eitaa logo
والقلم ومایسطرون
152 دنبال‌کننده
25 عکس
5 ویدیو
66 فایل
✅ یادداشتهای من ؛ ✍ #تاریخی ✍ #فلسفی ✍ #کلامی ✍ #اجتماعی ✍ #بصیرتی در کانال "والقلم ومایسطرون" ؛👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7 ✅سایت؛ http://Www.z-gelayeri.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
▒▒▒(( ))▒▒▒ ☀️ فَاَسْاَلُ اللّهَ الَّذى اَکْرَمَنى بِمَعْرِفَتِکُمْ وَ مَعْرِفَهِ اَوْلِیائِکُمْ ○●○●○●○●○●○●○●○ : 1️⃣ انقدر موضوعیت دارد که عدمش در هنگام مرگ مساوی با است: 👈من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه 💯 مراد از در بیان امام حسین ان است که: بدانی این شخص و بدانی او است. ↙️ ضعفی که در امام حسین گریبان جامعه ی دینی را گرفته بود و مقام امام در حد یک نوه ی رسول خدا تنزل کرده بود. 🔸 به امام یعنی بدانیم که او در و معصوم است و در عقلانیت برترین عقل و در احساس پراحساس ترین مخلوق ودر رافت رئوفترین و در عدالت عادلترین و در تمام ملکات فاضله برترین و سرامد است ازاین رو درمقابل چنین امامی فقط باید بود و . ➖ درمقابل چنین شخصیتی اساسا نظر شخصی معنا ندارد ,هر نوع اجتهادی در مقابل نظر امام اجتهاد در مقابل نص بوده و باطل . 2️⃣ معرفت به مقام امام یک کرامت است نقطه ی مقابل کرامت ، سقوط به ضلالت و پستی هست👈 اولائک کالانعام بل هم اضل ⭕️ لذا در کسانی که در معرفت امام ضعف داشتند به اعمالی دست زدن که از حیوان پست تر بود⬇️ ↙️ قطعه قطعه کردن بدن ↙️ ذبح ↙️ اسب تازاندن بر بدن مطهر 👈 این همان نقطه ی مقابل است 3️⃣ ...... نه تنها شناخت امام است بلکه حتی شناخت موالیان و محبان امام هم کرامت افرین است زیرا شناخت موالیان سبب شناخت مولا خواهد شد . 🔹لذا در زیارات مختلف به معرفی امام پرداخته میشود اشهد انک مضیت کما مضی به البدریون وامام میفرمایند انی لااعلم خیرا من اصحابی من از اصحابم بهتر سراغ ندارم. 🌟 این شناساندن ها برای این هست که با این ستارگان قطب نما انسان به یعنی برسد وا ز ولی خدا به خدا برسد وابتغوا الیه الوسیله. ○●○●○●○●○●○●○●○ 🕊 @gelayeri_babolkenari ○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○
▒▒▒(( ))▒▒▒ ☀️ فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِي أَكْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِكُمْ وَ مَعْرِفَهِ أَوْلِيَائِكُمْ وَ رَزَقَنِي الْبَرَاءَهَ مِنْ أَعْدَائِكُمْ أَنْ يَجْعَلَنِي مَعَكُمْ فِي الدُّنْيَا وَ اﻵْخِرَهِ وَ أَنْ يُثَبِّتَ لِي عِنْدَكُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِي الدُّنْيَا وَ اﻵْخِرَهِ ○●○●○●○●○●○●○●○ : 1⃣ دنیا سرای هجوم آفات و بلایا و خطرات از جمله است و انسان برای در امان ماندن از خطرات نیاز به دارد 🔆 در حدیث امام رضا علیه السلام تصریح بر قول خداوند دارد که باور به الله حصار امن است ↙️ برای ورود به هر محصوری نیاز به وارد شدن از دربی دارد که برای آن تعریف شد 💯 امام رضا فرمودند ورود به این شرط دارد و فرمودند این شرط منم 👈یعنی ☑️ پس معصوم که ولایه الله هست درب ورود به این حصار است لذا فرمود👈 ان یجعلنی معکم فی الدنیا 2⃣ احساس فقط برای این سرا نیست بلکه در اخرت این احساس پررنگ تر است واساسا خوفی که در کنار رجاء می اید بیشتر ناظر به است و اگر تمسک به عروه الوثقی که اهل بیت هستند نباشد دست ما خالی است 🔹ما ناقصهایی هستیم که با ضمیمه شدن به نقصمان به کمال میرسد و زمینه دریافت تفضل و رحمت الهی را خواهیم داشت واساسا یعنی همین معنا ↙️ پس نه فقط در دنیا بلکه در اخرت نیز به همراه بودن به امام مانند بچه ای که دست پدر را رها نمیکند تا در مسیر گم نشود👈ان یجعلنی معکم فی الدنیا والاخره. 3⃣ وان یثبت لی عندکم قدم صدق فی الدنیا والاخره 🌟 در روایات به تعبیر شد چنانکه جابر از رسول خدا نقل میکند وامام صادق هم قدم صدق را ولایت امیرالمومنین میداند ↙️ پس که همان ولایت اهل بیت است نیز باید هم برای دنیا باشد هم اخرت دنیا میشود ,میشود راه و اخرت میشود مقعد صدق یعنی جایگاه فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر ↩️ پس قدم صدق است و و جایگاه هست و ذی المقدمه 👈 انسان برای رسیدن به جایگاه باید از راهش برود از این رو ثبات قدم صدق میخواهد تا به برسد 💯 قدم صدق از ولایت است و مقعد صدق با ولایت 🔹 تعبیر یعنی همین یعنی راه با شما مشق شود تا معکم در جایگاه باشما تحقق یابد 🔘 هم عندکم قدم صدق هم مقعد صدق عند ملیک مقتدر ✨ پس نتیجه اش هم خواهد بود" عندکم" قدم صدق فی مقعد صدق "عند "ملیک مقتدر. ○●○●○●○●○●○●○●○ 🕊 @gelayeri_babolkenari ○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○
▒▒▒(( ))▒▒▒ ☀️ وَ أَسْأَلُهُ أَنْ يُبَلِّغَنِي الْمَقَامَ الْمَحْمُودَ لَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ ○●○●○●○●○●○●○●○ : 1⃣ مقام محمود در روایات فریقین مقام هست که اختصاص به پیامبر ص داشته ونیز اهل بیت ع دارد 2⃣ یک برداشت آن است که با تقرب به امام حسین ع انسان به رسول خدا وائمه ی هدی نائل میشود یعنی شفاعتشان شامل حالشان میشود 3⃣ برداشت دیگر هم میتواند این باشد که انسان با عنایت اهل بیت ع نه تنها به شفاعتشان نائل میشود بلکه میتواند در پرتو آن خود نیز اهل شفاعت شود چون یبلغنی از بلغ به معنای رسیدن و دست یابی هست یعنی به مقام محمود دست یابد 4⃣ اگر برداشت فوق صحیح باشد انگاه زیارت امام حسین همسنگ با صلاه اللیل خواهد بود چرا که فرمود وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَهً لَکَ عَسى اَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً وجالب آنکه بیشتر آثار وخواصی که برای نماز شب ذکر میشود در روایات ,در آثار زیارت عاشورا نیز آمده است 5⃣ حال اگر انسان هم اهل شبانه باشد وهم مداوم به زیارت عاشورا چه خواهد شد؟؟؟ 6⃣ ازانجا که مستغرق و فانی در خداست از این رو هرچه قرب ما به امام بیشتر باشد قرب الهی نیز محقق خواهد شد ازاین رو است که اهل بیت را کشتی نجات میخوانند. ○●○●○●○●○●○●○●○ 🕊 @gelayeri_babolkenari ○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○
▒▒▒(( ))▒▒▒ ☀️ وَ أَنْ يَرْزُقَنِي طَلَبَ ثَارِي مَعَ إِمَامٍ هُدًي ظَاهِرٍ نَاطِقٍ بِالْحَقِّ مِنْكُمْ ○●○●○●○●○●○●○●○ : 1⃣ خونخواهی امام حسین یک هست و سعادتیست که شامل هرکسی نمیشود چنانکه در عصر امام ۷۲نفر رزقشان شد 2⃣ تا زمانی که نباشد خونخواهی معنا ندارد پس تا حضرت حجت عج تفکر یزیدی وجود خواهد داشت و در مقابل, نیز هماره در برابرش خواهد بود 3⃣ امید به ظهور انگیزه میخواهد که یکی از ان انگیزه ها همانا خونخواهی حسین است 4⃣ امر مسلمی هست که در پرتوش آرزوهای شیعیان از جمله ظلم ستیزی گسترده رخ خواهد داد 5⃣ مهدی عج از اهل بیت است پس هر شیاد کیش ساز دین سوزی که کرد نباید به او توجه کرد :ظاهر ناطق بالحق "منکم" ○●○●○●○●○●○●○●○ 🕊 @gelayeri_babolkenari ○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○
▒▒▒(( ))▒▒▒ ☀️ اَللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيَايَ مَحْيَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِي مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ○●○●○●○●○●○●○●○ : ① برداشت اولی که از این فراز از زیارت میشود آن است که خداوند ما را در حیات و ممات در و اهل بیت قرار دهد ② برداشت دوم آن است که حیات و ممات ما به گونه ای باشد که اهل بیت انتظار دارند ③ وبرداشت سوم آن است که سبک زندگی ما سبک زندگی اهل بیت باشد 💯اینکه زندگی علمی,خصوصی,اجتماعی و معنوی ما همان حیات و ممات اهل بیت باشد ☑️ در یک نگاه کلی امام کاظم علیه السلام اهل بیت را در قالب یک توصیه بیان میفرمایند: ✨ اِجْتَهِدُوا فِي أَنْ يَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اَللَّهِ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ اَلْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ اَلْإِخْوَانِ وَ اَلثِّقَاتِ اَلَّذِينَ يُعَرِّفُونَكُمْ عُيُوبَكُمْ وَ يُخْلِصُونَ لَكُمْ فِي اَلْبَاطِنِ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِيهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ اَلسَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى اَلثَّلاَثِ سَاعَاتٍ لاَ تُحَدِّثُوا أَنْفُسَكُمْ بِفَقْرٍ وَ لاَ بِطُولِ عُمُرٍ فَإِنَّهُ مَنْ حَدَّثَ نَفْسَهُ بِالْفَقْرِ بَخِلَ وَ مَنْ حَدَّثَهَا بِطُولِ اَلْعُمُرِ يَحْرِصُ اِجْعَلُوا لِأَنْفُسِكُمْ حَظّاً مِنَ اَلدُّنْيَا بِإِعْطَائِهَا مَا تَشْتَهِي مِنَ اَلْحَلاَلِ وَ مَا لاَ يَثْلِمُ اَلْمُرُوَّةَ وَ مَا لاَ سَرَفَ فِيهِ وَ اِسْتَعِينُوا بِذَلِكَ عَلَى أُمُورِ اَلدِّينِ فَإِنَّهُ رُوِيَ لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَرَكَ دُنْيَاهُ لِدِينِهِ أَوْ تَرَكَ دِينَهُ لِدُنْيَاهُ 📚تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام , جلد 1 , صفحه 409 ✏️بكوشيد كه وقت شما چهار ساعت باشد،يك ساعت براى با خدا،يك ساعت براى زندگانى و ،و يك ساعت هم براى با برادران و مردمان مورد اعتماد كه عيوب شما را بشما ميفهمانند و از دل بشما اخلاص دارند،و يك ساعت هم كنيد براى درك لذتهاى حلال،و بوسيله اين ساعت بر انجام وظائف آن سه ساعت ديگر توانا ميشويد،بخود فقر و طول عمر تلقين نكنيد،زيرا هر كه بخود تلقين فقر كند بخيل مى‌شود و هر كه طول عمر در نظر گيرد حريص مى‌شود،براى خود بهره‌اى از دنيا بگيريد و آنچه خواهش حلال باشد و بمردانگى رخنه نكند و اسراف نباشد منظور داريد و باين وسيله براى انجام امور دين يارى جوئيد. 💯 زيرا روايتست كه از ما نيست كسى كه را براى دينش وانهد يا را براى دنيا از دست بدهد 🔸 بنابراین اگر بناباشد ما سبک زندگی اهل بیت باشد باید خود را براین روایت تطبیق دهیم 👈 و اگر مراد آن باشد که ای باشیم که حیات و ممات ما مورد توجه و محبت اهل بیت باشد باید این روایت را قرار دهیم که فرمود 💯کونوا لنا زینا و لاتکونوا لنا شینا💯 🔹و اگر مراد ما نسبت به اهل بیت باشد باید مصداق حلت بفنائک باشیم و مصداق انی سلم لمن سالمکم وحرب لمن حاربکم ○●○●○●○●○●○●○●○ 🕊 @gelayeri_babolkenari ○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○
▒▒▒(( ))▒▒▒ ☀️ فاسال الله بحقکم وبالشان الذی لکم عنده ان یعطینی بمصابی بکم افضل ما یعطی مصابا بمصیبته مصیبه ما اعظمها.... اللهم ان هذا یوم تبرکت به بنو امیه وابن اکله الاکباد ○●○●○●○●○●○●○●○ : 🌍 وقتی در بینش و تفاوت ماهوی باشد آنگاه مصداق تبرک و شادی و مطالبه ی برکت و ثواب هم متفاوت خواهد بود. 🔸 در جهان بینی فقدان امام وحجت حق, بزرگترین مصیبتی است که صبر در آن سبب تفضل الهی و برکت رحمانی خواهد شد :ان یعطینی ↙️ اما در جهان بینی فقدان امام حق, اوج ظفرمندی و شادی است که ازآن انتظار بر کت و فضل دارند :تبرکت به ☑️ نتیجه ی این دو یکی میشود عظیم رزیه ویکی میشود یوم فرحت به آل زیاد 👈 یعنی یکی را سبب وصول میداند ودیگری نبود امام را 🌱 آن وقت ذائقه ی صاحبان توحیدی میشود صبرا بنی الکرام فما الموت الا قنطره تعبر بکم عن البئوس والضراء الی النعیم الدائمه والی الجنان الواسعه 🌀 ودیگری هم میشود یا ارکبی والی الجنه ابشری : 💯 هردو بهشت اما و متفاوت 🔮 اینجا مبتنی بر جهان بینی هست که بین دو منادی تفکیک ایجاد میکند ➖یکی به ندای صبرا بنی الکرام حسین لبیک میگوید ➖ویکی به یا جیش الله ابن سعد ⁉️ آن وقت نتیجه کجا روشن میشود؟ یوم ندعو کل اناس بامامهم ○●○●○●○●○●○●○●○ 🕊 @gelayeri_babolkenari ○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○
▒▒▒(( ))▒▒▒ ☀️اَللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاكِرِينَ لَكَ عَلَي مُصَابِهِمْ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَي عَظِيمِ رَزِيَّتِي اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِي شَفَاعَهَ الْحُسَيْنِ يَوْمَ الْوُرُودِ وَ ثَبِّتْ لِي قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ مَعَ الْحُسَيْنِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ الَّذِينَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَيْنِ عَلَيه السَّلام ○●○●○●○●○●○●○●○ : : ✔️ الف. در برابر نعمت خاصّی با زبان، قلب و دیگر اعضای بدن انجام می گیرد؛ در این صورت، حمدِ با زبان یکی از محسوب می شود.(الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل ج۱ص۸و۹) ✔️ب. ، ستایش نیکو و زیبا به قصد تعظیم در برابر نعمت و غیر نعمت بوده، حال آن که شکر سپاسی است به قصد تعظیم در برابر نعمت(مجمع البحرین ج۳ص۳۹ واژه ی الحمد) فرمود حمدالشاکرین ❓ویژگی چیست؟ ظاهر آن است که شاکر شکر را بخاطر نعمت اختصاصی که خدا به او عطا کرد انجام میدهد. ❓ ؟ ✅ اولا شخص مصیبت دیده ی حسین ,اوج اندوه را درک میکند ✅ و سپس بر آن صبر میکند و پس از آن براین صبر خود شکر میکند شکر در مصیبت است. ✍ توضیح آنکه در روایات تعریف شده است: ①صبر بر ②صبر بر ③وصبر بر 💎 باید در امام ذوب شود انگاه در شادی او هم میشود و در غم او هم ذوب میشود لذا مصیبت از دست دادن امام ,شیعه را ذوب میکند و داغ امام مثل داغ نفس بردل او می نشیند تنها راه بر تافتن این حجم از مصیبت صبر است و این صبر به دلیل اهمیتی که دارد تحققش است . 🔹خداوند متعال برای تحمل مصیبت راهکار میدهد میفرماید الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انا لله وانا الیه راجعون 🔸اینکه انسان بداند مرگ در انواع خود در حقیقت تنها به مبدا متعال است دلش آرام میگیرد.👈لذا این ایه که به آیه ی معروف است مکرر در زبان امام حسین در تکرار میشد . 📩 در نقلی امده است امام حسین ع دوبار در خواندند ⬇️⬇️ ① یکبار بین نماز ظهر و عصر یکجا همه را خواندند. ② و یکبار از نبرد تا اخرین لحظه. 📕 این نقل می افزاید به پایان خود رسیده بود و اش مانده بود که وقتی خواست امام را جدا کند از حنجره نتوانست لذا امام را برگرداند و از سرشان را جدا کرد وقتی امام را برگرداند امام در قرار گرفتند واین لحظه بود که را خواندند ... اللهم لک الحمد .. درحقیقت زائر در حالت سجده با قرائت این فراز از زیارت تاسی میکند بر امام حسین ع. 📜 هلال بن نافع می گوید: به خدا قسم کشته به خون آغشته ای را بهتر و خوشتر از او هرگز ندیده بودم...و چنین با خدا نجوا می کرد: «الهی رِضاً بِرِِضِاکَ، صََبراً عَلی قَضائِک یا رََبََََّ لا الهَ سِواکَ...» خدایا! راضی به رضای تو هستم و در برابر قضای تو صبر می کنم ↩️ لذا حمد امام بر و رضایتشان عطف میشود. ○●○●○●○●○●○●○●○ 🕊 @gelayeri_babolkenari ○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گلایری بابلکناری: در خصوص سن حضرت خدیجه در زمان ازدواج با رسول خدا(,ص) سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج با پیامبر عموم مورخان سن پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)‌ هنگام ازدواج با خدیجه(سلام‌الله‌علیها) را ۲۵ سال دانسته‌اند(مستدرک حاکم نیشابوری، ج۳، ص۱۸۲) بر اساس نظر مشهور، این پیوند مبارک ۱۵ سال قبل از بعثت پیامبر صورت گرفته است(الصحیح من سیرة النبی(چاپ جدید)، ج۲، ص۱۹۴.) و طبق نظر عموم مورخان حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) در همان سالی که حضرت ابوطالب‌(سلام‌الله‌علیه) از دنیا رفت؛ یعنی سال دهم بعثت، سه سال قبل از هجرت پیامبر به مدینه، وفات یافته است(همان، ج۳، ص۳۵۸) منشأ نظری که سن ازدواج حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) با پیامبر را چهل سالگی می‌داند، سخنی است که سن وفات حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) را ۶۵ سالگی عنوان می‌کند( الطبقات الکبری، ج۸، ص۱۸.) در حالی که این حرف اشتباه است همانطور که حاکم نیشابوری درباره‌ی آن می‌گوید: «هذا قول شاذ(مستدرک حاکم نیشابوری، ج۳، ص۱۸۲) بر اساس نظردرست، سن حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) هنگام وفات پنجاه سال بوده است(دلائل النبوة (بیهقی)، ج۲، ص۷۱) بنابراین با توجه به وفات ایشان که در سال دهم بعثت رخ داده و ازدواج ایشان با پیامبر که ۱۵ سال قبل از بعثت بوده، می‌توان نتیجه گرفت حضرت خدیجه(‌سلام‌الله‌علیها) در ۲۵ سالگی به افتخار همسری حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) رسیده است.(الصحیح من سیرة النبی(چاپ جدید)، ج۲، ص۲۰۲.) اولین ازدواج حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) یکی دیگر از اشتباهات رایج، ازدواج حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) پیش از پیامبر اسلام(سلام‌الله‌علیه‌وآله) است. گفته‌اند حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) نخست با عتیق بن عائذ مخزومی و سپس با ابوهالة تمیمی ازدواج کرده و از آن‌ها صاحب فرزند شده است(السیرة النبویة،ابن‌کثیر،ج۱،ص۲۶۳)این سخن با‌ آنچه که ابن شهر آشوب و دیگران مبنی بر باکره بودن حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) نقل کرده‌اند در تضاد است(الصحیح من سیرة النبی(چاپ جدید)، ج۲، ص۲۰۸)ابن شهر آشوب در این باره می‌گوید«أنَّ النبِی‌ تَزوَّجَ بِها وَ کانَتْ عَذْرَاء؛[۲۵] پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) با او (خدیجه) ازدواج کرد در حالی که او باکره بود.(مناقب ابن شهرآشوب، ج۱، ص۱۳۸) همچنین نسبت به فرزندانی که به حضرت خدیجه منسوب شده‌اند، در کتاب‌های تاریخ آمده است که این‌ها فرزندان هاله، خواهر حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) بودند که تحت سرپرستی حضرت خدیجه(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بزرگ شدندالصحیح من سیرة النبی(چاپ جدید)، ج۲، ص۲۰۹) والحمدلله اولا و آخرا. گلایری بابلکناری.
گلایری بابلکناری: درباره تفاوت‌های میان اصولیان و اخباریان امامیه به ویژه از زمان شدت یافتن اختلافات بین این دو دسته در پایان قرن دوازدهم و ابتدای قرن سیزدهم قمری آثار فراوانی نوشته شده که بخشی از آنها نیز در مقام پاسخ به ادعای طرف مقابل به رشته تحریر درآمده‌اند. با ظهور میرزا محمد اخباری، به دلیل شخصیت جنجال‌برانگیز او و ادبیات گزنده و آمیخته با طعن و کینه‌ای که در نوشته‌هایش علیه فقیهان و اصولیان به کار گرفت، آتش نزاع میان این دو گروه شعله‌ور شد و به دنبال آن تعداد ردیه‌ها و دفاعیه‌ها از سوی هر دو طرف نیز فزونی یافت. مدّتی پیش کتابی با عنوان «الرسائل المتبادله بین الأخباریین و الأصولیین» منتشر شد که محقق آن، برخی از رساله‌های نوشته شده در این زمینه را جمع‌آوری و تحقیق نموده است. یکی از این رساله‌ها که پیش‌تر نیز مستقلاً در تهران به چاپ رسیده بود «الحقّ المبین فی تصویب رأی المجتهدین و تخطئه الأخباریین» به قلم شیخ جعفر کاشف الغطاء است که ظاهراً در ایام اقامتش در اصفهان آن را نگارش نموده و دربردارنده نکاتی بسیار مهم در دفاع از روش مجتهدان و نقد شیوه اخباریان در مواجهه با متون آیات، روایات و دیگر ادلّه است. کاشف الغطاء در این رساله با قلم رسا، استوار و دلنشین خود که در همه آثارش نمایان است، ذیل بخش هفتم از این رساله به نسبت قیاس‌گرایی که از سوی اخباریان علیه فقیهان/مجتهدان مطرح شده پاسخ گفته و در این مسیر از مثالی جالب توجه استفاده نموده که تفاوت میان این دو روش را دقیق و ماهرانه به تصویر کشیده است. کاشف الغطاء دلیل طرح این نسبت علیه مجتهدان از سوی اخباریان را ناتوانی آنها در فهم «تصریحات، تعریضات و تلویحات، رموز، اشارات و تنبیهات» و به طور خلاصه ناتوانی حدیث‌بسندگان از فهم زیر و بم خطابات و عبارات متون دینی می‌داند. وی سپس برای بیان دقیق‌تر مسأله به نکته‌ای مهم اشاره کرده و آن را با بیان یک مثال توضیح داده است. کاشف الغطاء اشتباه اخباریان را بسنده کردن به ظاهر احادیث و همچنین محروم ماندن از نگاه منظومه‌وار به اخبار و روایات دانسته است حال آن که با نگاهی جامع به احادیث می‌توان نکاتی را برداشت نمود که هرگز از یک روایت قابل فهم نیست و لذا باید روایات را در کنار یکدیگر و نه جدا از هم نگریست. بنابراین همان‌طور که کاشف الغطاء نیز اشاره کرده، مجتهد مانند خدمتکاری است که همواره در نزدیکی بارگاه پادشاه قرار دارد، عمق احوال وی و چگونگی سخن گفتن، مقاصد و دستورات وی را می‌داند. بنا بر این اگر خطابات و دستورات متعدد شود، از مجموع آنها معانی جدیدی زاده می‌شود که تنها از یک عبارت، قابل فهم نیست و مجتهد نیز مانند آن خدمتکار می‌تواند نکاتی را بفهمد که تنها از رهگذر نگاه به چند عبارت در کنار یکدیگر قابل فهم خواهد بود. حال آن که در نگاه او، اخباری همچون نوکری است که به بارگاه شهریار راه نیافته و سخن وی را تنها از آن سوی دیوار و با فاصله می‌شنود و لذا نسبت به قرائن احوال وی آگاهی ندارد. بنا بر آنچه ذکرش آمد، کاشف الغطاء علّت حدیث‌بسندگی اخباریان و گرفتار آمدن آنها در ظاهر عبارات را عدم فهم مقاصد شارع می‌داند. امری که از نگاه وی حتّی به انکار قیاس منصوص العله و تنقیح مناط از سوی اخباریان انجامید در حالی که تعمیم حکمِ علّت، عرفاً قابل فهم و مقبول است.( الرسائل المتبادله بین الأخباریین و الأصولیین ، صص۴۶۸-۴۶۵) به هر حال آنچه از عبارات شیخ جعفر کبیر می‌توان فهمید، توجّه فقیهان، اصولیان و مجتهدان به مقاصد و همچنین اهداف نهفته در پسِ آیات و روایات، از رهگذر نگاه مجموعی و منظومه‌وار به آیات و احادیث و البته غفلت ورزیدن اخباریان از این نگاه و عاجز ماندن از درک درست متون است. شیخ جعفر کبیر همچنین در پاسخ مهمش به «امیر عبدالعزیز بن سعود» که با عنوان «منهج الرشاد لمن أراد السداد» منتشر شده این نگاه جزئی و قشری که به سلفی‌گری و وهابی‌گری انجامید را با شیوه‌ای دل‌نشین و منطقی به نقد گرفته‌است.(منهج الرشاد لمن أراد السداد، ص۲۷) حال پرسش این است که آیا افراط و غرق شدن در صناعت اصولی و به‌کارگیری قواعد علم اصول خود نمی‌تواند رهزن بوده و ما را از دست‌یابی به لبّ و مغز شریعت دور سازد؟! از دیگر نکات قابل توجّه این رساله‌ها، سبک و سیاق نگارش و همچنین استفاده از اشعار عربی و حتّی فارسی در انتقال مطلب، ذمّ طرف مقابل و کری‌خوانی است انصاری، محمدرضا، الرسائل المتبادله بین الأخباریین و الأصولیین، ۲۰۲۱م، مؤسسه عاشوراء للطباعه و النشر – کاشف الغطاء، جعفر بن خضر، منهج الرشاد لمن أراد السداد، ۱۴۲۰ق، مرکز الغدیر للدراسات الإسلامیه
این کانال مباحث متنوع در خصوص را در اختیار شما قرار می‌دهد.⬇️⬇️⬇️ ✅ 👈با مدیریت و قلم زین العابدین گلایری بابلکناری 🍃🌸JOiN👇👇👇 •••❥ https://eitaa.com/joinchat/2749366608C36bfaea010 💟دوستان خود را دعوت کنید💟
حضرت پیش از خروج از مکه و فرستادن مسلم بن عقیل، نامه ای در پاسخ «مردم کوفه» به دست سعید و هانی فرستاد و مسلم به دنبال این نامه روانه کوفه شد. نامه به این شرح است: «بِسم اللّه ِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ مِنْ حُسَیْنِ بنِ عَلَیٍّ، اِلی الْمَلَأِ مِنَ الْمُؤمِنینَ وَ الْمُسْلِمیْنَ، اَمّا بَعْدُ: فَاِنَّ هانِیاً وَ سَعیْداً قَدَما عَلَیَّ بِکُتُبِکُمْ وَ کانا آخِرَ مَنْ قَدِمَ عَلَیَّ مِنْ رُسُلِکُمْ وَ قَدْ فَهِمْتُ کُلَّ الَّذی اقْتَصَصتُمْ وَ ذَکَرْتُمْ وَ مَقالَةَ جُلِّکُمْ: اِنَّهُ لَیْسَ عَلَیْنا اِمامٌ فَاقْبِلْ، لَعَلَّ اللّه ُ اَنْ یَجْمَعَنا بِکَ عَلی الهُدی وَ الْحَقِّ؛ بنام خداوند بخشنده مهربان. از حسین بن علی به سوی گروهی از مؤمنان و مسلمانان، پس از ستایش خدا، همانا هانی و سعید نامه های شما را آوردند و این دو نفر، آخرین فرستاده های شما بودند. من آنچه را که نوشته بودید و حکایت کردید درک کردم و سخن همه شما این بود که: امام و رهبر نداریم؛ به سوی ما بشتاب، شاید خداوند به وسیله تو ما را به هدایت و حق رهنمون سازد». «وَ قَدْ بَعَثْتُ اِلَیْکُمْ اَخی وَ ابْنَ عَمّی وَ ثِقتی مِنْ اَهْلِ بَیتی مُسْلمَ بْنَ عَقیلٍ وَ اَمَرْتُهُ اَنْ یَکْتُبَ اِلیَّ بِحالِکُمْ وَاَمْرِکُمْ وَرأیِکُمْ؛ فَاِنْ کُتِبَ اِلَیَّ اَنَّهُ قَدْ اَجْمَعَ رَاْیُ مَلَئِکُمْ وَذَوی الفَضْلِ وَ الْحِجی مِنْکُمْ عَلی مِثْلِ ما قَدِمَتْ عَلَیَّ بِهِ رُسُلُکُمْ وَ قَرَأتُ فی کُتُبِکُمْ اَقْدِمُ عَلَیْکُمْ وَ شیکاً اِنْ شاءَ اللّه . فَلَعَمْری ما الْاِمامُ اِلّا العامِلُ بِالْکِتابِ وَ الْآخِذُ بِالْقِسْطِ، وَ الدّائِنُ بِالْحَقِّ وَ الْحابِسُ نَفْسَهُ عَلی ذاتِ اللّه ِ وَ السَّلام؛ پس من برادر و پسر عمویم و فرد مورد اطمینان خود، از اهل بیتم مسلم بن عقیل را به سوی شما می فرستم و به او دستور دادم که احوال و اوضاع و نظر شما را برایم گزارش کند؛ پس اگر به من نوشت که نظر جمعیت شما و شرافتمندان و خردمندان شما همانند گذشته است که فرستادگان شما گفتند و در نامه های شما خواندم، با سرعت اگر خدا بخواهد به سوی شما می آیم. به جانم سوگند! امام نمی تواند باشد مگر کسی که به کتاب [خدا، قرآن] عمل کند و طبق عدالت رفتار کند و متدین به دین حق باشد و نفسش را در محدوده [خواسته های] خدا حَبْس نماید [و تسلیم بی چون و چرای خداوند باشد] () 🆔http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
امام حسین برای حنفیّه امام علیه السلام در نامه ای به برادرش «محمد حنفیّه» ـ هنگامی که او را از رفتن به عراق منع کرد ـ سفارشات خود را گنجانیده و اهداف قیام عاشورا را بیان داشت تا دست تحریفگران به آن نرسد و آیندگان، راز قیام عاشورا را متوجه شوند: «بِسم اللّه الرحمن الرحیم، هذا ما اَوصی بِهِ الْحُسَیْن بن علی بن اَبی طالِبٍ اِلی اَخیهِ مُحَمَّدٍ الْمَعْرُوفِ بِاِبْنِ الحَنَفِیَّةِ اَنَّ الْحُسَیْنَ یَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ الّا اللّه وَحْدَهُ لا شَریْکَ لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، جاءَ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِ الْحَقِّ وَ اَنَّ الْجَنَّةَ وَ النّارَ حَقٌّ وَ اَنَّ السّاعَةَ آتِیَةٌ لا رَیْبَ فیها، وَ اَنَّ اللّه یَبْعَثُ مَنْ فی الْقُبُورِ؛ بنام خداوند بخشنده و مهربان. این وصیّت حسین بن علی بن ابی طالب به برادرش محمد، معروف به ابن حنفیّه است. حسین گواهی می دهد که معبودی جز خدای یگانه نیست و شریک ندارد و اینکه محمد صلی الله علیه و آله بنده و رسول خدا است و آیین حق را از سوی حق آورده است و اینکه بهشت و جهنّم حق است و قیامت بدون شک به وقوع خواهد پیوست و خداوند، همه کسانی را که در قبرها هستند زنده می کند.» «وَ اِنّی لَمْ اَخْرُجْ اَشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً وَ اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاِصْلاحِ فِی اُمَّةِ جَدّی صلی الله علیه و آله اُریْدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اَسیْرُ بِسیرَةِ جَدّی وَ اَبی علی بن ابی طالِبٍ علیه السلام ؛ [بدانید[ من برای سرکشی و خوشگذرانی و فساد و ستم [از مدینه به سوی کربلا[ خارج نشدم؛ بلکه فقط برای دنبال کردن اصلاح امّت جدّم [قیام کردم و[ خارج شدم و تصمیم گرفته ام که امر به معروف و نهی از منکر نمایم و سیره جدّم [رسولخدا صلی الله علیه و آله ] و پدرم علی بن ابی طالب علیه السلام را دنبال نمایم.» «فَمَنْ قَبِلَنی بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللّه ُ اَوْلی بِالْحَقِّ وَ مَنْ رَدَّ عَلَیَّ هذا اَصْبِرُ حَتّی یَقْضِیَ اللّه ُ بَیْنی وَ بَیْنَ الْقَوْمِ بِالْحَقِّ وَ هُوَ خَیْرُ الْحاکِمینَ، وَ هذِهِ وَصِیَّتی یا اَخی اِلَیْکَ وَ ما تَوفیقی اِلّا بِاللّه ِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ اِلَیْهِ اُنیبُ؛ پس هر کس این حقیقت را از من بپذیرد [و از من پیروی کند]، پس خدا اولای به حق است [و از خدا پیروی کرده] و هر کس حق را بر من رد کند [و تخلّف نماید]، صبر می کنم تا خداوند بین من و این قوم حکم کند که او بهترین حاکمان است. و این وصیت من است به تو ای برادر. و توفیق من جز به خدا نیست، بر او توکل می کنم و به سوی او می روم. خلاصه وصیّت نامه 1. شهادت به توحید، رسالت و قیامت، تا فردا امام حسین علیه السلام را به عنوان خارجی و غیر مسلمان معرفی نکنند. 2. بیان اهداف قیام، که عبارت است از: اصلاح امّت، امر به معروف و نهی از منکر، و دنبال کردن سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام . 3. دعوت مردم به این قیام و اتمام حجّت به آنهایی که دعوت او را لبیک نگویند. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
🔶من ولدی سنة من یوسف و سنة من موسی بن عمران(ع) و هو قائمنا أهل البیت یصلح الله أمره فی لیلة واحدة. و عن الحسین(ع) قال فی القائم منا سنن من الأنبیاء سنة من نوح و سنة من إبراهیم و‌ سنة من موسی و سنة من عیسی و سنة من أیوب و سنة من محمد (ص) فأما من نوح فطول العمر و أما من إبراهیم فخفاء الولادة و اعتزال الناس و أما من موسی فالخوف و الغیبة و أما من عیسی فاختلاف الناس فیه و أما من أیوب فالفرج بعد البلوی و أما من محمد(ص) فالخروج بالسیف؛ 📚(اربلی، 1381: 2/ 522) ❇️در قائم ما سنت هایی از از انبیا باشد؛ سنتی از نوح، و سنتی از ابراهیم، و سنتی از موسی، و سنتی از عیسی، و سنتی از ایوب، و سنتی از محمد(ص). و اما از نوح پس آن درازی عمر است. و اما از ابراهیم پس خفای ولادت و اعتزال از مردم. و اما از موسی، خوف و غیبت. و اما از عیسی اختلاف مردم در او. و اما از ایوب پس فرج بعد از محنت و شدت. و اما از محمد(ص) خروج با شمشیر. ✅صفات یادشده، معانی مشخصی دارند، به جز صفت خوف که طبق روایت ایشان از حضرت موسی(ع) به ارث برده اند. برای روشن شدن معنای این صفت در مهدی(عج) باید به بیان آن در حضرت موسی (ع) پرداخت. در این باره سخن مولای متقیان علی(ع) راه گشا خواهد بود؛ ایشان می فرماید: 🔶لم یوجس موسی(ع) خیفة علی نفسه بل اشفق من غلبة الجهال و دول الضلال؛ 📚(دشتی، 1379: خطبه6) ❇️موسی(ع) هرگز به خاطر خودش در درون دل احساس ترس نکرد، بلکه از آن ترسید که جاهلان غلبه کنند و دولت های ضلال، پیروز شوند. 🔶ایشان محبوبیت و اهمیت وجود مقدس امام زمان(عج) را به گونه ای برای شیعیان ترسیم می کردند که همگان مشتاق دیدار وخدمت گزاری او می گردیدند. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
