#سرسرای_جنون
دلا تو از سر عاشق خبر نخواهی یافت
در این سرا خبری تازه تر نخواهی یافت
دلا نبندی اگر عقل دردسر شده را
به سرسرای جنون هیچ در نخواهی یافت
اگرچه حرف زیاد است ، حرف جنگ که شد
میان معرکه گیران جگر نخواهی یافت
بگرد در دل این دشت تن فراوان است
بگرد در دل این دشت سر نخواهی یافت
ز داغ های کهن لاله های تازه دمید
که باغ را نفسی بی ثمر نخواهی یافت
دودل مباش دلا باید از نباید رفت
در این مقاتله اما اگر نخواهی یافت
طلوع کرده سری که خداست مشتری اش
در این معامله هرگز ضرر نخواهی یافت
#صادق_میرصالیان
#شهید_محسن_حججی
#غزل
@ghalamhaye_bidar
#همرنگ_جان_شاعر
بررسی تصاویر اشعار سروده شده برای #شهید_حججی
از روزی که تصویر اسارت شهید حججی، فضای رسانهها را به خود اختصاص داد، عواطف شاعران برانگیخته شد و شروع به ترسیم حال و هوای این شهید بزرگوار کردند و چهرۀ شجاعانۀ او را با عبارات و مضمونهای نو و بدیع به تصویر کشیدند. شاعران همچون نقّاش پیکرتراش، تصویر اسارت و شهادت این شهید عالیقدر را آنچنان به نمایش گذاشتند که مانند موسیقی دلنواز و آهنگی جانسوز، احساس و عواطف مخاطبان را برمیانگیزد. نگاهی بر اشعار اخیر درمورد شهید حججی نشان میدهد شاعران احساسات و عواطف خود را در تصویر و موضوع درآمیختند و روح مردانگی، غرور و شجاعت این شهید بزرگوار را با مضامین شعریِ خود طوری ترسیم کردند که واقعۀ کربلا در ذهنها تداعی میشود. مصداق این امر، شعر #عباس_احمدی است که شجاعت در نگاه شهید را مضمون شعر خود قرار داده و او را سرباز حرم حضرت زینب میداند که همچون شهیدان کربلا از دادن جان و سر برای دفاع از حریم اهل بیت (ع) ترس و ابایی نداشت:
نگاهش فاش میگوید که از خنجر نمیترسد
که سرباز حرم از بذل جان و سر نمیترسد
او در بیت زیر، داعش را چون گرگ جالوت میداند که به جنگ شیر رفته و با تشبیهی مرسل، شهید را به شیری شجاع تشبیه کردهاست:
بس است این زوزهها ای گرگهای جنگل جالوت
از این دندان نشان دادن که شیر نر نمیترسد
اشعار نشان میدهند شاعران برای سرودن این ابیات، نگرش ویژهای داشتهاند؛ زیرا نگرش، ساخت پنهان ذهن شاعر و شخصیت و نظام پیچیدۀ اعتقادی اوست. از آنجا که نگرش شاعر، کلیه واکنشهای فکری و ذهنی او را شکل میدهد، واضح است شاعرانِ تصویرساز برای به تصویر کشیدن این صحنهها نوعی آمادگی ذهنی و روانی داشتهاند. نگرش شاعر مانند شیشۀ رنگی شعر او را در رنگهای مختلف نشان میدهد و با توجه به این موارد، به نظر میرسد همۀ تصاویر، ساختارها، مفاهیم، زبان و همۀ اجزای ادبی در شعر، بهواسطۀ نگرش شاعر صورت بستهاند. #میلاد_عرفانپور در شعر زیر، با نگرش معنوی خود، شهید را فردی پاک و روحانی و فرشتهخو نشان دادهاست: وجود بیعدم نگاه توست، کبوتر حرم نگاه توست نماز صبحدم نگاه توست، نگاه تو همیشه باوضوست او با پیشزمینۀ فکری خود کربلا را جلو چشمان شهید حججی میبیند:
فقط نه چشم تر بیاورید، برای دوست سر بیاورید
چقدر کربلا که پشت سر! چقدر کربلا که پیشِروست
