گفتار پسندیده
#بشنوید #سبک_زندگی 📜 شاخصهای شیعه جعفری ✳️ سبک تشیع جعفری غلبه تشیع حسینی بر جامعه اعجاز تشیع ح
#خلاصه_سخنرانی
#سبک_زندگی
📜 شاخصهای شیعه جعفری
جامعه بیشتر با فرهنگ جهاد و شهادت حسینی آشنا است.
فرهنگ حسینی مخصوص دوره جنگ و تهاجم دشمن است. جامعه فقط جنگ و جهاد نیست. آیا بخش های دیگر جامعه هم مطابق فرهنگ تشیع است؟
نمونههایی از سیره و سخن امام صادق(ع) در موضوع بیان میکنیم.
🔴 بازار و تجارت به سبک امام صادق(ع)
🟠 آیا اقتصاد ما، سبک و شیوه امام صادق (ع) هست؟ اقتصاد مدل خاصی دارد. مدل مواجه بازاری ها با قحطی ها چیست؟
🟢 امام جعفر صادق عليهالسلام در زمان قحطی گندم میفرمایند: گندمهای انبار ما را بفروشید و روزانه خرید کنید و من هم گندم درجه دوم میگیرم تا مثل مردم زندگی کنم.
🔵 کالاییکمیاب در زمان امام صادق علیهالسلام
🔶 امام صادق(ع) به یکی از خدمتگزارانشان به نام «مصادف» هزار دینار دادند و به او فرمودند: آماده سفر تجاری به مصر شود، زیرا عائله من زیاد شده است و نیاز به درآمد بیشتر دارم.
🔸 مصادف با پول امام کالایی را تهیه کرد و همراه گروهی از تجار رهسپار مصر شد.
🔹 مصادف خدمت امام (ع) رسید، در حالی که دو کیسه هرکدام حاوی هزار دینار بود، در دست داشت. یکی اصل سرمایه و دیگری سود آن بود.
♨️ حضرت با ناراحتی فرمودند: سبحان الله! به زیان مردمی مسلمان باهم، هم قسم شدهاید که متاع خویش را جزء دو برابر قیمت خرید نفروشید؟
🔸 آن گاه یکی از دو کیسه را برداشت و فرمودند: این سرمایه من، و ما را به چنین سودی نیاز نیست. سپس فرمودند: برخورد شمشیرها در هنگام کارزار و جهاد راحت تر از به دست آوردن مال حلال است.
🔸 سبک امام صادق(ع) در مسائل اجتماعی
✳️ شیوه برخورد با شیعیان
معیار برخی خودمعیاری است.
معنای خود معیاری: هرکس مثل من فکر میکند شیعه و انقلابی و هرکس مخالف من فکر می کند ضد شیعه و ضد انقلاب است. متاسفانه این در جامعه ما رواج پیدا کرده است.
🟡 سبک برخورد ما با شیعیان سطح پایین
امام صادق میفرمایند: کسی را که سطح ایمان او از شما پایین تر است، از اعتبار ساقط نکن. وقتی سطح کسی پایین تر است، دست او را بگیر و او را آرام آرام به پلههای بالاتر بیاور.
🔶 مدل برخورد امام صادق با اهلسنت
از امام صادق پرسیدند ما با کسانی که شما را قبول ندارند چگونه رفتار کنیم؟ امام صادق علیه السلام فرمود: مثل ما اهلبیت. ما هنگامی که بيمار میشوند ما به عیادت آنها میرویم؛ در نماز آنها شرکت میکنیم، امانتدار آنها میشویم.
امام صادق(ع) در حدیثی میفرمایند: با آنها ارتباط برقرار کنید و در تشييع جنازههايشان شركت کنید و...
آبروی اهلبیت در دستان ماست...
🔸 رسانه به سبک امام صادق(ع)
چقدر رسانههای ما مطابق فرهنگ تشیع است؟ مبنای رسانهها سوتی گرفتن از دیگران است. در حالی که امام صادق(ع) میفرماید: کسی که عیوب دیگران را جمع میکند تا علیه او استفاده کند، نزدیک ترین درجه به کفر یعنی در دورترین حالت از خدا و لب مرز کفر است.
📝 تهیه و تنظیم:
محمدحسين پسندیده
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
فرزندپروریبهسبکامامعلی-بخشسوم.mp3
26.77M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 فرزندپروری به سبک امام علی(ع)
جلسه سوم
❓ چه باید کرد با:
جوان و عطش شهرت
رویای سلبریتی شدن
تب اجتماعی ستاره شدن
❔ امام علی(ع) شهرتجویی فرزندان خود را چگونه تنظیم کرده است؟
💠 آموزش راه سالم ستاره شدن:
☑️ تحمل کردن خسارت دیگران
☑️ بنیانگذاری کارهای خیر
☑️ رسیدگی به خاندان خود
📖 قال فما المجد؟
قال: حمل المغارم وابتناء المكارم...
ثم أقبل صلوات الله عليه على الحسين ابنه (عليه السلام) فقال له: يا بني ما السؤدد؟
قال: اصطناع العشيرة واحتمال الجريرة.
📙 معانی الاخبار، صفحه ۴۰۱.
🗓 ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
⭕️ بخش دوم 👈🏻 کلیک کنید
ادامه دارد...
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
#بشنوید #سبک_زندگی 📜 فرزندپروری به سبک امام علی(ع) جلسه سوم ❓ چه باید کرد با: جوان و عطش شهرت روی
#خلاصه_سخنرانی
#سبک_زندگی
📜 فرزندپروری به سبک امام علی(ع)
جلسه سوم
🍀 از چیزهایی که امام علی علیه السلام به فرزندان خود آموزش دادهاند، مجد و سیادت است.
✳️ مجد یعنی بلندمرتبه بودن و برجسته بودن در فضل و کرم. انسان مجید در رفتار و گفتار، اخلاقی شایسته و نیکو دارد.
و اما سیادت یعنی آقایی کردن و بزرگ جامعه بودن و سرور و سالار مردم بودن.
چرا اینها را حضرت به فرزندان خود آموزش دادهاند؟
❇️ ویژگی دوران جوانی عطش شهرت، تمایل به دیده شدن و رویای سلبریتی شدن است.
امروز هم ما با تب اجتماعی ستاره شدن روبهرو هستیم.
💠 راههای ستاره شدن جوانان امروز:
⚽️ راه اول: ستاره شدن در ورزش مخصوصا فوتبال
🎥 راه دوم: ستاره شدن در هنر به ویژه سینما که متأسفانه به تبرج و خودنمایی و بیحجابی منجر میشود.
💵 راه سوم: برجسته شدن با ثروت زیاد است و ثمره آن اختلاس و کلاهبرداری است.
⏫ راه چهارم: پست و مقام بالا داشتن
❌ اما این ها راههای درست نیستند.
راههای مجد و آقایی از نظر امام علی(ع):
❓چگونه میتوان بزرگ مردم شد؟
✅ امام علی(ع) میفرمایند:
بتوانی خسارتی را که از دیگران به تو میرسد، تحمل کنی و به دوش بکشی.
نکته دوم:
بنیان گذار سنتهای حسنه در جامعه باش. مانند خیرینی که مدرسه یا بیمارستان یا حرم میسازند.
سنت یعنی تو چه باشی یا نباشی در جامعه ادامه پیدا کند.
یک سنت مثلا این است که بسیجی ها به خانههای شهدا میروند و یا جشن عاطفه ها و جشن نیکوکاری و...
نکته سوم: به خاندانت کمک کن. مشکلات آنها را برطرف کن. به گونهای باش که آنها برای حل مشکلات به تو مراجعه کنند.
📝 تهیه و تنظیم:
محمدحسین پسندیده
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
#نتایج_نهایی
نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری
🙏 ضمن قدردانی از شرکتکنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام میشود:
تعداد پاسخ دهندگان: ۴۶۱ نفر
👈سبک اول: حدود ۶۵ ٪
👈سبک دوم: حدود ۳۵ ٪
توضیح:
1️⃣ عفاف، به معنی خویشتنداری و خودمهارگری جنسی بوده و حجاب یکی از روشهای آن است.
2️⃣ عفاف یا خویشتنداری جنسی، رابطه تنگاتنگی با سبک لذتجویی دارد. لذتجویی دو سبک دارد: یکی حالنگر و دیگری آیندهنگر. در ادبیات اسلامی از این دو سبک با عنوان «تمتعی» و «تزودی» یاد میشود. ضعف و قوت عفاف و خویشتنداری جنسی ریشه در سبک لذتجویی حالنگر دارد.
3️⃣ سبک تربیتی غالب در جامعه، سبک تمتعی است. حدود ۶۵٪ پاسخ دهندگان گفتهاند که سبک غالب، همین سبک است. فرزند تمتعجو، خویشتنداری ضعیف دارد.
فرزند تمتعجو، در درجه نخست در خانواده و سپس در مدرسه و در نهایت در جامعه تربیت می شود. جامعه، آموزشها و رسانههای رسمی و غیر رسمی، پیوسته بر طبل لذتجویی حالنگر میکوبند.
✅ راه حل ریشهای عفاف، تغییر سبک لذت جویی از «حال نگر» به ««لذتجویی آیندهنگر» است. تا این سبک تغییر نکند، تحقق عفاف امکانپذیر نیست و با بگیر و ببند، درست نمیشود.
اصلاح سبک تربیتی فرزندان و تغییر آن از سبک تمتعی به تزودی، باید به راهبرد اساسی خانوادهها و برنامهریزان اجتماعی تبدیل شود.
⚠️ وقتی سبک تربیت و فضای پیرامون فرزندان ما، تمتعی باشد، انتظار عفاف و خویشتنداری جنسی از وی، غلط است و با برخورد انتظامی، اصلاح نمیشود.
🏷 نکته:
این یک نظرسنجی ساده است. برای یک تحقیق علمی نیازمند تحقیقهای دقیق هستیم.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
گفتار پسندیده
#نظر_وارده
دکتر مرعشی
چند سوال مهم:
۱. ماجرای مهسا امینی یک ماجرای تصادفی بود یا یک ماجرای برنامه ریزی شده؟
۲. آیا پدیده های اجتماعی تک علیتی هستند یا تابع منطق شبکه علیتی؟ و آیا میتوان گسترش بیحجابی را تنها محصول غائله مهسا امینی دانست یا اهمال طولانی مسئولین فرهنگی و آموزشی و انتظامی و قضایی نیز در عداد اجزای این شبکه علیتی است؟
۳. عفاف و حجاب واقعا نسبت عام و خاص دارند یا اساسا به ترتیب به دو عرصه متفاوت حقوق فردی و حقوق اجتماعی مربوط میشوند؟
۴. موکول کردن حجاب عمومی به عنوان یک حق اجتماعی به تحصیل عفاف فردی چه نتیجه های کوتاه مدت و دراز مدتی دارد؟
۵. آیا اعمال قانون خود بخشی از فرهنگسازی عمومی نیست؟ آیا میتوان بدون اعمال قانون چیزی را به هنجار اجتماعی تبدیل کرد؟
۶. در مورد قانون مالیات و عوارض شهرداری نظر جناب دکتر پسندیده چیست؟ آیا عموم مردم از نظر اجتماعی اقناع شده اند که از پرداخت مالیات و عوارض شهرداری لذت ببرند یا لذت فوری را فدای لذت آینده کنند؟ آیا عموم مردم با اکراه مالیات و عوارض شهرداری را میپردازند؟ اگر آری، آنگاه باید اجبار قانونی و قضایی را در مورد ابن تکلیف اجتماعی برداریم تا زمانی که بتوانیم کاری کنیم که مردم خودشان عاشق پرداخت مالیات شوند؟ تا آن زمان چه اتفاقی می افتد؟ آیا میتوان امید داشت روزی به این نقطه ایده آل برسیم؟ آیا قانون مالیات خود بخشی از فرهنگسازی پرداخت مالیات نیست؟
۷. آیا برای ممنوعیت مصرف سیگار در فضاهای عمومی باید صبر کرد تا گرایش به سیگار کاهش یابد؟ آیا اکنون اعمال قانون سبب نشده که با وجود عدم کاهش گرایش به سیگار (به عنوان یک مسئله فردی) تدخین سیگار در فضاهای عمومی به شدت کاهش یافته؟ و آیا همین اعمال قانون سبب نشد که تدخین سیگار در فضاهای عمومی به یک قبح اجتماعی و مطالبه جلوگیری از آن به یک مطالبه عمومی تبدیل شود؟
۸. در مورد قانون منع سرعت غیرمجاز خودروها در جاده ها نظر مبارکتان چیست؟ چند نفر کشته شوند تا مردم خودشان به جایی برسند که از گاز ندادن و ویراژ نرفتن در جاده ها کیف کنند؟
۹. آیا تجویز چنین نسخه هایی (که قطعا از سر دلسوزی است) نتایج بیخطری دارد؟
قبلا پرسیدم:
چرا گفتهاند امر به "معروف" و نهی از "منکر"؛
و نگفتهاند امر به "واجب" و نهی از "حرام"⁉️
👈🏻 بخوانيد
و گفتم تا حجاب به معروف تبديل نشود، مصداق امر به معروف نیست.
عدهای برآشفتن ‼️
از آیتالله میرباقری نظر جالبی دیدم 👇🏻
در جامعهای که «مُنکَر بشود معروف»، نهی از منکر دشوار میشود؛ چون در این فرض، از نظر آنها، شما داری منع از معروف میکنی!
شما اول باید پرچمدارانی که اقامۀ بدحجابی میکنند را بزنید و جلوی تجلیل آن را بگیرید، بهطوری که مُنکَر بشود مُنکَر. و معروف هم بشود معروف.
در این صورت، نهی از منکر تسهیل میشود.
👈🏻 گوش کنید
این، بخشی از رویکرد اجتماعی در مسئله عفاف و حجاب است.
به نظر میرسد این رویکرد در حال گسترش است. آن را به فال نیک میگیریم.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
گفتار پسندیده
#نتایج_نهایی نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکتکنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می
#نظر_وارده
دکتر جانبزرگی
سلام بحث قابل تامل و آموزنده ای است
میتواند مبنای بسیاری از پژوهشهای راهگشا و قابل اجرا و فرهنگ ساز باشد، انشالله که دوستان محقق، بتوانند معارف الهی را به یک جریان فرهنگی تبدیل کنند، خاصیت پژوهشهای میدانی محدودیت آنها از نظر روش شناختی است، که تبیین استاد پسندیده به خوبی جهت گیری شایسته ای را برای پژوهشهای بعدی نشان می دهد، گسترش این نگاه با کار علمی و تبیین دینی نیاز امروز جامعه ماست.
انتظار اینکه یک کار علمی بتواند همه معضلاتی که ریشه سیاسی دارد و منافع شخصی و گروهی از آن حمایت می کند را حل کند انتظار قابل تحققی نیست.
گفتار پسندیده
#نتایج_نهایی نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکتکنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می
#نظر_وارده
✅سلام و احترام و ضمن تشکر از اساتید معزز در ارایه و انتقال تجربیات و تحقیقات صورت گرفته
(بنده کم تجربه هم نظری را ارایه کنم جسارتا)
⭕️اصل تحقیق استاد پسندیده بسیار ارزشمند هست، لذا به فرمایش استاد مرعشی بزرگوار، این عامل، فقط یک عامل از عوامل بدحجابی است و بنظر میرسد پیشنهادات باید در راستای همین بخش ارایه گردد.
پیرو مباحث اساتید مطلبی در سایت کیهان مطالعه کردم که شاید، مطالعه اش برای علاقمندان خالی از لطف نباشه، اما طبق نظریه هیرشی ۴ عامل اساسی در بدحجابی را تشریح کردند( وابستگی، تعهد، درگیری و اعتقاد).که بنده بخش کوچکیش را در تایید فرمایش استاد مرعشی میارم و لینک مطلب را پیوست میکنم جهت مطالعه کامل👇
🔴نظریه کنترل اجتماعی از نظریات مطرح در روانشناسی رفتاری است و بر این پیش فرض استوار است که برای کاستن از تمایل به کجرفتاری باید همه افراد کنترل شوند.
این نظریه رفتار انحرافی را عمومی و جهانشمول دانسته و آن را نتیجه کارکرد ضعیف سازوکارهای کنترل اجتماعی و کنترلهای شخصی و درونی میداند. کنترلهای اجتماعی از کنترلهای رسمی نظیر قوانین و کنترلهای غیررسمی همچون ضمانتهای اجتماعی (تذکر، توصیه، تمسخر، طرد، تهدید موقعیت و اعتبار اجتماعی و ... ) منتج میشوند و عوامل مؤثر بر کنترلهای شخصی و درونی؛ احساسات شخصی، خودپنداره، ناکامی، روانپریشی، اعتماد به نفس، وسواس، ترس، تنش، لذتجوییهای آنی و ... میباشند.🔴
البته در همین مطلب مذکور، در مورد نتایج به دست امده تحقیقی که استاد پسندیده هم اشاره فرمودند(لذت های آنی و...)،آمده .. لذا فقط بعنوان یک بخش از بررسی معضل مربوطه.
و بنظر میرسد در عین اهمیت این پژوهش ها، علت یابی و رابطه یابی و تجمیع علل و پژوهش هاو نظریات، بتواند راهکارهای جامع تری را به جامعه ارایه نماید .
و ان شالله این نشود که نتیجه گیری تک بعدی یک علت، خود باعث تشدید دیگر عوامل زمینه ای مرتبط شود.
https://kayhan.ir/fa/news/49315/
گفتار پسندیده
#نتایج_نهایی نظرسنجی عفاف و سبک فرزندپروری 🙏 ضمن قدردانی از شرکتکنندگان، نتایج به شرح زیر اعلام می
#نظر_وارده
آقای علی رئیسی
یک سری افراد افراطی به ظاهر طرفدار امام بودند اوایل انقلاب میگفتند باید به پیشانی بدحجابان پونز زد! که بعدها تکلیفشان مشخص شد و از اون ور بوم افتادند،
الان هم یکسری دوستان هستند خود را مطیع امر رهبری میدونند ولی وقتی ساز و کار نظام و در راس اون رهبری نسبت به مساله حجاب و پوشش در جامعه داره با نرمش و طی یک پروسه طولانی مدت و آرام برخورد میکنند، هی دم از برخوردهای قهری میزنند و ندای قانون قانون سر میدن! انگار که خود رهبر نمیتونستن از همون اول بگن اینا رو جمع کنید!! اعتراضی هم اگر بهشون بکنیم برچسب بیسواد یا شل دین بهمون میزنند، یا مغلطه میکنند که رهبری کی گفته کاری نکنید و همینطوری بشینید. رهبری کی گفتن فلان و بیسار؟ و آخرش هم از رهبری مایه میذارن برای توجیه رفتارشون!
گفتار پسندیده
#نظر_وارده دکتر جانبزرگی سلام بحث قابل تامل و آموزنده ای است میتواند مبنای بسیاری از پژوهشهای
#نظر_وارده
دکتر مرعشی
سلام. مطلب جنابعالی درست است دکترجان. بله یک تحقیق محدودیت هایی دارد که باید اول از همه خود محقق به آنها واقف باشد. منجمله همانطور که به درستی فرمودید یک تحقیق نمیتواند همه عوامل موثر در یک پدیده را شناسایی کند.
ایراد اینجا نیست. ایراد این است که اگر چنین محدودیتی وجود دارد که دارد چگونه میتوان بر اساس یک تحقیق که از قضا روشمندی صحیحی هم نداشته یک نسخه مطلق برای پدیده پیچیده ای مانند بیحجابی پیچید؟ یک تحقیق میتواند راهکارهایی ارائه کند اما نمیتواند راهکارهای دیگر را که موضوع کارش نبوده نفی کند.
این محل اشکال است!
مثلا ما اگر در تحقیق نشان دادیم که سایکواجوکیشن در کنترل بیش فعالی کودکان موثر است نمیتوانیم نتیجه بگیریم که ببینید پس دارو راهکار درمان بیش فعالی نیست!
اگر دیدیم فرزندپروری در بیحجابی دخیل است آیا میتوان نتیجه گرفت که بگیر و ببند راهش نیست؟