هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#سلسله_مباحث_یهود_در_عصر_ظهور
#بخش_دوم
🔶اسلام آوردن یهودیان
احادیث زیادی بر اسلام آوردن همه ادیان به دست حضرت دلالت می کند.
⏺ «عن ابی خالدالکابلی قال ابو جعفر(ع)....یفتح الله له شرق الارض و غربها و یقتل الناس حتی لا یبقی الا دین محمد.؛ امام باقر(ع) فرموده اند: خداوند شرق وغرب جهان را برای صاحب امر می گشاید. او آن قدری می جنگد تا این که جز دین محمد(ص) دینی باقی نماند.» (📚همان ج52: 390 به نقل از کتاب فضل بن شاذان)
ابن بکیر می گوید: از حضرت ابو الحسن علیه السّلام تفسیر آیه شریفه وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کرْهاً وَ إِلَیهِ یرْجَعُونَ را سؤال کردم، فرمود: 🔶«أنزلت فی القآئم علیه السّلام إذا خرج فی الیهود و النصاری و الصابئین و الزنادقه و أهل الردّة و الکفّار فی شرق الأرض و غربها، فعرض علیهم الإسلام، فمن أسلم طوعا أمره بالصلوة و الزکوة و ما یؤمر به المسلم و یجب للّه علیه، و من لم یسلم ضرب عنقه حتّی لا یبقی فی المشارق و المغارب أحد إلّا وحّد اللّه»؛ . ..؛ ابن بکیر می گوید حضرت ابو الحسن درباره آیه 83 سوره آل عمران سوال کردم فرمود: درباره حضرت قائم (ع) نازل شده هنگامی که بر یهود و نصاری و صابئین و زنادقه و اهل رده و کفار در شرق و غرب زمین خروج کند پس اسلام را بر آنها عارض می کند پس هر کس با اختیار اسلام آورد او را به نماز و زکات امر می کند و به هر آنچه بر مسلمان امر شده و خدا آن را واجب کرده امر می کند. و هر کس اسلام نیاورد گردنش را می زند تا اینکه در مشرق و مغرب کسی نمی ماند مگر به وحدانیت خدا ایمان آورد.» (📚مجلسی، ج 52، ص 340 به نقل از تفسیر عیاشی ج1: 183) عبارت (اذا خرج) به وقوع نبرد با ادیان اشاره کرده و پذیرش اسلام را نه از سر اختیار که از روی جبر بیان می دارد و این مساله با ظهور کامل اسلام که هدف حکومت حضرت است منافات دارد بنابر این، این دسته از احادیث با هدایت ادیان به اسلام ناسازگار بوده و می تواند نوعی تسلیم موقتی در جهت انجام اصلاحات باشد. همانطور که چنین واقعه ای در صدر اسلام نیز گواه بر این مطلب است. اما ظهور کامل اسلام با اختیار انجام می شود و این احادیث ناسازگاری با یکدیگر ندارد. «عن مجاهد عن ابن عباس: فی قوله تعالی لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون.قال لایکون ذلک حتی لا یبقی یهودی ولا نصرانی ولا صاحب مله الا دخل فی الاسلام؛ مجاهد از ابن عباس در این سخن باری تعالی لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون نقل می کند: هیچ یهودی ومسیحی وصاحب دینی باقی نمی ماند مگر اینکه داخل اسلام شده باشد.» (📚همان، ج51: 61 به نقل از کنز جامع الفواید وتاویل الآیات الظاهره) عبارت (و لو کره المشرکون) دلیلی بر وجود مشرکین در آن زمان نمی تواند باشد چرا که این آیه درباره تحقق کامل اسلام در آینده نازل شده و اضافه (لام) در (لیظهره) این مطلب را تایید می کند اما هنگام تحقق کامل اسلام همه با اختیار وارد این دین خواهند شد و این حدیث به این مطلب اشاره دارد که صاحبان ملتها خودشان به اسلام ایمان می آورتد.
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
#جهاد_تبیین
#عمار_یاسر
#جنگ_صفین
🔶در حوادث جنگ صفين چنين نقل شده است: «يکى از ياران عمار ياسر مى گويد: ما در جنگ صفين، همراه على(عليه السلام) تحت فرماندهى عمار بوديم. ناگاه مردى صف را شکافت و به ما رسيد و گفت: عمار کدام است؟
عمار صدا زد: منم.
آن مرد گفت: سخنى دارم آشکارا بگويم يا پنهان؟
عمار گفت: اختيار با توست.
آن مرد گفت: آشکارا مى گويم:
🔶 من در مبارزه با معاويه و پيروانش از ساعتى که از خانه بيرون آمدم ترديدى نداشتم و مى دانستم آن ها گمراهند و اين وضع تا ديشب ادامه داشت ; ولى خوابى ديدم که مرا مردّد ساخته است. در خواب ديدم منادى ما اذان گفت و به يگانگى خدا و رسالت پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) شهادت داد. منادى آن ها همين طور. نماز بر پا شد. همه مانند هم نماز خوانديم. همه يکنواخت تلاوت قرآن مى کرديم (از خواب بيدار شدم) شک و ترديد مرا فرا گرفت با خود گفتم
اگر آن ها بر باطلند، پس چرا همه چيز آن ها مثل ماست؟ خدا مى داند آن شب بر من چه گذشت!
❇️عمار گفت: صاحب آن پرچم سياه را که در برابر ماست مى شناسى؟ او عمرو عاص است. من همراه با پيامبر(صلى الله عليه وآله) در برابر همين پرچم، سه بار جهاد کرده ام و اين دفعه چهارم است و او از آن سه نوبت بهتر نشده ; بلکه بدتر و فاجرتر هم شده است. آيا تو در غزوه بدر و احد و حنين شرکت داشتى؟ يا پدرت شاهد آن ها بوده است که براى تو خبرآورد؟ او گفت: نه.عمار گفت: موقعيت امروز ما در خدمت على(عليه السلام) همان موقعيت پيامبر(صلى الله عليه وآله) در روز بدر و احد و حنين است و مرکز پرچم آن ها همان مرکز پرچم هاى مشرکان و احزاب است.
❇️آيا آن لشکر و کسانى را که در آن هستند مى بينى؟ به خدا سوگند! من دوست داشتم که تمام آن هايى که همراه با معاويه براى مبارزه با ما آمده اند و از اهداف ما جدايند همگى يک انسان بودند و من آن انسان را از بين مى بردم... آيا حقيقت را براى تو روشن ساختم؟
آن مرد گفت: آرى، بر من روشن شد.
عمار گفت: حالا هر يک از دو گروه را که مى خواهى انتخاب کن
📚شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، جلد 5، صفحه 256 (با کمى تلخيص) ـ اين داستان را «نصر بن مزاحم» در صفحه 321 کتاب صفين نيز نقل کرده است.
