eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
5.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
630 ویدیو
844 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
جایگاه اخلاق در کلام امام صادق (علیه السلام).pdf
637.3K
📜فیش منبر 📩 منبرکامل علیه السلام ♦️ فیش منبر امام صادق علیه السلام 🔖آنچه در این فیش می خوانید : جایگاه رفیع اخلاق در سخنان امام صادق علیه‌السلام ♦️ضرورت طرح بحثهای اخلاقی ♦️اهمیت اخلاق در كلام امام صادق علیه السلام ♦️نمونه‌های عینی از مكارم اخلاق 🔷ثمرات خوش خلقی 🔶1. فراوانی رزق 🔶2. آبادانی و طولانی شدن عمر 🔶3. پاك شدن گناهان 🔶4. زینت دنیا و آخرت 🔶5. ثواب بی پایان 🔷پیامدهای زیانبار بدخلقی 🔶1. بدخلقی تباه كننده عمل 🔶2. خارج شدن از گروه شیعیان واقعی
سیره اقتصادی امام صادق علیه السلام.pdf
735.7K
📜فیش منبر 📩 منبرکامل علیه السلام 🔶فیش منبر امام صادق علیه السلام 🔖آنچه در این فیش می خوانید : سیره اقتصادی امام صادق علیه السلام 🔶ارزش کار وتلاش ؛ لزوم اهتمام به فعالیت های اقتصادی 🔶تقبیح پدیدۀ تن پروری و تکدی گری در اسلام 🔶عکس العمل امام صادق (علیه السلام) در برابر گران فروشی؛ کسب روزی حلال مجاهده در راه خدا 🔶توصیه امام صادق(علیه السلام) درباره طلب معیشت 🔥اسراف و تبذیر آفت اقتصاد و معیشت 🔶پویایی اقتصادی در پرتو تدبیر معیشت
انتظارات امام صادق (علیه السلام).pdf
613.3K
📜فیش منبر 📩 منبرکامل علیه السلام 🔶فیش منبر امام صادق علیه السلام 🔖آنچه در این فیش می خوانید : 🔷برخی از ویژگى های مورد انتظار از مؤمنان در كلام امام صادق علیه‌السلام 🔶استقامت و پایداری 🔶عظمت نفس و دوری از ذلت 🔶زهد و ساده زیستی 🔶تلاش برای اصلاح دیگران 🔶امانت و صداقت 🔶ولایت پذیری 🔶شهرت گریزی 🔶رسیدگی به خانواده 🔶رعایت ادب در معاشرت با دیگران 🔶همیاری با برادران دینی 🔶دوری از مجالس گناه 🔶استفاده از فرصت‌ها
. بر کرده ی ناصحیح ، رحمی بنما هرچند شدم وقیح ، رحمی بنما یارب ز گناهِ خلوتم میترسم یا مَن سَتَرَ القَبیح ، رحمی بنما ✍ .
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد بعضیا فکر میکنن ، همین که شیعه و یا بچه سید هستند، اهل بهشتن
. ✅ چند خواهش از ذاکران محترم اهل بیت علیهم السلام برای ماه محرم پیش رو: 1⃣ لطفا در مداحی ها و اشعار دهه محرم انقدر "عقل" را نکوهش نکنیم زیرا در قرآن و روایات بسیار بر آن تاکید شده است. آن عقلی که باید در برابر عشق، محکوم شود عقل معاش است نه عقل معاد. "عقل" طبق روایات ما حجت خداست و خدا به چیزی برتر از آن عبادت نشده است: ما عُبِدَ اللّه ُ بِشَىْ ءٍ اَفْضَلَ مِنَ الْعَقْلِ. (کافی، ج ۱، ص ۱۸) 2⃣ سعی کنیم مردم را در خوف و رجا نگاه داریم. آنان را از عذاب الهی ایمن نکنیم. اگر چه روایات فراوان در باب رحمت خدا از طریق امام حسین(ع) و گریه بر حضرتش وجود دارد و دهه محرم نیز دهه رحمت سیدالشهدا(ع) ست ولی باید مراقب باشیم این بیان روایات رجائی، مردم را به گناه کردن جری نکند و خلاصه بدانیم و بدانند که: انما یتقبل الله من المتقین: خدا فقط از اهل تقوا قبول می کند. (مائده، ۲۷) و الا طبق تاریخ عمر سعد هم در کربلا و در جریان نهیب حضرت زینب(س) گریه کرده است. (أیُقتَل ابوعبدالله و انت تنظر الیه؟!) (بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۵۵) 3⃣ در بیان "زبان حال" مراقب باشیم اولاً طوری بگوییم که مردم بفهمند این زبان حال است نه بیان تاریخ. ثانیاً زبان حال باید در راستای واقعه تاریخی باشد و نه در تضاد و تناقض با آن. ثالثاً زبان حال حد و مرز دارد و قرار نیست هرچه می خواهیم را به بهانه زبان حال بر زبان بیاوریم. باید بسیار مراقب باشیم که خدای ناکرده به وادی دروغ نیفتیم که بزرگترین گناه است و دروغ در روضه قطعاً مجازات بیشتری خواهد داشت. 4⃣ تلاش کنیم از روی خود مقتل روضه بخوانیم و تاریخ را هنرمندانه بیان کنیم. بیان مقتل شنیداری (مثلا از حاج فلانی شنیدم که ...) را رها کنیم زیرا علی(ع) به حارث همدانی فرمودند: «وَ لَا تُحَدِّثِ‏ النَّاسَ‏ بِكُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ فَكَفَى بِذَلِكَ كَذِبا: برای مردم هر چه را که شنیدی نقل مکن، که در دروغگو بودن تو همان بس!» (نهج البلاغه (صبحی صالح) ص ۴۵۹ ، از نامه ۶۹) در میان مقاتل نیز آنانکه قدیمی تر هستند و در قرون نخست نوشته شده اند دارای اعتبار بیشتری هستند تا مقاتل قرن ۷ به بعد. البته اگر از محدثین و مورخین مطمئن مقتلی در دست ما باشد می توان به آن استناد کرد زیرا آن دانشمند مقاتل قبلی را بررسی کرده و با شاخصه های علمی خود برخی قضایا را نقل کرده است و ما هم به استناد او نقل می کنیم. 5⃣ داغ شدن مجلس و به قول معروف به هوا رفتن آن و ... اولاً اصلا وظیفه ما نیست. ما فقط موظفیم که بگریانیم: «یا موسی اعلم انه من بکی علیه او ابکی او تباکی حرمت جسده علی النار: ای موسی! بدان! هرکه بر او گریه کند یا بگریاند یا تباکی کند جسدش را بر آتش حرام می کنم.» (بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۰۸ ) ثانیاٌ بخشی از میزان گریه مردم به ایمان آنان مربوط است و دست ما نیست زیرا رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: « اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرَدُ اَبَداً: براى شهادت حسین(ع) حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج ۱۲، ص ۵۵۶) ثالثاً قطعاً بیان خود مقتل بالاخص مقاتل روایی که از زبان معصومان است، از هر شعر و سخنی جانسوزتر است. 6⃣ حرکت حضرت سیدالشهدا (ع) کاملاً سیاسی بوده است و اگر گفته شود مجلس روضه را سیاسی نکنید اصولاً مخالف جریان عاشورا سخن گفته شده است. اهل بیت علیهم السلام "ساسة العباد: سیاست‏مداران مردم" (زیارت جامعه کبیره) هستند و اگر کار سیاسی نمی کردند کسی آنان را به شهادت نمی رساند. خلفای جور با نماز و روزه و حج امامان ما هیچ مشکلی نداشتند بلکه با کارهای اجتماعی سیاسی آنان نزاع داشتند. مولای ما و شما برای تشکیل حکومت اسلامی در کوفه به سوی آن حرکت کرد که تشکیل حکومت اسلامی بالاترین درجه امر به معروف و نهی از منکر است. لذا کار به کار حکومت نداشتن به بهانه مجلس روضه، آب به آسیاب دشمن ریختن و تقویت تشیع انگلیسی است. البته بیان معارف سیاسی شامل استکبار ستیزی، بصیرت افزایی انقلابی، دفاع از مظلومان عالم، تبیین ضررهای دوستی با آمریکا و لزوم دفاع از ولایت فقیه و زنده نگهداشتن یاد شهداست و به معنای دخالت در هر امر سیاسی کوچک و حزبی و اهانت مصداقی به افراد سیاسی نیست. 7⃣ مردم را به پای منبر نشستن و گوش دادن معارف دین دعوت کنیم و خود نیز پای منبر علما زانو بزنیم. حضرت امام باقر(ع) فرمودند: « عالم ينفع بعلمه، افضل من سبعين الف عابد: دانشمندي که از علمش بهره ببرند، برتر از هفتاد هزار عابد است.» (ميزان الحکمه، ج ۸، ص ۳۹۴۲) التماس دعا خاک پای ذاکران اباعبدالله(ع) حسین محمدی فام .
. علیه السلام ✍ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ باز غربت ؛ باز محنت باز هُرم آتیش و هیزم باز شعله ؛ باز ناله باز روز سکوت مردم ۲ مراقب باشید لااقل / مادری پشت در نباشه مراقب باشید لااقل / مادری در خطر نباشه مراقب باشید معجر و چادری شعله‌ور نباشه مراقب باشید لااقل / مادری چشم به راه نباشه مراقب باشید لااقل / مادری پا به ماه نباشه مراقب باشید بین مَردا زنی بی‌پناه نباشه آه غریب دل شکسته آه وارث دست بسته 〰〰〰〰〰〰 شام تار ؛ با آزار از خونه‌ت بیرون آوردن نامردا ؛ پس چرا بی‌عمامه تو رو بردن ۲ فقط دل‌خوشم لااقل / پیکر تو غارت ندیده فقط دل‌خوشم لااقل / جِگرت حرارت ندیده فقط دل‌خوشم خواهرت قتلِتو سه‌ ساعت ندیده فقط دل‌خوشم لااقل / به عطش مهمانت نکردن فقط دل‌خوشم لااقل / روی خاک عریانت نکردن فقط دلخوشم زیر سنگ و نیزه پنهانت نکردن آه غریب دل شکسته آه وارث دست بسته 〰〰〰〰〰〰 پیاده ؛ به یادِ اُسرا بودی و زینب با سختی ؛ میزدی نفس نفس پشت مرکب ۲ خدا رو شکر که لااقل / آتیش از پشت بام نیومد خدا رو شکر که لااقل / سنگ برا انتقام نیومد خدا رو شکر که ناموست مابین ازدحام نیومد خدا رو شکر که لااقل / غصه‌های تو بیشتر نشد خدا رو شکر که لااقل / آستین پاره معجر نشد خدا رو شکر که کعبِ‌نی مرهمِ چشمای‌ تر نشد آه غریب دل شکسته آه وارث دست بسته .👇
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. 💢اطلاع حضرت از وقت ظهور💢 آیا خود #امام_زمان (عج) می داند چه زمانی ظهور خواهد کرد؟ 1⃣نظریه اول :د
.👆 4- فرمایشات حضرت آیت الله بهجت (ره) حضرت آیت الله بهجت (ره)، در یکی از سخنرانی های خویش فرمودند: «حضرت غائب (ع) عجب صبری دارد! با این که از تمام آنچه که ما می دانیم یا نمی دانیم، اطلاع دارد و از همه امور و مشکلات و گرفتاری های ما با خبر است، خود حضرت (ع) هم منتظر روز موعود است و خود ایشان می دانند که چه وقت ظهور می کنند. این که گفته می شود آن حضرت (ع) وقت ظهورش را نمی داند درست نیست! 📚نشریه امام شناسی، شماره 2، ص 4، به نقل از امام زمان (ع) در کلام آیت الله بهجت، ص 87 5- بیانات حضرت آیت الله ناصری دام ظله العالی حضرت آیت الله ناصری (دام ظله العالی) از اولیای الهی و از دوستان قدیمی و صمیمی آیت الله بهجت (ره)، دیدگاهی که معتقد به عدم علم امام زمان (ع) به ظهور خویش است را نشأت گرفته از دیدگاه اهل سنت می داند و می فرماید: چون آنان علم امام معصوم (ع) را با علم خود قیاس کردند، تنها علمی محدود برای آن حضرات (ع) قائل شدند. گذشته از 700 حدیثی که درباره علم امام (ع) وارد شده، بیش از 30 آیه قرآن نیز به وسعت علم امام (ع) دلالت می کند، اما از آن جا که اینان دست از احادیث اهل بیت (ع) کوتاه کردند به مفهوم آن 30 آیه قرآن پی نبردند، از این رو متوجه چگونگی علم امام (ع) نشدند. آن گاه می فرمایند: «علم امام زمان (ع) نه محدودیت زمانی دارد و نه محدودیت موضوعی، چه اصولاً علم آن حضرت (ع) محاط در زمان و مأخوذ از شناخت موضوعات نیست، بلکه علم کاملی است که حضرت حق جل و علی به آن حضرت (ع) بخشیده است. ما معتقدیم که حضرت ولی عصر (ع) از زمان ظهور و انقلاب جهانی خود آگاه هستند و به روشنی می دانند که در چه زمانی این امر صادر می شود و این نظر ما مبتنی بر روایاتی است که درباره حیطه علم و نیز چگونگی شخصیت آن حضرت (ع) صادر شده است. 📚نشریه امام شناسی، ش 5، ص 4، به نقل از آب حیات، مجموعه سخنرانی های آیت الله ناصری دامت برکاته 🔴علاوه بر دیدگاه ها و نظرات فوق، بسیاری از علمای بزرگوار شیعه در عصر حاضر که در علم امام شناسی صاحب نظر و متخصص هستند، قائل به عالم بودن حضرت مهدی (ع) به زمان دقیق ظهور خویش هستند، مانند: حضرات آیات جوادی آملی، سید علی میلانی، و حجج اسلام والمسلمین استاد گنجی و شیخ الاسلامی و دیگران دامت برکاتهم اجمعین و دلایل و مستندات فراوانی در اثبات نظریه خویش اقامه می کنند. ❌در نتیجه می توان گفت حضرت زمان ظهورخود را میدانند لکن شروع آن با حرکت و خارج شدن شمشیر وبرافراشته شدن پرچم و نکته ای در قلبشان مقارن خواهد شد... .
. ابراهیم بن‏ شعیب‏ گوید : به امام صادق(ع) عرض کردم : پدرم بسیار پیر و ناتوان شده . هر گاه حاجتى داشته باشد او رابرمى‏دارم و بر دوش مى‏کشم... حضرت فرمود : حتى با دستانت لقمه در دهان او بگذار ، که این فرداى‏قیامت، براى تو بهشت (یا سپر از آتش) خواهد بود... پیرها را احترام کنید ... . سلام بر امام پیرمان که حرمتش را شکستند ... صل الله علیک یا جعفر بن محمد الصادق ، یابن رسول الله... .