May 11
May 11
در کوچهباغ پژوهش
آسیبشناسی پژوهش ۱
حس استغناء!
نتیجههای از پیش معلوم!
استاد علیرضا آزاد:
ما تصور میکنیم همه حقیقت در نزد ماست. چرا؟ چون بر این باور راستین هستیم که اسلام دینی کامل و منتهای حقیقت است. دینت کامل است، تو چهکاره هستی؟! تو نیز کاملی؟ فهم تو نیز از دین کامل است؟ به شما بنز آخرین سیستم بدهند و رانندگی بلد نباشی، آن ماشین به چهکار شما میآید؟ حس استغنایی که گاهی در حد خودشیفتگی وجود دارد مانع از این است که ما برویم زانو بزنیم پیش کسانی که پژوهش را بهتر از ما بلدند؛ و همچنین مانع از این میشود که نتایجی مخالفِ باور و تصورمان از حقیقت را بهراحتی بپذیریم. خیلی وقتها تحقیق میکنیم اما نتیجه تحقیق از قبل معلوم است. گویا اصلاً نمیتوان تحقیق انجام داد و نتیجه متفاوتی به دست آورد. فردی را میشناسم که موضوع رساله دکترای وی بررسی روایات حجاب بود ولی موضوع آن اصلاً تصویب نشد زیرا نظرشان این بود که ایشان فردی خوب و فاضل است، ولی اگر نتیجه این تحقیق این باشد که این احادیث سند ندارند و غلطند، چه بکنیم؟ پس بهتر است این تحقیق را انجام ندهند! نظیر این مسئله روزی دهها بار در این کشور اتفاق میافتد؛ یعنی شما خیلی از اوقات نمیتوانید پژوهش واقعی انجام دهید و باید نتیجه تحقیق از قبل معلوم باشد و مخالفِ باورِ رایج نمیتوانید نتیجه بگیرید و اگر نتیجه بگیرید نمیتوانید بیان کنید!
پانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
ویژه استادان و طلاب دانشپژوه حوزه علمیه خراسان
مهلت ارسال آثار: 15 خرداد 99
طلاب عزیز برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره اعم از انتخاب موضوع، آشنایی با ابزارها و نرمافزارهای پژوهشی، ویرایش و نگارش، صفحه آرایی، آشنایی با word و ... به پژوهش مدرسه مراجعه فرمایند.
نکته مهم: اثر پژوهشی منحصر در نگارش مقاله نیست بلکه افزون بر مقاله میتواند کتاب، رساله علمی و پایاننامه، طرح و ایده پژوهشی و تولید نرمافزارهای پژوهشی باشد.
همچنین بخش ویژه این فراخوان شامل عناوین زیر است:
1. بیانیه گام دوم؛ راهکارها و راهبردها
2. سردار سلیمانی و مکتب مقاومت
3. حوزه انقلابی، حوزه تحولی
اطلاعات بیشتر در spnf.hozehkh.com
#فراخوان_آثار_پژوهشی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
📚گام نخست پژوهش
💡ایدهپردازی
اگر 🐔مرغی 500 روز روی 20 تخم مرغ🥚 بدون نطفه بخوابد جوجهای🐣 از آن ها بیرون نخواهد آمد.
اگر فردی دویست هزار یادداشت📝 از کتاب های مختلف📚 بردارد، یک کار پژوهشی تولید نخواهد شد.
گرفتن اطلاعات از جاهای دیگر و چیدن آن ها در کنار هم، کار چندان شاقی نیست و نیاز به صرف وقت زیادی نیست.
اگر تنها چند کتاب را جلوی خود بگذاریم و قسمت هایی از آن را روی تعدادی فیش 📝بنویسیم، تنها نسخههای چاپی📓 را به نسخههای خطی 📖تبدیل کردهایم!
این تنها یک سوء تفاهم است که گمان کنیم هماره باید چیزهایی را یادداشت کنیم که از آن خودمان نیست و #اندیشه_های_شخصی (Personal_Ideas) ما نیازی به یادداشت کردن ندارند و گویا همیشه باید همانجا در حبس بماند.
بسیاری از دانش پژوهان به مشاور پژوهش مراجعه میکنند و درخواست ارایه یک موضوع از جانب مشاور دارند.
این در حالی است که او پیش از این بارها و بارها در ذهن خود به موضوعی ناب (بهتر بگویم #ایده_ناب) رسیدهاست ولی آن را حفظ نکردهاست و #ایده چنان ماهی در تاریکی های دریای ذهن ما گم میشود. اگر این ماهی آن زمان که به سطح آب میآید صید شود نزد مشاور تنها درباره چگونگی طبخ این ماهی گفتگو میشود! (برای همین است که هر کدام از طلبهها برای مشاوره سراغم آمدند و درخواست موضوع کردند از آنها پرسیدم چه چیزی ذهنت را مشغول ساخته است؟ و سعی کردم همان را برایش پرورش دهم. #ظریف)
ادامه در پست بعدی👇👇👇👇
ادامه پست بالا👆👆👆برای ما بارها پیش آمده است که شباهنگام در خواب رویا دیدهایم. بیدار میشویم تنها نیمی از ماجراهای رویایمان را به یاد داریم. وضو میگیریم. نماز میخوانیم. یک چهارم از رویا در ذهن میماند و پس از زمانی کوتاه یک هشتم و... هنگامی که کنار خانواده و نزدیکان خود می نشینیم، می گوییم یک رویای شیرین داشتم ولی هیچ یادم نمیآید.
#ایده همانند رویا می ماند در یک لحظه در ذهن ما جرقه میزند ولی اگر حفظ نشود باقی نمیماند.
#اندیشه_های_شخصی تنها با نوشتن حفظ می شود.
اینک دفترچه و قلم را از خود جدا نسازید.
در رویارویی با پدیدههای پیرامون خود ساده گذر نکنید.
سر درس، در مباحثه، در جلسه اخلاق، در معاشرت با دوستان، در گعدهها، تفریحها و... سراسر #ایدهای برای پژوهش یافت میشود.
چه کنیم تا #ایده پردازی زبردست شویم؟
نخستین راه پرسشگری است. الف، ب است. این یک گزاره است.
می توان پرسید: چرا الف، ب است؟ چرا الف، ج نیست؟ اگر الف، ب است پیامدهای آن چیست و اگر ج است چه؟ و...
چگونه روحی پرسشگر داشته باشیم؟ تقویت قوه تفکر (نیز میتوان درباره پدیدههای پیرامون خود خیالپردازی کرد.)
#آشنایی_با_روش_پژوهش
#ایده_پردازی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
چگونه یک نهاد آموزشی، دانشجویانی نامتفکر پرورش میدهد؟
١. به جای آموزش، تنها به القا مفاهیم بسنده میکند.
٢. به جای درونی ساختن مفاهیم، به حفظ آنها تشویق میکند.
٣. به جای درگیر کردن دانشجو با روند علمی، او را وادار میکند دانشِ پیشتر کسب شده را به خاطر بسپرد.
۴. به جای رشد روحیه پرسشگری او را به پذیرفتن منفعلانه مفاهیم وامیدارد.
#آموزش_پژوهش_محور
#هنر_پرسشگری
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
نگران زبان فارسیام (1)
#مقام_معظم_رهبری
درآمد: اهمیت پرداختن به زبان فارسی
باید اعتراف کنیم که در کار #زبان_فارسی تقصیر شده است. نه فقط در این چند سالهی اول پیروزی انقلاب که هرکسی به کاری مشغول بود، به این مهم چندان پرداخته نشد، بلکه در گذشته نیز تقصیرهای بزرگتر و بیشتری صورت گرفت و با اینکه در این کشور ادبا و شعرا و فارسیدانان و فارسیگویانِ بزرگی بودند، اما در این سنین متمادی، #زبان_فارسی آن رشدی را که بایستی میکرد و آن سعهیی را که در دنیا باید پیدا میکرد، پیدا نکرد(1). من میبینم کار درستی در این زمینه انجام نمیگیرد و تهاجم به زبان زیاد است. #زبان_فارسی یک روزی از قسطنطنیهی آن روز، از استانبولِ آن روز، زبان علمی بوده تا شبه قارهی هند؛ اینکه عرض میکنم از روی اطلاع است. ما در کانون #زبان_فارسی، داریم #زبان_فارسی را فراموش میکنیم؛ برای تحکیم آن، برای تعمیق آن، برای گسترش آن، برای جلوگیری از دخیلهای خارجی هیچ اقدامی نمیکنیم. من از این احساس خطر میکنم.(2)
(1)بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی70/11/27
(2) بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی۹۲/۰۹/۱۹
تنظیم پیام: @GhasemZarif
#زبان_فارسی
#کارگروه_نگارش_و_ویرایش_فارسی
گام نخست پژوهش
ایدهپردازی (2)
از شخصی پرسیدند چرا تو چیزی کشف یا اختراع نمیکنی؟ گفت: هر چه کشف کردنی بوده قبلا کشف کردهاند و هر چه قابل اختراع بوده، قبلا اختراع شده است و هر چه فکر میکنم هیچ مطلب تازهای که بخواهم کشف کنم یا دستگاه جدیدی که بخواهم اختراع کنم به ذهنم نمیرسد! وجه مضحک بودن این مسئله در این است که اصلا نصف راه همان است که فرد متوجه شود چه چیزی را اختراع کند؛ چرا که اگر بفهمد چه چیزی را میخواهد اختراع کند، مراحل بعدی را خودبه خود ادامه خواهد داد. در همه کارهای پژوهشی وضع به همین شکل است و بخش اصلی کار، همان بخش اول است. قبل از نیوتن هزاران نفر زیر درخت خوابیده بودند و میوههای زیادی از درختان پایین افتاده بود، ولی چرا قبل از او هیچ کس متوجه جاذبه زمین نشده است و از روی افتادن میوهها پی به جاذبه نبرده بود!؟
منبع: روش تحقیق با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث دکتر #احمد_پاکتچی
#آشنایی_با_روش_پژوهش
#ایده_پردازی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
#مقام_معظم_رهبری:
پژوهش اولاً مورد اهتمام قرار بگیرد، ثانیاً سمت و سوی پرداختن به نیازهای کشور را پیدا کند. پژوهش را تابع نیاز خودمان قرار بدهیم. ۱۳۸۸/۰۶/۰۸
پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّهی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. هدف پژوهش دو چیز است: یکی رسیدن به مرجعیّت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فنّاوری، دوّم حلّ مسائل کنونی و آیندهی کشور.۹۷/۰۳/۲۰
آن کسانی که دانشگاهها، مراکز تحقیقی، مرکز علمی را میخواهند از علم و از تحقیق و پژوهش دور کنند، برای دشمن کار میکنند. 85/03/14
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
#گزارش_تصویری
نخستین جلسه از پودمان آموزشی اقتصاد
عرضه، تقاضا، تهاتر (1)
با ارائه استاد نورالله فریمانه
دوشنبه 25 آذر 98
#پودمان_آموزشی_اقتصاد
#گروه_علمی_مطالعات_اقتصاد
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
#گزارش_تصویری
ثبت نزدیک به دوهزار جلد کتاب در سامانه کتابخانه دیجیتال حوزه علمیه خراسان و کتابگردانی و چینش دوباره کتابهای کتابخانه
پاییز 98
#کار_گروه_ترویج_فرهنگ_کتابخوانی
#کتابخانه_شهید_احمد_شفیعی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
چرا دچار کمبود زمان میشویم؟
پاسخ:
1. رویاهای بزرگ و هدف گذاری غیرواقعی
2. ضعف در مهارت تصمیم گیری و اولویت بندی
3. کمال طلبی
4. حل موردی مشکلات و نداشتن نگاه فرایندی (ضعف در مهارت حل مسئله)
5. اهمال کاری و به تعویق انداختن
6. ضعف در هنر نه گفتن
7. ضعف در مدیریت انرژی
(توضیح هر یک به مرور ارائه خواهد شد)
#مدیریت_زمان
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
يُنَبَّؤُا الْإِنْسانُ يَوْمَئِذٍ بِما قَدَّمَ وَ أَخَّرَ
بَلِ الْإِنْسانُ عَلي نَفْسِهِ بَصيرَةٌ
بیهوده در انتظار فردا منشین
کامروز تو فردای پریروز بود
#مدیریت_زمان
#نظر_سنجی_از_طلاب
#کارگروه_مدیریت_زمان_و_برنامهریزی_تحصیلی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
#گزارش_تصویری
کارگاه فشرده آموزش کتابداری
استاد حجت الاسلام و السلمین #محمود_زاده
14 مهر 98
#کار_گروه_ترویج_فرهنگ_کتابخوانی
#آموزش_کتابداری
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
#مقام_معظم_رهبری
نفس کتابداری، یک کار انسانیِ فرهنگیِ برجستهای است؛ منتها کتابدار صرفاً آن کسی نیست که خدمتِ آوردن و دادن کتاب را به عهده میگیرد؛ کتابدار میتواند منبع و منشأ و مرجعی باشد برای راهنمائی مراجعه کنندگان به کتاب.