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#حدیث_مهدوی
🔶و عن أبى عبداللّه عليه السّلام- فى حديث- انّ أميرالمؤمنين عليه السّلام قال: «اعلموا أنّ الأرض لا تخلو من حجّة للّه عزّوجلّ، و لكن اللّه سيعمى خلقه عنها بظلمهم و جهلهم، و لو خلت الأرض ساعة واحدة من حجة للّه، ساخت بأهلها؛ و لكن الحجّة تعرف النّاس و لا يعرفونها، كما كان يوسف يعرف النّاس و هم له منكرون». (📚إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۵، ص۱۵۴)
❇️امام صادق علیهالسّلام از امیرالمؤمنین علیهالسلام نقل مىفرماید که فرمود: «بدانید که زمین از حجت خداى عزّوجلّ خالى نمیماند، اما بهواسطه ستمگریها و جهالتهاى مردم، خداوند دیدگانشان را از مشاهده او فرو میبندد و اگر زمین لحظهاى از حجت خدا خالى باشد، ساکنانش را در خود فرو خواهد برد. اما حجت خدا مردم را مىشناسد، ولى مردم او را نمىشناسند؛ همانگونه که حضرت یوسف مردم (برادرانش) را مىشناخت و آنها او را نشناختند
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
قال الرضا علیه السلام
الامام الانیس الرفّیق والوالد الشفیق والاخ الشقیق
[ الكافي : 1 / 200 / 1 ، الغيبة للنعماني : 219 / 6 ، تحف العقول : 439 نحوه وفيه «الولد» بدل «الوالد» ، كمال الدين : 678 / 31 ، معاني الأخبار : 98 / 2 ، الأمالي للصدوق : 776 / 1049 والثلاثة الأخيرة نحوه إلى «الشقيق» وكلّها عن عبد العزيز بن مسلم ، بحار الأنوار : 25 / 123 / 4 . ]
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#دلالت_آیه_ارتداد_بر_عصر_ظهور
🔶يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرينَ يُجاهِدُونَ في سَبيلِ اللهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِكَ فَضْلُ اللهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللهُ واسِعٌ عَليمٌ [54]
🔷اى كسانى كه ايمان آوردهايد! هركس از شما، از آيين خود بازگردد، [به خدا زيانى نمىرساند]؛ خداوند گروهى را مىآورد كه آنها را دوست دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند؛ در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر كافران سرسخت و نيرومندند؛ در راه خدا جهاد مىكنند، و از سرزنش هيچ ملامتگرى هراسى ندارند. اين، فضل خداست كه آن را به هركس بخواهد [و شايسته ببيند] مىدهد؛ و فضل و احسان خداوند، گسترده و [او به همه چيز] داناست.
🔺روایات متعددی این آیه را پیش گویی در خصوص اهل بصره و نبرد جمل میدانند
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۹۲
▪️اما در چند روایت این آیه به عصر ظهور نسبت داده شد مانند روایت امام صادق ع :
🔶الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ مَحْفُوظٌ لَهُ فَلَا تَذْهَبَنَّ یَمِیناً وَ لَا شِمَالًا فَإِنَّ الْأَمْرَ وَ اللَّهِ وَاضِحٌ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ أَهْلَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ اجْتَمَعُوا عَلَی أَنْ یُحَوِّلُوا هَذَا الْأَمْرَ مِنْ مَوْضِعِهِ الَّذِی وَضَعَهُ اللَّهُ فِیهِ مَا اسْتَطَاعُوا وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ کَفَرُوا جَمِیعاً حَتَّی لَا یَبْقَی أَحَدٌ لَجَاءَ اللَّهُ لِهَذَا الْأَمْرِ بِأَهْلٍ یَکُونُونَ مِنْ أَهْلِهِ ثُمَّ قَالَ أَ مَا تَسْمَعُ اللَّهَ یَقُولُ: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرِینَ حَتَّی فَرَغَ مِنَ الْآیَهًِْ وَ قَالَ فِی آیَهًٍْ أُخْرَی فَإِنْ یَکْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَکَّلْنا بِها قَوْماً لَیْسُوا بِها بِکافِرِینَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ أَهْلَ هَذِهِ الْآیَهًِْ هُمْ أَهْلُ تِلْکَ الْآیَهًِْ.
🔷امام صادق (علیه السلام)- این امر برای صاحبش محفوظ است، پس هرگز به چپ و راست منحرف نشوید، این امر، به خدا قسم، واضح است. به خدا قسم، اگر اهل آسمان و زمین جمع شوند تا این امر را که خداوند جایگاهش را تعیینکرده از جایگاهش تغییردهند، نمیتوانند این کار را بکنند، هر چند همهی مردم به این امر کافر شوند بهطوریکه یک نفر هم باقی نماند، خداوند برای این امر، گروهی را میآورد که از او باشند. سپس فرمود: «آیا کلام خداوند را شنیدهاید که فرمود: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی الله بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ علَی الْمُؤْمِنِینَ أَعزَّةٍ علَی الْکَافِرِینَ تا اینکه آیه را به پایان برد و در آیهای دیگر فرمود: اگر این قوم بدان ایمان نیاورند قوم دیگری را بر آن گماردهایم که انکارش نمیکنند. (انعام/۸۹)». سپس فرمود: «اهل این آیه، همان اهل آن آیه هستند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۹۴
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
🔶حضرت زهرا (س) نور اهل آسمان و حضرت مهدی (عج) نور اهل زمین است
در بخشی از یک حدیث طولانی و زیبا، پیامبر اکرم (ص) فرمود:
❇️ثم أظلمت المشارق و المغارب، فشکت الملائکة إلی الله تعالی أنْ یکشف عنهم تلک الظلمة. فتکلم الله جلّ جلالُه کلمةً فخلق منها روحا ثُمّ تکلَّم بکلمةٍ فخلق من تلک الکلمة نورا، فأضاءت النور إلی تلک الروح و أقامها مقامَ العرش فزهرت المشارق و المغارب فهی فاطمة الزهراء و لذالک سمیت الزهراء لأنَّ نورها زهرت به السماوات
📚بحار الانوار، ج 40، ص 44؛ فاطمة الزهراء(س) بهجة قلب المصطفی(ص)، ص 177.
🔶مفضل بن عمر می گوید:
از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: «ربّ الأرض» در آیه «وأشرقت الأرض بنور ربّها»(زمر: 69) یعنی امام الارض «مراد امام زمین است.» پرسیدم: «وقتی حضرت خروج کند چه می شود؟».
🔶فرمود: «در آن روز، مردم، از نور خورشید و ماه، بی نیاز می شوند و به نور امام(ع) اکتفا می کنند.
📚(نجم الثاقب، جمکران، خصلت بیست و نهم، ص 168.)
🔶هم او از امام صادق (ع) نقل می کند که فرمود:
إذا قائمنا قام، أشرقت الأرض بنور ربّها و استغنی العباد عن ضوء الشمس و ذهبت الظلمة....
📚(شیخ طوسی، الغیبة، ح 484، ص 467؛ المحجة فیما نزل فی القائم (عج)، ذیل آیه، ص 748؛ تفسیر نورالثقلین، ج 4، ذیل آیه، ح 122.
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
السلام علیک یا بنت رسول الله
❇️ هدیه کتابخانه تسنیم به مناسبت ایام فاطمیه
🔆 دانلود ۲۲ کتاب رایگان درباره حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها)
۱. عبور از تاریکی 👈 دانلود
۲. شخصیت شناسی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر پایه کتاب و سنت 👈 دانلود
۳.شهادت مادرم زهرا افسانه نیست 👈 دانلود
۴. آموزه های تربیتی در زندگی حضرت فاطمه 👈 دانلود
۵. فاطمة الزهراء من المهد إلى اللحد 👈 دانلود
۶. فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) از ولادت تا شهادت 👈 دانلود
۷. دانستنی های فاطمی 👈 دانلود
۸. زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها 👈 دانلود
۹. فاطمه سلام الله علیها در آینه وحی 👈 دانلود
۱۰. دانشنامه شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) 👈 دانلود
۱۱. ترجمه بیت الأحزان شیخ عباس قمی 👈 دانلود
۱۲. متن و ترجمه خطبه فدکیه 👈 دانلود
۱۳. تجلی توحید در زندگانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 👈 دانلود
۱۴. اسرار فضائل فاطمه سلام الله علیها 👈 دانلود
۱۵. الفریدة في لوعة الشهيدة 👈 دانلود
۱۶. حضرت محسن اولین شهید امامت 👈 دانلود
۱۷. الصحیح فی کشف بیت فاطمه سلام الله علیها 👈 دانلود
۱۸. بنور فاطمة اهتديت 👈 دانلود
۱۹. با نور فاطمه هدایت شدم 👈 دانلود
۲۰. بندگی، راز آفرینش (شرح خطبه فدکیه)👈 دانلود
۲۱. کشتی پهلو گرفته 👈 دانلود
۲۲. هذه فاطمه 👈دانلود
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#درسنامه_بصیرت
در گفتگوی بین حارث بن حوط و امیر المؤمنین امام علی علی علیه السلام
وَ قِيلَ إِنَّ الْحَارِثَ بْنَ حَوْطٍ أَتَاهُ (علیه السلام) فَقَالَ أَ تَرَانِي أَظُنُّ [أَنَ] أَصْحَابَ الْجَمَلِ كَانُوا عَلَى ضَلَالَةٍ؟ فَقَالَ (علیه السلام):
يَا حَارِثُ [حَارِ] إِنَّكَ نَظَرْتَ تَحْتَكَ وَ لَمْ تَنْظُرْ فَوْقَكَ، فَحِرْتَ؛ إِنَّكَ لَمْ تَعْرِفِ الْحَقَّ، فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ [أَهْلَهُ]، وَ لَمْ تَعْرِفِ الْبَاطِلَ، فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ. فَقَالَ الْحَارِثُ فَإِنِّي أَعْتَزِلُ مَعَ [سَعْدِ] سَعِيدِ بْنِ مَالِكٍ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ. فَقَالَ (علیه السلام) إِنَّ [سَعْداً] سَعِيداً وَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ لَمْ يَنْصُرَا الْحَقَّ وَ لَمْ يَخْذُلَا الْبَاطِلَ.
گويند حارث بن حوط نزد او آمد و گفت: آيا پندارى كه من اصحاب جمل را گمراه مى پندارم؟ على (ع) در پاسخ او فرمود: اى حارث، تو به پايين نگريسته اى و به بالا ننگريسته اى، از اين رو حيران و سرگردان مانده اى. تو حق را نشناخته اى كه اهل حق را بشناسى و باطل را ندانسته اى تا بدانى آنها كه راه باطل مى سپرند، كدام اند. حارث گفت: من و سعد بن مالك و عبد الله بن عمر كناره گرفتيم. على (ع) فرمود: سعد بن مالك و عبد الله بن عمر حق را يارى نكردند و باطل را فرو نگذاشتند.
نهج ،حکمت۲۶۲
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#ماه_رجب_و_عصر_ظهور
❇️ وَقَفْتُ عَلَى كِتَابِ خُطَبٍ لِمَوْلَانَا أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیهالسلام وَ عَلَيْهِ خَطُّ السَّيِّدِ رَضِيِّ الدِّينِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ طَاوُسٍ مَا صُورَتُهُ هَذَا الْكِتَابُ ذَكَرَ كَاتِبُهُ رَجُلَيْنِ بَعْدَ الصَّادِقِ علیهالسلام فَيُمْكِنُ أَنْ يَكُونَ تَارِيخُ كِتَابَتِهِ بَعْدَ الْمِائَتَيْنِ مِنَ الْهِجْرَةِ لِأَنَّهُ علیهالسلام انْتَقَلَ بَعْدَ سَنَةِ مِائَةٍ وَ أَرْبَعِينَ مِنَ الْهِجْرَةِ وَ قَدْ رَوَى بَعْضَ مَا فِيهِ عَنْ أَبِي رَوْحٍ فَرَجِ بْنِ فَرْوَةَ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ بَعْضَ مَا فِيهِ عَنْ غَيْرِهِمَا ذَكَرَ فِي الْكِتَابِ الْمُشَارِ إِلَيْهِ خُطْبَةً لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیهالسلام تُسَمَّى الْمَخْزُونَ:
❇️يَا عَجَباً كُلَ الْعَجَبِ بَيْنَ جُمَادَى وَ رَجَبٍ فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ شُرْطَةِ الْخَمِيسِ مَا هَذَا الْعَجَبُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ وَ مَا لِيَ لَا أَعْجَبُ وَ سَبَقَ الْقَضَاءُ فِيكُمْ وَ مَا تَفْقَهُونَ الْحَدِيثَ إِلَّا صَوْتَاتٍ بَيْنَهُنَّ مَوْتَاتٌ حَصْدُ نَبَاتٍ وَ نَشْرُ أَمْوَاتٍ وَا عَجَبَا كُلَّ الْعَجَبِ بَيْنَ جُمَادَى وَ رَجَبٍ إِذْ يَضْرِبُ أَحَدُهُمْ بِرِجْلِهِ بَاكِيَةً يَقُولُ لَا خَيْرَ فِي مَجْلِسٍ بَعْدَ يَوْمِنَا هَذَا اللَّهُمَّ فَإِنَّا التَّائِبُونَ الْخَاشِعُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ فَهُمُ الْأَبْدَالُ الَّذِينَ وَصَفَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ وَ الْمُطَهَّرُونَ نُظَرَاؤُهُمْ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص وَ ..
🔶امیر المومنین علیهالسلام فرمودند: ای عجب و همهی عجب از بین جمادی و رجب پس یک نفر از شرطة الخمیس گفت: ای امیر المومنین این عجب چیست؟ فرمودند: چرا تعجب نکنم و حال آنکه قضاء در بین شما و فقه حدیث ندارید، بین جمادی و رجب فریادهائی است و در بین آن فریادها مرگ است، مردهها زنده میشوند، عجب و همهی عجب بین جمادی و رجب است...
🔶هنگامی که یکی از آنها با پایش میزند و در حالی که گریان است میگوید: خیری در مجلس ما بعد از این روز نیست، خدایا ما توبه کنندگان، خاشعین، راکعین و سجده کنندگان هستیم پس آنها ابدال هستند همان کسانی که خداوند عز و جل آنها را وصف کرده است: بدرستی که خداوند توابین را دوست دارد و متطهرین را دوست دارد...
📚بحار الأنوار، العلامة المجلسي، ج53، ص77، ط مؤسسةالوفاء.
