eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
3.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
564 ویدیو
800 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
. علیه_السلام ، مردي شاعر، سياستمدار و اديب بود كه علم نحو را با راهنمائي اميرالمؤمنين عليه‌السلام تدوين كرد و قرآن را اعراب‌گذاري و نقطه‌گذاري نمود و در دوران حكومت خليفه دوم به بصره هجرت كرد.(۱) ➖ او تنها قاضي حكومت علي عليه السلام بود كه در همان روز اول قضاوت عزل شد. چون فرمان عزل را دريافت كرد خدمت حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام آمد و گفت: به خدا قسم نه خيانت كرده ام و نه به خيانت متهم شدم، چرا مرا عزل كردي؟ ➖ امیرالمومنین علی عليه السلام پاسخ داد: درست مي‌گوئي و تو مردي امين و با ايماني، اما بازرسان من اطلاع داده اند كه چون طرفين دعوي به محكمه مي‌آيند، تو بلند تر از ايشان سخن مي‌گوئي، و درشتي در گفتار داري(۲). ➖ يعني تنها ايمان و سياست كافي نيست، بلكه قاضي بايد اخلاق اجتماعي را در برخورد با مردم رعايت كند. ➖ و ديگر آنكه چقدر حضرت اميرالمؤمنين عليه‌السلام به امور قضاوت حساس بود كه بازرسان آن حضرت دقيقا همه جا حضور داشته و رفتار قضات را كنترل و گزارش مي‌دادند. ممكن است فردي لياقت ديگر مديريت‌هاي كشور را داشته باشد اما براي قضاوت مناسب نباشد. 📚 پی‌نوشت‌ها: ۱. او در عصر حكومت عمر بن عبدالعزيز در سن ۸۵ سالگي در گذشت. (اعيان الشيعه ج۷ ص۴۰۳) ۲. معالم القربه، ص۲۰۳ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ♦️گر زنان مصر، شیدای جمال یوسف‌اند یوسف از دلدادگان‌ِ روی‌ماه‌ِ مجتباست... ⚡️حکایت زنِ زیبایی که شیفتهٔ جمال بی‌بدیل امام حسن مجتبی علیه‌السلام شده‌بود... در روایت آمده است: روزى امام حسن علیه‌السلام در «ابواء» مشغول نماز بودند، ناگاه زن زيبايى وارد اتاق شد، بدين جهت امام حسن علیه‌السلام نمازش را مختصر نمود و به وى فرمود: آيا حاجتى دارى؟ گفت: آرى. فرمود: حاجتت چيست؟ گفت: من زنى بى شوهر هستم از تو مى‌خواهم كه مراد مرا حاصل نمايى. امام حسن علیه‌السلام فرمود: از من دور شو، مرا به همراه خودت با آتش دوزخ مسوزان.(گویا آن زن به دروغ اینگونه ادعا می‌کرد و امام علیه‌السلام به علم امامت می‌دانست) زن بر اين امر اصرار مى‌نمود و امام حسن علیه‌السلام می‌گريست و مى فرمود: واى بر تو! از من دور شو! 🔻حضرت گريه‌اش شدّت گرفت، وقتى آن زن اين منظره را ديد به گريه آن حضرت، گريست، در اين حين امام حسين علیه‌السلام وارد شد، آن دو را ديد كه گريه مى‌كنند، آن حضرت نيز نشست و مشغول گريه شد. پس از آن يارانش يكى پس از ديگرى وارد شدند و آنها نيز گريه كردند، تا اين كه صدا به گريه بلند شد. در اين هنگام آن زن خارج شد، ياران حضرت نيز برخاسته و همگى رفتند. مدّت زيادى گذشت و امام حسين علیه‌السلام به احترام برادر بزرگوارش ازآن جريان چيزى نمى‌پرسيد. 🔻شبى امام حسن علیه‌السلام خوابيده بود، ناگاه بيدار گشته و شروع به گريه نمود. امام حسين علیه‌السلام رو به برادر كرد و فرمود: براى چه گريه مى كنى ای برادر؟ امام حسن علیه‌السلام فرمود: به جهت خوابى كه امشب ديدم. امام حسين علیه‌السلام فرمود: چه خوابى ديده‌اى؟ امام حسن علیه‌السلام فرمود: يوسف پیامبر را در خواب ديدم، من نيز همانند ديگران كه به جمال زيباى او تماشا مى‌كردند، نگاهش مى‌كردم، وقتى زيبايى او را ديدم،گريان شدم. حضرت يوسف از ميان مردم نگاهى به من كرد و گفت: پدر و مادرم فدایتان باد! چرا گريه مى‌كنید؟ گفتم: به ياد يوسف و همسر عزيز مصر افتادم، گرفتاريهايى كه از جانب او به تو رسيد، زندانى شدن تو، سوزى كه يعقوب از فراق تو كشيد، به خاطر اينها گريسته و (از اين همه صبر و شكيبايى تو) شگفت زده شدم. حضرت يوسف عرضه داشت: این امور که شگفتی ندارد؛ شگفت آن است که شما با آن جمال و زیبایی، آن زن بسیار زیبا را كه در «ابواء» مزاحمتان شد، از خودتان (با گریه) به دور راندید... 📚المناقب، ابن‌شهر‌آشوب، ج۹ ص۱۴۶ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ♦️هنگام خواندن غزل، وقتی به اوج روضه رسیدیم، دکلمه خوانی ممنوع است زیرا جلسه را سرد می کند. ♦️نکته فنی مهم: 🔸اگر در حین اجرا، صدا به اوج رسید و دیگر نتوانستید بیشتر از آن ادامه دهید و احساس می کنید که اگر بالاتر بروید صدا خراب و خروسی می شود، می توانید با یکی دو جمله دکلمه کردن، صدا را پایین بیاورید تا صدا خراب نشود و اگر موقعیت برای دکلمه خوانی مناسب نبود، در آنجا باید یک گام پایین تر بیاییم حتی اگر باعث خراب شدن سبک بشود و نباید صدا خروسی بشود. . ♦️نکته مهم در شعرخوانی: 1⃣شعر را تند نخوانیم. 2⃣یکنواخت نخوانیم. 3⃣بیهوده و بیجا تکرار نکنیم. . 🔸 تقسیم نفس 🔸 🔹تقسیم نفس در روضه بسیار مهم است. نباید در وسط روضه نفسمان تمام شود؛ بلکه باید طوری تنظیم کنیم که در تمام روضه از اول تا آخر نفس داشته باشیم. . ♦️اوج گرفتن در روضه♦️ 🔸انواع اوج گرفتن: 1⃣زمانی که کاملا فرود آمده ایم و دوباره اوج می گیریم که در وسط روضه اتفاق می افتد. 2⃣آرام آرام اوج می گیریم. 3⃣در حین خواندن، حروف را پر حجم و بلند ادا می کنیم ولی اوج نمی گیریم. . 🍃چند نکته: 1⃣تعدد شعر در دست مداح، روان مستمع را به هم می ریزد. 2⃣آرام خوانی مرثیه، حزن آور است. 3⃣تطابق لحن با محتوا، خواندن را زیبا می کند. ‌📍چند نکته پیرامون اجرای شعر: 1⃣هر شعری باید با لحن متناسب خود خوانده شود. 2⃣مضمون باید یک گام پایین تر از شعر بیان شود. 3⃣وقتی مستمع شروع کرد به ناله و زمزمه کردن، نباید جلسه را خفه کنیم و باید بگذاریم مستمع ناله اش را کامل بزند. . ♻️سه نکته پیرامون اجرای شعر: 1⃣آخر ابیات را نباید رها کنیم و بایستی تا کلمه ی آخر بیت را واضح بخوانیم. 2⃣وقتی غزل به اوج رسید، دیگر نباید دکلمه کرد؛ زیرا مستمع را از حال بیرون می آورد. 3⃣گاهی حرکات دست و اشارات، بیشتر از شعر و کلام تأثیر می گذارد. . 🔹رعایت سیر صحیح روضه🔹 🔸روضه را باید از ابتدا به انتها برسانیم مثلا اول روضه بستر سپس احتضار سپس غسل و... ... 📍 پل روضه 🔻اگر پل ورود به روضه قوی باشد و بتواند مستمع را با خود همراه کند و مستمع به راحتی از پل روضه عبور کند، بهتر می شود مستمع را وارد روضه کرد. . 🔹رعایت سیر صحیح روضه🔹 🔸روضه را باید از ابتدا به انتها برسانیم مثلا اول روضه بستر سپس احتضار سپس غسل و... . 🔻همراه کردن مستمع با مداح🔻 🔸برای این که مستمع با ما همراهی کند باید با طمأنینه بخوانیم و بعضی از کلمات را ما نگوییم تا مستمع خودش بگوید. . 🏴 اصل روضه 🏴 ▪️اصل و ستون و اسکلت روضه: ➖بعد از پل زدن و فضاسازی و ... ، وارد اصل روضه می شویم. منظور از اصل روضه، بالاترین مرثیه ای است که می خواهیم برای آن معصوم بخوانیم.. مثلا در روضه امام حسین علیه السلام، عبارت والشمر جالس علی صدره ... اصل روضه می باشد که نحوه اجرای آن بسیار مهم است. ..
کرامات امام حسن مجتبی .mp3
1.25M
🔖منبر کوتاه🔖 علیه السلام 💠کرامات امام حسن مجتبی علیه السلام💠 علیه السلام 👇
کریم یعنی چه؟؟.mp3
2.73M
🔖منبر کوتاه🔖 علیه السلام 💠معنای کریم چیست ؟ کریم بودن یعنی چی؟ آیا در روایات به کریم بودن امام حسن مجتبی علیه السلام تصریح شده ؟ 💠 داستان زیبا علیه السلام
4_5889004481894418518.mp3
3.93M
🔖منبر کوتاه🔖 ولادت علیه السلام 💠 علیه السلام به تعبیر قرآن کریم لولو و مرجان است 💠 🕌 حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
4_5899925415497040149.mp3
1.78M
🔖منبر کوتاه🔖 علیه السلام 💠 دو حکایت از علیه السلام 💠 🔻انفاق های امام حسن مجتبی علیه السلام 🔻 ✍آنهایی که اولاد صالح می خواهند توسل به امام حسن مجتبی علیه السلام کنند 🕌 حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
فضائل امام حسن مجتبی .mp3
1.05M
🔖منبر کوتاه🔖 علیه السلام 💠فضائل وجود نازنین امام حسن مجتبی علیه السلام 💠 علیه السلام
Kashani-Shab15Ramazan1402.mp3
31.51M
🎙 : درنگی در منطق قرآن(۲) 🔹 حجةالاسلام 📆 چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ 🔺 هیأت آیین حسینی 🔰 یکی از اهداف قیام ، ساقط کردن بنی امیه بود که ، ۵ سال بعد از شهادت امام حسین، محقق شد. اما چرا صلح کرد؟ خود امام حسن فرمود صلح من مثل صلح حدیبیه بود. امام حسن چون دید یار و یاوری ندارد، جنگ نکرد .و با صلح نامه چند دستاورد داشت: ۱. معاویه حق ندارد مسلمین و شیعیان را بکشد و برای شیعیان ناامنی ایجاد کند. معاویه اکثر مفاد صلح نامه را رعایت نکرد، اما با این صلح، جانِ بسیاری از شیعیان تا پایان عمر امام حسن حفظ شد. امام حسن ، چون پدر امت بود، برای همه ی امت دلسوزی میکرد.و به همه محبت میکرد.تا جایی که مروان میگه : دشمنانِ حسن بن علی هم از اکرام او بی بهره نبودند.
. علیه_السلام ♦️ دوستانِ دوستانِ «کریم» هم، بهشتی‌اند... حذيفة بن يمان گوید: رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم را ديدم كه دست امام حسن مجتبى عليه السلام را گرفته بود و مى فرمود: أيّها النّاسُ هٰذا ابنُ عليّ فَاْعرِفوُه، َوالّذي نَفسُ محمّدٍ بيَدهِ إنّه لَفِي الجَنّة، و مُحبّهُ فِي الجَنّة، وَ مُحبُّ مُحبّيهِ فِي الجَنّة 🔹اى مردم! اين فرزند علىّ بن ابى طالب علیه‌السلام است، او را بشناسيد، سوگند به آن كسى كه جان محمّد در قبضه قدرت او است، او در بهشت است، دوستان او و دوستان دوستانش نيز در بهشت خواهند بود. 📚مشارق أنوارالیقین، ص ۵۳. ......... . ♦️اگر که جبریل مَلَک ، پَر بکشد در آسمان حَک‌شده«یاحسین»و«یاحسن»به‌بال‌و‌پَر‌او... در نَقلی آمده است: روزی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله از جبرئیل مَلک سوال کردند: بِمَ تَقطَعُ سُبُلَ السَّماءَ؟ 🔹به چه وسیله‌ای راه‌های آسمان را طی می‌کنی؟ جبرئیل عرضه داشت: تَحتَ جِناحِی تَعویذٌ مَکتوبٌ عَلَی اَحَدِهِما الحَسَنُ وَ علَی الآخَر الحُسینُ و بِهٰذَینِ الإِسمَین أَتَقَوّیٰ. 🔹در زیر بال من، دو تعویذ است؛ در یکی نوشته «حسن» و در دیگری نوشته «حسین»؛ و به وسیله این دو اسم مبارک است که قوّت و قدرت پرواز می‌گیرم. 📚مفتاح البکاء،نسخه‌خطی 📚کتاب‌ملائکه،سبزواری ص۸۳ .
. مواجهه با گنهکاران [منبر ۲۰ دقیقه ای] ✔️روش ➖این منبر با توجه به نحوه ورود به مطلب، با روش «ابهام در موضوع» و انتقال پیام با قصه آماده شده است. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام در مورد مفطرات روزه ، باید دو مورد را تذکر دهیم ➖قی کردن (استفراغ) از روی عمد مبطل روزه است یعنی خودش معده ش را تحریک کند تا بالا بیاورد . اما اگر کسی از سر بیماری قی کند به روزه ش اشکالی نمی‌رسد . ➖ یکی دیگر از مفطرات فرو بردن سر در آب است ، منظور فرو بردن سر داخل حوض آب، داخل استخر، داخل آب دریا و مانند آن است. اما با شستن سر و در زیر شیر آب یا با ریختن آب توسط کاسه روزه باطل نمی شود. 🔷ماجرای واقعی آقا سید مهدی قوام، روضه خوان مشهور شهر بود ، یکی از شبهای محرم الحرام ، تهران قدیم ، بعد از آخرین مجلس به راننده گفت: فلانی! امشب مستقیم مرا به منزل نبر ، اول به لاله زار میرویم ، تا اسم لاله زار را آورد، راننده تعجب کرد، آخر آن زمان در تهران هر کس میخواست به معصیت و عیش حرامی مرتکب شود آنجا می رفت. با تعجب و حیرت به سمت لاله زار حرکت میکنند ، اما راننده هنوز از رفتار سید در تعجب است آقا سید مهدی را چه به لاله زار؟! در خیابان، چند کاباره ، با وجود فرا رسیدن ماه عزا همچنان فعالیت دارند، جلوتر کنار خیابان دختر جوانی منتظر ایستاده بود ، سید از راننده میخواهد نزدیک دختر نگه دارد سید از ماشین پیاده می شود به سمت دختر حرکت میکند اما سرش را پایین انداخته است ، سلام می کند، دستش را زیر عبایش برده، پاکتی از جیب عبایش بیرون می آورد، به آن دختر با لحن پدرانه ای می گوید: "این پاکت یک دهه روضه خوانی منه، این از طرف امام حسین است، تو رو به صاحب این عزا ، تا وقتی پول این پاکت تمام نشده از این راه پول درنیاور. یکسال که می گذرد ، سید مهدی عازم کربلا میشود ، در حرم سیدالشهدا علیه السلام مردی جلویش را می گیرد،حاج آقا ببخشید ، میگوید حاج آقا آنجا گوشه صحن خانمم ایستاده ، از وقتی شما را دیده گریه اش بند نمی آید به من گفت با شما کار دارد. سید مهدی به سمت خانم می رود و سلام می کند؛ بفرمایید خواهرم ،صدای گریه زن از زیر پوشیه بگوش می‌رسید،حاج آقا میدونی من کی هستم، شب آخر محرم، خیابان لاله زار، از وقتی پول روضه خوانی ات در زندگی ام آمد دیگر از خانه بیرون نیامدم امام حسین علیه السلام مرا خرید، آن مرد شوهرم است ، دنیای نجابت و پاکیست ، خیلی مدیون شما هستم... 🔸آیه قرآن کریم می‌فرماید: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ اَوْ فَسادٍ فِی الْاَرْضِ فَکَاَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ اَحْیاها فَکَاَنَّما اَحْیَا النَّاسَ جَمیعا»؛هر کس، انسانى را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روى زمین بکشد، چنان است که گویى همه انسان‌ها را کشته و هر کس، انسانى را حیات بخشد، چنان است که گویى همه مردم را زنده کرده است. امام صادق(ع) یکی از مصادیق این آیه را چنین تبیین می‌فرماید: اگر فردی بتواند دست کم، یک فرد را از راه گمراهی به راه هدایت بکشاند مانند آن است که تمام مردم را به راه راست هدایت کرده باشد.   🔷حدیث پيامبر (ص) هنگامى كه على (ع) را به يمن فرستاد ـ فرمود :«يا عليُّ ، لا تُقاتِلَنَّ أحَدا حتّى تَدعُوَهُ ، و ايمُ اللّه ِ لَأن يَهدي اللّه ُ على يَدَيكَ رجُلاً خَيرٌ لَكَ مِمّا طَلَعَت علَيهِ الشَّمسُ و غَرَبَت ، و لَكَ وَلاؤهُ يا عليُّ».(۱) اى على! هرگز با كسى جنگ مكن مگر اينكه قبلاً او را [به اسلام] دعوت كرده باشى كه به خدا سوگند، اگر خداوند كسى را به دست تو هدايت كند برايت بهتر است از آنچه آفتاب بر آن طلوع و غروب مى كند ؛ و تو بر شخص هدايت شده ولايت دارى ، اى على . 🔸تاریخ روایت شده است که داوود (ع) تنها به صحرا رفت. پس خداوند به او وحى فرمود: اى داوود! چه شده است که تو را تنها مى بینم؟ عرض کرد: معبودا! شوق دیدار تو در جانم شدّت گرفته و میان من و خلق تو حائل گشته است. خداوند به او وحى فرمود: به میان آنان برگرد؛ زیرا اگر تو یک بنده گریز پا را نزد من بیاورى نام تو را در لوح، با صفت ستوده ثبت مى‌کنم.  وَ رُوِیَ أَنَّ دَاوُدَ ع خَرَجَ مُصْحِراً مُنْفَرِداً فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ یَا دَاوُدُ مَا لِی أَرَاکَ وَحْدَانِیّاً فَقَالَ إِلَهِی اشْتَدَّ الشَّوْقُ مِنِّی إِلَی لِقَائِکَ فَحَالَ بَیْنِی وَ بَیْنَکَ خَلْقُکَ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ ارْجِعْ إِلَیْهِمْ فَإِنَّکَ إِنْ تَأْتِنِی بِعَبْدٍ آبِقٍ أُثْبِتْکَ فِی اللَّوْحِ حَمِیداً(۲) 🔻 مواجهه با 👇
♻️انواع برخورد با گناهکار اسلام دربرخورد با گناهکاران آموزه هايي دارد که به پيروان خود دستور داده به هنگام مواجهه با گناه و گناهکار، آنها را به کارگيرند که البته برخی از انواع مواجهه ها بر عهده حکومت اسلامی است و برخی دیگر بر عهده عموم مسلمانان که در ادامه به انواع مواجهه ها اشاره میکنیم؛ 🔶مرحله اول؛ گفتار نرم خداوند فرمود: «اذْهَبا إِلى‌ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‌ فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى‌»به سوى فرعون برويد؛ زيرا او سركشى كرده است.پس با گفتارى نرم به او بگوييد، اميد است كه هوشيار شود و [آيين حق را بپذيرد] يا بترسد [و از سركشى باز ايستد.] از آيه شريفه به روشنى معلوم مى‌شود مرحله اول مواجهه با افراد طاغى و ياغى گفتار نرم است كه شايد با وزش نسيم قول لين از طغيان و ياغيگرى آنان كاسته شود و به راه حق و حقيقت بازگردند كه اگر از ابتداى امر با خشونت با آنان برخورد شود، به طغيان آنان افزوده گردد و نتيجه‌اى از امر به معروف و نهى از منكر حاصل نشود. شعر متاب اى پارسا روى از گنهكار به بخشايندگى در وى نظر كن‌ اگر من ناجوانمردم به كردار تو بر من چون جوانمردان گذر كن‌ 🔷تأديب اجتماعی از نظر اسلام، گاهي برخورد با گنهكار از طريق تأديب اجتماعي و بايكوت صورت مي گيرد، به نمونه هاي زير توجه كنيد: ۱. تنبیه زناكار آن است كه از ازدواج با پاكان محروم است. ۲. كساني كه نسبت نامشروع به افراد پاك مي دهند، با اينكه شواهد كافي ندارند، آن است كه گواهي آنها بي اعتبار است و بايد شلاق بخورند. ۳- مشركان از ورود به مسجدالحرام ممنوع هستند. ۴- پیامبر(ص)با سه نفر كه در جبهه جنگ و بسيج عمومي شركت نكرده بودند سخن نگفت و مسلمانان حتي همسر و فرزندشان با آنان سخن نگفتند تا حدي كه عرصه زمين بر آنان تنگ شد. سرانجام توبه كردند و رسول اكرم (ص) به فرمان خداوند متعال توبه آنها را پذيرفت و بايكوت آنها شكسته شد. ۵.همنشيني با منكران و مسخره كنندگان آيات خدا ممنوع است. ۶.از دستورات مؤكد اسلامي است كه به شراب خواران زن ندهيد. ۷.نشستن كنار سفره اي كه در آن شراب است، ممنوع مي باشد و حتي نان خوردن در چنين سفره اي حرام است. ۸. به گنهكار مثل تارک الصلاه زكات ندهيد. ۹.زني كه شوهر دارد و يا شوهري كه زن دارد و در عين حال زنا كند، حكمش اعدام مي باشد. ۱۰.دست دزد بايد قطع گردد و به او ترحم نشود. 👈اين دستورات بيانگر انواع برخوردهاي اسلام با گنهكار است، كه هر كدام به نحوي نقش بازدارندگي و كنترل گناه را در فرد و جامعه دارند. 🔷چهره ترش کردن برای چه کسانی است؟ حضرت امیر(ع) فرمود «أَمَرَنَا رَسُولُ اللهِ(ص) أَنْ نَلْقَى أَهْلَ الْمَعَاصِي بِوُجُوهٍ مُكْفَهِرَّةٍ». پیامبر به ما فرمان داد كه با اهل گناه با چهره اى درهم كشيده روبه رو شويم.(۳) «اهل معاصی» یعنی آنهایی که اصلاً خصوصیت و کار زندگی‌شان این است که یا ربا می‌خورند یا شراب می‌خورند یا دزدی می‌کنند، معروف به این عنوان هستند. چون فرض این است که اهل معصیت دیگر دست از این معصیت شان برنمی‌دارند، اینها آدم‌هایی هستند که همیشه رباخوار خواهند بود، این وجوه مکفهّرة نسبت به آنها هیچ اثری هم ندارد ولی انسان مسلمان برای فاصله گذاری اجتماعی با چنین افرادی میخواهد از آنها متمایز باشد و بگوید من با اینها نیستم ، اهل این کارها نیستم. 🔷فاصله گذاری با برخی گناهکاران امام صادق (ع) به يكي از اصحابش به نام حارث بن مغيره فرمودند: چه چيز مانع شده كه وقتي به شما خبر مي رسد كه فلان شخص از ميان شما كار بدي كرده كه آن را زشت می‌دانيد و موجب ناراحتي ما مي گردد نزد او برويد و او را متنبه و سرزنش كرده و با گفتار رسا او را از گناهش باز داريد؟! حارث عرض كرد: اگر چنين كنيم آنها از ما نمي پذيرند. امام صادق(ع) فرمود: «اهجروهم واجتنبوا مجالسهم، از مجالست و همنشيني با آنها دوري و اجتناب كنيد».(۴) 🔴مواجهه های نادرست خوب است به برخی رفتار های غلط در مواجهه با گنهکاران اشاره کنیم: ۱.سرزنش ممنوع امام سجاد(ع) فرمود: «كَانَ آخِرُ مَا أَوْصَى بِهِ اَلْخَضِرُ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ أَنَّهُ قَالَ لاَ تُعَيِّرَنَّ أَحَداً بِذَنْبٍ» زنهار، هيچ كس را به گناهى سرزنش مكن.(۵) ۲.نا امید کردن ممنوع امام علی (ع) فرمودند: لاتُؤیِس مُذنِباً، فَکم مِن عاکفٍ عَلى ذَنبِهِ خُتِمَ لَهُ بِخَیرٍ»هیچ گنهکارى را ناامید مکن. چه بسیار گناه آلوده اى که عاقبتى نیکو یافته است.(۶) 🔻 ادامه دارد 👇👇 🔻 مواجهه با ۲
♻️برخی شیوه های موثر در هدایت کردن گنهکاران ۱.موعظه های خاص مردى عرض كرد: أنا رجُلٌ عاصٍ و لا أصبِرُ عَنِ المَعصِيَةِ ، فَعِظْني بِمَوعِظَةٍ  من مردى نا فرمانم و در برابر معصيت شكيبايى ندارم، پس مرا اندرزى فرما امام فرمود : اِفعَلْ خَمسَةَ أشياءَ و أذنِبْ ما شِئتَ ، فأوَّلُ ذلكَ : لا تَأكُلْ رِزقَ اللّه ِ و أذنِبْ ما شِئتَ ، و الثّانِي : اُخرُجْ مِن وَلايَةِ اللّه ِ و أذنِبْ ما شِئتَ ، و الثّالِثُ : اُطلُبْ مَوضِعا لا يَراكَ اللّه ُ و أذْنِبْ ما شِئتَ ، و الرّابِعُ : إذا جاءَ مَلَكُ المَوتِ لِيَقبِضَ رُوحَكَ فادْفَعْهُ عَن نَفسِكَ و أذنِبْ ما شِئتَ ، و الخامِسُ : إذا أدخَلَكَ مالِكٌ في النّارٍ فلا تَدخُلْ في النّارِ و أذنِبْ ما شِئتَ ! پنج كار بكن و آنگاه هر چه خواستى گناه كن. اوّل اينكه روزى خدا را نخور و هر چه خواهى گناه كن. دوم اينكه از قلمرو خدا بيرون شو و هرچه خواهى گناه كن. سوم اينكه به جايى برو كه خدا تو را نبيند و هرچه خواهى گناه كن. چهارم اينكه هرگاه ملك الموت براى گرفتن جان تو آمد، او را از خودت دور گردان و هرچه خواهى گناه كن. و پنجم اينكه هرگاه مالك (مأمورِ دوزخ) تو را به آتش برد، داخل آن نشو، و [آنگاه ]هرچه خواهى گناه كن. ۲.استفاده از روحیه افراد جوانی نزد پیامبر(ص) آمد و گفت: ای پیامبر خدا! آیا اجازه انجام عمل خلاف منافی عفت به من می‌دهی؟ با گفتن این سخن اطرافیان پیامبر فریاد اعتراضشان بلند شد، اما پیامبر(ص) فرمود: او را نزدیك بیاورید. مرد نزدیك شد و نزد پیامبر نشست. پیامبر فرمود: آیا دوست داری با مادر تو چنین كنند. جوان گفت: فدایت شوم، نه. پیامبر فرمود: مردم هم دوست ندارند با مادرشان چنین شود. آنگاه فرمود: آیا دوست داری با دختر تو چنین كنند؟ گفت: خدا مرا فدایت كند، نه. پیامبر فرمود: مردم هم دوست ندارند با دخترانشان چنین شود. جوان از حرفی که زده بود پشیمان شد و از پیامبر خواست برای هدایت او دعا کند . آنگاه پیامبر رحمت دستان مبارك خود را بر سینه او گذاشت و این‌ چنین دعا كرد: اللهم طَهِّر قلبه واغفر ذنبه و حَصِّن فَرْجَه؛ پروردگارا قلبش را پاك گردان، گناهش را ببخش، و دامانش را حفظ كن. از آن به بعد منفورترین چیز نزد آن مرد، این عمل زشت بود. آری، پیامبر با استفاده از غیرت ناموسی که روحیات جوان وجود داشت او را به زشتی گناه آگاه ساخت. ۳.تألیف قلوب با کمکهای اقتصادی برخی منحرفان و خلافکاران هستند که تربیت آن ها نیاز به کمک های مادی دارد تا قلب آنها جلب شده، هدایت یابند. پیامبر اکرم یک بخش از بیت المال را به این امر اختصاص داده بود، چنان که امام هفتم (ع) می فرماید: «آنان گروهی بودند که خدا را به یگانگی پذیرفته بودند و عبادت غیر خدا را رها کرده بودند ولی این شناخت که محمد(ص) رسول خداست در قلوبشان وارد نشده بود. رسول خدا(ص) با آنان الفت می گرفت، تعلیمشان می داد و برای این که شناخت پیدا کنند با آنها سخن می گفت و قسمتی از صدقات را به ایشان اختصاص داد تا شناخت و تمایل (به دین خداوند) پیدا کنند. ➖انسان بنده احسان است ممکن است انسان با احسانی مجرمی را برای همیشه هدایت کند، چنانچه حضرت امیر(ع) با صدقه دادن سه گنهکار را هدایت کردند 👈 لینک قصه ۴.ارائه جایگزین یکی از شیوه ها اثر گذار در بازداشتن افراد از گناه ارائه جایگزین است چنانچه در نهج البلاغه میخوانیم؛ روايت شده است كه حضرت امیر(ع) ميان ياران خود نشسته بود. ناگاه زنى زيبا از كنار ايشان گذشت، آن قوم ديده بر او دوختند، فرمود:«إِنَّ أَبْصَارَ هَذِهِ الْفُحُولِ طَوَامِحُ، وَ إِنَّ ذَلِكَ سَبَبُ هِبَابِهَا؛ فَإِذَا نَظَرَ أَحَدُكُمْ إِلَى امْرَأَةٍ تُعْجِبُهُ، فَلْيُلَامِسْ أَهْلَهُ، فَإِنَّمَا هِيَ امْرَأَةٌ كَامْرَأَتِهِ.» همانا ديدگان اين نرينگان به شهوت نگران است و اين سبب هيجان است، هرگاه كسى از شما به زنى نگريست كه او را خوش آمد با همسر خويش گرد آيد كه آن زن هم زنى چون زن خود اوست.(۷) 🔻 ادامه دارد 👇👇 🔻 مواجهه با ۳
💠داستان روزی معاذبن جبل بر پیامبر (ص) وارد شد و عرض کرد که در آستانه ی درب جوانی است که به شدّت می گرید و تمنای ملاقات دارد. پیامبر (ص) او را پذیرفت و از سبب گریه ایش پرسید؛ جوان گفت: گناهان بزرگی مرتکب شده ام و از آنها و از خشم خداوند خیلی می ترسم. حضرت وی را به رحمت و بخشایشگری خداوند امیدوار ساخت و فرمود: خداوند از گناهان بزرگ می گذرد، سپس از گناه او سوأل کرد، جوان گفت: هفت سال بود که نبش قبر می کردم و کفن می دزدیدم، تا اینکه شبی، قبر دختر جوانی از انصار را شکافتم با جنازه ی او زنا کردم. چون از آنجا برمی‌گشتم ندایی شنیدم که مرا از عذاب خدا بیم می داد. پیامبر(ص) چون حکایت جوان را شنید او را از نزد خود راند. جوان بالای کوهی رفت و چهل شبانه روز بر حال خود نالید و گریست تا اینکه آیه ی «والذین اذا فعلوا فاحشة...»نازل گردید، پس پیامبر نزد آن جوان رفت و به وی بشارت داد که خداوند توبه ی او را پذیرفته است 💠داستان مرد فاسقی در بنی اسرائیل بود كه اهل شهر از معصیت او ناراحت شدند و تضرع به خدای كردند! خداوند به حضرت موسی وحی كرد: كه آن فاسق را از شهر اخراج كن، تا آنكه به آتش او اهل شهر را صدمه ای نرسد. حضرت موسی آن جوان گناهكار را از شهر تبعید نمود؛ او به شهر دیگری رفت، امر شد از آنجا هم او را بیرون كنند، پس به غاری پناهنده شد و مریض گشت كسی نبود كه از او پرستاری نماید. پس روی در خاك و بدرگاه حق از گناه و غریبی ناله كرد كه ای خدا مرا بیامرز، اگر عیالم بچه ام حاضر بودند بر بیچارگی من گریه می كردند، ای خدا كه میان من و پدر و مادر و زوجه ام جدائی انداختی مرا به آتش خود به واسطه گناه مسوزان . خداوند پس از این مناجات ملائكه ای را به صورت پدر و مادر و زن و اولادش خلق كرده نزد وی فرستاد. چون گناهكار اقوام خود را درون غار دید، شاد شد و از دنیا رفت . خداوند به حضرت موسی وحی كرد، دوست ما در فلان جا فوت كرده او را غسل ده و دفن نما. چون موسی به آن موضع رسید خوب نگاه كرد دید همان جوان است كه او را تبعید كرد؛ عرض كرد خدایا آیا او همان جوان گناهكار است كه امر كردی او را از شهر اخراج كنم ؟! فرمود: ای موسی من به او رحم كردم و او به سبب ناله و مرضش و دوری از وطن و اقوام و اعتراف بگناه و طلب عفو او را آمرزیدم. 💠داستان على بن ابى حمزه مى‏گوید:دوستى از بزرگان بنى امیه داشتم، روزى به من گفت: از امام صادق (ع) برایم اجازه بگیر تا خدمتش نائل گردم. براى او رخصت طلبیدم و با هم به محضر حضرت شرفیاب شدیم. دوستم سلام کرد و به امام گفت:قربانت گردم، من کارگزار یکى از دستگاه‏هاى طاغوتى بنى‏امیه بودم و از این طریق ثروت کلانى به‏دست آورده‏ام. اینک مى‏خواهم توبه کنم. با این اموال چه کنم؟ امام فرمود: اگر بنى‏امیه افرادى را نداشتند تا برایشان نامه‏نگارى کنند و بیت‏المال را از هر سو براى آن‏ها بیاورند، هرگز آن‏ها نمى‏توانستند، حق ما را پایمال کنند. اگر مردم آن‏ها را به حال خود مى‏گذاشتند، جز آن چه در دستشان بود، چیزى به آن‏ها نمى‏رسید. دوستم عرض کرد: قربانت گردم، من در گذشته آلوده شدم. آیا امروز راه نجاتى برایم هست؟ امام فرمود: اگر شیوه آن را بگویم، آیا عمل مى‏کنى؟ گفت: آرى، قول مى‏دهم عمل کنم. امام فرمود: ثروتى را که از بنى‏امیه به دست آورده‏اى، همه را به حساب آور حق مالک اموالى را که مى‏شناسى بده. اگر مالک اموال را نمى‏شناسى، آن‏ها را از طرف صاحبش، صدقه ده، اگر چنین کنى، در پیشگاه خدا ضامن بهشت براى تو مى‏شوم. دوستم مدتى را به فکر فرو رفت و سپس عرض کرد: تصمیم خود را گرفتم و دستور شما را انجام مى‏دهم. از محضر امام بیرون آمدیم، دوستم به کوفه بازگشت و همه آن چه را به دست آورده بود حتى لباسى را که پوشیده بود، همه را به صاحبانش برگرداند و بقیه را از طرف صاحبانش که نشناخته بود، صدقه داد. کارش به جایى رسید که ما براى او لباس فرستادیم و معاش روزانه‏اش را تأمین مى‏کردیم. از این جریان چند ماه بیش‏تر نگذشت، تا این‏که بیمار شد. من و دوستان به عیادت او مى‏رفتیم تا این‏که روزى نزدش رفتیم، دیدیم در حال جان دادن است. چشمانش را گشود و گفت: اى على بن ابى حمزه، سوگند به خدا، مولاى تو به وعده خود وفا کرد. این را گفت و از دنیا رفت. جنازه‏اش را برداشتیم و پس از غسل و کفن و نماز، دفن کردیم، پس از مدتى به حضور امام صادق رسیدم، وقتى حضرت به من نگریست فرمود: اى على بن ابى حمزه، ما به وعده خود در مورد دوستت وفا کردیم. عرض کردم: قربانت گردم، درست مى‏فرمایى، سوگند به خدا! دوستم هنگام مرگش همین گونه به من گفت. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.الكافي ،ج۴،ص۲۸. ۲.ارشاد القلوب،ص۱۷۱ ۳.وسائل الشيعة،ج۱۶ص۱۴۳ ۴.الکافی،ج۸،ص۱۵۸ ۵.الخصال، ص۱۱۱ ۶.بحارالأنوار، ج۶، ص۲۳ ۷.نهج البلاغه،حکمت۴۲۰ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 🔻 مواجهه با .
. 🔶تکلیف ویژه منتظران امام صادق (ع) فرمود:  يَأتي علَى النّاسِ زَمانٌ مَن سَألَ النّاسَ عاشَ و مَن سَكَتَ ماتَ . زمانى بر مردم مى آيد كه هر كس دست خواهش به سوى مردم دراز كند زنده مى ماند و هر كس خاموش ماند مى ميرد. گفته شد اگر چنین زمانی را درک کردیم تکلیف ما چیست؟ امام فرمود: «تُعينُهُم بما عِندَكَ، فإنْ لَم تَجِدْ فبِجاهِكَ.»مردم را با مال خود يارى رسان و اگر چيزى نداشتى، با استفاده از مقام و موقعيت خود كمكشان كن. پس انفاق جاه و هزینه کردن آبرو برای دیگران هم از مصادیق مهم خیر رسانی به دیگران به شمار می‌رود.(۳) 🔶بخشش مهدوی پیامبر(ص) فرمود: «ان فی امتی المهدی... فیجیء الیه رجل فیقول یا مهدی اعطنی اعطنی قال فیحثی له فی ثوبه ما استطاع ان یحمله» مهدی از امت من است... مردی سوی او می‌آید و می‌گوید: یامهدی به من چیزی عطاءکن به من چیزی عطاء کن، بعد پیامبر (ص) فرمودند: «مهدی» تا آنجاکه آن مرد توان حمل مال را دارد در دامن او می‌ریزد». منتظر حضرت مهدی(عج) باید تلاش کند در رفتار و اخلاق خود را شبیه آن حضرت نماید.(۴) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۳.الکافی،ج ۴، ص ۴۶. ۴.سنن الترمذی،ج ۴،ص ۴۳۹ . منبر یک دقیقه ای🕘 موضوع: ویژگی های منتظران(۲۴) [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بسم الله الرحمن الرحیم أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ ✅مقدمه برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند. طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) ❇️خصلت۲۴؛ وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ ➖مومن هماره نگران است که مبادا در اجرای فرامین محبوب قصور کرده باشد و تکالیفش را کمال بجا نیاورده باشد. حزن او به خاطر کم و زیادی اموال دنیا نیست. او هیچ گاه برای رسیدن به ریاست و مقام و شهرت دلشوره ندارد. او را مصیبت ها و حوادث تلخ غمگین نمی کند بلکه با صبر و مقاومت و تن دادن به قضای الهی کام جان خود را شیرین می سازد. اگر غمی دارد اینگونه است: یَا حَسْرَتَا عَلَی مَا فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ؛افسوس بر من از آنچه در کنار پروردگار کوتاهی کردم. ➖و اینکه غم مومن مخفی است یعنی شما با تلاقی و ملاقت با وی نمی توانی از حال درونش مطلع شوی او به خاطر آنکه برادر ایمانیش را نیازارد غم و غصه های خویش را مخفی می دارد وقتی ملاقاتش می کنی تبسم بر لب دارد و از روزگار و حوادث زندگی شکوه نمی کند و تن به قضای الهی می دهد 🟢حدیث به امام صادق(ع) منسوب است که فرموده اند: «الحُزنُ مِن شِعارِ العارِفينَ ، لكَثْرَةِ وارِداتِ الغَيبِ على سَرائرهِم ، و طُولِ مُباهاتِهِم تَحتَ سِتْرِ الكِبْرياءِ ··· و لَو حُجِبَ الحُزنُ عن قُلوبِ العارِفينَ ساعةً لاسْتَغاثُوا ، و لَو وُضِعَ في قُلوبِ غَيرِهِم لاسْتَنْكَروهُ . حزن [همچون جامه زيرين ]همواره با عارفان است؛ به سبب كثرت واردات غيبى بر دلهايشان، و افتخار بسيارشان بر زير پوشش كبريا بودن ··· اگر اندوه، لحظه اى از دلهاى عارفان كنار رود، دست به استغاثه بر مى دارند و اگر در دلهاى ديگران نهاده شود، آن را خوش ندارند .(۲) 🟢قرآن با حزن نازل شده پیامبر(ص) فرمود: اقرَؤوا القرآنَ بالحُزنِ ؛ فإنّهُ نَزَلَ بالحُزنِ . قرآن را با آواز حزين بخوانيد؛زيرا كه آن با صوت حزين نازل شده است.(۳) 🟢حزن منتظران در فراق امام زمان یکی از نشانه های دوستی، محزون بودن در فراق و دوری از دوست و محبوب است . بدیهی است که علاقمندان به امام زمان(ع) در دوران غیبت در فراق او اندوهگین هستند و این حزن و اندوه را به گونه های مختلفی بروز می دهند . امامان معصوم نیز به خاطر غیبت امام زمان می گریستند . به عنوان نمونه، سدیر صیرفی می گوید: به خدمت مولایمان امام صادق (ع) رفتیم و امام را در حال گریه و ناله دیدیم«هو یبکی بکاء الوالد الثکلی » گریه کنان میگفت:« سیدی غیبتک نفت رقادی وضیقت علی مهادی وابتزت منی راحة فؤادی، سیدی غیبتک اوصلت مصابی بفجائع الابد» مولای من! غیبت تو، خواب را از چشمانم ربوده و زمین را بر من تنگ نموده و آسایش دلم را از من گرفته است . مولای من! غیبت تو، بلا و مصیبت مرا به فاجعه های ابدی پیوند داده است .»(۴) 🌺شعر دل زشوق دیدنت سوزد چو عود از فراقت دیده بارد همچو رود غرقه در سیلاب اشک و دل کباب کس غریق شعله ور کی دیده بود .ــــــــــــــــــــــــــــ
. ✍ خورشید پشت ابر! نشانی به ما بده ای ماه! مژده ی رمضانی به ما بده مثل نسیم صبح از این جا گذر کن و باد صبای مشک فشانی به ما بده بی کس تر از همیشه رساندیم خویش را آواره ایم ... جا و مکانی به ما بده از بس که در پی همه غیر از تو بوده ایم از پا نشسته ایم؛ توانی به ما بده از سفره ای که وقت سحر پهن می کنی مانده غذا و خورده ی نانی به ما بده " با روضه ی حسین نفس تازه می کنیم " روضه بخوان دوباره و جانی به ما بده .
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. ✅ شرح دعای روز شانزدهم 👇👇👇 مهم‌ترين مسأله‌اي كه در شرح دعاي اين روز به آن مي‌پردازيم، همراهي و هم
. ✍آیت اللہ مجتهدی تهرانی ره 【اَللّهُمَّ وَفِّقْنى فیهِ لِمُوافَقَةِ الاْبْرارِ】 خدایا کاری کن که من با افراد خوب مؤافقت کنم مثلاً اگر در جائی رأی گیری است نگاہ کنیم ببینیم چه کسی آدم خوبی است و خدمت خدا می‌کند به او رأی دهیم نه به آنهائی که به ما قول پست و مقام داده‌اند 【وَ جَنِّبْنى فیهِ مُرافَقَةَ الاْشْرارِ】 خدایا کاری کن من با بدها رفیق نشوم جوان‌ با الوات حتی اگر پسر عمویش باشد رفاقت نکند، حال چون «رحم» ‌است سلام و احوالپرسی کند اما رفاقت نکند نمی‌شود قطع «رحم» کرد اما از متدیّنین رفیق انتخاب کنید حواریون به حضرت مسیح علیه‌السلام گفتند که ما به چه کسانی رفاقت کنیم؟ حضرت مسیح فرمود: با سه نفر ◽️اول کسی که نگاہ به او تو را به یاد خدا بیندازد ◽️دوم کسی که حرف می‌زند علم شما را زیاد می‌کند ◽️سوم کسی که با عملش رغبت شما به آخرت را زیاد کند ⬅️ از امام صادق علیه‌السلام سؤال کردند که آیا اینکه نگاہ کردن به عالم عبادت است صحت دارد؟ و امام در پاسخ فرمودند: کلیت ندارد نگاہ کردن به صورت عالمی عبادت است که تو را به یاد خدا بیندازد ↫◄ حدیث داریم که پیش هر عالمی ننشینید مگر اینکه شما را از چند چیز به چند چیز دعوت کند ⇦ از شک به یقین ⇦ از ریاکاری به اخلاص ⇦ از رغبت به دنیا به زهد در دنیا ◽️با کسی نشست و برخاست کنید که دارای علم باشد و در مباحثه‌ها چیزی به شما بیاموزد ◽️و با کسی مجالست و مباحثت کنید که دارای علم باشد و در مباحثه‌ها چیزی به شما بیاموزد و مجالست و مباحثت با کسی که سواد ندارد بی‌فایدہ است ◽️با کسی که علم می‌داند ولو اگر عمّامه ندارد گفتگو و رفاقت کنید 【وَ آوِنى فیهِ بِرَحْمَتِکَ اِلى دارِ الْقَرارِ بِاِلهِیَّتِکَ یا اِلهَ العالَمین】 خدایا به رحمت خودت من را در بهشت جای بدہ به خدائی خودت از خدا می‌خواهیم که به حق خدائی خودش ما را در بهشت جای بدهد .