eitaa logo
حق شناس (علی مع الحق...)
20 دنبال‌کننده
58 عکس
12 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
داستان علیه السلام و از خودگذشتگی ایشان در اشعار گوناگونی آمده. یکی از شعرهای قدیمی، سروده «فضل بن محمد بن حسن بن عبیدالله بن عباس بن علی» نبیره حضرت عباس است. وی در مقام تمجید و رثای جدّ بزرگوارش چنین می‌سراید: أَحَقُّ النَّاسِ أَنْ يُبْكَى عَلَيْهِ / فَتًى أَبْكَى الْحُسَيْنَ بِكَرْبَلَاءِ أَخُوهُ وَ ابْنُ وَالِدِهِ عَلِيٍّ / أَبُو الْفَضْلِ الْمُضَرَّجُ بِالدِّمَاءِ وَ مَنْ وَاسَاهُ لَا يَثْنِيهِ شَيْ‏ءٌ / وَ جَادَ لَهُ عَلَى عَطَشٍ بِمَاءٍ. ترجمه: سزاوارترين مردم به اين كه بر او گريسته شود جوانمردى است كه (شهادتش) حسين را به گريه آورد. برادرش و پسر پدرش على، ابوالفضلى كه با خونش سرخ رو گرديد. و کسی که به او (حسین) مدد رساند و چیزی مانع یاری او نشد و با اینکه خود تشنه بود در راه او از آب گذشت. منبع📚: لهوف، ص118 شرح الأخبار (مغربی): 3 / 193 حق شناس (علی مع الحق...)👇👇👇👇👇 @haqshenas110
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
گزارش جراحات امام حسین علیه السلام.pdf
573.9K
📝 مقاله «گزارش رویدادهای مرتبط با جراحات امام حسین علیه السلام در روز عاشورا» ✍️ سید حسن فاطمی (موحد) محمد حسین فیض اخلاقی چکیده: شاید کمتر رویدادی را بتوان یافت که مانند «واقعه عاشورا» بر جریان تاریخِ پیش و پس از خود، اثری این چنین گذاشته باشد. در روز عاشورا، مصائبی به صورت مستقیم بر امام حسین علیه السلام وارد شد و مصیبت هایی نیز به اطرافیان ایشان رسید. نگاشته کنونی زخم هایی را که بر خود امام علیه السلام وارد شد، از منابع متقدّم یا کتاب هایی که از آن منابع بهره گرفته اند، بررسی می کند. همچنین در این نوشتار، قاتل امام حسین علیه السلام و نیز حملاتی که پس از شهادت ایشان به آن بزرگوار شده به بحث گذاشته می شود. مناجات های حضرت اباعبدالله علیه السلام پس از هر جراحت نیز، نقل می گردد. گردآوری همه اقوال به صورت خلاصه و بررسی مختصر آن از ویژگی های این مقاله است. نوشتار حاضر، دستیابی به گزارش این رویدادها را آسان کرده و مستندات آن را به روشنی نقل می کند. این نگاشته در شش گفتار، به جراحات و صدمات رسیده به امام حسین علیه السلام، تعداد ضربات واردشده بر ایشان، مناجات های امام علیه السلام پس از جراحت، قاتلان آن حضرت، سارقان اموال ایشان و دواندن اسب بر بدن مطهّرشان، می پردازد. @MaarefHadith
🔴 شرابخواری معاویه احمد بن حنبل می‌نویسد : ابن بریده می‌گوید: من و پدرم نزد معاویه رفتیم. او دستور داد غذا آوردند. پس از صرف غذا مشروب آوردند و معاویه تناول کرد و به پدرم نیز تعارف کرد! پدرم گفت: از آن روزی که پیامبر اکرم صلی الله علیه (وآله) وسلم آن را حرام کرده من آن را نیاشامیده‌ام. 📚منابع مسند أحمد (از منابع سُنی): 5 / 347، ح22991.            حق شناس (علی مع الحق...)👇👇👇👇👇 @haqshenas110
🔴 تجارت و صادرات بت به سِند و هند توسط معاویه «ابووائل» می‌گوید: همراه با «مسروق» درمنطقه «سلسله» بودم که ناگهان مَرکَب‌هایی از کنارمان گذشت که بر آن، بت‌ها و مجسمه‌هایی قرار داشت که از مس ساخته شده بود. مسروق راجع به این محموله سؤال کرد. گفتند: این محموله (صادراتی) معاویه است که به سرزمین سِند و هند می‌فرستد تا برایش بفروشند! مسروق گفت: اگر می‌دانستم مرا به قتل می‌رسانند همه این مرکب‌ها را غرق می‌کردم ولی من از شکنجه می‌ترسم. به خدا سوگند نمی‌دانم معاویه چه انسانی است و جزء کدامین انسان هاست؛ آیا او از آخرت مأیوس شده، پس تلاش می‌کند دنیا را از دست ندهد یا این که اعمال زشت او برایش خوب و نیکو جلوه داده شده است. 📚منابع أنساب الأشراف (از منابع سُنّی): 2 / 122. حق شناس (علی مع الحق...)👇👇👇👇👇 @haqshenas110
آرزوی عمر بن خطاب قبل از مرگ👆 مگر عمر چه کرده بود که چنین آرزویی می کرد؟ حق شناس(علی مع الحق...) @haqshenas110
🔴 با شایعات چه کنیم؟ آیه‌ای که عمل به آن باید سرلوحه زندگی همه اقشار جامعه و اصحاب رسانه قرار بگیرد. خداوند در آیه 36 سوره اسراء می‌فرماید: 🌸«لَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا: چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن زيرا گوش و چشم و قلب، همه مورد پرسش واقع خواهند شد.»🌸 اگر همه مؤمنان به این آیه شریفه عمل کنند، نه شایعات مورد توجه قرار می‌گیرد و نه بازار تهمت گرم می‌شود؛ زیرا شایعه و تهمت با علم و یقین، فاصله بسیاری دارد. شایعات دروغ، منشأ بسیاری از بدگمانی ها و دشمنی ها و آبروریزی ها می شوند و در میان خانواده ها و جامعه فساد و اختلاف ایجاد می کنند.‌ پس نباید شایعات را به صرف شنیدن نقل کرد بلکه باید ابتدا درباره صحت و سقمش تحقیق نمود. خداوندا! ما را از عاملان به قرآن قرار بده بحق محمّد و آل محمد(علیهم السلام)...                    🌸🌸🌸🌸🌸🌸  حق شناس (علی مع الحق...)👇👇👇👇 @haqshenas110
🔴 مقام شفاعت فاطمه زهرا در قیامت و شفاعت ایشان از دوستانشان از رسول خدا (صلی الله علیه و اله) نقل شده که فرمودند: 👈 چون روز قیامت شود دخترم فاطمه بر ناقه‌ای از ناقه‌های بهشت به محشر رو می‌کند ... 👈 آنگاه جبرئیل فریاد می‌کشد: ‌ای اهل محشر دیده بر هم نهید تا فاطمه بگذرد... 👈 به ناگاه خدای متعال ندا می‌دهد: ‌ای حبیبم و فرزند حبیبم، از من بخواه تا عطا شوی و شفاعت کن تا پذیرفته گردد. 💎 حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) عرضه می‌دارد: خدای من و سرور من! فرزندانم و شیعیانم و شیعیانِ فرزندانم و دوستانم و دوستان فرزندانم را دریاب. در این هنگام از طرف خدای جلّ جلاله ندا می‌آید: کجایند فرزندان فاطمه و شیعیان و دوستان او و دوستان فرزندان او؟ آنها در حالی که در میان فرشتگان رحمت قرار دارند، می‌آیند و حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) جلوی آنهاست تا آنها را وارد بهشت کنند. اللهم ارزقنا شفاعتها... 📚منابع الأمالی (صدوق) ص70-69 حق شناس (علی مع الحق...)👇👇👇👇👇 @haqshenas110
هدایت شده از موسسه راه راستین
32.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیکِ یا ایتها الصدیقه الشهیده فرازی از وصیت نامه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) یاعلی... سلام مرا به فرزندانم تا روز قیامت برسان. (بحارالانوار، ج43، صفحه214) نماهنگ: من فاطمی‌ام شاعر: نوید پور مرادی آهنگساز: محمد علی پور فرخی کارگردان: اسماعیل رمضانی - محمد ساجدی تهیه کننده: امیرحسین عصّاری با اجرای: گروه سرود کمیل سرپرست گروه: جواد خوش نژاد مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری راه‌راستین با همکاری: شرکت آراد برندینگ تهیه شده بواسطه بانیان خَیِّر اللهم بارک لمولانا صاحب العصر و الزمان فاطمیه-۱۴۰1 t.me/Institute_rahe_rastin eitaa.com/Institute_rahe_rastin
حق شناس (علی مع الحق...)👇👇👇👇 @haqshenas110
🔴ماجرای دردناک آخرین پنجشنبه عمر رسول خدا (قسمت اول) در آخرین پنجشنبه عمر رسول خدا(صلى الله عليه وآله) آن حضرت به جمعى از اصحاب كه به عيادتش رفته بودند، فرمود: «قلم و دواتى برايم حاضر كنيد تا براى شما چیزی بنويسم كه پس از آن هرگز گمراه نشويد.» در ابتدای امر چنين به نظر مى رسد كه همه اصحاب كه حضور داشتند با شنيدن اين خواسته رسول خدا(صلى الله عليه وآله) با شوق و علاقه فراوان، قلم و دواتى حاضر كردند تا ایشات وصيت نامه اش را بنويسد؛ زيرا از يك سو اطاعت فرمان رسول خدا (صلى الله عليه وآله) واجب است و از سوى ديگر، اين نوشته به هدايت جاويدان و ترك ضلالت آنان پيوند مى خورد و از سوى سوم ، پيامبر(صلى الله عليه وآله) در بستر بيمارى و رحلتش نزديك بود و طبعاً كلماتى جامع و هدايت ويژه اى را عرضه مى كرد؛ از اين رو ، بايد براى دريافت اين دستورالعمل از سوى پيامبر و پيشواى خود، سر از پا نشناسند و بدون فوت وقت، قلم و دوات  را حاضر كنند ولى شگفت آور اینکه اتفاق دیگری افتاد. ♦ عکس العمل بعضی از اصحاب به راستى عكس العمل بعضى از آنان باوركردنى نيست اما واقعيت دارد و حتی در كتاب هاى اهل سنت آمده است .مطابق اين روايات در حضور آن حضرت نزاع و درگيرى شد. برخى گفتند: قلم و دوات را حاضر كنيد و برخى گفتند نيازى نيست! پاره اى از روايات، تصریح کرده‌اند كه این «عمر ابن خطاب» بود که به مخالفت برخاست. در کتاب صحيح بخارى(معتبر ترین کتاب در نزد اهل سنت) آمده است كه پس از درخواست رسول خدا(صلى الله عليه وآله) براى مهيا ساختن قلم و دوات، «عمر» گفت: «إنّ النّبيّ غلب عليه الوجع وعندكم القرآن، حسبنا كتاب الله: بيمارى بر پيامبر چيره شده است (و نعوذ بالله نمی داند چه می‌گوید) قرآن نزد شماست و كتاب خدا ما را كافى است!»{1} طبق بعضی نقل های دیگر در کتب اهل سنت، عمر گفت: «او را چه شده است؟ آیا هذیان می‌گوید؟!» و اینگونه پیامبر(صلی الله علیه و اله) را به هذیان‌گویی نسبت داد!{2} به راستى چگونه مى توان درباره حضرت محمد (صلى الله عليه وآله) كه فرستاده معصوم خدا و رابط ميان خدا و خلق شمرده مى شود، اين كلمات و سخنان را بر زبان جارى كرد؟ در حالى كه قرآن در شأن او مى گويد: «ما ینطق عن الهوی ؛ ان هو الا وحی یوحی: از سر هوس سخن نمى‏ گويد ؛ اين سخن به جز وحيى كه وحى مى ‏شود نيست.»{3} و نيز مى فرمايد: «فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ: بايد کسانى که از فرمان پيامبر سرپيچى مى کنند از اين که بلايى به آنان رسد يا عذابى دردناک به سراغشان آيد، بترسند.»{4} ادامه مطلب در مقاله بعد ان شاءالله... 📚 منابع 1. صحيح بخارى، كتاب المرضى، باب17 (باب قول المريض قوموا عنى)،ح1. 2. كتاب المغازى، باب 84، ح 4 و صحيح مسلم، كتاب الوصية، باب 6، ح 6 . 3. سوره نجم، آیه 3 و 4. 4. سوره نور، آیه 63. کانال حق شناس(علی مع الحق) @haqshenas110
🔴 ماجرای دردناک آخرین پنجشنبه عمر رسول خدا(قسمت آخر) پس از اینکه عمر ابن خطاب، پیامبر(صلی الله علیه و اله) را به هذیان‌گویی متهم کرد، بعضى از صحابه در محضر رسول خدا(صلى الله عليه وآله) به نزاع و كشمكش پرداختند. جمعى با عمر همراهى كردند و گروهى با او به مخالفت برخاستند و مى گفتند: بگذاريد رسول خدا(صلى الله عليه وآله) وصيت نامه اش را بنويسد. در روایاتی در کتب اهل سنت آمده است: «به نزاع و كشمكش پرداختند در حالى كه اين كار در محضر پيامبر(صلى الله عليه وآله) شايسته نبود.{1} برخى از آنها مى گفتند: قلم و دوات را حاضر كنيد تا براى شما نامه اى بنويسد كه پس از آن هرگز گمراه نشويد و برخى نيز سخن عمر (كه بيمارى بر پيامبر غلبه كرده) را تکرار می کردند.»{2} اين مطالب كاملا گوياى آن است كه در نزد آن حضرت به خصومت و كشمكش و نزاع پرداختند و سخنان گفته شده ردّ و بدل شد! ♦ عكس العمل پيامبر عكس العملى كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) در برابر برخوردهاى نارواى جمعى از صحابه و نزاع و درگيرى آنان از خود نشان داد نيز قابل توجه است و از آن حضرت دو واکنش نقل شده است: 1. از نزد من برخيزيد (و دور شويد) كه در محضر من نزاع و كشمكش سزاوار نيست».{3} در اين تعبير كاملا خشم و ناراحتى رسول خدا(صلى الله عليه وآله) از سخنان، اعمال و رفتار آنها آشكار است. 2. مرا به حال خودم واگذاريد! چرا كه اين حالتى كه من در آن هستم بهتر از چيزى است كه مرا بدان فرا مى خوانيد».{4}(اشاره به حالت توجه مخصوص به خدا در آخرين ساعات عمر است) ♦ اندوه فراوان ابن عباس هنگامى كه ابن عباس مى خواهد گزارشى از ماجراى آن روز بدهد، نخست با تأثر و اندوه از آن ياد مى كند. سعيد بن جبير، مى گويد، ابن عباس مى گفت: «يوم الخميس و ما يوم الخميس; روز پنج شنبه، چه روز پنج شنبه دردناكى؟!». سپس سعيد بن جبير مى افزايد: «ثمّ بكى حتّى بلَّ دمعه الحصى; سپس (ابن عباس) آن قدر گريست كه قطرات اشك چشمش روى سنگريزه هاى زمين افتاد».{5} روشن است كه تأسف ابن عباس و اشك فراوان او، هم به سبب توهينى است كه به رسول خدا(صلى الله عليه وآله) شد و هم به خاطر جلوگيرى از نوشتن آن حضرت كه در صورت نوشتن، از گمراهى امت جلوگيرى مى شد. در نقل های دیگر آمده است که ابن عباس پس از نقل اين ماجرا در پايان براى ممانعت از كتابت آن نامه، بسيار تأسف مى خورد. از جمله: عبيدالله بن عبدالله از ابن عباس نقل مى كند که همواره مى گفت: مصيبت و خسارت سنگين و حقيقتاً خسارت تام، آن است كه آنان به سبب اختلاف، هياهو و كشمكش مانع شدند كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) آن نامه را بنويسد».{6} اینگونه بود که عمر ابن خطاب، مانع نوشته شدن وصیت و سبب گمراهی بسیاری از امت پیامبر(صلی الله علیه و اله) شد. اما اینکه محتوای وصیت چه بود در مقاله های بعدی نوشته خواهد شد، ان شاءالله.. 📚منابع (از اهل سنت) 1. صحيح بخارى، كتاب الجهاد والسير،باب175،ح1;كتاب المغازى،باب84، ح 4; كتاب الجزيه، باب 6، ح 2; صحيح مسلم، كتاب الوصية، باب 6، ح6. 2. صحيح بخارى، كتاب المرضى، باب 17، ح 1; كتاب المغازى، باب 84، ح5; صحيح مسلم، كتاب الوصية، باب 6، ح 8. 3. صحيح بخارى، كتاب العلم، باب 39، ح 4 ؛ صحيح مسلم، كتاب الوصية، باب 6، ح 8. 4. صحيح بخارى، كتاب الجزيه، باب 6، ح 2; كتاب المغازى، باب 84، ح 4; كتاب الجهاد والسير، باب 175، ح 1 ؛ صحيح مسلم، كتاب الوصية، باب 6، ح 6. 5. صحيح بخارى، كتاب الجزيه، باب 6، ح 2 ؛ صحيح مسلم، كتاب الوصية، باب 60، ح 6 و ح 7. 6. صحيح بخارى، كتاب المرضى، باب 17، ح 1 ؛ صحيح مسلم، كتاب الوصية، باب 6، ح 8. کانال حق شناس(علی مع الحق) @haqshenas110
🔴چه کسانی مصداق «اهل بیت» در آیه تطهیر هستند؟(قسمت اول) بنا بر آیه تطهیر، اهل بیت(علیهم السلام) از درجه عصمت، برخوردار بوده و از هر گناه، لغزش و اشتباهی پاک و مبرا هستند. برای دریافت اینکه مراد از اهل بیت، چه کسانی هستند، می توان از راههای گوناگونی وارد شد که این مقاله درباره سخن و واکنش پیامبر(صلی الله علیه و اله) در این باره است. منابع آورده شده از کتب اهل سنت هستند. ♦️ تعیین مصادیق اهل بیت، توسط رسول خدا بدون تردید رسول خدا(صلی الله علیه و اله) بهتر از همه می داند که مقصود از اهل البیت چه کسانی است. اولین مخاطب آیات قرآن نیز  رسول خدا(صلی الله علیه و اله) است و اوست که قرآن را به دیگران آموزش داده است. بنابراین ما موظفیم سخن رسول خدا(صلی الله علیه و اله) را بپذیریم. برای پی بردن به تفسیر رسول خدا(صلی الله علیه و اله) می توان دو شیوه را پی گرفت: الف) تطبیق آیه بر مصادیق واقعی آن خداوند در آیه 33 سوره احزاب می فرماید: انّما یُریدُ الله لِیُذهِبَ عَنکمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیت وَ یُطَهّرَکم تطهیرا: خداوند می خواهد پلیدی را از شما اهل بیت دور کند و چنان که باید و شاید شما را پاک سازد. ابوسعید می گوید: رسول خدا(صلی الله علیه و اله) فرمودند: این آیه(تطهیر) که می گوید خداوند می خواهد پلیدی را از شما اهل بیت دور کند و چنان که باید و شاید شما را پاک سازد، درباره پنج نفر نازل شده است: من و علی و فاطمه و حسن و حسین(علیهم السلام).{1} ب) ردّ افراد دیگر با موضعگیری رسول خدا(صلی الله علیه و اله) در برابر کسانی که مدعی بودند که از اهل بیت هستند، می توان به حقیقت پی برد. اکثر روایات حکایت از این دارد که آیه در خانه ام سلمه(رضی الله عنها) نازل گشت. ام سلمه می گوید: پارچه را برداشتم که در جمع آنان وارد شوم که رسول خدا(صلی اله علیه و اله) آن را از دستم کشید و فرمود: تو عاقبت به خیر هستی.{2} و در روایتی دیگر بعد از اینکه رسول خدا(صلی اله علیه و اله) این عکس العمل تند را انجام می دهد، ام سلمه عرض می گوید: به رسول خدا(صلی الله علیه و اله) عرضه داشتم: مگر من از اهل بیت نیستم؟ پیامبر(صلی الله علیه و اله) فرمود: تو عاقبت به خیر و از همسران رسول خدا هستی.{3} و طبق بعضی روایات این آیه در خانه زینب همسر رسول خدا(صلی الله علیه و اله) نازل گشته است که در آخر روایت زینب عرض کرد: ای رسول خدا! اجازه می دهید من هم با شما باشم؟ رسول خدا(صلی الله علیه و اله) فرمود: تو در جایگاه خود باش، ان شاء الله عاقبت به خیر هستی.{4} بنابراین طبق سخنان و عملکرد پیامبر، خود ایشان، امیرالمؤمنین، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسن(علیهم السلام) از مصادیق اهل بیت در آیه تطهیر هستند. 📚منابع 1. الدر المنثور سیوطی ج5 ص198 و المعجم الکبیر طبرانی ج3 ص 56 2. الدر المنثور ج5 ص198 و المعجم الکبیر ج3 ص 53 و ج 23 ص 336 و منابع دیگر. 3. الدر المنثور ج5 ص198 و المعجم الکبیر ج3 ص52 و ج23 ص249 4. شواهد التنزیل لقواعد التفضیل ج2 ص18 کانال حق شناس(علی مع الحق) @haqshenas110