eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
280 دنبال‌کننده
2هزار عکس
261 ویدیو
90 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ‍ ‍☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘ ۱۸ خرداد زادروز سعید نفیسی (زاده ۱۸ خرداد ۱۲۷۴ تهران -- درگذشته ۲۳ آبان ۱۳۴۵ تهران) ادیب، شاعر، نویسنده، مترجم و تاریخنگار   او فرزند میرزا علی‌اکبر "ناظم‌الاطباء کرمانی" و از نوادگان حکیم نفیس‌بن عوض‌کرمانی "طبیب نامدار ایران در قرن نهم هجری" بود. در ۱۵ سالگی برای تحصیل به شهر نوشاتل سویس و دانشگاه پاریس رفت و در سال ۱۲۹۷ به ایران بازگشت. ابتدا در دبیرستان‌های تهران به‌تدریس زبان فرانسه پرداخت و بعد در وزارت فواید عامه مشغول خدمت شد. در سال ۱۲۹۷ به‌گروه نویسندگان مجله دانشکده پیوست و در مدت یک ساله فعالیت این مجله، با ملک‌الشعرا بهار همکاری داشت. در سال ۱۳۰۸ به‌خدمت وزارت فرهنگ درآمد و علاوه بر تدریس زبان فرانسه در دبیرستان‌ها، به‌کار آموزش در مدارس علوم سیاسی، دارالفنون، مدرسه عالی تجارت و مدرسه صنعتی پرداخت. در سال‌های بعد به‌تدریس در دانشکده‌های حقوق و ادبیات مشغول شد و به‌عضویت فرهنگستان ایران درآمد. وی از آغاز بنیان دانشگاه تهران در جایگاه استاد دانشکده حقوق و پس از آن، به استادی دانشکده ادبیات برگزیده شد. او چندی در دانشگاه‌های کابل و شهرهایی چون دهلی، کلکته، دانشگاه‌های قاهره و بیروت به آموزش پرداخت. يكى از ويژگی‌هاى نفيسى اين بود كه درخواست نويسندگان تازه كار را براى نگارش مقدمه‌اى بر آثار آنان مى‌پذيرفت و معتقد بود كه اين كار سبب تشويقشان مى‌شود. او در راديو نيز برنامه‌اى با عنوان "در مكتب استاد" داشت كه ازبرنامه‌هاى پرشنونده بوده، در اين برنامه به‌پرسش‌هاى ادبى شنوندگان پاسخ داده مى‌شد. وی از بنیانگذاران مکتب نثر دانشگاهی است که از جمله ویژگی این نثر پیراستگی عبارات در لفظ و معنا بوده، به‌طوری که نویسنده می‌کوشد، اندیشه خود را چنان ساده بیان کند که عبارات او از هر گونه پیچیدگی دور بماند و به‌جای زیورهای بیهوده لفظی، از استحکام دستوری بهره بگیرد. مدارج و افتخارات علمی نفیسی: نفیسی را معمار نثر جدید معاصر ایران نامیده‌اند و این تبحر و چیرگی، ناشی از احاطه کامل وی به‌زبان‌های یونانی، لاتین، فرانسه، روسی، اردو، پشتو، عربی و فارسی است. ترجمه‌های کم‌نظیر او از زبان‌های بیگانه دارای معروفیت خاص است. بزرگترین خدمت وی به‌زبان و ادب و فرهنگ فارسی، تصحیح و تنقیح متون قدیمی است که از گوشه‌های کتابخانه‌های جهان بیرون کشیده و روی آنها با جدیت تمام کار کرده و به‌صورت کتاب عرضه داشته است. یکی از افتخارات وی، احیا و بنیانگذاری شیوه داستان‌نویسی تاریخ است که در آنها روح وطن‌پرستی و سلحشوری و قهرمانی را تقویت کرده، جوانان ایران زمین را به‌وطندوستی و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور فرامی‌خواند. نفیسی از بیماری آسم رنج می‌برد و سال‌های آخر عمر را در پاریس به‌سر برد و زمانی که برای شرکت در نخستین کنگره ایران‌شناسان به‌تهران آمده‌ بود درگذشت. آرامگاه وی تهران در کنار مزار پدرش و در بقعه‌ای به نام آرامگاه سرقبر آقا "پایین‌تر از چهارراه مولوی‌ است.
