eitaa logo
والقلم ومایسطرون
152 دنبال‌کننده
25 عکس
5 ویدیو
66 فایل
✅ یادداشتهای من ؛ ✍ #تاریخی ✍ #فلسفی ✍ #کلامی ✍ #اجتماعی ✍ #بصیرتی در کانال "والقلم ومایسطرون" ؛👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7 ✅سایت؛ http://Www.z-gelayeri.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️مهدویت شخصیه و نوعیه چیست؟ : 🔶در باب مهدویت عقیده مذهب شیعه این است که مهدویت خاصه، صحیح و مقبول است و به تعبیر دیگر آنچه مورد پذیرش است مهدویت شخصیه است نه مهدویت نوعیه. 🔶اما برخی از صوفیه و عرفا قائل به مهدویت نوعیه بوده یا هستند. به این معنا که عقیده دارند در هر عصر و دوره ای باید یک مهدی وجود داشته باشد که ویژگی ها و خواص مهدویت و هادویت را داشته باشد و می گویند هیچ عصری خالی از یک مهدی هادی نیست و ضرورتی هم ندارد که مشخص شود از نسل چه کسی است و چه خصائصی را داراست؟ این عقیده بعضی صوفیه و عرفا است که البته از نظر ما نامفهوم بلکه مردود است. عقیده مبرهن و مستدل مذهب شیعه آن است که مهدویت، مهدویت شخصیه است، یعنی یک فرد است که مهدی این امت و موعود امت ها و ملت هاست و ابعاد و ویژگی های او مشخص است. خانواده، پدر و مادر، محل ولادت و غائب شدن و نشانه های ظهور و حتی خصوصیات جسمی او و در یک کلام همه ابعاد مربوط به او اعلام شده است و با این مشخصات و ویژگی های ذکر شده، ما فقط یک مهدی را قبول داریم. آری یک فرد به عنوان مهدی است که واجد و جامع تمامی این خصائص و ویژگی ها و نشانه هاست. 🔶برای آنکه مفهوم مهدویت نوعیه مقداری روشن تر شود، به اشعاری از ملای رومی درباره امام حی غائب دقت کنید که می گوید هر دوری یک ولی دارد ولی ما معتقدیم که در تمام ادوار و اعصار تنها و تنها یک ولی هست. پس به هر دوری ولیی قائم است تا قیامت آزمایش دائم است هر کرا خوی نکو باشد برست هرکسی کوشیشه دل باشد شکست پس امام حی قائم آن ولی است خواه از نسل عمر، خواه از علی است مهدی و هادی وی است ای راه جو هم نهان و هم نشسته پیش رو ❇️این که در ابیات بالا ملاحظه می نمایید مفاد مهدویت نوعیه است. ما قائل هستیم که این ادعا هیچ دلیل و برهانی در مقام اثبات ندارد؛ بلکه تمامی ادله مهدویت شخصیه و خاصه به گونه ای است که هر نوع مهدویت دیگری را نفی می کند و مهدویت شخصیه خاصه را با همان ابعاد و جزئیات و شرایط و صفات و علاماتی که بیان داشتیم؛ اثبات می نماید. 🔶پس اگر در مطالعات و بررسی ها پیرامون امام زمان، (علیه السلام)، مهدویت نوعیه به بیان فوق یا هر بیان دیگر ارایه و مطرح شد باید توجه داشت که این نظر و عقیده اصیل و پذیرفته شده شیعه امامیه نیست بلکه دیدگاه مذهب شیعه همان شخصیه است که به آن معتقدیم. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
برخی شبهه کردند که باتوجه به این که حضرت علی علیه السلام توسط رسول خدا صلوات الله علیه آگاه شده بود که برای او اتفاقی رخ نمی‌دهد اگر جای پیامبر بخوابد پس این نمی‌تواند فضیلتی برای ایشان باشد. : در پاسخ به این شبهه دو نوع پاسخ حلی و نقضی داده میشود؛ : 🔶اولا آنچه در منابع آمده است این است که رسول خدا به حضرت امیر فرمودند که چنین برنامه ای دارند و آیا ایشان حاضر است در جایشان بخوابد یا خیر؟نه آنکه فرموده باشند در جای من بخواب اتفاقی برای تو نمی افتد 🔶ثانیا اگر این اقدام حضرت امیر فضیلت نبود خدای سبحان کار او را با آیه ی زیبای و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله والله رئوف بالعباد ستایش نمیکرد. 🔶ثالثا فخر رازی در التفسیر الکبیر ذیل این آیه روایتی نقل می‌کند از مباهات خداوند بر فرشتگان مقرب خود نسبت به این عمل حضرت امیر که نشان از فضیلت آن دارد 🔶رابعا اگر رسول خدا فرموده باشد که اتفاقی رخ نمی‌دهد و حضرت امیر در منام ایشان خوابید یک فضیلت است زيرا نشان از اعتماد و یقین کامل حضرت امیر نسبت به قول رسول خدا دارد و اگر رسول خدا نفرمود که اتفاقی نمی‌افتد و حضرت با این احتمال که ممکن است خطری متوجه او شود در جای رسول خدا خوابید ،فضیلتی دیگر است که نشان از ایثار ایشان و مقدم داشتن جان رسول خدا بر جان خود است چنانکه می‌پرسد آیا با خوابیدن من شما د امانید؟رسول خدا می‌فرماید آری وحضرت امیر می‌فرماید فافعل ما تومر اما : مگر رسول خدا وقتی در غار ثور پنهان شده بودند به ابوبکر نفرموده بود که لاتحزن ان الله معنا؟ پس چرا او می‌ترسید با اینکه رسول خدا قول معیت الهی داده بود؟و چرا او با اینکه خوف و لرز داشت ورسول خدا به او معیت الهی را یادآور شد برایش همراهی در غار فضیلت است و یار غار نبی ص نام گرفت اما برای حضرت امیر فضیلت نیست؟ 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
❇️برخی علمای اهل سنت قائل به این هستند که مهدی منتظر در آخرالزمان به دنیا خواهد آمد در مقابل بیش از هفتاد عالم سرشناس جماعت قائل به تولد امام هستند که ما در مناسبت‌های مختلف اشاراتی به اعترافات برخی علما داشتیم در پستهای چندگانه به به مناسبت آغاز ولایت حضرت ربیع الانام روحی فداه ،به برخی دیگر از اعترافات اشاره خواهیم داشت بن الحسین بن علی الشافعی (متوفای 346هـ) مسعودی از دانشمندان پر آوازه شافعی مذهب پیرامون ولادت آن حضرت چنین می نویسد: 🔶الإمام الثانی عشر وفی سنة ستین ومائتین قبض أبو محمد الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب علیهم السلام فی خلافة المعتمد، وهو ابن تسع وعشرین سنة، وهو أبو المهدی المنتظر... . 📚مروج الذهب، ج 4 ص 160 ✅امام دوازدهم و در سال دویست و شصت ابو محمد حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب علیهم السلام (امام حسن عسکری سلام الله علیه) در دوران خلافت معتمد از دنیا رفت در حالی که سنش بیست و نه سال بود. او پدر مهدی منتطر بود. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
هدایت شده از پنجره🇮🇷
قتل خلیفه ی دوم یا عمر سعد و یا آغاز امامت حضرت حجت روحی فداه و یا چه؟؟؟ ۱)آنچه نقل‌های تاریخی بیشتر نسبت به آن مساعدت و معاضدت دارد قتل خلیفه ی دوم در روزهای پایانی ماه ذی الحجه(۲۶یا۲۷)بود نه نهم ربیع(تاریخ خلیفه بن خیاط، خلیفه بن خیاط، ص۱۰۹؛ اخبار الطوال، ابوحنیفه دینوری، ص۱۳۹؛ أنساب الأشراف، بلاذری، ج۱۰، ص۴۳۹.) وطرح قتل خلیفه در نهم ربیع قدمتش به حدود قرن ششم برمیگردد .اولین بار عبدالجلیل قزوینی عالم قرن ششم بدون استناد به منبعی آن را نقل کرد‌.( رازی قزوینی، بعض مثالب النواصب، ۱۳۵۸ش، ص۳۵۳.) ۲)ظاهرا طبق نقل علامه مجلسی( مجلسی، زاد المعاد، ۱۴۲۳ق، ص۲۵۸)روز نهم ربیع روز قتل عمر سعد هست که اسم عمر احتمالا سبب خطا در تطبیق شد. ۳)اطلاق عید بر نهم ربیع مستند به روایتی از امام هادی علیه السلام است که این روز را یکی از روزهای عید بزرگ معرفی میفرمایند(مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۳۱، ص۱۱۹ و ۱۲۰) ۴)جدا از مطالب یکم تا سوم ،هر آنچه نام و یاد حضرت حجت روحی فداه را پر رنگ تر کند مطلوبیت ذاتی دارد هر چند تعبیر تاج گذاری چندان زیبا نیست اما آغاز امامت حضرت حجت یک امر طبیعی تاریخی هست که نیاز به دلیل روایی ندارد. 🆔https://eitaa.com/MohammadGelayeri
🔶ابوالفضل الشافعی الحصکفی (متوفای 553 هـ) ❇️أبو الفضل یحیی بن سلامة بن الحسین حصکفی یکی از بزرگان اهل سنت است که وجود حضرت مهدی علیه السلام را مفروغ عنه گرفته و در باره آن حضرت و سایر ائمه اهل بیت علیهم السلام شعر سروده است . دمشقی سلفی پس از نقل غزل طولانی از او می نویسد: 🔶ثم خرج من هذا التغزل إلی مدح أهل البیت والأئمة الإثنی عشر رحمهم الله وسائلی عن حب أهل البیت هل أقر إعلانا به أم أجحد هیهات ممزوج بلحمی ودمی حبهم هو الهدی والرشد حیدرة والحسنان بعده ثم علی وابنه محمد وجعفر الصادق وابن جعفر موسی ویتلوه علی السید أعنی الرضی ثم ابنه محمد ثم علی وابنه المسدد والحسن الثانی ویتلو تلوه محمد بن الحسن المفتقد ... فلا یظن رافضی أننی وافقته أو خارجی مفسد ... والشافعی مذهبی مذهبه لأنه فی قوله مؤید اتبعته فی الأصل والفرع معا فلیتبعنی الطالب المرشد إنی بإذن الله تاج سابق إذا ونی الظالم ثم المفسد 📚البدایة والنهایة، ج14ص154-155 پس از این غزل به مدح اهل بیت و ائمه دوازده گانه می پردازند و می گوید: 🔶ای کسی که از من در باره محبت أهل بیت سؤال می کنی که آیا آشکارا به آن اقرار می کنم یا منکر می شوم؟ بدان ! هرگز انکار نمی کنم، محبت آنان با گوشت و خون من آمیخته شده است . محبت آنان هدایت و رشد است . مقصود از اهل بیت، حیدر است و حسنین و ... دوازدهمین آنان حسن است که بعد از او محمد بن الحسن خواهد آمد که الآن غائب شده است. کسی گمان نکند که من رافضی شده و با آنان موافق هستم یا این که خارجی و فاسد هستم . مذهب من شافعی است؛ زیرا او در دیدگاهش تأیید شده است. من از شافعی در اصل و فرع پیروی می کنم ؛ پس هر کسی خواهان هدایت است از من پیروی کند 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
❇️بقای یهود اگر چه با توجه به گستردگی حضور و نقش صهیونیست یهودی در کل وقایع جهان امروز تردید در عدم بقای آنها در زمان ظهور دور از تصور است و بقای یهود مانند دیگر ادیان تا زمان ظهور امری بدیهی می باشد اما برای تاکید بر بقای یهود و حضور آنها در زمان ظهور به روایاتی استناد می کنیم. 🔶«عن کعب قال: إنما سمی المهدی لأنه یهدی إلی أسفار من أسفار التوراة یستخرجها من جبال الشام، یدعو إلیها الیهود فیسلم علی تلک الکتب جماعة کثیرة، ثم ذکر نحوا من ثلاثین ألفا؛ 🔶جز این نیست که مهدی نامیده شد چون او هدایت می کند به قسمت هایی از توراتی که آن را از کوه های شام خارج کرده است، و یهود را به سوی آن دعوت می کند پس جماعت زیادی بر آن کتب تسلیم می شوند که سی هزار نفر ذکر شدند.» ( 📚عبد الرزاق:11/372.) 🔶«عن سلیمان بن عیسی قال: بلغنی أنه علی یدی المهدی یظهر تابوت السکینة من بحیرة طبریة حتی تحمل فتوضع بین یدیه ببیت المقدس، فإذا نظرت إلیه الیهود أسلمت إلا قلیلا منهم؛ 🔶سلیمان بن عیسی می گوید: به من خبر رسید که به دست مهدی تابوت سکینه از بحیره طبریه ظاهر می شود و(آن را) حمل می کند و در بیت المقدس قرار می دهد، پس هنگامی که یهود به آن نظر می کنند اسلام می آورند مگر اندکی از آنان.» (📚ابن حماد:1/355 و 360) ⏺با استناد به دو روایت بالا حضور یهودیان هر چند اندک در حکومت حضرت امری مسلم بوده و جایی برای تردید در حضور آنان با پایبندی به آئینشان باقی نمی ماند. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
🔶اسلام آوردن یهودیان احادیث زیادی بر اسلام آوردن همه ادیان به دست حضرت دلالت می کند. ⏺ «عن ابی خالدالکابلی قال ابو جعفر(ع)....یفتح الله له شرق الارض و غربها و یقتل الناس حتی لا یبقی الا دین محمد.؛ امام باقر(ع) فرموده اند: خداوند شرق وغرب جهان را برای صاحب امر می گشاید. او آن قدری می جنگد تا این که جز دین محمد(ص) دینی باقی نماند.» (📚همان ج52: 390 به نقل از کتاب فضل بن شاذان) ابن بکیر می گوید: از حضرت ابو الحسن علیه السّلام تفسیر آیه شریفه وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کرْهاً وَ إِلَیهِ یرْجَعُونَ را سؤال کردم، فرمود: 🔶«أنزلت فی القآئم علیه السّلام إذا خرج فی الیهود و النصاری و الصابئین و الزنادقه و أهل الردّة و الکفّار فی شرق الأرض و غربها، فعرض علیهم الإسلام، فمن أسلم طوعا أمره بالصلوة و الزکوة و ما یؤمر به المسلم و یجب للّه علیه، و من لم یسلم ضرب عنقه حتّی لا یبقی فی المشارق و المغارب أحد إلّا وحّد اللّه»؛ . ..؛ ابن بکیر می گوید حضرت ابو الحسن درباره آیه 83 سوره آل عمران سوال کردم فرمود: درباره حضرت قائم (ع) نازل شده هنگامی که بر یهود و نصاری و صابئین و زنادقه و اهل رده و کفار در شرق و غرب زمین خروج کند پس اسلام را بر آنها عارض می کند پس هر کس با اختیار اسلام آورد او را به نماز و زکات امر می کند و به هر آنچه بر مسلمان امر شده و خدا آن را واجب کرده امر می کند. و هر کس اسلام نیاورد گردنش را می زند تا اینکه در مشرق و مغرب کسی نمی ماند مگر به وحدانیت خدا ایمان آورد.» (📚مجلسی، ج 52، ص 340 به نقل از تفسیر عیاشی ج1: 183) عبارت (اذا خرج) به وقوع نبرد با ادیان اشاره کرده و پذیرش اسلام را نه از سر اختیار که از روی جبر بیان می دارد و این مساله با ظهور کامل اسلام که هدف حکومت حضرت است منافات دارد بنابر این، این دسته از احادیث با هدایت ادیان به اسلام ناسازگار بوده و می تواند نوعی تسلیم موقتی در جهت انجام اصلاحات باشد. همانطور که چنین واقعه ای در صدر اسلام نیز گواه بر این مطلب است. اما ظهور کامل اسلام با اختیار انجام می شود و این احادیث ناسازگاری با یکدیگر ندارد. «عن مجاهد عن ابن عباس: فی قوله تعالی لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون.قال لایکون ذلک حتی لا یبقی یهودی ولا نصرانی ولا صاحب مله الا دخل فی الاسلام؛ مجاهد از ابن عباس در این سخن باری تعالی لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون نقل می کند: هیچ یهودی ومسیحی وصاحب دینی باقی نمی ماند مگر اینکه داخل اسلام شده باشد.» (📚همان، ج51: 61 به نقل از کنز جامع الفواید وتاویل الآیات الظاهره) عبارت (و لو کره المشرکون) دلیلی بر وجود مشرکین در آن زمان نمی تواند باشد چرا که این آیه درباره تحقق کامل اسلام در آینده نازل شده و اضافه (لام) در (لیظهره) این مطلب را تایید می کند اما هنگام تحقق کامل اسلام همه با اختیار وارد این دین خواهند شد و این حدیث به این مطلب اشاره دارد که صاحبان ملتها خودشان به اسلام ایمان می آورتد. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
🔶در حوادث جنگ صفين چنين نقل شده است: «يکى از ياران عمار ياسر مى گويد: ما در جنگ صفين، همراه على(عليه السلام) تحت فرماندهى عمار بوديم. ناگاه مردى صف را شکافت و به ما رسيد و گفت: عمار کدام است؟ عمار صدا زد: منم. آن مرد گفت: سخنى دارم آشکارا بگويم يا پنهان؟ عمار گفت: اختيار با توست. آن مرد گفت: آشکارا مى گويم: 🔶 من در مبارزه با معاويه و پيروانش از ساعتى که از خانه بيرون آمدم ترديدى نداشتم و مى دانستم آن ها گمراهند و اين وضع تا ديشب ادامه داشت ; ولى خوابى ديدم که مرا مردّد ساخته است. در خواب ديدم منادى ما اذان گفت و به يگانگى خدا و رسالت پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) شهادت داد. منادى آن ها همين طور. نماز بر پا شد. همه مانند هم نماز خوانديم. همه يکنواخت تلاوت قرآن مى کرديم (از خواب بيدار شدم) شک و ترديد مرا فرا گرفت با خود گفتم اگر آن ها بر باطلند، پس چرا همه چيز آن ها مثل ماست؟ خدا مى داند آن شب بر من چه گذشت! ❇️عمار گفت: صاحب آن پرچم سياه را که در برابر ماست مى شناسى؟ او عمرو عاص است. من همراه با پيامبر(صلى الله عليه وآله) در برابر همين پرچم، سه بار جهاد کرده ام و اين دفعه چهارم است و او از آن سه نوبت بهتر نشده ; بلکه بدتر و فاجرتر هم شده است. آيا تو در غزوه بدر و احد و حنين شرکت داشتى؟ يا پدرت شاهد آن ها بوده است که براى تو خبرآورد؟ او گفت: نه.عمار گفت: موقعيت امروز ما در خدمت على(عليه السلام) همان موقعيت پيامبر(صلى الله عليه وآله) در روز بدر و احد و حنين است و مرکز پرچم آن ها همان مرکز پرچم هاى مشرکان و احزاب است. ❇️آيا آن لشکر و کسانى را که در آن هستند مى بينى؟ به خدا سوگند! من دوست داشتم که تمام آن هايى که همراه با معاويه براى مبارزه با ما آمده اند و از اهداف ما جدايند همگى يک انسان بودند و من آن انسان را از بين مى بردم... آيا حقيقت را براى تو روشن ساختم؟ آن مرد گفت: آرى، بر من روشن شد. عمار گفت: حالا هر يک از دو گروه را که مى خواهى انتخاب کن 📚شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، جلد 5، صفحه 256 (با کمى تلخيص) ـ اين داستان را «نصر بن مزاحم» در صفحه 321 کتاب صفين نيز نقل کرده است. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
🔶و عن أبى عبداللّه عليه السّلام- فى حديث- انّ أميرالمؤمنين عليه السّلام قال: «اعلموا أنّ الأرض لا تخلو من حجّة للّه عزّوجلّ، و لكن اللّه سيعمى خلقه عنها بظلمهم و جهلهم، و لو خلت الأرض ساعة واحدة من حجة للّه، ساخت بأهلها؛ و لكن الحجّة تعرف النّاس و لا يعرفونها، كما كان يوسف يعرف النّاس و هم له منكرون». (📚إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج‏۵، ص۱۵۴) ❇️امام صادق علیه‌السّلام از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل مى‏‌فرماید که فرمود: «بدانید که زمین از حجت خداى عزّوجلّ خالى نمی‌ماند، اما به‌واسطه ستمگری‌ها و جهالت‌هاى مردم، خداوند دیدگانشان را از مشاهده او فرو می‌بندد و اگر زمین لحظه‌‏اى از حجت خدا خالى باشد، ساکنانش را در خود فرو خواهد برد. اما حجت خدا مردم را مى‏‌شناسد، ولى مردم او را نمى‏‌شناسند؛ همان‌گونه که حضرت یوسف مردم (برادرانش) را مى‌‏شناخت و آنها او را نشناختند 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
قال الرضا علیه السلام الامام الانیس الرفّیق والوالد الشفیق والاخ الشقیق [ الكافي : 1 / 200 / 1 ، الغيبة للنعماني : 219 / 6 ، تحف العقول : 439 نحوه وفيه «الولد» بدل «الوالد» ، كمال الدين : 678 / 31 ، معاني الأخبار : 98 / 2 ، الأمالي للصدوق : 776 / 1049 والثلاثة الأخيرة نحوه إلى «الشقيق» وكلّها عن عبد العزيز بن مسلم ، بحار الأنوار : 25 / 123 / 4 . ]
