eitaa logo
عارف و حکیم
13.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
498 ویدیو
3 فایل
کپی مطالب ⁉️ انتشار بدید با لینک بی لینک خیلی وقته معارف حقیقی الهی رو انتشار نمیدیم شرایط تبلیغات و تعرفه ها در کانال های مذهبی👇 https://eitaa.com/joinchat/3782804126C09bff2374c
مشاهده در ایتا
دانلود
روزمون رو با این پندنامه عارفانه ی مولانا که در قالب شعر فرموده اند شروع کنیم
📌 یکی از پادشاهان ،پارسایی را دید، گفت: هیچت از ما یاد می آید؟ گفت: بلی، هروقت که خدای را فراموش می کنم. هر سو دَوَد آن کَش ز بر خویش براند وان راکه بخواند به درِ کس ندواند 📚 گلستان سعدی| باب دوم اخلاق دراویش @hakim_alahe
چهل حدیث امام تالیف امام خمینی رحمة الله علیه مطلب بعدی رو ببینید 👇👇👇
عارف و حکیم
چهل حدیث امام تالیف امام خمینی رحمة الله علیه مطلب بعدی رو ببینید 👇👇👇
فصل‏ ‏‏در «مشارطه» و «مراقبه» و «محاسبه» است ‏ ‏‏و از اموری که لازم است از برای مجاهد، مشارطه و مراقبه و محاسبه است.‏ ‏‏«مشارطه» آن است که در اوّل روز مثلا با خود شرط کند که امروز بر خلاف فرموده خداوند تبارک و تعالی رفتار نکند. و این مطلب را تصمیم بگیرد. و معلوم است یک روز خلاف نکردن امری است خیلی سهل، انسان می تواند بآسانی از عهده برآید. تو عازم شو و شرط کن و تجربه نما ببین چقدر سهل است. ممکن است شیطان و جنود آن ملعون بر تو این امر را بزرگ نمایش دهند، ولی این از تلبیسات آن ملعون است، او را از روی واقع و قلب لعن کن، و اوهام باطله را از قلب بیرون کن، و یک روز تجربه کن، آن وقت تصدیق خواهی کرد.‏ ‏‏و پس از این مشارطه، باید وارد «مراقبه» شوی. و آن چنان است که در تمام مدت شرط. متوجه عمل به آن باشی، و خود را ملزم بدانی به عمل کردن به آن، و اگر خدای نخواسته در دلت افتاد که امری را مرتکب شوی که خلاف فرموده خداست، بدان که این از شیطان و جنود اوست که می خواهند تو را از شرطی که کردی باز دارند. به آنها لعنت کن و از شر آنها به خداوند پناه ببر، و آن خیال باطل را از دل بیرون نما، و به شیطان بگو که من یک امروز با خود شرط کردم که خلاف فرمان خداوند تعالی نکنم، ولی نعمت من سالهای دراز است به من نعمت داده، صحت و سلامت و امنیت مرحمت فرموده و مرحمتهایی کرده که اگر تا ابد خدمت او کنم از عهده یکی از آنها بر نمی آیم، سزاوار نیست یک شرط جزئی را وفا نکنم. امید است إن شاء الله شیطان طرد شود و منصرف گردد و جنود رحمان غالب آید. و این مراقبه با هیچ یک از کارهای تو، از قبیل کسب و سفر و تحصیل و غیرها، منافات ندارد.‏ ‏‏و به همین حال باشی تا شب که موقع «محاسبه» است. و آن عبارت است از اینکه حساب نفس را بکشی در این شرطی که با خدای خود کردی که آیا به جا آورد، و با ولی نعمت خود در این معامله جزئی خیانت نکردی؟ @hakim_alahe
عارف و حکیم
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 سلسله جلسات سلوک الهی 🔴 سخنران:حکیم متأله آیت الله جوادی آملی حفظه الله
19.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🟡 سلسله جلسات با موضوع سلوک الهی 🟡 سخنران: حکیم متأله آیت الله جوادی آملی حفظه الله 🟡 فصل اول، جلسه ی سوم @hakim_alahe
عارف و حکیم
📌 #زندگی‌نامه 👤 آیة اللَه العظمی حاج سیّد محمّد حسین حسینی طهرانی 🔹 تولد: ایشان در 24 محرم سنۀ ١
📌 ایشان بعد از ارتحال والد معظّم خویش با کسب اجازه از محضر علامه طباطبایی رهسپار عتبه مقدسه مولی الموالی امیرالمومنین شدند و به مدت هفت سال از محضر بزرگانی همچون: مرحوم آیة اللَه حاج شیخ حسین حلّی و مرحوم آیت اللَه سید ابوالقاسم خویی و آیت اللَه شاهرودی و آقا شیخ آغا بزرگ طهرانی رحمة اللَه علیهم بهره‌مند گشته به طوری که در بین تمامی علماء و فضلای نجف مشارٌ بالبنان شدند، و به تصدیق مراجع و بزرگان نجف در صورت بقاء در حوزه، مرجعیّت شیعه مطلقاً در انحصار ایشان قرار می‌گرفت. تا اینکه در سال آخر اقامت در نجف به مراد و مطلوب و گمشدۀ خویش که سالیان سال در انتظار رؤیت و ملازمت او دیده به تقدیر بسته بودند رسیدند و با مشاهدۀ جمال بی‌مثال عارف کامل، برجسته ترین شاگرد سلوکی و عرفانی حضرت آیت الله العظمی، حاج سیّد علی قاضی، به نام حضرت حاج سیّد هاشم حدّاد ـ رضوان اللَه ـ دیگر جای خالی در فکر و قلب و ضمیر خویش نیافتند و یکسره دل و دین به این ولیّ ربّانی سپردند و به اوج مقصود دست یافتند. شاگردی در خدمت چنین استاد و عارفی به مدّت بیست و هشت سال، و وصول به مراتب شهود و فناء فی اللَه و رجوع به عوالم بقاء، از ایشان عارف و فقیه و حکیمی بی نظیر به وجود آورد که به تأیید و اعتراف استاد خویش، «سیّدالطائفتین» گردید. 🔹 بزرگ عالم ظاهران و باطن همچنین از دیگر اساتید اخلاق و عرفانی ایشان می توان به مرحوم آیت اللَه سید جمال الدین گلپایگانی، مرحوم آیت اللَه شیخ عباس قوچانی و مرحوم آیت اللَه حاج شیخ محمد جواد انصاری همدانی رضوان اللَه علیهم نام برد. @hakim_alahe
📌عبد باشیم نه عابد . مرحوم علامه حسن‌زاده آملی رحمة الله علیه: 📝 به جای اینکه عابد باشی ،عبد باش . تا عبد نشوی عبادت سودی به حالت ندارد . عبد بودن یعنی :ببین خدایت چه میخواهد نه دلت ... @hakim_alahe
نکاتی پيرامون بسم الله الرحمن الرحيم قسمت اول منبع کتاب شرح دفتر دل جلد اول استاد صمدی آملی. به بسم الله الرحمن الرحيم است كه عارف در مقام كن مقيم است بدانكه اين كريمه به عدد (جامع ) كه يكى از نامهاى قرآن ، و اشاره به عدد سوره ها به آن است يكصد و چهارده بار نازل شده است ؛ و اگر چه در اول سوره نمل دوبار نازل شده است . و جناب ابن عربى در فتوحات گويد كه در نزد علماى بالله ، بسم الله الرحمن الرحيم جزو هر سوره است و جناب طبرسى در مجمع آن را به اصحابنا يعنى طائفه اماميه نسبت مىدهد. اين كريمه در قرآن هر چند مكرر نازل شد ولى هر بسم الله الرحمن الرحيم را معنايى خاص دارد و مهمترين آنها بسم الله الرحمن الرحيم سوره مباركه فاتحه است . از حضرت وصى امام امير المومنين - عليه السلام - روايت شد كه فرموده است : (اسرار كلام الله فى القرآن ، و اسرار القرآن فى الفاتحة فى بسم الله الرحمن الرحيم ) الحديث . چه اينكه در دفتردل هر چند نوزده بار اين كريمه تكرار شد يعنى به تعداد حروف آن ، ولى در هر يك از نوزده باب آنرا معنايى خاص و تجلى اى ويژه است ، و در هر جا با كليد بسم الله الرحمن الرحيم خزينه اى از خزائن دل عارف گشوده مى شود. چه اينكه جناب ابن عربى فرمايد: (تمام علوم اولياء الهى در بسم الله به وديعه نهاده شده ؛ فيقوم له ذلك مقام جميع الاسماء كلها) و عارف را با هر يك از اين بسمله كارى خاص و شانى به خصوص خواهد بود. @hakim_alahe
👤مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی رحمه‌الله علیه 📚 کتاب صد کلمه در معرفت نفس : ⚫️ آن که گوهر ذات خود را تباه کرده است ، چه بهره ای از زندگی برده است ⁉️ @hakim_alahe
📌 دستورالعمل های بزرگان و عارفان الهی: ۱.حکیم متأله ملا محسن فیض کاشانی این رساله ای است موسوم به «زاد السالك» در جوابی سؤال یكی از برادران روحانی نوشته شده كه از كیفیت سلوك راه حق پرسیده بودند: ✴️ قسمت اول رساله: 💠 سفر روح بدان خداوند تو را به روح و رضوانی از خودش تایید نماید همچنان كه سفر صوری را مبدأی و منتهایی و مسافتی و مسیری و زادی و راحله ای و رفیقی و راهنمایی می باشد، همچنین سفر معنوی را كه سفر روح است به جانب حق سبحانه و تعالی همه هست. مبدأش جهل و نقصان طبیعی است كه با خود آورده از شكم مادر؛ «واللّه احدكم من بطون امهاتكم لا تعلمون شیئا» خدا از شكم مادرتان بیرونتان آورد در حالی كه چیزی نمی دانستید. و منتهایش كمال حقیقی است و آن وصول است به حق سبحانه «و انّ ابی ربك المنتهی» و سرانجام، سوی پروردگار تو است. «یا ایها الانسان انك كادح الی ربك كدحا فملاقیه» ای انسان به درستی تو تلاش گر به سوی پروردگارت هستی، پس او را ملاقات خواهی كرد. و مسافت راه در این سفر، مراتب كمالات علمیه و عملیه است كه روح طی آن ها می كند، هرگاه بر صراط مستقیم شرع كه سلوك اولیا و اصفیا است، سایر باشد «و ان هذا صراطی مستقیما فاتبعوه و لاتتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبیله» این راه مستقیم من است، پس پیرو آن شوید و به راه های دیگر روید كه شما را از راه او (خدا) پراكنده كند. و این كمالات مترتب است بعضی بر بعضی، تا كمال متقدم طی نشود، به متأخر منتقل نتوان شد، چنانچه در سفر صوری تا قطعه مسافت متقدمه طی نشود، به متأخره نتوان رفت. و منازل این سفر، صفات حمیده و اخلاق پسندیده است كه احوال و مقامات روح است، از هر یك به دیگری كه فوق آن است منتقل می شود به تدریج، منزل اول یقظه است كه آگاهی است و منزل آخر توحید است كه مقصد اقصی است از این سفر، و تفاصیل این منازل و درجات آن كتاب «منازل السایرین» مذكور است... ادامه دارد ... @hakim_alahe
📌 از کتاب شریف کلیله و دمنه : آورده‌اند بازرگانی بود اندک مایه که قصد سفر داشت. صد من آهن داشت که در خانه دوستی به رسم امانت گذاشت و رفت. اما دوست این امانت را فروخت و پولش را خرج کرد. بازرگان، روزی به طلب آهن نزد وی رفت. مرد گفت: آهن تو را در انبار خانه نهادم و مراقبت تمام کرده بودم، اما آنجا موشی زندگی می‌کرد که تا من آگاه شوم همه را بخورد. بازرگان گفت: راست می‌گویی! موش خیلی آهن دوست دارد و دندان او برخوردن آن قادر است. دوستش خوشحال شد و پنداشت که بازرگان قانع گشته و دل از آهن برداشته. پس گفت: امروزبه خانه من مهمان باش. بازرگان گفت: فردا باز آیم. رفت و چون به سر کوی رسید پسر مرد را با خود برد و پنهان کرد. چون بجستند از پسر اثری نشد. پس ندا در شهر دادند. بازرگان گفت: من عقابی دیدم که کودکی می‌برد. مرد فریاد برداشت که دروغ و محال است، چگونه می‌گویی عقاب کودکی را ببرد؟ بازرگان خندید و گفت: در شهری که موش صد من آهن بتواند بخورد، عقابی کودکی بیست کیلویی را نتواند گرفت؟ مرد دانست که قصه چیست، گفت: آری موش نخورده است! پسر باز ده وآهن بستان. هیچ چیز بدتر از آن نیست که در سخن، کریم و بخشنده باشی ودر هنگام عمل سرافکنده و خجل. @hakim_alahe
👤مولانا جلال‌الدین بلخی : ⚪️ مه فشاند نور ،و سگ عو عو کند ⚫️ هر کسی بر خلقت خود می تند @hakim_alahe