eitaa logo
حق شناس (علی مع الحق...)
20 دنبال‌کننده
57 عکس
12 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 ماجرای دردناک آخرین پنجشنبه عمر رسول خدا(قسمت آخر) پس از اینکه عمر ابن خطاب، پیامبر(صلی الله علیه و اله) را به هذیان‌گویی متهم کرد، بعضى از صحابه در محضر رسول خدا(صلى الله عليه وآله) به نزاع و كشمكش پرداختند. جمعى با عمر همراهى كردند و گروهى با او به مخالفت برخاستند و مى گفتند: بگذاريد رسول خدا(صلى الله عليه وآله) وصيت نامه اش را بنويسد. در روایاتی در کتب اهل سنت آمده است: «به نزاع و كشمكش پرداختند در حالى كه اين كار در محضر پيامبر(صلى الله عليه وآله) شايسته نبود.{1} برخى از آنها مى گفتند: قلم و دوات را حاضر كنيد تا براى شما نامه اى بنويسد كه پس از آن هرگز گمراه نشويد و برخى نيز سخن عمر (كه بيمارى بر پيامبر غلبه كرده) را تکرار می کردند.»{2} اين مطالب كاملا گوياى آن است كه در نزد آن حضرت به خصومت و كشمكش و نزاع پرداختند و سخنان گفته شده ردّ و بدل شد! ♦ عكس العمل پيامبر عكس العملى كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) در برابر برخوردهاى نارواى جمعى از صحابه و نزاع و درگيرى آنان از خود نشان داد نيز قابل توجه است و از آن حضرت دو واکنش نقل شده است: 1. از نزد من برخيزيد (و دور شويد) كه در محضر من نزاع و كشمكش سزاوار نيست».{3} در اين تعبير كاملا خشم و ناراحتى رسول خدا(صلى الله عليه وآله) از سخنان، اعمال و رفتار آنها آشكار است. 2. مرا به حال خودم واگذاريد! چرا كه اين حالتى كه من در آن هستم بهتر از چيزى است كه مرا بدان فرا مى خوانيد».{4}(اشاره به حالت توجه مخصوص به خدا در آخرين ساعات عمر است) ♦ اندوه فراوان ابن عباس هنگامى كه ابن عباس مى خواهد گزارشى از ماجراى آن روز بدهد، نخست با تأثر و اندوه از آن ياد مى كند. سعيد بن جبير، مى گويد، ابن عباس مى گفت: «يوم الخميس و ما يوم الخميس; روز پنج شنبه، چه روز پنج شنبه دردناكى؟!». سپس سعيد بن جبير مى افزايد: «ثمّ بكى حتّى بلَّ دمعه الحصى; سپس (ابن عباس) آن قدر گريست كه قطرات اشك چشمش روى سنگريزه هاى زمين افتاد».{5} روشن است كه تأسف ابن عباس و اشك فراوان او، هم به سبب توهينى است كه به رسول خدا(صلى الله عليه وآله) شد و هم به خاطر جلوگيرى از نوشتن آن حضرت كه در صورت نوشتن، از گمراهى امت جلوگيرى مى شد. در نقل های دیگر آمده است که ابن عباس پس از نقل اين ماجرا در پايان براى ممانعت از كتابت آن نامه، بسيار تأسف مى خورد. از جمله: عبيدالله بن عبدالله از ابن عباس نقل مى كند که همواره مى گفت: مصيبت و خسارت سنگين و حقيقتاً خسارت تام، آن است كه آنان به سبب اختلاف، هياهو و كشمكش مانع شدند كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) آن نامه را بنويسد».{6} اینگونه بود که عمر ابن خطاب، مانع نوشته شدن وصیت و سبب گمراهی بسیاری از امت پیامبر(صلی الله علیه و اله) شد. اما اینکه محتوای وصیت چه بود در مقاله های بعدی نوشته خواهد شد، ان شاءالله.. 📚منابع (از اهل سنت) 1. صحيح بخارى، كتاب الجهاد والسير،باب175،ح1;كتاب المغازى،باب84، ح 4; كتاب الجزيه، باب 6، ح 2; صحيح مسلم، كتاب الوصية، باب 6، ح6. 2. صحيح بخارى، كتاب المرضى، باب 17، ح 1; كتاب المغازى، باب 84، ح5; صحيح مسلم، كتاب الوصية، باب 6، ح 8. 3. صحيح بخارى، كتاب العلم، باب 39، ح 4 ؛ صحيح مسلم، كتاب الوصية، باب 6، ح 8. 4. صحيح بخارى، كتاب الجزيه، باب 6، ح 2; كتاب المغازى، باب 84، ح 4; كتاب الجهاد والسير، باب 175، ح 1 ؛ صحيح مسلم، كتاب الوصية، باب 6، ح 6. 5. صحيح بخارى، كتاب الجزيه، باب 6، ح 2 ؛ صحيح مسلم، كتاب الوصية، باب 60، ح 6 و ح 7. 6. صحيح بخارى، كتاب المرضى، باب 17، ح 1 ؛ صحيح مسلم، كتاب الوصية، باب 6، ح 8. کانال حق شناس(علی مع الحق) @haqshenas110
