21.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴مــهـــــــم
🔹کلیپی که حتمــا باید
همه ببینیم و نشر دهیم
👰نصیحت کردن ِ #یک_دختر درباره وضع پوشش... و تاثیرات بدپوششی آن بر روی ۴ قشر:
پسر مجرد و مرد متاهل
دختر مجرد و زن متاهل
| #اهلالبصر# | روشنگری | #برخورد قاطع
🆔@ahlolbasar1913
🍃🌹🇮🇷🌹🍃
آقا بحث سیاسی فقط اونجاش جالبه که تو این هاگیر و واگیری که یه عده خواستن ایران را تجزیه کنند
تو نخجوان یه جنبش مردمی داره تشکیل میشه که دارن میگن ما قسمتی از ایران بودیم و میخواهیم به وطن اصلی متصل بشیم
چی میخواستن چی شد😅😅
✍ساداتعسگری
#ایران_مقتدر #اهلالبصر #روشنگری
🆔@ahlolbasar1913
17.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.🕌 #سخنرانی-کوتاه-
#حجاب
🌐موضوع: چگونه حجاب برای خانم ها شیرین می شود؟
🎙 سخنران:حجة الاسلام محمد رضا #هاشمی
#اهلالبصر #روشنگری #تبین
🆔@ahlolbasar1913
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 خواب حضرت آقا ۲ سال پیش
🔹نقل کننده ؛ آیت الله شب زنده دار
🔹سخنران حاج اقا عالی
❤️یه دلگرمی خوب برای دلهای شکسته تو این ایام❤️
#اهلالبصر | #روشنگری | #امامزمان
🆔@ahlolbasar1913
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزارش_مشروح
اولین جلسۀ تدریس مقدماتی هفتمین دورۀ آموزش جامعِ منظومۀ فکری رهبر انقلاب
✓موضوع: تبیین شخصیت و مکتب امام خمینی (رحمةاللهعلیه)
• تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۱
• مدرس: حجةالاسلام والمسلمین فخریان
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
📄 فهم درستِ مکتب امام چه ضرورتی دارد؟
حقیقت انقلاب اسلامی همان مکتب امام خمینی است. شناساییِ امام به نسل جوان در جهت ادامۀ ادارۀ بهینۀ آینده کشور کمک میکند.
۱. آیندۀ کشور را باید به صورت بهینه اداره کنیم.
۲. اداره کنندگان جوانان هستند.
۳. جوانان زمانی میتوانند آیندۀ کشور را به صورت بهینه اداره کنند که مکتب امام را بدرستی شناخته باشند.
"مدیریت بهینه یعنی مدیریت با کمترین هزینه و بیشترین بهرهبرداری"
♦️ چند نکتۀ مهم 👇
✓ امام خمینی فقط امام دیروز نیست؛ امام امروز و فردا هم هست.
✓ نسل جوان و هوشمندی که بنا هست مسئولیت ملی و انقلابی گام دوم این انقلاب را برعهده بگیرند احتیاج به یک نرم افزار واقعی دارند. یک نرم افزار مطمئن و جامع. این نرم افزار میتواند شتابدهنده، کمککننده و در مواقعی تحولآفرین باشد.
✓جوانان زمانی که با مکتب امام خمینی آشنا شوند به جوان هوشمند تبدیل میشوند.
✓ جوان انقلابی بعد از آشنایی با مکتب امام دارای مسئولیتِ ملی و انقلابی میشود.
♦️سوال: این انقلاب چرا بهوجود آمد؟
ما در عالم دو نوع ربوبیت داریم
۱. ربوبیت تکوینیه
در این ربوبیت مدیر عالم خداست و قانون ش اجرا میشود. (مدیریت شب و روز، زمین و آسمان و...)
۲. ربوبیت تشریعیه
در این ربوبیت در زندگی مردم (فردی _ اجتماعی) هم احکام خدا باید حاکم باشد.
(در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و...)
◇• آیا در مرحلهی ربوبیت تکوینیه کسی توانایی مخالفت با خداوند را دارد؟ خیر
◇• آیا در مرحلهی ربوبیت تشریعیه کسی توانایی مخالفت با خداوند را دارد؟ بله
°• قارونها، فرعونها و طاغوتها میآیند که ربوبیت تشریعیه را از آن خود کنند!!
°• انبیاء میآیند برای تحقق ربوبیت تشریعیه الهیه
°• انبیاء میآیند تا قانون الهی را بیاورند و مسئولین الهی را نصب کنند.
▫️دو کار مهم امام خمینی
۱. برانداختنِ بنای سلطنت موروثی ظالمانه و غیرعاقلانه
۲. ایجاد حکومت و نظامی بر اساس اسلام
@ahlolbasar1913
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
🔸آقا سید علی خامنهای از سالهای میانی دههی ۴۰ شمسی، فصل تازهای از فعالیتهای گسترده علمی، اجتماعی و سیاسی خود را آغاز کرد. از ویژگیهای برجستهی سبک علمی او در این دوران، تکیه بر معارف قرآن و تفسیر آن بهویژه با نگاهی روزآمد و معطوف به مبارزه برای "حاکمیت دین" بود...
#اهلالبصر #امامشناسی
#جهاد_تبیین
@ahlolbasar1913
▫️مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
🇮🇷
✅ نشست تصويري
🍃🌹🍃
🎙سخنران: دکتر عزیز غضنفری - جانشین معاونت سیاسی سپاه پاسداران
🖌 موضوع: تحلیل اغتشاشات اخیر و تحولات منطقه
🕤 زمان: شنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۱. ساعت ۲۰
🆔 لینک ورود به نشست 👇👇
https://rubika.ir/baseratkermanshah
🇮🇷
✅ نشست تصويري
🍃🌹🍃
🎙سخنران: جناب آقای اکبری فر- کارشناس محترم مسائل سیاسی و اجتماعی
🖌 موضوع: اغتشاشات اخیر، زمینه ها و عبرت ها
🕤 زمان: یکشنبه ۱ آبانماه ۱۴۰۱- ساعت ۲۰
🆔 لینک ورود به نشست 👇👇
https://rubika.ir/baseerat24
16.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یادی کنیم از صحبت های مهم رهبر انقلاب در مورد آیندهی جهان و نظم نوین جهانی
در جمع دانشجویان ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
| #اهلالبصر | #امامشناسی | #روشنگری
🆔@ahlolbasar1913
14.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷
🎥#نماهنگ | آذربایجان همه ایران است!
🍃🌹🍃
✅ تلویزیون ترکی ایران تمرینات نظامی در کنار رود ارس را با شرح زیر پخش می کند: «ای اسرائیل! چشمانت را باز کن، این ارتش ایران است. ما از ارس عبور می کنیم».
#اهلالبصر | #روشنگری | #برخورد_قاطع
🆔@ahlolbasar1913
🔴 در حاشیه ناله ها و اشک های عبدالحمید در نماز جمعه دیروز زاهدان‼️
✍قاسم روانبخش
1.سخنان دیروز شما با سخنان جمعه به اصطلاح شما خونین زاهدان تفاوت ماهوی دارد آن روز از برادری و وحدت سخن گفتی و امروز از دشمنی و ناراحتی، کدام اظهارات شما درست است؟!
2.نصب میکروفون جلوی دهنی و مظلوم نمایی در سجاده در قالب دعا نشان از صحنه ساختگی این صحنه می دهد. آيا دستور العمل جدیدی از عربستان سعودی برایت رسیده است.
3.شما از ضرورت آزادی برای خود و ملت ایران سخن به میان آورده اید. شما با این که می دانید یک اقلیت مذهبی هستید از آزادی برگزاری نماز جمعه با این تعداد و تاسیس مرکز مهم حوزه و دانشگاه مکی برخوردارید و براحتی هر چه مایلید در خطبه های نماز جمعه بیان میکنید آیا چنین آزادی برای شیعیان مدینه و مکه هم فراهم است. زندانی شدن رهبر شیعیان مدینه آیتالله عمروی به مدت 45 سال و صدور حکم اعدام برای ایشان، ممنوعیت اقامه جمعه و حتی جماعت در یک باغ دور از مدينه و زندانی کردن فرزند ایشان از آزادی های اعطایی دولت سعودی به شیعیان است! اعدام شیخ نمر و گردن زدن ده ها جوان شیعه در یک روز و شقه شقه کردن خاشقچی در کنسول گری سعودی نیز نشانه دیگری از آزادی بیان و قلم در قبله آمال شما یعنی سعودی است!!
🔸این درحالی است که بیش از 43 سال است با راهبرد وحدت شیعه و سنی همه نوع آزادی برای برادران اهل سنت فراهم شده است. در مدارس و دانشگاه ها و حتی در پستهای حساس سیاسی حضور داشته و دارند؟!
4. در باب اتهام کشتن برخی شهروندان در نماز جمعه یک ماه پیش، لطف کنید به فیلم های دوربین هایی که در اطراف نماز جمعه ضبط کرده بود و در رسانه هم پخش شد مراجعه کنید همه چیز روشن است. روشن است که در هیچ کجای دنیا حمله به مقر پلیس آن هم با سلاح قابل تحمل نیست.
5. اگر اعضای نفوذی داعش که در لابلای افراد تحریک شده توسط شما توانسته بودند کلانتری را خلع سلاح کنند چه به روزگار شهر و استان می آوردند و بی تردید یکی از اهداف آن ها شما بودید چرا که برای آتش افروزی به خون شما نیاز داشتند.
6.حفاظت از کلانتری و مقابله با حملات مسلحین به کلانتری به نفع شما و مردم تمام شد. حالا این انصاف است که بعد از گذشت یک ماه به یاد جمعه خونین ادعایی بیفتید و اشک و ناله بریزید و دوباره مردم را تحریک کنید و جمعی را برای حمله به زیر ساختهای شهر چراغ سبز نشان بدهید؟!
#اهلالبصر | #روشنگری | #لبیک_یا_خامنه_ای
🆔@ahlolbasar1913
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گیمر حرفهای که در فضای واقعی بازی خورد
🔹در اغتشاشات به دو دسته محافظ و مبارز تقسیم شدیم؛ محافظ پشتیبانی میکرد و مبارز سلاح گرم و سرد داشت.
🔹در صفحات مجازی گفتم خیمههای امام حسین (ع) را آتش میزنم.
#اهلالبصر | #روشنگری | #لبیک_یا_خامنه_ای
🆔 @ahlolbasar1913
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چه کسی می تواند ادعا کند که سرباز امام زمان عج می باشد؟
🌷جهت تعجیل در #فرج ان شاءلله و سلامتی مولایمان #امام_زمان عج لطفاً صلواتی عنایت بفرمایید.....
#عصرظهور #اماممهدیعج #لبیک_یا_خامنه_ای #اهلالبصر
🆔@ahlolbasar1913
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#کلیپ | نخبگانِ دانشگاهی، مایه آبروی ایران
🍃🌹🍃
#اهلالبصر | #روشنگری | #ایران_قوی
🆔@ahlolbasar1913
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴هشدار های ۲ سال قبل ما در خصوص اثرات فعالیتهای شبکه قمار و شرط بندی در اینستاگرام و تاثیرات منفی آنها بر روی نوجوانان...
⭕️سید علیرضا آل داود در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما:
📛فعالیت سایت ها و شبکه قمار و شرط بندی فعالیت سازمان یافته است
📛نشانه گیری سبک زندگی مردم، تزریق مال حرام به جامعه، افزایش آسیب های اجتماعی در نوجوانان و جوانان و خروج ارز از کشور از طریق درگاه های بانکی و... ناشی از فعالیت شبکه قمار و شرط بندی در فضای مجازی یله و رها در داخل است.
📛قاچاق انسان و دختران از کشور از اهداف شبکه قمار و شرط بندی است با موضوع اسکورت سرویس
📛شبکه امنیتی قمار و شرط بندی دین و اعتقادات مذهبی مردم را در کنار سودجویی های اقتصادی نشانه گیری کرده است.
🆔@ahlolbasar1913
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز تعدادی از دانشجویان دانشگاه تبریز در محیط دانشگاه تجمع کردند و شعار حزب منحله دمکرات و کومله رو سر دادند.
اگه خودتون نمی دونید حداقل برید از بزرگتراتون بپرسید همین حزب دمکرات و کومله دهه شصت چه جنایتهایی علیه مردم آذربایجان صورت داده و در نقده، پیرانشهر، اشنویه، مهاباد و قوشچی چه جنایت هایی علیه آذری زبانها و برخی کردها مرتکب شدند. اونوقت شما ادمهای جاهل و نادان شعار این جنایتکارها رو تو فضای دانشگاه سر میدید؟؟
غیرت دینی ندارید هیچ . وطن پرست نیستید بماند حداقل تعصب زبان و قومیت داشته باشید و اینقدر بی غیرت نباشید.
12.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷
🎥#کلیپ_موشن | زن ایرانی، سربلند در همه میدانها
🍃🌹🍃
🌺رهبر معظم انقلاب: زن با شرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربهها را به تمدن غرب زده، اینها دلشان پر است....
#اهلالبصر | #روشنگری | #لبیک_یا_خامنه_ای
🆔@ahlolbasar1913
🌹شهادت پاسدار لرستانی در شمال غرب کشور
♦️روابطعمومی سپاه حضرت ابوالفضل(علیه السلام) لرستان:پاسدار «رضا خانی چگنی» از تیپ ۵۷ سپاه حضرت ابوالفضل استان لرستان عصر امروز در شمال غرب کشور به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
♦️این شهید در حین انجام ماموریت در شمال غرب کشور به شهادت رسید.
#اهلالبصر | #روشنگری | #لبیک_یا_خامنه_ای
🆔@ahlolbasar1913
...:
بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیِم
📚تفسیر قرآن کریم
جلسه ششم
ادامه ی سوره العصر آیه ۱تا ۳
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَ الْعَصرِ(۱)
إِنَّ الانسنَ لَفِى خُسرٍ(۲)
إِلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبرِ(۳)
إِلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصبرِ
۱۷- مراد از ايمان ، #ايمان به خدا، و مراد از ايمان به خدا ايمان به همه رسولان او، و مراد از ايمان به رسولان او اطاعت و پيروى ايشان است ، و نيز ايمان به روز جزا است همچنان كه قرآن در جاى ديگر تصريح كرده به اينكه كسانى كه به بعضى از رسولان خدا ايمان دارند، و به بعضى ندارند، مومن به خدا نيستند.
۱۸-جمله (و عملوا الصّالحات ) بر عمل به همه اعمال صالح دلالت دارد واز آن استفاده مى شود كه مؤمنان گنهكار نيز در خسرانند.
۱۹- ظاهر جمله (و عملوا الصالحات ) اين است كه به همه اعمال صالح متصف باشد. پس اين جمله استثنائيه شامل فاسقان كه بعضى از صالحات را انجام مى دهند، و نسبت به بعضى ديگر فسق مى ورزند نمى شود.
۲۰-لازمه ی آن این است که منظور از خسران اعم از خسران به تمام معنا باشد يعنى شامل #خسران از بعضى جهات هم بشود، و بنابر اين دو طايفه خاسرند : الف) آنهايى كه از جميع جهات خاسرند نظير كفار معاند حق و مخلد در عذاب.
ب) آنهايى كه در بعضى جهات خاسرند، مانند مؤمنينى كه مرتكب #فسق مى شوند و مخلد در آتش نيستند چند صباحى عذاب مى بينند، بعد عذابشان پايان مى پذيرد و مشمول شفاعت و نظير آن مى شوند.
۲۱-وَ تَوَاصوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصوْا بِالصبرِ
كلمه (تواصى ) به معناى سفارش كردن اين به آن و آن به اين است .
۲۲- (تواصى به حق ) اين است كه : يكديگر را به حق سفارش كنند، سفارش كنند به اينكه از حق پيروى نموده و در راه حق #استقامت و مداومت كنند،
۲۳-# دين حق چيزى به جز پيروى اعتقادى و عملى از حق ، و تواصى بر حق نيست .
۲۴-تواصى بر #حق عنوانى است وسيع تر از عنوان امر به معروف و نهى از منكر.
۲۵-چون امر به معروف و نهى از منكر شامل اعتقاديات و مطلق ترغيب و تشويق بر عمل صالح نمى شود، ولى #تواصى بر حق ، هم شامل امر به معروف مى شود و هم شامل عناوين مذكور.
ادامه دارد..🌺🌱
وَالحَمدُ ِلِله رَبِّ العَالَمین
#علامه_سید_محمد_حسین_طباطبایی
#تفسیر_المیزان_جلد ۲۰صفحه ۶۰۸
#سوره_والعصر_۱تا۳
#جلسه_ششم
#ادامه_العصر
🌏
https://eitaa.com/joinchat/55247039C0acc77102f
بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیِم
📚تفسیر قرآن کریم
جلسه پنجم
سوره العصر آیه ۱تا ۳
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَ الْعَصرِ(1)
إِنَّ الانسنَ لَفِى خُسرٍ(2)
إِلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ تَوَاصوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصوْا بِالصبرِ(3)
ترجمه آیات:
بنام خدائى كه هم رحمتى عام دارد و هم رحمتى خاص به نيكان
قسم ﺑﻪ ﻋﺼﺮ (١)
ﻛﻪ ﺑﻰ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻫﻤﻪ ﺩﺭ ﺯﻳﺎﻧﻨﺪ (٢)
ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻖ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺻﺒﺮ ﺗﻮﺻﻴﻪ کردند(۳)
تفسیر آیات:
۱-اين سوره تمامى معارف قرآنى و مقاصد مختلف آن را در كوتاه ترين بيان ، خلاصه كرده.
۲- وَالْعَصرِ : در اين كلمه به عصر #سوگند ياد شده ، و از نظر مضمونى كه دو آيه بعد دارد مناسب تر آن است كه منظور از #عصر، عصر ظهور رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) باشد، كه عصر طلوع اسلام بر افق مجتمع بشرى ، و ظهور و غلبه #حق بر باطل است.
۳- در بعضى از روايات آمده كه منظور، عصر ظهور مهدى (عليه السلام ) است كه در آن عصر حق بر باطل به طور كامل غلبه كند.
۴- مضمون دو آيه بعد اين است كه خسران عالم #انسان را فراگير است و تنها كسانى را فرا نمى گيرد كه از #حق پيروى نموده ، و در برابر آن صبر كنند، و اين اقليت عبارتند از كسانى كه به خدا و روز جزا ايمان آورده و #عمل_صالح كنند.
۵-إِنَّ الانسنَ لَفِى خُسرٍ : مراد از كلمه (انسان ) "جنسِ انسان" است.
۶-کلمه ی(خُسر) به معناى "نقص در سرمايه" است .
۷ -اين كلمه هم در مورد "انسان" استعمال مى شود، و گفته مى شود: فلانى خسران كرد.
۸-هم در مورد بحث "عمل انسان" بكار مى رود و مى گويند: تجارت فلانى خسران كرد.
۹-اگر در آيه مورد بحث كلمه (خسر) بدون الف و لام آمده به منظور "بزرگداشت" آن بوده ، و خواسته است بفهماند انسان در خسرانى عظيم است.
۱۰-احتمال هم دارد به منظور "تنويع" باشد، و بفهماند آدمى در "نوعى مخصوص از خسران" قرار دارد، غير خسران مالى و آبرويى ، بلكه "خسران در ذات" است.
۱۱-الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ:
اين استثنا استثناى از "جنسِ انسان" است كه محكوم به خسران است ، و استثنا شدگان افرادى هستند كه متصف به "ايمان و اعمال صالح" باشند چنين افرادى ايمن از خسرانند.
۱۲- اين بدان جهت است كه كتاب خدا بيان مى كند كه انسان موجودى "هميشه زنده" است ، زندگيش با مردن خاتمه نمى يابد، و مردن او در حقيقت انتقال از خانه اى به خانه اى ديگر است .
۱۳-نيز كتاب خدا بيان مى كند كه قسمتى از اين زندگىِ هميشگىِ انسان كه همان حيات دنيا باشد "حياتى است امتحانى" ، و سرنوشت ساز كه در آن حيات ، سرنوشت قسمت ديگر يعنى حيات آخرت مشخص مى گردد.
۱۴- آنها كه در آن حيات به سعادت مى رسند، و يا بدبخت مى شوند، سعادت و شقاوتشان را در "دنيا" تهيه كرده اند، نيز بيان مى كند كه مقدميت اين زندگى براى آن زندگى به وسيله مظاهر اين زندگى و آثار آن يعنى اعتقادات و اعمال است "اعتقاد حق و عمل صالح" ملاك سعادت اخروى و كفر و فسق ملاك شقاوت در آن است .
۱۵-نیز بيان مى كند كه سرمايه آدمى "زندگى" او است ، با زندگى است كه مى تواند وسيله عيش خود در زندگى آخرت را كسب كند، اگر در عقيده و عمل #حق را پيروى كند تجارتش سودبخش بوده ، و در كسبش بركت داشته است ، و در آينده اش از شر ايمن است
۱۶-اگر "باطل" را پيروى كند، و از ايمان به خدا و عمل صالح اعراض نمايد، تجارتش ضرر كرده (نه تنها از سرمايه ی عمر چيزى زايدِ بر خودِ سرمايه به دست نياورده ، بلكه از خودِ سرمايه خورده ، و سرمايه را وسيله بدبختى خود كرده است ) و در آخرتش از خير محروم شده ، لذا در سوره مورد بحث مى فرمايد: (ان الانسان لفى خسر الا الذين امنوا و عملوا الصالحات )
#ادامه_دارد..🌺🌱
وَالحَمدُ ِلِله رَبِّ العَالَمین
#علامه_سید_محمد_حسین_طباطبایی
#تفسیر_المیزان_جلد ۲۰صفحه ۶۰۸
#سوره_والعصر_۱تا۳
#جلسه_پنجم
🌏https://eitaa.com/joinchat/55247039C0acc77102f
بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیِم
📚تفسیر قرآن کریم
جلسه ششم
ادامه ی سوره العصر آیه ۱تا ۳
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَ الْعَصرِ(۱)
إِنَّ الانسنَ لَفِى خُسرٍ(۲)
إِلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبرِ(۳)
ادامه تفسیر آیات:
إِلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصبرِ
۱۷- مراد از ايمان ، #ايمان به خدا، و مراد از ايمان به خدا ايمان به همه رسولان او، و مراد از ايمان به رسولان او اطاعت و پيروى ايشان است ، و نيز ايمان به روز جزا است همچنان كه قرآن در جاى ديگر تصريح كرده به اينكه كسانى كه به بعضى از رسولان خدا ايمان دارند، و به بعضى ندارند، مومن به خدا نيستند.
۱۸-جمله (و عملوا الصّالحات ) بر عمل به همه اعمال صالح دلالت دارد واز آن استفاده مى شود كه مؤمنان گنهكار نيز در خسرانند.
۱۹- ظاهر جمله (و عملوا الصالحات ) اين است كه به همه اعمال صالح متصف باشد. پس اين جمله استثنائيه شامل فاسقان كه بعضى از صالحات را انجام مى دهند، و نسبت به بعضى ديگر فسق مى ورزند نمى شود.
۲۰-لازمه ی آن این است که منظور از خسران اعم از خسران به تمام معنا باشد يعنى شامل #خسران از بعضى جهات هم بشود، و بنابر اين دو طايفه خاسرند :
الف) آنهايى كه از جميع جهات خاسرند نظير كفار معاند حق و مخلد در عذاب.
ب) آنهايى كه در بعضى جهات خاسرند، مانند مؤمنينى كه مرتكب #فسق مى شوند و مخلد در آتش نيستند چند صباحى عذاب مى بينند، بعد عذابشان پايان مى پذيرد و مشمول شفاعت و نظير آن مى شوند.
۲۱-وَ تَوَاصوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصوْا بِالصبرِ
كلمه (تواصى ) به معناى سفارش كردن اين به آن و آن به اين است .
۲۲- (تواصى به حق ) اين است كه : يكديگر را به حق سفارش كنند، سفارش كنند به اينكه از حق پيروى نموده و در راه حق #استقامت و مداومت كنند،
۲۳-#دين حق چيزى به جز پيروى اعتقادى و عملى از حق ، و تواصى بر حق نيست .
۲۴-تواصى بر #حق عنوانى است وسيع تر از عنوان امر به معروف و نهى از منكر.
۲۵-چون امر به معروف و نهى از منكر شامل اعتقاديات و مطلق ترغيب و تشويق بر عمل صالح نمى شود، ولى #تواصى بر حق ، هم شامل امر به معروف مى شود و هم شامل عناوين مذكور.
ادامه دارد..🌺🌱
وَالحَمدُ ِلِله رَبِّ العَالَمین
#علامه_سید_محمد_حسین_طباطبایی
#تفسیر_المیزان_جلد ۲۰صفحه ۶۰۸
#سوره_والعصر_۱تا۳
#جلسه_ششم
#ادامه_العصر
🌏https://eitaa.com/joinchat/55247039C0acc77102f
May 11
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر قرآن کریم
جلسه هفتم
ادامه ی سوره العصر آیه ۱تا ۳
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَ الْعَصرِ(۱)
إِنَّ الانسنَ لَفِى خُسرٍ(۲)
إِلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبرِ(۳)
ادامه تفسیرآیات:
إلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَق وَ تَواصَوا بالصَبر
۲۶-سوال:
تواصى به حق ، خود يكى از #اعمال_صالح است ، و با اينكه قرآن قبلا عنوان كلى (و عملوا الصالحات ) را ذكر كرده بود، چه نكته اى باعث شد كه خصوص تواصى به #حق را نام ببرد؟
جوابش اين است كه : اين از قبيل "ذكر خاص بعد از عام" است .
۲۷-ذکر خاص بعد از عام در مواردى بكار مى رود كه گوينده نسبت" به خاص عنايت بيشترى" داشته باشد .
۲۸- شاهد بر اينكه خداى تعالى از ميان همه اعمال صالح به تواصى به حق عنايت بيشتر داشته ، و بدين منظور خصوص آن را بعد از عموم اعمال صالح ذكر نموده اين است كه همين تواصى را در مورد صبر تكرار كرد، و با اينكه مى توانست بفرمايد: (و تواصوا بالحق و الصبر) فرمود: (و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر).
۲۹- بنا بر همه آنچه گفته شد، ذكر تواصى به حق و به صبر، بعد از ذكر اتصافشان به ايمان و عمل صالح براى اين بوده كه اشاره كند به حيات دلهاى مومنين ، و پذيرا گشتن سينه هاشان براى تسليم خدا شدن ، پس مومنين اهتمامى خاص و اعتنايى تام به ظهور سلطنت #حق و گسترده شدن آن بر همه مردم دارند، و مى خواهند همه جا حق پيروى شود، و پيروى آن دائمى گردد.
۳۰-در آيه مورد بحث صبر را مطلق آورده ، و بيان نكرده كه #صبر در چه مواردى محبوب است ، و نتيجه اين اطلاق آن است كه مراد از صبر اعم از:
الف)صبر بر طاعت خدا
ب)صبر از معصيت
ج)صبر در برخورد با مصائبى است كه به قضا و قدر خدا به آدمى مى رسد.🌺🌱
وَالحَمدُ ِلِله رَبِّ العَالَمین
#علامه_سید_محمد_حسین_طباطبایی
#تفسیر_المیزان_جلد ۲۰صفحه ۶۰۸
#سوره_والعصر_۱تا۳
#جلسه_هفتم
#ادامه_العصر
🌏
https://eitaa.com/joinchat/55247039C0acc77102f