همانطور که در اشعار ذکر شده مشخّص است، #نگرش، #عاطفه و #تصویر را میتوان خوشههای یک استعارۀ بزرگ دانست؛ یک استعارۀ بزرگ مرکزی که تمام ساختها و تصویرها بر گرد آن میچرخد. در اشعار شهادت محسن حججی، استعارهها بر گرد حادثۀ کربلا، محسن فاطمۀ زهرا، شهادت علیاکبر، مدافع حضرت زینب قمر بنی هاشم میگردد. استعارهی مرتبط با حضرت محسن، طفل در شکم حضرت زهرا (س): برای «محسن» از دیوار و در کمتر بخوان مدّاح که از چیزی به غیر از روضۀ مادر نمیترسد در شعر زیر میتوان ساقی را یادآور سقای کربلا دانست:
فراوان دارد از این جاننثاران حضرت ارباب
بلی ساقی ز خالی ماندن ساغر نمیترسد
تصویرپردازی در شعر، امکان تصرّف در اشیا و موضوع را برای شاعر فراهم میکند و به شاعران فرصت میدهد تا مطلب و مقصد خود را با روی آوردن به عناصر تصویر بیافرینند و شرح دل خویش را در آب و سنگ نقش زنند و احساس خود را در اشیاء بریزند. #افشین_اعلاء در شعر زیر، با تصرف در طبع انسان، تب را به تماشای این داغ خوانده:
دیگر مرا نترسان ای مرگ بعد از این داغ
از سوختن چه دانی؟ ای تب بیا تماشا
#سیدحسن_مبارز نیز اشک را شاهد غم و گریهها گرفته و اینگونه اوج واقعه و دردناکی آن را با اغراق به تصویر کشیده است:
بارانی است حال من و بیقراریام
این اشک شاهد است که ابری بهاریام
این گروه از اشعار نشان میدهند موضوع یا تصویر، وارد ذهن شاعران شده و پس از گذشت از منشور جان آنها، همرنگ عواطف و جان شاعر شده و به یک تابلوی هنری زیبا تبدیل شدهاست؛ شاعران حسّ و حال و هوای خود را به موضوع منتقل کردهاند؛ درنتیجه تصویر طبیعی به تصویری خیالی تبدیل شدهاست؛ مصداق آن، شعر #محمدرضا_وحیدزاده است که تصویر در ذهن او، آسمانی سرخ دارد و خاک تشنه و خشک است و دل در ذهن او بیتاب شهادت است:
آسمان سرخ است، بیتاب است، دل بیتابتر
تشنه است این خاک، تشنه، آسمان بیآبتر
شاعران در این اشعار «من» خود را به موضوع بخشیدهاند و با آن همدلی و همدردی کردهاند.
👇👇👇
☝️☝️☝️
مصداق آن شعری از #ریحانه_ابوترابی که با همسر شهید همدردی کردهاست:
هی برایم از آسمان گفتی، بارها بین گریه جان دادی
نیمهشب بین شور هیأتها، پرچم یاعلی تکان دادی
تخیل و تصویرپردازی مجالی ساختهاست برای شاعران تا با قدرت سحرانگیز خیال در موضوع حلول کنند و موضوع را به دلخواه به تصویر کشند :
آوردهاند پیرهن خونی از بهشت
برخیز و آیههای جنون در جهان بخوان
پیغمبرم! ردای رسالت مبارکست آغاز سرخِ موسم بعثت مبارکست
تدبّر در اشعار نشان میدهد شاعران از غالب شیوههای تصویرپردازی و برقراری ارتباط بین خود موضوع بهره بردهاند؛ از جمله شخصیتبخشی به تصاویر، همدلی و همراهی با تصویر و موضوع، شخصیتبخشی به عناصر بیجان و اتّحاد و وحدت بین ذات شاعر و موضوع، که نمونههایی از این موارد در ذیل آورده شدهاست:
- قلم به دست میشوم شبی سیاه
میکشم شکسته قامتم ببین نشسته آه میکشم
- حتی نگاه آخرت هم حرف میزد
فریاد زد چشمان پاکت باورت را
- کوهها نام تو را تا روز بودن میبرند
به غرور خویشتن باید ببالی، کوهمرد
- شب گریههای تلخ خزان بیدلیل نیست اینجا کسی میان دو سنگر به سر رسید
در پایان، گفتنی است سعی شدهاست تابلوهای ترسیمشده بر سطرسطر اشعار از تصویر اسارت شهید محسن حججی، همراه با مضمونسازیهای نوین و بدون تقلیدهای تکراری باشد. البته بهرهگیری آنها از مضامین تکراری مثل حادثهی کربلا با اندیشههای بدیع و نو و عباراتی فصیح و بلیغ بیان شدهاست و تأثیر شگرفی بر مخاطب داشتهاست.
