eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
280 دنبال‌کننده
2هزار عکس
273 ویدیو
90 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
"شعر فلسطینی و دوره‌های آن" در میان جریان‌های شعر پایداری عرب، در دهه‌های اخیر، شعر فلسطینی از همه شکوفاتر است. شعر فلسطین را در یک تقسیم‏‌بندی کلّی می‌توان به پنج دوره‌ی اصلی تقسیم کرد: 1- پیش از اعلامیه‌ی بالفور، یعنی پیش از آنکه لردبالفور وزیرخارجه‌ی بریتانیا در 1917 اعلامیه‌ی معروف خود را صادر کرد و به‏‌طور ضمنی به صهیونیست‌ها وعده‌ی تشکیل دولت یهودی را بدهد. 2- دوره‌ی پس از اعلامیه‌ی بالفور که بیشتر متفکران و شاعران عرب، خطر را احساس کردند و آن را جدی گرفتند؛ زیرا در این فترت زمانی یعنی از 1917 تا 1948 که کشور اسرائیل رسماً اعلام موجودیت کرد، لحظه‌به‌لحظه بر تعداد مهاجران یهود به فلسطین افزوده شد. 3- دوره‌ی سوم پس از تشکیل رسمی دولت اسرائیل یعنی از سال 1948 تا شکست اعراب در ژوئن 1967 است. در این دوره قوانین ظالمانه‌ی اسرائیلی‏‌ها در مورد غصب زمین‌های کشاورزی، زندانی‌کردن آنان در روستاها، کشتار دسته‌جمعی روستاییان و به‌راه‌انداختن زندا‌ن‌های مخوف با شکنجه‌های قرون وسطایی رخ می‌نماید. 4- دوره‌ی چهارم از زمانی آغاز می‌شود که اعراب در سال 1967 از اسرائیل شکست خوردند. اهمیت این دوره بدان جهت است که اعراب دانستند که مسألۀ اسرائیل تنها به فلسطین محدود نمی‌شود.(فرزاد، 41: 1383-38) 5- در کنار چهار دوره‌ی اصلی یادشده که در کتاب‌های تاریخ ادبیات فلسطینی به آن‌ها اشاره شده، برخی منتقدان، ادبیات پس از انتفاضه‌ی(1987) مردم فلسطین را شکل‌دهنده‌ی دوره‏‌ای جدید از شعر فلسطین می‏‌دانند که می‏‌توان آن را دوره‌ی پنجم این تقسیم‏‌بندی دانست. (نک. محمدی روزبهانی، 1389: 67-68) https://eitaa.com/mmparvizan
⭕️ سازمان بسیج هنرمندان استان فارس دهمین کنگره سراسری شعر بسیج "افق‌های روشن" را برگزار می‌کند. 🔰 بخش‌ها: ▪️ شعر سنتی ▪️ شعر نو (نیمایی و سپید) ▪️ترانه و سرود ▪️ زبان و گویش بومی 🔰 محورها: ▪️سبک زندگی ایرانی اسلامی: خانواده، فرزندآوری، تحکیم بنیان خانواده، حجاب و پوشش ▪️سرزمین مادری: اقوام ایرانی، پرچم، تمامیت ارضی، وطن، وفاق و وحدت و امنیت ملی ▪️فرهنگ و تمدن ایرانی: زبان فارسی، پیشرفت‌های علمی، مفاخر و چهره‌های تاریخی و فرهنگی و هنرمندان شهید ▪️ مسائل اجتماعی: معیشت، اقتصاد، ناهنجاری‌ها، نارسائی ها، تک فرزندی ▪️مقاومت و پایداری ملی و جهانی: دفاع مقدس، شهدای امنیت و ... ▪️جهاد تبیین و توجه به رسالت روشنگری جامعه 🔰 مهلت ارسال آثار: ▪️ تا 30 مهرماه ۱۴۰۲ نحوه ارسال: از طریق پیام‌رسان ایتا به شماره 09021392878 🔹سازمان بسیج هنرمندان استان فارس🔹
8.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥شعرخوانی طنز در مورد فضای مجازی در محضر رهبر انقلاب
"شاعران نخست فلسطینی" در نخستین دوره‌‌ی شعر فلسطینی، شاعرانی اندک به صورتی ضمنی به مشکلات ایجادشده در منطقه‌ی مقاومت پرداخته‌اند. در این سال‌ها شاعری چون «نشاشیبی» در سال 1910 در اشعارش به توطئه‌ی فروش زمین‌های فلسطین به یهودیان اشاره کرده و در سال 1912 چاپ شعر «سلیمان فروغی» نیز در برگیرنده‌ی چنین مفاهیمی است. در این دوره، دولت‌های مقتدر اسلامی چون: عثمانی، ایران و پاکستان، درگیر معضل استعمار داخلی‌اند و چندان متوجه فلسطین و آژانس یهود نیستند. در کل، این سال‌ها، دوران غفلت از مساله‌ی فلسطین است و شعر عرب همچنان درگیر خمریات و قصیده‌های کهن به شیوه‌ی متنبی و ابوالعلاست و کمتر مفاهیم روشن‌گرایانه در اشعار دیده می‌شود. ویژگی‏‌های دومین دوره‌ی شعر فلسطین را، باید در بین سال‌های 1917 تا 1948 واکاوی کرد. در این زمان، هنوز بریتانیای کبیر، فلسطین را به‌عنوان قسمتی از مستعمرات خود در تصرف دارد؛ اما با گسترش فعالیت‌های بنگاه یهود و پی‌گیری‌های آنان برای جست‌وجوی سرزمینی واحد، اوّلین آژیرهای خطر به صدا در می‌آید و پس از اعلامیه‌ی بالفور، برخی از آثار مقاومت فلسطینی سروده می‌شود. در این سال‌ها تیزی نوک پیکان اشعار به‌سمت انگلیسی‌هاست؛ با ایت‌حال با علنی شدن اقدامات صهیونیست‌ها و حمایت خون‏ریزانه‌ی بریتانیایی‌ها از آنان، روند شعر مقاومت شتاب گرفته است. در این مدت، جریان خریدوفروش زمین بین یهودیان و فلسطینیان سرعت می‏‌گیرد و این رویداد، باعث علنی‌شدن ماجرای غصب فلسطین و آغاز حکومت اسرائیلی‌ها بر فلسطین شده است. بسیاری از شاعران، در این زمان به گوش‌زد ‌کردن خطر پرداخته‌اند؛ اما شعر مقاومت فلسطین، هنوز شکل یکپارچه نگرفته است. در شعر این دوره می‌توان چند موضوع محوری را در اشعار جست‌وجو کرد: «1- مبارزه علیه بریتانیا به‌عنوان عامل پیش‌برد منویات صهیونیست‌ها و نیز اندیشه‌ی صهیونیسم؛ 2- تأیید و مدح مبارزان و قهرمانان انقلابی؛ 3- خریداری زمین‌های فلسطین توسط یهودیان مهاجر.»(فرزاد، 1383: 45) یکی از نقطه‌های اصلی در تحول شعر فلسطینی، انقلاب مردم در آوریل 1936 است. این انقلاب با اعتصاب‌های سراسری آغاز شد و پس از آن جنگ‌های داخلی بین اعراب و انگلیسیان و یهودیان رخ داد. این انقلاب، خواهانِ جلوگیری از فروش زمین‌های فلسطین، قطع مهاجرت یهودیان و درنهایت تشکیل حکومتی فلسطینی بود. اگرچه با میانجی‌گری برخی عرب‌ها، این نهضت زود به سازش گرایید، نسلی از مبارزان این انقلاب به نهضت پایداری فلسطینی اضافه شد. این نسل که ادامه دهنده‌ی راه مبارزانی چون: عزالدین قسام(مقتول به1935) بود؛ در راه گسترش نظریه‌های انقلاب تلاشی چشم‌گیر کرد. جنبش انقلاب 1936 آن‌قدر فراگیر بود که ادبیات فلسطینی در دل آن شکل گرفت؛ ادب ویژگی‌های اصلی شاعران این جریان ادبی را می‌توان این‌گونه دسته‌بندی کرد: «نخست: بیشتر آنان خود مجاهد بوده‌اند؛ انجام فعالیت‌های سیاسی برای آنان یک نوع نیاز روزانه به شمار می‌رفت و شعرشان وسیله‌ی پیش‌برد هدف‌های انقلابی بود و حتّی بسیاری از آنان در برابر شکنجه‌های سخت تاب آورده و برخی در میدان مبارزه جان خود را از دست داده‌اند...؛ دوم: آنان در شعر خود بیشتر پایداری‌ها، ایستادگی‌ها و پایگاه‌های انقلابی را بیان می‌داشتند و از آن، وسیله‌ی اعتراض در برابر واپس‌گرایی‌ها می‌ساختند؛ به‌گونه‌ای که می‌توان بسیاری از رویدادهای تاریخی ویژه‌ی انقلاب فلسطین را از مجموعه‌های شعری آنان بیرون کشید...؛ سوم: این شاعران شکل کلاسیک قصیده را در بیان تجربیات خویش به کار می‌گرفتند.» (اسوار، 1358: 11) علل استفاده از قالب‌های سنتی در ادبیات مقاومت این دوره را می‌توان این‌گونه خلاصه کرد: 1- در این دوره شعر پویا و نو معاصر عرب هنوز فراگیر نشده بود؛ 2- بازگشت به شعر سنتی می‌توانست بیان‌گر توجه به سنت‌های ملّی و قومی در برابر مهاجمان باشد؛ 3- موسیقی و آهنگ موجود در شعر سنتی به‌خوبی می‌توانست شیوه‌ی رجز‌گونه‌ی اشعار مقاومت را حفظ کند و در راهپیمایی‏‌ها و اعتصاب‌ها و شعار‌ها کاربردی باشد. 4- این نوع اشعار با چارچوب ذهنی و سلیقه‌ی توده‌ی مردم فلسطین سازگارتر بود و در تشویق آنان به همراهی با جریان مقاومت موفق‌تر می‌نمود. از شاعران انقلاب 1936، بی‌شک سهم «ابراهیم‌طوقان، عبدالرحیم محمود و ابوسلمی از دیگران پررنگ‌تر است. در شعر آنان مفاهیمی چون: آزادی، رهایی، استقلال، وطن، شهدا، دادخواهی و انتقام از متجاوزان انگلیسی و یهودی،.... دیده می‌شود. در پایان این دوره، شعر فلسطین به مرحله‌ی دیگری از جدال و نبرد خویش وارد شد. هرچه فریاد زد، هرچه حق‌طلبی کرد، هرچه با توده‌های با ایمان هم‌آواز شد، نتوانست از وقوع فاجعه جلوگیری کند و متأسفانه در 1948 فاجعه به وقوع پیوست و دشمن اعلام موجودیت کرد.» (فرزاد، 1383: 46) https://eitaa.com/mmparvizan
در این زمانهٔ بی های و هوی لال پرست خوشا به حال کلاغان قیل و قال پرست... چگونه شرح دهم لحظه لحظهٔ خود را برای این همه ناباور خیال پرست..؟ به شب نشینی خرچنگ‌های مردابی چگونه رقص کند ماهی زلال پرست..؟ رسیده‌ها چه غریب و نچیده می‌افتد به پای هرزه علف‌های باغ کال پرست... رسیده‌ام به کمالی که جز اناالحق نیست کمالِ دار،برای من کمال پرست... هنوز زنده‌ام و زنده بودنم خاری‌ست به چشم تنگی نامردم زوال پرست...
«برای کودکان غزه» «محمد الدوره» ها پکی پس از دیگری از آغوش پدر و مادر به آغوش مرگ، زندگی را وداع می کنند. صدای تیر و خمپاره و موشک هر شب در گوششان لالایی غریبانه می خواند. انگار ناف این طفلکی ها را بر جنگ و درد بریده اند. از آسمان شهر شب و روزآتش و دود و گلوله می بارد. مادران لابلای آوارها درد می‌زایند و وخنده های خاموش دخترکان را در گوش پاره های آجر،سوزناک زمزمه میکنند. موهای پریشان دخترکان که با خون خضاب خورده بر شاخه های دلشکسته زیتونها تاب میخورند. آه..چه دنیای بی‌رحمی.. آرزوها خروارخروار زیر آوار ها بغض می شوند و خنجر خورشید تشریح می‌کند، پیکر سرد طفلکان بازیگوش را. پدری فقط عطر عروسکهای دخترکش را در آغوش می‌کشد و فرزندی فقط قاب لبخند پدر را. تلمودها سطر سطر هذیان می‌بافند بر تن عقاید و باورها و زنان و کودکان،فوج فوج در دشت خون شناورند. لعنت به جنگ و لعنت به خودخواهی و زیاده طلبی. «اندکی صبر سحر نزدیک است» می آید روزی که دوباره زیتونها بر شاخه های شادی، همراه با نسیم آزادی به رقص در آیند و کوچه ها دوباره پر شود از هیاهوی بچه های بازیگوشی که سرود آزادی را در گوش زمین و زمان طنین اندازند و در میدان شهر به پای زیتون‌ها غم و غصه را قربانی کنند. نزدیک است روزی که وحشی صفتها فرار را تنها راه نجات خود بدانند و برای همیشه از صفحه روزگار محو شوند. انشاالله به زودی زود🤲 ک. قالینی نژاد_افروز
با عرض سلام و احترام خدمت دوستان گرامی با ما شعر و هنر را زنده بدارید چاپ کتاب با تخفیفی ویژه از ۳ مهر تا آخر مهر ماه اگر می‌خواهید آثار خود را با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت و در زمان کوتاه چاپ کنید،  تنها با ما در  ارتباط باشید چاپ کتاب از صفر تا صد با کمترین هزینه و در کمترین زمان 1. روند کار چاپ کتب: آماده‌سازی فایل کتاب: دریافت فایل ورد از نویسنده/ ویراستاری/ صفحه‌آرایی/ طراحی جلد گرفتن مجوزها: اخذ شابک (شماره استاندارد بین‌المللی کتاب) از خانه کتاب/ ارسال به ارشاد برای گرفتن فیپا (فهرست‌نویسی پیش از انتشار) و مجوز چاپ/ أخذ تأیید جلد از ارشاد چاپ کتاب: به تعداد لازم (4 نسخه برای اعلام وصول + تعداد مورد نظر نویسنده) * در همه موارد هماهنگی لازم با نویسنده انجام و اطلاع‌رسانی میشه. 2. هزینه‌ها (متن معمولی) تایپ: در صورت نیاز (توافقی) ویراستاری: در صورت نیاز (توافقی) صفحه‌آرایی ایندیزاین: صفحه‌ای  3700  تومان امور اداری و مجوزها(شابک، فیپا، مجوز چاپ، تایید جلد، اعلام وصول): 290000  تومان طراحی جلد 345000  تومان تبلیغ   170000 دریافت هزینه پس از اتمام کار و در صورت رضایت نویسنده محترم * نویسنده میتونه هر قسمتی از کار را که خواسته باشه، خودش انجام دهد و هزینه آن کم می‌شود 3. ارسال نمونه کار به‌ویژه جلد و صفحه‌آرایی؛ کار طبق ایده و نظر نویسنده انجام میشه. 4. همکاری در انتشار اثر در آپ‌های الکترونیکی و  ویراستاری کتاب خود را به ما بسپارید   ما بر آنیم تا آثار شما را در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت  و قیمتی بسیار مناسب همراه با تخفیف ویراستاری کنیم.   ویرایش متون ادبی ، رمان ، داستان کودک ، شعر آزاد و کلاسیک در هر سبک  ، نثر و دلنوشته با قلمی قوی و زرین و متفاوت. هدف ما پیشرفت و شناخته شدن و بهتر شدن شماست. ادبیات و شعر اگر در اوج باشند یک جامعه در اوج خواهد ماند.   با ویراستاری و اصلاح اساتید برجسته و برتر     و با اقدام زودتر تخفیف بیشتر بگیرید. انتشارات زهره علوی تهران 📓شماره پروانه ی نشر انتشارات *13836*📓 پاسخگویی به سؤالات عزیزان نویسنده و شاعر با مشاوره ی رایگان 09391422370 با تشکر نماینده ی انتشارات محمد جهان زاد
سعید بیابانکی در چهارم مهر ۱۳۴۷خورشیدی در خمینی‌شهر اصفهان دیده به جهان گشود. خاندان پدری وی در اصل از اهالی خور و بیابانک هستند. نکته جالب توجه در خصوص این شاعر موفق این است که یغمای جندقی شاعر سده ۱۳ و همچنین حبیب یغمایی شاعر و پژوهشگر معاصر به گونه‌ای به وی متصل می‌شوند. سعید بیابانکی درباره‌ کودکی و نیاکان خود گفته است: «نیاکان ما ساکن منطقه بیابانک، با مرکزیت خور بودند که از کویر مصر به شهر سده در اصفهان کوچ کردند و من در این شهر متولد شدم. از سویی، اجداد ما به یغمای جندقی، شاعر قرن سیزدهم می‌رسند. شهر سده علی‌رغم مساحت کم و جمعیت اندک، عده زیادی شاعر خوب دارد از جمله ۲ شاعر در ادبیات کلاسیک به نام‌های سروش اصفهانی که شاعر دوره قاجار بوده است و میرزا نعیم که کمی بعد از سروش اصفهانی می‌زیسته و بهاریه‌ای معروف به نام هفت میوه دارد» قالب اشعار بیابانکی به سبک فارسی کلاسیک است و همچنین شعرهای طنز بسیاری در میان آثار خود دارد. این شاعر موفق معاصر در قالب‌های متفاوت اشعار بسیاری دارد از جمله سنتی، سپید، غزل و چارپاره اما در میان آن‌ها چارپاره‌های او شهرت بسیاری دارد. وی در چارپاره‌های خود به مفاهیمی چون عشق، مذهب، مسائل اجتماعی و تاریخی و همچنین زندگی شهدا و احیای فرهنگ‌ها پرداخته است. سید علی موسوی گرمارودی در مورد چارپاره‌های او چنین گفته که «چارپاره‌های سعید بیابانکی از چارپاره‌های شاعران دهه چهل و پنجاه بهتر است»زندگینامه شهدا از دیگر موضوعاتی است که بیابانکی به آن پرداخته است، این شاعر نامدار به خاطر سرودن اشعار زیبا و روان خود موفق به دریافت جوایز بسیاری شده و حتی برگزیده سومین جشواره شعر فجر شده است.