گر "هشت" رضا و "نه" جواد است چه غم؟ بگذار که هشتم گرو نه باشد... ‌ باب المراد امام جواد(ع) بر پویندگان راهش تسلیت باد
دلم غریب تر از آخرین ستاره ی صبح تو را صدا زده هر بامداد ای ساقی سبوکشان همگی بندگان میکده اند بیار باده، فبشّر عباد ای ساقی کجا روم؟ چه کنم؟ دامن که را گیرم؟ که پیر میکده راهم نداد ای ساقی مرا بهشت تو هستی و سرنوشت تویی مرا چه کار به کار معاد ای ساقی جواد یعنی باران، جواد یعنی دشت أنا البخیل و أنت الجواد ای ساقی
هیجدهم خرداد، زادروز محمدجعفر یاحقی (۱۳۲۶) عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی (تاریخ عضویت پیوسته: ۱۳۸۸/۳/۲۷) برخی از آثار: سوگ‌نامهٔ سهراب؛ چون سبوی تشنه (ادبیات معاصر فارسی)؛ جویبار لحظه‌ها (جریان‌های ادبیات معاصر فارسی، نظم و نثر) راهنمای نگارش و ویرایش؛ فرهنگ اساطیر و داستانواره‌ها در ادبیات فارسی؛ راهنمای توس و سخنی دربارۀ فردوسی و شاهنامه؛ تاریخ بیهقی (تصحیح، به همراه مهدی سیدی)؛ دیبای زربفت (گزیدهٔ تاریخ بیهقی)؛ دیبای دیداری (متن کامل تاریخ بیهقی با توضیح)؛ پاژ، زادگاه فردوسی؛ فرهنگ نام‌آوران خراسان؛ سخن آشنا: یادنامۀ بدیع‌الزمان فروزانفر؛ پردگیان خیال؛ واژه‌نامۀ گویش تون/فردوس.
‍ ‍ ‍ ‍ ‍☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘ ۱۸ خرداد زادروز محمدجعفر یاحقی (زاده ۱۸ خرداد ۱۳۲۶ فردوس) نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه او در سال ۱۳۴۶ در کنکور رشته ادبیات در دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد. سپس در سال ۱۳۵۰ به‌عنوان رتبه اول در کنکور فوق‌لیسانس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مشهد پذیرفته شد و در سال ۱۳۵۴ با درجه ممتاز از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد و به‌ پیشنهاد غلامحسین یوسفی به‌عنوان مربی در بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی استخدام شد. در همان زمان در دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران با رتبه اول پذیرفته شد و هم‌زمان با تدریس در دانشگاه فردوسی، در دوره دکتری دانشگاه تهران به‌تحصیل پرداخت. وی در سال ۱۳۵۹ از پایان‌نامه دکتری در دانشگاه تهران با درجه ممتاز دفاع کرد. در سال ۱۳۶۷ دانشیار شد و در سال۱۳۷۲ به‌مرتبه استادی ادبیات فارسی ارتقا یافت و از دی ۱۳۸۱ مدیریت قطب علمی فردوسی‌شناسی وادبیات خراسان را به‌عهده گرفت. افتخارات: بنیان‌گذاری و مدیریت گروه فرهنگ و ادب بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ۱۳۶۳ تأسیس مرکز خراسان شناسی و انتصاب به‌عنوان مدیرعامل این مؤسسه ۱۳۷۵ برنده جایزه کتاب سال ایران برای «فرهنگ‌نامه قرآنی» ۱۳۷۵ برنده جایزه پژوهش برتر پنجمین نمایشگاه علوم قرآنی برای «تفسیر ۲۰ جلدی ابوالفتوح رازی» ۱۳۷۶ انتخاب به‌عنوان استاد نمونه کشوری و دریافت لوح تقدیر درسال ۱۳۷۸ دریافت لوح تقدیر به‌ مناسبت انتخاب به‌عنوان مؤلف برتر کتب درسی ۱۳۷۶ دریافت لوح تقدیر از جهاد دانشگاهی به‌مناسبت انتخاب به‌عنوان استاد راهنمای برتر کشور ۱۳۸۷ برنده جایزه دومین جشنواره بین‌المللی فارابی برای کتاب «فرهنگ اساطیر و داستان‌واره‌ها در ادب فارسی» تهران ۱۳۸۷ برنده جایزه چهارمین جشنواره بین‌المللی فارابی برای «تصحیح و گزارش تاریخ بیهقی» تهران، اول آبان ۱۳۸۹ معرفی به‌عنوان دانشمند برگزیده کشور توسط بنیاد نخبگان ۱۳۹۶ برخی از فعالیت‌های علمی ـ اجرایی: عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی از اردیبهشت ۱۳۸۸ تألیف، تصحیح و ترجمه بیش از ۴۲ عنوان کتاب و نگارش بیش از ۲۶۰ مقاله عضویت در شورای‌عالی گسترش زبان فارسی در خارج از کشور عضویت در هیئت ممیزه دانشگاه فردوسی مشهد عضویت در هیئت مدیره انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ریاست هیئت مدیره و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی فرهنگسرای فردوسی عضویت در هیئت مؤسس مجمع مشهدپژوهان مدیریت مرکز پژوهش‌های آسیای مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد عضویت در هیئت تحریریه ۵ مجله علمی، پژوهشی داخلی ودو مجله خارجی به‌شرح زیر: مجله علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد مجله گوهرگویا وابسته به انجمن ترویج زبان و ادب فارسی مجله نامه پارسی وابسته به‌شورای گسترش زبان و ادب فارسی فصلنامه رودکی وابسته به رایزنی ایران در تاجیکستان مجله کمند کویته پاکستان. در روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ به‌همت بنیاد نخبگان خراسان‌رضوی مراسم «نکوداشت نیم‌قرن تلاش علمی و فرهنگی دکتر یاحقی» با حضور وزیر ارشاد و جمعی از شخصیت‌های برجست علمی، فرهنگی، سیاسی و هنری کشور برگزار شد. لازم به یادآوری است، نصب «کاشی ماندگار» بر سر در منزل وی، رونمایی از کتاب «دیهیم هفتاد (مجموعه مقالات اهدایی به‌دکتر یاحقی)» رونمایی از کتاب «آن سال‌ها» و تمبر یادبود مراسم نکوداشت استاد یاحقی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
━━━━💠🌸💠━━━━ از شهر مدینه بانگ شادی برخاست در عرش، بساط شادمانی برپاست بفرست مدام بر محمد صلوات هنگامه ی پیوند علی با زهراست ━━━━💠🌸💠━━━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‏━━━━━━━━━━━ بُگذار زمين زير پر و بال تو باشد خورشيد نماينده‌ی فعّال تو باشد بُگذار پس از اين‌همه حرّافی بی‌ربط خط‌های جهان جمله در اشغال تو باشد هرچند خداوند غزل را به بشر داد تا شعر برازنده‌ی امثال تو باشد اوضاع جهان بدتر از آن است كه بِالْكُل مضمون غزل فلسفه‌ی خال تو باشد يک‌عمر قرار است به هر خاک بيفتی تا يک وجب از خاکِ جهان مال تو باشد سيمرغ شوی بُگذری از قاف به قاشق! تا مرغ نحيفی نوک چنگال تو باشد با اين‌همه، بُگذار به جای جدلی پوچ در اين جگر سوخته، جنجال تو باشد... ‏━━━━━━━━━━━ ❏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"قصیده‌ای به بهانه‌ی سال‌روز پیوند امام متقیان و بانوی پرهیزگاران" ای رو به اوجتان، نگران: ماه و آفتاب در عشقتان، اسیرِ زمان: ماه و آفتاب در جستجوی مهر شما، ای دو بی‌کران! رفتند از کران به کران، ماه و آفتاب مقصد سوی شماست اگر روز و شب به شوق هستند دوره‌گردِ جهان، ماه و آفتاب شاید چراغ کوفه و شمع مدینه‌اند: چشمک‌زنان و نورفشان، ماه و آفتاب این‌یک غلامِ خاصه و آن‌یک کنیزِ پیر درخدمتند، از دل و جان، ماه و آفتاب دارند هر شعاع، چه اسراری از شما گر واکنند لب به بیان، ماه و آفتاب از داستان عشق شما حرف می‌زدند گر داشتند نطق و زبان، ماه و آفتاب * این‌سمت: باد و ابر سواران روزِ بار آن‌سمت: چاکرانِ نهان، ماه و آفتاب این‌سمت: کوه و دشت