#اطلاع_رسانی
🔰 رویداد مبتدا
🔸 دوره توانمندسازی اجتماعی تشکل های مردمی، فعالان فرهنگی و اجتماعی شهر
🔹 مساله شناسی و تکنیک های شناخت مساله ها از نا مساله ها
🔹 ریشه یابی مشکلات و مساله های پیرامون
🔹 ظرفیت شناسی و تکنیک های شناخت ظرفیت و فعال کردن آن ها
🔹 طراحی عملیات اجتماعی (هدف گذاری، برنامه ریزی، طراحی، اجرا و ارزیابی )
🔸 برای شروع تحول از محله و کنش گری مجموعه های مردمی از طریق طراحی عملیات اجتماعی به صورت تیمی در این رویداد شرکت نمایید.
🔻برای ثبت نام در دوره و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید
http://farhangi-khedmati.mashhad.ir/FillForm.aspx?FormID=2888
#مردمی_سازی
#محله
💠 نارسایی های نظام های بوروکراتیک
✨ متن پیش رو مصاحبه با جناب آقای دکتر محمد پورکیانی است که به تبیین نارسایی های نظام بوروکراتیک و لزوم توجه به ظرفیت های مردمی می پردازد.
در نگاه ایشان سازمان ها سه ویژگی دارند که توانایی حل مسئله را از آن ها گرفته است. عدم توانایی سازمان در فهم مسئله، عدم خلاقیت در حل مسئله و ناتوانی در اجراء سه ضعف ذاتی سازمان است.
وی ضمن اینکه به نفی ساختارهای بوروکراتیک می پردازد، با رویکردی انتقادی، عملگرایی افراطی آن دسته از حرکت های مردمی که به ساختار اهمیتی نمی دهد را به چالش می کشد. منظور ایشان از ساختار، حاکمیت نیست. منظور آن است که خود عملیات ها هم قائل به ساختارمند شدن نیستند. مدیر مرکز نظام سازی پژوهشکده شهید صدر، معتقد است جریانهای عمل گرا سه نقطه ضعف دارند. این جریان ها نه می توانند اصالت را حفظ کنند و نه ثبات را و به خروجی نیز اهمیت نمی دهد.
امروز برای حل مسائل کشور دو رویکرد وجود دارد. یک گروه از مسئولین حاکمیتی ما، درگیر«سازمان» شده اند. گروه دوم درگیر میدان و عملیات هستند. مسئله آسیب شناسی جریان سازمانی شدن و جریان عمل گرا است.
شما می توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصرپیشرفت به نشانی زیر مطالعه نمایید.
https://asr-e-pishraft.ir/?p=7437
#تحول_در_حکمرانی
#مردمی_شدن
#حلقه_های_میانی
5.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مردم برای مردم!
🔰 هم عهدی؛ گفتگو پیرامون مشارکت مردم در حل مسائل کشور
🔸 مشارکت مردم در ایمنسازی عمومی مردم در برابر ویروس فلج اطفال سبب موفقیت این پروژه ملی در دههی ۷۰ شد. مردم کلمنهای واکسن را بر دوش خود حمل میکردند تا در مناطق صعبالعبور همزمان واکسیناسیون انجام پذیرد.
📡 تولید شده در پایگاه اطلاعرسانی جهادگران
📺 مشاهدهی کامل گفتگو
#مردم
12.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 پرسش صادق زیباکلام از دخترش که عازم پیادهروی اربعین بود، و پاسخ شنیدنی و مهم امام خمینی(ره)
🔹چرا بعد از ۱۴۰۰ سال، ۴ سال است که ناگهان به فکر راهپیمایی اربعین افتادهایم؟
کیفیت بهتر + متن
#پیاده_روی #اربعین
#مردم
10.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠«جامعه را شخصیتهای مصلح میسازند»💠
🔻شهید مطهری در مواجهه با این دیدگاه که «فرد هیچ نقشی در جامعه ندارد و جامعه و افراد آن طی یک حرکت جبری و متأثر از نظام اقتصادی ساخته میشوند»، به دستهای از مفاهیم اسلامی اشاره میکند که فرد را مسئول ساختن جامعه خود معرفی میکنند.
🔹در نگاه شهید مطهری، مصلحین اجتماعی نقش ویژهای در اصلاح جامعه دارند و اصول فلسفههای اجتماعی اسلامی بر این مطلب صحه میگذارد.
📚 آشنایی با قرآن، جلد ۱۳، ص۱۳۹-۱۴۰📚
@gamedovomenghelab
#اصلاح_اجتماعی
#حلقات_میانی
#مسئولیت_اجتماعی
💥 من امروز بر این عقیدهام که مقتدرترین افراد در مصاف با آنهمه توطئهها و خصومتها و جنگ افروزیهایی که در جهان علیه انقلاب اسلامی است، معلوم نبود موفقیت بیشتری از افراد موجود به دست میآوردند. در یک تحلیل #منصفانه از حوادث انقلاب خصوصاً از حوادث ده سال پس از پیروزی باید عرض کنم که انقلاب اسلامی ایران در #اکثر_اهداف و زمینهها #موفق بوده است.
@gamedovomenghelab
(امام خمینی (ره)/ منشور روحانیت)
1282219779_-1173501419.pdf
508K
گزارش سرکار خانم رقیه فاضل از نشست رهبری با فعالان تعلیم و تربیت
نشست فعالین تعلیم و تربیت با رهبر معظم انقلاب.m4a
7.69M
گزارش اولیه از #نشست_صمیمانه امروز #فعالین_تعلیم_و_تربیت با #رهبر_معظم_انقلاب
⏰ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
اهم نکات در این نشست:
1️⃣ دیدگاه معظم له در خصوص تشکیل یک نهاد فراقوه ای در امر تربیت
2️⃣ دیدگاه ایشان در نسبت ساختار رسمی آموزش و پرورش و ناکارآمدی آن
3️⃣ ماموریت آقا به فعالین مردمی تعلیم و تربیت در خصوص طراحی نقشه راه تحول
✍ حجت الاسلام محمد رحمانی
• اندیشه و تحلیل •
#الگوی_ویرایش_نهادهای_اجتماعی
#آموزش_و_پرورش
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ راه بیراه
١
«وَ قٰالَ اَلرَّسُولُ يٰا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اِتَّخَذُوا هٰذَا اَلْقُرْآنَ مَهْجُوراً»﴿الفرقان، 30﴾
قرآن عقل است.
اگر تراز سخن «انسان» است، فقط قرآن عقل است.
قرآن مهربانترین، درست ترین و ژرفترین گفتگو با انسان است.
قرآن انسان است.
مهجور ماندن قرآن یعنی خبری از انسان نیست، یعنی انسان در بی چارگی غوطه ور است. یعنی در حیات تاریک انسانی هیچ خبری نیست، هیچ.
سخن از انسان است.
و خدا گلایه کنان می فرماید :
«مٰا قَدَرُوا اَللّٰهَ حَقَّ قَدْرِهِ
• إِذْ قٰالُوا مٰا أَنْزَلَ اَللّٰهُ عَلىٰ بَشَرٍ مِنْ شَيْءٍ
• قُلْ مَنْ أَنْزَلَ اَلْكِتٰابَ اَلَّذِي جٰاءَ بِهِ مُوسىٰ نُوراً وَ هُدىً لِلنّٰاسِ
• تَجْعَلُونَهُ قَرٰاطِيسَ تُبْدُونَهٰا وَ تُخْفُونَ كَثِيراً
• وَ عُلِّمْتُمْ مٰا لَمْ تَعْلَمُوا أَنْتُمْ وَ لاٰ آبٰاؤُكُمْ
• قُلِ اَللّٰهُ،
ثُمَّ ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ»﴿الأنعام، 91﴾
«در حق الهی ناسپاسی کردند(قدرشناسی نکردند)
. گفتند وحی الهی چیز خاصی نبود.
. بگو آنچه حضرت موسی آورد که شما را روشن کرد و هدایت کرد(زندگیتان را زیر و رو کرد) چه کسی فرستاد!
. این تعلیمات را پاره پاره کرده اید و یک ورق را می گیرید و بسیاری را پنهان می کنید،
. چیزهایی به شما آموختیم که نه خودتان می دانستید و نه جد و آباءتان،
. پیامبر به آنها بگو خدا آموزگار است،
سپس رهایشان کن در این غورهای بی خدایشان مشغول بازی باشند»
؛.؛.؛
چه کسی می گوید «آموزههای الهی که چیز خاصی نبود(!)» ؟
معلوم است نیروهای نخبۀ جامعه این حرفها را می زنند و این سخن را به دهان مردم هم میاندازند.
با این حرفها «توقّعات مردم» را از دین خدا پایین می آورند و ذهنشان را منحرف میکنند.