🔶يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرينَ يُجاهِدُونَ في سَبيلِ اللهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِكَ فَضْلُ اللهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللهُ واسِعٌ عَليمٌ [54] 🔷اى كسانى‌ كه ايمان آورده‌ايد! هر‌كس از شما، از آيين خود بازگردد، [به خدا زيانى نمى‌رساند]؛ خداوند گروهى را مى‌آورد كه آن‌ها را دوست دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند؛ در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر كافران سرسخت و نيرومندند؛ در راه خدا جهاد مى‌كنند، و از سرزنش هيچ ملامتگرى هراسى ندارند. اين، فضل خداست كه آن را به هر‌كس بخواهد [و شايسته ببيند] مى‌دهد؛ و فضل و احسان خداوند، گسترده و [او به همه چيز] داناست. 🔺روایات متعددی این آیه را پیش گویی در خصوص اهل بصره و نبرد جمل می‌دانند 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۹۲ ▪️اما در چند روایت این آیه به عصر ظهور نسبت داده شد مانند روایت امام صادق ع : 🔶الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ مَحْفُوظٌ لَهُ فَلَا تَذْهَبَنَّ یَمِیناً وَ لَا شِمَالًا فَإِنَّ الْأَمْرَ وَ اللَّهِ وَاضِحٌ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ أَهْلَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ اجْتَمَعُوا عَلَی أَنْ یُحَوِّلُوا هَذَا الْأَمْرَ مِنْ مَوْضِعِهِ الَّذِی وَضَعَهُ اللَّهُ فِیهِ مَا اسْتَطَاعُوا وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ کَفَرُوا جَمِیعاً حَتَّی لَا یَبْقَی أَحَدٌ لَجَاءَ اللَّهُ لِهَذَا الْأَمْرِ بِأَهْلٍ یَکُونُونَ مِنْ أَهْلِهِ ثُمَّ قَالَ أَ مَا تَسْمَعُ اللَّهَ یَقُولُ: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرِینَ حَتَّی فَرَغَ مِنَ الْآیَهًِْ وَ قَالَ فِی آیَهًٍْ أُخْرَی فَإِنْ یَکْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَکَّلْنا بِها قَوْماً لَیْسُوا بِها بِکافِرِینَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ أَهْلَ هَذِهِ الْآیَهًِْ هُمْ أَهْلُ تِلْکَ الْآیَهًِْ. 🔷امام صادق (علیه السلام)- این امر برای صاحبش محفوظ است، پس هرگز به چپ و راست منحرف نشوید، این امر، به خدا قسم، واضح است. به خدا قسم، اگر اهل آسمان و زمین جمع شوند تا این امر را که خداوند جایگاهش را تعیین‌کرده از جایگاهش تغییردهند، نمی‌توانند این کار را بکنند، هر چند همه‌ی مردم به این امر کافر شوند به‌طوری‌که یک نفر هم باقی نماند، خداوند برای این امر، گروهی را می‌آورد که از او باشند. سپس فرمود: «آیا کلام خداوند را شنیده‌اید که فرمود: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی الله بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ علَی الْمُؤْمِنِینَ أَعزَّةٍ علَی الْکَافِرِینَ تا اینکه آیه را به پایان برد و در آیه‌ای دیگر فرمود: اگر این قوم بدان ایمان نیاورند قوم دیگری را بر آن گمارده‌ایم که انکارش نمی‌کنند. (انعام/۸۹)». سپس فرمود: «اهل این آیه، همان اهل آن آیه هستند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۹۴ 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
🔶حضرت زهرا (س) نور اهل آسمان و حضرت مهدی (عج) نور اهل زمین است در بخشی از یک حدیث طولانی و زیبا، پیامبر اکرم (ص) فرمود: ❇️ثم أظلمت المشارق و المغارب، فشکت الملائکة إلی الله تعالی أنْ یکشف عنهم تلک الظلمة. فتکلم الله جلّ جلالُه کلمةً فخلق منها روحا ثُمّ تکلَّم بکلمةٍ فخلق من تلک الکلمة نورا، فأضاءت النور إلی تلک الروح و أقامها مقامَ العرش فزهرت المشارق و المغارب فهی فاطمة الزهراء و لذالک سمیت الزهراء لأنَّ نورها زهرت به السماوات 📚بحار الانوار، ج 40، ص 44؛ فاطمة الزهراء(س) بهجة قلب المصطفی(ص)، ص 177. 🔶مفضل بن عمر می گوید: از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: «ربّ الأرض» در آیه «وأشرقت الأرض بنور ربّها»(زمر: 69) یعنی امام الارض «مراد امام زمین است.» پرسیدم: «وقتی حضرت خروج کند چه می شود؟». 🔶فرمود: «در آن روز، مردم، از نور خورشید و ماه، بی نیاز می شوند و به نور امام(ع) اکتفا می کنند. 📚(نجم الثاقب، جمکران، خصلت بیست و نهم، ص 168.) 🔶هم او از امام صادق (ع) نقل می کند که فرمود: إذا قائمنا قام، أشرقت الأرض بنور ربّها و استغنی العباد عن ضوء الشمس و ذهبت الظلمة.... 📚(شیخ طوسی، الغیبة، ح 484، ص 467؛ المحجة فیما نزل فی القائم (عج)، ذیل آیه، ص 748؛ تفسیر نورالثقلین، ج 4، ذیل آیه، ح 122. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
السلام علیک یا بنت رسول الله ❇️ هدیه کتابخانه تسنیم به مناسبت ایام فاطمیه 🔆 دانلود ۲۲ کتاب رایگان درباره حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) ۱. عبور از تاریکی 👈 دانلود ۲. شخصیت شناسی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر پایه کتاب و سنت 👈 دانلود ۳.شهادت مادرم زهرا افسانه نیست 👈 دانلود ۴. آموزه های تربیتی در زندگی حضرت فاطمه 👈 دانلود ۵. فاطمة الزهراء من المهد إلى اللحد 👈 دانلود ۶. فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) از ولادت تا شهادت 👈 دانلود ۷. دانستنی های فاطمی 👈 دانلود ۸. زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها 👈 دانلود ۹. فاطمه سلام الله علیها در آینه وحی 👈 دانلود ۱۰. دانشنامه شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) 👈 دانلود ۱۱. ترجمه بیت الأحزان شیخ عباس قمی 👈 دانلود ۱۲. متن و ترجمه خطبه فدکیه 👈 دانلود ۱۳. تجلی توحید در زندگانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 👈 دانلود ۱۴. اسرار فضائل فاطمه سلام الله علیها 👈 دانلود ۱۵. الفریدة في لوعة الشهيدة 👈 دانلود ۱۶. حضرت محسن اولین شهید امامت 👈 دانلود ۱۷. الصحیح فی کشف بیت فاطمه سلام الله علیها 👈 دانلود ۱۸. بنور فاطمة اهتديت 👈 دانلود ۱۹. با نور فاطمه هدایت شدم 👈 دانلود ۲۰. بندگی، راز آفرینش (شرح خطبه فدکیه)👈 دانلود ۲۱. کشتی پهلو گرفته 👈 دانلود ۲۲. هذه فاطمه 👈دانلود http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
در گفتگوی بین حارث بن حوط و امیر المؤمنین امام علی علی علیه السلام وَ قِيلَ إِنَّ الْحَارِثَ بْنَ حَوْطٍ أَتَاهُ (علیه السلام) فَقَالَ أَ تَرَانِي أَظُنُّ [أَنَ] أَصْحَابَ الْجَمَلِ كَانُوا عَلَى ضَلَالَةٍ؟ فَقَالَ (علیه السلام): يَا حَارِثُ [حَارِ] إِنَّكَ نَظَرْتَ تَحْتَكَ وَ لَمْ تَنْظُرْ فَوْقَكَ، فَحِرْتَ؛ إِنَّكَ لَمْ تَعْرِفِ الْحَقَّ، فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ [أَهْلَهُ]، وَ لَمْ تَعْرِفِ الْبَاطِلَ، فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ. فَقَالَ الْحَارِثُ فَإِنِّي أَعْتَزِلُ مَعَ [سَعْدِ] سَعِيدِ بْنِ مَالِكٍ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ. فَقَالَ (علیه السلام) إِنَّ [سَعْداً] سَعِيداً وَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ لَمْ يَنْصُرَا الْحَقَّ وَ لَمْ يَخْذُلَا الْبَاطِلَ. گويند حارث بن حوط نزد او آمد و گفت: آيا پندارى كه من اصحاب جمل را گمراه مى پندارم؟ على (ع) در پاسخ او فرمود: اى حارث، تو به پايين نگريسته اى و به بالا ننگريسته اى، از اين رو حيران و سرگردان مانده اى. تو حق را نشناخته اى كه اهل حق را بشناسى و باطل را ندانسته اى تا بدانى آنها كه راه باطل مى سپرند، كدام اند. حارث گفت: من و سعد بن مالك و عبد الله بن عمر كناره گرفتيم. على (ع) فرمود: سعد بن مالك و عبد الله بن عمر حق را يارى نكردند و باطل را فرو نگذاشتند. نهج ،حکمت۲۶۲ http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
❇️ وَقَفْتُ عَلَى كِتَابِ خُطَبٍ لِمَوْلَانَا أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام وَ عَلَيْهِ خَطُّ السَّيِّدِ رَضِيِّ الدِّينِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ طَاوُسٍ مَا صُورَتُهُ هَذَا الْكِتَابُ ذَكَرَ كَاتِبُهُ رَجُلَيْنِ بَعْدَ الصَّادِقِ علیه‌السلام فَيُمْكِنُ أَنْ يَكُونَ تَارِيخُ كِتَابَتِهِ بَعْدَ الْمِائَتَيْنِ مِنَ الْهِجْرَةِ لِأَنَّهُ علیه‌السلام انْتَقَلَ بَعْدَ سَنَةِ مِائَةٍ وَ أَرْبَعِينَ مِنَ الْهِجْرَةِ وَ قَدْ رَوَى بَعْضَ مَا فِيهِ عَنْ أَبِي رَوْحٍ فَرَجِ بْنِ فَرْوَةَ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ بَعْضَ مَا فِيهِ عَنْ غَيْرِهِمَا ذَكَرَ فِي الْكِتَابِ الْمُشَارِ إِلَيْهِ خُطْبَةً لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام تُسَمَّى الْمَخْزُونَ: ❇️يَا عَجَباً كُلَ‌ الْعَجَبِ‌ بَيْنَ جُمَادَى وَ رَجَبٍ فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ شُرْطَةِ الْخَمِيسِ مَا هَذَا الْعَجَبُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ وَ مَا لِيَ لَا أَعْجَبُ وَ سَبَقَ الْقَضَاءُ فِيكُمْ وَ مَا تَفْقَهُونَ الْحَدِيثَ إِلَّا صَوْتَاتٍ بَيْنَهُنَّ مَوْتَاتٌ حَصْدُ نَبَاتٍ وَ نَشْرُ أَمْوَاتٍ وَا عَجَبَا كُلَّ الْعَجَبِ بَيْنَ جُمَادَى وَ رَجَبٍ إِذْ يَضْرِبُ أَحَدُهُمْ بِرِجْلِهِ بَاكِيَةً يَقُولُ لَا خَيْرَ فِي مَجْلِسٍ بَعْدَ يَوْمِنَا هَذَا اللَّهُمَّ فَإِنَّا التَّائِبُونَ الْخَاشِعُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ فَهُمُ الْأَبْدَالُ الَّذِينَ وَصَفَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‌ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ‌ وَ الْمُطَهَّرُونَ نُظَرَاؤُهُمْ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص وَ .. 🔶امیر المومنین علیه‌السلام فرمودند: ای عجب و همه‌ی عجب از بین جمادی و رجب پس یک نفر از شرطة الخمیس گفت: ای امیر المومنین این عجب چیست؟ فرمودند: چرا تعجب نکنم و حال آنکه قضاء در بین شما و فقه حدیث ندارید، بین جمادی و رجب فریادهائی است و در بین آن فریادها مرگ است، مرده‌ها زنده می‌شوند، عجب و همه‌ی عجب بین جمادی و رجب است... 🔶هنگامی که یکی از آن‌ها با پایش می‌زند و در حالی که گریان است می‌گوید: خیری در مجلس ما بعد از این روز نیست، خدایا ما توبه کنندگان، خاشعین، راکعین و سجده کنندگان هستیم پس آن‌ها ابدال هستند همان کسانی که خداوند عز و جل آن‌ها را وصف کرده است: بدرستی که خداوند توابین را دوست دارد و متطهرین را دوست دارد... 📚بحار الأنوار، العلامة المجلسي، ج‌53، ص77، ط مؤسسةالوفاء. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
جستاری تحلیلی بر صلح امام حسن (ع) - تاریخ https://article.tebyan.net/UserArticle/AmpShow/611222
مولود رمضان و جفای کوفیان.doc
122.9K
مولود رمضان و جفای کوفیان (جستاری تحلیلی بر صلح امام حسن (ع))
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶تفاوت انسان با سایر موجودات در قوه ی عاقله است و کار ویژه ی قوه ی عاقله تشخیص حق و باطل و در نگاه کلی حسن و قبح است لذا پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود :اِنَّما يُدْرَكُ الْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ[تحف العقول، ص ۵۴] اما اگر انسان با قوه ی عاقله ی خود توان تشخیص حق و باطل را داشته باشد اما به همین مقدار اکتفا شود و قدرت اختیار بر مبنای تشخیص عقل را نداشته باشد،تشخیص عقل لغو خواهد بود ازاین رو انسان چون عاقل است مختار هم هست لذا فرمود انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا.(انسان۳) 🔶حال که انسان عاقل است و اختیار دارد،پس قدرت انتخاب دارد که سه حالت متصور است؛ الف)یا به حسن اختیار عمل می‌کند که فرمود الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ[زمر۱۸] (:حرف های نامزدهای انتخابات را می‌شنود و با قوه ی عاقله ی خود گفتار صحیح را درک می‌کند و با قدرت اختیار خود این گفتار صحیح را می‌پذیرد و با امکان انتخاب خود آن نامزد انتخاباتی را منتخب خود قرار میدهد) که این اتباع احسن زاییده خرد و انتخاب درست اوست چنانکه امام على عليه السلام فرمود :اَلا وَ اِنَّ اللَّبيبَ مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجوهَ الاْراءِ بِفِكْرٍ صائِبٍ وَ نَظَرٍ فِىالْعَواقِبِ؛ بدانيد عاقل، كسى است كه با فكر درست، به استقبال نظرات گوناگون برود و درعواقب امور بنگرد.