مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیتالله محسن فقیهی در درس خارج «پیشگیری از جرم» بیان کرد:
⬅️ انجام جرم در جامعه همانند سوراخ کردن کشتی است که ضرر آن متوجه همه سرنشینان آن میشود. زمانی که شخص مرتکب جرمی علی الخصوص جرائم مشهود شود؛ در واقع موجبات فساد جامعه را فراهم کرده است به این نحو که آثار علاوه بر مرتکبین شامل دیگر افراد جامعه نیز میشود.
⬅️ مردم برای در امان ماندن از آثار جرم و گناه باید مانع از انجام جرم و گناه در سطح جامعه بشوند. این عکسالعمل مردم نوعی احساس وظیفه عمومی میباشد که برای خدا یا برای خود، باید اقدام به امربمعروف و نهیاز منکر کنند. خیلی از مشکلات جوامع مسلمین به این دلیل است که افراد جامعه در مقابل جرم و گناه دیگران سکوت پیشه کردهاند.
⬅️ علت گسترش جرم در سطح جامعه عاملان اصلی فساد و ساکتین در برابر آن هستند. با این بیان جایگاه امربمعروف و نهی از منکر در جامعه مشخص میشود. اگر در جامعهای آثار جرم و فساد هویدا باشد، باید دانست که مردم نیز با عدم واکنش خود، در گسترش آن همکاری کردهاند.
⬅️ به میزانی در این دنیا آثار جرم دامن گیر مردم می شود که آنها پشیمان شوند و در اعمال خود باز نگری کنند. با بررسی آیات و روایات به دست میآید که خداوند گشایش مادی و معنوی در اعمال نیک را نزول برکات قرار داده است.
⬅️ ایمان یک نفر در جامعه، موجب نزول برکت نمیشود بلکه تمام مردم یا اکثر آنها باید ایمان داشته و عمل صالح انجام دهند. معنای تقوا یعنی پیشگیری از جرم و بازداری خود و دیگران از ارتکاب جرم و گناه. یکی از وظایف جامعه اسلامی و حکومت اسلامی این است.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/e08394
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_پیشگیری_از_جرم
#آیت_الله_محسن_فقیهی
🔎@fiqhenezam_com
هدایت شده از سیاست اسلامی منهاج
✳️ نگاه تحولی در نگاه امام خمینی (رحمة ا... علیه) نه تجددی است و نه تحجری
🔸 آیت الله عبدالکریم فرحانی در درس حارج فقه حکومتی اظهار داشت: در نظام اندیشهای امام خمینیرحمها...علیه رسالت اصلی دین، ایجاد تمدن نوین اسلامی است. در این نگرش تمرکز دین بر مسألهی نظامسازی، تمدنسازی، جامعه میباشد و در این رابطه حوزهی علمیه و فقه به واسطهی کار امام وارد یک فضای به تعبیر ایشان تخصصی شد. از این رو ضروری است پیش از هر چیز به بررسی مبانی فکری امام خمینی رحمها...علیه در زمینهی فقه حکومتی و کارکردهای اجتماعی دین از جانب ایشان پرداخته شود.
🔹 بدون شک مهمترین ثمرهی اندیشهی حکومتی امام خمینی رحمها...علیه در میان مردم ایران و حتی دیگر کشورهای تأثیرپذیرفته از انقلاب اسلامی این بود که ایشان به این توفیق نیل یافتند که به تعبیر مقام معظم رهبری مدظلهالعالی نگرش مردم به دین را که پیش از آن نگرشی شخصی و فردمحور بود به نگاهی سیتماتیک و اجتماعمحور تبدیل کند و از این طریق دین را از حالت توجه به احکام شخصی و فردی از جانب متدینین به دستگاهی نظام ساز، تمدن ساز، جامعهساز و انسانساز مبدل سازد.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=419
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» ذاظهار داشت:
🔻 وظایف دولت در قبال تشکیل خانواده عبارتند از؛
1️⃣ سیاستگذاری: این سیاستگذاری برای رسیدن به خانواده مطلوب، سه ویژگی اصلی باید داشته باشد: سالم، پایدار و پویا.
2️⃣ برنامهریزی: در کل مراکز و نهادهای مرتبط و تأثیرگذار با خانواده، برنامهها و آئیننامههایی قرار داده شود که این سیاستها را بتواند پیاده کند.
⬅️ اگر نوع و انواع حمایتها مشخص شود آن زمان یکی از آن وظایف میتواند اعانت و یاری معنوی و مادی باشد. البته حمایت معنوی مقدم بر دیگر امور است؛ زیرا بیشترین کمک به خانواده را بعد معنوی میتواند نصیب خود کند و کمک مادی هم در پی کمکهای معنوی معنا و ارزش پیدا میکند و میتواند اثر ماندگار داشته باشد. قرضالحسنه، اشتغالزایی، کمکهزینه مسکن و امکانات اولیه مناسب برای زوجین تا بتوانند به فرزندآوری و فرزندپروری بپردازد و در نتیجه بتواند این کانون خانواده را به نحو احسن مدیریت کند. این هم میتواند یک وظیفه برای دولت باشد.
3️⃣ فرهنگسازی و آموزش: میتواند حمایت معنوی باشد یا بسترسازی از طرف نظام برای شکلگیری یک خانواده سالم پایدار و پویا. این فرهنگسازی اعم از فرهنگسازی در صداوسیما، فیلمها، هنرها و در نظام بهصورت عام در تمامی ساحتها و از طرف تمامی نهادها مطرح است.
3️⃣ حمایت قانونی: این حمایت در عرصههای تشکیل، تحکیم، پایداری و پویایی است و مراد از آن قوانینی است که با تصویب آن در حقیقت از خانواده دفاع و حمایت کند.
⬅️ حمایت معنوی و تربیتی: این حمایت، فراتر از حمایت قانونی است. یعنی در مساجد، رسانهها، مدارس و... معنویت بالا برود و نگاه معنوی به ازدواج و تشکیل خانواده بر جنبههای مادی غلبه پیدا کند.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/u33906
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#نظام_جامع_خانواده
#آیت_الله_سید_منذر_حکیم
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد:
⬅️ رابطه میان سیاست و تدبیر، عام و خاص من وجه است که ماده اجتماع آنها در سیاست و تولی است؛ به این معنا که علاوه بر سیاستگذاری اقدام به اجرای آن نیز میکنند. ماده افتراق در دو مورد میباشد. گاهی سیاستگذاری صورت گرفته اما مجری ندارد و در مواقعی نیز مجری وجود دارد اما برنامه ریزی و تدبیر وجود ندارد
⬅️ هدف فقه سیاسی دست یابی به نظر دین در سیاست است. زمانی که گفته میشود تدبیر جامعه به معنای برنامه ریزی برای مصالح یک جامعه است. این مصالح و منافع منحصر در منافع دنیایی نیست بلکه شامل منافع شخصی، اخروی و عمومی نیز میشود.
⬅️ کسی که دین را نمیشناسد سیاست را محدود به دنیا میکند و بر اساس این تفکر برنامه ریزی که انجام میدهد در راستای دست یابی به منافع دنیوی است؛ به عنوان نمونه افرادی با این تفکر در مجلس شورای اسلامی بودجهها را در امور دنیایی خرج می کنند. عامل چنین اقداماتی، تربیت نیافتن خود شخص است که فکر میکند انسان فقط برای این دنیا آمده و باید برای این دنیا برنامه ریزی کند لذا آینده را در نظر نمی گیرد.
⬅️ وقتی گفته میشود فهم دین در محدوده سیاست، به این معنا است که در تدبیر، قانونگذاری و برنامه ریزی که برای فرد یا جامعه انجام میدهیم، نظر دین را اعمال کنیم؛ به عنوان مثلا نیاز جامعه به ایمان قوی است تا در زمانهایی که جامعه برای حفظ خود نیاز به جانفشانی و شهادت دارد، همه افراد جامعه آماده باشند. افراد جامعه برای جانفشانی نیازمند مقدمهای به نام ایمان قوی وباور کردن خداوند و قیامت هستند.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/b07277
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_سید_ابوالحسن_مهدوی
🔎@fiqhenezam_com
✳️ چهارده تطبیق برای قاعده اصالت حاکمیت دین
🔻 آیت الله عباس کعبی در جلسه درس خارج قواعد فقه سیاسی اظهار داشت:
⬅️ با فحص منابع دینی، میتوان چهارده تطبیق برای قاعدة اصالة حاکمیة دین پیدا کرد.
⬅️ وی در بیان این قواعد عنوان کرد:
1️⃣ عدم جواز تفکیک دین از سیاست
2️⃣ مصدر قوای سه گانه خداوند است
3️⃣ حرمت اطاعت و تبعیت غیر خدا
4️⃣ تطبیق ارزشها، سیاستگذاریها، نظامها و تصرفات با شریعت اسلامی
5️⃣ حرمت ولایت طاغوت
6️⃣ وجوب اطاعت از منصوبان الهی
7️⃣ حرمت تعطیلی حدود و وجوب اقامه حدود
8. ...
📝 متن کامل:
https://menhajj.ir/?p=413
———————————————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_کعبی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» ذکر کرد؛
✅ مراد از نظام اقتصادی مجموعهای از نهادها، رفتارهای تثبیت شده در جامعه یا سازمانهایی است که به صورت هماهنگ و منظم بر اساس مبانی مکتب اقتصادی، در جهت اهداف آن سامان یافتهاند.
✅ از دیدگاه نظام اقتصادی اسلام، نهادهای اقتصادی به دو دسته دولتی و غیر دولتی تقسیم میشود. نهاد دولتی خود به دو بخش نهادهای غیر اجرایی و نهادهای اجرایی تقسیم شده و نهاد غیر دولتی نیز به دو دسته نهادهای تولیدی و نهادهای غیرتولیدی تقسیم میشود. این تقسیم در حوزه دولتی بر دو محور استوار میباشد؛ نخست مسئولیتها و وظایف دولت و دوم امکانات و اختیارات دولت.
✅ رئوس وظایف دولت اسلامی در زمینه اقتصاد (این وظایف در جامعه اسلامی مسئولیت عمومی مردم میباشد اما دولت به صورت خاص باید پاسخگوی این موارد باشد)عبارتند از؛ تحقق اهداف اقتصاد اسلام، زمینه سازی برای تحقق عینی مبانی اقتصاد اسلام و تحقق نظام اقتصادی اسلام.
✅ از جمله شاخصه تقویت اقتصاد کشور این است که دولت سرمایه گذاری بنیادی در زمینه زیر ساختهای اقتصادی انجام بدهد؛ زیرا زمینههای زیرساختی دیربازده هستند و سرمایه گذاری در آن بسیار سنگین میباشد همچنین این زمینهها به دلیل دارا بودن جنبه استراتژیک در صورتی که به بخش خصوصی سپرده شود ممکن است در ادامه مشکلات سیاسی و امنیتی ایجاد کند.
✅ حفظ ارزش و مالیت یکی ار مهمترین مبانی اقتصاد به شمار میرود. در بازاری که ارزش ثروت شما کاهش پیدا کند، یا از ارزش فردای آن ناآگاه باشید، نمیتوان فعالیت اقتصادی انجام داد؛ زیرا هر لحظه ممکن است شخص سرمایه گذار ورشکست شود. لذا بازار قفل میکند مانند زمان حاضر.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/f61290
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
#آیت_الله_هادوی_تهرانی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ ابزارشناسی استنباط در مسائل نو پدید
🔻 استاد ابوالقاسم علیدوست در نشستی مطرح کرد:
⬅️ آنچه در استنباط سنتی احکام استفاده میشود در استنباط مسائل نو پدید نیز لازم است. مقولاتی مانند آشنایی با ادله و مدیریت ادله در تعارضات، مدیریت امتثال و تزاحم، آشنایی با ادبیات، کلام لغت، رجال اصول فقه، از مباحث بنیادین به شمار میرود و هر کار بدون بنیان مانند ساخت خانه بدون شالوده بر روی نمک است و به اصطلاح بی مایه فتیر است؛ بنابراین در این مسیر تراث گذشته شرط لازم است اما کافی نیست.
⬅️ ابزار نخست توجه به بخش توسعه داده شده اصول فقه است؛ یعنی بخشی از آن باید توسعه پیدا کند. دفتر اول اصول فقه نوشته شده است اما دفتر دوم و سوم آن باقی مانده است. شاید برخی مباحث زائد در دفتر اول وجود دارد که باید کم شود اما برای تکمیل مباحث نیازمند دفتر دوم و سوم هستیم.
⬅️ دومین ابزار در استنباط مسائل نوپدید، داشتن نگاه سیستمی و نظام وار به ادله است که در مقابل نگاه اتمیک و موردی میباشد. آیا در شریعت، نظام داریم یا خیر؟ برخی از غیر شیعه و حتی شیعه میگویند نظام اقتصادی، سیاسی، قضائی و فرهنگی نداریم هر آنچه وجود دارد همین استنباطهای اتمیک میباشد. اما اگر گفتیم ما یک نظام قضایی و سیاسی غیر این احکام اتمیک داریم قطعا استنباط این فرق میکند.
⬅️ سومین ابزار غیر از نگاه سیستمی بحث، گفتمان است. بعضی هرچند به مباحث جدید ورود میکنند اما گفتار و گفتمان مباحث جدید را ندارند؛ به عنوان مثال شخصی در بحثهای جدید به مسئله ورود اسکناس به عراق در زمان مرحوم سید اشاره کرد و گفت این ۱۸ قسم دارد، خب این در مسائل جدید جای ندارد.
⬅️ چهارمین ابزار استفاده از کارشناس است. در بحثهای جدید باید در حد وسیع حتی در زمان کلاس نیز از کارشناس استفاده کرد؛ به عنوان مثال اگر قرار است درس خارج فقه بورس تدریس شود، استاد ممکن است با مطالعه دو مقاله و سایت، تدریس کند اما میتوان یک کارشناس بورس را دعوت کرد که او توضیح بدهد؛ ب نعبیر دیگر درس دو ضلعی یا حتی سه ضلعی برگزار شود.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/s70866
———————————————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com