eitaa logo
حضرت آیت الله قاضی(ره)
2.2هزار دنبال‌کننده
513 عکس
33 ویدیو
28 فایل
عارفان که جام حق نوشیده‌اند رازها دانسته و پوشیده‌اند هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند تبادل،تبلیغ ⛔کپی مطالب با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ ⭕️پيامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمودند: هر جمعه غسل كن، حتّى اگر لازم شود براى تهيّه آب آن، خوراك روزانه‏‌ات را بفروشى و گرسنه بمانى؛ زيرا هيچ امر مستحبّى بالاتر از غسل جمعه نيست. 🌀پيامبر صلى ‏الله‏ عليه‏ و‏ آله: فَاغتَسِلْ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ و لَو أنَّكَ تَشتَرِي الماءَ بِقوتِ يَومِكَ و تَطويهِ فَإنَّهُ لَيسَ شَيءٌ مِنَ التَّطَوُّعِ أعظَمَ مِنهُ. «بحارالأنوار، جلد 81، صفحه 129» : چرا ما باید غسل جمعه انجام بدهیم؟ : به خاطر این است که در این عمل عبادی یک تأثیری است که انسان اگر این عمل را انجام ندهد، آن حَظّ لازم را برای ترقی روحی پیدا نمی کند، این یک قرص را در وقت خودش نخورده است، این یک غذا را که برای بدن مفید است، در وقت خودش این غذا را تناول نکرده است. از این نخوردن باعث می شود یک تأثیری در او بگذارد که در آن موقعی باید از بعضی از مسائل عبور کند، در آنجا توقف می کند در آنجا می ایستد، چون قرص را نخورده است دارو را نخورده است. 💿طرح مبانی اسلام، مجلس 86 دقیقهٔ 18 🔊حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه @ghazi_ir
﷽ 🍃آنکه شیرینی محبّت خدا را چشیده باشد...🍃 آیةالله حاج سیّدمحمّدصادق حسینی طهرانی مدّظلّه العالی 🌹محال است کسی که حلاوت عبادت و محبّت را چشیده به دنبال شیرینی های دنیا باشد، 🌹زیرا چنین شخصی دیگر ذائقه اش تغییر کرده و میل به دنیا پیدا نمی کند و فهمیده است که محبّت خداوند آنقدر شیرین است که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. 📚 «جذبۀ عشق» ص ۹۶ @ghazi_ir
﷽ 🌸 مرحوم آقاي انصاري مي‌فرمودند: در منزلي كه بين زن و مرد در آن منزل اختلاف است، غذاي آن منزل كدورت مي‌آورد. شما برويد امتحان كنيد! اگر ببينيد زن با ناراحتي اين غذا را درست كرده و اين غذا را بخوريد مكدر مي‌شويد. برو برگرد هم ندارد. هيچ برو برگرد هم ندارد. آن عملي كه دارد انجام مي‌دهد، آن نيتي كه دارد انجام مي‌دهد، نفسش دارد مي‌رود در اين غذا. ملكوت اين غذا را برمي‌گرداند، شما يك غذا از مال ربا بخوريد، يك غذا از مال دزدي بخوريد، يك وقت نخوريد! حالا به شما دارم مي‌گويم در باب مثال است، مبادا! اصلاً به طرفش هم نرويد! شبهه را هم به طرفش نرويد، اينها همه اثر مي‌گذارد. بعد آن وقت بيائيد می‌بینید. 🌸 مرحوم آقاي انصاري می‌فرمودند: يك چايي اثر مي‌كند، از خوردن يك چايي معلوم مي‌شود كه در این منزل چه خبر است! يك چاي،‌ اوضاع منزل. بله، مولانا در اينجا مي‌گويد: نطق آب و نطق خاك و نطق گِل         هست محسوس حواس اهل دل محسوس حواس، هر كسي نمي‌فهمد ولي خوب هست. جمله ذرات عالم در نهان                       با تو مي‌گويند روزان و شبان ما سمیعيم و بصيريم و هشيم                     با شما نامحرمان ما خامشيم 💽 شرح عنوان بصری، جلسه78 @ghazi_ir
﷽ 🌸 آیه الله سید محمد محسن حسینی طهرانی : آن ملکوتی که برای حاجیان در ایام حج حاصل می شود برای تمامی اشخاصی که مراقب اعمال خود در این ایام باشند نیز حاصل می شود. 💽 شرح حدیث عنوان بصری جلسه 162 @ghazi_ir
﷽ 📌 دعای عرفه سیدالشهدا علیه السلام دستگیر سالک الی الله 📚 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ در جلسات " درس خارج فقه حج ؛ ص۱۹۵۶ " می فرمایند: ✍🏻 دعاى سيدالشهداء عليه السلام در روز عرفه‏ بسيار بسيار دعاى عجيبى است. خيلى دعاى عجيبى است، اصلًا تمام فراز و نشيب زندگى انسان، مطالب، مسائل، قضايا، كه در زندگى در سر راه انسان قرار مى‏ گيرد، يا خداوند از سر راه انسان برمى‏ دارد، چگونه او را به خود نزديك مى‏ كند، چه وسائل و اسبابى را خداوند براى توجيه او به سمت خودش فراهم مى‏ كند، خيلى دعاى عجيبى است، خلاصه او دستگيرى مى‏ كند. ❖ چطور كه دست انسان را در دست يك خبير و بصير قرار مى‏ دهد، البته اين‏ها همه براى كسانى است كه در راه هستند وگرنه كسى كه بخواهد اعراض كند از آن طرف هم وسايل اعراض و اسباب اعراض هم بر انسان پيش مى‏ آورد و همه اين‏ها حكايت از اين است يك دست غيبى و دست مرموزى مسائل و مطالب انسان را پيگيرى مى‏ كند و انسان خودش متوجه نيست كه چطور موانع برداشته مى‏ شود و چطور زمينه و بستر براى حركت فراهم مى‏ شود. ❖ در اين دعا حضرت به خوبى اين مطالب را براى انسان بيان مى‏ كنند، اصلًا تمام زندگى انسان را مى‏ ريزند رو و روشن مى‏ كنند، فكر انسان و راه انسان، مقصد انسان، از كجا انسان آمده و به كجا خواهد رفت و چه بايد انجام بدهد و چه مسائلى بايد متشبث بشود و امثال ذلك و اين‏قدر اين دعا، در وقت خاص و در موقع خاص مهم است كه حتى از روزه روز عرفه كه از روزه‏ هاى معدود سال است، مى‏ گويند اين بر آن ترجيح دارد و بايد اين را انسان مقدّم بدارد، على كل حال در اين‏جا در همين دعا هم قضيه و مسئله شوق را در آن‏جايى كه تعارض است ملاحظه مى‏ كنيد. @ghazi_ir
﷽ ⭕️. روزی هزار عرفات! 🔹. كسى كه در عَرَفات است فقط از گناهان توبه می‌كند؛ اما سالكى كه می‌خواهد در راه خدا حركت كند روزى هزار عرفات‏ را می‌گذراند. کسی که در راه خدا حركت می‌كند، هر روزِ او عَرَفات‏ است. 🔹. آن حاجی يك بار در عمرش به عرفات می‌رود، ولی این سالک باید هر روز را در عرفات‏ و مشعر و منَى بگذارند؛ هر روز را بايد با مجاهده و مراقبه، و توی سرِ نفس زدن و مخالفت با هواى نفس بگذراند . 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، طهران، مجلس 17، (20 شوال 1423) @ghazi_ir
﷽ 📌. قربانی نفس، پیام حضرت ابراهیم علیه السلام 📚. عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ در جلسات " شرح عنوان بصری، جلسه ۲۲۳ " می فرمایند: ✍🏻 . داستان حضرت ابراهيم به هر دقيقه دقيقه ما كار دارد. در مواجهه با یک قضيه، آیا بايد كلام حق را بگويى يا كلام باطلی كه موافق نفس است؟ كلام حق را بگو و برو جلو، که يك ذبح كرده‌اى. شما چه نقشى در فلان قضیه بازى می‌کنید؟ حق را می‏گيرى يا اينكه آنچه را كه به نفعتان است؟ اگر آنچه را كه به نفع و مصلحت دنيوى شما هست انجام دهيد اين امتحان را باخته ايد، اگر انجام ندهيد، گرچه به ضرر باشد، شما نفس خویش را ذبح كرده‌ايد و سر بريده‌ايد. ❖. در قضاوتی که پيش می‌آید اگر انسان بخواهد حق را بگويد ممكن است بر ضرر او یا منتسبین به او باشد، درحالیکه حق با طرف مخالف است، انسان چه می‌کند؟ آيا يك جورى حرف را می ‏پيچاند که بالاخره هوای این طرف هم داشته باشد؟ يا اينكه نه، صريح می‌گوید كه آقا در اين مسئله حق با شماست و آن طرف (که منتسب به ما بود) اشتباه كرده است. اگر خيلى صريح گفتيم، نفس را ذبح كرده‌ايم، اگر نگفته‌ايم باخته‌ايم. در همه مطالب و وقایع به همین صورت است. ❖. لذا قضيه حضرت ابراهيم نسبت به رفتار و کردار انسان جنبه سمبليك دارد و باید انسان در هر جا اين مطلب را در نظر بگيرد. اين نكته، نكته‏ اى است كه انسان را جلو می‏برد. يعنى داستان حضرت ابراهيم پيامى است براى همه افراد كه: بسم الله! بفرماييد! اين گوى و اين ميدان، قضیه حضرت ابراهیم و ذبح فرزند برای ایشان بود و نمی گوییم این چنین کنید؛ الان اين حرف‏ها نيست. الان مسئله این است که در فلان قضيه چرا حق را نگفتى؟ الان در فلان قضيه چرا تهمت زدى؟ الان در فلان واقعه چرا خلاف آنچه را كه می‌دانستی عمل كردى و بر زبان آوردى؟ اين مطلب مطلبى است كه پيام روز عيد قربان‏ است. @ghazi_ir
﷽ 🔶. اين ذبيحه و قربانی كه شما در روز عيدقربان انجام می‌دهید، نه گوشت آن به خدا مى‏ رسد نه خون آن. گوشتش را بايد فقرا و مؤمنين و خودتان بخورید؛ و اين جنبۂ ظاهرِ ذبيحه است؛ و لیكن آن جنبۂ باطنش به خدا می‌رسد و صعود می‌کند و بالا می‌رود. 🔹. آن جنبۂ باطن چيست؟ آن حالت عبوديت و رِقّيّت و بندگى كه انسان خود را و نفس خود را در برابر ارادۂ پروردگار و مشيّتِ او قربانى می‌کند و خود را تمام عيار و به تمام معناىِ كلمه، تحت اراده و مشيّت او قرار می‌دهد و با تمام وجود در مقابل آن وجودِ حىّ قيّوم، سرِ خضوع و تواضع فرود می‌آورد و به كشتار و از بين بردن همۂ إنّيّات و همۂ نفسيّات و خود محورى‏ ها می‌پردازد و تمام رسم و رسوماتِ جاهلى را به قربانگاه معبود می‌فرستد و در آخر خود را كه عبارت از همان انّيّت و نفسِ او است، تقديم حضرت محبوب می‌كند. اين جنبۂ تقواى او است و اين جنبۂ روح و باطن عمل است. 🔹. اگر انسان در هنگام قربانى به اين مسائل توجه داشته باشد، قربانى او مورد پذيرش حق است و اگر نباشد، نيست. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📜. مبانى سير و سلوك الى الله، مجلس 2 - 26 شعبان 1421 @ghazi_ir
﷽ 🌺. ❈. مقام علم و ادراک‌ به حقائق جداست، و مرحله خضوع نفس و انقیاد او نسبت به حق جداست. بسیاری از کسانی که در چاه طبیعت و هوی گرفتارند، نه به علت جهل آنان بطریق صلاح می باشد، بلکه چه بسا دارای علم کافی هستند، و بسیار خوب زشت را از زیبا تشخیص می دهند، ولی در مقام عمل روی سیطره قوای نفسیه، و عدم انقیاد آنها نسبت بملکه عقل، و روی غلبه غرائز شهویه، خود را در کام آن کردار زشت و ناپسند در می آورند. لذا انبیاء و ائمه اطهار دعتوشان مبنی بر اصلاح نفس است، و خضوع و انقیاد در مقابل حق، خدای علی اعلی فرمود: قَد اَفلَحَ مَن زَکّیها وَ قَد خابَ مَن دَسّیها ( شمس/۱۰) هیچ نفرمودند فلاح مختص کسانی است که روایت از پیغمبر بشنود، و بدبختی و خسران برای کسی که نشنود؛ بلکه فرمود رستگاری برای کسی است که نفس خود را اصلاح کند، و زیان و خسران برای کسی است که نفس خود را به تباهی آورد، و در طی طریق هلاک آزاد گذارد. ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. امام شناسی، ج۱، ص ۲۳۰ @ghazi_ir
﷽ 💠. 🔹. آن علی که در روز عید غدیر با او بیعت شد، امروز امام زمان علیه السلام است. 🎙. سخنرانی عید غدیر سال ١۴٣۵ آیت الله طهرانی قدس سره @ghazi_ir
﷽ 🔵. چون به آزادی نبوّت هادی است مومنان را ز انبیاء آزادی است 🔸. پيغمبر كه در روز عيد غدير، هشتاد هزار نفر را جمع كرد و امیرالمؤمنین را معرّفی کرد براى اين بود كه بفرماید: "ای مردم! آن كسى كه می‌تواند شما را به آزادى برساند، اين علیّ است" 🔸. كسى غير از اين علىّ نمی‌تواند شما را به اين آزادى برساند، نمی‌تواند اين زنجيرها را باز كند. كسى غير از اين علىّ نمی‌تواند اين زنجيرهايى که به خود بسته‌اید و قطار و كشتى را با آن حركت می‌دهند را باز کند؛ اين زنجيرها را فقط علىّ می‌تواند باز کند. به دنبال ابوبکر نرويد كه او مرتّب بر زنجيرهایتان اضافه می‌‏كند! 🔸. كيست مولا آن كه آزادت كند بند رقّيّت ز پايت بگسلد 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ثمالی سنه 1429، جلسه 2 علیه السلام رحمه الله @ghazi_ir
﷽ ❈. اعتقاد مرحوم قاضی رضوان الله علیه نسبت به مولانا جلال الدین رومی بلخی از زبان مرحوم علامه طهرانی قدس الله سره: اما ملای رومی را عارفی رفیع مرتبه می دانستند و به اشعار وی استشهاد می نمودند و او را از شیعیان خالص امیرالمؤمنین علیه السلام می شمردند و قائل بودند که : محال است شخصی به کمال انسانی برسد و ولایت برای او مشهود نگردد و می فرمودند: وصول به توحید فقط از ولایت است و ولایت و توحید یک حقیقت است بنابراین بزرگان از معروفین و مشهورین از عرفاء که اهل سنت بوده اند یا تقیه می کرده اند و در باطن شیعی بوده اند و یا به کمال نرسیده اند. مرحوم حداد نیز بار ها تصریح فرمودند: وصول به مقام توحید و سیر صحیح الی الله و عرفان ذات احدیت عز اسمه بدون ولایت امامان شیعه و خلفای به حق از علی بن ابیطالب و فرزندانش از بتول عذراء صلوات الله علیهم محال است. 📕 حریم قدس ص89 🔹 ما را در اینستاگرام دنبال کنید: https://www.instagram.com/p/CDds9Acnztw/?igshid=1u0fzkwep7oz9