[غررالحكم، ح ۲۷۷۸] ب)یا به سوء اختیار عمل می‌کند یعنی علیرغم آنکه عقل او حق را تشخیص داد اما او باطل را اختیار کند پس او عملا از خرد خود بهره نبرد چنانکه امام حسين عليه السلام فرمود :لا يَكْمُلُ الْعَقْلُ اِلاّ بِاتِّباعِ الْحَقِّ؛ عقل، جز با پيروى از حق، كامل نمى شود. [اعلام الدين، ص ۲۹۸]در چنین حالتی که به سوء اختیار عمل کرد دچار خسران میشود؛ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ(بقره۱۶) (:علیرغم درک سخن حق و باطل ،سخن باطل و یا ضعیف را می‌پذیرد و با قدرت انتخاب خود نامزدی که سخنان خلاف واقع می‌گوید را منتخب خود قرار می‌دهد) ج) یا این انسان عاقل مختاری که قدرت انتخاب دارد انتخابش عدم انتخاب است یعنی از اختیار خود در حسن و قبح بهره نمی‌برد و توقف می‌کند در چنین حالتی گاهی نتیجه ی عدم انتخاب هم به نوعی سوء اختیار خواهد بود چون از حقی که عقل او در اختیارش قرار داد بهره نبرد و بی تفاوت بود در این صورت مجبور است بر سر سفره ی انتخاب دیگران غذا بخورد و حق اعتراض به غذا هم نخواهد داشت.(: کسانی که رای نمی‌دهند از حق انتخاب خود بهره نمی‌برند از این رو انتخاب دیگران را باید تحمل کنند و حق اعتراض را هم از خود سلب میکنند) 🔶 ایه ی إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۗ(رعد ۱۱)بیان می‌کند که سرنوشت یک ملت در اختیار انسان است که چگونه در خود تغییر ایجاد کند یعنی چگونه به قدرت عقل و اختیار و انتخاب خود عمل کند که آنگاه سرنوشت آن ملت در گرو نوع نگرش او به اختیار اوست ؛یا به حسن اختیار و انتخاب درست،یا به سوء اختیار و انتخاب نادرست و یا به عدم استفاده از اختیار و عدم انتخاب. ✅✅بنابراین انسان عاقل وقتی به او قدرت تصمیم گیری و بهره وری از اختیاری که زاییده ی عقل اوست داده شد باید: اولا سخنان و وعده ها را بشنود ثانیا آنی که نیکو و قابل تحقق و صادقانه است را بپذیرد ثالثا آن سخنگو را انتخاب کند تا تغییر سرنوشت به نیکویی رقم بخورد ؛مایغیر بقوم 🔶نه آنکه : الف: در عین حال که سخن حق را شنید از باطل پیروی کند ب:از قدرت انتخاب خود بهره نبرد در این صورت تغییر سرنوشت به بدی رقم خواهد خورد. والحمدلله زین العابدین گلایری بابلکناری https://eitaa.com/howzehmazandaran
(سیاسی) شیعیان عراقی یا سیاسی کسانی بودند که شیخین را قبول داشتند اما در برتری عثمان بر علی (ع)اختلاف داشتند ؛قال الراوی :جالست مسیب بن نجبه الفزاری فی هذا المسجد عشرین سنة والناس من کثیر،فما سمعت احدا منهم یتکلم فی احد من اصحاب رسول الله الا بخیر و ماکان الکلام الا فی علی و عثمان(تاریخ مدینه دمشق ،شرح حال مسیب بن نجبه،ج۵۸ص۱۹۸ش۷۴۴۰) راوی می‌گوید با مسیب بن نجبه در این مسجد(کوفه)بیست سال همنشین بودم. شیعیان زیادی هم بودند .آنها در خصوص اصحاب رسول خدا جز به نیکی سخن نمی‌گفتند و تمام سخن و بحثها راجع به علی (ع)و عثمان بود. می‌بینیم که دراینجا از این مجموعه هم به شیعه تعبیر شد. عمده شیعیانی که نسبت به همراهی امام حسین کوتاهی کردند این صنف بودند یعنی تشیع عراقی یا همان تشیع سیاسی در مقابل،تشیع علوی کسانی بودند که فقط علی ع را قبول داشتند و دیگران رو قابل قیاس با او نمی‌دانستند همانهایی که در سقیفه می‌گفتند لا نبایع الا علیا(الکامل ،ج۲ص۳۲۵) و همان هایی که در روز عاشورا از نقب و تونل و بیراهه گریختند تا خود را به حسین برسانند. در تاریخ معاصر ما نیز تشیع سیاسی همانهایی هستند که ولایت فقیه را در همان پنج اصل قانون اساسی قبول دارند و در مقابل، ولایت پذیرانی هستند که مشروعیت قانون اساسی را به ولایت فقیه می‌دانند و آن پنج اصل را تنها ذکر مصداق می‌دانند. زین العابدین گلایری بابلکناری http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
❇️رسول خدا (ص)در واپسین لحظات عمر شریفشان فرموده بودندإِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ 📚[إرشاد القلوب , جلد۱ , صفحه۱۳۱] ✅کتاب خدا نور است؛قدجائکم من الله نور[مائده۱۵] ✅اهل بیت هدی هم نور هستند،کنتم نورا فی الاصلاب الشامخه و الارحام الطاهره(زیارت اربعین) 🔶نقطه ی مقابل نور ،ظلمت است و چون مسلمان از نور فاصله گرفتند به ظلمت و ضلالت افتادند و سلسله ی سقوطشان آغاز شد. 🔶امیرالمؤمنین می‌فرماید وقتی گفتم نماز تراویح را نباید به جماعت خواند ،بدعت است‌آنانی که در کنار من بودند و همراه من با معاویه می‌جنگیدند فریاد می‌زدند واعمراه و سنت عمراه 📚[وسائل الشیعة (الاسلامیة) مرحوم حر عاملی ج۵ ص۱۹۲ روایت شماره ۲]،مردم کجایید که علی سنت عمر را تغییر داده،اما حضرت امیر همین یاران را بر یاران امام حسن ع ترجیح می‌دهد و بالاتر می‌داند لذا به امام حسن ع می‌فرماید:الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ في وصيَّتِهِ لابنِهِ الحَسنِ عليه السلام لمّا ضَرَبَهُ ابنُ مُلجَمٍ ـ : واعلَمْ أنّ معاويةَ سَيُخالِفُكَ كما خالَفَنِي، فإن وادَعتَهُ وصالَحتَهُ كُنتَ مُقتَدِيا بِجَدِّكَ صلى الله عليه و آله في مُوادَعَتِهِ بَنِي ضَمرَةَ وبَنِي أشجَعَ... فإن أرَدتَ مُجاهَدَةَ عَدُوِّكَ فَلَن يَصلُحَ لكَ مِن شِيعَتِكَ مَن يَصلُحُ لأبيكَ . حديث امام على عليه السلام ـ پس از ضربت خوردن به وسيله ابن ملجم ، در سفارش به فرزند بزرگوار خود حسن عليه السلام ـ فرمود : بدان كه معاويه همچنان كه با من مخالفت كرد با تو نيز مخالفت خواهد كرد . پس اگر با او از در صلح وآشتى درآيى به جدّت تأسّى جسته اى كه با بنى ضمره و بنى اشجع . . . صلح كرد و اگر بخواهى با دشمنت بجنگى [بدان كه ]هرگز آن صلاحيت و وفادارى كه پيروان پدرت داشتند پيروان تو نخواهند داشت . آن معاویه سیخالفک بعدی 📚[ نهج السعادة : 2/742 . ] : 🔶یاران امام حسن پس از بیعت با ایشان در شب عملیات در منطقه ی اخنونیه به معاویه پیوستند ،اندک یاران باقی مانده اصرار بر صلح داشتند .پس از صلح به محضر امام آمدند و ایشان را مذل المومنین خواندند.📚(انساب الاشراف ج۱ص۱۵۰) : 🔶کوفیان بالغ بر هجده هزار نامه نوشتند و از امام حسین دعوت کردند که به کوفه بیاید بعد در برابر امام صف کشیدیدند امام فرمود .یا شبث بن ربعى و یا... الم تکتبوا إلىّ ان قد اینعت الثمار و اخضر الجناب و انما تقدم ‌على جند لک مجندة؟...»📚[انساب الاشراف ، ج ۳ ، ص ۱۸۸ ؛ بحارالانوار ، ج ۴۵ ، ص ۷ (در بحار، اسم او قیس بن اشعث آمده است).ى شبث بن ربعى و... مگر شما به من ننوشتید که میوه‌ها رسیده‌ و اطراف سرسبز است، اگر بیایى لشکریانى مجهز براى تو آماده است!؟ آیا برای من نامه ننوشتید؟اشاره فرمودند به خورجین پر از نامه اما کوفیان وقیحانه گفتند :ما ندری ماتقول نمی‌دانیم چه می‌گویی این است دومینوی سقوط وقتی از نور فاصله گرفتند. زین العابدین گلایری بابلکناری http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
🔶صحنه های درس آموزی در کربلا وجود دارد که حاکی از اصالت حجاب،عفاف و غیرت در سبک زندگی اهل بیت هست ؛ذیلا به چند مورد اشاره خواهیم داشت: ✅۱)وقتی خیمه ها را به آتش کشیدند کودکان ،دختران و زنان هر یک به سمتی می‌دویدند که ظاهرا به دستور امام سجاد بود که فرمود علیکن بالفرار( در اثنای آن التهاب و اضطراب گریختن زنان،فاطمه ی بنت الحسین با صورت به زمین افتاد و بیهوش شد،وقتی به هوش آمد عمه ی خود جناب ام کلثوم (زینب صغری)را بالای سر خود دید. نخستین چیزی که فاطمه از عمه ی خود خواست این بود که عمه جان معجری(شاید هم روبند)به من بده تا سر (یا صورت)خود را بپوشانم که جناب ام کلثوم فرمودند . 📚تاريخ کربلا ص 99 و ص 100) اینکه در آن شرایط سخت و پر دلهره نخستین درخواست یک بانو محافظت از عفاف خود به وسیله ی حجاب است نشان از اصالت حجاب در نکاه آنان دارد. ✅۲)وقتی کاروان اسرا به منطقه ی نصیبین می‌رسد شخصی به نام یحیی _یهودی هست_میپرسد اینان چه کسانی هستند؟پاسخ دادند اهل بیت پیغمبر آخر الزمان هستند،پرسید بزرگ اینان کیست؟به امام سجاد اشاره کردند.گفت اینان اهل بیت رسول خدا هستن آنوقت اینگونه مکشوفه الوجوه بر ناقه سوار کردند و در انظار میبرند؟ نزد امام سجاد رفت پس شهادتین پرسید من چه میتوانم انجام دهم ؟امام فرمود پارچه هایی پیدا کن تا اهل حرم رسول الله خود را بپوشانند .(📚منتهی الامال باب حرکت کاروان اسرا به سمت شام) ✅۳)وقتی اسرا به شام رسیدند امام سجاد درخواستی که به سهل ساعدی می‌دهد این است که پولی به نیزه دارها بده تا سرها را از بین اهل حرم ما خارج کنند و به جلو ببرند تا مردم به بهانه ی دیدن سر به ناموس ما نگاه نکنند.(📚همان) زین العابدین گلایری بابلکناری http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
: آیا بین یزید و امام حسین (ع)نسبت فامیلی بود؟ : 🔶طبق یک قول نسبت بین امام حسین و یزید به عبدمناف می‌رسد؛امام حسین از نسل هاشم بن عبدمناف است و یزید از نسل امیه بن عبدالشمس بن عبدمنناف. به عبارتی امیه برادرزاده ی هاشم است البته عبدالشمس و هاشم برادران ناتنی بودند. 🔶 نکته ای در برخی روایات وجود دارد که حاکی از آن است امیه فرزند عبدالشمس نبود بلکه ی او بود که واسطه ی محبتی که عبدالشمس به او داشت وی را آزاد کرد و سپس پسر خوانده ی خود معرفی کرد و امیه اصالت رومی(شامی)دارد. و دراختلاف بین هاشم و امیه در پرده داری کعبه ،یک زن کاهنه حکم به تبعید امیه به شام داده بود و از مکه اخراج شد. ✅حضرت امیر ع در نامه ای به معاویه میفرماید:ولا المهاجر كالطليق ، ولا الصريح كاللصيق📚(نهج البلاغه ،نامه ی هفدهم) اشاره به عبارت رسول خدا به ابوسفیان و معاویه دارد که فرمود اذهبوا انتم الطلقاء و از الصاق (چسباندن و الحاق)می آید که حاکی از همان الحاق نسب است که برخی آن را فرزند خواندگی امیه میدانند(أصل بني أميّة ليس من قريش: (سفينة البحار، ج 1 ص 46) عن (كامل البهائي): أن أمية كان غلاما روميا لعبد شمس، فلما ألفاه كيّسا فطنا، أعتقه و تبنّاه، فقيل أمية بن عبد شمس، و كان ذلك دأب العرب في الجاهلية. إذن فبنو أمية كافة ليسوا من قريش، و إنما لحقوا و لصقوا بهم. و يصدّق ذلك قول أمير المؤمنين (عليه السلام) في أحد كتبه إلى معاوية حيث يقول: «ليس المهاجر كالطليق، و لا الصريح كاللصيق آ. و لم يستطع معاوية إنكار ذلك.) و برخی از مفسرین نهج البلاغه به تردید در نسبت معاویه به ابوسفیان تفسیر میکنند(منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج 18، ص: 240) با توجه به تفسیر نخست ،اساسا بین امام و یزید هم نخواهد بود. زین العابدین گلایری بابلکناری http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
🔶حضور نه روزه ی امام حسین واهل بیت ایشان در کربلا ،مجموعه ای از زیبایی ها را خلق کرد که پیام‌های حیات بخش آن می‌تواند برای همه ی زمان‌ها کار بردی و اثر بخش باشد. 🔶در کنار انبوه رخدادهای فشرده در این نه روز ،یکی از زیباترین جلوه ها،حاکمیت احساسات و عواطف پاک و زیبا بین امام و خانواده است؛رابطه و گفتمان حاکم بین ایشان و فرزندانشان،بین ایشان و خواهران و نیز برادرانشان. ذیلا نمونه هایی را ذکر میکنیم: 🔶امام در سخت ترین و دلهره آور ترین لحظات اما از طفل شش ماهه ی خود غافل نیست و برای با او وقت میگذارد؛یا اخیّه ایتینی طفلی الرضیع حتی 🔶در همین فراز به کار گیری واژه ی پر محبت که می‌توان گفت معادل فارسی آن خواهرجان هست،نشان از گفتمان سراسر احساس امام با خواهرشان است. 🔶گویند لحظه ی وداع امام حسین و حضرت زینب چنان شورانگیز بود که همه ایستاده بودند تا ببینند چگونه این دو قله ی محبت با یکدیگر وداع می‌کنند. 🔶آمده است هنگام وداع با حضرت سکینه ،آنچنان فضای عاطفی بین پدر و دختر حاکم بود و ادبیات سکینه دوست و دشمن را به گریه وا داشت؛والله قد ابکت کل عدو و صدیق. 🔶لحظه ی اجازه خواستن حضرت قمر بنی هاشم عباس بن علی با حضرت سیدالشهدا صحنه ای رقم خورد که سخنها دارد؛ فبکی الحسین 🔶تعبیری سراسر احساس ،امام حسین ع خطاب به برادرشان دارند که با درک جایگاه امام حسین به عنوان امام کائنات و حجت مطلق خدا برزمین ،عظمت این سخن روشن میشود؛ایشان به حضرت عباس میفرمایند حال که بنا بر رفتن داری برو ولی کمی آب برای این اطفال بیاور اطلب لهوالاء الاطفال قلیلا من الماء ،بعد میفرماید: ارکب سوار شو باد این تعبیر جانم فدای تو از امام معصوم برای برادر خود هم حاکی از اوج عاطفه و محبت و احساس هست و هم بیانگر جایگاه حضرت عباس در نگاه امام حسین ع. زین العابدین گلایری بابلکناری http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
و در 🔶وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ(:) وَ ❇️وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ (:) وَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى وَ آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْكَسِ وَ وَ تَرَدَّى فِي هَوَاهُ وَ أَسْخَطَكَ وَ أَسْخَطَ نَبِيَّكَ وَ مِنْ عِبَادِكَ أَهْلَ وَ وَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِينَ النَّارَ فَجَاهَدَهُمْ فِيكَ صَابِرا مُحْتَسِبا 🔶و جانش را در راه تو بذل كرد، تا بندگانت را از ✅ و ✅ گمراهی برهاند، در حالی که بر عليه او به كمك هم برخاستند؛ ⏺کسانی که دنيا مغرورشان كرد ، ⏺و بهره واقعى خود را به فرومايه ‏تر و پست‏تر چيز فروختند ، ⏺ و آخرتشان را به كمترين بها به گردونه فروش گذاشتند، ⏺تكبّر كردند و ⏺خود را در دامن هواى نفس انداختند ، تو را و پيامبرت را به خشم‏ آوردند و⏺ اطاعت كردند از ميان بندگانت، اهل ‏افکنی و و گناهان سنگين، و آتش را پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد كرد 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
برررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۱) : قاتل و کیفیت شهادت 🔶در خصوص اینکه چه کسی و با چه انگیره ای امام را به شهادت رساند بین مورخین اختلاف است. ❇️نظر مشهور آن است که امام را چند بار مسموم کرده بودند اما منجر به شهادت ایشان نشد اما بار اخر پس از مسمومیت به شهادت رسید. بیان میکند که معاویه برای تثبیت ولایتعهدی یزید به دختر اشعث بن قیس همسر امام حسن پیشنهاد صدهزار دیناری و اردواج با یزید را داد تا امام را مسموم کند و او نیز به همین انگیزه این کار را انجام داد 📚(المفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵) ❇️این نقل را برخی مورخان اهل سنت نیز بیان کردند 📚 (بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۵۵؛ ابن‌کثیر، البدایة و النهایة، دارالفکر، ج۸، ص۴۳؛ مقدسی، البدء و التاریخ، مکتبة الثقافة الدینیه، ج۶، ص۵.) 🔶نقل در خصوص قاتل امام ان است که یکی از همسران و یا خادمان خانه ی امام با همان انگیزه و با تحریک معاویه اقدام به مسمومیت امام نمود 📚(بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۵۹. ابن‌سعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۸ق، ج۱۰، ص۳۳۵) http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
برررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۲) 🔶در اینکه امام چند روز پس از مسمومیت به شهادت رسیدند نیز اختلاف هست و این اختلاف سبب بروز اختلافی دیگر یعنی روز شهادت منجر شد. 🔶برخی گویند امام روز پس از مسمومیت شهید شد 📚(مسعودی، مروج‏ الذهب، ۱۴۰۹ق، ج۲، ص۴۲۷) این قول نادر است. 🔶برخی روز را نقل کردند 📚(بن‌سعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۸ق، ج۱۰، ص۳۴۱؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵؛ ابن‌شهر‌آشوب‏، المناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۲۹. ) این قول دقیق تر است 🔶برخی نیز روز را پذیرفتند 📚(ابن‌خلکان، وفیات الاعیان ۱۳۶۴ش، ج۲، ص۶۶)که این قول نادر است. http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۳) 🔶اختلاف سوم در شهادت امام هست. برخی از بزرگان روز صفر را پذیرفته اند مانند شهید اول( شهید اول، الدروس الشرعیه، ۱۴۱۷ق، ج۲، ص۷) و مرحوم کلینی(کلینی، کافی، ۱۳۶۳ش، ج۱، ص۴۶۱.) و نجفیها این روز را به عنوان شهادت امام عزاداری میکنند. این قول طرفداران کمی دارد هرچند قوی است. در مقابل عده ی زیادی از بزرگان و مورخین روز را روز شهادت امام میدانند ؛بزرگانی مانند شیخ مفید ،شیخ طوسی،شیخ طبرسب و ابن شهر اشوب سیروی(شیخ ، مسار الشیعة، قم، ۴۶-۴۷ ،شیخ ، مصباح المتهجد، ۱۴۱۱ق، ج۲، ص۷۹۰ و شیخ ، اعلام الورى، ۱۴۱۷ق، ج۱، ص۴۰۳ ‏، المناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۲۹)و این نظری دقیق تر و اقوی است http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۴) 🔶در شهادت امام نیز اختلاف است . ماه صفر را ماه شهادت میدانند اما بیشتر مورخان اهل سنت ربیع الاول را ماه شهادت میدانند 📚(بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۶؛ مقریزی، امتاع الاسماع، ۱۴۲۰ق، ج۵، ۳۶۱؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، دار صادر، ج۲، ص۲۹۳؛ ابن‌عبد البر، الاستیعاب فى معرفة الأصحاب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۸۹)که این نظر مبتنی بر دو ماه پس از مسمومیت است. 🔶در شهادت نیز اختلاف است برخی سال ۴۹ برخی ۵۰ و برخی نیز ۵۱ نقل کردند 📚(بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۴؛ کلینی، کافی، ۱۳۶۳ش، ج۱، ص۴۶۱ و ۴۶۲؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵؛ مقریزی، امتاع الاسماع، ۱۴۲۰ق، ج۵، ۳۶۱؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، دار صادر، ج۲، ص۲۹۳؛ ابن‌عبد البر، الاستیعاب فى معرفة الأصحاب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۸۹.) 🔶اما به نظر میرسد با توجه به قرائنی سال پنجاه دقیق تر باشد 📚(مقدسی، بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان،۱۳۹۱ش،ص۲۵۵-۲۵۹ http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۵) 🔶طبق وصیت امام حسن ایشان فرموده بودند تا کنار رسول خدا دفن شوند 📚(بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۰-۶۲؛ دینوری، الأخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ص۲۲۱؛ شیخ طوسی، امالی، ۱۴۱۴ق، ص۱۶۰.) 🔶گویند امام پیش از شهادت این نکته را به فرموده بودند و او نیز پذیرفته بود 📚ابن‌عبد البر، الاستیعاب فى معرفة الاصحاب، ۱۴۱۲ق، ج‏۱، ص۳۸۸؛ حلبی، السیرة الحلبیة، ۱۴۲۷ق، ج۳، ص۵۱۷ 🔶گویند مروان این موضوع را معاویه گزارش داد و او مانع شد 📚بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۲. ادامه..... http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7