یکی از کارهای مهم این است که ما ذهن را عادت بدهیم به نظم در مطالعه. گاهی مراجعهی به یک کتاب اگر در جای خود قرار بگیرد؛ یعنی قبل از این کتاب، کتابهای دیگری که متناسب با این موضوع است، خوانده شده باشد، بعد این کتاب مطالعه شود، تأثیر بهمراتب بیشتر و عمیقتری خواهد داشت از این که این کتاب بدون ملاحظهی آنچه که مرتبط با آن است، دیده شده باشد. خب، این راهنمائی میخواهد.
#کار_گروه_ترویج_فرهنگ_کتابخوانی
#آموزش_کتابداری
#پژوهش_مدرسه_علمیه_شهید_شفیعی
#پایگاه_جامع_قرآن_نور
پایگاه جامع قرآن یکی از بزرگترین پایگاه های قرآن پژوهی است.
مهمترین اطلاعات ارائه شده در این پایگاه عبارتند از:
متن قرآن مجید با فهرست های گوناگون،
ارائه اطلاعات لازم در مورد سوره ها و آیات قرآن مانند:
ترجمه قرآن به اکثر زبان های خارجی،
تفاسیر قرآن به زبان فارسی و عربی
دسته بندی احادیث تفسیری از تفاسیر روایی شیعی،
اعراب قرآن شامل تجزیه صرفی، ترکیب نحوی و تحلیل بلاغی،
فرهنگ موضوعی،
اعلام قرآن،
سوره نامه
و تلاوت قرآن توسط قاریان مشهور جهان اسلام.
https://quran.inoor.ir/
اعلام قرآن
اعلام قرآن از پژوهش های نوین این پایگاه است.
یکی از عوامل کلیدی در تفسیر قرآن شناسایی دقیق اعلام صریح و غیر صریح است.
در این بخش، اعلام موجود در آیات با استناد به تفاسیر مهمی چون مجمع البیان طبرسی و جامع البیان طبری استخراج گردیده و به 24 گروه دسته بندی شده است.
علاوه بر آن هر علم با ارجاع به اعلام مرتبط و اتصال مقاله ای به آن، به صورت گسترده تر معرفی شده است.
امکان لینک اعلام به پایگاه نور مگز و نورلایب وجود دارد.
سورهنامه شناسنامه سورههای قرآن است.
در این بخش برای قرآن و هر یک از سورهها شناسه ای منسجم با سرفصلهای یکدست از منابع تفسیری و علوم قرآنی تدوین گردیده است.
تلاش شده اطلاعات کامل و جامع سوره از منابع معتبر گردآوری و با حذف موارد تکراری و تکمیل کمبودها با متنی هماهنگ ارائه گردد.
در بخش سورهنامه میتوان به فهرست سورههای قرآن با دو چینش بر اساس ترتیب نزول و مطابق با مصحف دست یافت.
همچنین با کلیک بر "درباره قرآن" می توان حجم انبوهی از اطلاعات پیرامون قرآن کریم را مشاهده و مطالعه نمود.
اعراب قرآن جدیدترین قرآن پژوهی هوشمند در زمینه صرف، نحو و بلاغت است. در این برنامه یکدوره اعراب کامل قرآن به صورت ماشینی و دستی ارائه شده است. تجزیه صرفی و ترکیب نحوی قرآن با قابلیت دسته بندی تگ های صرفی و نمایش پیکره نحوی با جستجوی ترکیبی و ارائه بلاغت قرآن به شیوه درختی با اتصال به آیات نمایش داده می شود.