#رؤیا_رسولی
@ghalamhaye_bidar
هدایت شده از خبرگزاری فارس
17.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نماهنگی زیبا به مناسبت سالگرد شهادت محسن ححجی
@Farsna
5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥🔴به بهانه سالگرد شهید بی سر #محسن_حججی
🔻 شعری با قافیه سَر، که اشک امام خامنه ای را درآورد
🔹شاعر: #محمد_زارعی از برگزیدگان دومین کنگره #قلم_های_بیدار
@ghalamhaye_bidar
بازنشر:
#فراخوان_سومین_کنگره_سراسری_شعر_قلم_های_بیدار
إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّه... وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ(توبه،۱۱۱)
خدای متعال امروز البته شهید حججی را مثل یک حجتی در مقابل چشم همه گرفت(رهبر حکیم انقلاب)
سال گذشته در چنین ایامی بار دیگر خداوند مهربان بر ما منّت نهاد و عرصه ای گشود که شهادت برایمان به وسعت یک ملت با هویّت ایرانی-اسلامی معنا شد. شهید حججی استعاره ای شد از سرهای روی نی و خیمه های سوخته و غربت اسارت و نمادی شد برای شهادت. شهید حججی نشانی شد از روبرو شدن با عمیق ترین پوچی ها که خود را در لباس مقدّس ترین افراد بشر نشان می دهند. توجه به او، ما را به حقیقت حضورمان در این جهان می بَرد و سرودی که او سرود بار دیگر پیوند ما را به یکدیگر نشان میدهد.
هنر بهترین ابزاری است که می تواند عالی ترین مفاهیم را با زبانی لطیف و گویا برای همهی اقشار جامعه، تبلیغ و تبیین کند. و در میان هنرها شعر، که هنر اوّل ایرانیان است و در میان قوالب شعری ترانه و سرود، جایگاه محبوب و ویژهای در میان پارسی زبانان دارد.
به همین منظور، کنگره سراسری شعر قلمهای بیدار، برخاسته از انجمن شعر نارنج اصفهان با همکاری مؤسسهی شهرستان ادب، سوّمین فراخوان خود را با موضوع و قالب
#غزل_ترانه_ای_برای_شهید_محسن_حججی
در دو بخش کارگاهی و رقابتی با ۱۸ برگزیده اعلام می دارد.
بخش #کارگاهی:
۱-کارگاه های معرفتی با موضوع #تأمّلی_در_حقیقت_و_معنای_شهادت از زمان اعلام فراخوان تا پایان مهلت ارسال آثار، بصورت دو هفته یک بار و با حضور اساتید مجرّب، به میزبانی سرای هنر و اندیشهی اصفهان(سُها) برگزار می شود.(زمان و مکان کارگاهها متعاقباً اعلام خواهد شد)
۲-تعداد جلسات کارگاهی حدود ۶ جلسه و #رایگان در نظر گرفته شده است.
۳-در طول جلسات، کتاب و #نرم_افزارهای لازم در اختیار شرکت کنندگان قرار داده می شود.
۴-در پایان از شرکت کنندگانی که بطور منظم در کارگاهها شرکت کرده باشند، #امتحانی به عمل خواهد آمد.
۵-به #هشت_نفر که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند طی مراسمی جایزهی دو و نیم ملیون ریالی اهدا خواهد شد.
6-شاعران و دوست داران شعر و ادب و #علاقه_مندان به مباحث معرفتی می توانند در این کارگاه ها شرکت کنند و برگزیده باشند.
۷-حدّاقل یکی از کارگاهها بر سر #مزار_شهید بزرگوار حججی برگزار خواهد شد و تسهیلات لازم برای رفت و آمد شرکتکنندگان فراهم خواهد بود.
۸-شرکت در بخش کارگاهی #محدودیت_سنّی ندارد.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
بخش #رقابتی:
۹-از #ده_برگزیدهی بخش رقابتی هفت نفر جایزهی سه ملیون ریالی و نفرات اوّل تا سوم به ترتیب جایزهی شش، پنج و چهار ملیون ریالی دریافت خواهند کرد.
۱۰-در این بخش تنها اشعار در قالب #غزل_ترانه(غزلی که به زبان محاوره و با ویژگیهای ترانه و با محوریت شهید حججی گفته شده باشد) پذیرفته می شود.