گدازادگانِ پیر آن‌سمت: خادمان جوان، ماه و آفتاب * بنویس روی دفترِ گل: فاطمه_ علی از غیرت نسیم بخوان: ماه و آفتاب در نبض‌نبض من به تولای نامشان هرلحظه می‌زند ضربان ماه و آفتاب * یا فاطمه! ازآن لبِ والشّمس والضّحا در شام جانمان بتکان! ماه و آفتاب در کهکشان دفترم ای شورِ شعرخیز! جای ستاره‌ها بنشان ماه و آفتاب دستاس را دوباره بچرخان به سمت عرش شاید شوند قرصِ دو "نان"، ماه و آفتاب * یا مرتضی! از آن دلِ پر نورِ موج‌موج در چاه ذهنمان بچکان، ماه و آفتاب سرگیجه‌ی شکوه تو افتاده در جهان هستند اگر که در دوَران ماه و آفتاب دلوی برآر و لب به مناجات باز کن تا بشکفند از هیجان، ماه و آفتاب در لشکر زمان که محمّد امیر اوست پرچم ولای توست و نشان، ماه و آفتاب * ای آفتاب عصمت و ای ماهتاب علم از نورتان، دچار قِران ماه و آفتاب معنای روشنیّ جهان من‌اید اگر؛ شد شمع خلوت دگران، ماه و آفتاب گرمای زندگانی مایید اگرچه هست؛ دلگرمی فلان و فلان ماه و آفتاب: از "آفِلین" ملولم با دین مِهرتان تا هست دینِ اهل گمان ماه و آفتاب * امشب که شاهراهِ عروج است کهکشان از بس‌ نزول کرده به جان، ماه و آفتاب؛ دستِ علی میانه‌ی دستان فاطمه است با هم طلوع کرده چه‌سان؟ ماه و آفتاب https://eitaa.com/mmparvizan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱🌱🌱🌱 یک بیت و یک نکته از . باشد عیار بینش هر کس به قدر شرم نرگس تمام چشم شد از سر فکندگی .در این بیت صائب می خواهد به مخاطب خود این پیام مهم و درسی از درسهای زندگی را بدهد که میزان عیار انسانیت و چشم بصیرت داشتن در هر انسانی، وابسته به وجود شرم و حیا و عفت در درون اوست . به عبارتی دیگر انسان هر چه با شرم و حیا باشد مورد لطف و مهر خداوند قرار گرفته و خداوند چشم دلش را باز کرده و نور معرفت و بصیرت را در چشم و دل او متجلی خواهد کرد و هم پیش خدا و هم نزد خلق خدا محبوب خواهد شد. در نقطه ی مقابل بی شرمی و بی‌حیایی و گستاخی آن قدر زشت و ناپسند است که موجب سیاهی قلب انسان شده و دریچه ی روشنایی و نور الهی رفته رفته به روی چشم و دل او بسته خواهد شد و در نتیجه مورد نفرت و شماتت مردم قرار خواهد گرفت . در مصراع دوم صائب برای اثبات گفته ی خود مثالی عینی و زیبا آورده و می گوید : این که گل نرگس نماد چشم باز و با بصیرت در میان همه مخصوصا ادیبان معروف است این است که همواره سر به زیر و با حیا بوده و این سربزیری و شرم او موجب شده که تمام چشم باشد ( سراپای وجودش چشم بینا باشد)و درمیان همه عزیز و محبوب باشد . ✍ استاد شاهین لقایی ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
عالی‌ترین تقارنِ تاریخ را نگر؛ کوثر، به ساقی کوثر رسیده است....🌱
این واژه های باطله را دست کم نگیر مرزِ سکوت و هلهله را دست کم نگیر من شاعرم خراب نگاه تو می شوم انصاف نیست مسأله را دست کم نگیر برگرد با نشانه دلت را مجاب کن این بار کوچ چلچله را دست کم نگیر ویران نمی شود به خیالت بنای ظلم؟ هرگز مسیر زلزله را دست کم نگیر با اینکه از نگاه تو افتاده ام ولی راز میانِ فاصله را دست کم نگیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیرتم کُشت که چون از سر عشّاق گذشت آب شمشیر که خون ریز مرا تا کمر است ؟! عشاق:عاشقان. آب شمشیر:در ادب پارسی از درخشندگی و جلای شمشیر به آب شمشیر تعبیر کرده اند از این رو یکی از صفات شمشیر ممدوح یا معشوق آبدار بودن می باشد. خون ریز مرا تا کمر است:تا کمر خونریز من است. خونریز: قاتل،کنایه از عاشق. کمر دارای ایهام توریه است: ۱)کمر معشوق. ۲)کمربند که شمشیر را به آن می بستند. معنی:از آنجا که شمشیر تا کمر معشوق می باشد پس آب آن نیز تا کمر معشوق است و شاعر می گوید:چگونه ممکن آب این شمشیر از سر عاشقان بگذرد در حالی که تا کمر معشوق می باشد. حدس میزنم در وصف بلندی قامت معشوق باشد. نکته ،یک بیت
‏━━━━━━━━━━━ صخره‌ای آکنده از غم‌های دنیا نیستم بعد از این سیلی‌خور امواج دریا نیستم از تبار آفتابم، با تمام بی‌کسی تا تو هستی در مدار عشق تنها نیستم علم یا ثروت؟ بدون عشق چیزی مبهم است در دل خود راضی از موضوع انشا نیستم! چوبه‌ی داری برای خود مهیّا کرده‌ام با أناالحق گفتنم در شهر پیدا نیستم بی‌تو ای آرامش امروزی دنیای من خوب می‌دانی حریف این غزل‌ها نیستم... ‏━━━━━━━━━━━ ❏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طنز توًرمی... رود پایین وهی بالا تورم وافتاده به جان ما تورم گرفته حال بانک مرکزی را همین دیروز تا حالا تورم به گوش آسمان هرشب بلند است فغان وآه واویلا تورم آخه این بی پدر مادر کجا بود درآورده پدر از ما تورم مثه سگهای هار آمریکایی گرفته پاچه ی ما را تورم ورم کردست بازار شب عید دوباره پیش چشم ما تورم همه از دست او در اعتراض اند هم از سارا وهم دارا تورم نمی دانم که این آتش کجا بود که افتادست در دنیا تورم همه گویند این مشکل جهانی ست بود تقصیر دولت ها تورم فشارش آنچنان بالا وپست است که برده هوش از سرها تورم مهارش رفته از دست بشر در گریزان است چون سگها تورم تورم دست بانک مرکزی نیست بود تقصیر آمریکا تورم چقدر بالا وپایین می پرد او نمی ماند فقط یکجا تورم مثه اقوام تاتار ومغول ها جهان را میکند یغما تورم دمار از روزگار ما درآورد به هر روز به هر شبها تورم عجب ویروس منحوس کثیفی ست نخواهد رفت از اینجا تورم کیوانی طنز تورمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
°•°•°| محفل شعر اردیبهشت |°•°•° 🔰 شعرخوانی و نقد شعر 🎶 با ارائه بحثی پیرامون «عشق و تغزل» و نگاهی به دو مقاله «شعر و جنون» و «غزال غزل» از شهید سید مرتضی آوینی با ارائه رضا طبیب زاده دبیران محفل : • هاشم کرونی • رضا طبیب‌زاده • زمان : یکشنبه‌ ۲۰ خرداد ،ساعت ۱۷ تا ۱۹ • مکان : سالن زنده‌یاد محمد جعفری، حوزه هنری فارس 🔻حضور برای عموم آزاد است. 📲 با ما همراه باشید : سایت | اینستاگرام | تلگرام | بله | روبیکا | ایتا | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿گرچه شیرین‌ دهنان پادشهانند ولی او سلیمان زمان است که خاتم با اوست... 🪐دورهم‌نشینی جوانان و اهالی شعر و ادب فارس 🟪خانه شعر و ادبیات خاتم 🔰مجال شعرخوانی، نقد آثار، گفت و گو و فراگیری 📆دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ ⏳ساعت: ۱۷:۰۰ 📝باارشاد: دکتر محمد مرادی ✨موضوع: سبک خراسانی؛ بخش اول(شعر دوران صفاری و سامانی) 📍مکان: چهارراه حافظیه- اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی- طبقه زیرین- تالار گفتگو 🔼ورود برای عموم علاقه‌مندان به شعر و ادبیات، آزاد است. |خانه شعر و ادبیات خاتم| 🌿 @khatam_shz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا