فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوستان در رابطه با صنعت خودرو این کلیپ رو ببینید
چه کسی در ذهن مردم فرو کرد که واردات ناجی مردم خواهد بود در مساله خودرو؟!
#رسانه_های_منحط #فریب_بزرگ
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
عدالت و حکمرانی جلسه چهارم: نقد مبنای آزادی و رقابت مفهوم رقابت آزاد چگونه خودتخریب است؟ تناقض حد
05 نظریه عدالت و حکمرانی.mp3
19.75M
عدالت و حکمرانی
جلسه پنجم: عدالت و ولایت
جایگاه ولایت در نظریه عدالت کجاست؟
جایگاه عدالت در نظریه ولایت کجاست؟
جلسه چهارم
جلسه سوم
جلسه دوم
جلسه اول
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر نصیری اقدم: خدا پدرِ جون رابینسون (اقتصاددان بریتانیایی) را بیامرزد که گفت: مراقب باشید اقتصاددانها سرتان کلاه نگذارند!
هرچند یکی از کلاهبردارترین اقتصاددانان تاریخ همین خانم رابینسون بود!
جون رابینسون با طرح ایده رقابت ناقص توانست انحصار را هم تئوریزه کند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
منطق آزادی اسلامی مبتنی بر نوع دوستی، محبت و کمک بدون چشمداشت مسلمانان به یکدیگر است، چنین منطقی به هیچ وجه اجازه نمیدهد که عدهای از انسانها به قیمت چند برابر شدن تولید ناخالص ملی زیر دست و پا له و نابود شوند؛ اما ادبیات و معارف آمریکا نشان میدهد که، قانون به نفع ترکتازی سرمایه داران و آزادی بی قید و بند آنان در تمامی تصرفات زندگی خویش است.
امام خامنهای ۷۷/۲/۲۱
پن: حرفی که سال ۱۴۰۱ بهش رسیدیم رو سال ۷۷ حضرت آقا با این دقت و ظرافت بیان کردند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدمت این برادر عزیز و سایر شهرداران محترم کلانشهرها عرض میشود که اگر واقعا به دنبال تحقق این منویات رهبری هستند بدانند که معماری اسلامی ایرانی با تراکمفروشی حاصل نمیشود، با شهر فروشی حاصل نمیشود، با عمودیسازی و متراکمسازی حاصل نمیشود، با بارگذاریهای مازاد بر ظرفیت زیست پذیری شهر حاصل نمیشود. این نامعادله که در کلام بگوییم رهبر عزیزتر از جان، ولی در عمل کمترین توجهی به تذکرات صریح رهبر انقلاب نکنیم را بنده متوجه نمیشوم؛ اگر کسی این نامعادله را حل کرد لطفا حقیر را هم مطلع نماید.
🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
✍ فریب بزرگ:
انگارۀ #علم_اقتصاد_محض و انکار #اقتصاد_اسلامی
🔸 پیدایش و تطور اقتصاد اسلامی از ابتدا درگیر با انگارۀ «علم» بودن اقتصاد بوده است. به محض مطرحشدن ایدۀ اقتصاد اسلامی، اولین انتقادی که به آن شده این بوده است که مگر «علم» هم اسلامی و غیراسلامی دارد؟ و مخالفان برای اثبات بیمعنابودن اقتصاد اسلامی، پا را فراتر میگذارند و با طرح مغالطۀ «مگر علم فیزیک اسلامی و غیر اسلامی داریم که شما حرف از اقتصاد اسلامی میزنید؟» اساساً منکر وجود چیزی به نام اقتصاد اسلامی میشوند.
🔸برخی از منتقدان اقتصاد اسلامی، اعم از حوزویان و دانشگاهیان، بر این باورند که علم اقتصاد یعنی «اقتصاد اثباتی» که بهدنبال شناخت واقع است و شناخت واقع هم ربطی به هنجارها و ارزشها ندارد و ازاینجهت، ما چیزی به نام اقتصاد اسلامی نداریم.
🔸 جالب است اولین کسی که قائل به چنین تصوری از علم اقتصاد شده است، اقتصاددان فرانسوی به نام لئون والراس (۱۸۳۴-۱۹۱۰) بوده که برای فرار از انتقادات سوسیالیستها به نظام سرمایهداری، تلاش کرده شاخهای از اقتصادسیاسی را به عنوان نظریه ارزش جدا کند که لیبرالیستی و غیرلیبرالیستی نداشته باشد اما جالب است که این حوزه، به بیان خود والراس ربطی به «کشف واقع بما هو واقع» دارد بلکه «نظریۀ اقتصاد محض باید مفاهیم نوعی ایدئال را انتزاع و تعریف کند تا استدلالهای این علم براساس این مفاهیم شکل بگیرد. پس از تکمیل این زنجیرۀ استدلال براساس این مفاهیم انتزاعی، نظریات اقتصادی به واقعیت باز میگردند اما نه برای تأیید نتایج خود بلکه برای بهکاربردن آن نتایج در واقعیت (Walras, 1874, 71).»
🔸 میلتون فریدمن آمریکایی هم در مقالۀ «روششناسی علم اقتصاد» (۱۹۵۳) تصریح میکند که هیچ لزومی ندارد که فروض یک نظریۀ اقتصادی مطابق با واقع باشد بلکه آنچه در نظریۀ اقتصادی اهمیت دارد، قدرت توصیف و پیشبینی واقعیت توسط نظریه است.
🔸 کسی که اندک مطالعهای در رشتۀ اقتصاد داشته باشد میداند که علم اقتصاد در مقام نظریات خود، ارتباطی با واقعیت ندارد. اکثر دانشجویان و فارغالتحصیلان اقتصاد از انتزاعیبودن و غیرواقعیبودن این دانش شکایت دارند.
🔸 بنابراین این انگاره که «علم اقتصاد بهدنبال شناخت واقع بما هو واقع» است انگارهای است که حتی در میان بزرگان اقتصاد غرب هم طرفدار ندارد. اگر این انگاره از علم را بپذیریم، هیچ نظریه و گزارۀ اقتصادی را نمیتوان علمی دانست چه نظریۀ قیمتهای نسبی مارشال را و چه نظریۀ پولی فریدمن و چه نظریۀ عمومی کینز و چه نظریۀ تعادل عمومی والراس را؛ چرا که تمامی این نظریات با اتکا بر فروضی غیرواقعی، صرفاً بهدنبال تغییر واقعیتها هستند و هر کدام از آنها از منظر خود و فروض خود به واقعیت نگاه میکند و نهایتاً «توصیه»هایی برای تغییر واقعیت ارائه میدهد.
🔸 این را هم اضافه کنم که هدف اصلی این نظریهپردازان، حل مشکلات و چالشهای امپراتوری بریتانیا و بعدتر، ایالات متحده بوده است نه تولید علم و نظریات جهانشمولی که کاشف از واقعیتها و قوانین اقتصادی حاکم بر زندگی بشر باشد!
🔸 اما انگارۀ دیگر که منجر به نفی یا محدودکردن اقتصاد اسلامی میشود این است که تصور میکنند وقتی از اقتصاد اسلامی سخن میگوییم باید همتراز و معادل نظریات اقتصاد نئوکلاسیک، مباحثی را از کتاب و سنت یا متون فقهی یا حکمی علمای اسلامی ارائه کنیم! مثلاً آیهای از قرآن دربارۀ قیمتهای نسبی یا روایتی از معصومین علیهمالسلام دربارۀ حداقل دستمزد یا نرخ سود یا دربارۀ خلق پول و نظام بانکی بیاوریم! نگاهی که حتی اخباریهای افراطی هم ندارند چه رسد به نگاه رایج در میان متفکران اسلامی. در حالی که اقتصاد اسلامی به مثابۀ شاخهای از علوم اسلامی، منظومهای از نظریات اقتصادی است که با اتکا به قرآن و سنت، برای تنظیم امور مسلمین کشف و تبیین شده است.
🔸 درنهایت اینگونه جمعبندی میکنم که اگر علم را بهمعنای کشف واقع بما هو واقع در نظر بگیریم، هیچکدام از نظریات اقتصادی چه لیبرالیستی و چه سوسیالیستی و چه غیر آنها، نمیتواند ادعای علمیبودن داشته باشد چرا که همۀ اندیشههای سکولار غربی و شرقی، مبتنیبر نظریاتی هستند که برگرفته از باورها و تعلقات و حدس و گمانهای نظریهپردازان، واقعیت را «آنگونه که میبینند» و نه آنگونه که هست، توصیف میکنند.
🔸 اگر بخواهم از این بالاتر روم باید بگویم تنها امکانی که برای شناخت واقع بما هو واقع وجود دارد، فراتررفتن از محدودۀ محسوسات و مشاهدات تجربی و متصلشدن به منبعی بالاتر از ماده است که اشراف کاملی بر واقعیتهای مادی این جهانی دارد و این امر جز ازطریق اتصال به وحی و در پارادایم #اقتصاد_اسلامی میسر نیست.
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از مسائل مهم در جامعه های متراکم مدرن این است که کالاهای عمومی را چه کسی تولید کند و به مردم بدهد. مثل درمان، راه، نیرو و...
نظریه اول این بود که دولت خودش تولید کند و مردم از طریق مالیات عمومی یا قبوض عمومی هزینه آن را بدهند.
بعد گفتند که اصلا چرا دولت تولید کند؟ بخش خصوصی تولید کند و بخش دولتی فقط #نظارت کند....
معروف ترین نقد به این ایده آخر، همین اتفاقی است که در این کلیپ می بیند.
بخش خصوصی کالای عمومی و استراتژیک را مثل فرش زیر پایش، یا آبلیموی توی قفسه مغازه اش، #ملک_طلق خودش می داند!
و در دنیای جدید بنگاه دار، خودش #گرگ، است و این بنگاه #شمشیری است در مقابل #شغالی به اسم #دولت! که در اصل یا پاکدست بوده و اهل معامله نبوده و یا رشوه بگیر بوده و شکمش سیر نمی شود.
خلاصه بخش خصوصی خیلی گران تر است و قدرت و ثروت را یکجا می بلعد!
آنچه به اسم خصوصی سازی نیروگاه ها و کارخانه های عظیم مواد اولیه یا مصارف عمومی می شنوید، در بطن خود این چالش عظیم را دارد و همه کسانی که آن را پیشنهاد دادند، از اول هم این را می دانستند!
اما دولتها وقتی دچار چالش کارمند بی مسئولیت و دغدغه و در نهای رشوه بگیر می شوند، چشمهایشان را می بندند و خصوص سازی (مولد سازی!) را امضا می کنند!
نویسنده متن روی فیلم، گفته است که این مشکل #دولت_کوچک است! نه برادر! این یک چرخه ترمیم ناپذیر در زیست جهان مدرن است! نهادسازی برای #انسان_سوداگر و پذیرش این اختلال بزرگ در او، در هیچ کجای دنیا یک درمان درست و حسابی که دست آخر همه طرفین، بصورت اخلاقی، جامعه پذیر بشوند ندارد!
🆔 @social_theory
اقتصاد فرهنگی
یکی از مسائل مهم در جامعه های متراکم مدرن این است که کالاهای عمومی را چه کسی تولید کند و به مردم بده
اینجا اگر اون مسئول وزارت نیرو فهم داشت میگفت حتما این کار را انجام بده تا آنوقت متوجه شوی لاضرر و لاضرار فیالاسلام یعنی چه؟!
وقتی طبق نظر امام قاعده لاضرر بر قاعده تسلیط و مالکیت سلطنت دارد، یعنی آن کسی "غلط میکند" که نماینده مردم و مردم را تهدید میکند!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
♨️ #فوری
🔴 امروز؛ برنامه زنده #ثریا | معیشت کارگران در گرو یک تصمیم مهم
♦️آیا حداقل معیشت کارگران تأمین میشود؟
🔻باحضور:
🔹دکتر احسان ولدان
▫️ پژوهشگر حوزه حقوق و دستمزد
🔹علیرضا میرغفاری
▫️نماینده کارگران در شورای عالی کار
🔰با دعوت و در انتظار پاسخ نمایندگان وزارت اقتصاد، وزارت کار و نماینده کارفرمایان
🕰 امروز؛ پنجشنبه ۲۴اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۶
📺 شبکه یک سیما
@sorayatv
هدایت شده از تحلیل سیاسی|محمدرضا قرایی
➖چی شده آقا؟
➕ای بابا! چون دزدی ها زیاده، 15 دقیقه طول میکشه تا قفل های 4 تایر و بولارد(راهبند ستونی) رو باز کنیم!😵💫
➖پس توی کشورهای عقب مانده زندگی میکنی؟!
➕نه : تورنتوی #کانادا ایم ! 😬
منبع
#باغ_اروپا
👇بیشتر، بهتر و معتبر ببینیم👇
https://eitaa.com/mohammad_gharayi_tahili
هدایت شده از نامه جمهور
🖋پیشفروش شماره 5 فصلنامه «نامهجمهور» آغاز شد:
📌 صفحات: 336 صفحه
📎فصلهای این شماره عبارتند از:
1️⃣کلیات
📝طبقه دولتمند و سرکوب رفاه؛ چگونه طبقه مرفه جدید دولت سیاسی را میبلعد و رفاه اجتماعی را تعلیق میکند|مجتبی نامخواه
2️⃣سرکوب دستمزد
نظریه:
📝مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی|گفتوگو با حجتالاسلاموالمسلمین قنبریان
🗞افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه |گفتوگو با علی نصیریاقدم
میدان:
🗞سرکوب دستمزد؛ زمینهها و چالشها|گفتوگو با علیرضا میرغفاری و علیرضا خیراللهی
🗞طرد ساختاری کارگران|گفتوگو با خانم سمیه گلپور
🗞من نمیگویم دستمزد را سرکوب کنید|گفتوگو با سردار علی حسین رعیتیفرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاهاجتماعی
📝شما میتوانید با این حقوق زندگی کنید؟| روایت مردم نگارانه از وضعیت معیشت حقوق بگیران قانون کار
3️⃣مولد سازی یا طبقه سازی
📝مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید|مجتبی نامخواه
🗞فروش زمین زیر پا| گفتوگو با میثم ظهوریان
4️⃣جراحی؛ اینبار صندوقهای بازنشستگی
📝آناتومی یک بحران ساختگی|علیرضا خیراللهی
📝تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری| کیوان سلیمانی
5️⃣نقدنامه
نو عدالت خواهی در ترازوی نقد درون گفتمانی با آثار و گفتاری از:
علیرضا شجاعیزند
محمدرضا قائمی نیک
و...
➖➖➖➖
جهت تهیه این شماره در طرح پیشفروش با ۱۰ درصد تخفیف و #ارسال_رایگان، مبلغ ۱۶۲ هزارتومان به شماره کارت:
۶۰۳۷ ۹۹۷۵ ۹۹۶۹ ۴۹۳۳
به نام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم
واریز کرده و رسید واریز را به همراه اطلاعات پستی به شماره ۰۹۰۱۶۸۵۵۲۹۰ ارسال نمایید
➖➖➖➖
🆔 @nameh_jomhour | نامه جمهور
هدایت شده از مجموعه گرا
انکم مسئولون.pdf
1.6M
وقتی در مورد کالاها و خدمات مصرفی حرف میزنیم:
لیبرالها: طبقات بالا زیاد مصرف میکنند پس باید گران کنیم!
وقتی در مورد دستمزد حرف میزنیم:
لیبرالها: طبقات پایین زیاد مصرف میکنند باید دستمزدشان متناسب با تورم افزایش پیدا نکند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بزرگترین #ناترازی اقتصاد ایران از نظر دکتر احسان ولدان (اقتصاددان)
برنامه ثریا - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
#افزایش_دستمزد_کارگران
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از حسن عباسی
صاحب کارخانهی ما، همین امسال از چند بانک، چند وام میلیاردی گرفته و یک کارخانه جدید راه اندازی کرده، ۵ تا ماشین خارجی خریده برای دفتر تهران، تولید کارخانه را هم ۲ برابر کرده
اما کارگر همین کارخانه باید چشمش به اخبار باشد تا ببیند سال آینده حداقل دستمزد چقدر میشود، میتواند به اندازه امسال گوشت و مرغ مصرف کند یا نه؟ میتواند قرارداد خانه اش را تمدید کند یا اینکه باید یک خانه کوچکتر در چند محله پایین تر اجاره کند؟
حالا فکر کنید یک عده این حجم از بیعدالتی و این فاصله طبقاتی ایجاد شده را نادیده گرفته اند و فهمشان از بیعدالتی این است که صاحب کارخانه به اندازه ۵ تا ماشین یارانه بنزین میگیرد ولی کارگر کارخانه یارانه بنزین نمیگیرد! پس بنزین را به کدملی بدهیم تا عدالت برقرار شود
آیا این به ابتذال کشیدن مفهوم عدالت نیست؟!
📎 @hassanabbasi1374
هدایت شده از بیکران ♾️ حسین ابراهیمیان /سعیدیسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔴چقدر نگاه این شکلی داشتن زیباست
+کیف کردم از این بیان شهید بهشتی درمورد روزه
✅ #حسین_ابراهیمیان |بیـکـران👇
♾️ @bikarran ♾️
.
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فقط راه افتاده ها باهم یکی میشوند...!
💠 برشی از جلسه دوم سخنرانی ظهرهای رمضان با موضوع "ولاءها و ولایت ها در قرآن"!
🎧 برای قضاوت بهتر فایل کامل صوتی این جلسه را بشنوید
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بزرگترین #ناترازی اقتصاد ایران از نظر دکتر احسان ولدان (اقتصاددان_پژوهشگراندیشکده قصد)
برنامه ثریا - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
49.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عدالت و دستمزد کارگر|قسمتاول
#حداقل_دستمزد_۱۵میلیونی
قسمت دوم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
49.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عدالت و دستمزد کارگر|قسمتدوم
#حداقل_دستمزد_۱۵میلیونی
قسمت اول
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
May 11
اقتصاد فرهنگی
#اخلاق_اقتصادی ۲ زهد: لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ خد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اخلاق_اقتصادی ۳
در روایات ما هست که حُبُّ الدنیا راس کُلِّ خَطیئَهٍ این یک واقعیتی است. و اساس حب دنیا هم، ریشه حب دنیا هم حب نفس است که آن هم حب دنیاست. تمام فسادهایی که در بشریت پیدا شده است، از اوّلی که بشریت تحقق پیدا کرده است تا کنون و تا آخر، منشاش همین حب نفس است. از حب نفس است که حب به جاه، حب به مقام، حب به مال و حب به همه انگیزههای شهوانی پیدا میشود. و انبیا اساس کارشان این بوده است که این حب نفس را تا آن مقدار که ممکن است سرکوب کنند و نفسها را مهار کنند. و انبیا هم آن طوری که میخواستند موفق نشدند، و تا آخر هم نتوانستند آن طوری که دلخواه آنهاست، تحقق پیدا [کند] و در حکومت عدل بقیه الله هم عدالت جاری میشود، لکن حبهای نفسانی در بسیاری از قشرها باقی است، وهمان حبهای نفسانی است که [بعض] روایات هست که حضرت مهدی- سلام الله علیه- را تکفیر میکنند. حقیقتاً راس همه خطاها، خطیئتها همین خودخواهیهاست و تا این خودخواهیها در بشر هست، این جنگها و این فسادها و این ظلمها و ستمگریها هست.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اتفاقا آقای غنی نژاد باید از پیشنهاد خرید پست مدیریتی خوشحال باشند چون کاشف از بازاری شدن اقتصاد کشور است. در بازار آزاد همه چیز از جمله پست های مدیریتی کالاست و لذا بازار خرید و فروش دارد که قیمت را تعیین میکند. ایشان به جای گلایه باید به رسانه های منحط بفرمایند جشنی بگیرند و از خریدار پست مدیریتی تقدیر کنند.
#کل_ارض_بازار_و_کل_شیء_کالا
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این انسان حقیقیست.
اولین ویژگی او "رقابت" نیست.
حتی به دنبال "نفع شخصی" هم نیست.
فقط از درون او کسی به او میگوید که "خوب" باش.
اقتصاددانهایی که میگویند "رقابت" ارزش است و باید روابط حول این ویژگی تنظیم شود مشکلشان در شناخت انسان است. احتمالا قیاس به نفس میکنند که میگویند انسان گرگ انسان است!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar