eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
432 عکس
11 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۳ دی ۱۴۰۰
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛ ✅ اولین و بنیادی ترین باوری که حاکمیت باید بر اساس آن رابطۀ خود با مردم را تنظیم کند، باور به توحید است. اساس و بنیاد پیام انبیاء، حاکمیت آنها می‌باشد؛ زیرا آنان برای برقراری حاکمیت خداوند در جامعه ارسال شده‌اند. پیامبر نمایندۀ حاکمیت الهی است و اولین مطلبی را که با مردم مطرح می‌کند، باور و اندیشۀ توحیدی است. ✅ امر خداوند بر دو نوع تشریعی و تکوینی است. امر تکوینی در جایی می‌باشد که میان امر الهی و فعل مخلوق، اختیار مخلوق واسطه نیست. امر تشریعی در جایی است که بین امر خدا و فعل مخلوق، ارادۀ مخلوق واسطه است؛ یعنی خداوند امر می‌کند که با ارادۀ خودت این کار را انجام بده. تمام احکام شرعی، مربوط به ارادۀ تشریعی یا امر تشریعی است. ✅ حاکمیت به سه شکل متصور است: یک شکل از حاکمیت تسخیری است؛ یعنی به گردش ‌درآوردن جهان با امر و فرمان الهی. این جهانی که به گردش در می‌آید، تسخیر امر الهی است و اراده‌ای از خود ندارد بلکه با ارادۀ خدا به گردش در آمده و عمل می‌کند. ✅ حاکمیت تمکینی یعنی خدای متعال به موجودات اختیاری، تمکین از فعل اختیاری می‌دهد و فعل اختیاری را برای آنها امکان‌پذیر می‌کند. ممکن است جنایتکاری با اختیار خود مرتکب جنایت شود اما تمکین این جنایت، از سوی خدای متعال به او داده شده است هرچند خداوند از جنایت او ناراضی است و از آن نهی کرده است؛ لذا انجام آن فعل منهی عنه نیز در دایره حکومت خداوند است و با امر تمکینی خداوند می‌باشد. ✅ بخش اول و مهم‌ترین بخش مربوط به فرهنگ باورها در دستگاه حاکمیتی این است که بر اساس باور توحیدی به شکلی که بیان کردیم شکل بگیرد. نظام حاکمیتی اگر بخواهد اسلامی باشد، اولین اصلی که باید بر فرهنگ دستگاه حاکمیتی حاکم باشد، این اصل است. متن کامل: https://b2n.ir/m55094 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
۲۳ دی ۱۴۰۰
۲۵ دی ۱۴۰۰
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ حجه الاسلام خطاط در درس خارج «سبک زندگی اسلامی» مطرح کرد؛ ⬅️ از جمله الفاظ پرکاربرد دیگری که در منابع دینی، فقهی و روایی مرتبط با سبک زندگی به‌کار رفته، کلمه «سنت» می‌باشد. ⬅️ در علم اصول اصطلاح سنت به فعل، قول و تقریر معصوم می‌باشد و در علم فقه نیز سنت به معنای مستحب بکار می‌رود. سنن یعنی مستحبات اما با بررسی روایات به این نتیجه می‌رسیم که در مواقعی به معنای آداب، در مواقعی به معنای واجب بکار رفته است‌؛ نتیجه اینکه سنت فقط به معنای مستحب نمی‌باشد. ⬅️ در مواقعی ترک مندوبات حرام شمرده می‌شود. بحث و گفتگو در خصوص این موضوع نسبتا فراوان است. این موضوع معمولا در ذیل کتاب الشهادات، بحث عدالت مطرح شده است؛ به این نحو که عده‌ای از بزرگان ترک المندوبات را مخل عدالت دانسته‌اند. در میان علمای شیعه بر اساس میزان بررسی من، محقق حلی اولین عالمی می‌باشد که به این موضوع پرداخته است. ⬅️ در کتاب شرایع آمده است: «و لو أصر مضربا عن الجميع ما لم يبلغ حدا يؤذن بالتهاون بالسنن» بعد از ایشان مرحوم علامه در کتب مختلف خود از جمله در کتاب قواعد گفته است: «و لا يقدح في العدالة ترك المندوبات و إن أصرّ، ما لم يبلغ الترك إلى التهاون بالسنن» در کتابهای التحریر و تلخیص المرام نیز به این نکته اشاره کرده است. ⬅️ شیخ علی کاشف الغطاء درکتاب «النور الساتع فی الفقه النافع» جلد دوم صفحه 266 بر این باور است که ترک مندوبه مخل عدالت می‌باشد زیرا مخالف مروت و برخی از روایات می‌باشد؛ به عنوان نمونه در روایتی ذکر شده است: « إن تارك الفريضة كافر و إن تارك النوافل ليس بكافر و لكنها معصية» 📝 متن کامل: https://b2n.ir/e76720 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
۲۵ دی ۱۴۰۰
۲۶ دی ۱۴۰۰
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت‌الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛ ⬅️ دلیل سومی که برای تکلیف خاص حکومت در خصوص تربیت از جهت امربه‌معروف و نهی از منکر می‌توان اقامه کرد، مجموعه‌ای از شواهد است که در واقعه کربلا از طرف سالار شهیدان علیه‌السلام ظهور پیدا کرده است. این دلیل یک بحث تاریخی و اقوالی است که از امام حسین علیه‌السلام و از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل شده است. ⬅️ امام علیه‌السلام با تعابیر گوناگونی می‌فرماید: «أُرید ان آمر بالمعروف وأنهی عن المنکر»؛ با توجه به اینکه قیام ایشان می‌تواند مصداق عناوینی مانند دفاع یا «کلمة الحق عند الامام الجائر» باشد، چگونه این جمله بر قیام امام ایشان انطباق پیدا می‌کند؟ دو پاسخ برای این سوال ذکر کرده‌اند: 1️⃣ ملازمه بین گفتار و وقایع؛ به این معنا که امربه‌معروف و نهی از منکری که اینجا گفته می‌شود، سخنانی است که حضرت در برابر یزید و ظلم او ایراد کرده و اقدامات دیگر امام از لوازم این گفتار محسوب می‌شود. 2️⃣ حقیقت عمل؛ به این معنا که حرکت امام حسین علیه‌السلام امربه‌معروف و نهی از منکر است و در حقیقت امربه‌معروف و نهی از منکر اختصاص به قول ندارد کما اینکه نظر مشهور نیز همین است و اقدامات عملی را نوعی امر و نهی محسوب می‌کنند. ⬅️ به نظر می‌رسد نظر مشهور اولی است؛ بنا بر آن می‌توان گفت «أُرِيدُ آمُرُ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَر» یعنی اقداماتی از قبیل اقوال و افهام که در قیام امام حسین علیه‌السلام بود، همه از باب حکومت، امربه‌معروف و نهی از منکر هستند. در واقع قیام حضرت منطبق بر امربه‌معروف و نهی از منکر می‌باشد. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/y37607 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
۲۶ دی ۱۴۰۰
۲۷ دی ۱۴۰۰
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت‌الله محسن فقیهی در درس خارج «پیشگیری از جرم» بیان کرد: ✅ بر اساس آیه شریفه «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ» اگر جامعه و مردم ایمان و تقوا داشته باشند از آسمان برکاتی بر آنها نازل می‌شود. نزول برکت از زمین و آسمان زمانی بر افراد و جامعه نازل می‌شود که ایمان و تقوا داشته باشند. ✅ اگر نتوانستیم ایمان و تقوا را در جامعه پیاده کنیم، بر اساس آیه «وَ يا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى‏ قُوَّتِكُمْ وَ لا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمينَ» از خداوند طلب بخشش کنید. باتوجه به اینکه استغفار در آیه به صورت جمع بکار رفته است حاکی از این نکته می‌باشد که باید اکثریت یا همه جامعه استغفار کنند. در این صورت از آسمان و زمین برکت نازل می‌شود. ✅ اینکه برخی از سیاسیون می‌گویند ما وظیفه نداریم مردم را به بهشت ببریم. این آیه مسیر را برای ما روشن میکند که دولت و حکومت اسلامی باید مسیر بهشت را برای مردم فراهم کند. باید سه مقوله ایمان، تقوا و استغفار در جامعه جریان داشته باشد. ✅ اعمال و عقاید در فرهنگ جامعه تأثیر گذار هستند. فرهنگ تأثیر مستقیم در اقتصاد نیز دارد؛ به این نحو که اگر فرهنگ افراد، خانواده و اطرافیان هر شخص اصلاح شود، در جامعه فرهنگ اسلامی جریان جریان پیدا می‌کند که یکی از نتایج آن اصلاح اقتصاد است. دولت اسلامی نباید فکر کند که میان فرهنگ و اقتصاد جدایی وجود دارد. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/z28824 ———————————————————————————- 🔎@fiqhenezam_com
۲۷ دی ۱۴۰۰
۲۷ دی ۱۴۰۰
۲۸ دی ۱۴۰۰
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ از دیدگاه شهید صدر فقه به چهار بخش تقسیم می‌شود؛ یک بخش آن عبادات است که شامل نماز، روزه، اعتکاف، حج، عمره و کفارات می‌باشد. بخش دوم اموال، بخش سوم رفتار و آداب شخصی و بخش چهارم رفتار و آداب عمومی است. ⬅️ وجه تفاوت این تقسیم با دیگر تقسیم‌ها در این است که شهید صدر بعضی از عناوینی که در حقوق امروز هم مطرح می‌شود را در تقسیم بندی لحاظ کرده‌ است. اما این تقسیم بندی چند اشکال دارد:‌ نخست اینکه بحث امر به معروف و نهی از منکر یک مسئله‌ی عمومی است و نمی‌شود آن را جزء رفتار شخصی قرار داد. ⬅️ اشکال دیگری که در تقسیم شهید صدر وجود دارد این است که عنوان کلی معاملات در تقسیم شهید صدر وجود ندارد حالی که می‌خواهیم ترسیمی از فقه موجود ارائه بدهیم. در تقسیم‌بندی فقهای پیشین، فقه به عبادات و معاملات تقسیم شده است. لکن ما عنوان معاملات را نمی‌توانیم از این تقسیم استخراج کنیم. ⬅️ اما تقسیمی که ما می‌خواهیم ارائه بدهیم. موضوع علم فقه بر خلاف آن چه فقها تا کنون فرموده‌اند، انحصار به فعل مکلف ندارد. بلکه موضوع علم فقه، فعل مکلف و فعل جامعه و اجتماع می‌باشد؛ بر این اساس فقه به دو بخش فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود. هر یک از این دو بخش نیز به عبادی و غیر عبادی تقسیم می‌شود. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/y32347 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
۲۸ دی ۱۴۰۰
🔔 تغییر زمان برگزاری درس خارج فقه ⬅️ درس خارج فقه سیاسی حضرت آیت الله سیدابوالحسن مهدوی به جای چهارشنبه‌ها، از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 7 صبح در محل مدرسه صدر بازار اصفهان به صورت حضوری برگزار می‌گردد. 💻 درگاه مجازی شرکت آنلاین در درس https://b2n.ir/112965 ————————————- 🔎@fiqhenezam_com
۲۹ دی ۱۴۰۰