۱۱-از میان غزل ترانه های رسیده تنها #یک_اثر به مرحلهی نهایی راه پیدا خواهد کرد.
۱۲- #داوری ۱۰ برگزیدهی بخش رقابتی همانند دورهی دوم کنگره، بر عهدهی خود راهیافتگان به مرحلهی نهایی است.
۱۳-به یُمن #سال_تولد شهید حججی، متولدین سال ۱۳۷۰ به بعد می توانند برای بخش رقابتی شعر ارسال نمایند.
۱۴-برگزیدگان زیر ۲۷ سال بخش کارگاهی می توانند در بخش رقابتی هم شعر فرستاده و برگزیده باشند.
۱۵-نام و نام خانوادگی، سال تولد، شهر محل سکونت، شمارهی تلفن همراه و شمارهی فعّال در فضای مجازی، به همراه تصویر اسکن شدهی عکس ۴*۳ و تصویر اسکن شدهی کارت ملی حتماً #بطور_کامل و بصورت جداگانه ارسال گردد.
۱۶-برای پرهیز از کلیشههای رایج شده در جشنوارهها، اختتامیهی کنگره به صورت شب شعر نخواهد بود و از منتخبین نهایی #دعوت به عمل میآید تا پایان سال ۹۷ با حضور در یکی از جلسات هفتگی انجمن نارنج، شعر خود را قرائت و جایزهی خود را دریافت نمایند.
۱۷- #حضور برگزیدگان برای دریافت جایزه، الزامی و البته مایهی افتخاراست.
۱۸-اشعار رسیده به مرحلهی نهایی در فضای مجازی و نیز بصورت #کتاب مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
۱۹-تلاش میشود ترانههای برگزیده به #آهنگسازان حرفهای و متعهّد معرفی گردد.
۲۰-تدارک یک شب #اسکان در اصفهان و هزینهی رفت و برگشت با اتوبوس برای برگزیدگان غیر اصفهانی بر عهدهی دبیرخانه است.
۲۱- #مهلت_ارسال آثار در بخش رقابتی تا ۸ آبان ماه ۱۳۹۷ (مصادف با اربعین حسینی) می باشد.
۲۲-آثار تنها از طریق پیام رسان ایتا به شمارهی ۰۹۰۱۰۹۲۸۰۶۳ به نام کاربری @ghalamhayebidar قابل دریافت است.
۲۳-اخبار کنگره و همچنین سرفصلهای ارائه شده در کارگاهها و نیز مباحث مطرح شده در انجمن نارنج پیرامون شعر و ترانه، در کانال قلمهای بیدار در پیام رسان ایتا
eitaa.com/ghalamhaye_bidar
منتشر خواهد شد.
7.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سرنوشت
♦️شب شعر شهید محسن حججی (نجف آباد)
#راهی_که_از_سر_گرفتیم
شاعر: #شهاب_مرادی
1397/5/15
@sar_nevesht
eitaa.com/ghalamhaye_bidar
17.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سرنوشت
♦️شب شعر شهید محسن حججی (نجف آباد)
#راهی_که_از_سر_گرفتیم
شاعر: #سیدعلی_شکراللهی
1397/5/15
@sar_nevesht
eitaa.com/ghalamhaye_bidar
8.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سرنوشت
♦️شب شعر شهید محسن حججی (نجف آباد)
#راهی_که_از_سر_گرفتیم
شاعر: #سیدحسن_رستگار
1397/5/15
@sar_nevesht
eitaa.com/ghalamhaye_bidar
26.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سرنوشت
♦️شب شعر شهید محسن حججی (نجف آباد)
#راهی_که_از_سر_گرفتیم
شاعر: #محسن_سلطانی
1397/5/15
@sar_nevesht
eitaa.com/ghalamhaye_bidar
12.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سرنوشت
♦️شب شعر شهید محسن حججی (نجف آباد)
#راهی_که_از_سر_گرفتیم
شاعر: #زهرا_سپه_کار
1397/5/15
@sar_nevesht
eitaa.com/ghalamhaye_bidar
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سرنوشت
♦️شب شعر شهید محسن حججی (نجف آباد)
#راهی_که_از_سر_گرفتیم
شاعر: #مریم_کرباسی
1397/5/15
@sar_nevesht
eitaa.com/ghalamhaye_bidar