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
جستاری تحلیلی بر صلح امام حسن (ع) - تاریخ
https://article.tebyan.net/UserArticle/AmpShow/611222
مولود رمضان و جفای کوفیان.doc
122.9K
مولود رمضان و جفای کوفیان
(جستاری تحلیلی بر صلح امام حسن (ع))
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
هدایت شده از حوزه علمیه استان مازندران
بسم الله الرحمن الرحیم
#یاداشت
#محتوای_تبلیغی
#انتخابات
🔶تفاوت انسان با سایر موجودات در قوه ی عاقله است و کار ویژه ی قوه ی عاقله تشخیص حق و باطل و در نگاه کلی حسن و قبح است لذا پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود :اِنَّما يُدْرَكُ الْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ[تحف العقول، ص ۵۴]
اما اگر انسان با قوه ی عاقله ی خود توان تشخیص حق و باطل را داشته باشد اما به همین مقدار اکتفا شود و قدرت اختیار بر مبنای تشخیص عقل را نداشته باشد،تشخیص عقل لغو خواهد بود ازاین رو انسان چون عاقل است مختار هم هست لذا فرمود انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا.(انسان۳)
🔶حال که انسان عاقل است و اختیار دارد،پس قدرت انتخاب دارد که سه حالت متصور است؛
الف)یا به حسن اختیار عمل میکند که فرمود الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ[زمر۱۸] (#نکته_ی_انتخاباتی:حرف های نامزدهای انتخابات را میشنود و با قوه ی عاقله ی خود گفتار صحیح را درک میکند و با قدرت اختیار خود این گفتار صحیح را میپذیرد و با امکان انتخاب خود آن نامزد انتخاباتی را منتخب خود قرار میدهد)
که این اتباع احسن زاییده خرد و انتخاب درست اوست چنانکه امام على عليه السلام فرمود :اَلا وَ اِنَّ اللَّبيبَ مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجوهَ الاْراءِ بِفِكْرٍ صائِبٍ وَ نَظَرٍ فِىالْعَواقِبِ؛
بدانيد عاقل، كسى است كه با فكر درست، به استقبال نظرات گوناگون برود و درعواقب امور بنگرد.[غررالحكم، ح ۲۷۷۸]
ب)یا به سوء اختیار عمل میکند یعنی علیرغم آنکه عقل او حق را تشخیص داد اما او باطل را اختیار کند پس او عملا از خرد خود بهره نبرد چنانکه امام حسين عليه السلام فرمود :لا يَكْمُلُ الْعَقْلُ اِلاّ بِاتِّباعِ الْحَقِّ؛ عقل، جز با پيروى از حق، كامل نمى شود.
[اعلام الدين، ص ۲۹۸]در چنین حالتی که به سوء اختیار عمل کرد دچار خسران میشود؛ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ(بقره۱۶)
(#نکته_ی_انتخاباتی:علیرغم درک سخن حق و باطل ،سخن باطل و یا ضعیف را میپذیرد و با قدرت انتخاب خود نامزدی که سخنان خلاف واقع میگوید را منتخب خود قرار میدهد)
ج) یا این انسان عاقل مختاری که قدرت انتخاب دارد انتخابش عدم انتخاب است یعنی از اختیار خود در حسن و قبح بهره نمیبرد و توقف میکند در چنین حالتی گاهی نتیجه ی عدم انتخاب هم به نوعی سوء اختیار خواهد بود چون از حقی که عقل او در اختیارش قرار داد بهره نبرد و بی تفاوت بود در این صورت مجبور است بر سر سفره ی انتخاب دیگران غذا بخورد و حق اعتراض به غذا هم نخواهد داشت.(#نکته_ی_انتخاباتی: کسانی که رای نمیدهند از حق انتخاب خود بهره نمیبرند از این رو انتخاب دیگران را باید تحمل کنند و حق اعتراض را هم از خود سلب میکنند)
🔶#مهم
#نکته_ی_انتخاباتی
ایه ی إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۗ(رعد ۱۱)بیان میکند که سرنوشت یک ملت در اختیار انسان است که چگونه در خود تغییر ایجاد کند یعنی چگونه به قدرت عقل و اختیار و انتخاب خود عمل کند که آنگاه سرنوشت آن ملت در گرو نوع نگرش او به اختیار اوست ؛یا به حسن اختیار و انتخاب درست،یا به سوء اختیار و انتخاب نادرست و یا به عدم استفاده از اختیار و عدم انتخاب.
✅✅بنابراین انسان عاقل وقتی به او قدرت تصمیم گیری و بهره وری از اختیاری که زاییده ی عقل اوست داده شد باید:
اولا سخنان و وعده ها را بشنود
ثانیا آنی که نیکو و قابل تحقق و صادقانه است را بپذیرد
ثالثا آن سخنگو را انتخاب کند تا تغییر سرنوشت به نیکویی رقم بخورد ؛مایغیر بقوم
🔶نه آنکه :
الف: در عین حال که سخن حق را شنید از باطل پیروی کند
ب:از قدرت انتخاب خود بهره نبرد
در این صورت تغییر سرنوشت به بدی رقم خواهد خورد.
والحمدلله
زین العابدین گلایری بابلکناری
https://eitaa.com/howzehmazandaran
#ویژه_ی_ماه_محرم
#تشیع_عراقی(سیاسی)#تشیع_علوی
شیعیان عراقی یا سیاسی کسانی بودند که شیخین را قبول داشتند اما در برتری عثمان بر علی (ع)اختلاف داشتند ؛قال الراوی :جالست مسیب بن نجبه الفزاری فی هذا المسجد عشرین سنة والناس من #الشیعه کثیر،فما سمعت احدا منهم یتکلم فی احد من اصحاب رسول الله الا بخیر و ماکان الکلام الا فی علی و عثمان(تاریخ مدینه دمشق ،شرح حال مسیب بن نجبه،ج۵۸ص۱۹۸ش۷۴۴۰) راوی میگوید با مسیب بن نجبه در این مسجد(کوفه)بیست سال همنشین بودم. شیعیان زیادی هم بودند .آنها در خصوص اصحاب رسول خدا جز به نیکی سخن نمیگفتند و تمام سخن و بحثها راجع به علی (ع)و عثمان بود.
میبینیم که دراینجا از این مجموعه هم به شیعه تعبیر شد.
عمده شیعیانی که نسبت به همراهی امام حسین کوتاهی کردند این صنف بودند یعنی تشیع عراقی یا همان تشیع سیاسی
در مقابل،تشیع علوی کسانی بودند که فقط علی ع را قبول داشتند و دیگران رو قابل قیاس با او نمیدانستند همانهایی که در سقیفه میگفتند لا نبایع الا علیا(الکامل ،ج۲ص۳۲۵)
و همان هایی که در روز عاشورا از نقب و تونل و بیراهه گریختند تا خود را به حسین برسانند.
#نکته
در تاریخ معاصر ما نیز تشیع سیاسی همانهایی هستند که ولایت فقیه را در همان پنج اصل قانون اساسی قبول دارند و در مقابل، ولایت پذیرانی هستند که مشروعیت قانون اساسی را به ولایت فقیه میدانند و آن پنج اصل را تنها ذکر مصداق میدانند.
زین العابدین گلایری بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#ویژه_ی_محرم
#دومینوی_سقوط_کوفیان
❇️رسول خدا (ص)در واپسین لحظات عمر شریفشان فرموده بودندإِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ
📚[إرشاد القلوب , جلد۱ , صفحه۱۳۱]
✅کتاب خدا نور است؛قدجائکم من الله نور[مائده۱۵]
✅اهل بیت هدی هم نور هستند،کنتم نورا فی الاصلاب الشامخه و الارحام الطاهره(زیارت اربعین)
🔶نقطه ی مقابل نور ،ظلمت است و چون مسلمان از نور فاصله گرفتند به ظلمت و ضلالت افتادند و سلسله ی سقوطشان آغاز شد.
