eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
418 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
nokati-darbare-figh-nazam.mp3
9.53M
🎙استاد علی فرحانی ✅فقه نظام، مقدمه پاسخ به مسائل فقهی است. ✅فقه نظام، ریشه در کتب فقهی قدما دارد. ✅فقه نظام، منابع نقلی را توسعه می دهد و از مراجعه زود هنگام به اصل عملی جلوگیری می کند. ————————————————- 🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت‌الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛ 🔻 وظایف حکومت در مقوله تربیت با تمسک به ادله امر بمعروف و نهی از منکر. ⬅️ ادله امر بمعروف و نهی از منکر را می‌توان به دو صورت تقریر کرد. 1️⃣ در این تقریر واجب کفایی ذاتی ـ تکلیفی عمومی ـ امر بمعروف و نهی از منکر اثبات می‌شود. در واقع تقریر اول، تقریر عام این ادله است؛ با این توضیح که ادله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، این وظیفه را به عنوان واجب کفایی عمومی بیان می‌کنند. این وجوب کفایی، حاکم و حکومت را به عنوان احد المکلفین و اشخاصی که در دائره تکلیف و خطاب عام‌ هستند، شامل می‌شود. 2️⃣ در این تقریر به دنبال اثبات واجب عینی بالعرض ـ تکلیفی خاص ـ بودن امر بمعروف و نهی‌ازمنکر هستیم. علاوه بر خطاب عام کفایی و وجوب عام کفایی که در باب امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر با شرایط آن وجود دارد، خطاب خاصی نیز برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر وجود دارد. ⬅️ ثمره خطاب خاص این خواهد بود که از دو جهت تکلیف متوجه حاکم و حکومت می‌شود؛ نخست از این حیث که مصداق تکلیف عام هستند و دوم از این جهت که مخاطب خطاب خاص عینی واقع شده‌اند. ⬅️ اینکه خداوند فرموده: «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ؛ بعضی از شما کسانی می‌باشند که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کنند» به این دلیل است که تکلیف کفایی عام، دارای شرائطی است که شامل همه مکلفین نمی‌شود؛ به عبارت دیگر امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر واجب کفایی است و بر عهده همه افرادی می‌باشد که دارای شراطی باشند. 📝 متن کامل: yun.ir/j28ane ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت‌الله محسن فقیهی در درس خارج «پیشگیری از جرم» بیان کرد: ⬅️ انجام جرم در جامعه همانند سوراخ کردن کشتی است که ضرر آن متوجه همه سرنشینان آن می‌شود. زمانی که شخص مرتکب جرمی علی الخصوص جرائم مشهود ‌شود؛ در واقع موجبات فساد جامعه را فراهم کرده است به این نحو که آثار علاوه بر مرتکبین شامل دیگر افراد جامعه نیز می‌شود. ⬅️ مردم برای در امان ماندن از آثار جرم و گناه باید مانع از انجام جرم و گناه در سطح جامعه بشوند. این عکس‌العمل مردم نوعی احساس وظیفه عمومی می‌باشد که برای خدا یا برای خود، باید اقدام به امربمعروف و نهی‌از منکر کنند. خیلی از مشکلات جوامع مسلمین به این دلیل است که افراد جامعه در مقابل جرم و گناه دیگران سکوت پیشه کرده‌اند. ⬅️ علت گسترش جرم در سطح جامعه عاملان اصلی فساد و ساکتین در برابر آن هستند. با این بیان جایگاه امربمعروف و نهی از منکر در جامعه مشخص می‌شود. اگر در جامعه‌ای آثار جرم و فساد هویدا باشد، باید دانست که مردم نیز با عدم واکنش خود، در گسترش آن همکاری کرده‌اند. ⬅️ به میزانی در این دنیا آثار جرم دامن گیر مردم می شود که آنها پشیمان شوند و در اعمال خود باز نگری کنند. با بررسی آیات و روایات به دست می‌آید که خداوند گشایش مادی و معنوی در اعمال نیک را نزول برکات قرار داده است. ⬅️ ایمان یک نفر در جامعه، موجب نزول برکت نمی‌شود بلکه تمام مردم یا اکثر آنها باید ایمان داشته و عمل صالح انجام دهند. معنای تقوا یعنی پیشگیری از جرم و بازداری خود و دیگران از ارتکاب جرم و گناه. یکی از وظایف جامعه اسلامی و حکومت اسلامی این است. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/e08394 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
هدایت شده از سیاست اسلامی منهاج
✳️ نگاه تحولی در نگاه امام خمینی (رحمة ا...‌ علیه) نه تجددی است و نه تحجری 🔸 آیت الله عبدالکریم فرحانی در درس حارج فقه حکومتی اظهار داشت: در نظام اندیشه‌ای امام خمینیرحمه‌ا...‌علیه رسالت اصلی دین، ایجاد تمدن نوین اسلامی است. در این نگرش تمرکز دین بر مسأله‌ی نظام‌سازی، تمدن‌سازی، جامعه می‌باشد و در این رابطه حوزه‌ی علمیه و فقه به واسطه‌ی کار امام وارد یک فضای به تعبیر ایشان تخصصی شد. از این رو ضروری است پیش از هر چیز به بررسی مبانی فکری امام خمینی رحمه‌ا...‌علیه در زمینه‌ی فقه حکومتی و کارکردهای اجتماعی دین از جانب ایشان پرداخته شود. 🔹 بدون شک مهمترین ثمره‌ی اندیشه‌ی حکومتی امام خمینی رحمه‌ا...‌علیه در میان مردم ایران و حتی دیگر کشورهای تأثیرپذیرفته از انقلاب اسلامی این بود که ایشان به این توفیق نیل یافتند که به تعبیر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی نگرش مردم به دین را که پیش از آن نگرشی شخصی و فردمحور بود به نگاهی سیتماتیک و اجتماع‌محور تبدیل کند و از این طریق دین را از حالت توجه به احکام شخصی و فردی از جانب متدینین به دستگاهی نظام ساز، تمدن ساز، جامعه‌ساز و انسان‌ساز مبدل سازد. 🌐 ادامه خبر: https://menhajj.ir/?p=419 🔴 با ما همراه باشید ... 💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام @se_menhaj
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» ذاظهار داشت: 🔻 وظایف دولت در قبال تشکیل خانواده عبارتند از؛ 1️⃣ سیاست‌گذاری: این سیاست‌گذاری برای رسیدن به خانواده مطلوب، سه ویژگی اصلی باید داشته باشد: سالم، پایدار و پویا. 2️⃣ برنامه‌ریزی: در کل مراکز و نهادهای مرتبط و تأثیرگذار با خانواده، برنامه‌ها و آئین‌نامه‌هایی قرار داده شود که این سیاست‌ها را بتواند پیاده کند. ⬅️ اگر نوع و انواع حمایت‌ها مشخص شود آن زمان یکی از آن وظایف می‌تواند اعانت و یاری معنوی و مادی باشد. البته حمایت معنوی مقدم بر دیگر امور است؛ زیرا بیشترین کمک به خانواده را بعد معنوی می‌تواند نصیب خود کند و کمک مادی هم در پی کمک‌های معنوی معنا و ارزش پیدا می‌کند و می‌تواند اثر ماندگار داشته باشد. قرض‌الحسنه، اشتغال‌زایی، کمک‌هزینه مسکن و امکانات اولیه مناسب برای زوجین تا بتوانند به فرزندآوری و فرزندپروری بپردازد و در نتیجه بتواند این کانون خانواده را به نحو احسن مدیریت کند. این هم می‌تواند یک وظیفه برای دولت باشد. 3️⃣ فرهنگ‌سازی و آموزش: می‌تواند حمایت معنوی باشد یا بسترسازی از طرف نظام برای شکل‌گیری یک خانواده سالم پایدار و پویا. این فرهنگ‌سازی اعم از فرهنگ‌سازی در صداوسیما، فیلم‌ها، هنرها و در نظام به‌صورت عام در تمامی ساحت‌ها و از طرف تمامی نهادها مطرح است. 3️⃣ حمایت قانونی: این حمایت در عرصه‌های تشکیل، تحکیم، پایداری و پویایی است و مراد از آن قوانینی است که با تصویب آن در حقیقت از خانواده دفاع و حمایت کند. ⬅️ حمایت معنوی و تربیتی: این حمایت، فراتر از حمایت قانونی است. یعنی در مساجد، رسانه‌ها، مدارس و... معنویت بالا برود و نگاه معنوی به ازدواج و تشکیل خانواده بر جنبه‌های مادی غلبه پیدا کند. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/u33906 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد: ⬅️ رابطه میان سیاست و تدبیر، عام و خاص من وجه است که ماده اجتماع آنها در سیاست و تولی است؛ به این معنا که علاوه بر سیاست‌گذاری اقدام به اجرای آن نیز می‌کنند. ماده افتراق در دو مورد می‌باشد. گاهی سیاست‌گذاری صورت گرفته اما مجری ندارد و در مواقعی نیز مجری وجود دارد اما برنامه ریزی و تدبیر وجود ندارد ⬅️ هدف فقه سیاسی دست یابی به نظر دین در سیاست است. زمانی که گفته می‌شود تدبیر جامعه به معنای برنامه ریزی برای مصالح یک جامعه است. این مصالح و منافع منحصر در منافع دنیایی نیست بلکه شامل منافع شخصی، اخروی و عمومی نیز می‌شود. ⬅️ کسی که دین را نمی‌شناسد سیاست را محدود به دنیا می‌کند و بر اساس این تفکر برنامه ریزی که انجام می‌دهد در راستای دست یابی به منافع دنیوی است؛ به عنوان نمونه افرادی با این تفکر در مجلس شورای اسلامی بودجه‌ها را در امور دنیایی خرج می کنند. عامل چنین اقداماتی، تربیت نیافتن خود شخص است که فکر می‌کند انسان فقط برای این دنیا آمده و باید برای این دنیا برنامه ریزی کند لذا آینده را در نظر نمی گیرد. ⬅️ وقتی گفته می‌شود فهم دین در محدوده سیاست، به این معنا است که در تدبیر، قانونگذاری و برنامه ریزی که برای فرد یا جامعه انجام میدهیم، نظر دین را اعمال کنیم؛ به عنوان مثلا نیاز جامعه به ایمان قوی است تا در زمانهایی که جامعه برای حفظ خود نیاز به جانفشانی و شهادت دارد، همه افراد جامعه آماده باشند. افراد جامعه برای جانفشانی نیازمند مقدمه‌ای به نام ایمان قوی وباور کردن خداوند و قیامت هستند. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/b07277 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✳️ چهارده تطبیق برای قاعده اصالت حاکمیت دین 🔻 آیت الله عباس کعبی در جلسه درس خارج قواعد فقه سیاسی اظهار داشت: ⬅️ با فحص منابع دینی، می‌توان چهارده تطبیق برای قاعدة اصالة حاکمیة دین پیدا کرد. ⬅️ وی در بیان این قواعد عنوان کرد: 1️⃣ عدم جواز تفکیک دین از سیاست 2️⃣ مصدر قوای سه گانه خداوند است 3️⃣ حرمت اطاعت و تبعیت غیر خدا 4️⃣ تطبیق ارزش‌ها، سیاستگذاری‌ها، نظام‌ها و تصرفات با شریعت اسلامی 5️⃣ حرمت ولایت طاغوت 6️⃣ وجوب اطاعت از منصوبان الهی 7️⃣ حرمت تعطیلی حدود و وجوب اقامه حدود 8. ... 📝 متن کامل: https://menhajj.ir/?p=413 ———————————————————- 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» ذکر کرد؛ ✅ مراد از نظام اقتصادی مجموعه‌ای از نهادها، رفتارهای تثبیت شده در جامعه یا سازمانهایی است که به صورت هماهنگ و منظم بر اساس مبانی مکتب اقتصادی، در جهت اهداف آن سامان یافته‌اند. ✅ از دیدگاه نظام اقتصادی اسلام، نهادهای اقتصادی به دو دسته دولتی و غیر دولتی تقسیم می‌شود. نهاد دولتی خود به دو بخش نهادهای غیر اجرایی و نهادهای اجرایی تقسیم شده و نهاد غیر دولتی نیز به دو دسته نهادهای تولیدی و نهادهای غیرتولیدی تقسیم می‌شود. این تقسیم در حوزه دولتی بر دو محور استوار می‌باشد؛ نخست مسئولیتها و وظایف دولت و دوم امکانات و اختیارات دولت. ✅ رئوس وظایف دولت اسلامی در زمینه اقتصاد (این وظایف در جامعه اسلامی مسئولیت عمومی مردم می‌باشد اما دولت به صورت خاص باید پاسخگوی این موارد باشد)عبارتند از؛ تحقق اهداف اقتصاد اسلام، زمینه سازی برای تحقق عینی مبانی اقتصاد اسلام و تحقق نظام اقتصادی اسلام. ✅ از جمله شاخصه تقویت اقتصاد کشور این است که دولت سرمایه گذاری بنیادی در زمینه‌ زیر ساخت‌های اقتصادی انجام بدهد؛ زیرا زمینه‌های زیرساختی دیربازده هستند و سرمایه گذاری در آن بسیار سنگین می‌باشد همچنین این زمینه‌ها به دلیل دارا بودن جنبه استراتژیک در صورتی که به بخش خصوصی سپرده شود ممکن است در ادامه مشکلات سیاسی و امنیتی ایجاد کند. ✅ حفظ ارزش و مالیت یکی ار مهمترین مبانی اقتصاد به شمار می‌رود. در بازاری که ارزش ثروت شما کاهش پیدا کند، یا از ارزش فردای آن ناآگاه باشید، نمی‌توان فعالیت اقتصادی انجام داد؛ زیرا هر لحظه ممکن است شخص سرمایه گذار ورشکست شود. لذا بازار قفل می‌کند مانند زمان حاضر. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/f61290 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ ابزارشناسی استنباط در مسائل نو پدید 🔻 استاد ابوالقاسم علیدوست در نشستی مطرح کرد: ⬅️ آنچه در استنباط سنتی احکام استفاده می‌شود در استنباط مسائل نو پدید نیز لازم است. مقولاتی مانند آشنایی با ادله و مدیریت ادله در تعارضات، مدیریت امتثال و تزاحم، آشنایی با ادبیات، کلام لغت، رجال اصول فقه، از مباحث بنیادین به شمار می‌رود و هر کار بدون بنیان مانند ساخت خانه بدون شالوده بر روی نمک است و به اصطلاح بی مایه فتیر است؛ بنابراین در این مسیر تراث گذشته شرط لازم است اما کافی نیست. ⬅️ ابزار نخست توجه به بخش توسعه داده شده اصول فقه است؛ یعنی بخشی از آن باید توسعه پیدا کند. دفتر اول اصول فقه نوشته شده است اما دفتر دوم و سوم آن باقی مانده است. شاید برخی مباحث زائد در دفتر اول وجود دارد که باید کم شود اما برای تکمیل مباحث نیازمند دفتر دوم و سوم هستیم. ⬅️ دومین ابزار در استنباط مسائل نوپدید، داشتن نگاه سیستمی و نظام وار به ادله است که در مقابل نگاه اتمیک و موردی می‌باشد. آیا در شریعت، نظام داریم یا خیر؟ برخی از غیر شیعه و حتی شیعه می‌گویند نظام اقتصادی، سیاسی، قضائی و فرهنگی نداریم هر آنچه وجود دارد همین استنباط‌های اتمیک می‌باشد. اما اگر گفتیم ما یک نظام قضایی و سیاسی غیر این احکام اتمیک داریم قطعا استنباط این فرق می‌کند. ⬅️ سومین ابزار غیر از نگاه سیستمی بحث، گفتمان است. بعضی هرچند به مباحث جدید ورود می‌کنند اما گفتار و گفتمان مباحث جدید را ندارند؛ به عنوان مثال شخصی در بحث‌های جدید به مسئله ورود اسکناس به عراق در زمان مرحوم سید اشاره کرد و گفت این ۱۸ قسم دارد، خب این در مسائل جدید جای ندارد. ⬅️ چهارمین ابزار استفاده از کارشناس است. در بحث‌های جدید باید در حد وسیع حتی در زمان کلاس نیز از کارشناس استفاده کرد؛ به عنوان مثال اگر قرار است درس خارج فقه بورس تدریس شود، استاد ممکن است با مطالعه دو مقاله و سایت، تدریس کند اما می‌توان یک کارشناس بورس را دعوت کرد که او توضیح بدهد؛ ب نعبیر دیگر درس دو ضلعی یا حتی سه ضلعی برگزار شود. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/s70866 ———————————————————- 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛ ✅ اولین و بنیادی ترین باوری که حاکمیت باید بر اساس آن رابطۀ خود با مردم را تنظیم کند، باور به توحید است. اساس و بنیاد پیام انبیاء، حاکمیت آنها می‌باشد؛ زیرا آنان برای برقراری حاکمیت خداوند در جامعه ارسال شده‌اند. پیامبر نمایندۀ حاکمیت الهی است و اولین مطلبی را که با مردم مطرح می‌کند، باور و اندیشۀ توحیدی است. ✅ امر خداوند بر دو نوع تشریعی و تکوینی است. امر تکوینی در جایی می‌باشد که میان امر الهی و فعل مخلوق، اختیار مخلوق واسطه نیست. امر تشریعی در جایی است که بین امر خدا و فعل مخلوق، ارادۀ مخلوق واسطه است؛ یعنی خداوند امر می‌کند که با ارادۀ خودت این کار را انجام بده. تمام احکام شرعی، مربوط به ارادۀ تشریعی یا امر تشریعی است. ✅ حاکمیت به سه شکل متصور است: یک شکل از حاکمیت تسخیری است؛ یعنی به گردش ‌درآوردن جهان با امر و فرمان الهی. این جهانی که به گردش در می‌آید، تسخیر امر الهی است و اراده‌ای از خود ندارد بلکه با ارادۀ خدا به گردش در آمده و عمل می‌کند. ✅ حاکمیت تمکینی یعنی خدای متعال به موجودات اختیاری، تمکین از فعل اختیاری می‌دهد و فعل اختیاری را برای آنها امکان‌پذیر می‌کند. ممکن است جنایتکاری با اختیار خود مرتکب جنایت شود اما تمکین این جنایت، از سوی خدای متعال به او داده شده است هرچند خداوند از جنایت او ناراضی است و از آن نهی کرده است؛ لذا انجام آن فعل منهی عنه نیز در دایره حکومت خداوند است و با امر تمکینی خداوند می‌باشد. ✅ بخش اول و مهم‌ترین بخش مربوط به فرهنگ باورها در دستگاه حاکمیتی این است که بر اساس باور توحیدی به شکلی که بیان کردیم شکل بگیرد. نظام حاکمیتی اگر بخواهد اسلامی باشد، اولین اصلی که باید بر فرهنگ دستگاه حاکمیتی حاکم باشد، این اصل است. متن کامل: https://b2n.ir/m55094 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ حجه الاسلام خطاط در درس خارج «سبک زندگی اسلامی» مطرح کرد؛ ⬅️ از جمله الفاظ پرکاربرد دیگری که در منابع دینی، فقهی و روایی مرتبط با سبک زندگی به‌کار رفته، کلمه «سنت» می‌باشد. ⬅️ در علم اصول اصطلاح سنت به فعل، قول و تقریر معصوم می‌باشد و در علم فقه نیز سنت به معنای مستحب بکار می‌رود. سنن یعنی مستحبات اما با بررسی روایات به این نتیجه می‌رسیم که در مواقعی به معنای آداب، در مواقعی به معنای واجب بکار رفته است‌؛ نتیجه اینکه سنت فقط به معنای مستحب نمی‌باشد. ⬅️ در مواقعی ترک مندوبات حرام شمرده می‌شود. بحث و گفتگو در خصوص این موضوع نسبتا فراوان است. این موضوع معمولا در ذیل کتاب الشهادات، بحث عدالت مطرح شده است؛ به این نحو که عده‌ای از بزرگان ترک المندوبات را مخل عدالت دانسته‌اند. در میان علمای شیعه بر اساس میزان بررسی من، محقق حلی اولین عالمی می‌باشد که به این موضوع پرداخته است. ⬅️ در کتاب شرایع آمده است: «و لو أصر مضربا عن الجميع ما لم يبلغ حدا يؤذن بالتهاون بالسنن» بعد از ایشان مرحوم علامه در کتب مختلف خود از جمله در کتاب قواعد گفته است: «و لا يقدح في العدالة ترك المندوبات و إن أصرّ، ما لم يبلغ الترك إلى التهاون بالسنن» در کتابهای التحریر و تلخیص المرام نیز به این نکته اشاره کرده است. ⬅️ شیخ علی کاشف الغطاء درکتاب «النور الساتع فی الفقه النافع» جلد دوم صفحه 266 بر این باور است که ترک مندوبه مخل عدالت می‌باشد زیرا مخالف مروت و برخی از روایات می‌باشد؛ به عنوان نمونه در روایتی ذکر شده است: « إن تارك الفريضة كافر و إن تارك النوافل ليس بكافر و لكنها معصية» 📝 متن کامل: https://b2n.ir/e76720 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت‌الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛ ⬅️ دلیل سومی که برای تکلیف خاص حکومت در خصوص تربیت از جهت امربه‌معروف و نهی از منکر می‌توان اقامه کرد، مجموعه‌ای از شواهد است که در واقعه کربلا از طرف سالار شهیدان علیه‌السلام ظهور پیدا کرده است. این دلیل یک بحث تاریخی و اقوالی است که از امام حسین علیه‌السلام و از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل شده است. ⬅️ امام علیه‌السلام با تعابیر گوناگونی می‌فرماید: «أُرید ان آمر بالمعروف وأنهی عن المنکر»؛ با توجه به اینکه قیام ایشان می‌تواند مصداق عناوینی مانند دفاع یا «کلمة الحق عند الامام الجائر» باشد، چگونه این جمله بر قیام امام ایشان انطباق پیدا می‌کند؟ دو پاسخ برای این سوال ذکر کرده‌اند: 1️⃣ ملازمه بین گفتار و وقایع؛ به این معنا که امربه‌معروف و نهی از منکری که اینجا گفته می‌شود، سخنانی است که حضرت در برابر یزید و ظلم او ایراد کرده و اقدامات دیگر امام از لوازم این گفتار محسوب می‌شود. 2️⃣ حقیقت عمل؛ به این معنا که حرکت امام حسین علیه‌السلام امربه‌معروف و نهی از منکر است و در حقیقت امربه‌معروف و نهی از منکر اختصاص به قول ندارد کما اینکه نظر مشهور نیز همین است و اقدامات عملی را نوعی امر و نهی محسوب می‌کنند. ⬅️ به نظر می‌رسد نظر مشهور اولی است؛ بنا بر آن می‌توان گفت «أُرِيدُ آمُرُ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَر» یعنی اقداماتی از قبیل اقوال و افهام که در قیام امام حسین علیه‌السلام بود، همه از باب حکومت، امربه‌معروف و نهی از منکر هستند. در واقع قیام حضرت منطبق بر امربه‌معروف و نهی از منکر می‌باشد. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/y37607 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت‌الله محسن فقیهی در درس خارج «پیشگیری از جرم» بیان کرد: ✅ بر اساس آیه شریفه «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ» اگر جامعه و مردم ایمان و تقوا داشته باشند از آسمان برکاتی بر آنها نازل می‌شود. نزول برکت از زمین و آسمان زمانی بر افراد و جامعه نازل می‌شود که ایمان و تقوا داشته باشند. ✅ اگر نتوانستیم ایمان و تقوا را در جامعه پیاده کنیم، بر اساس آیه «وَ يا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى‏ قُوَّتِكُمْ وَ لا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمينَ» از خداوند طلب بخشش کنید. باتوجه به اینکه استغفار در آیه به صورت جمع بکار رفته است حاکی از این نکته می‌باشد که باید اکثریت یا همه جامعه استغفار کنند. در این صورت از آسمان و زمین برکت نازل می‌شود. ✅ اینکه برخی از سیاسیون می‌گویند ما وظیفه نداریم مردم را به بهشت ببریم. این آیه مسیر را برای ما روشن میکند که دولت و حکومت اسلامی باید مسیر بهشت را برای مردم فراهم کند. باید سه مقوله ایمان، تقوا و استغفار در جامعه جریان داشته باشد. ✅ اعمال و عقاید در فرهنگ جامعه تأثیر گذار هستند. فرهنگ تأثیر مستقیم در اقتصاد نیز دارد؛ به این نحو که اگر فرهنگ افراد، خانواده و اطرافیان هر شخص اصلاح شود، در جامعه فرهنگ اسلامی جریان جریان پیدا می‌کند که یکی از نتایج آن اصلاح اقتصاد است. دولت اسلامی نباید فکر کند که میان فرهنگ و اقتصاد جدایی وجود دارد. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/z28824 ———————————————————————————- 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ از دیدگاه شهید صدر فقه به چهار بخش تقسیم می‌شود؛ یک بخش آن عبادات است که شامل نماز، روزه، اعتکاف، حج، عمره و کفارات می‌باشد. بخش دوم اموال، بخش سوم رفتار و آداب شخصی و بخش چهارم رفتار و آداب عمومی است. ⬅️ وجه تفاوت این تقسیم با دیگر تقسیم‌ها در این است که شهید صدر بعضی از عناوینی که در حقوق امروز هم مطرح می‌شود را در تقسیم بندی لحاظ کرده‌ است. اما این تقسیم بندی چند اشکال دارد:‌ نخست اینکه بحث امر به معروف و نهی از منکر یک مسئله‌ی عمومی است و نمی‌شود آن را جزء رفتار شخصی قرار داد. ⬅️ اشکال دیگری که در تقسیم شهید صدر وجود دارد این است که عنوان کلی معاملات در تقسیم شهید صدر وجود ندارد حالی که می‌خواهیم ترسیمی از فقه موجود ارائه بدهیم. در تقسیم‌بندی فقهای پیشین، فقه به عبادات و معاملات تقسیم شده است. لکن ما عنوان معاملات را نمی‌توانیم از این تقسیم استخراج کنیم. ⬅️ اما تقسیمی که ما می‌خواهیم ارائه بدهیم. موضوع علم فقه بر خلاف آن چه فقها تا کنون فرموده‌اند، انحصار به فعل مکلف ندارد. بلکه موضوع علم فقه، فعل مکلف و فعل جامعه و اجتماع می‌باشد؛ بر این اساس فقه به دو بخش فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود. هر یک از این دو بخش نیز به عبادی و غیر عبادی تقسیم می‌شود. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/y32347 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com