eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
291 ویدیو
259 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. 💠 🔆 فرشتگانِ همراه خورشید، هنگام طلوع 💐 :إنَّ الشَّمسَ لَتَطلُعُ ومَعَها أربَعَةُ أملاكٍ : مَلَكٌ يُنادي : يا صاحِبَ الخَيرِ أتِمَّ وأبشِر ، ومَلَكٌ يُنادي : يا صاحِبَ الشَّرِّ أنزِع وأقصِر ، ومَلَكٌ يُنادي : أعطِ مُنفِقا خَلَفا ، وآتِ مُمسِكا تَلَفا . . . . 🔅خورشيد، طلوع مى كند و همراه آن ، چهار فرشته است . فرشته اى ندا مى دهد : «اى نيكوكار! به پايان برسان و بشارت باد بر تو!» . فرشته اى ندا مى دهد : «اى بدكار! دست بردار و كوتاه بيا!» . فرشته اى هم ندا مى دهد : «[ خدايا! ]انفاق كننده را [ مالى] جايگزين ده و ثروت بخيل را تلف كن!» ... . 📚الكافي ج ۴ ص ۴۲ ح ۱ ⚜️ اشارت قرآنی : اشاره به سوره سبا، آیه 39 عبارت «أعطِ مُنفِقا خَلَفا» اشاره است به آيه : «وَ مَآ أَنفَقْتُم مِّن شَىْ ءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ» (سبأ ، آيه 39) . ⚜️ قلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ اَلرِّزْقَ لِمَنْ يَشٰاءُ مِنْ عِبٰادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ مٰا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيْرُ اَلرّٰازِقِينَ ﴿سبإ، 39﴾ ⚜️ بگو: «پروردگارم روزی را برای هر کس بخواهد وسعت می‌بخشد، و برای هر کس بخواهد تنگ (و محدود) می‌سازد؛ و هر چیزی را (در راه او) انفاق کنید، عوض آن را می‌دهد (و جای آن را پر می‌کند)؛ و او بهترین روزی‌دهندگان است!» ➡️ @hadithnet
💠 پنج شنبه 9 مرداد 1399 🔺 هر چه می خواهى دعا کن 🔅 : 🔸 «تَخَيَّر لِنَفسِكَ مِنَ الدُّعاءِ ما أحبَبتَ واجْتَهِد ، فإنَّهُ (يَومَ عَرَفَة) يَومُ دُعاءٍ و مَسألَةٍ .» 🔹 «هر چه مى خواهى براى خود دعا بخوان و [در دعا كردن] بكوش كه آن روز [روز عرفه] روز دعا و درخواست است.» 📚 تهذيب الأحكام ج ٥ ص ١٨٢ 📅 مناسبت‌ امروز : ۹ ذيحجه [ روز عرفه ] 🔸 @hadithnet
🗓 💠 ۹ذيحجه روز عرفه (روز نيايش) ✍🏻روز عرفه از اعياد بزرگ اسلامي به شمار مي ‏رود، گرچه به اسم عيد ناميده نشده است. در اين روز خداوند تبارك و تعالي بندگان خود را به عبادت و اطاعت خود فراخوانده، و سفره‏ ي جود و احسان خود را براي بندگان خود گسترانده است. شيطان در اين روز خوار و حقير و خشمناك است. از ظهر روز نهم ماه ذي‏ حجه، زائران خانه ‏ي خدا در صحراي عرفات وقوف مي ‏كنند. در غروب اين روز، زائران، از عرفات به مشعرالحرام مي‏ روند و خود را براي ساير مناسك پر شكوه حج آماده مي‏ كنند. 💐(ص) : ما مِن يَومٍ أكثَرَ أن يُعتِقَ اللَّهُ فِيهِ عَبدَاً مِنَ النّارِ مِن يَومِ عَرَفَةَ خداوند در هيچ روزي به اندازه روز عرفه ، بندگان را از آتش دوزخ نمي‏رهاند صحيح مسلم ، ج ۴ ، ص ۱۰۷ . 🌺(ص) : إنَّ اللَّهَ يُباهِي مَلائِكَتَهُ عَشِيَّةَ عَرَفةَ بِأهلِ عَرَفَةَ فَيَقولُ : اُنظُروا إلي عِبادي أتَوني شُعثاً غُبراً خداوند در غروب عرفه نزد فرشتگانش به اهل عرفه مي‏بالد و مي‏گويد: "بندگانم را بنگريد! ژوليده و غبار آلود ، نزد من آمده‏اند مسند أحمد ، ج ۲، ص ۲۲۴ . 🌷(ص) : أعظَمُ أهلِ عَرَفاتٍ جُرماً مِنِ انصَرَفَ و هُوَ يَظُنُّ أنَّهُ لَن يُغفَرَ لَهُ گناه كارترين فرد در عرفات كسي است كه از آن‏جا باز گردد در حالي كه گمان مي‏برد آمرزيده نخواهد شد بحار الأنوار ، ج ۹۹ ، ص ۲۴۸ . 🌹 : مِنَ الذُّنوبِ ذُنوبٌ لاتُغفَرُ إلّا بِعَرَفَاتٍ برخي از گناهان جز در عرفات بخشوده نمي‏شوند دعائم الاسلام ، ج ۱ ، ص ۲۹۴ . 🌸 : تَخَيَّر لِنَفسِكَ مِنَ الدُّعاءِ ما أحبَبتَ واجْتَهِد ، فإنَّهُ (يَومَ عَرَفَة) يَومُ دُعاءٍ و مَسألَةٍ هر چه مي‏خواهي براي خود دعا بخوان و [در دعا كردن] بكوش كه آن روز [روز عرفه ]روز دعا و درخواست است التهذيب الأحكام ، ج ۵ ، ص ۱۸۲ . 🔸@hadithnet
🗓 💠۱۰ ذي حجه عيد سعيدقربان 💢 حضرت ابراهيم(ع) در خواب، ذبح فرزندش را مي ‏بيند و پس از سه بار، اين موضوع را با پسرش حضرت اسماعيل مطرح مي ‏كند. اسماعيل اين دستور الهي را با آغوش باز مي ‏پذيرد و خود را براي اجراي آن آماده مي‏ سازد. پس از مهيا شدن ابراهيم و اسماعيل جهت انجام امر خداوند، از جانب پروردگار، قوچي جهت قرباني فرستاده مي ‏شود و اين پدرو پسر از اين آزمايش الهي، سربلند بيرون مي ‏آيند. 🔅 (ص) : يُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِيَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها با ريختن اوّلين قطره خون قرباني [به زمين] ، صاحب قرباني آمرزيده مي‏شود ▫️كتاب من لايحضره الفقيه ، ج ۲ ، ص ۲۱۴ . 🔅 (ص) : إنَّما جَعَلَ اللَّهُ الأضحي لِشبَعِ مَساكِينِكُم مِنَ اللَّحمِ فَأطعِمُوهُم خداوند عيد قربان را برنهاد تا مستمندان از گوشت سير شوند ؛ پس از گوشت قرباني به ايشان بخورانيد ▫️ثواب الأعمال ، ص ۵۹ . 🔅 (ص) : مَن صَدَقَت نِيَّتُهُ ، كانَت أوّلُ قَطرَةٍ لَهُ كَفّارَةً لِكُلِّ ذَنبٍ هر كس نيّتش صادق باشد ، اوّلين قطره از خون قرباني‏اش ، كفّاره همه گناهان او است ▫️دعائم الاسلام ، ج ۱ ، ص ۱۴۸ . 🔅 : اِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ هِراقَةَ الدِّماءِ وَ إطعامَ الطَّعامِ خداوند قرباني كردن و اطعام كردن را دوست دارد ▫️المحاسن ، ج ۲ ، ص ۱۴۳ . 🔅 : إذا ذَبَحَ الحاجُّ كانَ فِداهُ مِنَ النّارِ قرباني كردن حاجي ، فديه او در برابر آتش خواهد بود ▫️بحار الأنوار ، ج ۹۹ ، ص ۲۸۸ . 🔸@hadithnet
💠 جمعه 10 مرداد 1399 🔺 آمرزش در پی قربانی 🔅 (ص) : 🔸 «يُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِيَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها .» 🔹 «با ريختن اوّلين قطره خون قربانى [به زمين] ، صاحب قربانى آمرزيده مى شود .» 📚 كتاب من لايحضره الفقيه ، ج ۲ ، ص ۲۱۴ 📅 مناسبت های‌ امروز : 10 ذی الحجة عید سعید قربان 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 11 مرداد 1399 🔺 اثر علم در دنیا و آخرت 🔅 : 🔸 «مَعرِفَةُ العِلمِ دِينٌ يُدانُ بِهِ ، بِهِ يَكسِبُ الإنسانُ الطّاعَةَ في حَياتِهِ، و جَميلَ الاُحدُوثَةِ بَعدَ وَفاتِهِ .» 🔹 «شناخت (تحصيل) دانش دينى است كه بايد بدان پاى بند بود و به وسيله دانش است كه انسان در زندگيش طاعت به دست مى آورد و بعد از مرگش نام نيكو به يادگار مى گذارد .» 📚 نهج البلاغة : الحكمة ۱۴۷ 🔸 @hadithnet
🔹 💠 فتنه پس از پیامبر اسلام(ص) پیشگویی رسول گرامی اسلام(ص) در مورد فتنه و ارتداد پس از خود. 🔅 : چون خداوند سبحان، این سخنش را فرو فرستاد که: «الف، لام، میم. آیا مردم پنداشتند که تا گفتند: «ایمان آوردیم»، رها می شوند و مورد آزمایش قرار نمی گیرند؟»، دانستم که تا وقتی پیامبر خدا در میان ماست، فتنه بر ما فرود نخواهد آمد. لذا به ایشان گفتم: ای پیامبر خدا! این فتنه ای که خدای متعال، تو را از آن خبر داده است، چیست؟ فرمود: «ای علی! پس از من، امّتم دچار فتنه خواهند شد». گفتم: ای پیامبر خدا! آیا در روز اُحُد که جمعی از مسلمانان شهید شدند و شهادت، نصیب من نشد و این بر من گران آمد، به من نفرمودی: «بشارتت باد که شهادت در انتظار توست»؟. (ص) به من فرمود: «همین طور است. در آن هنگام، چگونه شکیبایی خواهی کرد؟». گفتم: ای پیامبر خدا! این جا جای شکیب نیست؛ بلکه جای شادی و سپاس گزاری است. فرمود: «ای علی! به زودی، مردم با دارایی های خود، آزموده خواهند شد و آنان به واسطه دیندار بودن خود، بر پروردگارشان منّت خواهند نهاد و رحمت او را می طلبند و خود را از خشم او ایمن می پندارند، حرام را با شبهات دروغین و خواهش های غفلت زا حلال می شمارند. مثلاً شراب را به نام نبیذ، حلال می دارند و مال حرام (رشوه) را به نام هدیه و رِبا را به نام معامله». گفتم: ای پیامبر خدا! در چنان وضعی آنان را در چه جایگاهی قرار دهم؟ در جایگاه ارتداد یا جایگاه فتنه؟ فرمود: «در جایگاه فتنه». 📚 نهج البلاغة: خطبة ۱۵۶، دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۷، ص ۲۲۸. 🔸 @hadithnet
یک‌شنبه 12 مرداد 1399 🔺 رابطه علم با معرفت 🔅 : 🔸 «العِلمُ لِقاحُ المَعرِفَةِ .» 🔹 «دانش، بارور كننده معرفت (شناخت) است .» 📚 أعلام الدين، ص ٢٩٨ 🔸 @hadithnet
💠 شرح قسمتی از دعای پنجم 🔹يا مَنْ لَا تَنْقَضِي عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ احْجُبْنَا عَنِ الْإِلْحَادِ فِي عَظَمَتِكَ اى كسى كه شگفتى‏هاى عظمتت پايان بردار نيست، بر محمد و آلش درود فرست، و ما را از الحاد و لغزش در عظمتت بازدار. 🍁 در کل این دعا به‌زیبایی برای ما آفریننده و بزرگی او را معرفی می‌کند و با معرفی هرکدام از صفات خداوند، یکی از عیوب ما را پاک می‌کند. مثل این است که فردی یک تشت آب کثیف دارد و به‌محض اینکه آن را در آب دریا فرومی‌برد، مثل دریا تمیز می‌شود. همین کار را با ما می‌کند و ما را در کنار عظمت خداوند می‌برد و با این راه‌حل، ما را پاکیزه می‌کند. 🔹در شش فقره‌ی اول این دعا، امام علیه‌السلام مدام می‌خواهد ما را با صفات الهی زنده کند. اول می‌فرماید: «یا مَنْ لاتَنْقَضى عَجآئِبُ عَظَمَتِهِ، صَلِّ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَاحْجُبْنا عَنِ الْاِلْحادِ فى عَظَمَتِکَ»، ای آنکه شگفتی‌های سترگی‌ات پایان نمی‌پذیرد، بر محمد و خاندان او درود فرست، ما را از کج‌فهمی درباره‌ی سترگی‌ات بازدار. چقدر لطیف است؛ یعنی من شگفتی‌های خدا را در کوه و دریا و عقل انسان می‌بینم و این سترگی‌ها پایان نمی‌پذیرد و از آن‌طرف می‌فرماید: «وَاحْجُبْنا عَنِ الْاِلْحادِ فى عَظَمَتِکَ». الحاد، حالت تمایل و انحراف از عقل است. می‌فرماید من اگر بخواهم کج‌فهمی درباره‌ی تو نکنم، بایستی مدام عظمت و بزرگی تو را در ذهن خود بیاورم. بنابراین وقتی کسی این عظمت دائماً در ذهنش می‌آید، «عظم الخالق فی انفسهم»، خودبه‌خود انحراف پیدا نمی‌کند و به‌طور طبیعی بهشت را می‌بیند و این خیلی لطیف است. 🔹نکته ی فقره‌ی چهارم این است که در ابتدا انگار انسان تناقضی می‌بیند. ای آنکه دیدگان از دیدنت فرومی‌مانند: «یا مَنْ تَنْقَطِعُ دُونَ رُؤْیَتِهِ الْاَبْصارُ» یعنی بلاتشبیه، ما نمی‌توانیم به خورشید نگاه کنیم، پس چطور می‌شود؟ حضرت می‌فرماید: «وَاَدْنِنا اِلى‌ قُرْبِکَ» یعنی دیدگان نمی‌توانند تو را ببینند، خود را به من نزدیک کن. چقدر لطیف است. این استحکام درونی، یعنی هرچند شما اول به خورشید نمی‌توانید نگاه کنید، اما به جایی می‌رسید که به‌اندازه‌ی خورشید، گرمابخش باشید: ▫️ «کمتر از ذره‌ نه‌ای پست مشو، مهر بورز/ تا به سرچشمه‌ی خورشید رسی چرخ‌زنان» ➡️ http://hadith.net/post/42926/ 🔸 @hadithnet
📌 دوره های تابستانه مؤسسه نورالمجتبی (ع) 💥 🎁 آموزش مجازی همراه با جوایز ارزنده🎁 🎓 گواهینامه از دانشگاه تهران و دانشگاه قرآن و حدیث به انتخاب شما ✨ 20 درصد تخفیف ویژه عید قربان تا عید غدیر 💻 سبک زندگی اسلامی https://bit.ly/3gnkC10 💻 آشنایی با تاریخ معصومین (ع) https://bit.ly/2Xirplp 💻 عقائد قرآنی https://bit.ly/3i00zq1 💻 قرآن و خانواده https://bit.ly/2DvdUI4
💠 دوشنبه 13 مرداد 1399 🔺 ظاهر و باطن قرآن 🔅 : 🔸 «ـ لَمّا سُئل عَن قولِهِ تعالى : «قُلْ إنَّما حَرَّمَ رَبّي الفَواحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْها وَ مَا بَطَنَ» ـ: إنّ القرآنَ لَهُ ظَهْرٌ و بَطْنٌ ، فَجَميعُ ما حَرَّمَ اللّهُ في القرآنِ هُوَ الظّاهِرُ ، و الباطِنُ مِن ذلِكَ أئمّةُ الجَورِ . و جَميعُ ما أحَلَّ اللّهُ تعالى في الكِتابِ هُوَ الظّاهِرُ ، و الباطِنُ مِن ذلِكَ أئمّةُ الحَقِّ .» 🔹«ـ در پاسخ به پرسش از آيه «بگو: پروردگارم بديهاى آشكار و نهان را حرام كرده است» ـفرمود : قرآن ظاهرى دارد و باطنى. تمام آنچه را كه خداوند در قرآن حرام كرده، ظاهر است و باطن آنها پيشوايان ستمگرند و همه آنچه را كه خداوند در كتاب خود حلال شمرده همان ظاهر است و باطن آنها امامان حق هستند.» 📚 الكافي : ١ / ٣٧٤ / ١٠ 🔸 @hadithnet