#سقوط_اول
🔶امیرالمؤمنین میفرماید وقتی گفتم نماز تراویح را نباید به جماعت خواند ،بدعت استآنانی که در کنار من بودند و همراه من با معاویه میجنگیدند فریاد میزدند واعمراه و سنت عمراه 📚[وسائل الشیعة (الاسلامیة) مرحوم حر عاملی ج۵ ص۱۹۲ روایت شماره ۲]،مردم کجایید که علی سنت عمر را تغییر داده،اما حضرت امیر همین یاران را بر یاران امام حسن ع ترجیح میدهد و بالاتر میداند لذا به امام حسن ع میفرماید:الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ في وصيَّتِهِ لابنِهِ الحَسنِ عليه السلام لمّا ضَرَبَهُ ابنُ مُلجَمٍ ـ : واعلَمْ أنّ معاويةَ سَيُخالِفُكَ كما خالَفَنِي، فإن وادَعتَهُ وصالَحتَهُ كُنتَ مُقتَدِيا بِجَدِّكَ صلى الله عليه و آله في مُوادَعَتِهِ بَنِي ضَمرَةَ وبَنِي أشجَعَ... فإن أرَدتَ مُجاهَدَةَ عَدُوِّكَ فَلَن يَصلُحَ لكَ مِن شِيعَتِكَ مَن يَصلُحُ لأبيكَ . حديث
امام على عليه السلام ـ پس از ضربت خوردن به وسيله ابن ملجم ، در سفارش به فرزند بزرگوار خود حسن عليه السلام ـ فرمود : بدان كه معاويه همچنان كه با من مخالفت كرد با تو نيز مخالفت خواهد كرد . پس اگر با او از در صلح وآشتى درآيى به جدّت تأسّى جسته اى كه با بنى ضمره و بنى اشجع . . . صلح كرد و اگر بخواهى با دشمنت بجنگى [بدان كه ]هرگز آن صلاحيت و وفادارى كه پيروان پدرت داشتند پيروان تو نخواهند داشت .
آن معاویه سیخالفک بعدی
📚[ نهج السعادة : 2/742 . ]
#سقوط_دوم:
🔶یاران امام حسن پس از بیعت با ایشان در شب عملیات در منطقه ی اخنونیه به معاویه پیوستند ،اندک یاران باقی مانده اصرار بر صلح داشتند .پس از صلح به محضر امام آمدند و ایشان را مذل المومنین خواندند.📚(انساب الاشراف ج۱ص۱۵۰)
#سقوط_سوم:
🔶کوفیان بالغ بر هجده هزار نامه نوشتند و از امام حسین دعوت کردند که به کوفه بیاید بعد در برابر امام صف کشیدیدند
امام فرمود .یا شبث بن ربعى و یا... الم تکتبوا إلىّ ان قد اینعت الثمار و اخضر الجناب و انما تقدم على جند لک مجندة؟...»📚[انساب الاشراف ، ج ۳ ، ص ۱۸۸ ؛ بحارالانوار ، ج ۴۵ ، ص ۷ (در بحار، اسم او قیس بن اشعث آمده است).ى شبث بن ربعى و... مگر شما به من ننوشتید که میوهها رسیده و اطراف سرسبز است، اگر بیایى لشکریانى مجهز براى تو آماده است!؟
آیا برای من نامه ننوشتید؟اشاره فرمودند به خورجین پر از نامه
اما کوفیان وقیحانه گفتند :ما ندری ماتقول
نمیدانیم چه میگویی
این است دومینوی سقوط وقتی از نور فاصله گرفتند.
زین العابدین گلایری بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#ویژه_ی_محرم
#عفاف_و_حجاب_غیرت
🔶صحنه های درس آموزی در کربلا وجود دارد که حاکی از اصالت حجاب،عفاف و غیرت در سبک زندگی اهل بیت هست ؛ذیلا به چند مورد اشاره خواهیم داشت:
✅۱)وقتی خیمه ها را به آتش کشیدند کودکان ،دختران و زنان هر یک به سمتی میدویدند که ظاهرا به دستور امام سجاد بود که فرمود علیکن بالفرار( در اثنای آن التهاب و اضطراب گریختن زنان،فاطمه ی بنت الحسین با صورت به زمین افتاد و بیهوش شد،وقتی به هوش آمد عمه ی خود جناب ام کلثوم (زینب صغری)را بالای سر خود دید. نخستین چیزی که فاطمه از عمه ی خود خواست این بود که عمه جان معجری(شاید هم روبند)به من بده تا سر (یا صورت)خود را بپوشانم که جناب ام کلثوم فرمودند #عمتک_مثلک. 📚تاريخ کربلا ص 99 و ص 100)
اینکه در آن شرایط سخت و پر دلهره نخستین درخواست یک بانو محافظت از عفاف خود به وسیله ی حجاب است نشان از اصالت حجاب در نکاه آنان دارد.
✅۲)وقتی کاروان اسرا به منطقه ی نصیبین میرسد شخصی به نام یحیی _یهودی هست_میپرسد اینان چه کسانی هستند؟پاسخ دادند اهل بیت پیغمبر آخر الزمان هستند،پرسید بزرگ اینان کیست؟به امام سجاد اشاره کردند.گفت اینان اهل بیت رسول خدا هستن آنوقت اینگونه مکشوفه الوجوه بر ناقه سوار کردند و در انظار میبرند؟
نزد امام سجاد رفت پس شهادتین پرسید من چه میتوانم انجام دهم ؟امام فرمود پارچه هایی پیدا کن تا اهل حرم رسول الله خود را بپوشانند .(📚منتهی الامال باب حرکت کاروان اسرا به سمت شام)
✅۳)وقتی اسرا به شام رسیدند امام سجاد درخواستی که به سهل ساعدی میدهد این است که پولی به نیزه دارها بده تا سرها را از بین اهل حرم ما خارج کنند و به جلو ببرند تا مردم به بهانه ی دیدن سر به ناموس ما نگاه نکنند.(📚همان)
زین العابدین گلایری بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#ویژه_ی_محرم
#سوال:
آیا بین یزید و امام حسین (ع)نسبت فامیلی بود؟
#پاسخ:
🔶طبق یک قول نسبت بین امام حسین و یزید به عبدمناف میرسد؛امام حسین از نسل هاشم بن عبدمناف است و یزید از نسل امیه بن عبدالشمس بن عبدمنناف. به عبارتی امیه برادرزاده ی هاشم است البته عبدالشمس و هاشم برادران ناتنی بودند.
🔶 #اما نکته ای در برخی روایات وجود دارد که حاکی از آن است امیه فرزند عبدالشمس نبود بلکه #بنده ی او بود که واسطه ی محبتی که عبدالشمس به او داشت وی را آزاد کرد و سپس پسر خوانده ی خود معرفی کرد و امیه اصالت رومی(شامی)دارد. و دراختلاف بین هاشم و امیه در پرده داری کعبه ،یک زن کاهنه حکم به تبعید امیه به شام داده بود و از مکه اخراج شد.
✅حضرت امیر ع در نامه ای به معاویه میفرماید:ولا المهاجر كالطليق ، ولا الصريح كاللصيق📚(نهج البلاغه ،نامه ی هفدهم)
#طلیق اشاره به عبارت رسول خدا به ابوسفیان و معاویه دارد که فرمود اذهبوا انتم الطلقاء
و #لصیق از الصاق (چسباندن و الحاق)می آید که حاکی از همان الحاق نسب است که برخی آن را فرزند خواندگی امیه میدانند(أصل بني أميّة ليس من قريش:
(سفينة البحار، ج 1 ص 46)
عن (كامل البهائي): أن أمية كان غلاما روميا لعبد شمس، فلما ألفاه كيّسا فطنا، أعتقه و تبنّاه، فقيل أمية بن عبد شمس، و كان ذلك دأب العرب في الجاهلية. إذن فبنو أمية كافة ليسوا من قريش، و إنما لحقوا و لصقوا بهم. و يصدّق ذلك قول أمير المؤمنين (عليه السلام) في أحد كتبه إلى معاوية حيث يقول: «ليس المهاجر كالطليق، و لا الصريح كاللصيق آ. و لم يستطع معاوية إنكار ذلك.)
و برخی از مفسرین نهج البلاغه به تردید در نسبت معاویه به ابوسفیان تفسیر میکنند(منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج 18، ص: 240)
با توجه به تفسیر نخست ،اساسا #نسبت_فامیلی بین امام و یزید هم نخواهد بود.
زین العابدین گلایری بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#ویژه_ی_محرم
#اوج_عاطفه_و_احساس_در_کربلا
🔶حضور نه روزه ی امام حسین واهل بیت ایشان در کربلا ،مجموعه ای از زیبایی ها را خلق کرد که پیامهای حیات بخش آن میتواند برای همه ی زمانها کار بردی و اثر بخش باشد.
🔶در کنار انبوه رخدادهای فشرده در این نه روز ،یکی از زیباترین جلوه ها،حاکمیت احساسات و عواطف پاک و زیبا بین امام و خانواده است؛رابطه و گفتمان حاکم بین ایشان و فرزندانشان،بین ایشان و خواهران و نیز برادرانشان.
ذیلا نمونه هایی را ذکر میکنیم:
🔶امام در سخت ترین و دلهره آور ترین لحظات اما از طفل شش ماهه ی خود غافل نیست و برای #وداع با او وقت میگذارد؛یا اخیّه ایتینی طفلی الرضیع حتی #اُوَدّعه
🔶در همین فراز به کار گیری واژه ی پر محبت #اُخیَّه که میتوان گفت معادل فارسی آن خواهرجان هست،نشان از گفتمان سراسر احساس امام با خواهرشان است.
🔶گویند لحظه ی وداع امام حسین و حضرت زینب چنان شورانگیز بود که #گویا همه ایستاده بودند تا ببینند چگونه این دو قله ی محبت با یکدیگر وداع میکنند.
🔶آمده است هنگام وداع با حضرت سکینه ،آنچنان فضای عاطفی بین پدر و دختر حاکم بود و ادبیات سکینه دوست و دشمن را به گریه وا داشت؛والله قد ابکت کل عدو و صدیق.
🔶لحظه ی اجازه خواستن حضرت قمر بنی هاشم عباس بن علی با حضرت سیدالشهدا صحنه ای رقم خورد که سخنها دارد؛ فبکی الحسین #بکاء_شدیدا
🔶تعبیری سراسر احساس ،امام حسین ع خطاب به برادرشان دارند که با درک جایگاه امام حسین به عنوان امام کائنات و حجت مطلق خدا برزمین ،عظمت این سخن روشن میشود؛ایشان به حضرت عباس میفرمایند حال که بنا بر رفتن داری برو ولی کمی آب برای این اطفال بیاور اطلب لهوالاء الاطفال قلیلا من الماء ،بعد میفرماید: ارکب #بنفسی_انت سوار شو #جانم_فدای_تو باد
این تعبیر جانم فدای تو از امام معصوم برای برادر خود هم حاکی از اوج عاطفه و محبت و احساس هست و هم بیانگر جایگاه حضرت عباس در نگاه امام حسین ع.
زین العابدین گلایری بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#علت_شناسی_قیام
و
#آسیب_شناسی_انحراف
در #زیارت_اربعین
🔶وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ(:) #مِنَ_الْجَهَالَةِ
وَ #حَيْرَةِ_الضَّلالَةِ
❇️وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ (:)
#غَرَّتْهُ_الدُّنْيَا
وَ #بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى
وَ #شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْكَسِ
وَ #تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّى فِي هَوَاهُ وَ أَسْخَطَكَ وَ أَسْخَطَ نَبِيَّكَ
وَ #أَطَاعَ مِنْ عِبَادِكَ أَهْلَ #الشِّقَاقِ وَ #النِّفَاقِ
وَ #حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِينَ النَّارَ فَجَاهَدَهُمْ فِيكَ صَابِرا مُحْتَسِبا
🔶و جانش را در راه تو بذل كرد، تا بندگانت را از
✅#جهالت و
✅#سرگردانی گمراهی برهاند،
در حالی که بر عليه او به كمك هم برخاستند؛
⏺کسانی که دنيا مغرورشان كرد ،
⏺و بهره واقعى خود را به فرومايه تر و پستتر چيز فروختند ،
⏺ و آخرتشان را به كمترين بها به گردونه فروش گذاشتند،
⏺تكبّر كردند و
⏺خود را در دامن هواى نفس انداختند ،
تو را و پيامبرت را به خشم آوردند
و⏺ اطاعت كردند از ميان بندگانت، اهل #شكاف افکنی و #نفاق و #باركشان گناهان سنگين، و #سزاواران آتش را پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد كرد
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
برررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۱)
#اختلاف_اول: قاتل و کیفیت شهادت
🔶در خصوص اینکه چه کسی و با چه انگیره ای امام را به شهادت رساند بین مورخین اختلاف است.
❇️نظر مشهور آن است که امام را چند بار مسموم کرده بودند اما منجر به شهادت ایشان نشد اما بار اخر پس از مسمومیت به شهادت رسید.
#شیخ_مفید بیان میکند که معاویه برای تثبیت ولایتعهدی یزید به #جعده دختر اشعث بن قیس همسر امام حسن پیشنهاد صدهزار دیناری و اردواج با یزید را داد تا امام را مسموم کند و او نیز به همین انگیزه این کار را انجام داد
📚(المفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵)
❇️این نقل را برخی مورخان اهل سنت نیز بیان کردند
📚 (بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۵۵؛ ابنکثیر، البدایة و النهایة، دارالفکر، ج۸، ص۴۳؛ مقدسی، البدء و التاریخ، مکتبة الثقافة الدینیه، ج۶، ص۵.)
🔶نقل #دوم در خصوص قاتل امام ان است که #هند یکی از همسران و یا خادمان خانه ی امام با همان انگیزه و با تحریک معاویه اقدام به مسمومیت امام نمود
📚(بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۵۹. ابنسعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۸ق، ج۱۰، ص۳۳۵)
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
برررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۲)
#اختلاف_دوم
🔶در اینکه امام چند روز پس از مسمومیت به شهادت رسیدند نیز اختلاف هست و این اختلاف سبب بروز اختلافی دیگر یعنی روز شهادت منجر شد.
🔶برخی گویند امام #سه روز پس از مسمومیت شهید شد
📚(مسعودی، مروج الذهب، ۱۴۰۹ق، ج۲، ص۴۲۷) این قول نادر است.
🔶برخی #چهل روز را نقل کردند
📚(بنسعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۸ق، ج۱۰، ص۳۴۱؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵؛ ابنشهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۲۹. ) این قول دقیق تر است
🔶برخی نیز #شصت روز را پذیرفتند
📚(ابنخلکان، وفیات الاعیان ۱۳۶۴ش، ج۲، ص۶۶)که این قول نادر است.
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۳)
#اختلاف_سوم
🔶اختلاف سوم در #روز شهادت امام هست.
برخی از بزرگان روز #هفتم صفر را پذیرفته اند مانند شهید اول( شهید اول، الدروس الشرعیه، ۱۴۱۷ق، ج۲، ص۷) و مرحوم کلینی(کلینی، کافی، ۱۳۶۳ش، ج۱، ص۴۶۱.) و نجفیها این روز را به عنوان شهادت امام عزاداری میکنند.
این قول طرفداران کمی دارد هرچند قوی است.
در مقابل عده ی زیادی از بزرگان و مورخین روز #۲۸_صفر را روز شهادت امام میدانند ؛بزرگانی مانند شیخ مفید ،شیخ طوسی،شیخ طبرسب و ابن شهر اشوب سیروی(شیخ #مفید، مسار الشیعة، قم، ۴۶-۴۷ ،شیخ #طوسی، مصباح المتهجد، ۱۴۱۱ق، ج۲، ص۷۹۰ و شیخ #طبرسی، اعلام الورى، ۱۴۱۷ق، ج۱، ص۴۰۳ #ابنشهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۲۹)و این نظری دقیق تر و اقوی است
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۴)
#اختلاف_چهارم
🔶در #ماه شهادت امام نیز اختلاف است .
#تشیع ماه صفر را ماه شهادت میدانند اما بیشتر مورخان اهل سنت ربیع الاول را ماه شهادت میدانند
📚(بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۶؛ مقریزی، امتاع الاسماع، ۱۴۲۰ق، ج۵، ۳۶۱؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، دار صادر، ج۲، ص۲۹۳؛ ابنعبد البر، الاستیعاب فى معرفة الأصحاب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۸۹)که این نظر مبتنی بر دو ماه پس از مسمومیت است.
#اختلاف_پنجم
🔶در #سال شهادت نیز اختلاف است
برخی سال ۴۹ برخی ۵۰ و برخی نیز ۵۱ نقل کردند
📚(بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۴؛ کلینی، کافی، ۱۳۶۳ش، ج۱، ص۴۶۱ و ۴۶۲؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵؛ مقریزی، امتاع الاسماع، ۱۴۲۰ق، ج۵، ۳۶۱؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، دار صادر، ج۲، ص۲۹۳؛ ابنعبد البر، الاستیعاب فى معرفة الأصحاب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۸۹.)
🔶اما به نظر میرسد با توجه به قرائنی سال پنجاه دقیق تر باشد
📚(مقدسی، بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان،۱۳۹۱ش،ص۲۵۵-۲۵۹
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۵)
#اختلاف_ششم
#حوادث_دفن
🔶طبق وصیت امام حسن ایشان فرموده بودند تا کنار رسول خدا دفن شوند
📚(بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۰-۶۲؛ دینوری، الأخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ص۲۲۱؛ شیخ طوسی، امالی، ۱۴۱۴ق، ص۱۶۰.)
🔶گویند امام پیش از شهادت این نکته را به #عایشه فرموده بودند و او نیز پذیرفته بود
📚ابنعبد البر، الاستیعاب فى معرفة الاصحاب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۸۸؛ حلبی، السیرة الحلبیة، ۱۴۲۷ق، ج۳، ص۵۱۷
🔶گویند مروان این موضوع را معاویه گزارش داد و او مانع شد
📚بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۲.
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
ادامه.....
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
...
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)
#اختلاف_ششم (۲)
🔶اما گزارش شیخ #مفید،#طبرسی،#ابن شهراشوب متفاوت است.
این بزرگان نقل کردند که طبق وصیت بنا شد که امام را جهت وداع کنار قبر رسول خدا ببرند و بعد در کنار قبر جده اش #فاطمه بنت اسد دفن شود.وقتی بنیهاشم، تابوت امام مجتبی(ع) را به طرف قبر پیامبر(ص) بردند، مروان همراه عدهای از بنیامیه، سلاح به دست گرفتند و راه را بستند تا از دفن شدن او کنار قبر پیامبر(ص) جلوگیری کنند
📚شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۸. نیز مراجعه کنید به: بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۴-۶۵؛ دینوری، الأخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ص۲۲۱؛ شیخ طوسی، امالی، ۱۴۱۴ق، ص۱۶۰-۱۶۱.
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)
#اختلاف_ششم(۳)
🔶#ابوالفرج اصفهانی میگوید عائشه سوار بر استری شد و مروان و بنی امیه را به یاری طلبید
📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، دارالمعرفه، ص۸۲
🔶بلاذری توجیه میکند که عایشه برای جلوگیری از اختلافگفت خانه ی من است و اجازه ی دفن نمیدهم.
📚بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۱
🔶ابنعباس به مروان که مسلح و به منظور فتنه حاضر شده بود گفت ما قصد نداریم امام حسن(ع) را کنار پیامبر(ص) به خاک بسپاریم فقط قصد تجدید عهد و وداع داریم ولی اگر امام وصیت کرده بود که او را کنار پیامبر دفن کنیم این کار را می کردیم و کسی نمی توانست مانع ما شود. ابنعباس پس از آن نیز با کنایه اشاره ای به حضور عایشه در جنگ جمل کرد و غیر مستقیم او را نکوهش کرد
📚شیخ مفید، ارشاد،۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۸
🔶همچنین نقل شده است که مروان گفت نمیپذیریم که عثمان در آخر شهر دفن شده باشد، ولی حسن بن علی را کنار پیامبر دفن کنید
📚شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۸-۱۹؛ ابنشهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق،ج۴، ص۴۴.
🔶نزدیک بود میان بنی هاشم و بنی امیه درگیری رخ دهد؛ ولی امام حسین(ع) بنابر وصیت برادرش، از درگیری جلوگیری کرد. پیکر حسن بن علی را به بقیع بردند و کنار قبر فاطمه بنت اسد به خاک سپردند
📚بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۴-۶۵؛ دینوری، الأخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ص۲۲۱؛ شیخ طوسی، امالی، ۱۴۱۴ق، ص۱۶۰-۱۶۱؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۸-۱۹؛ ابنشهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق،ج۴، ص۴۴.
🔶ابن شهراشوب گزارش میدهد مروان و بنی امیه هنگام تشییع به تابوت امام تیراندازی کردند و نزدیک به ۷۰ تیر از تابوت خارج کردند.
📚ابنشهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق،ج۴، ص۴۴
والحمدلله
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#ربیع_الهجره
#ربیع_المولود
#لیله_المبیت
🔶در گفتگویی با یکی از اقایان اهل سنت _که قائل به فضیلت خلیفه اول به دلیل یار غار بودن او بود_(برفرض صحت داستان) به ایشان گفتم دو آیه در خصوص دو واقعه ی زمانی نزدیک به هم نازل شد.
⏺شما با قاضی قرار دادن انصاف بگویید کدام بیان فضیلت است؟
۱)وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ(۲۰۷ بقره)
۲)....إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ....(۴۰ توبه)
🔶اولی در خصوص لیلیه المبیت است و بیان ایثار حضرت امیر (ع)
🔶و دومی حکایت از جریان غار ثور و حضور رسول خدا(ص) به همراه شخصی که گویند آن شخص خلیفه ی اول بوده است.
✅ این دو ایه از دو واقعه ی نزدیک به هم یعنی فاصله ی یک تا دو روز حکایت میکند.
🔹آن دوست ما ترجیح داد در پاسخ به سوال ما چیزی نگوید.
