eitaa logo
حدیث شناسی
147 دنبال‌کننده
19 عکس
16 ویدیو
0 فایل
🍃عن ابی جعفر (ع) : یا فضیل اِنَّ‌حَدیثَنا‌ یُحیِی‌ القُلوبِ🍃 🔸️حدیث 🔹️رجال 🔸️فقه الحدیث 🔹️کتاب شناسی 🔸️ سایر دانش های مربوط به حدیث ارتباط با مدیر : @Karimian14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 آیا کثرت روایت از یک راوی ملازمه با وثاقت او دارد؟ به عبارت دیگر اگر در کتاب های ، یک راوی صراحتا یا ضمنا توثیق نشده باشد، ولی مشایخ، تعداد زیادی روایت از آن راوی نقل کرده باشند، آیا این می تواند نشانه ای بر وثاقت او باشد؟ 🔸️ : یکی از توثیقات عامه کثرت روایت از یک فرد است. برخی کتب مثل "محاسن" برقی یا "علل الشرایع" برای فتوا دادن نوشته نشده‌اند. یعنی مؤلف تعهد نداده است که طبق این روایات می‌توان فتوی داد، در مقابل برخی کتاب ها مثل "کافی" برای فتوی دادن تالیف شده اند ؛ شیخ کلینی در مقدمه کافی گفته است در پاسخ به کسی که درخواست کرده کتابی بنویسد که روایات آن برای عمل باشد و اخبار صحیح از صادقین را جمع کند، این کتاب را نوشته است. در مورد "من لا یحضره الفقیه" هم همین مسئله هست که شیخ صدوق فرموده است به این روایات فتوی می دهم. پس در این کتب که فتوایی هستند کثرت روایت از یک راوی دلیل بر این است که مصنف کتاب این راوی را معتبر می داند که روایت او را نقل کرده است تا به آن عمل شود. اشکال: ممکن است گفته شود « اعتبار روایت ممکن است به دلیل قرائن خارجیه باشد و این دلالتی بر وثاقت شخص راوی ندارد». پاسخ: اکثار روایت یک راوی در یک کتاب عرفاً ملازمه دارد با وثاقت آن راوی نزد مؤلف کتاب؛ زیرا اینکه در موارد زیادی قرینه خارجیه همراه روایت راوی باشد، عقلائی نیست. 🔸️بنابراین کثرت روایت از یک راوی ملازمه با وثاقت او دارد. 🍃@hadithshenasi🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘️عَنْ أَيُّوبَ بْنِ مَنْصُورٍ اَلصَّيْقَلِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : مَا بَالُكُمْ يُعَادِي بَعْضُكُمْ بَعْضاً إِذَا بَلَغَ أَحَدَكُمْ عَنْ أَخِيهِ شَيْءٌ لاَ يُعْجِبُهُ فَلْيَقُلْهُ وَ لْيَسْأَلْهُ فَإِنْ قَالَ لَمْ أَفْعَلْهُ صَدَّقَهُ وَ إِنْ قَالَ قَدْ فَعَلْتُ اِسْتَتَابَهُ. ⚘️حضرت امام صادق (ع) فرمود: چرا با يك ديگر دشمنى می كنيد اگر چيزى درباره برادر خود شنيديد به او بگوئيد و از وى بپرسيد اگر گفت چنين كارى نكردم [سخن او را] باور کنید و اگر تایید كرد او را توبه‌ دهيد. 📚مصادقه الاخوان،ج۱،ص۸۲ 🍃@hadithshenasi🍃
🔴 آشنایی با اصطلاح "توحید مختلفات" یا یکسان سازی عناوین متعدد 🔹️ یکی از موضوعات مهم در ارزیابی اسناد احادیث، توجه به وجود عناوین و اسامی مختلف برای یک راوی در کتاب های و حدیث است. به عنوان نمونه ابن زیاد، محمد ازدی، ابواحمد الازدی، محمدبن زیاد و ابن ابی عمیر همگی در حقیقت عنوان و اسم برای یک راوی سرشناس یعنی "محمدبن ابی عمیر" است که در اسناد روایات با این اسامی مختلف از او یاد شده است. یا ابن بنت الیاس، الوشاء، الحسن الخزاز نیز همه نام "الحسن بن علی الوشاء" است. 🔸️ نمونه دیگر دو عنوان با نام های مسعده بن صدقه العبدی و مسعده بن زیاد الربعی است. نجاشی این دو اسم را در شماره ۱۱۰۸ و ۱۱۰۹ به عنوان دو شخصیت متفاوت فهرست کرده است. اما در مقاله «احسن الفوائد فی احوال المساعد» با بررسی قرائن متعدد به متحد بودن این دو راوی باور پیدا کرده اند( البته ایشان می گویند اطمینان به این موضوع ندارند تنها مظنون هستند). 🔹️بنابراین هنگام ارزیابی اسناد روایات باید به این نکته توجه داشته باشیم و فرد اصلی را که این عناوین متعدد برای او بکار رفته تشخیص دهیم. این فرآیند اصطلاحا توحید مختلفات یا یکسان سازی عناوین متعدد نامیده می شود. 🍃@hadithshenasi🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عَمْرِو بْنِ جُمَیْعٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ لَمْ یَسْأَلِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدِ افْتَقَرَ. ⚘️حضرت صادق عليه السلام فرمود: هر كه از فضل خداى عز و جل درخواست نكند نيازمند و فقير گردد. 📚 الکافی،ج۲ص۴۶۷. 🍃@hadithshenasi🍃
🔴 دیروز ۲۸ ربیع الثانی سالگرد وفات علامه امینی (ره) بود؛ مردی که حیات پر برکتش را صرف پشتیبانی از حریم ولایت کرد. عمر او وقف امیرالمومنین(ع) بود و بزرگ ترین ثمره حیاتش الغدیر بود که از طریق تحقیق در حدیث غدیر، در صدد اثبات ولایت مولا (ع) بود. 🌼 یک خاطره از ایشان: علامه کی خوشحال می شد؟ فرزندش (مرحوم دکتر محمد هادی امينی) که در اين سفری علمی با علامه بود، مي گويد: «نهايت خوشحالی و سرور ايشان وقتی بود که به سندی از اسناد حديثی که وقوف بر آن مهم بود دست می يافت. گاهي ده روز از عمر خود را صرف شناخت راوی حديثی يا تصحيح لفظ يک روايت می نمود». ⚘️لطفا جهت شادی روح ایشان و همه خادمان حریم ولایت فاتحه و صلواتی قرائت بفرمایید🙏 🍃@hadithshenasi🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 یک توصیه روشی از آیت الله تبریزی (ره) : من به کرّات از مرحوم آیت‌الله‌العظمی تبریزی شنیدم که اگر کسی بیشتر اصولی باشد، افقه در فقه است. در روایات هم ایشان می‌فرمود که به جای تتبع در اقوال علما، اگر به فهم فرمایش‌های معصومین (ع) وقت بگذاریم انفع و مصاب‌تر است. 🍃@hadithshenasi🍃
9.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚘️عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عليه السلام) قَالَ: مِنْ أَحَبِّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى زِيَارَةُ قَبْرِ الْحُسَيْنِ (عليه السلام) وَ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ عِنْدَ اللَّهِ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤمِنِ وَ أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى وَ هُوَ سَاجِدٌ بَاكٍ . ⚘️ حضرت امام صادق عليه السّلام، فرمودند: محبوب ترين اعمال نزد حق تعالى زيارت قبر حضرت امام حسين عليه السّلام بوده و برترين اعمال نزد خداوند ادخال سرور و شادى بر مومن است و نزديك ترين بنده به خدا، بنده اى است كه در حال سجود بدرگاه الهى گريان باشد. 📚 کامل الزیارات، ج۱،ص۱۴۶ 🍃🌷🍃 شب جمعه ، شب زیارتی ارباب، به نیابت از ارواح طیبه همه شهداء و همه عاشقان امام حسین(عليه‌السلام) : 💔صلی الله علیک یا ابا عبدالله... 🍃@hadithshenasi🍃
🔴 اهتمام روایان شیعه غیر امامی به نقل احادیث مهدویت راويان شيعه غير امامی كوفه (بخصوص واقفی ها)، اهتمام زيادی به نگارش در مباحث آخر الزمان و حوادث آن داشتند و در اين باره، تعداد قابل توجّهی كتاب نوشتند. حسن بن علی بن ابی حمزه، علی بن حسن بن علی، حسن بن محمّد بن سماعه، عبد الله بن جبله، و علی بن عمر اعرج، از جمله واقفی هایی هستند كه "كتاب الغيبة" نگاشتند. حسن بن علی بن ابی حمزه، حسن بن علي بن فضّال، و حسن بن محمّد بن سماعه، در زمينه «ملاحم و فتن» كتاب نوشتند. بسياری از اين تلاش‌ها در جهت پشتيبانی از مذهب راوی بوده است . بنابراين، در برخورد با روايات مربوط به مبحث غيبت و مهدویت بايد به اين امر توجّه داشت و هر روايتی را نباید به صرف مضمون آن به شيعه امامی و امام غايب آنان نسبت داد. بلكه لازم است فضای صدور و مذهب راويان آن، به دقّت بررسی شود، حوادث آن دوران و فرقه‌هايی كه در آن فعاليت می كردند، مورد توجّه قرار گيرد، و الفاظ مهم روايت به دقت تجزيه شوند تا بتوان روايت را به درستی تحليل كرد و اهداف راويان (بويژه راوی آخر)، بدست آورد. 🍃@hadithshenasi🍃
⚘️عَنْ أُمِّ هَانِئٍ قَالَتْ: لَقِيتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَسَأَلْتُهُ عَنْ هَذِهِ اَلْآيَةِ: «فَلاٰ أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ `اَلْجَوٰارِ اَلْكُنَّسِ» قَالَ اَلْخُنَّسُ إِمَامٌ يَخْنِسُ فِي زَمَانِهِ عِنْدَ اِنْقِطَاعٍ مِنْ عِلْمِهِ عِنْدَ اَلنَّاسِ سَنَةَ سِتِّينَ وَ مِائَتَيْنِ ثُمَّ يَبْدُو كَالشِّهَابِ اَلْوَاقِدِ فِي ظُلْمَةِ اَللَّيْلِ فَإِنْ أَدْرَكْتِ ذَلِكِ قَرَّتْ عَيْنُكِ. ⚘️ ام هانى گويد: حضرت امام باقر (ع) را ملاقات كردم و راجع به آيه ۱۵ و ۱۶ سوره تکویر "فلا اقسم بالخنس، الجوار الکنس" از آن حضرت سؤال كردم. حضرت (ع) فرمود: خنس (ستارگان غروب‌كننده) امامى است كه در زمان خود در سال ۲۶۰ نهان گردد و مردم دسترسى به او ندارند، سپس مانند شعله درخشان در شب تار ظاهر مى‌شود، اگر آن زمان را درك كنى چشمت روشن شود. 📚 الکافی،ج ۱،ص ۳۴۱ 🍃@hadithshenasi🍃