eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
423 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️بررسی شرائط صحّت و مشروعیّت مضاربه در بانک‌ها ✅ آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی در درس خارج « بانکداری اسلامی» بیان کرد: ⬅️ رباخواری گناه بزرگی است که به تصریح قرآن إعلان جنگ با خدا و رسول می‌باشد؛ از این رو بزرگان از فقها در صدد بر آمده‌اند برای سود‌های دریافتی اشخاص از بانک، راه صحتی پیدا کرده و آن را از دایره ربا خارج نمایند. ⬅️ اولین راهی که بعد از انقلاب إسلامی در ایران مطرح شد، معامله در ضمن عقد مضاربه بود که یکی از عقود مشروع در شرع مقدّس إسلام است. در این عقد سرمایه متعلّق به فردی است که در اختیار عامل قرار می‌دهد تا با آن کار کرده و ربح حاصل از آن به نسبت درصد توافق شده بین دو تقسیم شود. ⬅️ در عقد مضاربه ضمان مال به عهده سرمایه گذار می‌باشد اما إشکال این است که بانک با عامل شرط می‌کند که ضمان به عهده او باشد و در این جهت مطالبه چند ضامن معتبر را از او می‌کند که اگر مال تلف شود ولو به تلف سماوی، اول از شخص عامل و در صورت عدم تمکّن مالی، از ضامن دریافت شود. ⬅️ بانک در ضمن عقد مضاربه شرط می‌کند که درصد معيّنی از بهره تجارت مثلاً 27 درصد وامی که می‌دهد، به عنوان سود سالیانه به بانک پرداخت شود و هیچ کاری هم به سود و زیان عامل ندارد؛ یعنی 27 درصد معيّن شده را بدون هیچ قید و شرطی دریافت می‌کند هر چند منفعتی عائد عامل نشود. بلکه حتی در صورتی که عامل در تجارت ضرر کند، بانک سود و بهره خود را دریافت می‌کند. متن کامل: https://b2n.ir/z45156 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️ جامعه بدون حکومت و بشرِ بدون نظام و سامانه حکمران، طبیعی زندگی نمی‌کند ✅ آیت‌الله علی‌اكبر رشاد در درس خارج «فقه الولایه» بیان کرد: ⬅️ ما به اَشکال مختلف راجع به ضرورت «حکومت» استدلال خواهیم کرد که عبارت‌اند از: استدلال فطری، استدلال عقلی، استدلال به رویه عقلائیه و تمسک به دلایل دین‌شناختی. 🔻 ابی بکر الإصم قائل است حکومت لازم و واجب نیست بلکه یک نیاز ثانوی است. اینگونه نیست که در هر حال باید حکومت داشت. ضرورت‌هایی به نحو ثانوی در مناسبات انسان‌ها به وجود می‌آید که موجب نیازمندی به حکومت می‌شود و اگر مردم با هم به انصاف رفتار کنند و به هم ظلم نکنند( تناصفت الاُمه)، به حکومت نیازی نخواهد بود؛ زیرا هیچ فردی به دیگری تعدی نمی‌کند. ❇️ این بیان، سخنی سُست می‌باشد. در واقع او تصور کرده که حکومت فقط یک وظیفه بر عهده دارد و آن جلوگیری از ظلم است. همچنین او حکومت را یک امر عارضی و ثانوی دانسته در حالی که وظیفه حکومت منحصر در این نیست. ❇️ بعضی از امور ذاتاً جنبه حکومی دارند و لزوماً باید به نحوه حکومت تدبیر شوند. علاوه بر اینکه تربیت جامعه‌ای که همه افراد آن منصف و عادل باشند، به نحو خودکار اتفاق نمی‌افتد و قهراً نیازمند یک نظام، حکومت و لزوماً یک امامی است تا مردم را تربیت کند و آنها را منصف و عادل بار بیاورد. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/j74982 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️ انسان به مجرّد بیمار شدن نباید به سمت دارو برود ✅ حجه الاسلام محسن ملکی ابرده در درس خارج «فقه الطبابه» بیان کرد: ⬅️ هر عاقلی تشخیص می‌دهد که سلامتی خوب و بیماری بد است؛ از این رو عقل می‌گوید: مراقب سلامتی خودت باش و مراقب باش که بیمار نشوی. صحّت حقیقتی است که در عالم هستی آفریده شده است و زمانی که انسان به وسیله قوه عاقله خود به آن توجّه دارد، آن را تشخیص می‌دهد و انتخاب می‌کند. ⬅️ دفع به معنای پیشگیری و رفع یعنی درمان. بحث دارو و دواء در اینجا معنی پیدا می‌کند؛ یعنی در راستای یکی از مدرَکات عقلی انسان است که عبارت باشد از «الصحة حسن و السقم قبیح»؛ انسان که عقل فعّالی دارد می‌گوید: سعی کن سالم باشی و بیمار نشوی؛ لذا برای دفع و رفع این آفت یعنی بیماری، از دارو استفاده می‌کند. ⬅️ دواء (یا دارو یا تریاق یا پادزهر) عبارت است از چیزی که نسبت به آفات در بدن انسان، قدرت دافعه و رافعه دارد. طبق بیان شرع و همچنین متخصصین، دارو پادزهر خود از سموم محسوب می‌شوند؛ در این عالم هر آفتی با آفت دیگری از بین می‌رود. ⬅️ پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله می فرمایند: تا زمانی که می‌توانی درد را تحمل کنی از مصرف دارو اجتناب کن؛ هرگاه قابل تحمل نبود پس مصرف کن. از امام علی علیه السلام منقول است که فرمود: مسلمان خود را مداوا نمی‌کند مگر آنکه بیماریش بر سلامتی‌اش غلبه کند؛ یعنی انسان به مجرّد اینکه بیمار شد نباید به سمت دارو برود. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/w54678 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
Rouyeshandisheh5.pdf
12.68M
✅ نگاهی گذرا بر بخش‌های مختلف پنجمین شماره نشریه رویش اندیشه؛ 1️⃣ سخن آغازین 2️⃣ رویداد 3️⃣ پرونده تحولات ساختار و مدیریت خانواده در ایران 4️⃣ پرونده تحولات قواعد ازدواج و همسرگزینی در ایران 5️⃣ پرونده تحولات روابط زوجین 6️⃣ پرونده تحول جایگاه زن در خانواده 7️⃣ معرفی کتاب 8️⃣ تاریخ اندیشه ⬅️ همچنین در این شماره گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا سالاری فر، دکتر مریم اردبیلی، دکتر وحید شالچی، دکتر سمیه غرب خراسانی، دکتر راحله کاردوانی، دکتر زهرا داورپناه، دکتر تینا امین، خانم مریم مذحجی، دکتر منصوره سادات صادقی را می‌خوانید. ⬅️ گفتارهای پنجمین شماره نشریه رویش اندیشه از دکتر امیرحسین بانکی پور فرد و دکتر عالیه شکربیگی است. ⬅️ گفتنی است؛ یادداشت‌های این شماره نیز به قلم دکتر محمدصادق هدایت زاده، دکتر علیرضا بهرامی، دکتر محمدرضا فتح الله بیاتی، محمد صابر اسدی، سجاد نوجوان، محمدمهدی بیکی، منصور لطفی، ایمان زاغیان، حامد ملانوری، محمدامین مهدی زاده، هادی غیاثی و محمد رزمگه است. 📚 متن کامل: https://b2n.ir/s56104 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔎@fiqhenezam_com
♦️ پذیرش یا عدم پذیرش امام و حاکمیت از سوی مردم، تأثیری در مشروعیت بخشی آنها ندارد ✅ آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد: ⬅️ گفت با پشتوانه قرآنی و روایی معتقد هستیم که حکومت منحصر در افرادی است که خداوند راضی به حاکمیت آنان می‌باشد که عبارتند از رسول، امام و منسوبین از سوی رسول و امام. ⬅️ مشرع حکومت امام یا رسول، خداوند متعال است اعم از اینکه مردم بپذیرند یا نپذیرند. از سوی دیگر مردم در پذیرش این حکومت، اختیار دارند و پذیرش یا عدم پذیرش آنها تأثیری در مشروعیت بخشی به امامت و حاکمیت ندارد؛ از این رو عدم پذیرش امامت و حاکمیت توسط مردم، موجب دفع تشریع امامت و حاکمیت نمی‌شود. ⬅️ رأی مردم از حکومت امام، رفع مانع می‌کند؛ بنابراین تا زمانی که مردم رأی به امام نداده‌اند برای حکومت ایشان مانع وجود دارد. مقتضی از سوی خداوند وجود دارد اما زمانی که مردم حکومت امام را نپذیرند، برای حکومت مانع ایجاد می‌شود. ⬅️مجوز ریاست جمهوری به وسیله رأی مردم است. از این رو اگر مردم به او رأی بدهند رئیس جمهور می‌شود و تا قبل از آن رئیس جمهور نیست. اما فقیه زمانی که فقاهت پیدا کرد، از جانب پرودگار بر مردم ولایت دارد. متن کامل: https://b2n.ir/p57929 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️در قرض‌های که با گذشت زمان ارزش آن خیلی کم می‌شود، قرض گیرنده ضامن ارزش است ✅ آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» ذکر کرد؛ ⬅️ به دلیل اینکه واقعیت فارکس برای ما مشخص نیست، نمی‌توانیم حکمی برای آن صادر کنیم. اگر واقعا در فارکس، مبادله ارز صورت می‌گیرد، اشکالی ندارد. همانگونه که خرید و فروش ارز در عالم واقع اشکالی ندارد، خرید و فروش آن در فضای مجازی نیز اشکالی ندارد اما در فارکس، آیا خرید و فروش واقعی صورت می‌گیرد یا صوری است؟ ⬅️ یکی از ملاکهای صحت معامله این است که یا باید جنسی خرید و فروش شود یا باید شخصی که پول می‌گیرد در مقابل آن خدمتی را انجام بدهد. البته ممکن است بر اساس عناوین ثانوی یک معامله‌ای را به دلیل مصلحت برای یک مدتی ممنوع کنیم. ⬅️ جمله «كُلُّ بَيْعٍ مَلْهُوٍّ بِه‏» شامل بخشی از فعالیت‌های اقتصادی که صوری هستند، می‌شود؛ به عنوان نمونه اقتصاددانها بر این باور هستند که بورس نوعی بازی می‌باشد. اگر در بورس به صورت حقیقی کلایی خرید و فروش می‌شود، بیع است اما اگر نوعی بازی باشد تحت عنوان مذکور قرار می‌گیرد. ⬅️ در دیون عادی شخص، ضامن حجم پول است مگر اینکه در هنگام دین ارزشی تعیین شود که در این صورت، ضامن مال معیار می‌باشد. اما در قرض‌های عادی که به مرور ارزش آن کم می‌شود، اگر این کاهش خیلی محسوس شود، قرض گیرنده ضامن ارزش است. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/d20566 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️متاورس و جایگاه آن در اقسام مالکیت شرعی ✅ حجه الاسلام زمانی فرد در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛ ⬅️ متاورس عبارت است از اینترنت پیش رفته. نسبت فضای اینترنت کنونی با فضای متاورس، ناقص با کامل است؛ به این معنا که در فضای اینترنت فعلی افراد به وسیله دو بعد بینایی و شنوایی با طرف مقابل خود ارتباط برقرار می‌کنند اما در متاورس با سه بعد این ارتباط برقرار می‌شود. ⬅️ تفاوات متاورس با اینترنت فعلی در این است که در متاورس چند قدم به حالت حقیقی نزدیک می‌شوید به گونه ای که احساس انسان به وجود طرف مقابل قوی‌تر می‌شود. ⬅️ شرکت‌هایی که متعهد ایجاد فضای متاورس هستند، فضا را به طرف مقابل یا اجاره می‌دهند یا می‌فروشند؛ به تعبیر دیگر در متاورس قابلیت خرید و اجاره فضای متاورس وجود دارد. چند سوال در اینجا مطرح است؛ نخست اینکه اگر مالکیت مجازی منتهی به مالکیت حقیقی شود، آیا از نظر فقه ما مشروع است؟ دوم اگر مالکیت مجازی منتهی به مالکیت حقیقی نشود مانند متاورس، آیا مشروعیت دارد یا ندارد؟ متن کامل: https://b2n.ir/t35263 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ فرهنگ باورها و تشریح اصول آن / ایجاد و جهت دهی فرهنگ جامعه بر عهده حاکمیت ✅ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛ ⬅️ فرهنگ جامعه به دو بخش تقسیم می‌شود: فرهنگی که وظیفه حاکمیت است و فرهنگی که وظیفه و کار مردم است. حاکمیت، مسئول فرهنگ مردم می‌باشد و یکی از وظایف آن، ایجاد فرهنگ صحیح بین مردم می‌باشد. این سخن سکولارها که فرهنگ بر عهده مردم است و دولت نباید در آن دخالت کند، غلط است و با مبانی اسلامی در تضاد می‌باشد. ⬅️ دستگاه حاکمیتی باید دارای فرهنگی باشد که شکل دهنده باور دستگاه حاکمیتی باشد و اعمال حاکمیت از این باورها برخیزد. بر اساس این نوع باروها، فرهنگ حاکم بر گفتارها و گفتمان حاکمیت در صحبت با مردم و منشأ ابزارهای گفتاری و رفتارهای، از جمله مباحثی است که باید در این بخش به آنها پرداخته شود. ⬅️ بسیاری از سیاست مداران ما خود را از خدا اعلم‌تر می‌دانند. در روایتی دارد که حضرت درباره ابو حنیفه می‌گوید که او چنین می‌گفت: «قال علی و اقول» وگاها «قال رسول الله و أقول»؛ آنهایی که می‌گویند رسول الله نیز مجتهد بود و«قد اخطأ و قد یصیب» به معنای این است که بگو ییم «قال رسول الله و أقول»؛ این فرهنگ باید از حوز فرهنگ حاکمیت خارج شود. ⬅️ اینکه گفته شود سول الله نقد پذیر است و به حضرت می‌گفتند «هذا منک ام من الله»، بیانگر مشرک بودن آنها است. رسول خدا، رسول است؛ یعنی آنچه می‌گوید، همان است که خدای متعال به ما ابلاغ می‌کند. «وَ مَا محُمَّدٌ إِلَّا رَسُول‏» همه چیز پیامبر، رسالتی است و از نزد خود چیزی نمی‌گوید. متن کامل: https://b2n.ir/n12297 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ ممنوعیت بی‌تفاوتی نسبت به مومنین / تبلیغ مستحبات، نیازمند تدرج است ✅ حجه الاسلام خطاط در درس خارج «سبک زندگی اسلامی» مطرح کرد؛ ⬅️ از ادله چنین استفاده می‌شود که بی‌تفاوتی نسبت به مومنین ممنوع است و باید نسبت به دیگران دغدغه‌مند بود. روایات دال بر این موضوع چند دسته می‌باشند: دسته نخست، روایات دال بر اهتمام به امور مسلمین است. دسته دوم، روایات دال بر اعانه به مومنین و از بین بردن غم و غصه آنها است. این دو دسته را در مباحث گذشته بیان کردیم. روایات دسته سوم روایات دال بر ممنوعیت بی مهری نسبت به حاجات مومنین است که ارشاد جاهل و وجوب نصیحت آنها از این دسته محسوب می شود. ⬅️ در متون روایی، روایات متعددی مبنی بر وجوب نصیحت همدیگر، وجود درد. بزرگان بر اساس روایات باب نصیحت فتوا بر وجوب نداده‌اند. مرحوم خویی می‎‌گوید فتوای به وجوب نصیحت موجب عسر و هرج شدید می‌شود. به نظر می‌رسد اگر با این نگاه موضع بررسی شود باید گفت نماز خواندن برای شخصی که نماز نمی‌خواند یا روزه گرفتن برای کسی که روزه نمی‌گیرد، هرج آور است. آیا به این افراد نیز باید گفت نماز نخوانید یا روزه نگیرید؟ ⬅️ مستحبات همانند واجبات، حکم خداوند هستند حال به چه دلیل بیان آنها را لازم ندانیم؟ یعنی وجوب تبلیغ منحصر در تبلیغ واجب و حرام است یا باید تفسیر قائل شد؟ به نظر می‌رسد تبلیغ مستحبات، نیازمند تدرج در تبلیغ است و باید به گونه‌ای تبیلغ شود که مستحب منجر به عمل شود. از سوی دیگر باید برای بیان مستحبات زمینه سازی کرد. متن کامل: https://b2n.ir/w16955 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com