eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
6هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
3.3هزار ویدیو
135 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
زمانی استادم حضرت آیت‌الله میرباقری فرمودند «کرونا یکی از ابزارهای هدایت بشر به حاکمیت مجازی و سیطره مجاز بر زندگی انسان است». دشمنان که هیچ. بسیاری از دوستان به ایشان تاختند که چه می‌گویید که کرونا یک ابزار سلطه است! کرونا فقط یک بیماری است و دیگر هیچ. و پیرو این کلام، هر چه دستورالعمل‌آمد را پیشاپیش استقبال کردند. تا دانش‌آموز، کلاسش شد گوشی همراه، دانشجو درسش شد گوشی همراه، مشتری، خریدش شد گوشی همراه، فروشنده، فروشش شد گوشی همراه و مباهات کردیم که چقدر این سیطره مجاز بر حقیقت را توسعه دادیم. دیدید کم نیاوردیم؟ دیدید از بهترین‌های دنیا بودیم؟ حال همان دانش‌آموزان، همان دانشجویان و همان خریداران و فروشندگان مجازی که مجازشان حقیقت شده است و یافته‌های مجازشان را باورمندترند بر حقایق پیرامون در دنیای حقیقی، شده‌اند پرسش‌گر، شده‌اند محقق‌کننده دستورات مجازستان، شده‌اند آن‌چه امروز می‌بینیم. بله. چیزی که حکیم در خشت خام می‌دید را ندیدیم تا امروز که شده‌ایم منفعلان در برابر هشتگ‌های چندصد میلیونی. حکیم را بشنویم حکیم را به راحتی رد نکنیم. شاید چیزی بگوید که ما ندانیم. و خدا لطف بسیار به ما دارد که رهبری داریم حکیم تر از همه. که حتی این شرایط را راهبری می‌کند و کشتی نظام را سالم به مقصد می‌رساند. خدا را شکر که رهبر ما هدایت می‌کند همه ما را. هم ما و هم آن‌که آن مجازستان را بر ما تحمیل کرد ندانسته. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
کتاب نظری به نظام اقتصادی اسلام، حاوی یادداشت‌هایی از استاد شهید مرتضی مطهری، حاکی از تسلط و احاطه علمی استاد شهید به نظریات اقتصادی روز و نیز آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات موجود در علم اقتصاد است.  استاد مطهری در ضمن مباحث کتاب نظری به نظام اقتصادی اسلام، به نقد و بررسی دو مکتب سرمایه‌داری و سوسیالیسم و طرح نقاط ضعف آن‌ها پرداخته و دیدگاه اقتصادی مکتب اسلام را از طریق دقت و تأمل در آیات و روایات ارائه می‌دهند. مطالعه این کتاب، خواننده را از یک طرف به گستره و عمق معلومات استاد شهید آگاه می‌سازد و از طرف دیگر ضرورت توجه و اهتمام به مبانی و ارزش‌های اسلامی در حوزه اقتصاد را یادآور می‌شود که برای امروز جامعه ما نیز سودمند و ضروری است.  کتاب نظری به نظام اقتصادی اسلام مشتمل بر یک دیباچه و هشت بخش است و این دیباچه از دو قسمت تشکیل شده؛ مقاله‌اى تحت عنوان «نظرى به اقتصاد اسلامى» و بحثى درباره «اقتصاد سالم».  💠 @h_abasifar
پاسخ به بیانیه پنج اقتصاددان مشهور.pdf
583.5K
⭕️ در پاسخ به بیانیه پنج اقتصاددان مشهور که در روزهای اخیر منتشر شد دکتر حمیدرضا مقصودی اقتصاددان جوان انقلابی جوابیه ای را در روزنامه فرهیختگان (دوشنبه هجدهم مهرماه) منتشر کرده اند که توصیه موکد دارم دوستان گرامی حتما مطالعه کنند. ⭕️ این جوابیه علاوه بر محتوای دقیق، علمی و منطقی، یک پیام مشخص برای جامعه علمی کشور، مسئولین و مردم دارد: انقلاب وارد گام دوم شده است و یک جوان متخصص و متعهد انقلابی در مقابل لشکری از بزرگان لیبرال در کشور میتواند بایستد. ⭕️ در بخشی از این جوابیه آمده است: اساتید مشهور مذکور، مشاوران ارشد دولت‌هایی بوده‌اند که ایده اصلی آنها بر رهاسازی اقتصاد، عدم قاعده‌گذاری درونی و ابتنا بر نظم جهانی استوار شده است. حال چه شده که بر قاعده‌گذاری نو‌به‌نو در اجتماع تاکید می‌کنند؟ چرا این ایده‌های به‌ظاهر استوار، چنین بلیه‌هایی را بر اقتصاد کشور تحمیل کرده است و از آن مهم‌تر، چگونه است که این اساتید در طول حیات علمی‌ و سیاسی خود، همیشه بر مسند پرسنده قرار دارند؟ چه زمانی این امکان پدید می‌آید که این اساتید از کارنامه خود سخن بگویند و در مسند پاسخگو بایستند؟ لینک فرهیختگان: https://farhikhtegandaily.com/page/228726/ کانال دکتر مقصودی: https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi 💠 @h_abasifar
ضدانقلاب فهمید بعضیا هنوز نفهمیدن 💠 @h_abasifar
موج دوم اغتشاشات اقتصادی است... رسانه های اقتصادیشان به خط شدند... این تیترها بوی خون میدهد... 💠 @h_abasifar
مطابق نص صریح قانون اساسی انتشار فراگیر محصولات صوتی و تصویری به شکل ممنوع است. چرا به این نص صریح قانون اساسی عمل نمی شود؟ از چه چیزی می ترسیم که حتی نمی توانیم از قانون اساسی دفاع کنیم؟ 💠 @h_abasifar
اسلام می خواهد كه غیر مسلمان در مسلمان تسلط و نفوذ نداشته باشد. این هدف هنگامی میسر است كه ملت مسلمان در اقتصاد نیازمند نباشد و دستش به طرف غیر مسلمان دراز نباشد، والا نیازمندی ملازم است با اسارت و بردگی ولو آنكه اسم بردگی در كار نباشد. هر ملتی كه از لحاظ اقتصاد دستش به طرف ملت دیگر دراز باشد اسیر و برده او است و اعتباری به تعارفهای دیپلماسی معمولی نیست. به قول نهرو: ملتی مستقل است كه جهش اقتصادی داشته باشد. علی علیه السلام می فرماید: . «اِحْتَجْ اِلی مَنْ شِئْتَ تَكُنْ اَسیرَهُ، اِسْتَغْنِ عَمَّنْ شِئْتَ تَكُنْ نَظیرَهُ، اَحْسِنْ اِلی مَنْ شِئْتَ تَكُنْ اَمیرَهُ » . [محتاج هركه شوی اسیر او خواهی بود؛ بی نیاز از هركه گردی با او برابر خواهی شد؛ و هركه را مورد نیكی و احسان خود قرار دهی فرمانروای او خواهی شد. ] اگر ملتی كمك خواست و ملتی دیگر كمك داد خواه ناخواه اوّلی برده و دومی آقاست. چقدر جهالت و حماقت است كه آدمی ارزش سلامت بنیه اقتصادی را درنیابد و نفهمد اقتصاد مستقل، از شرایط حیات ملی است مجموعه آثار شهید مطهری . ج20، ص: 406 💠 @h_abasifar
نامه ای به خواهرم سلام خواهر نمیدانم حواست هست یا نه. اما اینجا ایران است در این مملکت آغوش قیمت ندارد. "آغوش فروشی" برای جاهای دیگری است که الگوی ذهنی تو شده اند. ما هر وقت همدیگر را می بینیم بغل میکنیم و میبوسیم. ما کمبود آغوش نداریم. ما اصلا غمگین نیستیم. ما شادترین ملت دنیا هستیم. دنیای اطراف تو را نمیدانم. اما در اطراف من همه شاد هستند و اتفاقا هر چه به آن طرف دنیا نگاه میکنم چیزی جز غم و افسردگی و سگ دو زدن برای یک لقمه نان نمی بینم. هر چه به آن سوی دنیا نگاه میکنم فقط کالا میبینم. فقط بازار می بینم. همه در حال خرید و فروش هستند. از کف خیابان گرفته تا روی تختخواب. همه چیز در حال خرید و فروش است. لبخند و آغوش هم آنجا کالاست. هر چه به آنسوی دنیا نگاه میکنم چیزی جز شکاف طبقاتی و بردگی و اسارت نمی بینم. نمیدانم. شاید باید عینکت را عوض کنی. شاید هم رسانه هایت را! تو خواهر من هستی و من برایت ارزش قائلم. اگر سالها آنجا بایستی حتی لحظه ای به تو نزدیک نمی شوم. اما اگر در آنسوی دنیا بودی احتمالا خیلی ها برای لذت بردن به تو نزدیک می شدند. چه چیزی برای آنها جذاب تر از آغوش رایگان است؟ راستی مشکلاتمان را می بینی؟ در اقتصاد و ...؟ همه آنها هم همین شکلی هستند! یعنی مساله ای را خواستیم حل کنیم به جای آنکه ببینیم راه حل خودمان چیست بدون هیچ تاملی رفتیم سراغ پاسخهای آنوریها پاسخ هایی که مشکلات خودشان را هم حل نکرده است خلاصه آن آغوشی که باز کردی نه غمی را از تو برطرف میکند نه از دیگری فقط غمی بر غمهایت می افزاید غم اینکه چرا کسی نیست که برای آغوشت ارزش (نه قیمت) قائل شود ارادت 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ساده یک دختر ایرانی از مسیح علینژاد: من آزادتر هستم یا تویی که اگر حجاب رو انتخاب کنی از همه جا اخراجت میکنن؟ 💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
سوال ساده یک دختر ایرانی از مسیح علینژاد: من آزادتر هستم یا تویی که اگر حجاب رو انتخاب کنی از همه جا
توضیح این مطلب: 1. در غرب همه چیز از جمله زن تبدیل به کالا شده است. 2. در فضای بازاری جامعه اگر زن قابل خرید و فروش نباشد دور انداخته می‌شود ۳. کالا باید بسته بندی جذاب داشته باشد برای خریدار ۴. خریدار زن در غرب جسم او را می‌خواهد و نه چیز دیگری ۵. زن مجبور است به برهنه بودن تا فقط بتواند زندگی کند. ازدواج کند. دوست پیدا کند. شغل داشته باشد و ... ۶. زن اگر تن‌نمایی نکند و موجبات لذت جنسی مردان را فراهم نکند اساسا هیچ جایگاهی در جامعه ندارد و این بزرگترین گشت ارشاد به سمت برهنگی است. بزرگترین اجبار است. این است. 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
پیشنهاد علی مطهری برای برطرف شدن مشکلات اخیر کشور ؛ برجام را حل کنید همه چی طبیعی می شود! پ ن: تلاش می کنند که ماجرا را اقتصادی کنند تا فتنه را زنده نگه دارند. این خط با بیانیه ۵ اقتصاددان لیبرال شروع شد. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
وقتی از صحبت میکنیم دقیقا به همین نکته اشاره داریم یعنی در دنیایی که بدون هیچ دلیلی هزاران راه و گزینه برای انتخاب در مقابل تو میگذارند به قول پرفسور شوارتز دچار فلج مغزی می شوی و اتفاقا رضایتمندی تو به شدت کاهش پیدا میکند. علت آن هم اینست که دائم مقایسه میکنی با گزینه های دیگری که نتوانستی انتخاب کنی فلذا بزرگان همواره از تنوع و کثرت دوری کرده و به سمت وحدت حرکت کردند آنچیزی که دراقتصاد به آن میگوییم فقط یک هزینه روانیست که دنیای سرمایه داری برای ما بوجود آورده، وگرنه اساسا هزینه نیست 💠 @h_abasifar
⭕️ شاید برایتان عجیب باشد که چطور منصوب رهبری و رئیسی چنین حرفی زده است. پاسخش خیلی ساده است: اقتصاد گردشگری! ⭕️ ماجرا به آنجا برمیگردد که آقای ضرغامی می شود رئیس سازمان گردشگری و کارشناسان لیبرال اطراف او که ده ها سال است در آنجا ریشه دوانده اند روی میز او گزارش میگذارند. در آن گزارش نوشته شده است: علت اصلی عدم استقبال گردشگران دنیا از ایران مساله حجاب اجباری و عدم آزادی پوشش است! ⭕️ میگویند اروپایی ها به ایران نمی آیند چون نمیتوانند کنار دریا لخت شوند. گویی در اروپا دریا و آزادی ندارند و فقط برای لخت شدن کنار دریا به ایران می آیند! دو نکته در اینجا بسیار مهم است: ⭕️ 1. گردشگران هیچ مشکلی با حجاب ندارند و هر جا می روند یکی از جذابیت های گردشگری برای آنها، پوشش بومی مردم آن منطقه است. اساسا این چیزی که به عنوان تهدید مطرح میکنید خودش یک فرصت است برای جذب گردشگر. ⭕️ ضمن اینکه کسی که برای دیدن کویر ایران یا اماکن مذهبی یا بناهای تاریخی ایران می آید مساله اش برهنه بودن نیست ⭕️ 2. بسیاری از مردم در دنیا هستند که اساسا با برهنه بودن مخالفند و حتی سالهاست در قلب اروپا و کنار دریا نتوانسته اند از دریا استفاده کنند. ⭕️ اینطور نیست که همه مردم اروپا اهل فحشا باشند. ایران با ویژگی و مزیت "امنیت" برای زنان و خانواده ها میتواند بهشت گردشگری دنیا باشد. یک دختر میتواند تمام ایران را به تنهایی بگردد بدون اینکه به او تعرضی شود و این امکان در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. 💠 @h_abasifar
استاد شهید مرتضی مطهری: علیهذا اسلام با اینكه طرفدار مالكیت جمعی بعضی سرمایه هاست از آنجا كه مالكیت اشتراكی در محصول كار افراد را نمی پذیرد مگر به رضایت و قرارداد آنها پس یك مسلك اشتراكی نیست نظیر سایر اشتراكیتها، و از آن جهت كه سرمایه های طبیعی و صناعی را متعلق به شخص نمی داند به نوعی اشتراكیت قائل است. این است مقام اسلام در میان سرمایه داری و سوسیالیسم... ما ثابت خواهیم كرد كه ماشین از آن نظر كه مظهر ترقی اجتماع است و محصول ماشین را نمی توان محصول غیر مستقیم سرمایه دار دانست بلكه محصول غیر مستقیم شعور و نبوغ مخترع است و آثار شعور و نبوغ نمی توان مالك شخصی داشته باشد!! پس ماشینهای تولید نمی تواند به اشخاص تعلق داشته باشد! اینها نفی مالكیت فردی نیست، الغاء مالكیت خصوصی نیست، بلكه مالكیت اشتراكی در موارد خاصی است كه موجبات آن اقتضا می كند در آن موارد، مالكیت، اشتراكی و اجتماعی باشد نه فردی؛ همان طوری كه در اسلام انفال از ثروتهای عمومی شمرده می شود. اسلام نه با قبول مالكیت عمومی در مثل انفال مالكیت فردی را به طور مطلق طرد كرده و نه با قبول مالكیت فردی مالكیت عمومی را نفی كرده است؛ در آنجا كه پای كار افراد و اشخاص است مالكیت فردی را معتبر می شمارد و در آنجا كه پای كار ا فراد و اشخاص نیست مالكیت را جمعی می داند 💠 @h_abasifar
حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ حسین عبده تبریزی از مراجع عظام تقلید و صاحب فتوا: کسی که کمتر از تورم سود می‌گیرد ربا خوار نیست! حرف ایشان ارزش نقد کردن ندارد اما این ماجرا چند نکته دارد: ۱. این جماعت همیشه ادعا کرده‌اند که بحثشان علمی‌ست نه ایدئولوژیک! اما اینجا یکی از جاهایی است که به وضوح موضع ایدئولوژیک میگیرند و می‌گویند به جای اسلام، لیبرالیسم را بعنوان دینمان انتخاب کنیم. ۲. اصحاب ثروت و بانکداران اگر مرجع تقلید هم باشند ابتدا باید بانکشان را تعطیل کنند و بعد راجع به بانک فتوا دهند. سطح تعارض منافع ایشان آنقدر زیاد است که نخوانده می‌توان گفت ایشان چه گفته و چرا گفته. ۳. هم مانند بسیاری از نشریات و رسانه‌های انقلابی در زمینه‌ اقتصاد کاملا خاکستری می‌شود و توانایی تشخیصش در حد یک کودک دبستانی‌ست. کار عصر اندیشه مثل این است که در مورد یک مساله پزشکی به یک مهندس مراجعه کرده که از قضا آن مهندس فروشنده نوعی داروست که باعث مرگ بیمار می‌شود! ۴. جناب عبده تبریزی حتی یک اقتصاددان مبرز هم نیست و حتی اقتصاد متعارف را هم به درستی نمی‌شناسد چه برسد به اینکه بخواهد در زمینه یک مساله فقهی تخصصی نظر بدهد. اگر عصر اندیشه یک مجتهد طراز اول را پیدا می‌کرد که چنین نظری داشت هیچ عیبی نداشت اما این کار عصر اندیشه مصداق معاونت در "جنگ با خدا و رسول" است. 💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ حسین عبده تبریزی از مراجع عظام تقلید و صاحب فتوا: کسی که کمتر از تورم س
چند ماه پیش که با رئیس دانشکده اقتصاد یکی از دانشگاه‌های مشهور کشور یک گفتگوی ده ساعته داشتم از ایشان پرسیدم که نقش ایدئولوژی در تفکر شما کجاست؟ ابتدا گفت مثلا در تعیین اهداف کلان و ... بعد که جلوتر رفتیم رسید به اهداف جزئی‌تر جلوتر که رفتیم رسید به سیاست‌های کلان و همینطور تا جزئی‌ترین برنامه‌ها اثر نگاه ایدئولوژیک را پذیرفت. جلوتر که رفتیم گفت البته هر کسی ایدئولوژی خودش را دارد! از ایشان پرسیدم اگر در یک دانشگاه در روسیه درس می‌خواندی باز هم همین تفکر علمی را داشتی؟ گفت خیر! در انتهای بحث گفت: می‌دانی؟ ما اقتصاددانان نگاه می‌کنیم ببینیم حاکمان چه می‌گویند! بعد به همان سمت حرکت می‌کنیم. هرچند این حرف دقیق و منطبق بر واقعیت است. اما ایشان نگفت کدام حاکمان؟ اگر در ایران رهبر جامعه بگوید به سمت نقطه الف بروید اقتصاددانان لیبرال به آن سمت می‌روند یا به همان سمتی که در دانشگاه‌های آمریکا به آن‌ها آموزش داده شده؟ به سمت عدالت می‌روند یا به سمت افزایش شکاف طبقاتی؟ کدام ایدئولوژی در اندیشه این اقتصاددانان نهادینه شده؟ وقتی می‌گوییم اینها پشت واژه مقدس "علم" پنهان می‌شوند و ایدئولوژی‌شان را پنهان می‌کنند یعنی همین. 💠 @h_abasifar
اصلاح‌طلبان دیگر برای دشمنان انقلاب اسلامی هیچ ارزشی ندارند. استفاده از اصلاح طلبان برای دشمنان ایران یک هزینه بزرگ داشت و یک فایده بزرگ. فایده‌اش نفوذ جریان لیبرال در حاکمیت و کم کردن سرعت حرکت انقلاب بود و هزینه‌اش افزایش مشارکت سیاسی و انتخابات پرشور بود. الان که اصلاحطلبان هیچ کارکردی برای دشمنان ندارند و سیاست تحریم انتخابات را کنار نخواهند گذاشت، شیوه دشمنی تغییر کرده و از لاک نفاق بیرون آمدند و میخواهند میوه‌ی کارشکنی‌های چهل‌ساله‌شان را بچینند. غافل از اینکه این درختی که در زمین انقلاب کاشتند کاکتوس است و با افتخار تقدیمشان می‌کنیم. اصلا هرس کردن برای این باغ بسیار هم ضروری است. دشمن با تمام توان وارد میدان مبارزه مستقیم شده است و این بهترین فرصت است برای در نظام اسلامی ایران. 💠 @h_abasifar
دوستان کی می‌خوان باور کنند که دشمنان ما در موضع انفعال هستند در مقابل ؟ کافیه این دیدگاه رو درک کنیم! آنوقت به جای پاسخ دادن به چند تا سلبریتی در مورد تجزیه ایران، مشغول فعال کردن گسل‌های تجزیه و نابودی اسقاطیل بودیم! 💠 @h_abasifar
اگر برخی گویند: دنیا بایستی متحد الشکل شود، دیگران اگر غرضی ندارند، بشکل زیبای ما در آیند. پس کلاه های تازه وارد بیگانه و افسارهای استعمار بکلی بایستی ممنوع گردیده متخلفین را به دادگستری ارجاع نمایند. پ ن: زبانم قاصره از بیان احساس شور و شعفی که در من به وجود آمد با خواندن این جملات شهید نواب صفوی. چقدر این مرد بزرگتر و جلوتر از زمان خودش بوده و چقدر فعالانه و غیرمنفعل در مقابل تمدن غرب و دنیای کفر ایستاده است. رحمت الله علیه 💠 @h_abasifar
اقتصاد انرژی/همت قلی زاده در این کانال به دلایل ریشه ای تورم و بیکاری و بی ثباتی اقتصادی از منظر تحولات انرژی خواهیم پرداخت. https://eitaa.com/hemmatgholizadeh
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
هشدار: دشمن با سرخط هایی که توسط لیبرال های اقتصادی داد، به دنبال اقتصادی کردن اغتشاشات است. دولت باید با کنترل های بدون تسامح مانع شود. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فقط یک نمونه در کشورهای دیگر به ما نشان دهید که در آن 2000 پلیس مجروح و 3 پلیس در اعتراضات خیابانی کشته شده باشد ولی قانون و اخلاق به آنها اجازه شلیک ندهد 💠 @h_abasifar
بر مبنای اصل «وَ اَلْأَرْضَ وَضَعَها لِلْأَنامِ» و همچنین اصل «خَلَقَ لَكُمْ ما فِی اَلْأَرْضِ جَمِیعاً» محصولات طبیعت قبل از آنكه كاری روی آنها صورت گرفته باشد تعلق دارد به همه افراد بشر؛ ولی پس از آنكه كاری روی آنها صورت گرفت، مانند زمینی كه به وسیله آبادی یا كشت احیاء شد و مانند معدنی كه استخراج شد، حكم دیگری پیدا می كند. و اما آن چیزهایی كه طبیعت به علاوه ی كار آنها را به وجود آورده است. بدون شك مواد طبیعی قبل از انجام كار روی آن نیز وجود داشته است و بالقوه برای بشر نافع بوده است و از آن جهت كه مواد خام اوّلی قبل از انجام كار به همه افراد تعلق داشته است نمی توان ادعا كرد كه پس از انجام كار تعلقش به دیگران سلب می شود. امابدون شك كاری كه شخص روی آن انجام داده سبب می شود كه او نسبت به دیگران اولویت داشته باشد. اثر این اولویت این است كه حق دارد از آن ببرد، یعنی استفاده‌ای كه با هدف‌های طبیعت و فطرت هماهنگی دارد. اما كه آن را معدوم كند و از بین ببرد و یا آن را به مصرف نامشروعی برساند، چون در عین حال این مال به جامعه تعلق دارد. از این رو اسراف و تبذیر و هرگونه استفاده نامشروع از مال ممنوع است، نه تنها از آن جهت كه نوع عملی كه روی آن مال صورت می گیرد حرام است بلكه و از آن جهت كه است بدون مجوز. آری اگر به فرض محال انسان قادر بود تنها با نیروی كار، بدون دخالت طبیعت، محصولی را تولید كند جای این بود كه گفته شود صاحب آن محصول كه تنها خالق و آفریننده آن محصول است از نظر تصرف در مال، فعّال مایشاء است؛ اما اینچنین نیست، او تنها خالق و آفریننده آن محصول نیست بلكه اگر تنها خالق و آفریننده محصول نیز می بود می توان گفت حق تضییع و اسراف نداشت زیرا او واجب الوجود بالذات نیست، قائم به ذات نیست، خودش هم خودش را به وجود نیاورده است؛ او مخلوقی است اجتماعی؛ اجتماع در نیروی علمی و دماغی و بدنی او كه آن محصول را به وجود آورده است سهیم است؛ او در قوای جسمی و روحی خود مدیون اجتماع است. آن قوا و نیروها تنها مال خود او نیست، اجتماع در خود آنها ذی حق است، علیهذا اجتماع در محصول این نیروها نیز ذی حق است. پس به فرض محال اگر شخصی می توانست محصولی را بدون دخالت طبیعت به وجود آورد باز هم حق تضییع و اسراف آن را نداشت، تا چه رسد كه چنین چیزی محال است. مجموعه آثار شهید مطهری . ج20، ص: 433 💠 @h_abasifar
این نمودار به وضوح علت حذف دکتر عبدالملکی را نشان می‌دهد. 💠 @h_abasifar
وقتی در خانه گوشی را دست بچه دادی که سر جایش بنشیند و بالا و پایین نپرد همان گوشی کاری میکند که بچه روی ماشین پلیس بالا و پایین بپرد... 💠 @h_abasifar