🔴چه کسانی مصداق «اهل بیت» در آیه تطهیر هستند؟(قسمت اول) بنا بر آیه تطهیر، اهل بیت(علیهم السلام) از درجه عصمت، برخوردار بوده و از هر گناه، لغزش و اشتباهی پاک و مبرا هستند. برای دریافت اینکه مراد از اهل بیت، چه کسانی هستند، می توان از راههای گوناگونی وارد شد که این مقاله درباره سخن و واکنش پیامبر(صلی الله علیه و اله) در این باره است. منابع آورده شده از کتب اهل سنت هستند. ♦️ تعیین مصادیق اهل بیت، توسط رسول خدا بدون تردید رسول خدا(صلی الله علیه و اله) بهتر از همه می داند که مقصود از اهل البیت چه کسانی است. اولین مخاطب آیات قرآن نیز  رسول خدا(صلی الله علیه و اله) است و اوست که قرآن را به دیگران آموزش داده است. بنابراین ما موظفیم سخن رسول خدا(صلی الله علیه و اله) را بپذیریم. برای پی بردن به تفسیر رسول خدا(صلی الله علیه و اله) می توان دو شیوه را پی گرفت: الف) تطبیق آیه بر مصادیق واقعی آن خداوند در آیه 33 سوره احزاب می فرماید: انّما یُریدُ الله لِیُذهِبَ عَنکمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیت وَ یُطَهّرَکم تطهیرا: خداوند می خواهد پلیدی را از شما اهل بیت دور کند و چنان که باید و شاید شما را پاک سازد. ابوسعید می گوید: رسول خدا(صلی الله علیه و اله) فرمودند: این آیه(تطهیر) که می گوید خداوند می خواهد پلیدی را از شما اهل بیت دور کند و چنان که باید و شاید شما را پاک سازد، درباره پنج نفر نازل شده است: من و علی و فاطمه و حسن و حسین(علیهم السلام).{1} ب) ردّ افراد دیگر با موضعگیری رسول خدا(صلی الله علیه و اله) در برابر کسانی که مدعی بودند که از اهل بیت هستند، می توان به حقیقت پی برد. اکثر روایات حکایت از این دارد که آیه در خانه ام سلمه(رضی الله عنها) نازل گشت. ام سلمه می گوید: پارچه را برداشتم که در جمع آنان وارد شوم که رسول خدا(صلی اله علیه و اله) آن را از دستم کشید و فرمود: تو عاقبت به خیر هستی.{2} و در روایتی دیگر بعد از اینکه رسول خدا(صلی اله علیه و اله) این عکس العمل تند را انجام می دهد، ام سلمه عرض می گوید: به رسول خدا(صلی الله علیه و اله) عرضه داشتم: مگر من از اهل بیت نیستم؟ پیامبر(صلی الله علیه و اله) فرمود: تو عاقبت به خیر و از همسران رسول خدا هستی.{3} و طبق بعضی روایات این آیه در خانه زینب همسر رسول خدا(صلی الله علیه و اله) نازل گشته است که در آخر روایت زینب عرض کرد: ای رسول خدا! اجازه می دهید من هم با شما باشم؟ رسول خدا(صلی الله علیه و اله) فرمود: تو در جایگاه خود باش، ان شاء الله عاقبت به خیر هستی.{4} بنابراین طبق سخنان و عملکرد پیامبر، خود ایشان، امیرالمؤمنین، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسن(علیهم السلام) از مصادیق اهل بیت در آیه تطهیر هستند. 📚منابع 1. الدر المنثور سیوطی ج5 ص198 و المعجم الکبیر طبرانی ج3 ص 56 2. الدر المنثور ج5 ص198 و المعجم الکبیر ج3 ص 53 و ج 23 ص 336 و منابع دیگر. 3. الدر المنثور ج5 ص198 و المعجم الکبیر ج3 ص52 و ج23 ص249 4. شواهد التنزیل لقواعد التفضیل ج2 ص18 کانال حق شناس(علی مع الحق) @haqshenas110
🔴 چه کسانی مصداق «اهل بیت» در آیه تطهیر هستند؟(قسمت دوم) بنا بر آیه تطهیر، اهل بیت(علیهم السلام) از درجه عصمت، برخوردار بوده و از هر گناه، لغزش و اشتباهی پاک و مبرا هستند. برای دریافت اینکه مراد از اهل بیت، چه کسانی هستند، می توان از راههای گوناگونی وارد شد که این مقاله درباره سخنان همسران پیامبر(صلی الله علیه و اله) در این باره است. منابع آورده شده از کتب اهل سنت هستند. ♦ تعیین مصادیق اهل بیت، توسط همسران رسول خدا در این بخش، اقوال سه تن از همسران رسول خدا(صلی الله علیه و اله) را می آوریم که اهل البیت را در این آیه مربوط به پنج تن آل عبا(علیهم السلام) می دانند. قابل توجه اینکه هیچ یک از همسران رسول خدا(صلی الله علیه و اله) ادعا نکردند که این آیه در شأن آنان نازل شده است. الف) ام سلمه می گوید: آیه تطهیر در خانه من نازل شد و در خانه هفت نفر بودند: جبرئیل و میکائیل و رسول خدا و علیّ و حسن و حسین و فاطمه(علیهم السلام) و من کنار درب خانه نشسته بودم. به رسول خدا(صلی الله علیه و اله) عرض کردم: آیا من از اهل بیت نیستم؟ رسول خدا(صلی الله علیه و اله) فرمودند: تو عاقبت به خیر و از همسران رسول خدا هستی.{1} ب) عایشه عایشه نیز این روایت را بر آنان تطبیق کرده است. عایشه می گوید: رسول خدا(صلی الله علیه و اله) از خانه خارج شد در حالی که لباسی راه راه از پشم سیاه بر تن داشت. حسن(علیه السلام) آمد او را به خانه آورد و سپس حسین(علیه السلام) آمد، و سپس فاطمه و علی(علیهما السلام) آمدند. سپس رسول خدا(صلی الله علیه و اله) این آیه را خواند: خداوند می خواهد رجس و پلیدی را از شما اهل بیت دور کند و آن طور که باید و شاید شما را پاک گرداند.{2} ج) زینب طبق بعضی از روایات، این آیه در خانه زینب همسر رسول خدا(صلی الله علیه و اله) نازل گشته است که در آخر روایت، بعد از تطبیق به پنج تن آل عبا(علیهم السلام) زینب عرض کرد: ای رسول خدا! اجازه می دهید من هم با شما باشم؟ رسول خدا(صلی الله علیه و اله) فرمود: تو در جایگاه خود باش، ان شاء الله عاقبت به خیر هستی.{3} 📚منابع 1. النور المشتعل ص 176 2. جامع النقول فی اسباب النزول ص 342 و شواهد التنزیل لقواعد التفضیل ج2 ص18 به بعد که از ده طریق این روایت را نقل می کند. 3. شواهد التنزیل لقواعد التفضیل ج2 ص18 کانال حق شناس(علی مع الحق) @haqshenas110
هدایت شده از فیضِ فیض
🔴 چند بند از شعر زیبای مرحوم میرزا سید اسماعیل شیرازی در وصف امیر مومنان علیه السلام هذه فاطمةٌ بنتُ أسدْ أقبلت تحملُ لاهوتَ الأبدْ فاسجدوا ذُلًّا له في من سَجَدْ فله الأملاكُ خَرّت سُجّدا إذ تجلّى نورُه في آدمِ‏ اين فاطمه دختر اسد (بن هاشم) است كه در حاليكه لاهوت ابد را در بر دارد, آمد. پس همراه با کسانی که به او کرنش می کنند, خاضعانه کرنش و احترام کنید؛ زيرا فرشتگان براى او به سجده افتادند. آن گاه که نورش در آدم تجلى كرد. هل درتْ أُمّ العلى ما وضعتْ‏؟ أم درتْ ثديُ‏ الهدى ما أرضَعتْ‏؟ أم درتْ كفُّ النهى ما رفعتْ‏؟ أم درى ربُّ الحجى ما ولدا؟ جلَّ معناه فلمّا يُعلَمِ‏ آيا مادر عظمت دانست كه چه به دنیا آورده و آيا سینه هدايت دانست كه چه کسی را شير داده؟ آيا دست خرد فهميد كه چه كسى را بلند کرده؟ و آيا صاحب عقل و اندیشه فهميد چه به وجود آورده؟ بزرگ خواهد بود معنایش آن گاه که دانسته شود! سيّدٌ فاقَ عُلًا كلَّ الأنامْ‏ كان إذ لا كائنٌ و هو إمامْ‏ شرّف اللَّهُ به البيتَ الحرامْ‏ حين أضحى لعُلاه مولدا فوطا تربتَهُ بالقدمِ‏ آقایى که در بلندی مقام بر همگان برتری یافت؛ او امام بود وقتی که چیزی وجود نیافته بود. خداوند بيت الله حرام را به ولادت او شرافت بخشید؛ زمانی که به جهت عظمت او محل تولد شد؛ پس با تولد قدم بر خاك آن گذاشت. إن يكن يُجعَلُ للَّه البنونْ‏ و تعالى اللَّهُ عمّا يصفونْ‏ فوليدُ البيتِ أحرى أن يكون لوليِّ البيتِ حقّا ولدا لا عُزيرٌ لا و لا ابنُ مريمِ اگر امکان داشت که برای خدا فرزندی در نظر گرفته شود- و خداوند منزّه است از فرزند داشتن و از آنچه يهود و نصارا در باره فرزند داشتن او می گویند- پس کسی که در خانه (کعبه) تولد یافته سزاوارتر است که براى صاحب خانه فرزند به شمار آید، نه عزير, كه يهود فرزند خدایش خواندند و نه پسر مريم ,كه نصارا به فرزند خدایی توصیفش کردند. هو بعدَ المصطفى خيرُ الورى‏ من ذُرِى العرش إلى تحت الثرى‏ قد كَسَت عُلياؤه أُمّ القرى‏ غرّةً تَحمي حِماها أبدا حيث لا يَدنوه من لم يُحرمِ‏ او بین عرشیان و فرشیان پس از مصطفی- صلی الله علیه و آله- برترین خلق است. همانا بزرگى او ام القری (مکه) را فرا گرفت؛ مکه ای که خود پناهی است برای اطرافیانش؛ جایی که بدون احرام وارد آن نمی شوند. هو بدرٌ و ذُراريه بُدورْ عقمتْ عن مثلِهم أُمُّ الدهور كعبةُ الوفّاد في كلِّ الشهورْ فاز من نحو فناها وفدا بمطافٍ منه أو مُستلَمِ‏ او و فرزندانِ [معصومش] ماه تمام اند که گیتی از زاییدن همچو آنانی ناتوان است. او در همه ماه های سال، قبله گروه های زیارت کننده است و كسانی كه به سوی او حرکت می کنند، و به طواف گرد او و به استلام (و درک) او نائل می شوند, رستگار و پیروزند. أيّها المرجى لقاهُ في المماتْ‏! كلُّ موتٍ فيه لقياك حياةْ ليتما عجّل بي ما هو آتْ‏ علّني ألقى حياتي في الردى‏ فائزاً منه بأوفى النعم‏ اى كسي كه دیدار او به وقت مرگ امید می رود! هر مرگى كه در آن ديدار تو باشد، زندگی است. اي کاش مرگی که در نهایت خواهد آمد، شتاب می كرد! که چه بسا زندگی ام را در آن می دیدم  در حالی که به برکت او به بهترین نعمت ها رسیده باشم. علیه السلام                                     فیضِ فیض👇👇👇 @feyzefeyz
حق شناس (علی مع الحق...)
🔴 چه کسانی مصداق «اهل بیت» در آیه تطهیر هستند؟(قسمت دوم) بنا بر آیه تطهیر، اهل بیت(علیهم السلام) از
چه کسانی مصداق «اهل بیت» در آیه تطهیر هستند؟(قسمت سوم) بنا بر آیه تطهیر، اهل بیت(علیهم السلام) از درجه عصمت، برخوردار بوده و از هر گناه، لغزش و اشتباهی پاک و مبرا هستند. برای دریافت اینکه مراد از اهل بیت، چه کسانی هستند، می توان از راههای گوناگونی وارد شد که این مقاله درباره سخنان خود اهل بیت(علیهم السلام) و اشاره اجمالی به سخنان بعضی از صحابه در این باره است. منابع آورده شده از کتب اهل سنت هستند. ♦تعیین مصادیق اهل بیت، توسط خود اهل بیت(علیهم السلام) در این بخش، روایات سه تن از اهل بیت(علیهم السلام) را می آوریم که مصادیق اهل البیت را در آیه تطهیر مشخص نموده اند؛ چرا که اهل البیت ادری بما فی البیت: اهل خانه بهتر می دانند که در خانه چیست. الف: حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) داستان و شأن نزول این آیه را این گونه بیان می دارد: رسول خدا(صلی الله علیه و اله) من و فاطمه و حسن و حسین را در خانه ام سلمه گرد آورد، سپس کساءش را در بر کرد و ما را نیز تحت پوشش گرفت و به هم فشرد، آن گاه فرمود: خدایا! اینان اهل بیتم هستند. خدایا! رجس و پلیدی را از آنان دور کن و آن طور که باید و شاید آنان را پاک گردان. ام سلمه عرض کرد: من(نیز هستم)؟ رسول خدا(صلی الله علیه و اله) فرمودند: تو از خاندانت هستی و تو عاقبت به خیری. رسول خدا(صلی الله علیه و اله) این کار را سه بار انجام داد.{1} ب: حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) می فرماید: نزد رسول خدا(صلی الله علیه و اله) رفتم. پس پارچه ای گستراند و مرا بر آن نشاند. سپس پسرم حسن(علسه السلام) آمد، او را کنارم نشاند. و آن گاه حسین(علیه السلام) آمد او را نیز کنارم نشاند. سپس علی(علیه السلام) آمد و او را با ما نشاند و آن گاه پارچه ای روی ما انداخت و سپس فرمود: خدایا! اینان از من هستند و من از اینانم. خدایا! از اینان راضی باش همان گونه که من از اینان راضی هستم.{2} ج: ابوجمیله می گوید: امام حسن(علیه السلام) پس از بهبود از حادثه ترور در حال نماز که به مجروح شدن ایشان انجامید، پس از برخاستن از بستر روی منبر سخنرانی کرد و فرمود: ای مردم عراق از خدا درباره ما بترسید، چرا که ما امیران و مهمان شما هستیم. ما اهل بیتی هستیم که خداوند درباره آنان فرموده است: خداوند می خواهد رجس و پلیدی را از شما اهل بیت دور کند و آن طور که باید و شاید شما را پاک گرداند. آن حضرت همچنان سخن می گفت تا جایی که هیچ کس آن روز در مسجد نبود مگر اینکه به گریه افتاد.{3} ♦تعیین مصادیق اهل بیت، توسط صحابه بعضی از اصحابی که پنج تن آل عبا(علیهم السلام) را اهل بیت می دانند یا داستان آیه تطهیر را به طور خلاصه یا مفصل بیان می کنند، از این قرارند: الف: ابو سعید خدری که درباره او گفته اند دانشمند ترین صحابه جوان رسول خدا(صلی الله علیه و اله) می باشد.{4} ب: سعد ابن ابی وقاص.{5} پ: عمر ابن ابی سلمه فرزند ام سلمه که بزرگ شده دامن رسول خدا(صلی الله علیه و اله) می باشد.{6} ت: براء ابن عازب.{7} ث: جابر ابن عبدالله انصاری که از برترین صحابه رسول خدا(صلی الله علیه و اله) می باشد.{8} بنابراین، مصادیق اهل بیت(علیهم السلام) توسط خود ایشان و تعدادی از صحابه معرفی شده اند. 📚منابع 1. شواهد التنزیل لقواعد التفضیل ج2 ص18 به بعد 2. همان. 3. اسد الغابة ج2 ص18 و مجمع الزوائد ج9 ص 273 و المعجم الکبیر ج3 ص93 4. مجمع الزوائد ج9 ص168 5. صحیح مسلم، الجزء السابع ص 121 و مسند احمد ج1 ص 301 و سنن ترمذی ج5 ص407 6. سنن ترمذی ج5 ص141 7. شواهد التنزیل لقواعد التفضیل ج2 ص 18 به بعد که از دو طریق نقل می کند. 8. همان. کانال حق شناس(علی مع الحق) @haqshenas110
🔴چه کسانی مصداق «اهل بیت» در آیه تطهیر هستند؟(قسمت آخر) پس از اینکه بیان کردیم که رسول خدا(صلی الله علیه و اله) همسران ایشان، صحابه و خود اهل بیت(علیهم السلام) «اهل بیت» را شامل خمسه طیبه(علیهم السلام) می دانند در این قسمت، تنی چند از علمای اهل سنت را که آنها نیز چنین نظری را درباره «اهل بیت» دارند، نام می بریم. ♦ تعیین مصادیق اهل بیت، توسط علمای اهل سنت علما و دانشمندان اسلامی که در این زمینه تلاش کرده اند را می توان به دو گروه تقسیم نمود: الف: دانشمندانی که بیشتر درباره اسباب النزول آیات تحقیق کرده اند و رشته تخصصی آنان تشخیص اسباب النزول آیات می باشد که آراء مشهورترین آنان را که به دست آوردیم به نه عدد می رسد که مصادیق اهل البیت را منحصر در پنج تن(علیهم السلام) می دانند، مانند: المصنف فی اسباب النزول ص 312 و جامع النقول فی اسباب النزول ص 342 و حسکانی در شواهد التنزیل لقواعد التفضیل ص 18 به بعد، از شصت طریق! نقل می کند که رسول خدا(صلی الله علیه و اله) اینان را به عنوان اهل بیت خود معرفی کرده است و واحدی نیشابوری نیز در کتاب اسباب النزول واحدی ص 76 از چندین طریق این قضیه را اثبات می کند و دیگران. ب: مفسران: دانشمندان اسلامی که در تفسیر قرآن بیشترین تلاش را انجام داده اند، اصرار دارند که اهل بیت رسول خدا(علیهم السلام) این پنج نفر می باشند، گر چه به دلیل نوع کار بقیه اقوال را نیز آورده اند. تعداد این دانشمندان حداقل 33 نفر می باشد و احتمالا بیش از اینهاست، ولی مسلما همین مقدار نیز منظور از اهل بیت در آیه تطهیر را مشخص می نماید. مفسرانی مانند: قرطبی در الجامع لاحکام القرآن ج14 ص184 و فخر رازی در مفاتیح الغیب در ج9 ص168 و نیشابوری در غرائب القرآن و رغائب الفرقان ج3 ص186 و ج9 ص196 و ابن کثیر در تفسیر القرآن العظیم از ج6 ص365 از هفده نفر از صحابه نقل می نماید که مصداق اهل البیت این پنج نفر(علیهم السلام) می باشند و ثعالبی در الجواهر الاحسان فی تفسیر القرآن ج4 ص346 و احمد ابن حنبل در کتاب مرویات احمد ابن حنبل فی التفسیر ج1 ص271 و ج3 ص408 و آلوسی در روح المعانی ج3 ص190 و زمخشری در الکشاف ج1 ص 565 که پس از نقل روایت کساء می گوید: «این آیه فضیلتی را برای اصحاب کساء بیان می دارد که چیزی قویتر و بالاتر از آن نیست» و ابن جوزی در زاد المسیر ج1 ص339  و حسین برکة الشامی در تهذیب التفسیر الکبیر ج2 ص115 و ج5 ص553 که وی پس از نقل روایت می نویسد: بدان بین اهل تفسیر و حدیث، اتفاق بر صحت آن وجود دارد. بنابراین حتی بسیاری از علمای اهل سنت نیز با شیعه در این باره، هم عقیده هستند. در مقاله بعدی به اینکه چرا همسران رسول خدا(صلی الله علیه و اله) از «اهل بیت» نیستند به صورت اختصاصی، می پردازیم ان شاءالله. کانال حق شناس(علی مع الحق) @haqshenas110
🔴چرا همسران پیامبر از «اهل بیت» نیستند؟ بعضی از اهل سنت ادعا کردند که آیه تطهیر شامل همسران پیامبر(صلی الله علیه و اله) می شود که خود، دو گروه شده اند.  گروهی که آیه را منحصر در همسران ایشان دانسته اند و گروهی که همسران را نیز در کنار دیگران، داخل در اهل بیت دانسته اند. در این مقاله به هر دوی این دو ادعا پاسخ می دهیم. ♦پاسخ به ادعای اول اگر کسی بگوید مراد از اهل بیت، فقط زنان هستند، ادعایش به سادگی رد می شود. زیرا ضمایری که در آیه به کار رفته همگی مذکّر هستند. اگر واقعا خطاب، تنها به زنان بود باید ضمیر ها مؤنّث می شدند. همانطور که قبل از آیه تطهیر و بعد از آن به صورت مونّث آمده: قَرنَ، اَقِمنَ، ولی می بینیم که در آیه تطهیر آمده: «عنکم، یطهّرکم» که مشخّص می کند قطعا نمی تواند مراد آیه تنها زنان باشند. به این آیات، دقت کنید: قرن فی بیوتکن و لا تبرجن تبرج الجاهلیه الاولی و اقمن الصلواه و ءاتین الزکواة و اطعن الله و رسوله انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا 33 و اذکرن ما یتلی فی بیوتکن من ءایات الله... 34 ♦پاسخ به ادعای دوم اگر کسی بگوید علاوه بر زنان رسول خدا(صلی الله علیه و اله) پنج تن آل عبا(علیهم السلام) یا کسان دیگر، نیز جزء اهل بیت هستند. در اینصورت به خاطر وجود مردان، ضمایر مذکّر شده است، ادعایش به دلایل زیر رد می شود: 1. احادیث فراوان از رسول خدا(صلی الله علیه و اله) همسران ایشان، خود اهل بیت(علیهم السلام) و صحابه که زنان رسول خدا را جزء اهل بیت ندانسته اند. وقتی پیامبر خدا(صلی الله علیه و اله) مصادیق اهل بیت را مشخص کرده، دیگر جایی برای اقوال دیگر نمی ماند. ذکر نمونه هایی از این احادیث در مقالات پیشین گذشت: 2. خود وجود مبارک پیامبر(صلی الله علیه و اله) حضور همسران در میان اهل بیت را رد کرده است. تقریبا در تمامی روایاتی که داستان عبا انداخته شدن بر پنج تن(علیهم السلام) و نزول آیه تطهیر را نقل می کند، آورده است که عایشه یا امّ سلمه یا زنی دیگر از همسران پیامبر(صلی الله علیه و اله) عبا را کنار می زند و می گوید: من هم داخل شوم؟ ولی پیامبر اجازه نمی دهند. این خود بزرگترین دلیل بر نبود زنان در اهل بیت است. توجه کنید: حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) پس از نقل داستان انداخته شدن عبا بر روی پنج تن(علیهم السلام) می فرماید: ام سلمه {به پیامبر} عرض کرد: من(نیز هستم)؟ رسول خدا(صلی الله علیه و اله) فرمودند: تو از خاندانت هستی و تو عاقبت به خیری.{و او را به زیر عبا راه ندادند.} {1} 3. خود همسران چنین ادّعایی نداشتند، بلکه اهل بیت را منحصر در پنج تن(علیهم السلام) می دانستند که روایات آن در مقاله مربوط به همسران پیامبر(صلی الله علیه و اله) گذشت. 4. پیامبر(صلی الله علیه و اله) در سخنی خطاب به حضرت زهرا(سلام الله علیها) بین اهل بیت و همسرانشان فرق گذاشته اند: أول من یلحقنی من أهلی أنت یا فاطمة وأول من یلحقنی من أزواجی زینب.. .{2} واثلة بن اسقع می گوید: از رسول خدا شنیدم که می فرمود : ای فاطمه! اولین کسی که از اهل بیتم بعد از وفاتم به من ملحق می شود، تو هستی و اولین نفر از زنانم که به من ملحق می شود زینب است. 5. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) یک همسر و یک خانه نداشتند؛ بلکه 9 همسر داشتند که هر کدام از آن‌ها دارای خانه‌های مستقلی بودند؛ بنابراین اگر مراد از «اهل البیت» در این آیه زنان پیامبر بود، باید به جای اهل البیت «اهل البیوت» می‌آمد. چنانچه در اول آیه آمده است : وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ. و همان‌طور که در آیۀ 53 احزاب آمده است: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیّ. بنا بر آنچه گذشت، مراد از آیه هرگز نمی‌تواند زنان پیامبر باشد. 📚منابع (از اهل تسنن) 1. شواهد التنزیل لقواعد التفضیل ج2 ص18.  2.  تاریخ مدینة دمشق ـ ابن عساکر ، م 571 ـ ج17 ، ص 73 ناشر: دارالفکر ـ بیروت ـ سال چاپ 1995 م. کانال حق شناس(علی مع الحق) @haqshenas110
🔴 به مناسبت ۲۴ رجب، فتح قلعه بدست امیرالمومنین علیه‌السلام ابن أبى شيبه ـ به نقل از جابر بن عبد اللّه: على عليه السلام در جنگ خيبر، در را [ روى خندق ]برد تا مسلمانان بالا رفتند و [ دژهاى ] خيبر را فتح كردند . آن در را آزموده بودند و تا چهل تن نشدند، نتوانسته بودند كه حركت بدهند . 📗المصنّف لابن أبي شيبة: ج ۷ ص ۵۰۷. به نقل از در ایتا حق شناس (علی مع الحق...)👇👇👇 @haqshenas110
🌹 فضل مولا أمیر المؤمنین علی (علیه السلام) پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و‌آله وسلم) در روز فتح خیبر فرمودند: 🔸 یا علی لولا ان تقول فیک طوائف من امّتی ما قالت النصاری فی عیسی لقلتُ الیوم فیک مقالا لاتمُرّ من المسلمین الا اخذوا تراب رجلیک و فضل طهورک یستشفون به ای علی، اگرترس این نبود که گروه هائی ازامت من درباره تو چیزهایی بگویند که نصاری درباره عیسی گفتند، درباره تو سخنی می گفتم که وقتی از میان جمعی از مسلمانان عبور کنی، خاک پایت و باقیمانده آب وضویت را بگیرند و به آن شفا جویند. 📚 از منابع عامه، برای نمونه: طبراني، المعجم الكبير، ج1، ص319؛ شجرى جرجانى، الأمالي الخميسية، ج‏1، ص175، 180؛ خوارزمی، مناقب، ص77، 96؛ مقتل الحسین، ص45. 📚 و از منابع شیعه، کتب بسیاری چون الکافی، المسترشد، تفسیر فرات، امالی و خصال شیخ صدوق، الارشاد شیخ مفید و... به اسناد مختلف آن را روایت کرده اند که ذکر اسناد به طول می انجامد. حق شناس (علی مع الحق...)👇👇👇👇👇 @haqshenas110
حق شناس (علی مع الحق...)
🔴 ماجرای دردناک آخرین پنجشنبه عمر رسول خدا(قسمت آخر) پس از اینکه عمر ابن خطاب، پیامبر(صلی الله علیه
🔴بررسی حدیث ثقلین(قسمت اول) از جمله مهم ترین احادیثی که بر مرجعیّت دینی اهل بیت(علیهم السلام) و حجّیّت قول و فعل ایشان دلالت دارد، حدیث مشهور به حدیث ثقلین است. حدیثی که حکایت از وصیّت و سفارش پیامبر(صلی الله علیه و اله) به امّت خود تا روز قیامت دارد. وصیّتی که با عمل به آن، امّتش دچار انحراف نگشته و گمراه نخواهند شد. ♦متن مشهور حدیث ثقلین قال رسول الله(صلی الله علیه و اله): انّی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسّکتم بهما لن تضلو بعدی ابدا و إنّهما لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض: پیامبر خدا(صلی الله علیه و اله) فرمودند: بی شک من دو چیز گرانبها در بین شما به یادگار می گذارم: کتاب خدا و عترت و اهل بیت من. دو چیزی که اگر به آنها چنگ بزنید بعد از من هرگز گمراه نخواهید شد و آن دو از یکدیگر جدا نمی گردند تا آن که در کنار حوض (کوثر) بر من وارد شوند. ♦️دو شرط هدایت امت همانگونه که مشاهده می شود، پیامبر(صلی الله علیه و اله) پیروی از دو چیز را شرط عدم گمراهی و هدایت امت می دانند: 1. قرآن 2. اهل بیت(علیهم السلام) قبلا در بحث آیه تطهیر، مشخص شد که اهل بیت، پنج تن آل عبا(علیهم السلام) هستند و آنها نیز بقیه امامان دوازده گانه(علیهم السلام) را -که در زمان نزول آیه تطهیر هنوز به دنیا نیامده بودند- از اهل بیت شمرده اند، همچنانکه خود امامان دوازده گانه(علیهم السلام) مکررا این عنوان را بر خود، تطبیق کرده اند. بنابراین اطاعت از اهل بیت و قرآن با هم، سبب هدایت بشریت و عدم اطاعت از آنان یا یکی از آنان به تنهایی، سبب گمراهی می شود. ♦️نگاهی دیگر به ماجرای دوات و قلم حالا می توان فهمید که پیامبر(صلی الله علیه و اله) می خواستند به چه چیزی در آخرین پنجشنبه عمر شریف خود، سفارش کنند؛ زیرا پیامبر(صلی الله علیه و اله) فرمودند: قلم و کاغذ بیاورید، چیزی بنویسم که پس از من هرگز گمراه نشوید که عمر بن خطاب، مانع نگارش وصیت شد. کانال حق شناس(علی مع الحق) @haqshenas110
🔴 بررسی حدیث ثقلین(قسمت دوم) دستوراتی که پیامبر(صلی الله علیه و اله) در حدیث ثقلین، داده‌اند، جالب توجه است. ایشان به جز بیان اینکه اطاعت از قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) با هم، سبب هدایت می‌شود، جملات تأکیدی دیگری را در حدیث برای اطاعت از این دو امانت الهی فرموده‌اند. مثلا: فلا تقدّموهما فتهلکوا و لا تقصروا عنهما فتهلکوا. یعنی: 👈 از آن دو پیشی نگیرید که هلاک می‌شوید و از آن دو، عقب نمانید که هلاک می‌شوید. یعنی اطاعت بی چون و چرا لازم است و گرنه گمراهی به بار می‌آورد. همچنین فرموده‌اند: أسئلکم حین تلقونی عن ثقلیّ فانظروا کیف تحفظونی فیهما. یعنی: 👈 زمانی که مرا ملاقات می‌ کنید از شما درباره گنج ارزشمندی که نزد شما به امانت گذاشته‌ ام سؤال می کنم. بنگرید چگونه حق مرا درباره آن دو حفظ می کنید؟ اما امت چه کردند... و ما چطور حق دو امانت پیامبر را ادا می‌کنیم... کانال حق شناس(علی مع الحق) @haqshenas110
هدایت شده از فیضِ فیض
🔴 حضرت مهدی، مقتدای عیسی مسیح برخی از اتفاقاتی که بعد از ظهور حضرت مهدی میفتد در احادیث پیامبر و معصومان متبلور شده است. یکی از این وقایع، نزول حضرت عیسی از آسمان است. رسول خدا (صلی الله علیه و اله) می‌فرماید:🔻 👈 «از نسل من مهدی است. زمانی که قیام کرد عیسی بن مریم برای یاری‌کردن او [از آسمان] فرود می‌آید و او را بر خود مقدم می‌دارد و پشت سرش نماز می‌گزارد.» (امالی شیخ صدوق، ص218) مضمون این روایت در کتاب‌های مختلف دانشمندان مسلمان ثبت شده است. 👈 با توجه به جمعیت فوق‌ العاده مسیحیان در جهان، نزول حضرت عیسی (علیه السلام) برای هدایت حداکثری آنان جهت تبعیت از حضرت مهدی (عجل الله فرجه) بسیار اثرگذار خواهد بود. حضرت عیسی (علیه السلام) با اقتدا به ایشان در نماز نشان می‌دهد که همه باید به حضرت مهدی اقتدا کنند و از ایشان فرمان ببرند و هیچ کس بالاتر از او نیست. عیسی مسیح مطابق روایت، یاریگر امام مهدی در پیشبرد امور الهی ایشان خواهد بود. 👈 نکته‌ی دیگری که از روایت برداشت می‌شود روند صلح‌آمیز قیام حضرت مهدی است. آن با هیچ کس سر جنگ ندارد و سعی می‌کند همه را هدایت کند. مگر کسانی که از روی تکبر و تعصبات بیجا خودشان می‌خواهند جنگ راه بیندازند و البته شکست یا نابودی آنان برای تحقق لازم است. 👈 مطابق یکی دیگر از روایات، حضرت مهدی (علیه السلام) برای مسیحیان و یهودیانی که مسلمان نشده‌اند بر اساس انجیل و تورات تحریف‌نشده حکم خواهد کرد. زندگی‌کردن پیروان ادیان دیگر در حکومت حضرت مهدی نیز صلح‌آمیزبودن حکومت ایشان را نشان می‌دهد. فیضِ فیض👇👇👇 @feyzefeyz