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶سلسله مباحث #مهدویت
🔶کلاسهای دوره ی موسسه ی تخصصی کلام
🔶مدرسه ی علمیه ی #محمدیه_قائمشهر
جلسه ی #اول_و_دوم
#موضوع: ۱)ادله ی نقلی و عقلی
۲)نقش ائمه علیهم السلام در باور پذیری مهدویت و آماده سازی عصر غیبت
🔶مدرس: زین العابدین #گلایری_بابلکناری
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
#حکم_جهاد ،ضامن حفظ کیان #اسلام
یاداشتی از: #زین_العابدین_گلایری_بابلکناری(مدرس و پژوهشگر حوزه ی علمیه)
🔶علمای اسلام در طول قرنها ،وظیفه ی صیانت از دین را به انحاء مختلف انجام میدادند؛گاهی با ترییت شاگردان ،گاهی تالیف کتب علمی و گاهی با احکام و فتاوایی که از کلیت اسلام و یا جغرافیای اسلامی صیانت میکرد.
چند نمونه از احکام جهاد که از دوره ی قاجار تا کنون توسط فقهای طراز اول اسلام صادر شد و تاثیر شگرفی در رخدادهای سیاسی داشته و خطر را از ساحت نورانی اسلام و مذهب دور کرد ذیلا آورده میشود:
🔶با هجوم نیروهای ارتش روسیه به کشور ایران در سالهای ۱۲۴۱ تا ۱۲۴۳ق، و تصرف مناطقی از آن، برخی عالمان شیعه همچون جعفر کاشفالغطاء، سید علی طباطبایی، میرزای قمی، ملا احمد نراقی و سیدمحمد مجاهد در راستای حمایت از حکومت قاجار و دفاع از مردم مسلمان ایران، فتوای جهاد برای مقابله و دفاع در برابر هجوم نیروهای روسیه صادر کردند.[📚زرگرینژاد، «بررسی احکام الجهاد و اسباب الرشاد (نخستین اثر در ادبیات تکوین ادبیات جهادی تاریخ معاصر ایران)»، ص۳۸۳]
🔶این فتواها، بههمراه رسالههایی در احکام جهاد، بهدستور عباسمیرزا، فرزند و ولیعهد فتحعلیشاه، و توسط میرزا عیسی قائممقام فراهانی، در مجموعهای با عنوان احکام الجهاد و اسباب الرشاد، گردآوری شده است.[📚زرگرینژاد، «بررسی احکام الجهاد و اسباب الرشاد (نخستین اثر در ادبیات تکوین ادبیات جهادی تاریخ معاصر ایران)»، ص۳۸۲-۳۸۳.] گفته شده این فتاوا اولین حکم جهاد در تاریخ شیعه بوده است.[📚«فتوای جهاد در سیمای تاریخ»، خبرگزاری ایمنا.]
🔶فتوای جهاد محمدتقی #شیرازی از فتواهای اثرگذار بود که در برابر سلطه و نفوذ #انگلیس در عراق، در ۲۰ ربیع الاول ۱۳۳۷ق، صادر شد.[📚آقابزرگ تهرانی، طبقات أعلام الشیعة، ۱۴۳۰ق، ج۱۳، ص۲۶۳.]متن فتوا بدین قرار است: «مطالبه حقوق بر عراقیان واجب است و بر آنان واجب است در ضمن درخواستهای خویش، رعایت آرامش و امنیت را بنمایند و در صورتی که انگلستان از پذیرش درخواستهایشان خودداری ورزد، جایز است به قوه دفاعی متوسل شوند.»[📚آقابزرگ تهرانی، طبقات أعلام الشیعة، ۱۴۳۰ق، ج۱۳، ص۲۶۳.
🔶فتوای جهاد علیه ایتالیا در حمله به لیبی؛ آخوند #خراسانی به همراه سید اسماعیل #صدر، شیخ عبدالله #مازندرانی و #شیخ_الشریعه اصفهانی بیانیه صادر کردند و از مسلمانان خواستند که به دفاع از ممالک اسلامی برخیزند.[📚ترکمان، اسنادی درباره هجوم انگلیس و روس به ایران، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، ص۴۸۶.] در متن حکم آمده است: «هجوم روس به ایران و ایتالیا به طرابلس موجب ذهاب اسلام و اضمحلال شریعت و قرآن است. بر عموم اسلامیان واجب است اجتماع نموده و از دولت متبوعه خود رفع تعدیات غیرقانونی روس و ایتالیا را جداً بخواهند. و تا رفع این غائله عظمی نشود آسایش و استقرار را بر خود حرام و این حرکت اسلامپرورانه را جهاد فی سبیل الله مثل مجاهدین بدر و حنین شناسند.»[📚ترکمان، اسنادی درباره هجوم انگلیس و روس به ایران، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، ص۴۸۶.]
🔶در جنگ جهانی اول (۱۲۹۳-۱۲۹۷ش) سید عبدالحسین #موسوی_لاری دستوراتی برای سردار عشایر قشقایی، صولت الدوله، صادر نموده و بر جهاد علیه انگلیسیها تاکید کرد. در پیامی از او آمده است: «من که مجتهد و جانشین پیغمبر اسلام هستم، به این وسیله فتوا میدهم که جهاد با این کفار حربی، انگلیسیها، واجب است.»[📚رنجبر، «سیری در زندگی، فعالیتها و اندیشه سیاسی سید عبدالحسین موسوی لاری»، ص۲۰۷]
🔶فتوای جهاد برای مقابله با حمله #وهابی_ها به عتبات: بنابر گزارشهای تاریخی، فتوای شیخ جعفر #کاشف_الغطاء در حملات وهابیها به نجف و کربلا در سال ۱۲۱۷ق، بههمراه دویست نفر از فقها و مجاهدان، توانست وهابیها را دور کند.
📚آلمحبوبه، ماضی النجف و حاضرها، ۱۴۰۶ق، ج۱، ص۳۲۶.
🔶فتوای جهاد با اسرائیل: فقیهانی نظیر محمدحسین کاشفالغطاء،[📚ضد صهیونیسم، مدافع فلسطین مختصری از علامه کاشف الغطاء»، مجله الکترونیکی اخوت اسلامی.] سید حسین بروجردی[ 📚اباذری، آیتالله بروجردی آیت اخلاص، ۱۳۸۳ش، ص۱۱۷.
] و امام خمینی[📚امام خمینی، صحیفه امام، ۱۳۸۹ش، ج۲، ص۱۹۹.] به #وجوب دفاع از مردم فلسطین فتوا دادهاند. عبدالکریم #زنجانی، از فقیهان شیعه قرن چهاردهم قمری، پس از اعلام موجودیت دولت اسرائیل و جنگ اسرائیل با اعراب در ۱۹۴۸م/۱۳۲۷ش، فتوای جهاد علیه اسرائیل صادر کرد.[📚سرحدی، «علمایی که نسبت به مسئله فلسطین واکنش نشان دادند»، پژوهشکده تاریخ معاصر]
https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
پس از آنکه در سال ۲۰۱۴م، داعش بر برخی از مناطق غربی و شمالی عراق سیطره یافته بود و بهسوی سایر مناطق پیشروی میکرد،آیه الله سید علی #سیستانی برای مقابله با پیشرویهای داعش، فتوای جهاد صادر نمود.[📚حطاب، «توظیف الحشد الشعبی فی المدرک السیاسی العراقی»، ص۱۰۷-۱۰۸] 🔶مطابق این فتوا، بر شهروندان عراقی که توانایی حمل سلاح و مبارزه با تروریستها را داشتند، واجب کفایی بود تا به دفاع از کشور، ملت و مقدسات بپردازند و به نیروهای نظامی بپیوندند.📚حطاب، «توظیف الحشد الشعبی فی المدرک السیاسی العراقی»، ص۱۰۷-۱۰۸
https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari