eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.9هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
3.4هزار ویدیو
135 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ چه اتفاقی باعث شده یک‌ کانال جک و سرگرمی تلگرامی روز بعد از علیزاده با سه تا پست تقطیع شده و یک طرفه در نقد و تمسخر حرفای قرار داده؟ یعنی این پست ها سفارشی نیست و اتفاقی هست؟ جریان سرمایه داری بیش از آنکه منطق و دلیل داشته باشند ایران را دارند ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
‏شاید هیچ قابی بهتر از این نمی‌توانست برای نئولیبرالیسم ایرانی مصداقی ملموس ارائه کرده و فرجام این اندیشه را پیش چشم ملت آورد. ‎، نه به مسئولیت‌زدایی از دولت در قبال ملت است؛ نه به سرود مزورانه ‎ است که گرگ‌ها برای دریدن گله می‌سرایند... @syjebraily
✳️ امام خامنه ای حفظه اللّه : امروز همه‌‌ی ما بایستی در میدان تبیین حرکت بکنیم... ۱۴۰۰/۰۷/۰۵ 🗂 برنامه دوره تخصصی تبیینی کارآمدی اقتصادی ✅ ویـژه طلاب و دانشجویـان ❇️ برادران (حضوری/مجازی) ❇️خواهران (مجازی) ⌛️ آخرین مهلت ثبت نام : دوشنبه ۱ خـرداد ماه 🗓 زمان برگزاری : ۳، ۴ و ۵ خـردادمـاه ۱۴۰۲ 📌 محل برگـزاری : شهـر مقـدس قــم ✅ راه های ثبت نام : ۱- ارسال عبارت «اقتصاد» به : 30003218 ۲- صفحه ثبت نام : miqat.ir/reg 🔰درباره دوره : miqat.ir 📑 اطلاعات بیشتر : miqat_ir 📲 راه ارتباطی : شناسه miqat47@ 📣 شما هم رسانه باشید... http://eitaa.com/joinchat/3533570061C26a89e033c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بررسی استدلال دکتر غنی نژاد در مورد رابطه حق حیات، تکلیف زیستن و مالکیت! شرح استدلال: خدا به انسان حیات داده است حق حیات حق بنیادین بشر است و کسی حق ندارد آن را سلب کند (به جز جایی که حق حیات دیگری را بخواهد سلب کند) انسان مکلف است این حیات را حفظ کند برای حفظ حیات باید تامین معاش کند لازمه تامین معاش حق مالکیت است دکتر غنی نژاد ادعا می کنند که این گزاره ها مبنای دینی دارد و با اسلام سازگار است! اما اسلام در این رابطه چه می گوید؟ در مقابلِ لاک نظر شهید مطهری بر این است که اگر چه حق حیات یک حق طبیعی اساسی است اما حق بنیادین بشر حق تکامل است. مطلبی که هیچ کدام از فلاسفه غرب به آن اشاره نکرده اند و انسان را در سطح یک حیوانِ دارای حیات معرفی کرده اند. همان تفاوتی که علامه جوادی آملی به آن اشاره کرده و میگوید انسان حیوان ناطق نیست بلکه حیّ متاله است! یعنی ذی حیاتی است که برای خدایی شدن آفریده شده است. خلقت او جهت دار است و این جهت همان است که فرمود: یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه! (انشقاق-6) فلذا اینگونه نیست که تنها تکلیف انسان حفظ حیات مادی اش باشد! بلکه اتفاقا تکلیف انسان حفظ و رشد حیات معنوی است تا آنجا که در اعلی درجه این رشد معنوی، فدا کردن جان (شهادت) اوج کمال است. وجه ممیزه حقوق در اسلام و غرب همین نکته است که حق بنیادین (و طبیعتا تکلیف بنیادین) انسان کدام است؟ هر کدام از این دو مبنا را بپذیریم امتداد آثارش تا جزئی ترین رفتارها و پدیده های فردی و اجتماعی خود را نشان می دهد. حقوق طبیعی از دیدگاه جان لاک و مرتضی مطهری ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
مطهری و لاک.pdf
774.6K
برای مطالعه: مقاله حقوق طبیعی از دیدگاه جان لاک و مرتضی مطهری ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
غنی نژاد در مورد اقتصاد دهه شصت گفت بدترین دوره اقتصادی ما دهه شصت بود که در نهایت به آنجا رسیدیم که در مغازه ها فقط کنسرو وجود داشت! تصور کنید در زمان جنگ تصمیم میگرفتیم همه چیز را به بازار بسپریم! آنوقت این جماعت نئولیبرال کاری میکردند که نان خالی به جبهه ها نرسد! یک نمونه اش اظهارات رئیس کل بانک مرکزی اواخر جنگ است که گفت هر چه فرماندهان جنگ اصرار کردند به آنها ارز ندادم و این را با افتخار به عنوان یک نمونه از مزایای استقلال بانک مرکزی نام می برد. (ببینید) هر چند اساسا در مورد اقتصاد دهه شصت واقعیت چیز دیگری است که پیشنهاد میکنم مقدمه کتاب خانم دکتر پسران که دکتر فرشاد مومنی نوشته است را بخوانید. یا این مصاحبه را که فرشاد مومنی در مورد اقتصاد دهه شصت داشته را ببینید. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر می‌خواهید بدانید که استقلال بانک مرکزی چیست، این سخنرانی را گوش کنید. آقای مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد و رئیس کل بانک مرکزی در سال‌های ۶۵ تا ۶۸. بانک مرکزی مستقل است. پس حتی اگر برای تهیه لوازم جنگ و برای نجات جان مردم و جوانان هم ارز بخواهد نمی‌دهیم. ما تنها در صورتی ارز می‌دهیم که بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول توصیه کند. و این شد که امام مجبور شد قطعنامه را بپذیرد. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از راهبردهای همیشگی لیبرالها بازی با واژه ها بوده است. این راهبرد کاربردهای زیادی دارد. مثلا وقتی میخواهید زیر بار قبح و زشتی یک واژه نروید آن را به واژه های دیگری تبدیل کنید. مثلا به جای رشوه بگویید هدیه. به جای ربا بگویید اسکونت. به جای دوست دختر بگویید زید و... یا مثلا وقتی میخواهید زیر بار مفهوم یک واژه نروید با کمی تغییر در مفهوم واژه را تغییر دهید. مثلا به جای اینکه بگویید من آتئیست هستم بگو من آگنوستیکم! یعنی نمی گویم خدا وجود ندارد بلکه میگویم نمیدانم خدا وجود دارد یا نه :) شما هیچوقت نمی توانید یک آگنوستیک پیدا کنید که به وجود خدا اعتقاد داشته باشد یا حداقل 50 درصد به وجود خدا اعتقاد داشته باشد! :) یکی از مواردی که در مناظره غنی نژاد و علیزاده به آن اشاره شد تفاوت لائیسیته و سکولاریزم است! مجری برنامه می پرسد که لیبرالیسم یک امر ضد دین، لائیک یا سکولار است؟ (یعنی دقیقا سوال مجری این است که لیبرالیسم کدامیک است؟) غنی نژاد در پاسخ می گوید: سکولار با لائیک فرق دارد و فقط دو کشور در دنیا داریم که لائیک هستند! سکولاریسم دنیوی شدن دین است! تحلیل: (یادداشت کامل) ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
یکی از راهبردهای همیشگی لیبرالها بازی با واژه ها بوده است. این راهبرد کاربردهای زیادی دارد. مثلا وقتی میخواهید زیر بار قبح و زشتی یک واژه نروید آن را به واژه های دیگری تبدیل کنید. مثلا به جای رشوه بگویید هدیه. به جای ربا بگویید اسکونت. به جای دوست دختر بگویید زید و... یا مثلا وقتی میخواهید زیر بار مفهوم یک واژه نروید با کمی تغییر در مفهوم واژه را تغییر دهید. مثلا به جای اینکه بگویید من آتئیست هستم بگو من آگنوستیکم! یعنی نمی گویم خدا وجود ندارد بلکه میگویم نمیدانم خدا وجود دارد یا نه :) شما هیچوقت نمی توانید یک آگنوستیک پیدا کنید که به وجود خدا اعتقاد داشته باشد یا حداقل 50 درصد به وجود خدا اعتقاد داشته باشد! :) یکی از مواردی که در مناظره غنی نژاد و علیزاده به آن اشاره شد تفاوت لائیسیته و سکولاریزم است! مجری برنامه می پرسد که لیبرالیسم یک امر ضد دین، لائیک یا سکولار است؟ (یعنی دقیقا سوال مجری این است که لیبرالیسم کدامیک است؟) غنی نژاد در پاسخ می گوید: سکولار با لائیک فرق دارد و فقط دو کشور در دنیا داریم که لائیک هستند! سکولاریسم دنیوی شدن دین است! و لیبرالیسم ریشه در دین و توحید دارد! تحلیل: معنای دقیق اصطلاح سکولار "دنیایی" است و سکولاریسم با نفی آخرت، تلاشی برای "دنیایی شدن" در مقابل امردینی است نه "دنیایی شدن دین". واژه سکولار Seculur از اصطلاح لاتینى Sueculum به معنى "قرن" گرفته شده و به "زمان حاضر و اتفاقات این جهان" در مقابل آخرت اشاره دارد. در حقیقت حذف دین است نه دینِ دنیایی شده. نمی شود بخشی از دین را بگیریم و بگوییم این همان دین است! آن دیگر دین دیگری است. سوال اینجاست که دکتر غنی نژاد چرا واژه دین را به معنای سکولاریسم می چسبانند و سعی میکنند سکولاریسم و لیبرالیسم را در مقابل دین قرار ندهند؟ پاسخ مشخص است! مخاطب او جامعه مذهبی است و نباید با اعتقادات ایشان مقابله کند بلکه باید سعی کند دینداران را با لیبرالیسم آشتی دهد ولو به قیمت تحریف و تغییر در واژه ها و مفاهیم. اما آیا بین لائیسیته و سکولاریسم تفاوتی وجود دارد؟ به منابع زیادی رجوع کردم و حقیقتا تفاوت معناداری که مدنظر آقای غنی نژاد باشد، پیدا نکردم و برخلاف ادعای غنی نژاد کشورهای زیادی از جمله کانادا و بلژیک و ... را لائیک می دانند. نه اینکه تفاوتی نباشد. بالاخره دو کلمه از دو ریشه متفاوت هستند اما لائیک و سکولار بودن کشورها به معنی کنار گذاشتن دین در امر حکومت است و محل نزاع هم همین جاست نه تفاوت جزئی در معنی دو اصطلاح! که خب ایشان طبق معمول با زیرکی از پاسخ به این پرسش فرار کرد و البته حرف غلط ایشان هم همان بود که بیان شد: سکولاریسم یعنی دنیوی شدن دین!!! اگر کسی منبعی برای چنین تعریفی پیدا کرد بسیار ممنون می شوم برای ما ارسال کند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لیبرالها وقتی می خواهند مفهوم جعلی یارانه پنهان را قالب کنند می گویند چرا نفت و فرآورده های نفتی و منابع طبیعی را به مردم ارزان می فروشید! وقتی می خواهند بگویند دولت بزرگ است می گویند چرا نفت و منابع طبیعی که مال مردم است به دولت داده می شود (غنی نژاد گفت به جای مالیات نفت را دولت می گیرد) اگر این منابع مال مردم و در دست دولت (بعنوان نماینده مردم) قرار گرفته که خب چرا می گویید مال مردم به مردم گران فروخته شود؟! اگر مال مردم نیست و مال دولت است که خب چرا آن را به جای مالیات جا می زنید؟ پاسخ: لیبرالها می گویند منابع طبیعی و چاه های نفت هم باید خصوصی شود و در اختیار سرمایه داران قرار گیرد! راکفلرهای ایرانی هم باید مالک چاه های نفت شوند و انفال و زمین ها و معادن را به مالکیت خصوصی خود در بیاورند و بقیه مردم جامعه اجیر و نوکر و برده آنها باشند! واضح است که این تفکر باید مخالف ملی شدن صنعت نفت باشند!!! آقای غنی نژاد طوری حرف می زند که گویی کشورهای صاحب نفت مالیات نمی گیرند! این نوع بردگی اتفاقا بسیار برای لیبرالها جذاب است! هر چند می گویند لیبرالیسم یعنی بردگی و اطاعت از انسان دیگر نکنیم! منظورشان این است که بندگی خداوند را نکنیم و سرمایه داران مطیع قانون و دولت نباشند و مردم برده سرمایه داران شوند! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
لیبرالها وحشی ترین و افراطی ترین نوع آن (لیبرتارینیسم اتریشی) را روی میز گذاشتند تا جمهوری اسلامی ایران به لیبرالیسم معتدل شده بسنده کنند! این راهبرد همیشگی دشمنان جمهوری اسلامی ایران بوده که به مرگ می گرفتند تا مسئولین غیرانقلابی و ترسو به تب راضی شوند. نمونه اش را می توانیم در قضیه حجاب ببینیم! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
آقای غنی نژاد! دین اسلام نیازی به دنیوی شدن ندارد! دین اسلام برای سعادت دنیا و آخرت انسان آمده است و کافی است! آن چیزی که نیاز به دنیوی شدن داشت دین تحریف شده مسیحیت بود! فیلم مرتبط ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
ارزش کلام فقیه بزرگی چون خمینی کبیر در چنین جملاتی مشهود است. خار چشم دشمنان اسلام یک عنوان تعارف‌مآبانه و مدح بی‌اساس نیست. یک واقعیت است. خار چشم دشمنان اسلام واقعیتی است برای دیروز، امروز و فردا. این واقعیت به درازای عمر قانون اساسی جمهوری اسلامی ادامه دارد. بهشتی بر تارک قانون اساسی ایران جاودانه است. واقعیت این است که بهشتی عزیز آنچنان با تاروپود قانون اساسی ایران گره خورده است که مخالفت با قانون اساسی مخالفت با بهشتی و مخالفت با بهشتی مخالفت با قانون اساسی است. رحمت و رضوان خدا بر بهشتی مظلوم و مقتدر. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فلسفه مالکیت در اسلام از نظر اسلامی كه برای خلقت هدف قائل است و بیان كننده اصل «وَ اَلْأَرْضَ وَضَعَها لِلْأَنامِ» و همچنین اصل «خَلَقَ لَكُمْ ما فِی اَلْأَرْضِ جَمِیعاً» است، محصولات طبیعت قبل از آنكه كاری روی آنها صورت گرفته باشد تعلق دارد به همه افراد بشر؛ ولی پس از آنكه كاری روی آنها صورت گرفت، مانند زمینی كه به وسیله آبادی یا كشت احیاء شد و مانند معدنی كه استخراج شد، حكم دیگری پیدا می كند. و اما آن چیزهایی كه طبیعت به علاوه ی كار آنها را به وجود آورده است. بدون شك مواد طبیعی قبل از انجام كار روی آن نیز وجود داشته است و بالقوه برای بشر نافع بوده است و از آن جهت كه مواد خام اوّلی قبل از انجام كار به همه افراد تعلق داشته است نمی توان ادعا كرد كه پس از انجام كار تعلقش به دیگران سلب می شود. امابدون شك كاری كه شخص روی آن انجام داده سبب می شود كه او نسبت به دیگران اولویت داشته باشد. اثر این اولویت این است كه حق دارد استفاده مشروع از آن ببرد، یعنی استفاده ای كه با هدفهای طبیعت و فطرت هماهنگی دارد. اما حق ندارد كه آن را معدوم كند و از بین ببرد و یا آن را به مصرف نامشروعی برساند، چون در عین حال این مال به جامعه تعلق دارد. از این رو اسراف و تبذیر و هرگونه استفاده نامشروع از مال ممنوع است، نه تنها از آن جهت كه نوع عملی كه روی آن مال صورت می گیرد حرام است بلكه و از آن جهت كه تصرف در ثروت عمومی است بدون مجوز. آری اگر به فرض محال انسان قادر بود تنها با نیروی كار، بدون دخالت طبیعت، محصولی را تولید كند جای این بود كه گفته شود صاحب آن محصول كه تنها خالق و آفریننده آن محصول است از نظر تصرف در مال، فعّال مایشاء است؛ اما اینچنین نیست، او تنها خالق و آفریننده آن محصول نیست بلكه اگر تنها خالق و آفریننده محصول نیز می بود می توان گفت حق تضییع و اسراف نداشت زیرا او واجب الوجود بالذات نیست، قائم به ذات نیست، خودش هم خودش را به وجود نیاورده است؛ او مخلوقی است اجتماعی؛ اجتماع در نیروی علمی و دماغی و بدنی او كه آن محصول را به وجود آورده است سهیم است؛ او در قوای جسمی و روحی خود مدیون اجتماع است. آن قوا و نیروها تنها مال خود او نیست، اجتماع در خود آنها ذی حق است، علیهذا اجتماع در محصول این نیروها نیز ذی حق است. پس به فرض محال اگر شخصی می توانست محصولی را بدون دخالت طبیعت به وجود آورد باز هم حق تضییع و اسراف آن را نداشت، تا چه رسد كه چنین چیزی محال است. به همین دلیل است كه انتحار و خودكشی نیز جنبه حقوقی دارد، یعنی از جنبه حقوق اجتماعی نیز جایز نیست. هیچ كس نمی تواند از جنبه حقوقی ادعا كند كه اختیار خودم را دارم، می خواهم خودم را معدوم كنم. اجتماع به او می گوید من در این ساختمان مجهز سهیم و شریكم، سرمایه های مادی و معنوی صرف كرده ام تا این ساختمان كامل و مجهز را به وجود آورده ام، اكنون وقت آن است كه دین خود را استرداد كنم و از تو خدمت بخواهم، تو حق نداری پیش از آنكه دین اجتماع خود را بپردازی خود را معدوم كنی؛ اما بعد از آنكه حق اجتماع را به قدر كافی پرداختی از این نظر منعی نیست. البته از جنبه الهی، قطع نظر از اجتماع و حقوق اجتماع، هیچ كس حتی كسی كه دین اجتماع را پرداخته است نمی تواند خود را معدوم كند. اگر فرضاً اجتماع از حق خود بگذرد به اینكه قانونی تصویب كند و خودكشی را اجازه دهد باز هم از نظر حق الهی حق ندارد؛ یعنی هركسی بیش از آن اندازه كه از آنِ خودش است از آنِ خالقش هست، نه به معنی اینكه خالق در او ذی نفع است بلكه به معنی اینكه در او ذی نظر است. به هر حال این، مطلب دیگری است و ریشه دیگری دارد. مجموعه آثار شهید مطهری . ج20، ص: 433 و 434 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
فلسفه مالکیت در اسلام از نظر اسلامی كه برای خلقت هدف قائل است و بیان كننده اصل «وَ اَلْأَرْضَ وَضَع
غنی نژاد باید بداند از نظر اسلام قبل از آنکه خودکشی به خاطر متعلق بودن حیات انسان به خدا حرام باشد به خاطر متعلق بودن انسان به اجتماع ممنوع است! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
لیبرالیست مسلمان یا همان کچل موفرفری! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
دو چیز مانع رشد و ترقی اجتماع است و هر دو نوعی ظلم و اجحاف هم هست؛ یكی حبس و توقیف مواد اولیه به وسیله مالكیت افرادی معدود، كه لازمه رژیم سرمایه داری است، و یكی حبس و توقیف منبع انسانی و نیروی انسانی و جلوگیری از مسابقه، كه لازمه رژیم اشتراكی است. - همان ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
آقای رائفی پور رویکرد اقتصادی شما یا کارگروه اقتصادیتان؟ شما که بارها گفتید من تخصص ندارم و در مسائل مختلف کارگروه دارم! خب معرفی کنید ببینیم در مورد چه چیزی و چه کسی حرف میزنید؟! حقیقتا مشتاقیم بدانیم چطور می توانید وقتی حرفتان در مقابل حرف تمام اساتید اقتصاد اسلامی است (تاکید میکنم تمام اساتید اقتصاد اسلامی نه فقط مجمع تشخیص و علیز) از ایده تان به نحو اسلامی دفاع کنید؟! همان کارگروهی که حذف ارز ترجیحی را برای شما توجیه کردند! و به خاطر آن اشتباه قرار است تا آخر ماجرا ادامه دهید... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
باز هم برگردیم به همان جمله معروف پرفسور درخشان: در هیچ دوره ای از تاریخ مثل امروز فقرا از حق اغنیاء دفاع نکرده اند! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar