eitaa logo
QASiM.ZARIF.RESEARCH
1 دنبال‌کننده
196 عکس
6 ویدیو
13 فایل
پیوند عضویت در صفحه اینستاگرام: instagram.com/ghzresearch
مشاهده در ایتا
دانلود
در کوچه‌باغ پژوهش آسیب‌‌شناسی پژوهش ۱ حس استغناء! نتیجه‌های از پیش معلوم! استاد علی‌رضا آزاد: ما تصور می‌کنیم همه حقیقت در نزد ماست. چرا؟ چون بر این باور راستین هستیم که اسلام دینی کامل و منتهای حقیقت است. دینت کامل است، تو چه‌کاره هستی؟! تو نیز کاملی؟ فهم تو نیز از دین کامل است؟ به شما بنز آخرین سیستم بدهند و رانندگی بلد نباشی، آن ماشین به چه‌کار شما می‌آید؟ حس استغنایی که گاهی در حد خودشیفتگی وجود دارد مانع از این است که ما برویم زانو بزنیم پیش کسانی که پژوهش را بهتر از ما بلدند؛ و هم‌چنین مانع از این می‌شود که نتایجی مخالفِ باور و تصورمان از حقیقت را به‌راحتی بپذیریم. خیلی وقت‌ها تحقیق می‌کنیم اما نتیجه تحقیق از قبل معلوم است. گویا اصلاً نمی‌توان تحقیق انجام داد و نتیجه متفاوتی به دست آورد. فردی را می‌شناسم که موضوع رساله دکترای وی بررسی روایات حجاب بود ولی موضوع آن اصلاً تصویب نشد زیرا نظرشان این بود که ایشان فردی خوب و فاضل است، ولی اگر نتیجه این تحقیق ‌این باشد که این احادیث سند ندارند و غلطند، چه بکنیم؟ پس بهتر است این تحقیق را انجام ندهند! نظیر این مسئله روزی ده‌ها بار در این کشور اتفاق می‌افتد؛ یعنی شما خیلی از اوقات نمی‌توانید پژوهش واقعی انجام دهید و باید نتیجه تحقیق از قبل معلوم باشد و مخالفِ باورِ رایج نمی‌توانید نتیجه بگیرید و اگر نتیجه بگیرید نمی‌توانید بیان کنید!
پانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان ویژه استادان و طلاب دانش‌پژوه حوزه علمیه خراسان مهلت ارسال آثار: 15 خرداد 99 طلاب عزیز برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره اعم از انتخاب موضوع، آشنایی با ابزارها و نرم‌افزارهای پژوهشی، ویرایش و نگارش، صفحه آرایی، آشنایی با word و ... به پژوهش مدرسه مراجعه فرمایند. نکته مهم: اثر پژوهشی منحصر در نگارش مقاله نیست بلکه افزون بر مقاله می‌تواند کتاب، رساله علمی و پایان‌نامه، طرح و ایده پژوهشی و تولید نرم‌افزارهای پژوهشی باشد. همچنین بخش ویژه این فراخوان شامل عناوین زیر است: 1. بیانیه گام دوم؛ راهکارها و راهبردها 2. سردار سلیمانی و مکتب مقاومت 3. حوزه انقلابی، حوزه تحولی اطلاعات بیشتر در spnf.hozehkh.com
📚گام نخست پژوهش 💡ایده‌پردازی اگر 🐔مرغی 500 روز روی 20 تخم مرغ🥚 بدون نطفه بخوابد جوجه‌ای🐣 از آن ها بیرون نخواهد آمد. اگر فردی دویست هزار یادداشت📝 از کتاب های مختلف📚 بردارد، یک کار پژوهشی تولید نخواهد شد. گرفتن اطلاعات از جاهای دیگر و چیدن آن ها در کنار هم، کار چندان شاقی نیست و نیاز به صرف وقت زیادی نیست. اگر تنها چند کتاب را جلوی خود بگذاریم و قسمت هایی از آن را روی تعدادی فیش 📝بنویسیم، تنها نسخه‌های چاپی📓 را به نسخه‌های خطی 📖تبدیل کرده‌ایم! این تنها یک سوء تفاهم است که گمان کنیم هماره باید چیزهایی را یادداشت کنیم که از آن خودمان نیست و (Personal_Ideas) ما نیازی به یادداشت کردن ندارند و گویا همیشه باید همان‌جا در حبس بماند. بسیاری از دانش پژوهان به مشاور پژوهش مراجعه می‌کنند و درخواست ارایه یک موضوع از جانب مشاور دارند. این در حالی است که او پیش از این بارها و بارها در ذهن خود به موضوعی ناب (بهتر بگویم ) رسیده‌است ولی آن را حفظ نکرده‌است و چنان ماهی در تاریکی های دریای ذهن ما گم می‌شود. اگر این ماهی آن زمان که به سطح آب می‌آید صید شود نزد مشاور تنها درباره چگونگی طبخ این ماهی گفتگو می‌شود! (برای همین است که هر کدام از طلبه‌ها برای مشاوره سراغم آمدند و درخواست موضوع کردند از آن‌ها پرسیدم چه چیزی ذهنت را مشغول ساخته است؟ و سعی کردم همان را برایش پرورش دهم. ) ادامه در پست بعدی👇👇👇👇‌
ادامه پست بالا👆👆👆برای ما بارها پیش آمده است که شباهنگام در خواب رویا دیده‌ایم. بیدار می‌شویم تنها نیمی از ماجراهای رویایمان را به یاد داریم. وضو می‌گیریم. نماز می‌خوانیم. یک چهارم از رویا در ذهن می‌ماند و پس از زمانی کوتاه یک هشتم و... هنگامی که کنار خانواده و نزدیکان خود می نشینیم، می گوییم یک رویای شیرین داشتم ولی هیچ یادم نمی‌آید. همانند رویا می ماند در یک لحظه در ذهن ما جرقه می‌زند ولی اگر حفظ نشود باقی نمی‌ماند. تنها با نوشتن حفظ می شود. اینک دفترچه و قلم را از خود جدا نسازید. در رویارویی با پدیده‌های پیرامون خود ساده گذر نکنید. سر درس، در مباحثه، در جلسه اخلاق، در معاشرت با دوستان، در گعده‌ها، تفریح‌ها و... سراسر برای پژوهش یافت می‌شود. چه کنیم تا پردازی زبردست شویم؟ نخستین راه پرسشگری است. الف، ب است. این یک گزاره است. می توان پرسید: چرا الف، ب است؟ چرا الف، ج نیست؟ اگر الف، ب است پیامدهای آن چیست و اگر ج است چه؟ و... چگونه روحی پرسشگر داشته باشیم؟ تقویت قوه تفکر (نیز می‌توان درباره پدیده‌های پیرامون خود خیال‌پردازی کرد.)
چگونه یک نهاد آموزشی، دانشجویانی نامتفکر پرورش می‌دهد؟ ١. به جای آموزش، تنها به القا مفاهیم بسنده می‌کند. ٢. به جای درونی ساختن مفاهیم، به حفظ آنها تشویق می‌کند. ٣. به جای درگیر کردن دانشجو با روند علمی، او را وادار می‌کند دانشِ پیش‌تر کسب شده را به خاطر بسپرد. ۴. به جای رشد روحیه پرسشگری او را به پذیرفتن منفعلانه مفاهیم وامی‌دارد.
نگران زبان فارسی‌ام (1) درآمد: اهمیت پرداختن به زبان فارسی باید اعتراف کنیم که در کار تقصیر شده است. نه فقط در این چند ساله‌ی اول پیروزی انقلاب که هرکسی به کاری مشغول بود، به این مهم چندان پرداخته نشد، بلکه در گذشته نیز تقصیرهای بزرگتر و بیشتری صورت گرفت و با این‌که در این کشور ادبا و شعرا و فارسی‌دانان و فارسی‌گویانِ بزرگی بودند، اما در این سنین متمادی، آن رشدی را که بایستی می‌کرد و آن سعه‌یی را که در دنیا باید پیدا می‌کرد، پیدا نکرد(1). من می‌بینم کار درستی در این زمینه انجام نمی‌گیرد و تهاجم به زبان زیاد است. یک روزی از قسطنطنیه‌ی آن روز، از استانبولِ آن روز، زبان علمی بوده تا شبه قاره‌ی هند؛ اینکه عرض می‌کنم از روی اطلاع است. ما در کانون ، داریم را فراموش می‌کنیم؛ برای تحکیم آن، برای تعمیق آن، برای گسترش آن، برای جلوگیری از دخیلهای خارجی هیچ اقدامی نمی‌کنیم. من از این احساس خطر می‌کنم.(2) (1)بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی70/11/27 (2) بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی۹۲/۰۹/۱۹ تنظیم پیام: @GhasemZarif
گام نخست پژوهش ایده‌پردازی (2) از شخصی پرسیدند چرا تو چیزی کشف یا اختراع نمی‌کنی؟ گفت: هر چه کشف کردنی بوده قبلا کشف کرده‌اند و هر چه قابل اختراع بوده، قبلا اختراع شده است و هر چه فکر می‌کنم هیچ مطلب تازه‌ای که بخواهم کشف کنم یا دستگاه جدیدی که بخواهم اختراع کنم به ذهنم نمی‌رسد! وجه مضحک بودن این مسئله در این است که اصلا نصف راه همان است که فرد متوجه شود چه چیزی را اختراع کند؛ چرا که اگر بفهمد چه چیزی را می‌خواهد اختراع کند، مراحل بعدی را خودبه خود ادامه خواهد داد. در همه کارهای پژوهشی وضع به همین شکل است و بخش اصلی کار، همان بخش اول است. قبل از نیوتن هزاران نفر زیر درخت خوابیده بودند و میوه‌های زیادی از درختان پایین افتاده بود، ولی چرا قبل از او هیچ کس متوجه جاذبه زمین نشده است و از روی افتادن میوه‌ها پی به جاذبه نبرده بود!؟ منبع: روش تحقیق با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث دکتر
: پژوهش اولاً مورد اهتمام قرار بگیرد، ثانیاً سمت و سوی پرداختن به نیازهای کشور را پیدا کند. پژوهش را تابع نیاز خودمان قرار بدهیم. ۱۳۸۸/۰۶/۰۸ پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. هدف پژوهش دو چیز است: یکی رسیدن به مرجعیّت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فنّاوری، دوّم حلّ مسائل کنونی و آینده‌ی کشور.۹۷/۰۳/۲۰ آن کسانی که دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقی، مرکز علمی را میخواهند از علم و از تحقیق و پژوهش دور کنند، برای دشمن کار میکنند. 85/03/14
نخستین جلسه از پودمان آموزشی اقتصاد عرضه، تقاضا، تهاتر (1) با ارائه استاد نورالله فریمانه دوشنبه 25 آذر 98
ثبت نزدیک به دوهزار جلد کتاب در سامانه کتابخانه دیجیتال حوزه علمیه خراسان و کتابگردانی و چینش دوباره کتاب‌های کتابخانه پاییز 98
چرا دچار کمبود زمان می‌شویم؟ پاسخ: 1. رویاهای بزرگ و هدف گذاری غیرواقعی 2. ضعف در مهارت تصمیم گیری و اولویت بندی 3. کمال طلبی 4. حل موردی مشکلات و نداشتن نگاه فرایندی (ضعف در مهارت حل مسئله) 5. اهمال کاری و به تعویق انداختن 6. ضعف در هنر نه گفتن 7. ضعف در مدیریت انرژی (توضیح هر یک به مرور ارائه خواهد شد)
يُنَبَّؤُا الْإِنْسانُ يَوْمَئِذٍ بِما قَدَّمَ وَ أَخَّرَ بَلِ الْإِنْسانُ عَلي‏ نَفْسِهِ بَصيرَةٌ بیهوده در انتظار فردا منشین کامروز تو فردای پریروز بود
نفس کتابداری، یک کار انسانیِ فرهنگیِ برجسته‌ای است؛ منتها کتابدار صرفاً آن کسی نیست که خدمتِ آوردن و دادن کتاب را به عهده میگیرد؛ کتابدار میتواند منبع و منشأ و مرجعی باشد برای راهنمائی مراجعه کنندگان به کتاب. یکی از کارهای مهم این است که ما ذهن را عادت بدهیم به نظم در مطالعه. گاهی مراجعه‌ی به یک کتاب اگر در جای خود قرار بگیرد؛ یعنی قبل از این کتاب، کتابهای دیگری که متناسب با این موضوع است، خوانده شده باشد، بعد این کتاب مطالعه شود، تأثیر به‌مراتب بیشتر و عمیق‌تری خواهد داشت از این که این کتاب بدون ملاحظه‌ی آنچه که مرتبط با آن است، دیده شده باشد. خب، این راهنمائی می‌خواهد.
پایگاه جامع قرآن یکی از بزرگترین پایگاه های قرآن پژوهی است. مهمترین اطلاعات ارائه شده در این پایگاه عبارتند از: متن قرآن مجید با فهرست های گوناگون، ارائه اطلاعات لازم در مورد سوره ها و آیات قرآن مانند: ترجمه قرآن به اکثر زبان های خارجی، تفاسیر قرآن به زبان فارسی و عربی دسته بندی احادیث تفسیری از تفاسیر روایی شیعی، اعراب قرآن شامل تجزیه صرفی، ترکیب نحوی و تحلیل بلاغی، فرهنگ موضوعی، اعلام قرآن، سوره نامه و تلاوت قرآن توسط قاریان مشهور جهان اسلام. https://quran.inoor.ir/
برای پژوهش در ترجمه‌ها و تفسیر‌های قرآن به قسمت قرآن (شماره 1 در تصویر) بروید. آیه مورد نظر را انتخاب کنید (شماره 2 در تصویر). بر روی ترجمه یا تفسیر کلیک کنید (شماره 3 در تصویر)
در این سامانه جامع قرآنی از 108 ترجمه به زبان‌های گوناگون و گرایش‌های مختلف ارایه شده است. (به تصویر نگاه کنید)
بخش تفسیر قریب به دویست تفسیر از مذاهب گوناگون و زبان‌های مختلف در این سامانه موجود است. (به تصویر نگاه کنید.)
اعلام قرآن اعلام قرآن از پژوهش های نوین این پایگاه است. یکی از عوامل کلیدی در تفسیر قرآن شناسایی دقیق اعلام صریح و غیر صریح است. در این بخش، اعلام موجود در آیات با استناد به تفاسیر مهمی چون مجمع البیان طبرسی و جامع البیان طبری استخراج گردیده و به 24 گروه دسته بندی شده است. علاوه بر آن هر علم با ارجاع به اعلام مرتبط و اتصال مقاله ای به آن، به صورت گسترده تر معرفی شده است. امکان لینک اعلام به پایگاه نور مگز و نورلایب وجود دارد.
با انتخاب عَلَم مورد نظر می‌توان به توضیحی درباره آن دست یافت (به تصویر نگاه کنید)
همچنین می‌توان جای عَلَم مورد نظر در قرآن کریم را بیابیم. (به تصویر نگاه کنید)
سوره‌نامه شناسنامه سوره‌های قرآن است. در این بخش برای قرآن و هر یک از سوره‌ها شناسه ای منسجم با سرفصل‌های یکدست از منابع تفسیری و علوم قرآنی تدوین گردیده است. تلاش شده اطلاعات کامل و جامع سوره از منابع معتبر گردآوری و با حذف موارد تکراری و تکمیل کمبودها با متنی هماهنگ ارائه گردد. در بخش سوره‌نامه می‌توان به فهرست سوره‌های قرآن با دو چینش بر اساس ترتیب نزول و مطابق با مصحف دست یافت. همچنین با کلیک بر "درباره قرآن" می توان حجم انبوهی از اطلاعات پیرامون قرآن کریم را مشاهده و مطالعه نمود.
اعراب قرآن جدیدترین قرآن پژوهی هوشمند در زمینه صرف، نحو و بلاغت است. در این برنامه یکدوره اعراب کامل قرآن به صورت ماشینی و دستی ارائه شده است. تجزیه صرفی و ترکیب نحوی قرآن با قابلیت دسته بندی تگ های صرفی و نمایش پیکره نحوی با جستجوی ترکیبی و ارائه بلاغت قرآن به شیوه درختی با اتصال به آیات نمایش داده می شود.
پانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان ویژه استادان و طلاب دانش‌پژوه حوزه علمیه خراسان مهلت ارسال آثار: 15 خرداد 99 طلاب عزیز برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره اعم از انتخاب موضوع، آشنایی با ابزارها و نرم‌افزارهای پژوهشی، ویرایش و نگارش، صفحه آرایی، آشنایی با word و ... به پژوهش مدرسه مراجعه فرمایند. نکته مهم: اثر پژوهشی منحصر در نگارش مقاله نیست بلکه افزون بر مقاله می‌تواند کتاب، رساله علمی و پایان‌نامه، طرح و ایده پژوهشی و تولید نرم‌افزارهای پژوهشی باشد. همچنین بخش ویژه این فراخوان شامل عناوین زیر است: 1. بیانیه گام دوم؛ راهکارها و راهبردها 2. سردار سلیمانی و مکتب مقاومت 3. حوزه انقلابی، حوزه تحولی اطلاعات بیشتر در spnf.hozehkh.com
برخی از اشتباهات رایج در حیطه مدیریت زمان 1. تمایل به کم‌خوابی 2. تهیه فهرستی از همه کارهای ریز و درشت؛ کوتاه و طولانی، مهم و غیر مهم این کار بیشتر باعث وقت‌گیری و سردرگمی می‌شود انسان را عصبی و افسرده می‌کند و باعث استرس‌زایی می‌شود. مدیریت زمان باید لذت ما را از انجام کارها افزایش دهد. 3. استفاده از چندین ابزار مختلف و متنوع برای مدیریت زمان، باعث سردرگمی و وقت‌گیری می‌شود. 4. انجام دادن چند کار به‌صورت هم‌زمان اگر بر روی یک کار تمرکز کنیم، دقت و راندمان افزایش می‌یابد و انرژی کمتری مصرف می‌شود. 5. یکی دیگر از اشتباهات در مدیریت زمان، مدیریت همه لحظه‌ها و برنامه ریختن برای تمام دقایق و یا برنامه‌ریزی کردن برای بخشی از زمان‌ها است. بهترین برنامه‌ریزی، برنامه‌ای است که تنها زمان‌ها و کارهای مهم در آن درج شود. 6. کار بی‌وقفه و پیوسته، باعث کاهش راندمان می‌شود. زمان استراحت و تنفس در برنامه تعریف‌ شود. 7. داشتن وسواس برای انجام تمام کارها
نگران زبان فارسی‌ام (2) چرا زبان فارسی؟ نمی‌شود باور کرد که نفوذ به خاطر قدرت سیاسی کشور فارسی‌زبان است. علت نفوذ شاید یک مقدار در خود ذات این زبان است؛ یعنی ترکیب و شیوایی ویژه و آهنگی که این زبان دارد. من از بعضی کسانی که در مجامع جهانی خیلی حضور پیدا می‌کنند و نطق‌های مختلف را می‌شنوند، شنیدم که می‌گفتند آهنگ و نطق‌های فارسی، گیراتر از آهنگ زبان‌های دیگر است. علت دیگر نفوذ ، آن بار معنایی است که این زبان با خودش حمل می‌کند. ، فرهنگ غنییی را با خودش می‌برده است؛ این فرهنگ امروز در اختیار ماست؛ عمدتاً هم فرهنگ اسلامی است. امروز هم حقیقتاً در دنیا جاذبه‌ی جدیدی پیدا کرده است. هر جا که جاذبه‌ی این فرهنگ و این تفکر بتواند راهی باز کند و نفوذی بکند، هم هست. در چنین شرایطی، در کانون ، باید به این زبان رسید. این زبان خیلی سعه و ظرفیت دارد. (1) انگلیسی‌ها با زرنگی زبان خودشان را زبان علم و زبان بین‌المللی کرده‌اند و هر چه شما می‌خواهید یاد بگیرید و هر چه می‌خواهید بخوانید، مجبورید زبان آن‌ها را یاد بگیرید. شما کاری کنید که در پنجاه سال آینده، همین نیاز به شما باشد. (2) کاری کنید که پنجاه سال بعد، اگر کسی خواست به تازه‌های علمیِ آن روز دست پیدا کند، مجبور بشود بیاید یاد بگیرد (3) از پیشرفت علمی در کشور برای گسترش و نفوذ استفاده شود. زبان خیلی مهم است برادران و خواهران عزیز! اهمیت زبان ملی یک کشور برای خیلی‌ها هنوز دانسته و شناخته نیست.
گام نخست پژوهش ایده‌پردازی (3) می‌خواهیم در عمل یک تحقیق را شروع کنیم. چه باید کرد؟ یک دور فلسفی در تحقیق وجود دارد که شاید در نگاه اول آن را به یک امر غیر ممکن تبدیل کند. تحقیق باید در آغاز کار باید داشته باشد. یعنی تا زمانی که یک پژوهشگر، و نداشته باشد، نمی‌تواند شروع به تحقیق کند؛ از سوی دیگر برای اینکه حرف نوی داشته باشد باید تحقیقی انجام داده باشد؛ و این دور است و غیر ممکن؛ لذا هرگز هیچ تحقیقی انجام نخواهد شد، چون لازمه آن، وقوع یک امر غیر ممکن است و ظاهرا نیز همین طور است! در جواب این دور باید گفت که نمی توان یک تحقیق را از صفر شروع کرد. فرد باید در زمینه علمی مربوط به مرحله ای از دانش رسیده باشد که یک و فکر نو در ذهنش ایجاد شده باشد تا این نو، آغازی بر یک تحقیق باشد. سپس تحقیق را انجام داده و در پایان، آن به یک علم اثبات شده تبدیل شود. ادامه در پست بعدی👇👇👇👇
ادامه پست بالا👆👆👆👆برای اینکه به یک کشف علمی برسیم، صرف تلاش و زحمت و عرق ریختن، مشکلی را حل نمی کند بلکه باید فکر و ای وجود داشته باشد. پس اگر روزی جرقه یک در ذهنمان زده شد، مهم این است که ابزار انجام آن تحقیق را داشته باشیم و روش تحقیق را به خوبی بشناسیم. باید دستور پخت و ارائه یک را به شکلی قابل قبول به دست‌آورد. مواد اولیه را باید خودتان داشته باشید و نوع غذا را هم باید خودتان انتخاب کنید. البته تضمینی وجود ندارد که هر ، الزاما به نتیجه برسد. همیشه نود درصد اختراعات و اکتشافات علمی منتهی به شکست است. لازم نیست هر کاری که شروع می‌کنیم حتما در انتها، نتیجه ای از آن بگیریم. ادیسون جمله معروفی دارد به این مضمون که: «من نهصد و نود و نه روش می‌دانم که به اختراع چراغ برق منتهی نمی‌شود!». تحقیق، کار پرزحمتی است که فقط در برخی از موارد به نتیجه می‌رسد؛ بنابراین باید برخورد واقع بینانه‌ای با آن داشت. منبع: روش تحقیق عمومی بارویکرد علوم انسانی-اسلامی دکتر
سخنی درباره اهمال‌کاری: (بخش نخست) یک شکل ساده از تعریف اهمال‌کاری (Procrastination) به‌صورت زیر است: اهمال‌کاری یعنی این‌که کارهای ضروری‌ را عقب بیندازیم و ترجیح دهیم که ابتدا به سراغ کارهایی با ضرورت کمتر برویم. به‌بیان‌دیگر، اگر ملاک ما در اولویت بخشیدن به فعالیت‌هایمان "لذت اکنون" باشد و حواسمان به "دردِ دور" نباشد و کارهایی که لذت انجامشان بیشتر یا رنج انجام‌ دادنشان کمتر است را در فهرست فعالیت‌های خود – فارغ از اهمیت و ضرورت واقعی آن‌ها – در اولویت قرار دهیم نه کارهای ضروری و مهمّمان را دچار اهمال‌کاری شده‌ایم. اینکه انسان‌ها به‌جای اینکه به اثرات بلندمدت تصمیم‌ها و رفتارهای خود فکر کنند، به‌صورت کاملاً غریزی ترجیح می‌دهند رفتارهای لذت آفرین را انجام داده و از رفتارهای رنج‌آور دوری کنند، نشان اهمال‌کاری آن‌هاست. انسان در شبیه‌سازی و تخمین آینده خطاهای زیادی دارد و نمی‌تواند به‌درستی حدس بزند که وقتی کار امروز را به فردا می‌اندازد، فردا چه احساسی را تجربه خواهد کرد. شاید اگر می‌توانست تلخی و سختی احساس فردا را به‌درستی پیش‌بینی کند، کارهایش را در زمان مناسب انجام می‌داد و به سمت اهمال‌کاری نمی‌رفت. فرض کنید همان لحظه که در رانندگی خطایی انجام می‌دهید، جریمه از حساب شما کسر شود. اثر این نوع پرداخت جریمه، با جریمه‌ای که ماه‌ها یا سال‌ها بعد، زمان معامله‌ی ماشین و اخذ صورت‌ وضعیت خلافی خودرو پرداخت می‌کنید، تفاوت دارد. اهمال‌کاری و به تعویق انداختن را زمانی می‌توان به‌عنوان یک مشکل و اختلال رفتاری مورد توجه جدی قرار داد که سه ویژگی زیر را داشته باشد: موجب کاهش کارایی شود 2 . در کارها و فعالیت‌های ضروری هم وجود داشته باشد. 3. در کل، موجب تأخیر در انجام فعالیت‌ها شود. به عبارتی اگر شما باید تا فردا یک هدیه برای تولد دوستتان بخرید و امروز هم جمعه هست و کار دیگری ندارید، عقب انداختن خرید هدیه از صبح به ظهر یا عصر – حتی اگر به نیت استراحت بیشتر باشد – مصداقی از اهمال‌کاری نیست. اما اگر در دانشگاه یا مدرسه هستید و برای خودتان می‌چرخید و درودیوار را نگاه می‌کنید و در همان حال دوستانتان منتظر هستند که به سراغشان بروید و انجام پروژه درسی و مباحثه و... را آغاز کنید، باید بپذیرید که به‌صورت جدی گرفتار اهمال‌کاری هستید. ادامه دارد...
سخنی درباره اهمال‌کاری: (بخش دوم) تبعات منفی اهمال کاری: تبعات منفی زیادی برای اهمال‌کاری شمرده شده است که از جمله آنها می‌توان به استرس، اضطراب، احساس گناه، ایجاد بحران یا تصور وجود بحران، کاهش سلامت و همینطور کاهش خروجی مفید و بهره وری اشاره کرد. من چقدر اهمال‌کارم؟!!! (پرسشنامه پیرس استیل) (برای امتیاز دادن به هر جمله، می‌توانید عددی بین ۱ تا ۵ در نظر بگیرید. عدد یک نشان می‌دهد که آن جمله اصلاً شما را توصیف نمی‌کند و عدد پنج نشان می‌دهد که آن جمله کاملاً توصیف شماست. سایر عددها هم، وضعیتی بین این دو را نشان می‌دهند.) 1.تصمیم‌ها را‌ آن‌قدر به تأخیر می‌اندازم که دیر می‌شود. 2.حتی وقتی تصمیم می‌گیرم، اجرای آن را به تأخیر می‌اندازم. 3.پیش از این‌که به تصمیم‌های نهایی برسم، وقت بسیاری را به بهانه‌ی‌ موضوعات بی‌اهمیت تلف می‌کنم. 4.حتی وقتی به مهلت مشخصی نزدیک می‌شوم، اغلب وقتم را صرف کارهای دیگر می‌کنم. 5.حتی فعالیت‌های کم‌زحمت من که فقط به کمی نشستن و کار کردن نیاز دارند، روزها عقب می‌افتند. 6.معمولاً می‌بینم سرگرم انجام کارهایی هستم که قرار بوده چند روز قبل انجام شوند. 7.مدام می‌گویم: این کار را فردا انجام می‌دهم. 8.اغلب وقتی می‌خواهم کاری را شروع کنم، قبل از آن تأخیرهای بی‌دلیل ایجاد می‌کنم. 9.وقت کم می‌آورم. 10.کارها را سر زمان خودشان انجام نمی‌دهم. 11.در رساندن کارها به مهلت تعیین شده، خوب نیستم. 12.انداختن کارها به آخرین دقیقه، در گذشته برای من هزینه مالی ایجاد کرده است. ادامه دارد...