eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
423 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد؛ ⬅️ سیاست به معنای تدبیر، تقدیم و برنامه ریزی برای تولی امور خود یا دیگران به منظور رساندن به مصلحت و کمال است. تعریف ذکر شده دارای چهار رکن می‌باشد؛ نخست واژه تدبیر که نشان دهنده جنس سیاست است؛ به این معنا که سیاست از جنس تدبیر می‌باشد. دوم واژه تقدیم و برنامه ریزی است. سوم تولی؛ مراد ابزاری است که در جهت اجرای قوانین مورد استفاده قرار می‌گیرد. چهارم هدف؛ هدف از سیاست رسیدن به مصالح و منافع شخص یا جامعه می‌باشد. ⬅️ دو نوع متعلق را می‌توان برای سیاست در نظر گرفت. یکی اینکه سیاست را اعم از خوب و بد بدانیم که در این صورت خوب و بد دو قسم از اقسام سیاست به شمار می‌روند. متعلق دیگر این است که گفته شود سیاست انصراف به خوب دارد؛ زیرا غالب افرادی که برنامه ریزی می‌کنند در جهت منافع و مصالح خود، خانه، جامعه و... می‌باشند. در این صورت سیاست بد، قسیم سیاست است نه قسم او. ⬅️ متعلق سیاست معمولا مصالح دنیایی است. یعنی شخص برای معاش مردم تدبیر می‌کند نه معاد آنها. اما باید دانست که مصالح اعم از معاش و معاد است؛ بر این اساس ما سیاست را در فرهنگ اسلامی معنا می‌کنیم و می‌گوییم سیاست در فرهنگ اسلامی به منظور دو چیز است نخست تامین کمال و تعالی روح انسان و دوم تامین نیاز جسمی و دنیای. ⬅️ رابطه فقه و سیاسی، اضافه است نه صفت و موصوف یعنی فقهی که نگاه سیاسی دارد و مجتهد با نگاه سیاسی مجموعه فقه را تفسیر می‌کند؛ به تعبیر دیگر مجموعه استنباط دین در محدوده سیاست. محدوده سیاست شامل تدبیری است که منتهی به قانونگذاری و اجرا می‌شود. 📝 متن کامل: yun.ir/x2xpwf ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» ذکر کرد: ⬅️ پنجمین مبنای اقتصاد اسلامی، توزیع است که در سه سطح توزیع قبل از تولید، توزیع بعد از تولید و دستگاه توزیع، مطرح است. ⬅️ دیدگاه اسلام در توزیع قبل از تولید دارای یک بعد سلبی و یک بعد ایجابی است. بعد سلبی یعنی تا زمانی که انسان کاری انجام ندهد، هیچ حقی نسبت به ثروتهای طبیعی پیدا نمی‌کند. بعد ایجابی یعنی اگر فردی اقداماتی را برای به دست آوردن حقی انجام داد، حق برای او حاصل می‌شود. ⬅️ اسلام در توزیع بعد از تولید در پرتو ثبات مالکیت، احترام به کار، آزادی قرارداد و سختگیری بر غاصب اقدام به ساماندهی این بخش کرده است. ⬅️ شهید صدر بر این نظر است که از دیدگاه اسلام کار تنها عامل اصلی در توزیع ثروت نیست؛ زیرا افراد جامعه از جهت توانایی فکری، جسمی و عملی در امور اقتصادی به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته افراد توانمند، دسته دیگر افرادی هستند که تلاش کرده‌اند اما نتیجه کار آنها به میزانی نرسیده است که بتوانند نیازهای ابتدایی خود را تامین کنند و برخی دیگر قدرت انجام کاری را نداشته اند؛ بنابر این نه کار به تنهایی و نه نیاز به تنهایی ملاک است بلکه هر دو با همدیگر ملاک هستند. ⬅️ دیدگاه سرمایه داری -تئوریک- می‌گوید در جامعه بیشترین سرمایه برای فردی است که توانایی زیادی دارد و کسی که توانایی کمتری دارد از سرمایه کمتری نیز برخوردار می‌باشد و آن کسی که اصلا نمی‌تواند کار کند یا توانایی ندارد به ما راتباطی ندارد. ⬅️ در سوسیالیسم ملاک توزیع، نیاز است. بر اساس این دیدگاه یک سطحی از نیاز را همه مردم باید داشته باشند؛ نتیجه چنین تفکری این است که فردی که تلاش زیادی می‌کند با فردی که تلاش کمتری می‌کند، از سرمایه یکسانی برخوردار هستند و این بی انگیزگی را در پی دارد. 📝 متن کامل: yun.ir/fshoid ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 حجه الاسلام زمانی فرد در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛ ✅ در اینکه فضاها به دو بخش حقیقی و مجازی تقسیم می‌شوند یا یک فضا هستند، دو نظریه مطرح است؛ عده‌ای این تقسیم را صحیح نمی‌دانند و بر این باور هستند که فضاهای موجود حقیقی می‌باشند. از دیدگاه این افراد تعبیر فضای مجازی، تعبیر مسامحه‌ای است. در مقابل عده‌ای دیگر بر این باور هستند که این تقسیم صحیح است که مختار ما نیز این نظر می‌باشد. ✅ کلمه مجاز دارای یک معنای لغوی و یک معنای فلسفی است. مجاز لغوی عبارت است از استعمال کلمه در غیر ماوضع له و مجاز فلسفی عبارت است از اسناد وجود به چیزی که حقیقتا موجود نیست. حال زمانی که به فضای مجازی کلمه فضای مجازی اطلاق می‌شود، مراد اصطلاح دوم است زیرا فضایی که به او اسناد وجود داده‌اند، ثانیا و بالعرض است نه اولا و بالذات. ✅ آیا آثار حقیقی برای خود فضا است یا برای وجود اولی؟ شخصی که خرید اینترنتی می‌کند آیا آن آثار برای فضای مجازی است یا برای جنس واقعی؟ فضای مجازی طریق است و اثر آن ثانیا و بالعرض می‌باشد؛ از این رو اگر جنسی در انبار نباشد، فضای مجازی چه چیزی را می‌خواهد ارائه کند؟ زمانی اثر حقیقی، وجود حقیقی را اثبات می‌کند که اثر اولا و بالذات باشد اما اگر اثر ثانیا و بالعرض مترتب شود نمی‌تواند حقیق بودن منشأ اثر را اثبات کند. ✅ فضای مجازی دارای موضوع شناسی‌های مهم است که باید شخص فقیه برای فهم موضوع، ورود کند تا بتواند حکم صحیح آن را استنباط نماید؛ مانند فیلترینگ اینکه فیلترینگ چیست، کارکردآن چگونه است، آیا دخالت در حق مالکیت دیگران است، حق حاکم است یا حق مردم و... باید این موارد مشخص شود تا فقیه بتوان حکم صیحیح صادر کند. 📝 متن کامل: yun.ir/qzlce ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛ ⬅️ فقه فرهنگ کلان همان نظام و منظومۀ معروف و منکر و پسند‌ها و ناپسند‌های جامعه است. در مقابل فقه فرهنگ خرُد قرار دارد که موضوع آن انسان فردی است که در جامعه زندگی می‌کند. همانگونه که فرهنگ خرد در سه بخش باورها، گفتارها و رفتارها می‌باشد، فقه فرهنگ کلان نیز در این سه بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد. ⬅️ مراد ما از فرهنگ کلان، فرهنگی است که جامعه بما هو جامعه باید این فرهنگ را داشته باشد. بخشی از فرهنگ کلان مرتبط با حاکمیت است؛ به این معنا که چه فرهنگی باید حاکم بر دستگاه حاکمیت باشد به گونه‌ای که رفتارهای حاکمیتی حاکم در اموری مانند عزل و نصب، برنامه‌ریزی‌ها و... متأثر از آن باشد. ⬅️ اگر مطالب بیان شده به خوبی تبیین شود، عملکرد شورای نگهبان در نظام ما مؤثرتر خواهد بود؛ زیرا این شورا در بررسی صلاحیت رییس جمهور، نماینده مجلس یا هر مأموریت حاکمیتی دیگر، باید وجود چنین باورهایی را در نزد آنها احصا کنند. نمی‌شود کسی بخواهد عضو نظام شود و از فقه نظام چیزی نداند. ⬅️ اصولی که باور توحیدی و باور عبودیتی بر آنها مبتنی هستند عبارتند از: اصل اول: توحید در خالقیت؛ یعنی بدانند خدا خالق است و این خالقیت، منحصر در اوست. اصل دوم: توحید در صفات خالق؛ بدین معنا که عدل او عدل ذاتی، حکمتش حکمت ذاتی، علمش علم ذاتی است و... اصل سوم: توحید افعالی؛ بازگشت توحید افعالی به این است که هیچ فعل، حرکت و سکونی در این جهان بدون اذن خداوند و دستور او تحقق نمی‌پذیرد. ارادۀ تکوینی و تمکینی خدای متعال است که بر همه چیز حاکم می‌باشد؛ حتی انسان‌هایی که با اراده خود عمل می‌کنند، فعلشان با تمکین خدای متعال است. متن کامل: yun.ir/lq4kob ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ حجه الاسلام خطاط در درس خارج «سبک زندگی اسلامی» مطرح کرد؛ ⬅️به دلیل اینکه موضوع سبک زندگی اسلامی را به صورت درون دینی بحث می‌کنیم، برای ما مقوله‌ای به نام سبک زندگی اسلامی پذیرفته شده است. اما افرادی که نگاه برون دینی دارند، ممکن است بر این باور باشند که اسلام منحصر در یک تعامل عبادی با خداوند است و نسب به زندگی توجهی ندارد. ⬅️آیا بحث از سبک زندگی از مباحث فقهی محسوب می‌شود یا اخلاقی؟ باتوجه به دامنه وسیع و گسترده فقه، می‌توان گفت تمامی بایدها و نبایدهای الزامی و غیر الزامی انسان از مباحث فقهی است. البته این بیان موجب مستغنی بودن ازعلم اخلاق در سبک زندگی نمی‌شود. ⬅️ اخلاق به دو بخش اخلاق نظری که موضوع آن نفس و اخلاق عملی مانند عدالت، صدق و کذب تقسیم می‌شود. اخلاق عملی از جهت موضوع به علم فقه نزدیک است اما از آن جهت که مرتبط با نفس انسان است، با علم فقه متفاوت می‌باشد؛ به تعبیر دیگر علم فقه و اخلاق عملی از جهت موضوع یکی می‌باشند اما اخلاق عملی به حسن و قبح فعل می‌پردازد و علم فقه حکم شرعی آن را بیان می‌کند. اما اخلاق نظری موضوعا و محمولا با علم فقه متفاوت است؛ زیرا موضوع آن نفس است در حالی که موضوع فقه فعل مکلفین می‌باشد. ⬅️ پرکاربردترین الفاظی که در منابع دینی، فقهی و روایی مرتبط با سبک زندگی به‌کار رفته است، عبارتند از، «ادب»، «آداب»، «مکارم اخلاق»، «محاسن اخلاق»، «سنت» و «معروف و عرف». در مواقع متعددی، واژه خاصی برای دست یابی به این موضوع وجود ندارد لکن محتوایی که بیان شده است اشاره به سبک زندگی دارد. مانند آیات آخر سوره فرقان: «أُولَئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَيُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَسَلَامًا ...» 📝 متن کامل: yun.ir/jnbt3f ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
nokati-darbare-figh-nazam.mp3
9.53M
🎙استاد علی فرحانی ✅فقه نظام، مقدمه پاسخ به مسائل فقهی است. ✅فقه نظام، ریشه در کتب فقهی قدما دارد. ✅فقه نظام، منابع نقلی را توسعه می دهد و از مراجعه زود هنگام به اصل عملی جلوگیری می کند. ————————————————- 🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت‌الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛ 🔻 وظایف حکومت در مقوله تربیت با تمسک به ادله امر بمعروف و نهی از منکر. ⬅️ ادله امر بمعروف و نهی از منکر را می‌توان به دو صورت تقریر کرد. 1️⃣ در این تقریر واجب کفایی ذاتی ـ تکلیفی عمومی ـ امر بمعروف و نهی از منکر اثبات می‌شود. در واقع تقریر اول، تقریر عام این ادله است؛ با این توضیح که ادله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، این وظیفه را به عنوان واجب کفایی عمومی بیان می‌کنند. این وجوب کفایی، حاکم و حکومت را به عنوان احد المکلفین و اشخاصی که در دائره تکلیف و خطاب عام‌ هستند، شامل می‌شود. 2️⃣ در این تقریر به دنبال اثبات واجب عینی بالعرض ـ تکلیفی خاص ـ بودن امر بمعروف و نهی‌ازمنکر هستیم. علاوه بر خطاب عام کفایی و وجوب عام کفایی که در باب امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر با شرایط آن وجود دارد، خطاب خاصی نیز برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر وجود دارد. ⬅️ ثمره خطاب خاص این خواهد بود که از دو جهت تکلیف متوجه حاکم و حکومت می‌شود؛ نخست از این حیث که مصداق تکلیف عام هستند و دوم از این جهت که مخاطب خطاب خاص عینی واقع شده‌اند. ⬅️ اینکه خداوند فرموده: «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ؛ بعضی از شما کسانی می‌باشند که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کنند» به این دلیل است که تکلیف کفایی عام، دارای شرائطی است که شامل همه مکلفین نمی‌شود؛ به عبارت دیگر امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر واجب کفایی است و بر عهده همه افرادی می‌باشد که دارای شراطی باشند. 📝 متن کامل: yun.ir/j28ane ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com