این ترور معنوی است؛ یعنی کشتن دین.
جالب است که مخاطب قرآن در این آیه جامعۀ مؤمنین است؛ یعنی این مؤمنین هستند که دارند گرفتار چنین انحرافی می شوند.
و باز هم دو سه نکته جالب است :
. خدا به تبیین می پردازد و از «روایت واقع» برای روشنگری استفاده میکند؛
اشاره به کارآمدی آموزهها و به این که شما با این آموزهها بود که از زیر چکمۀ فرعونیان نجات پیدا کردید و آقای جهان شدید.
. تنبّه می دهد که توجه نمیکنید که آنچه خدا گفت اصلاً شما با کل تیره و تبارتان نمیفهمیدید و نمیدانستید؟
. نهایتاً هم ناامیدانه میگوید رهایشان کن در این «غور»هایشان به بازی مشغول باشند.
در این آب و هوا که قرآن هم از مهجور ماندن شکایت میکند، کسی که اندیشۀ قرآنی داشته باشد همین بلا سرش میآید.
مفسّر بالاتر از قرآن که نیست. قرآن که چیز عزیزی است، مفاهیمش دارد مهجور می شود که قرآن شکایت میکند. کسی نیز که قرآنی بیاندیشد طبعاً مهجور میشود.
و رهبر انقلاب در شما این افراد است.
میدانیم که عاشقانه قرآن خوانده است، در جوانی که قرآن با گوشت و پوست و خونش آمیخته است و تفسیرهای عالی قرآنی ارائه کرده است. تعلیمات قرآنی مفصل ایشان تا کنون «آب و هوای فکری فرهنگی» متفاوتی برای انقلاب و ایران معاصر درست کرده است، ولی انسانهای مدعی نخبگی مثل اسید مشغول دریدن دیبای زیبای فکر و فرهنگ برساختۀ ایشان هستند.
تعلیماتی در حوزۀ «توحید(حقیقت ژرف، فخیم و کاربردی)»، «ولایت(حقیقت پرشور و چهارجنبۀ ولایت : خدا، امام(ولی)، مردم و دشمن)»، «بعثت»، «مواسات»، «اخوّت»، «جنگ احزاب»، «تقیه»، «الگوی جدال حق با باطل»، «وحدت»، «ارادۀ ملی»، «معجزه گرایی»، «عبودیّت»، «صبر»، «برخورد با منافقان»، «برخورد با مستکبران»، «برخورد با کفار» و صدها و صدها آموزۀ اینچنینی.
این بزرگ تقریباً «تمام مفاهیم دینی» را بازخوانی کرده است و از آنها معنای عمیقاً و عریقاً اصیل، نو، نشیط، نافذ، به روز، مهاجم، زندگی ساز، اجتماعی، در تراز تمدنی و مهربان ارائه کرده است.
غیر از استفاده از تراث فکری شیعه و به فهمی آن، بخش خوبی از این اندیشههای قرآنی را یا از امام آموخته است یا با امام و قیام کشدار او به تحکیم و ژرفابخشی آن پرداخته است.
┄┅••؛••┅┄
یکی از اندیشه های قرآنی ایشان که از امام آموخته و قیام امام کمک بزرگی برای بسط معنایی فراوان آن در ذهن شریف ایشان شده آنی است که در بیانیه به این صورت بیان می شود : «ارادۀ ملی جانمایه پیشرفت همه جانبه و حقیقی است».
ایشان این اندیشه را قرآنی میداند و مطابق تعلیم قرآنی معتقد است اگر «ارادۀ ملی» شکل بگیرد به دنبال آن معجزه رخ میدهد؛ چون خدا خود به میان می آید و دست در کار ویرایش زندگی و موجودیّت حیات بشری میبرد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿ شاخه گل صلوات، هدیه به حضرت عباس که مایۀ امید بود، سلام الله علیه.
☘️@faslefarhang
📣 آغاز درس اخلاق و معنویت آیتالله یزدانپناه در شهر تهران
📖 با موضوع سلوک اجتماعی (فصل اول از سلسله جلسات معنویت دینی)
زمان: چهارشنبهها، ساعت ۲۰:۳۰
مکان: تهران، میدان شهدا، مسجد خیّر
📱پخش آنلاین:
@ostad_yazdanpanah
🏷 لازم به ذکر است که جلسه برای برادران و خواهران بوده و مهدکودک برای کودکان نیز فراهم است.
#درس_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه