.
☘اسارت #حضرت_مسلم پس از جراحتْ ديدن بسيار
📗الملهوف :
چون مسلم گروهى از آنان را كشت، محمّد بن اشعث بانگ بر آورد: اى مسلم! تو در امانى.
مسلم گفت: چه اعتمادى به امانِ اهل نيرنگ و فجور هست؟!
و باز يورش آورد و با آنان مى جنگيد و سروده هاى حَمران بن مالك خَثعَمى را در روز نبرد خثعم و بنى عامر مى خواند:
سوگند ياد كردهام كه جز به آزادگى كشته نشوم،
گرچه مرگ را ناخوش مى دارم.
خوش ندارم كه به من نيرنگ بزنند يا فريب بخورمو با آب گوارا
آب گرم و تلخ را مخلوط كنم.
هر كسى روزى مرگ را ملاقات مى كند، با شما نبرد مى كنم و از سختى هراسى ندارم.
به وى گفتند: به راستى كه نيرنگ و فريبى نيست. ولى مسلم بِدان توجّه نكرد و پس از ديدن جراحت هاى سنگين، جمعيت بر او هجوم آوردند و مردى از پشت به وى ضربتى زد و به زمين افتاد و به اسارت گرفته شد.
📚الملهوف : ص ۱۲۰
بحار الأنوار : ج ۴۴ ص ۳۵۷
📘الفتوح :
عبيد اللَّه بن زياد براى محمّد بن اشعث پيغام فرستاد كه به مسلم امان بده ؛ چرا كه جز از اين طريق نمى توانى بر او دست يابى.
محمّد بن اشعث پس از آن گفت: واى بر تو اى مسلم ! خودت را به كشتن مده، تو در امانى.
مسلم بن عقيل مى گفت: مرا به امانِ اهل نيرنگ، نيازى نيست. آن گاه به نبرد پرداخت و اين شعر را مى خواند:
سوگند ياد كردهام كه جز به آزادگى، كشته نشوم
گرچه مرگ را جامى تلخ بيابم.
خوش ندارم به من نيرنگ بزنند و يا فريب بخورم
هر كسى روزى مرگ را ملاقات مى كند.
با شما نبرد مى كنم و از سختى نمى هراسم.
محمّد بن اشعث بانگ برآورد و گفت: واى بر تو اى پسر عقيل! به راستى كه به تو دروغ گفته نمى شود و تو فريب داده نمى شوى. اين جمعيت قصد كشتن تو را ندارند، پس خودت را به كشتن مده.
مسلم - كه خداوند رحمتش كند - به سخن پسر اشعث اعتنايى نكرد و به نبرد ادامه داد تا جراحتهاى سنگينى بر او وارد شد و از جنگيدن ناتوان شد. جمعيت بر او يورش بردند و با تير و سنگ بر او مى زدند. مسلم گفت: واى بر شما! آيا به سويم سنگ پرتاب مى كنيد - آن گونه كه به كفّار سنگ مى زنند - در حالى كه من از خانواده پيامبرانِ ابرارم؟ آيا حقّ پيامبر را در باره خاندانش پاس نمى داريد؟
سپس با وجود ضعف بر آنان يورش بُرد و جمعيت را در هم شكست و آنان را پراكنده ساخت. آن گاه برگشت و بر درِ خانه تكيه زد.
سپاهيان به سمت مسلم باز گشتند و محمّد بن اشعث بر آنان بانگ زد كه : او را رها كنيد تا با او سخن بگويم.
پسر اشعث به مسلم نزديك شد و رو به روى وى ايستاد و گفت: واى بر تو اى پسر عقيل! خودت را به كشتن مده. تو در امانى و خونت بر گردن من است.
مسلم به وى گفت: اى پسر اشعث ! گمان مى كنى تا نيرويى براى جنگيدن دارم. دست دراز مى كنم؟ نه ! به خدا هرگز چنين نمى شود. آن گاه بر پسر اشعث، يورش برد و او را تا پيش يارانش عقب راند. سپس به جاى خود باز گشت و ايستاد و گفت: بار خدايا ! عطش، امانم را بُريده است!
كسى جرئت نداشت به وى نزديك شود. يا به او آب دهد.
پسر اشعث رو به يارانش كرد و گفت: واى بر شما ! اين براى شما ننگ و عار است كه اين گونه از يك مرد درمانده شويد. همه با هم بر او يورش بريد.
همه بر مسلم يورش آوردند و او هم بر آنان يورش بُرد.
مردى كوفى به نام بُكَير بن حُمرانِ احمرى به سمت مسلم آمد و دو ضربت ميان آنان رد و بدل شد. بُكَير ضربتى بر لب بالاى مسلم زد و مسلم بن عقيل هم بر او ضربتى زد و او كشته بر زمين افتاد.
آن گاه مسلم از پشت سر مورد اصابت نيزه قرار گرفت و بر زمين افتاد و به اسارت گرفته شد و اسب و سلاحش را هم گرفتند.
مردى از قبيله بنى سليمان به نام عبيد اللَّه بن عبّاس نيز جلو آمد و عمامه اش را برداشت.
📚الفتوح : ج ۵ ص ۵۳
.
2_144173462864322555.mp3
5.55M
#مناجات_امام_زمان
#سید_مهدی_میرداماد
#سبک_اینقده_روسیاهم_و_هواپرستم
ای دلبرم من دل به گیسوی تو بستم
ای عمر من عمری سر راهت نشستم
محراب من ابـروی تو
ای قبــله من روی تو
ای شـام قدرم موی تو
بیا بیا یابن الحسن
كی میشود از خاك پایت بوسه گیرم
كی میشود دورت بـگـــردم و بمیرم
اصلا چه عیبی داره فکر کن عباس داره با حسین حرف میزنه
امشب کیا صدا میزنند
زمزمه می گوید بیا امام زمان
فاطمه میگوید بیا
علقمه میگوید بیا
سقای دشت کربلا ابالفضل
جانم جانم
دستش شده از تن جدا ابالفضل
امام زمان آقا ما داریم به جاشما داریم میگیم
سقای دشت کربلا ابالفضل
دستش شده از تن جدا ابالفضل
امشب شب دستهای مرخصه
دستت رو از بازم خرج کن
بزار بازوهات درد بگیره
از دوچشم یاس میخوانم بیا
دیگه چجوری بگم بیا آقا جان
از دوچشم یاس میخوانم بیا
شعری از احساس میخوانم بیا
نیستم لایق به دیدارت ولی
روضه عباس میخوانم بیا
#امام_زمان
.
ضرورت مطالعات تاریخی در علم کلام.mp3
15.61M
💥نشست علمی "ضرورت مطالعات تاریخی در علم کلام"
🎤حجت الاسلام #حامد_کاشانی ۱۴۰۲
علت افسردگی علمی برخی طلاب
.
#امام_زمان
📚#وقایع_آخرالزمان
قیام حضرت مهدی (عج)،سخت است یا آسان؟
سالهای اولیه قیام حضرت مقرون به سختیهای فراوان است.
چون باید قدرت را از مدعیان دروغین و سرسخت پس بگیرد.
به حدی سخت و جانفرساست که امام باقر(علیه السلام) در جواب «بشر بن أبي أراكه نبّال» که آرزوی سهولت قیام را مینمود فرمود:
«چنين نيست، بلکه تا جايي كه ما و شما در عرق و خون غرق شويم..
بشر عرض کرد:«اما مردم ميگويند چون مهدي (عج) قيام كند، كارها خود به خود درست ميشود و به اندازه حجامتي خون نميريزد!
امام فرمود: هرگز چنين نيست. به خداي جان آفرين سوگند ميخورم، اگر قرار بود كار براي كسي خود به خود درست شود، براي پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) درست ميشد، هنگامي كه دندانش شكست و صورتش شكافت...
هرگز چنين نيست كه كار خود به خود درست شود.كار درست نخواهد شد تا اين كه ما و شما در عرق و خون غرق شويم...
📚منبع
ابن ابی زینب ،محمد ابن ابراهیم الغیبة(للنعمانی)،1جلد نشر صدوق-تهران،چاپ اول
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. ☘اسارت #حضرت_مسلم پس از جراحتْ ديدن بسيار 📗الملهوف : چون مسلم گروهى از آنان را كشت، محمّد بن اشع
.
🌴خاطرات کربلا🌴
📍قسمت بیست و هشتم (مسلم در کوفه)
☘گريه مسلم بر امام حسين عليه السلام و خانواده اش
📗تاريخ الطبرى - به نقل از قُدامة بن سعيد بن زائدة بن قدامه ثقفى - :
اَسترى آوردند و مسلم را بر آن سوار كردند و دورش را گرفتند و شمشيرش را برداشتند. در اين حال مسلم - كه گويا از زندگى و جانش نااميد شده بود - اشكش جارى شد و گفت: اين آغاز نيرنگ است.
محمّد بن اشعث گفت: اميدوارم برايت مشكلى پيش نيايد.
مسلم گفت: اين جز آرزويى بيش نيست. كجاست امان شما؟ «انا للَّه و انا اليه راجعون » و گريه كرد.
عمرو بن عبيد اللَّه بن عبّاس به مسلم گفت: كسى كه دنبال چيزى است مانند آنچه تو دنبال آنى، وقتى چنين حوادثى برايش رخ مى دهد. گريه نمى كند.
مسلم گفت: به خدا سوگند من براى جان خود گريه نمى كنم و براى كشتن خويش مرثيه نمى خوانم، گرچه يك لحظه زيان [و گرفتارى] را هم بر خويش نمى پسندم؛ امّا [اكنون] براى خاندانم گريه مى كنم كه به سمت من مى آيند. من براى حسين و خاندان حسين گريه مى كنم.
📚تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۳۷۴؛ الإرشاد: ج ۲ ص ۵۹).
☘پيغام مسلم براى امام حسين عليه السلام جهت نيامدن به كوفه
📘تاريخ الطبرى - به نقل از ابو مخنف - :
قدامة بن سعيد بن زائدة بن قدامه ثقفى برايم نقل كرد كه :
آن گاه مسلم به سمت محمّد بن اشعث آمد و گفت: اى بنده خدا! به خدا سوگند مى بينم كه به زودى از عمل كردن به امانى كه داده اى، ناتوان خواهى شد. آيا مى توانى كار خيرى انجام دهى؟ مى توانى از جانب خود مردى را بفرستى كه از زبان من پيغامى به حسين برساند - چرا كه مى دانم او و خانواده اش امروز از مكّه به سمت كوفه به راه افتاد يا فردا حركت مى كند و بى تابىِ من هم براى اين است - و بگويد: «پسر عقيل مرا نزد تو فرستاده و او اينك در دست اين قوم، اسير است و صلاح نمى داند كه به سوى مرگ حركت كنى او مى گويد : با خانواده ات برگرد و كوفيان تو را فريب ندهند. آنان همان ياران پدر تو اند كه آرزو مى كرد با مرگ يا كشته شدن از آنان رهايى يابد، به راستى كه كوفيان تو را فريفتند و مرا هم فريفتند و كسى كه فريفته مى شود. رأيى ندارد».
پسر اشعث گفت: به خدا سوگند كه اين كار را انجام مى دهم و به ابن زياد خواهم گفت كه من به تو امان داده ام.
همچنين جعفر بن حُذَيفه طايى برايم نقل كرد... و گفت: محمّد بن اشعث اِياس بن عَثِلِ طايى را - كه از طايفه بنى مالك بن عمرو بن ثُمامه بود - فرا خواند، اين مرد شاعر بود و بسيار نزد محمّد رفت و آمد مى كرد. به وى گفت: حسين را ملاقات كن و اين نامه را به وى برسان و در آن نامه آنچه را پسر عقيل گفته بود؛ نوشت و به وى گفت: اين زاد و توشه راه و اين هم متاعى براى خانواده ات.
اِياس گفت: از كجا مركب بياورم؟ به راستى كه مركبم لاغر است.
پسر اشعث گفت: اين هم مركب آن را با هر آنچه بر آن است، سوار شو.
اِياس از كوفه خارج شد و در منزل زُباله (محلّى معروف در راه مكّه به كوفه) پس از چهار شب به حسين عليه السلام برخورد كرد و خبر را رساند و نامه را به وى داد.
حسين عليه السلام به وى فرمود: «هر آنچه تقدير شده، رُخ مى دهد. جان خود و نيز فساد امّت را به [رضا و] حساب خداوند وا مى گذاريم».
📚تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۳۷۴
الإرشاد: ج ۲ ص ۵۹
📙الأخبار الطوال :
چون حسين عليه السلام به منزل زُباله رسيد، فرستاده محمّد بن اشعث و عمر بن سعد با ايشان مواجه شد و پيام مسلم را - كه خواسته بود شرح حالش را به حسين عليه السلام گزارش دهد و پراكنده شدن كوفيان را پس از بيعتشان با او بازگو كند - رسانْد.
مسلم اين كار را از محمّد بن اشعث درخواست كرده بود.
حسين عليه السلام چون نامه را خواند. به درستىِ آن يقين كرد و كشته شدن مسلم بن عقيل و هانى بن عروه ايشان را ناراحت كرد.
همچنين فرستاده خبر كشته شدن قيس بن مُسهِر را - كه ايشان او را از مكان «بطن الرِّمّه» فرستاده بود - به ايشان داد.
گروهى از منزلهاى بين راه با ايشان همراه شده بودند، چون خبر كشته شدن مسلم را شنيدند؛ پراكنده شدند. آنان گمان مى كردند كه ايشان بر ياران و همراهان خود در كوفه وارد مى شود. با ايشان كسى جز ياران نزديكش باقى نماند.
📚الأخبار الطوال : ص ۲۴۷
💫نكته:
هر چند اقدام ابن اشعث و ابن سعد در ظاهر عمل كردن به وصيّت مسلم عليه السلام و رساندن پيام او به امام حسين عليه السلام بود، ولى بديهى است كه هدف اصلى آنان منصرف كردن امام عليه السلام از آمدن به كوفه و جلوگيرى از رسيدن ايشان به كانون نهضت يعنى كوفه بوده است.
به همين جهت هنگامى كه امام عليه السلام بر خلاف توصيه مسلم عليه السلام به حركت خود به سوى كوفه ادامه داد، در سرزمين كربلا، راه را بر ايشان بستند و او و يارانش را به شهادت رساندند.
#حضرت_مسلم
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
.
.
#فضائل #امیرالمؤمنین
روزی جبرئیل در خدمت پیامبر (ص)، مشغول صحبت بود که حضرت علی(ع) وارد شد. جبرئیل چون آن حضرت را دید برخاست و شرایط تعظیم به جای آورد.
پیامبر (ص) فرمود: یا جبرئیل! از چه جهت به این جوان تعظیم میکنی؟ عرض کرد: چگونه تعظیم نکنم که او را بر من، حق تعلیم است!
فرمود: چه تعلیمی؟ عرض کرد: در وقتی که حق تعالی مرا خلق کرد از من پرسید: تو کیستی و من کیستم؟ من در جواب متحیر ماندم، و مدتی در مقام جواب ساکت بودم که این جوان در عالم نور به من ظاهر گردید، و این طور به من تعلیم داد که بگو: تو پروردگار جلیل و جمیلی و من بنده ذلیل و جبرئیلم: از این جهت او را که دیدم تعظیمش کردم.
پیامبر (ص) پرسید: مدت عمر تو چند سال است؟ عرض کرد: یا رسول الله در آسمان ستاره ای هست که هر سی هزار سال یک بار طلوع میکند، من او را سی هزار بار دیدهام.
حضرت فرمود: اگر آن ستاره را ببيني، مي شناسي؟ عرض كرد: چگونه نشناسم!
حضرت به امام علي(ع) دستور داد تا عمامه از سر بردارد و وقتي امام عمامه از سر برداشت، آن ستاره را در پيشاني امام ديد.
👈نکته
حدیث جالب و عجیب فوق به خلقت نوری امام علی(ع) اشاره دارد،ارواح نوراني چهارده معصوم قبل از همه خلايق، از جمله ملائكه، خلق شده و در عرش تسبيح گوي خدا بوده اند همه خلايق از جمله ملائكه مقرب، بعد از آن ها خلق گشته و از آن ها تكبير و تسبيح و تحميد و تهليل خدا را ياد گرفته اند.
🔹
حضرت امیر(ع) فرمود:
«النَّاسُ ثَلَاثَةٌ عَالِمٌ رَبَّانِیٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِیلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ یَمِیلُونَ مَعَ كُلِّ رِیحٍ لَمْ یَسْتَضِیئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ یَلْجَئُوا إِلَى رُكْنٍ وَثِیقٍ»
مردم سه گروهند: دانشمند خداشناس، دانش جوي در راه رستگاري و فرومايگاني بي اراده و سرگردان كه هر دعوتي را اجابت مي كنند و به هر طرف كه باد بيايد به همان طرف مي روند، از نور دانش روشنايي نمي گيرند و به پايگاه محكمي پناه نمي برند.(۲)
🌺
Kashani-14020109-ImamSajjad(AS)-07-Hkashani_Com.mp3
41.17M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔊 #سخنرانی کامل
📋 امام سجاد علیه السلام الگوی تراز در دوران دین گریزی؛ جلسه هفتم از ده جلسه
📆 چهارشنبه مورخ ۹ فروردین ماه ۱۴۰۲
🔸 مسجد ارک #حامد_کاشانی🎤
۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - صبحانه ایرانی 1402 - شبکه 2 - ۱۱ خرداد ماه ۱۴۰۲.mp3
14.98M
🎧صوت کامل برنامه #صبحانه_ایرانی
با موضوع سیره #امام_رضا علیه السلام (ویژه #دهه_کرامت)
📺 #شبکه_دو
🎞 #جلسه_چهارم
📅 #یازدهم_خرداد
#طباخیان🎤