eitaa logo
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
6.1هزار دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
192 فایل
آشنایی با فرقه های عجیب ادیان و مذاهب – عرفان های کاذب مهدویت – مدعیان دروغین مهدویت آئین ها– جشنها و مراسم عجیب عجایب جهان باستان- فرازمینیها و اتفاقاتی که توضیحی بر تبادل 👇👇 @jh1397 ❌کپی مطالب و فیلم های کانال فقط با ذکر لینک و آیدی کانال مجاز است❌
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 مکان های که از لحاظ علمی غیر ممکن هستند 🔺 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ این مکان ها در دنیا بقدری عجیب و غیر قابل توضیح هستند که نمی بایست وجود داشته باشند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
استفاده از مواد روان گردان در متون زرتشتی 🚬🔻 قسمت (پنجم) 5️⃣ ♦️ در متن دادستان (دینیگ) نیز آمده است که اهورامزدا به نریوسنگ فرمان داد تا بنگ را به (مِی) بیامیزد و به گشتاسپ بنوشاند و روح او را در عالم اعلی (گَرزُمان یا همان گروسمان ) سیر دهد. 🔷 این روایت در کتاب دینکرد که مهمترین دانشنامه زرتشتی است و حدود هزار سال پیش به دست موبدان زرتشتی نوشته شده، نیز آمده است لکن در آنجـا بنـگ بـا هـوم آمیخته می شود و در ارادویرافنامه (فصل ۲ پاره ی ۹ تا ۱۵) ارداویراف[13] با خوردن چنـد جـام مـی و منــگ گشتاسـپـی بـه سـفر روحانی و ســير در بهشت و دوزخ می پردازد.[14] 🔶 حتی در فروردین پشت به فَروَهَر «پئوروینگهه» [15] درود فرستاده میشود و «پئوروبنگهه» یعنی «پر بنگ یا «دارنده بنگ بسیار»[16] 🔷 مسلم است که «بنگهه» و بنگ و منگ در بخش های متعدد آوستا، از جملــه فروردین یشت پاره ۱۲۴( و نیز شاید دین پشت پاره ۱۵)؛ وندیداد، فرگرد ۱۵ پاره ۱۴، فرگرد ۱۹ پاره ۲۰ و ۴۱ و همچنین ویشتاسپ ،یشت پاره ۲۶ (که تکرار عبارت وندیداد ، فرگرد ۱۹ پاره ۴۱ میباشد)؛ و نیز ،دینکرد کتاب ۷ ، فصل ۴، پاره ۸۴ به بعــــد؛ دادستان دینیگ( چاپ دهابهار به ضمیمه روایت )پهلوی صفحه ۱۳۹ 🔶 بندهش، فصل ۴ پاره ۲۰ ارداویرافنامه فصل ۲ پاره ۲۹ تا ۳۱، همان ماده نشئه آور است که برای ایجاد خلسه و نشئگی به کار می رفته است. [17] 🔻 از همین روی، از دیدگاه ،نیبرگ زردشت در قبیله اش حرفه موروثی جادوگری داشت و در میان قبایل وحشی آسیای میانه امور خاص مذهب شمنی را انجام میداد مذهبی که در آن دو نکته ی اساسی به چشم میخورد که هر دو از اهمیت یکسانی برخوردار بوده است: 1️⃣ آزمون ایزدی 2️⃣ مگه 🔶 آزمون ایزدی عبارت بو از اینکه فلز مُذاب بر روی طرفین دعوا می ریختند. این عمل را گروهی از اعضای داوران الهی زیر نظر زردشت، جادوگر و رئیس شمنان انجام میدادند . 🔷 و منظور از (مگه) جایگاه محصوری بود که مناسک مقدس در آن جا برگزار می شد؛ ولی این در واقع معنی ثانوی این اصطلاح است. معنی نخست و اصلی این واژه، بــرای گروهـی بـه کـار مـی رفت که آوازهای سحرآمیز می خواندند. 🔶 در میان (مگه) گروهی از افراد قبیله که در «جمع مقدس» پذیرفته شده بودند، گـــاه بــه گاه دور هــم گــرد مـی آمدنـد و مراسمی را اجـرا مـی کـردنـد کـه هـدف آن رسـیـدن بـه حالـت جذبه بود. 🔷 همانطور که گفته شد ،سماع رقص و استفاده از بخور و بنگ و شاهدانه از اسباب رسیدن بـه ایـن حـالـت بـود. همین که شرکت کنندگان این مراســم بــه حالـت خلسه می افتادند، کلمات و اصول نامفهوم را با فریاد بر زبان می راندند و آنگاه کم کم به حالت بیهوشی یا اغمای کامل میافتادند. 🔶 در این حالت تصور می کردند که به گونه ای وحدت با خدا و بهتر است بگوییم با وهُومَنَه رسیده اند. گمان می کردند که ارواحشان به یاری خلسه از قید تن آزاد شده و به آسمان صعود کرد اند تا در آنجا با ارواح دیگری که بدین شیوه یا از طریق مرگ از قید تن رسته اند یکی شوند. 🔷 تفاوتی میان این دو شیوه نبود میگفتند خلسه برادر مرگ است. از همین روی رسیدن به حالت خلسه بزرگترین موهبـت بـه شـمـار مـیـرفـت. 🔶 کـم کم می فهمیم که چرا (گاتاها) که منسوب به زردشت شمرده میشود و پیروانش آن را طی قرنها سینه به سینه منتقل کرده اند برای پژوهندگانی که به دنبال کشف معانی آن بوده اند، این همه دشواری ایجاد کرده است.[18] 🔷 چون اصولاً سروده های گاتاها (با این فرض که از سوی زرتشت سروده شده باشد) در حالت بیخودی و پس از مصرف بنگ و حشیش بر زبان جاری شده و چه بسا از ریشه نامفهوم بوده باشد. ♦️ والتر برونو هنینگ در کتاب ،زرتشت سیاستمدار یا جادوگر؟، که محصول سخنرانی های او در سال ۱۹۵۱ است[19] نظرات نیبرگ را بیان می کند. هنینگ خود نیز آیین زرتشتی را یک آیین غیر توحیدی می نامد و بر وجود ثنویت در ذات ایــن دیانت تأکید میکند. 🔻پی نوشت: [13] نام اصلی او ارتاک ویراز بوده که به تدریج و در گذر زمان به صورت ارداویراف درآمده است. [14]هنیگ زرتشت سیاست مدار یا جادوگر؟، ص ۲۸ [15] Pouru-bangha [16] هنیگ، همان، ص ۲۹ Darmesteter, James, The Zend Avesta, Translate by Oxford, 1883, Part 2, p 218 [17] هنیگ زرتشت سیاست مدار یا جادوگر، ص ۳۲-۳۳ [18] هنیگ زرتشت سیاست مدار یا جادوگر، ص۵۲-۵۳-۵۴ [19] دوشن ،گیمن آراء گوناگون درباره زرتشت، ص ۱۵. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
استفاده از مواد روان گردان در متون زرتشتی 🚬🔻 قسمت (پایانی) 6️⃣ ♦️ والتر برونو هنینگ زرتشتی گری را یک دوگانه پرستی خالص در اعتراض به یکتاپرستی میداند هنینگ البته می کوشد که در این کتاب دیدگاه های نیبرگ پیرامون وجودِ مظاهر شمنی و وجود (مواد نشئه آور و امثالهم) در دیانت زرتشتی را انکار کند. 🔷 او به خوبی ادله نیبرگ( در ارتباط زرتشت و آیینهای شمنی) را بیان می کند، لکن در نقد علمی این ادله ناموفق عمل کرد. جالب اینکه ژاک دوشن گیمن، اوستا شناس و ایران شناس ،مطرح رفتار غیر علمی و متعصبانه هنینگ در قبال نظریه نیبرگ را بی رحمانه توصیف کرد.[20] 🔶 از سویی هنینگ در گاتها مطالعات و پژوهشهای تخصصی نداشت و او این را به روشنی اعلام کرد. در سخنرانی هایی که به تألیف کتاب ،زرتشت سیاستمدار یا جادوگر؟ منجر شد ارجاع و پژوهشی پیرامون گاتها نداشت . 🔷 ژاک دوشن گیمن نیز با وجود احترامی که برای هنینگ قائل است لكن تقریباً «همه مواضع او در آن سخنرانیها را به اجماع زرتشتی پژوهان مردود شمرد.[21] 🔶 در نتیجه آنچه باقی ماند دلایل، شواهد و قرائنی محکـم اسـت کـــه هنریـــک ساموئل نیبرگ از متن اوستا و متون پهلوی در اثباتِ دیدگاه خود ارائه کرده است و زرتشت را شخصیتی شمنی و مصرف کننده بنگ و حشیش نامید. 🔷 پس از نیبرگ نیز زرتشتی پژوهان بزرگی همچون ویدن گرن [22]، نظریه ای مشابه و در بیانی پذیرفتنی ارائه کردند [23] که مکتب زرتشت را به مواد مخدر و نشئه آور مرتبط دانستند ویدن گرن روایات و اسنادی ارائه کرد که گشتاسپ (ویشتاسپ) پس از مصرف بنگ، جسمش به خواب میرفت و روانش به عالم بالا صعود می کرد. 🔶 علاوه بر این بنا بر اوستا خودِ زرتشت نیز به استغراق در حالت خلسه باور داشت. چون "تنها" در همین حالـت بـود کـه می توانست سخنان اهورامزدا را بشنود. 🔷 روایات زرتشتی از جمله ارداویرافنامه نیز گویای ساختار شمنی در تعالیم زرتشتی است.[24] از سویی نمی توان روایات زرتشتی مرتبط با مصرف بنگ (از جمله روایت گشتاسپ و ارداویراف و...) را مردود دانست.[25] 🔶 هم چنین در هفت هات یسنا کـه مشهور است توسط شاگردان زرتشت سروده شده و دیرزمانی جزوی از گاتها بود چنین آمده است «در بامدادان هوم برآمد به زرتشت که پیرامون آتـش پـاک مــی کــرد... از او پرسید زرتشت ای مرد که هستی تــو کــه مــرا در سراسر خاکی جهان نیکوترین به دیدار می آیی با جان درخشان خویش!» 🔷 زرتشت هوم را می ستاید و آداب نیایش او را می پذیرد[26] و در جای جای اوستا شاهد ستایش هوم هستیم و این گیاه همان است که در هند به آن ( سوم و سئومه) گفته میشود و گیاهی مخدر است و اصلاً در خود اوستا (هفت هات یسنا) آمده است که زرتشت، بـه هــوم مـی گوید: «مستی تو را خواستارم» 🔶 و در ترجمه ی ابراهیم پورداود( پدر اوستاشناسی ایران) اینگونه آمده است: «خواهانم ای هوم زرین، نشئه ی تو را... [27] ♦️ گذشته از این در روایات زرتشتی، از «مُهره های معجزه آمیز» سخن رفته که زرتشت آنان را در اختیار داشت[28] که این نیز خود روشنگر شیوه های شمنی و مانند آن در مرام زرتشت است. 🔻 پی نوشت: [20] دوشن گیمن، همان، ص ۱۳. [21] همان، ص ۱۶ 22. Widengren [23] میرچا الیاده واقعیت تاریخی و پیامهای آسمانی ،زرتشت ترجمه حسین وحیدی نشریه کتاب نقد، شماره ۶۰-۶۱ مهر و آبان ۱۳۸۱، ص ۴۸ [24] الیاده، همان، ص ۴۹ [25] میرچا الیاده هر چند میگوید که روایات اوستایی نشانگر باور زرتشت به خلسه است اما میگوید که از نظر وی (الیاده) گاتها ساختار شمنی ندارد در پاسخ باید بگوییم که وقتی روایات اوستایی گویای باور زرتشت به خلسه و مصرف مواد تخدیری است دیگر نظرات شخصی چه ارزشی دارند؟ گذشته از این به نظر میرسد الياده خود باور داشت که زرتشت واقعاً اهل خلسه بود به همین خاطر در انتخاب کلمات دقتی خاص ترتیب داد او میگوید گاتها ساختار شمنی ندارد. ما هم میتوانیم بگوییم که بله گاتها ساختار شمنی ندارد اما ابزارهای سرایش آن شمنی است. مانند مجسمه ای که از جنس خرما و به صورت یک فیل ساخته شود مواد این مجسمه از خرماست. لکن صورتش خرما نیست بلکه به شکل فیل است. [26] یسنا، هات ،۹، بنگرید به ابراهیم پورداود، یسنا، تهران: انتشارات اساطیر، ۱۳۸۷، ص ۱۵۹ [27] پورداود همان ص ۱۶۴ [28] آموزگار و تفضلی اسطوره زندگی زرتشت، ص ۱۰۴-۱۰۵ به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
یک سال درسیارهٔ « پلوتو » برابر است با ۲۴۸ سالِ زمینی 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
جنگل مخوف « هويا باكو » در رومانی 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ثابت قدمان در آخرالزمان در کلام امام حسین (ع) 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 نظر« کریس هیور» درباره امام زمان (عج) 🔺 دکتر « کریس هیور» محقق مسیحی و انگلیسی اعتقاد ایشان را به امام زمان(عج) بشنوید! بسیار زیبا و فوق العادست. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ حجم فراوانی از موضوعات عجایب نامه ها به توصیف سیما و خویشکاری های دیوها غولها جن ها شیاطین و هیولاها اختصاص دارد. 🔷 دیوها و هیولاها، فضای فانتزی اعجاب آوری به عجایب نامه ها می بخشد و آنها را به سمت سنتی ژنریک سوق می دهد. 🔶 مؤلفان عجايـب نـامـه هـا مخاطبان آثار خود را به خوبی می شناختند و با توجه به نیاز آنها و با بهره گیری از مواد اسطوره ای و فولکلوریک دنیایی عجیب و غریب پدید می آوردند. 🔷 از سویی دیگر بسیاری از روایت های عجایب نامـه هـا مجدداً در فرهنگ مردم راه یافت؛ به طوری که بسیاری از باورها و معتقدات امثال و حکم، به ویژه افسانه های مردم از این روایـت هـا ریشه گرفته اند. 🔶 مایه های فانتزی و تصویر سازی درباره موجودات مافوق طبیعی در نسل های نخستین عجایب نامه ها مبهم و محدود است. 🔷 اما هر چه از عمر آن می گذرد، تصویرسازی های پیچیده و اعجاب آورتری از هستی و خویشکاری موضوعات عجایب نامه ها به دست میآید و نوعی ادبیات فانتزی پای می گیرد. ♦️ محور این پژوهش بررسی تطبیقی سیما و خویشکاری های موجودات وهمی در یکی از مشهورترین و کهن ترین عجایب نامه ها، یعنی عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات محمد زکریای قزوینی در سده ۶ق با عجایب نامـه ای متأخر تر بـه نـام بحیره از میر محمود فزونی استر آبادی در سده ۱۱ق است که می توان آن را از آخرین آثار پدید آمده در عرصه عجایب نامه ها به شمار آورد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ سنت عجایب نامه نویسی در ایران دیر پاست جهان عجیب و غریب عجایب نامه ها از تخیل و ،فانتزی و واقعیت و تردید سرشار است. 🔷 در این جهان مرز واقعیت و غیر واقعیت مبهم است و نوعی تفکر و خیال سـيـال بـر مـتـن سـيـطره دارد. بدین ترتیب می توان گفت که عجایب نامه ها ماهیتی منحصر به فرد در مقایسه با دیگر انواع ادبی دارند. 🔶 هستی آن ها در رویارویی میان امر ممکن و غیر ممکن پا می گیرد هم از این روست که عجایب نامه ها را گاه در زمره ژانر ادبیات شگرف یا فانتزی طبقه بندی می کنند . 🔷 اگرچه به این علت که عجایب نامه ها نتوانسته اند تا به امروز گسترش یابند، نمی توان به طور قطع آن ها را سنتی ژنریک دانست طرفداران این نظر عجایب نامه ها را یک وجـه یـا شکل ساده بیان ادبی میدانند. 🔶 پرویز براتی در کتاب عجایب ایرانی پژوهش موسع و شایسته ای دربارهٔ زمینه ها و بافت تاریخی و علل پیدایش عجایب نامه ها ارائه کرده است. در این پژوهش، رویکردی نوین و معناگرایانـه بـه متنیت، روایت زبان و بیان عجایب نامه ها وجود دارد . 🔻 اگرچه ممکن است عجایب نامه ها به واسطۀ اخبار و روایات دور از ذهن و مقرون به باطل مهم تلقی نشوند اما به واسطه چند عامل میتوان مطالعه و بررسی آن ها را بی فایده ندانست: 1️⃣ عجایب نامه ها از مهمترین منابع شناخت افکار و حيات ،فرهنگی باورها آداب و معتقدات مردم هستند. اغلب داستان ها و افسانه هایی که در عجایب نامه ها نقل می شود، حاوی داده هایی درباره فرهنگ و فولکلور مردم هستند که در آثار دیگر کمتر با آن روبروییم. 🔶 انواع جادو، باطل السحرها، فواید و مضرات جادویی ،حیوانات اجسام و سنگ ها و پدیده های طبیعی همچون کوه و دریا؛ انواع دیوان و موجودات ماورایی همچون آدم آبــی هـا، پری، جن، غول، نسناس، دوالپا، دجال و غیره مجموعه ای از باورها و اعتقادات رایج هر عصر را به تصویر میکشد. 🔷 از این رو بررسی همه جانبه عجایب نامـه هـا بـه تكميل منابع فولکلور مردم شناسی و تاریخ اجتماعی کمک می کند. 2️⃣ مطالعه تطبیقی عجایب نامه ها امکان بررسی خط سیر و تطور، تکامل یــا تغییر باورها و معتقدات مردم از دوره ای به دورۀ دیگر را فراهم می سازد. 🔶 عوامل مذهبی، قومی وقایع تاریخی اختراعات و اکتشافات، ورود سیاحان خارجی، مسافرت ایرانیان به سرزمینهای دور دست از جمله مهمترین عوامل تأثیر گذار بر تغییر و تکامل باورها به شمار می روند. 🔷 روایت های مختلفی که از یک افسانه در عجایب نامه ها موجود است تحت تأثیر عوامل فوق قرار گرفته و راویان و مصنفان بر مبنای دانش و گاه قوه انتزاع چیزی بر آن افزوده یا کاسته اند. 🔶 از آنجا که بسیاری از روایات و داستانهای عجایب نامه ها با باورهای امروزین مردم شهرها و روستاهای ایران مطابقت ،دارد بررسی عجایب نامه ها می تواند خاستگاه تاریخی برخی باورها و چگونگی عمومیت و فراگیری آن ها را روشن سازد. 3️⃣ عجایب نامه ها و شکل روایت در آن ها تأثیر عمده ای بـر پیدایش «افسانه» و برخی دیگر از گونه های ادبیات عامه همچون امثال و حکم نهاده است. در واقع، می توان افسانه را شکل نهایی و فرم یافته ای از روایتهای عجایب نامه ها نامیـد کـه در مسیر نوشتاری خود به تحول رسیده اند. 4️⃣ عجایب نامه ها جلوه هایی از بینش و جهان شناسی کهن را به تصویر می کشند و اعتبار و باورپذیری پدیده ها را توجیــه مـــی کننــد. مقایسه هستی شناختی عجایب نامه ها ما را با بخشی از تفسیر هستی شناسانه انسان در دوران کلاسیک روبرو می کند. ♦️ مثلاً از آنجا که هستی شناسی قدیم ایرانیان بر جغرافیای بطلمیوسی استوار است که در آن جهان به طبقات مختلف تقسیم می شود و توجیهات عللى و معلولی و مبانی علمی پدیده ها به شکل امروزی رواج نداشت، باورپذیری امـــر غریب و اعتقاد به جهانی فراتر و فروتر زمینه واقعی پیدا می کرد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
ساخت شهری معلق بر فراز سیاره زهره 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
کشف فسیل اژدهای دریایی در سواحل انگلستان 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 مستند : ماه ایستگاه فضایی 🌓👽🛸🔺 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ این مستند (10 قسمتی ) به برسی اینکه آیا ماه یک سازه مصنوعی است و فرازمینی ها آن برای جاسوسی در مدار زمین قرار داده اند می پردازند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (سوم) 3️⃣ 🔻 پیشینه عجایب نامه نویسی 🔷 سنت عجایب نامه نویسی را از یک سو مرتبط با بسط و گسترش کتاب های جغرافیایی و از سوی دیگر در پیوند با کتابهای حیوان شناسی یونانی، رومی و عربی دانسته اند . 🔶 در هر حال از عجایب هند اثر ناخدا بزرگ شهریار رامهرمزی در سدهٔ ۴ق، به عنوان یکی از نخستین نمونه های عجایب نامه های ایرانی نام میبرند. متن فارسی این اثر به دست ما نرسیده و در ۱۳۴۸ ش محمد ملک زاده از روی نسخهٔ عربی آن را به فارسی ترجمه کرد. 🔷 عجائب البلدان یا (عجایب بر و بحر؛ عجايب الأشيا يا عجايب الدنيا) اثـر ابـو مـؤيـد بلخی نیز از نمونه های کهن عجایب نامه ها به شمار می رود که متأسفانه این کتاب به روزگار ما نرسیده است. 🔶 تحفة الغرائب اثر محمد بن ایوب الحاسب طبری در سده ۵ق و عجایب المخلوقات و غرايب الموجودات ، تأليف محمد بن محمود بن احمد طوسی (همدانی) که در سده ۶ق تألیف شده است، نیز از دیگر نمونه های عجایب نامه ها به شمار میروند. 🔷 معروفترین عجایب نامه ای که بررسی برخی وجوه فانتزی آن( دیوان و موجودات ماورایی) در نوشتار حاضر ملاک قرار گرفته است، عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات زکریا بن محمد مکمونی قزوینی است. 🔶 وی کتاب را در سده ۷ق پدید آورد. به غیر از آن می توان به آثار مشهوری چون نخبة الدهر في عجایب البر و البحر از شمس الدین انصاری دمشقی در سده ۸ق و نودار التبادر لتحفة البهادر شمس الدین محمد ایوب دنیسری در سده ۷ق اشاره کرد و عجایب نامه های سده های دیگر مانند: حاجی خلیفه، کشف الظنون. 🔷 اما برخی آثار کمتر شناخته شده ای نیز در زمره عجایب نامـه هـا جـای می گیرند که نام آشنایی ندارند و صرفاً از محتوا و سبک آنها می توان منش عجایب نامـه ای را در آن ها شناسایی کرد. 🔶 مثلاً بحيره اثر میر محمود فزونی استر آبادی در سدهٔ ۱۱ق از جمله آثاری است که محتوایی عجایب نامه ای دارد و شاید بتوان آن را از متأخرترین گونه های عجایب نامه نویسی در ایران به شمار آورد. 🔷 محور این پژوهش بر مقایسه برخی عناصر و اجزای مرتبط به فرم و محتوای روایت های مربوط به دیوها جن ها و موجودات ماورایی در مشهوترین عجایب نامه یعنی عجایب المخلوقات قزوینی و بحیره فزونی استرآبادی استوار است. 🔻 معرفی آثار :عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات 🔷 زکریا بـن محمـد بـن محمـود مکمونی قزوینی در قزوین به سال ۶۰۲ق متولد شد. وی تحصیلات عالیه خود را در بغداد ادامه داد و در علوم نقلی و عقلی سر آمد و از مشاهیر فقهای شافعی شد همچنین تبحر وی در علوم طبیعی چنان عالمگیر شد که دانشمندان اروپایی او را بليناس عرب لقب داده اند. 🔶 وی مدتی در زمان خلافت عباسیان بر مسند قضاوت شهرهای حلــه و واسط تکیه زد. کتاب های عجایب البلدان آثار البلاد و اخبار العباد از دیگر تألیفات اوست . 🔷 كتاب عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات قزوينــي از جمله آثار مطرح قزوینی به شمار میرود که بعداً آن را به عربی تألیف کرد و پس از چندی خود آن را به فارسی برگرداند. 🔶 این کتاب چندین بار در هندوستان و ۳ بار در ایران به چاپ سنگی و با تصویر منتشر شد و چندین چاپ اروپایی از این کتاب نیز در دست است در ۱۳۴۰ش نصر الله سبوحی چندین نسخه خطی از این کتاب را مطابقت داد و نسخه ای منقح از این کتاب به همراه فهرست و نمایه های موضوعی منتشر ساخت . ♦️ این کتاب مشتمل است بر ۲ مقاله: مقاله اول با عنوان علویات شامل یک مقدمه و ۱۳ نظر است، کـه هـر نـظـر چندین فصل دارد همانطور که از عنوان ،آن «علویات» مشخص است، بحث درباره فلک ،قمر، خسوف کسوف، اجرام سماوی، کواکب و ثوابت، ماه های اعراب و رومیان و ایرانیان و ذکر عجایب آن ها از مطالب بخش نخست کتــاب است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (چهارم) 4️⃣ ♦️ بخش دوم کتاب با عنوان مقاله دوم در سفلیات بر ۵ نظر اشتمال دارد که هر نظر به چندین فصل تقسیم می شود. گاه نظرها به چندین قول، قسم، فصل، ضرب، نوع یا باب تقسیم میشوند. 🔷 موضوعات بخش دوم مشتمل است بر اوضاع هوا و پدیده های طبیعی، حیوانات، فلزات و احجار ،گیاهان، عجایب انسان و اجزاء بدن، قوای عقلی غریزی، صفات اقوام ترک هندی، ایرانی (فرس)، صناعات و مشاغل، اعمال نجومی، حشرات و حيوانات عجيبــة الاشكال و غيره. 🔶 شرح و توصیف سرزمینهای دور دست و موجودات فرازمینی ساکن آن ها و توصیف سیما و خویشکاری آنها توصیف و طبقه بندی جن ها و بیان انواع بدکاری های آن ها از جمله مطالب کتاب است که در این مقاله بر آن تمرکز شده است. 🔷 منابع بسیاری از روایت هایی که زکریای قزوینی دربــاره مـــردم و عجایب و غرایب شهرها و روستاهای سرزمینهای دور دست عنوان می کند عبارتند از کتاب های جغرافیایی یا عجایب نامـه هـای کـهــن تــر. 🔶 مثلاً وی در شــرح جزیره رایح از جزایر شرق دور و نزدیک چین به گفته ابن فقيه صاحب البلدان اشاره می کند یا به کرات در توصیف عجایب حیوانات، اشیا و انسان ها به تحفة الغرائب حاسب طبری اشاره میکند و از آن نقل قول می آورد . 🔷 اشاره به آثار ابوریحان بیرونی ابو عثمان جاحظ، ابوعلی سینا، ارسطو، در جای جای کتاب نیز دیده می شود. از دیگر منابع زکریا قزوینی دیده ها و شنیده های سیاحان است. 🔶 وی گاه در کتاب نام این سیاحان را که با کشتی به جزایر و بنادر دور دست رفته اند می آورد مانند ابو حامد يا سليمان ملتانیه اغلب روایات با جمله «چنین گویند ... » آغاز می شود که نشان میدهد قزوینی آن روایات را از دیگران شنیده است و راوی آن مشخص نیست. 🔻 موجودات ماورایی دیوها و شیاطین 🔷 اگرچه فصل مشخصی از کتاب درباره موجوداتی چون غول، نسناس، دواليا، جن و دیو است اما در روایت های گوناگون کتاب درباره جزایر و دریاها یا رودخانه ها و چشمه ها یا ذکر احوال عجیبه حیوانات و انسانها به برخی از موجودات غریب و ناشناخته با سیما و شکلی مشابه انسان با قدرت های جادویی و مافوق طبیعی اشاره میشود . 🔻 در اینجا به مهمترین دیوها، هیولاها و موجودات مافوق طبیعی در کتاب عجائب المخلوقات قزوینی اشاره میشود . 1️⃣ انسان هایی با پر و بال در جزایر دور دست؛ قزوینی در مبحث مربوط به جزیره رایح از جزایر شرق دور و نزدیک چین به عجایب و غرایب فراوانی اشـاره می کند. از جمله وجود حیواناتی که به صورت شبیه آدمی هستند، اما پر و بال دارند و برخی از آنها سفید و برخی دیگر سیاه پوست هستند . 2️⃣ موجوداتی انسان نما با قامتی به اندازه ۴ شیر؛ در جزیره ای به نام رامی مردمی زندگی می کننـد کـه به شکل آدمـیـانـد، امـا بـر تـن آن ها موی سرخ رنگ بسیار روییده است و بر سر درختان زندگی میکنند و بالای هر یک به اندازه ۴ شیر است . 3️⃣ آدمخواران در جزیره بنان قومی زندگی میکنند که خوب چهره و سفید پوست اند و بر روی درختان زندگی میکنند و به آدمخواری عادت دارند. 4️⃣ انسان هایی با سر حیوانات وحشی و بدن انسانی یا بُزنمـا؛ در جزیره ای به نام اطوران قومی زندگی می کنند که تن ایشان همچون تن آدمی یا بُز است، اما سرهای ایشان به شکل سرهای حیوانات وحشی است . 5️⃣ گاوسرها؛ در نزدیکی جزیره رامح قومی زندگی می کننـد، بـا سـرگـاو مانند و موهای بدنهای ایشان چون موی دم اسب بلند است . به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
آسمان خراش عظیم« مایور » در مکزیکو سیتی ضد زلزله‌ 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
گربه های سیاه نماد شومی یا نماد خوش شانسی⁉️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
در انجیل امروزی حتی یک صفحه در خصوص تربیت و تعلیم کودکان وجود ندارد ✝️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 مستند : ماه ایستگاه فضایی 🌓👽🛸🔺 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ این مستند (10 قسمتی ) به برسی اینکه آیا ماه یک سازه مصنوعی است و فرازمینی ها آن برای جاسوسی در مدار زمین قرار داده اند می پردازند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (پنجم) 5️⃣ 🔻 ادامه مهمترین دیوها، هیولاها و موجودات مافوق طبیعی در کتاب عجائب المخلوقات قزوینی 6️⃣ سگ سرها؛ از روایت های رایج در عجایب نامه ها معرفی انسان هایی با شکل سر سگ است که گاه زبان آتشین دارند روایت سـگسـرها و آدمخواری آنها مفصل تر در جای دیگری از کتاب منقول است . 7️⃣ دواليا؛ ضمن روایت سگ سرها به جزیره دوالپایان نیز اشاره شده است. هـر چند در اینجا به طور مستقیم از دوالپا سخنی به میان نمی آید. دوالپایان در جزیره سگ سرها زندگی میکنند. در روایت قزوینی مردی که از شــر سـگسـران رها شده بود در دام دوالیایی گرفتار می شود. دوالپا بر دوش او سوار می شود و از او کــار می کشد. سرانجام مرد با تهیه شرابی او را مست می کند و از شر او خلاص می شود . 8️⃣ شیخ یهودی؛ موجودی است که صورتی شبیه انسان دارد و بدنش همچـون بدن وزغ است و قامتی به اندازه گوساله دارد. بدن شیخ یهودی همچون بدن گاو از موی پوشیده است. این موجود شب شنبه از دریا بیرون می آید و تا یکشنبه نشود، در آب فرو نمی رود از همین روست که او را شیخ یهودی نام نهاده اند، پوست شیخ یهودی بیماری نقرس را فوراً مداوا می کند . 9️⃣ آدم آبی ها؛ آدم آبی ها بسیار به آدمی شباهت دارند؛ مگر اینکه آن ها دنبال دارند و فقط در دریا زندگی می کنند زبان آنها را آدمی نمی فهمد. قزوینی روایت می کند پادشاهی دستور داد که زنی از آدم آبیهـا بـا آدمـی زناشویی کند. چون آن زن بچه دار شد و بچه زبان مادر و پدر را می فهمید، از طریق او با آدم آبی ها گفتگو کردند . 🔟 جن؛ حیوانی است هوایی که از آتش آفریده شده است و از این حیث، وجودی لطیف دارند که می توانند خود را از چشم آدمی دور دارند .جن ها مسخر سلیمان پیامبر بوده اند سلیمان پیامبر صورت آنها را دیده است.آنها صورتهای سرخ ،زرد سیاه ابلق یا با صورتهای اسب، استر، اشتر، خر، شیر و پلنگ و برخی با صورتی خرطوم دار ظاهر می شوند . 🔶 تصویر و خویشکاری جن در عجائب المخلوقات قزوینی کاملاً مبنای اسلامی دارد. جنهــا که سیمایی ترکیبی از انسان و بهایم دارند، زشت رو هستند و علت زشت رویی و درنده خویی آنها رفتارهایی عنوان می شود که از معاصی و گناهان کبیره در فرهنگ اسلامی تلقی میشوند همچون زنا، شرب خمر غنا . 1️⃣1️⃣ غول؛ این موجود در عجائب المخلوقات از انواع شیاطین دانسته شده است. غول شب ها در بیابان ها میگردد و هر وقتی به صورتی ظاهر می شود و مسافران تنها را به هلاکت می رساند غول از سر تا ناف به شکل انسان است و از ناف تـا آخر به شکل اسب و سم های او چون سم خراست. 🔶 قزوینی در توصیف غول او را دیونیز می خواند و می گوید او دیوست به شکل زنان و در بیشه ها زندگی می کند. غول اگر زنان خوبرو را ببیند با آنها در آمیزد. چنان کـه غـولـی بـه نـام سعلات مدت ها با شيرين يربوج در آمیخته بود و بنی سعلات از آن ها پدید آمده اند . 2️⃣1️⃣ الزلاب؛ او دیوی است که در سرزمین یمن و مصر زندگی می کند و به مجامعت با انسان علاقه مند است. اگر الزلاب با کسی مجامعت کند، آن فرد بـه هلاکت میرسد؛ زیرا قضیب وی به اندازه سر آدمی بزرگ است. اما اگر کسی از مجامعت با وی نترسد شجاعت برای همیشه بر او غالب میشود. چنانچه هر کس الزلاب را ببیند و نترسد شجاع می گردد . 3️⃣1️⃣ الغــدار الغدار دیوی است که صورتی چون آدمی دارد و بر شتر مرغ سوار است و اگر کسی را ببیند به هلاکت می رساند. 4️⃣1️⃣ نسناس؛ موجودی است که از دیو و انسان پدید آمده است و یک نیمه از صورت او انسان و نیمه دیگر دیو است. نسناس دشمن انسان است و اگر کسی با او بجنگد به هلاکت می رسد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (ششم) 6️⃣ 🔻 بحيره 🔷 بحیره در لغت عبارت است از دریاچه این کتاب اثری است مفصل و کمترشناخته شده از گونه عجایب نامه ها با موضوعاتی بسیار متنوع که اساسی عامیانه دارد و اثری ارزشمند در مطالعات فولکلوریک به شمار می رود. 🔶 کتاب بحيره مجموعه ای است مشتمل بر مباحث تاریخی و حوادث ادوار مختلف و احوال طبقات شاهان و وزرا و نیز عجایب و غرایب ،انسان حیوان اماکن، بـلاد، بناها و ساختمان های مختلف. 🔷 شرح عملکرد طیف وسیعی از موجودات و همی بر کل موضوعات کتاب سیطره دارد تا آنجا که میتوان بحیره را دانشنامه موجودات و همی فرض کرد. 🔶 این اثر توسط میر محمود فزونی استر آبادی معروف به ملافزونی از علمای عهد صفویه در سده ۱۱ق نوشته شده است کتاب بحيره توسط عبدالكريم بن عباسعلى قمـى تفرشی، مؤسس مدرسۀ معارف اسلامیه تهران در ۱۳۲۸ق، در عصر احمدشاه قاجار چاپ سنگی شد . 🔷 برخی تذکره نویسان نام مؤلف بحیره را به صورت میر محمد فزونی استر آبادی ثبت کرده اند که ظاهراً علت آن دشواری در خوانش آن از روی نسخه های خطی و ابهام در املای آن بوده است. 🔶 صاحب تذکره صبح گلشن در ۱۲۹۵ق نام وی را میر محمد ثبت کرده و او را فردی خوش ذوق و هنرمند معرفـی مـی کنـد کـه در برخی علوم و هنرهای زمــان خود دستی داشته است به ویژه اینکه وی را شطرنج باز بسیار ماهری معرفی می کند که خط شکسته را نیز به خوبی خوشنویسی میکرده است. 🔷 وی در اواخر عمر به مالیخولیا دچار می شود و در اثر آن می میرد . میرزا محمد علی مدرس، مؤلف ريحانة الادب، مير محمد و میر محمود را یکـــی نمـــــی دانـــــد و میر محمود را غیر از میر محمد حدس میزند . 🔶 تذکره نویسان دیگر، همچون مولوی محمد مظفر حسین صبا صاحب تذکرۂ روز روشن، قطعاتی از اشعار وی را نمونه آورده که حاکی از تسلط کافی و فصاحت کامل فزونی استر آبادی در فن شعر و ادب است . 🔷 بحیره به شیوه کتاب هایی موسوم به کشکول یا زنبیل نیز تهیه شده است. همان طور که از نام این گونه کتاب ها پیداست طیف وسیعی از موضوعات متنوع، شامل حوادث تاریخی شخصیت ها و مشاهیر، عجایب و غرایب روزگار و شهرها و مکان های دور دست و غیره در این کتاب ها موجود است. 🔶 مطالب این گونه کتاب ها جدیت و رسمیت چندانی ندارند زبان آنها ساده و همه فهم تر است و سرشار از موضوعات راست و دروغ است که آن ها را برای همگان خواندنی و جذاب می کند. 🔷 این گونه کتاب ها در مطالعات اجتماعی ـ فرهنگی، مردم شناسی و زبان شناسی قابل اعتنا هستند، زیرا در کنار موضوعات متنوع و ظاهراً سرگرم کننده آن می توان به مدار کی آگاهانه از قواعد اساسی آداب اجتماعی دست یافت. 🔶 عدم وجاهت و جدیت محتوای کتاب هایی همچون بحيره زبان و مفاهیم مردمی را در آن وارد کرده است که در متون دیگر کمتر می توان به آن دست یافت. 🔷 معمولاً نویسندگان سده های گذشته پرداختن به جزییات زندگی روزانه و اخلاقیات و باورهای عامه را در شمار موضوعات غير مهم تلقی می کردند و از پرداختن به آن در کتاب ها یا قرار دادن آنها به عنوان موضوع اصلی کتاب ها امتناع می ورزیدند. 🔶 بنابراین، مباحث مربوط به زندگی آداب و رسوم . رفتارهای اجتماعی باورها، فنون و تکنولوژی های محلی و بومی و به طور کلی امور محسوس زندگی کمتر در کتاب های سده های پیش دیده می شود. 🔷 اما در گونه هایی چون بحیره طیف وسیعی از مباحث فوق عرضه شده که حاوی اطلاعات مهم در زمینۀ فرهنگ و فولکور مردم در سده های گذشته است. 🔶 از مطاوی این گونه کتاب ها می توان بسیاری از اصطلاحات عامیانه را در زمینه های آشپزی، کشاوزی مشاغل صنایع گیاهان و درختان، حیوانات، اخلاقیات، وجه تسمیه افراد و اماکن جادوگری ها آداب و رسوم، بیماری ها، دیوان و موجودات و همی زیانکار و سود رسان و غیره استخراج کرد. ♦️ از طرفی، رخدادها و وقایع تاریخی موجود در این کتاب ها چندان موثق و دقیق نیستند و با اغراقها و افسانه ها در آمیخته اند و به نوعی میتوان آنها را «تاریخ نویسی عامیانه نامید. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
آیا « فوبیا » ارثی است⁉️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
رویت اشعه ای نورانی در پیتسبورگ آمریکا 🛸👽🔺 قسمت ( سیزدهم )3️⃣1️⃣ به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