عبدالله_بن_جعفر ❇️یکی از کسانی که به امام حسین علیه السلام سفارش کرد که به سمت کربلا و کوفه نرود، عبد اللّه بن جعفر، شوهر زینب علیهاالسلام بود. به حضرت نوشت: «تو را به خدا سوگند می دهم که به سوی کربلا و کوفه حرکت نکنی؛ زیرا اگر تو را بکشند نور خدا را در زمین خاموش کرده اند، مهلت بدهید و من تلاش می کنم تا از یزید برای شما و خانواده تان امان بگیرم.» 🔽حضرت در جواب نوشت: «امّا بَعْدُ! فَاِنَّ کِتابَکَ وَرَدَ عَلِیَّ فَقَرَأْتُهُ وَ فَهِمْتُ ما ذَکَرْتَ وَ اُعْلِمُکَ اَنّی رَأَیْتُ جَدّی رَسُولَ اللّه صلی الله علیه و آله فی مَنامی فَخَبَّرَنی بِاَمْرٍ وَ اَنَا ماضٍ لَهُ، لی کانَ اَوْ عَلَیَّ، وَ اللّه ِ یَابْنَ عَمّی لَوْ کُنْتُ فی حُجْرِ هامَّةٍ مِنْ هَوامِّ الْاَرْضِ لَاِسْتَخْرَجُونی وَ یَقْتُلُونی ؛ وَ اللّه ِ یَا ابْنَ عَمّی لَیَعْتَدَنَّ عَلَیَّ کما اِعْتَدَتِ الیَهُودُ عَلَی السَّبْتِ وَالسَّلامِ؛🔶 امّا بعد [از ستایش خداوند[ نامه تو به من رسید و آن را خواندم و آنچه را یادآور شده بودی متوجه شدم و به تو اعلام می کنم که من جدّم رسول خدا صلی الله علیه و آله را در خواب دیده ام که به امری مرا خبر داد (یعنی شهادتم) که به سوی آن رهسپارم، [خواه] به نفع من باشد و یا به ضررم. به خدا سوگند پسر عمو! اگر من در لانه جنبنده ای از جنبندگان زمین آشیانه کنم، آنها مرا بیرون می آورند و می کشند. ای پسر عمو! به خدا قسم! بر من ظلم و تعدّی می کنند چنان که یهود تعدّی کردند بر [صید ماهی در روز] شنبه، والسلام». 🔶در این نامه حضرت، خبر شهادت قطعی خویش را داد و به جعفر فهماند که امان نامه گرفتن، ثَمَری ندارد و در هر جا باشد دشمنان او را به شهادت می رسانند و حرمت او را مراعات نمی کنند. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
عصر(عج) ❇️از زمان امام حسین(ع) تا دوران غیبت کبرا و ظهور، زمان زیادی است؛ ولی از بیانات ایشان مشخص می شود که از همان ابتدا با توجه به این هدف و چشم اندازی که برای آینده بشریت در نظر داشت، گام برداشت و تمامی اقدامات خود را با این رسالت عظیم هماهنگ می فرمود. 🔶امام حسین(ع) در بیانات خود، اذهان جامعه را برای طولانی شدن غیبت امام مهدی(عج) آماده کرده و از آزمایش خطیر الهی در این دوران سخن می گوید: ✅لصاحب هذا الامر - یعنی المهدی(عج) - غیبتان؛ احداهما تطول حتی یقول بعضهم: مات و بعضهم: قتل و بعضهم: ذهب، و لا یطلع علی موضعه احد من ولی و لا غیره، الا المولی الذی امره؛ 📚(صدوق، بی تا: 1/317 ) 🔶برای صاحب امر، دو غیبت است؛ یکی از آن دو چنان طولانی شود که گروهی از آنان بگویند: مرده است. و جمعی بگویند: کشته شده است. و جمعی بگویند: او رفته است. و هیچ کس از جایگاه او اطلاعی نخواهد داشت، جز رهبری که به او امر کرده است. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶نامه به بزرگان بصره ❇️برای توسعه انقلاب و ابلاغ پیام قیام، حضرت نامه ای به «بزرگان بصره» مانند: مالک بن مسمع بکری، احنف بن قیس، منذر بن جارود عبدی، مسعود بن عمرو، قیس بن هیثم، عمروبن عبیداللّه بن معمّر، نوشت و بوسیله «سلیمان بن زرین» ارسال نمود: ❇️«امّا بَعْدُ فَاِنّ اللّه اصطفی مُحَمَّداً صلی الله علیه و آله عَلی خَلْقِهِ وَ اکْرَمَهُ بِنُبُوَّتِهِ، وَ اخْتارَهُ لِرِسالَتِهِ ثُمَّ قَبَضَهُ اللّه اِلَیْهِ وَ قَدْ نَصَحَ لِعِبادِهِ وَ بَلَّغَ ما اُرْسِلَ بِهِ صلی الله علیه و آله وَ کُنّا اَهْلَهُ وَ اَوْلِیائَهُ وَ اَوْصِیائَهُ وَ وَرَثَتَهُ وَ اَحَقَّ النّاسِ بِمَقامِهِ فِی النّاسِ، فاسْتَأْثَرَ عَلَیْنا قَومُنا بِذلکَ فَرَضینا وَ کَرِهْنا الْفُرقَةَ وَ اَحْبَبْنا لَکُمُ الْعافِیَةَ وَ نَحْنُ نَعْلَمُ اِنّا اَحَقُّ بِذلِکَ الْحَقِّ المُسْتَحَقِّ عَلَیْنا مِمَّنْ تَوَلّاهُ؛ 🔶پس از ستایش پروردگار، همانا خداوند محمد صلی الله علیه و آله را برای [هدایت] مردم برگزید و با نبوّتش او را گرامی داشت و برای رسالتش او را انتخاب کرد، سپس او را به سوی خود برد، در حالی که بندگان خدا را نصیحت کرد و آنچه بر او ارسال شده بود [به مردم] رساند، و ما از خانواده و دوستان او و جانشینان او و وارثان او وسزاوارترین مردم به جانشینی او در [بین] مردم بودیم. پس قوم ما در خلافت بر ما پیشی گرفتند [و آن را غصب نمودند] پس راضی شدیم و تفرقه را خوش نداشتیم و برای شما سلامت را دوست داشتیم. در حالی که می دانیم ما [اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله ] از دیگران که متولی شدند، به این حق (خلافت) سزاوارتریم». ❇️«وَ قَدْ بَعَثْتُ اِلَیْکُمْ رَسُولی بِهذَا الْکِتابِ، وَ اَنَا اَدْعُوْکُمْ اِلی کِتاب اللّه ِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ صلی الله علیه و آله ، فَاِنَّ السُّنَّةَ قَدْ اُمیْتَتْ وَ اِنَّ البِدْعَةَ قَدْ اُحْیِیَتْ وَ اِنْ تَسْمَعُوا قَوْلی وَ تُطیعُوا اَمْری اَهْدِکُمْ سَبیلَ الرَّشادِ وَ السَّلامُ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَةُ اللّه ؛ 🔶اکنون قاصدم را با این نامه به سوی شما فرستادم و من شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله می خوانم. پس به راستی سنّت [پیامبر] مرده و بدعتها زنده شده است. پس اگر سخنان مرا بپذیرید واز امرم اطاعت کنید، شما را به راهی که رشد [و اصلاح شما در آن[ است هدایت می کنم. سلام و رحمت خدا بر شما باد». ⏺⏺نکات مهمّ نامه 1. پیامبر، رسالت خویش را به خوبی و کامل انجام داد. 2. وارثان اصلی خلافت رسول خدا صلی الله علیه و آله ما اهل بیت هستیم، ولی عدّه ای این خلافت را غصب کردند. 3. اثر غصب خلافت، از بین رفتن سنّت و زنده شدن بدعتها بود. 4. دعوت از مردم بصره، برای همراهی حضرت در قیامی است که در پیش دارد 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
رقیه بنت الحسین.doc
58.9K
شخصیت شناسی رقیه بنت الحسین زین العابدین گلایری بابلکناری 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
🔶امام حسین علیه السلام در بیانی دیگر به صبر در زمان غیبت سفارش می کند و آن را امری لازم و ضروری برای مردم آن دوران به شمار می آورد: ❇️له غیبة یرتد فیها اقوام و یثبت علی الدین فیها آخرون، فیؤذون و یقال لهم: متی هذا الوعدان کنتم صادقین. اما ان الصابر فی غیبته علی الاذی و التکذیب بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدی رسول الله(ص)؛ 📚(مجلسی، بی تا: 3/385) 🔶برای او غیبتی است که گروه هایی در آن از دین برمی گردند و گروه هایی دیگر بر آیین خود استوار می مانند و در این راه آزارها می بینند. به آنان گفته می شود: این وعده کی واقع خواهد شد اگر راستگو هستید؟ آنان که بر این آزارها و تکذیب ها صبر کنند، همانند کسی هستند که شمشیر به دست گرفته و در پیشاپیش رسول اکرم(ص) جهاد می کند. 🔶امام حسین(ع) ، وضعیت جامعه و روابط بین مسلمانان را در زمان غیبت کبرا چنین ترسیم می فرماید: ❇️لا یکون الامر الذی تنتظرو نه حتی یبرا بعضکم من بعض، و یتفل بعضکم فی وجوه بعض، و یشهد بعضکم علی بعض بالکفر، و یلعن بعضکم بعضا؛ 📚(شریفی، بی تا: 76) 🔶آن چه انتظارش را دارید تحقق نمی یابد، جز زمانی که انزجار و نفرت از یکدیگر بین شما رواج یابد، گروهی بر ضد گروه دیگر به کفر شهادت دهند و همدیگر را لعن و نفرین کنند 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
آیا خواندن زیارت عاشورا بدون صد لعن و صد سلام ارزش و فایده ای هم دارد باتوجه به اینکه اصل زیارت با صد لعن و صد سلام وارد شده است؟ 🔶ثواب كامل و فضيلت تامّه زيارت عاشورا  كه برابر است با ثواب هزار حج و هزار عمره و هزار بار جهاد در راه خدا، از آن كسي است كه زيارت را آن گونه كه مأثور و دستور است، بخواند. به آن چه مي‏خواند، ملتزم باشد. كساني كه اين زيارت را به طور مختصر مي خوانند و لعن ها را فقط يك بار مي گويند، گر چه ثواب عظيم مي برند (ان شاء الله) ولي ثوابي كه وعده داده شده، به تمام و كمال براي كساني است كه تكرار را رعايت كنند. 🔶البته اگر كسي وقت نداشته باشد و هر يك از اين دو قسمت را با نيت صد مرتبه بخواند و بعد از خواندن هر يك از آن دو قسمت بگويد: "مأة مرّة" يعني (100 بار) يا يك مرتبه كه خواند بگويد "و تسعاً و تسعين مرّة" يعني (به اضافه 99 بار ديگر)، اميد آن است كه خداوند ثواب كامل را به او عنايت نمايد. 🔶صاحب "قرّة المهج" مي‏نويسد: در پاورقي كتاب "شفاء الصدور" ج 1، ص 110 از كتاب "مشحون" به سندش از اميرالمؤمنين (ع) نقل مي‏كند كه حضرت فرمود: "كسي كه زيارت عاشورا (مشهوره) را بخواند، سپس يك دفعه بگويد: "اللهم العنهم جميعا تسعا و تسعين مرّة" مانند كسي است كه صد مرتبه گفته  و اين براي كساني كه وقت ندارند، فوزي است عظيم. 📚جواد بن عباس كربلائي، قرة المهج، ص 127. 🔶مولي شريف شيرواني از امام هادي نقل مي كند كه لعن را يك بار كامل بگويد: آن گاه 99بار بگويد: اللهم العنهم جميعا. در سلام هم يك بار آن را به طور كامل بگويد و بعد 99بار بگويد: « االسلام علي الحسين و علي علي بن الحسين و علي اولاد الحسين و علي اصحاب الحسين »مثل اين است كه تمام صد لعن و صد سلام را گفته باشد. 📚سيد علي موحد اصفهاني، زيارت عاشورا و آثار شگفت آن، ص 121. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
🔶نامه به مسلم بن عقیل ❇️حضرت، «مسلم بن عقیل» را به دنبال نامه دوّم، به سوی کوفه فرستاد. مسلم، همراه دو راهنما از قبیله قیس در ماه مبارک رمضان حرکت کرد، در مسیر راه، آن دو نفر بر اثر تشنگی مردند، مسلم صیّادی را دید که آهویی را صید و ذبح نمود. مسلم این قضیه را به فال بد گرفت و نامه ای به امام حسین علیه السلام نوشت که او را از رفتن به کوفه معاف دارد. امام حسین علیه السلام در جواب نوشت: ❇️«یابْنَ عَمِّ اِنّی سَمِعْتُ جَدّی رَسُولَ اللّه ِ صلی الله علیه و آله یَقُولُ مامِنّا اَهْلَ الْبَیْتِ مَنْ تَطَیَّرَ وَ لا یُتَطَیَّر بِهِ فَاِذا قَرَأتَ کِتابی فَامضِ عَلی ما اَمَرْتُکَ وَ السَّلام علیکَ وَ رَحْمَةُ اللّه ِ وَ بَرکاتُه؛ ✅ ای پسر عمو! براستی من از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که می فرمود: از ما اهل بیت نیست کسی که فال [بد] بزند و یا مسلمانی را به فال بد بگیرد. وقتی نامه من را خواندی، آنچه دستور داده ام انجام بده. سلام و رحمت و برکات خدا بر تو باد». 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
🔶همچنین از آن حضرت چنین روایت شده است: ❇️لا یکون الامر الذی تنتظرونه حتی یبرأ بعضکم من بعض، ویتفل بعضکم فی وجوه بعض، ویشهد بعضکم علی بعض بالکفر، ویلعن بعضکم بعضا، فقلت له: ما فی ذلک الزمان من خیر، فقال الحسین(ع): الخیر کله فی ذلک الزمان، یقوم قائمنا، ویدفع ذلک کله؛ 📚 (نعمانی، 1397: 13/205) 🔶آن امری که انتظارش را می کشید رخ نخواهد داد، مگر این که در اثر آشفتگی و نابسامانی گروهی از شما از دسته دیگر برائت، جوید و برخی از شما بر چهره بعضی دیگر خدو بیفکند و گروهی از شما به کفر گروه دیگر شهادت دهد، و برخی از شما بعضی دیگر را نفرین و لعن نماید. به حضرت گفته شد: پس در آن زمان هیچ خیری نیست؟ حضرت فرمود: همه خیرها در آن زمان جمع است؛ قائم ما قیام می کند و همه آن بدی ها را به طرف می سازد. 🔶همچنین فرمود: ❇️قیام کنندۀ این امت، فرزند نهم من است که غیبتی طولانی دارد و هنگامی که تاریکی های غیبت، همه جا را فرا می گیرد؛ خفّاشان کورچشم و گرگان درنده به تقسیم اعتبارات و امتیازات او می نشینند. 📚(یزدی حائری یزدی، 1342: 67) ❇️❇️به طور کلی آن چه از آیات قرآن کریم و احادیث نبوی و روایات متواتر و صحیح اهل بیت(ع) به دست می آید، این است که به هنگام ظهور حضرت بقیّة اللّه الأعظم مهدی موعود (عج) فساد اعتقادی و انحراف اخلاقی و ظلم و ستم سیاسی و اقتصادی تمامی جوامع بشری را فرا گرفته است و اکثر مردم حتّی مسلمانان، 🔶بسیاری از ارزش های معنوی و الهی و دینی را به فراموشی سپرده اند؛ وضع عمومی جهان، چهره ای عبوس و مأیوس کننده به خود گرفته است و مردم به انتظار یک معجزه برای نجات و خلاصی از این احوال و اوضاع شکننده هستند. 🔶زندگی در جامعه ای که بیشتر افراد از یکدیگر متنفرند وبه یکدیگر نسبت ناروا می زنند مسلماً سخت و غیر قابل تحمل است وهمه در این شرایط در انتظار راه نجات اند. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶نامه به بنی هاشم ❇️وقتی امام حسین علیه السلام تصمیم گرفت که از مدینه خارج شود، در جمع «بنی هاشم»، کاغذی خواست، بسیار زود آوردند، حضرت بر آن کاغذ چنین نوشت: «بسم اللّه ِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ مِنَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلیٍّ اِلی بَنی هاشِمٍ اَمّا بَعْدُ، فَاِنَّهُ مَنْ لَحِقَ بی مِنْکُمْ اُسْتُشْهِدَ، وَ مَنْ تَخَلَّفَ لَمْ یَبْلُغْ مَبْلَغَ الْفَتْحِ وَ السَّلام؛ بنام خداوند بخشنده مهربان، این نامه از حسین بن علی برای بنی هاشم است. امّا بعد [از ستایش خدا] پس به راستی هر کس به من [در این قیام] ملحق شود به شهادت می رسد، و کسی که کند به پیروزی نخواهد رسید». ✅حضرت در این نامه علاوه بر خبر شهادت خود، از شهادت یاران نیز خبر داد و جدّی برای بنی هاشم و اعلان خطر برای متخلّفین نمود. 🔶واژه ی بار معنایی دارد و نقطه ی مقابل کسانی است که نیامدن و عدم همراهی برخی از بنی هاشم را زیر ابر توجیه پنهان می‌کنند. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
🔶امام حسین(ع) در بخشی از سخنان خود به بیان علامات نشانه های ظهور حضرت مهدی(عج) می پردازد و این نشانه ها را پنج مورد معرفی می کند: ❇️للمهدی خمس علامات: السفیانی و الیمانی و الصیحة من السماء والخسف بالبیداء و قتل نفس الزکیة؛ 📚(مقدسی، 1328: ۱۱۱) ❇️برای ظهور مهدی پنج نشانه است: سفیانی، یمانی، صیحه آسمانی، فرورفتن در دشت و کشته شدن آن جان پاک. 🔶هرکدام از این نشانه ها توضیحاتی دارد که در این مقال نمی گنجد و نیازمند نگاشتن مقالات دیگری است. 🔶امام(ع) در جایی دیگر درباره نشانه های ظهور می فرماید: ❇️اذا رأیتم علامة فی السماء نار عظیمة من قبل المشرق، تطلع لیالی، فعندها فرج الناس و هی قدام المهدی(عج)؛ 📚(همو: ۱06) 🔶هرگاه در آسمان نشانه ای دیدید، آتش بزرگی که شب ها از سمت شرق طلوع می کند، بدانید که در آن هنگام فرج عمومی مردم نزدیک است و این نشانه پیش از ظهور مهدی(عج) پدید می آید. 🔶نیز در بیانی دیگر فرمود: ❇️اذا هدم حائط مسجد الکوفة ممایلی دار عبدالله المسعود، فعند ذلک زوال ملک القوم و عند زواله خرج المهدی؛ 📚(همو: 51) 🔶هرگاه دیوار مسجد کوفه از آن سمت که نزدیک خانه عبدالله بن مسعود واقع شده ویران شد، در آن هنگام سلطنت این گروه ستمگر از بین می رود و مهدی آل محمد نیز ظهور می کند. 🔶بیان نشانه های ظهور از زبان مبارک آن حضرت، بیش از آن که برای شناخت شرایط موجود در جامعۀ پیش از این رخداد عظیم راهگشا باشد، برای آشنایی و ترویج فرهنگ مهدویت در بین افراد امت اسلامی - چه در زمان آن حضرت و چه بعد از آن - ثمربخش خواهد بود. در واقع امام حسین(ع) با بیان این نشانه ها به ترویج فرهنگ مهدویت می پرداخت. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶نامه به فرماندار مکّه ❇️فرماندار مکّه، «عمرو بن سعید» پس از آنکه در ملاقات حضوری با امام حسین علیه السلام نتوانست او را از قیام منصرف کند، نامه ای به امام نوشت و در آن نامه به امام سفارش کرد که با یزید صلح کرده و از تحرّکات سیاسی دست بردارد. حضرت در پاسخ او نوشت: 🔶 «اِنْ کُنْتَ اَرَدْتَ بِکِتابِکَ اِلِیَّ بِرّی وَصِلَتی فَجَزَیْتَ خَیْراً فی الدُّنیا وَ الْآخِرَةِ وَ اِنَّهُ لَمْ یُشاقِقِ اللّه مَنْ دَعا اِلی اللّه ِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ اِنَّنی مِنَ الْمُسْلِمیْنَ وَ خَیْرُ الْاَمانِ اَمانُ اللّه ِ، وَ لَمْ یُؤمِنْ بِاللّه ِ مَنْ لَمْ یَخَفْهُ فِی الدُّنیا فَنَسْأَلُ اللّه َ مَخافَةً فی الدُّنیا توجِبُ لَنا اَمانَ الْآخِرَةِ عِنْدَهُ؛ 🔶 اگر هدفت از نوشتن نامه، نیکی و پیوند دوستی است، خدا جزای دنیا و آخرت به تو عنایت کند؛ زیرا دشمنی با خدا نکرده است کسی که [مردم را] به خدا دعوت کند و عملی صالح انجام دهد و [کسی که] بگوید من از مسلمانان هستم. و بهترین امان، امان خدا است و ایمان به خدا نیاورده است کسی که از خدا در دنیا نمی ترسد، پس از خدا می خواهیم ترسیدن [از خودش] را در دنیا که مایه امان آخرت در نزد او است.» ✅خلاصه نامه 1. در نوشتن نامه اگر انسان، نیت خیر داشته باشد جزای آخرتی دارد. 2. به حاکم مکه فهماند که کسی که مردم را به خدا دعوت می کند، عملش فتنه گری و تفرقه ایجاد کردن به حساب نمی آید. 3. حاکم خواسته برای او از یزید امان بگیرد، و حضرت می فرماید: امان خدا برتر از امان دادن بنده است، یعنی به این امان نامه ها نیاز ندارم. 4. به حاکم گوشزد می کند که خدا ترس باشد نه یزید ترس؛ چرا که خوف از خدا سعادت دنیا و امنیّت آخرت را به دنبال دارد 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
🔶امام حسین(ع) ووقایع بعد از ظهور 🔶قیام امام مهدی(عج) عیسی خشّاب می گوید: ❇️از حضرت اباعبدالله(ع) سؤال کردم: آیا صاحب الأمر شما هستید؟ امام پاسخ داد: نه، صاحب الامر مخفی شده و در نهان است که به خونخواهی پدرش برخواهد خاست و با لقب عمویش خوانده شده و هشت ماه شمشیر به دوش خواهد گرفت. 📚(مؤسسه معارف اسلامیه، بی تا: 3/ 180، ح702 ) ❇️حضرت در جایی دیگر با اشاره بر این که دوستان و پیروان اهل ستم جزو آنان محسوب می شوند و مهدی(عج) همه آنان را به سزای اعمالشان می رساند، می فرماید: اما و الله لا تذهب الدنیا حتی یبعث الله منی رجل یقتل منکم الفا و مع الالف الفا و مع الالف الفا؛ 📚 (همان) 🔶آگاه باشید، به خدا سوگند! دنیا تا زمانی باقی خواهد بود که خداوند از فرزندان من مردی را که از شما (بنی امیه) هزاران فرد را به هلاکت برساند. 🔶به حضرت عرض شد: آیا آنان (بنی امیه) تا زمان ظهور مهدی می رسند تا مهدی موعود آنان را به سزای عملشان برساند؟ امام در پاسخ فرمود: و یحک فی ذلک الزمان یکون الرجل من صلبه کذا و کذا رجلا و ان مولی القوم من انفسهم؛ 📚(همان) وای بر تو! در آن زمان از نسل هر مردی از بنی امیه چنین و چنان مردی پدید آید، چون دوستان آنها جزو خود آنان است. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️تو زمین خوردی و خوردند زمین اهل حرم ▪️شانه خالی مکن از بارِ سفر، همسفرم ▪️مقتل حضرت ابالفضل العباس(ع) @Farsna