوان معجون بیهوش کننده مورد استفاده قرار میداد و معتقد بود که صدای جادویی آن، انسان را بیهوش میکند؛ احتمالا نوکران درگاه هم باید برای دلخوشی شاه موهومباف صفوی، خود را به بیهوشی میزدند!
🔶 به غیر از «رمل الصعود» که از اکسیرهای مورد علاقه شاه بود و آن را رمالی حقهباز برای وی فراهم میکرد، اکسیری دیگر به نام «رمل متلوّن» هم در آزمایشگاه شاه سلطانحسین پیدا میشد که برای او بسیار واجد اهمیت بود.
🔷 شاه ادعا میکرد اگر هنگام خواب، مقداری از این اکسیر رنگارنگ را روی سینه فردی بریزند، او همه اسرارش را بازگو و رازهای مگو را فاش خواهد کرد.
🔶 جالب اینجاست که اطرافیان شاه، برای دلخوشی او ناچار بودند اسرار موهوم را هنگام خواب بر زبان آورند؛ البته بسیار کنترل شده و به صورتی که علاقه شاه به خودشان را برانگیزانند!
🔻 به هر حال، این مدرسه و آزمایشگاه عریض و طویل و آن اکسیرهای عجیب و غریب، نتوانست مانع سقوط اصفهان شود.
♦️ شورشیان افغان خود را به پشت دروازههای شهر رساندند و با سقوط اصفهان، شاه سلطانحسین مدتی را در زندان گذراند و با پیچیدن شایعه حمایت عثمانیها از وی، گردن زده شد.
#خرافات
#جاهلیت
#کیمیاگری_جادو
#سحر_جادو
#کتابهای_عجیب
#صوفیه
#شطح_گویی_صوفیان
#جهان_باستان
#جادوگری
#پرستش_جن
#پرستش_جن_شیطان
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
عجیب ترین مناره مسجد در سامرا 🕌🔺
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
بهترین محل سکونت انسان در فضا کجاست ⁉️🚀🔺
#فضا
#عظمت_جهان_هستی
#عجایب_جهان_هستی
#عجایب_خلقت
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
میسیونرهای مسیحی زمینه سازان فمنیسم در ایران ✝️🔺
#مسیحیت_تبشیری
#مسیحیت_صهیونیستی
#فمنیسم
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara
🎥 ذکر و « سماع » دراویش خاکسار جلالی ابوترابی (کرمانشاه) 🔺
#صوفیه #سحر_جادو #خلسه_نشئگی_توهم #اباحی_گری #شطح_گویی_صوفیان #شاهد_بازی_صوفیه #رقص_سماع #وحدت_وجود #فرقه_های_ضاله #فرقه_های_انحرافی #ریاضتهای_شیطانی #فرقه_سازی_دراسلام #بدعت_در_دین #پرستش_انسان #پرستش_جن_شیطان #وحدت_وجود #تناسخ #مدعیان_دروغین #ادعاهای_عجیب #فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
کشف طومار ۲ هزارساله « کتاب مردگان » در مصر 🔻
قسمت (اول) 1️⃣
♦️ مقامات وزارت گردشگری و آثار باستانی دولت مصر از یک طومار با عنوان «کتاب مردگان» به قدمت ۲ هزار سال رونمایی کردهاند که در گورستان سقاره قاهره کشف شده است.
🔷 باستانشناسان پیشتر پاپیروس ۱۶ متری کتاب مردگان را در یک تابوت در مقبرهای در نزدیکی هرم پلکانی جوزر در «منف» پایتخت مصر باستان پیدا کرده بودند، اما این برای اولین بار است که تصاویری از آن برای عموم منتشر میشود.
🔻اما این کتاب مردگان چیست و درون آن چه چیزهایی میتوان یافت❓
🔷 کتاب مردگان نسخه مصوری از دستنوشتهها، شامل اوراد و طلسمها است که در زمان مصر باستان برای کمک به متوفیان در زندگی پس از مرگ در آئین خاکسپاری مورد استفاده قرار میگرفت.
🔶 برای مصریان باستان غیرعادی نبود که کتاب مردگان را با متوفی دفن کنند، اما در آن زمان آن را اینچنین نمینامیدند. اصطلاح «کتاب مردگان» در واقع توسط باستانشناسان مدرن و برای اشاره به مجموعه نوشتههای مصریان باستان درباره آئینهای خاکسپاری و هدایت مردگان پس از مرگ ابداع شد.
♦️ از این متون برای نخستین بار در دوران پادشاهی نوین مصر در حدود سال ۱۵۰ پیش از میلاد استفاده شد و کاربرد آنها حدود ۲۰۰ سال یعنی تا سال ۵۰ پس از میلاد ادامه داشت. در حال حاضر نسخههای متعددی از کتاب مردگان به جا مانده است که بخش قابل توجهی از آنها در موزه لندن نگهداری میشوند.
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
کشف طومار ۲ هزارساله « کتاب مردگان » در مصر 🔻
قسمت (پایانی) 2️⃣
♦️ متن کتاب مردگان جدید به خط هیراتیک نوشته شده است. این خط در واقع از خط هیروگلیف یا کاهنی گرفته شده است.
🔷 این پاپیروس با جوهر سیاه و قرمز نوشته شده است و پژوهشگران میگویند کیفیت نوشته نشان میدهد که توسط یک متخصص نوشته شده است.
🔶 دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر پیشتر گفته بود که این پاپیروس در لابراتوار مرمت موزه «تحریر» مصر بازسازی شده و «پاپیروس وزیری ۱» لقب گرفته است.
🔷 پاپیروس وزیری ۱ در تابوت فردی به نام «اهمسه» یافت شده است که حدود ۳۰۰ سال پیش از میلاد در مقطع زمانی نزدیک به آغاز سلسله بطلمیوسی (سلسلهای از فراعنه که از نسل یکی از سرداران اسکندر مقدونی بود) زندگی میکرد و پس از مرگ در نزدیکی هرم پلکانی جوزر، مشهورترین فرعون مصر باستان از دودمان سوم، در گورستان سقاره دفن شد.
🔶 مردم مصر باستان علاقه داشتند که در نزدیکی اهرام فراعنه مرده دفن شوند. محققان میگویند نام این مرد حدود ۲۶۰ بار در پاپیروس ذکر شده است.
🔷 با وجود حجم بالای طومار تازه کشفشده، متون طولانیتری از کتاب مردگان مصر وجود دارند. به عنوان مثال یک نسخه پاپیروسی دیگر از کتاب مردگان که اکنون در موزه بریتانیا نگهداری میشود ۳۷ متر طول دارد.
🔶 طومار پاپیروس کشفشده حدود ۱۶ متر طول داردوزارت گردشگری و آثار باستانی مصر در داخل کتاب مردگان تصاویر متعددی وجود دارد که هر کدام بخشی از جهان پس از مرگ را نشان میدهد. برای مثال تصویری از ازیریس، خدای مردگان در مصر باستان، به چشم میخورد در حالی که با تاجی بر سر بر تخت نشسته و در مقابل او هدایایی چیده شده است.
🔷 در داستانهای اساطیری مصری ازیریس به دست برادرش «ست» به قتل رسید، اما پس از مرگ به زندگی بازگشت. چیزی که مصریان باستان امیدوار بودند در زندگی پس از مرگ برای آنها نیز اتفاق بیافتد.
🔶 در تصویر همچنین موجودی به چشم میخورد که با پوزهای بلند، مانند سگ روی پاهای عقبی خود نشسته است. پژوهشگران میگویند این جانور احتمالا«آموت» (به معنی روحخوار) باشد.
🔷 آموت در جهان مردگان میزیست و در پای ترازوی عدالت تالار ازیریس مینشست. این مادهدیو که نیمی از بدنش شیر، نیم دیگر اسب آبی و سری به شکل تمساح داشت، هرکسی را که شایسته زندگی پس از مرگ نبود میبلعید.
🔶 مطابق روایت کتاب مردگان، هنگامی که فردی جان میسپرد در مقابل ترازوی عدالت تالار ازیریس مورد آزمون قرار میگرفت تا معلوم شود آیا میتواند به جهان پس از مرگ وارد شود یا نه. برای این کار در یک کفه ترازو قلب او (جایگاه حقیقت در فرهنگ مصر باستان)، و در کفه دیگر پر حقیقت متعلق به «ماعت» الهه حقیقت قرار میگرفت.
🔷 اگر کفه ترازو پایینتر از کفه پر حقیقت میایستاد، این نشانه ناپاکی فرد بود و آموت با بلعیدن قلبش دیگر نمیگذاشت این شخص وارد دنیای پس از مرگ شود.
🔶 خدای آموت نشسته در برابر ازیریس در کتاب مردگان به چشم میخورد، وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر در کتاب مردگان همچنین طبقی از هدایا دیده میشود که پشت آن یک زن و شوهر ایستادهاند و در حال ستایش خدایان مصری هستند.
🔷 محققان میگویند این زوج ممکن است «اهمسه» و همسرش (که نامش مشخص نیست) باشند. با اینکه اطلاعات زیادی از «اهمسه» در دست نیست، اما گمان میرود به اندازهای ثروتمند بوده که توانسته هزینه تهیه نسخه مفصلی از کتاب مردگان را برای شخص خودش بپردازد.
🔶 در تصاویر کتاب همچنین گاوهایی دیده میشوند که به نظر میرسد قربانیان پیشکشی برای خدایان باشند. همچنین قایقهایی نیز در کتاب مردگان رسم شدهاند که برای جابجایی در جهان زیرزمینی به کار میروند.
♦️ مقامات مصری میگویند: یک طومار پاپیروسی دیگر را به نام «پاپیروس وزیری ۲» کشف کردهاند، اما هنوز مراحل مرمت آن کامل نشده است.
#خاکسپاریهای_عجیب
#افسانه_های_باستانی
#بت_پرستی
#پرستش_حیوانات
#پرستش_جن_شیطان
#جهان_باستان
#عجایب_جهان_باستان
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آتشکده زرتشتیان کرمان 🔥🔺
#ادیان_گنوسی
#پرستش_جن_شیطان
#جهان_باستان
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آیا حاصل جمع انرژی مثبت و انرژی منفی همیشه صفر میشود ⁉️🔺
#واقعیت_یا_تخیل
#فضا
#عظمت_جهان_هستی
#عجایب_جهان_هستی
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
استفاده دولت انگلیس ازاقطاب صوفیان نعمت اللهی برای نفوذ 🔺
#صوفیه #سحر_جادو #خلسه_نشئگی_توهم #اباحی_گری #شطح_گویی_صوفیان #شاهد_بازی_صوفیه #رقص_سماع #وحدت_وجود #فرقه_های_ضاله #فرقه_های_انحرافی #ریاضتهای_شیطانی #فرقه_سازی_دراسلام #بدعت_در_دین #پرستش_انسان #پرستش_جن_شیطان #وحدت_وجود #تناسخ #مدعیان_دروغین #ادعاهای_عجیب #فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara
🎥 مراسم عجیبِ سوزاندن اجساد در هند ⚰️🔺
#خاکسپاریهای_عجیب
#مراسم_های_عجیب
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقههای نوظهور از منظر فلسفه و حکمت 🕉☯️☸️🔻
قسمت (اول) 1️⃣
♦️ قرن ۲۱ قرن انفجار فرقهها نامیده شدهاست. این فرقهها غالباً با شعار و انگیزه اتصال و ارتباط با ماورا شکل میگیرند. این ماورا، حتی در شکل علمی آن هم در برخی فرقهها مطرح شدهاست؛
🔷 مثلاً آنها که به بشقاب پرندهها تعلق خاطر دینی پیدا کردهاند! از طرفی، فهم ماورا در ترانسفیزیک یا ماورا الطبیعه مطرح بوده که بخشی از دانش متافیزیک است.
🔶 طرد این مبحث و تقلیل آن، بلکه نقد و مخالفت با آن در مغرب زمین، باعث چرخش توجه از متافیزیک به ماورا، با شیوههای فراروانشناختی به معنی اعم کلمه (شامل علمی و عرفی) آن شدهاست.
🔷 از فراروانشناسی دو تلقی وجود دارد، یکی از آنها علمی و دیگری در برابر آن است. در فراروانشناسی علمی هیچ تأییدی بر آنچه نتوان به طور علمی و شناختی آن را ثابت نمود، وجود ندارد.
🔶 در صورتی که فراروانشناسی غیرعلمی یک رهگذار پر آشوب است و در آن، درست و نادرست، امر واقع و امر متوهم، معنویت و مادیت و عرفان و طغیان به هم آمیخته است.
♦️ واگذاری ترانسفیزیک به بخش علمی فرارواشناسی از یک جهت مورد نقد است و به بخش عرفی از طرف دیگر و جدیتر!
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
فرقههای نوظهور از منظر فلسفه و حکمت 🕉☯️☸️🔻
قسمت (دوم) 2️⃣
♦️ عرفانهای نوپدید از واژگان خدا، نفس، روح، تناسخ، مرگ، ارواح، شیاطین، عقل، اراده، خیال، توهم، ادراک و … سخن میگویند.
🔷 از طرف دیگر مقولاتی چون استدلال، منطق، طبیعت، ماوراءالطبیعة، درستی، نادرستی، دین، سعادت و… نیز مورد بحث آنان است.
🔶 اما همه اهل فلسفه میدانند که تمام اصطلاحات و مقولات یادشده در درجه اول فلسفیاند و دانش متافیزیک، در دو شاخه مفاهیم فلسفی و الهیات (یعنی امور عامه و الهیات خاص) به این بحثها پرداختهاست.
🔷 اما پس از رنسانس و در عصر جدید موضوع متافیزیک و شیوه آن در میان فلاسفه مغرب زمین چرخش اومانیستی، تجربی و زبانی پیدا کرد و از مسیر اصلی خود خارج گشت.
🔶 فرقههای نوظهور که به صورت التقاطی یا اختراعی به وجود آمدهاند، ناشی از جبران خلاء نظامهای متافیزیکی در غرب است. البته جبران صوری نه محتوایی.
🔷 حضور اینها در کشورهای شرقی نیز به همین دلیل و نوعی غربزدگی است و در کشورهای اسلامی کاملاً صوری یا سیاسی است؛ و نتیجه عدم توجه و عدم بازخوانی میراث متافیزیک به عنوان دانش بنیادین در عقلانیت و تمدن اسلامی است.
🔶 عرفانها، فرقهها، ادیان خودساخته، جنبشها، عرفانهای کاذب، گرایشهای معنوی و … اصطلاحاتی جایگزین یکدیگرند.
🔷 برایان ویلسون در کتاب جنبشهای نوین دینی مجموعه آنها را نوعی ادیان تلقی میکند: «در نامگذاری این صور جدید برخی از جامعهشناسان از اصطلاحاتی چون ادیان سکولار، ادیان تمثیلی، ادیان استعارهای، ادیان بیشکل، ادیان موازی، ادیان خودساخته، دین سبک و دین کدر و… استفاده کردهاند و دیگران از شبه دین، تقریباً دین و از معنویتهای آلترناتیو سخن گفتند».
🔶 اما باید در آنها سنخشناسی کرد. برخی از آنها به فراروانشناسی علمی و برخی به فراروانشناسی عرفی نزدیکاند.
🔻 رابطه پدیدار شدن جنبشهای نومتافیزیکی با متافیزیک چیست❓
🔷 این خود مستلزم آن است که بدانیم سیر متافیزیک چیست و از زمان افلاطون تا زمان معاصر چه فرایندی داشتهاست: این مطلب که مابعدالطبیعه دانشی است که درباره ماورا طبیعت نیز به تحقیق میپردازد و به اصطلاح ترانسفیزیک را هم شامل است از مسلمات فلسفه در متونِ تاریخ فلسفه است.
🔶 با وجود این، برخی نویسندگان همانند نویسنده مدخل متافیزیک در دائرة المعارف استنفورد ضمن آنکه میگویند متافیزیک بخشی از فلسفه است که در مورد کُنه وجود، چیستی، علت اولیه و آنچه غیرقابل تغییر است، بحث میکند.
🔷 اما از طرف دیگر معتقدند که متافیزیک به دو شاخه قدیم و جدید تقسیم شده و هر کدام به موضوعات فلسفی متفاوتی می-پردازند و ابداً ربطی به پدیدههای غیرطبیعی، فراطبیعی و ماورایی ندارند.
🔶 این مسأله از آنجا ناشی شدهاست که این پدیدهها امروزه موضوع دانش فراروانشناسی است و نویسندگان مزبور سعی دارند تا مرز فراروانشناسی با مابعد الطبیعه حفظ شود.
🔷 افلاطون در واقع فیلسوف مابعد الطبیعه، بلکه بنیانگذار مابعدالطبیعه در مغرب زمین است. او مابعدالطیبعه خود را چنان ترسیم میکند که ارسطو بسیاری از ایدههای خود را از آن الهام بگیرد و ضمن دستهبندی دانشهای زمان خود، جایگاه فلسفه اولی (یا همان مابعدالطبیعه) را روشن و موضوعش را موجود بما هو موجود قرار دهد و بدین وسیله جایگاه مابعدالطبیعه تحکیم شود.
🔶 در قرون وسطی، مباحث متافیزیکی ذیل اصطلاحات مهم دیگری قرار میگرفتند، یعنی: «دفاع یا دفاعیه» در قرنهای اولیه، «الهیات» درقرنهای میانه؛ یعنی پس از آشنایی با آثار متفکران مسلمان و سرانجام اصطلاحهای «فلسفه مدرسی» و «فلسفه مسیحی» در دوره اخیر.
🔷 این فعالیت که از نیمه دوم قرن دوم میلادی آغاز شد، شامل ردّیهنویسی بر آرایی بود که برخلاف دیدگاه مسیحیت طرح میشدند.
♦️ در قرن ۱۲ و ۱۳ کسانی مثل پیر آبلار و ژیلبر دولا پوره واژه لاتینِ theologia را در معنای «رشته علوم مقدّسه» (مشابه و معادل با اصطلاح «علوم دینی») به کار گرفتند. از این زمان به بعد، واژه «الهیات» فقط به آموزه مربوط به خدا اشاره نمیکرد؛ بلکه به کلّ آموزههای مسیحی اطلاق میشد.
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